![]() |
|
ثبت نام | دستيار آپلودسنتر 2 , 1 | آپلودسنتر عكس | راهنما | فهرست کاربران | جستجو | نوشته های امروز | نشانه گذاري انجمن ها به عنوان خوانده شده |
کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد |
![]() |
|
ابزارهای موضوع | جستجو در موضوع | نحوه نمایش |
#1
|
||||
|
||||
![]() کارتینگ
__________________
|
جای تبلیغات شما با سایز 468*60 | |
اطلاعيهنظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
پيست كارتينگ
![]() پيست كارتينگ فرمولاي باشگاه كارتينگ آزادي در ماههاي سال 81 در پاركينگ شماره 14 مجموعه آزادي تهران در زميني به مساحت 30000 متر مربع احداث شد. اين مجموعه بزرگ و منحصر بفرد خاورميانه با حمايت يكي از بزرگترين سازندگان كارتينگ در جهان ساخته شده است . اين پيست در طول هفته ميزبان رانندگان علاقه مندي است كه با خودروهاي اجاره اي يا شخصي خود به تمرين مي پردازند . باشگاه كارتينگ آزادي از بدو تاسيس در پي اين بوده تا مرز آماتوري اين فرمول را در هم شكسسته و براي اينكه بتواند به آرزوي جامه عمل بپوشاند ، امكانات وسيعي را براي راه اندازي مدرسه كارتينگ و دوره هاي مختلف آموزشي با مدارك رسمي تدارك ديده است . باشگاه كارتينگ آزادي امكانات خاصي را نيز در اين پيست و اطراف آن طراحي نموده است كه عبارتند از : * سيستم زمان سنجي * بخش فرهنگي باشگاه كارتينگ آزادي * ساختمان اداري باشگاه * بخشهاي رفاهي باشگاه نيز به هدف ايجاد فضاي مفرح و جذاب براي علاقمندان در ساختمان اداري باشگاه طراحي شده كه شامل مجموعه رستوران و كافي شاپ است كه در ميان آن سالن بيليارد و بازيهاي كامپيوتري و زمينهاي بازي مخصوص بچه ها نيز ايجاد شده است. * بخش فني باشگاه كارتينگ آزادي : از امكانات خاص و انحصاري بهره ميبرد . در اين بخش سه قسمت براي تعمير و نگهداري ، نمايش و پاركينگ كارتهاي شخصي طراحي شده كه به ترتيب در بخش غربي ، شمالي و كنار پاركينگ غربي پيست ايجاد شده است . * اتاق كنترل پيست * پيست كودكان : جهت استفاده كودكان بين 4 تا 9 ساله با بچه كارتهاي و برگزاري مسابقات آن در ضلع شمال غربي مجموعه ايجاد گرديده است .
__________________
|
#4
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
سلام بر همه
خوب قراره که حالت فروم و ابراز نظر و بحث هم داشته باشیم پس من نظر خودمو میگم به نظر من کارتینگ زیبا و جالب و در عین سادگی و کم خطر بودن بسیار مفرح و لذت بخشه هرچند من تا حالا حتی یکبار هم اتوموبیل کارتینگ رو از نزدیک ندیدم و با این وسیله ریز رانندگی نکردم و فقط در حد گیم پلی باهاش بازی کردم ولی بیشتر از نید فور اسپید ازش لذت بردم و سادگی و روان بودن شیوه رانندگی کارتینگ و محدود بودن عمل و ابتکاری بودن این نوع رانندگی منو بسیار مجذوب خودش کرد اگر کسی از دوستان و عزیزان و کاربران در مورد رانندگی یا دیگر تجربیات با کارتینگ مطالبی داره لطفا درج کنه متشکرم مارشال
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
فنون و اصول پايه رانندگي با کارت (Carting)
فنون و اصول پايه رانندگي با کارت(مسابقات کارتینگ) اولين سوالي که در هنگام رانندگي با کارت مطرح مي شود اين است که چگونه بپيچيم؟ اکثر افراد با روش طي نمودن پيچ آشنا هستند ولي از آنجا که ممکن است بعضاً اشتباهات جزئي و باورهاي غلط به مرور در ذهن رانندگان جا افتاده باشد، بهتر است مقاله حاضر را در همين رابطه آغاز نماييم. هدف اصلي راننده در هنگام طي نمودن پيچ آن است که پيچ را تا حد ممکن به خطوط صاف تبديل نمايد و آنرا سريعتر طي کند. به مسيري که بدين ترتيب بوجود مي آيد اصطلاحاً مسير يا خط مسابقه يا Racing Line گفته مي شود، به مسيري که در شکل با رنگ زرد مشخص شده توجه کنيد. نکته مهم بعدي که توجه به آن لازم است نقاط آغاز ترمزگيري و آغاز گاز دادن است . شما بايد قبل از آغاز پيچ ترمزگيري کنيد، اگر پس از چرخاندن فرمان ترمز بگيريد حتماً به دور خود خواهيد چرخيد، پس هنگامي که واقعاً داخل پيچ شده ايد، اصلاً ترمز نگيريد . حال به مسئله گاز دادن مي پردازيم. هنگامي که از نزديکترين نقطه به وسط پيچ از ( سمت داخل آن ) قرار داريد، فشار بر پدال گاز را آغاز کنيد، واقعيت است هنگامي که حس کرديد مي توانيد گاز داده و کارت شما بدون خارج شدن از مسير سرعت خواهد گرفت، حتماً گاز دهيد. اين حس را بواسطه تمرين بدست خواهيد آورد. بايد حدود و قابليتهاي کارت خود را حس کنيد !!! هنگامي که کارت مورد استفاده شما از لحاظ موتوري ضعيف باشد بعضاً ممکن است نياز به ترفندي خاص داشته باشيد. پيچ را در حالي که گاز را نگه داشته ايد آغاز نموده و سرعت را با استفاده از ترمز ( با پاي ديگر ) کم کنيد. اين مسئله جريان بنزين به موتور را حفظ نموده و باعث شتابگيري بهتر کارت در هنگام خروج از پيچ مي گردد. البته ترمز با پاي چپ به لحاظ حساسيت کمتر پا ( عادت روزمره به فشردن کلاچ با پاي چپ ) نيازمند تمرين زياد مي باشد. در بخش بعدي جزئيات بيشتري راجع به مسير مسابقه در پيچ هاي مختلف که با آنها مواجه خواهيم شد را بررسي خواهيد کرد. پيچ پرسرعت بندرت مي توان پيست مسابقه اي را يافت که داراي چنين پيچهايي نباشد. در شکل مي بينيد که راننده وارد پيچ شده، نقطه وسط پيچ را طي نموده و مسير خود را تا هنگام خروج از پيچ حفظ مي نمايد. کل فرآيند بايد به نرمي و بدون حرکت ناگهاني فرمان صورت گيرد. استفاده از مسيري که درآن از حداکثر شعاع ثابت پيچ استفاده مي شود موثرترين روش است زيرا امکان تخته گاز طي نمودن پيچ بدون نياز به تغيير در ميزان فشار بر پدال گاز در هنگام خروج از پيچ را فراهم مي آورد. پيچ تنگ در اين نوع پيچ راننده عمداً فرمان را ديرتر مي چرخاند و در محيط خارجي پيچ طي مسير مي نمايد تا بازترين زاويه را ايجاد کند. بدين ترتيب راننده خواهد توانست ادامه مسير را مثل يک پيچ پر سرعت طي کند. توجه داشته باشيد که هدف راننده بايد خروج هر چه سريعتر از پيچ باشد، بدين ترتيب وي نبايد از قرباني نمودن مرحله ورودي اجتناب نمايد و با زاويه تند ( بسته ) بپيچد. به محض عبور از نقطه وسط پيچ، راننده که مرحله را به يک پيچ تند سرعت تبديل کرده، مي تواند شروع به گاز دادن بنمايد. در اين نوع پيچ، مسير مسابقه بستگي زيادي به آنچه که پس از پيچ موجود است دارد، مسيري که بنوعي مرحله وسط را پيش مي اندازد در شکل سمت راست آورده شده است. در اين حالت راننده کمي ديرتر از نقطه وسط پيچ مي گذرد تا مسير خروج آزاد و مناسبي براي گاز دادن به محض رسيدن به نقطه وسط داشته باشد. شکل سمت چپ مسير مسابقه با حداکثر شعاع ثابت را نشان مي دهد. در اين حالت راننده خيلي زودتر پيچ را آغاز کرده و زودتر به نقطه وسط پيچ مي رسد ولي قادر نخواهد بود که تا بعد از گذر از نقطه وسط پيچ شتابگيري را آغاز کند. اين نوع مسير مسابقه نرم تر مي باشد، زيرا باعث مي شود که بتوان ترمزگيري را ديرتر متوقف کرده اين روش در سبقت گيري در پيچها بکار برده مي شود. پيچ دوگانه ( Double Apex ) بعضي مواقع مي توان مسيري را يافت که دو پيچ را با خط مستقيم کوتاهي از هم جدا شده اند را به يک پيچ تبديل نمايد. مسير خروج از اولي تبديل به مسير و خط ورودي پيچ دوم مي گردد، در اين حالت راننده تصميم گرفته تا از تمام عرض پيچ استفاده نموده و در واقع پيچ را بيش از اندازه تنگ ننمايد و خودرو را قادر مي سازد تا اين مسير فوق العاده را با استفاده از دو سوم عرض داخل پيچها طي نمايد. پس از عبور از نقطه وسط پيچ اول، خودرو براي پيچ دوم آماده مي گردد بدون آنکه نيازي به تنظيم خاصي در فرمان وجود داشته باشد. هنگامي که دو پيچ مثل مورد فوق الذکر با يک خط مستقيم کوتاه به هم وصل شده باشند، ممکن است بکارگيري مسير مسابقه اي ذکر شده امکان پذير نباشد. در اين حالت وارد شدن به پيچ از نقطه دورتر از نقطه ميانه و سپس نزديک شدن به نقطه مياني پيچ دوم، بهتر است. پيچ باز شونده ( با شعاع فزاينده ) زوايه اين نوع پيچ پس از نقطه تغيير مسير پيچ به مرور باز مي شود. راننده وارد پيچ شده و آنرا با زاويه تندي طي مي نمايد زيرا مي داند که هنگامي که وي بخواهد به سمت برون برود، پيچ نيز به سمت بيرون منحرف مي گردد. در اينجا مسئله پيدا کردن نقطه مناسب بين نقطه ورود و خروج نسبت به شعاع فزاينده پيچ است. مرحله نهائي پيچ را مي تواند مثل يک خط مستقيم قلمداد نموده و شتابگيري را آغاز نموده. پيچ جمع شونده ( شعاع رو به کاهش ) در اين حالت بهتر است در هنگام ورود خودرو در بيرون پيچ قرار گرفته و ديرتر به نقطه تغيير جهت پيچ نزديک شويم. اگر قبل از پيچ خط مستقيم طولاني وجود داشته باشد مي تواند نقطه ورود و ترمز گيري را براي حداکثر استفاده از چند متر آخري را که خودرو با نهايت سرعت خود طي مي نمايد به تعويق اندازد که مزاياي آن از مقداري سرعت بيشتر در پيچ که در اين روش از دست مي رود به مراتب بيشتر خواهد بود. براي تکميل بحث راجع به مسير مسابقه ما به حالتي که درآن چندين پيچ متوالي بدون آنکه خط مستقيمي، بين آنها قرار داشته باشد خواهيم پرداخت. دراين حالت فرضيه هايي را که در بخشهاي قبل به آنها پرداختيم کاملاً معتبرخواهند بود، ولي بايد اصل جديدي را بکار گيريم. پيچ آخر هميشه در اولويت قرار دارد. در اين حالت شما بايد پيچ اولي را بنفع پيچ دوم قرباني نماييد. زيرا همانطور ک قبلاً ديده ايم نفع با مرز بستگي به خروج از پيچ و طول مسير مستقيم پس از آن دارد . بعنوان مثال در مورد يک پيچ نوع Chicane که مسير مستقيم و طولاني پس از آن قرار گرفته لازم است که بخش اول را براي کسب وضعيت بهتر در ورود به بخش دوم و بخش پاياني پيچ قرباني نماييم. بدين ترتيب با چيزي را در بخش اول از دست خواهيم داد تا بتوانيم نيمه دوم را با سرعت بيشتر آغاز کنيم و اين همان چيزي است که بايد به آن بها داده شود. در حالت عکس و هنگامي که قبل از يک يا دو پيچ، مسير مستقيمي را داشته باشد نمي توانيم پيچ اول را به نفع پيچ هاي بعد قرباني کنيم، زيرا به علت سرعت زياد، زمان از دست رفته بيش از حد خواهد بود. بدين ترتيب شما بايد تا حد ممکن ديرتر ترمز نموده و پيچ اول را با مسير حداکثر شعاع ثابت طي کنيد و اين موضوع را که زمان از دست رفته در پايان مسير مستقيم کمتر از طول مدت زماني خواهد بود که با سريع طي نمودن پيچ اول بدست خواهيد آورد. شکل فوق بکارگيري قوانيني را که تا کنون توضيح داده ايم را نشان مي دهند مسير مسابقه بنحوي طرح ريزي شده که بهترين وضعيت خروج از پيچ تنگ دوم بدست آيد. اين موضوع بدين معني است که بايد پيچ اول را عريض تر آغاز کنيم تا براي پيمودن پيچ دوم در وضعيت بهتري باشيم. با وجوديکه راننده پيچ اول را قرباني نموده و زمان بيشتري را براي پيمودن آن تلف مي کند، ولي قادر خواهد شد که در هنگام نزديک شدن به خط مستقيم زودتر شتابگيري را آغاز نموده و با سرعت بيشتري آنرا بپيمايد همانطور که نشان داده شد. قانون قديمي ورود کند و خروج تند، هميشه معتبر است . عکس فوق Chicane را نشان مي دهد که خروجي در آن اولويت پيدا مي کند، زيرا پيچ يک پيچ پرسرعت است. راننده پيچ دست راست را بواسطه ديرتر به Kerb رفتن، قرباني مي نمايد. بدين ترتيب وي قادر خواهد شد که در وضعيت حمله به پيچ دست چپ را با سرعت بالاتر طي نمايد. در اين صورت و از طرف ديگر بايد به بخش اول Chicane اولويت داده شود، زيرا اين پيچ اول است که سريع است در حالي که پيچ دوم که از لحاظ سرعت کندتر است را بعنوان خط مستقيمي طي خواهد کرد. اين وضعيت تا نقطه تغيير مسير دوم و حفظ نهايت سرعت ادامه دارد. شما بايد دقيقاً قبل از پيچ دوم که با مسير مسابقه نامناسبتري طي خواهد شد ترمزگيري کنيد. در هنگام طي نمودن اين Chicane راننده بايد مرحله ورود به پيچ را قرباني خروج سريع از آن بنمايد. اين نوع رانندگي بواسطه طول خطوط مستقيم که قبل و بعد از Chicane وجود دارند و نه شکل پيچها مشخص مي گردد. شکل زير مثالي از مواردي است که خط مستقيم طولاني تر، دقيقاً پس از Chicane قرار دارد. در اين حالت ها پيچ نوه Chicane را مي بينيم که پس از يک خط مستقيم و طولاني قرار گرفته است. در اين حالت راننده بايد بخش دوم Chicane را قرباني کند تا بتواند برداشتن يا از روي پدال گاز و ترمزگيري را تا حد امکان به تعويق انداخته و خط صاف را طولاني بنمايد. بدين ترتيب وي در فاصله بيش از حد نزديک به Kerb داخلي وارد پيچ چپ خواهد شد و در هنگام خروج بايد قبل از آغاز شتابگيري منتظر بماند تا خودرو صاف شود. کنترل نمودن کارت در حدود فيزيکي آن ما به بخش بعدي که کنترل نمودن کارت در حدود فيزيکي قابليتهاي آن است مي پردازيم. راننده به دو طريق خودروي خود را کنترل مي نمايد که عبارتند از فرمان و پدالها، فرمان بخش جلوي خودرو و پدالها عقب خودرو را کنترل مي نمايد . براي آنکه بتوانيم دقيقاً بگوييم که راننده بايد چگونه عمل کند پيچها را به دو گروه اصلي تقسيم مي نماييم : پيچهاي کند و پيچهاي پرسرعت . پيچهاي کند : در اين نوع پيچ، بهتر است خودرويي داشته باشيم که در هنگام طي نمودن پيچها بيش فرماني ( Over Steer ) داشته باشند. يعني قسمت عقب آن بيش از قسمت جلوي آن دچار لغزش شود. اين نوع خودرو بسيار چابک بوده و حول مرکز ثقل خود مي چرخد و بدين ترتيب بسيار پر قابليت مي باشد. اين نوع خودرو در واقع قادر است بيشتر از شعاع پيچ چرخيده و سريعتر به خروج آن برسد و در زمان صرفه جويي کند. هرچقدر پيچ کندتر باشد، دقت در تعبيه خودرو در مسير صحيح بايد بيشتر باشد. راننده بايد در هنگام چرخاندن فرمان و هدايت خودرو به مسير صحيح با حرکات سريع، قاطع و بدون زياده روي عمل نمايد. در صورت چرخاندن بيش از اندزه فرمان، تاثير عکس آنچه که مد نظر بوده حاصل مي گردد. پس راننده بايد قبل ازگاز دادن منتظر بماند تا چرخها زودتر از موعد با زمين درگير نشوند. شما اين نوع پيچ را درحالتي که پدال گاز رها شده و حرکت چرخهاي عقب تنها با ترمز موتور کند مي شود، آغاز مي نماييد در اين حالت چرخها کمترين چسبندگي خود را دارند و خودرو در هنگام ورود به پيچ عکس العمل سريعتري دارد. سپس خودرو به مرور دچار پيش فرماني ميگردد تا جايي که راننده احسا س مي کند که بايد مجدداً کنترل خودرو را دست گيرد. ابتدا بايد اين عمل را با استفاده از پدال گاز آغاز کند . اگر نيروي زيادي را در طي پيچ طولاني وارد کنيد قادر خواهيد شد که لغزش جانبي را به مدت طولاني تري ادامه دهيد. اگر نيروي محدودي را وارد کرده و يا پيچ کوتاه باشد، قادر خواهيد شد که لغزش جانبي را متعادل و يا متوقف ساخته و بدين ترتيب چسبندگي چرخهاي عقب را مجدداً برقرار سازيد. در عين حال بايد چرخهاي جلو را نيز استفاده کنيد. اگر اقدام فوق الذکر کافي نبود بايد فرمان را تا انتها در جهت مخالف بچرخانيد تا بدين ترتيب تعادل برقرارشده و کنترل را مجدداً بدست آوريد. فرمان دادن در جهت مخالف نيازمند عکس العمل بسيار سريع و دقيق مي باشد. ممکن است شما فرمان را بيش از حد بازي دهيد و قبل از صاف نمودن مجدد چرخهاي جلو بيش از حد منتظر بمانيد. اين يک اشتباه رايج در بين تازه کاران است که باعث انحراف خودرو به سمت ديگر پيست و پيش فرماني در جهت ديگر مي گردد. کنترل انحراف به سمت مخالف سخت تر است زيرا چرخهاي جلو بطور ناگهاني در وضعيت قفل کامل در جهت خلاف قرار ميگيرد. بدين ترتيب صاف نمودن چرخهاي جلو به محض اصلاح پيش فرماني ضروري است لازم به يادآوري است که پيش فرماني زياد نيازمند اصلاح فرمان به ميزان دو برابر مي باشد و کنترل کامل هنگامي برقرار مي شود که خودرو به وضعيت ثبات کامل پس از قرار گرفتن در خط صاف، دست يابد. پيچهاي پرسرعت : با توجه به آنچه گفته شد، در اين حالت وضعيت کاملاً عکس برقرار ميگردد به هر دليل ضروري است که خودرو دچار پيش فرماني نگردد: اصلاح لغزش جانبي بسيار سخت است اگر سرعت شما بيش از حد کم شود، زمان زيادي را از دست مي دهيد. پيش فرماني که در سرعتهاي کم بسيار مفيد است، در پيچهاي پر سرعت گران تمام مي شود، خودرويي که به حدود خود از لحاظ چسبندگي رسيده است بهتر است که در چنين حالتي کمي کم فرماني داشته باشد. هر چقدر سرعت شما در هنگام ورود به پيچ بيشتر باشد لازم است فرمان را نرم تر بچرخانيد، راننده بايد مسير مسابقه اي را دنبال نموده و به مرور قدرت را اعمال کند و سعي کند در طول پيچ، مسير بدون عيب و نقصي را طي کند. براي حفظ تعادل خودرو نبايد هنگامي که وارد پيچ مي شويد چرخهاي عقب در حال کاهش سرعت نباشد. پس از ترمزگيري در خط مستقيم قبل از پيچ بايد چند متر قبل از ورود به پيچ مجدداً بر پدال گاز فشار وارد کنيد. در اين صورت چرخهاي عقب مجدداً چسبندگي خودرو را باز می يابند و خودرو به زمين چسبانده مي شود، پس از اين مرحله چرخهاي جلو تا حدي چسبندگي خود را از دست مي دهند. کم فرماني جزيي ايجاد شده باعث ثبات يافتن خودرو در پيچهاي پر سرعت مي شود و از آنجائيکه چرخهاي جلو نيروي Drift ايجاد نمي کنند، عملاٌ زمان از دست نمي رود. اگر کم فرماني بيش از حد باشد، مي توان آنرا با فشار بر پدال گاز رفع کرد. کم کردن جزيي فشار بر پدال گاز باعث کاهش کم فرماني مي شود در حالي که کاهش ناگهاني فشار بر پدال گاز چسبندگي چرخهاي عقب را آناً کاهش داده و بر چسبندگي چرخهاي جلو مي افزايد. کاهش طولاني مدت فشار بر پدال گاز باعث بي ثباتي ميگردد و خودرويي که تا چند لحظه قبل ممکن است بطور ناگهاني گرفتار پيش فرماني شود. در کل پيش فرماني در پيچهاي بسته مي تواند با فرمان کنترل شود در حالي که کم فرماني در پيچهاي پر سرعت را بايد با پدال گاز کنترل کرد. به نقل از سایت Carx1 __________________ |
#7
|
||||
|
||||
![]()
تعریف : کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخباز(به خودروهایی که بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار گرفته اصطلاحاً «چرخباز» (Open wheel car) گفته میشود) است. اینگونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخباز کارت نام دارند.
با ماشینهای کارت معمولاً در مسیرهای کارتسواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگراههای واقعی ساخته میشوند مسابقه داده میشود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزشهای پرخرجتر خودروسواری بهشمار میآید. اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته میشود. تاریخچه : پيدايش و گسترش سريع كارتينگ در نيم قرن اخير، موجب شده كه امروزه اين صنعت با تكيه بر ويژگيهايش بتواند خود را بعنوان يكي از وسايل ورزشي، آموزشي و تفريحي عمده مطرح نمايد. كارتينگ نوعي اتومبيل بسيار كوچك و يك نفره ميباشد كه بنحوي طراحي شده كه مركز ثقل آن به زمين نزديك و در حدود هفت سانتيمتري زمين قرار دارد. اين خودرو بنحوي ساخته شده است كه حالات ديناميكي خودروهاي مسابقهاي را داشته و رانندگي با آن داراي جنبههاي ورزشي، آموزشي و تفريحي است. از نظر ورزشي، كارتينگسواري نياز به قدرت بدني بالايي دارد و جزء ورزشهاي نسبتاً سنگين محسوب ميشود. با اينحال بزرگترين مشخصه كارتينگسواري جنبه آموزشي آن بوده و به همين دليل رانندگان كارتينگ به علت برخورداري از رفلكس سريع جزو بهترين رانندهها در جامعه محسوب ميشوند و امروزه در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني جهان كه مسابقات فرمول يك ميباشد قهرمانان بنام اين رشته مانند شوماخر، سنا، پروست و غيره از كارتينگسواري شروع نمودند. KARTING كه در بعضي از كشورها GO KART ناميده ميشود در سال ( ۱۹۵۶) توسط آرت اينگلز (Art Ingels) كه يكي از دستاندركاران مسابقات اتومبيلراني كه به پدر كارتينگ معروف است، ساخته شده است و استفاده از آن بسرعت در سراسر جهان گسترش يافت و خصوصاً در دهه نود بصورت چشمگيري مورد استقبال قرار گرفت و امروزه در دنيا طرفداران بسياري دارد. پيدايش و گسترش سريع كارتينگ در نيم قرن اخير، موجب شده كه امروزه اين صنعت با تكيه بر ويژگيهايش بتواند خود را بعنوان يكي از وسايل ورزشي، آموزشي و تفريحي عمده مطرح نمايد. كارتينگ نوعي اتومبيل بسيار كوچك و يك نفره ميباشد كه بنحوي طراحي شده كه مركز ثقل آن به زمين نزديك و در حدود هفت سانتيمتري زمين قرار دارد. اين خودرو بنحوي ساخته شده است كه حالات ديناميكي خودروهاي مسابقهاي را داشته و رانندگي با آن داراي جنبههاي ورزشي، آموزشي و تفريحي است. از نظر ورزشي، كارتينگسواري نياز به قدرت بدني بالايي دارد و جزء ورزشهاي نسبتاً سنگين محسوب ميشود. با اينحال بزرگترين مشخصه كارتينگسواري جنبه آموزشي آن بوده و به همين دليل رانندگان كارتينگ به علت برخورداري از رفلكس سريع جزو بهترين رانندهها در جامعه محسوب ميشوند و امروزه در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني جهان كه مسابقات فرمول يك ميباشد قهرمانان بنام اين رشته مانند شوماخر، سنا، پروست و غيره از كارتينگسواري شروع نمودند. KARTING كه در بعضي از كشورها GO KART ناميده ميشود در سال ( ۱۹۵۶) توسط آرت اينگلز (Art Ingels) كه يكي از دستاندركاران مسابقات اتومبيلراني كه به پدر كارتينگ معروف است، ساخته شده است و استفاده از آن بسرعت در سراسر جهان گسترش يافت و خصوصاً در دهه نود بصورت چشمگيري مورد استقبال قرار گرفت و امروزه در دنيا طرفداران بسياري دارد. اتومبيلهاي كارت، مدلهاي مختلفي دارند و براي افراد ۶ سال به بالا قابل استفاده ميباشند. از كارتينگ در سطح شهر استفاده نميگردد. بلكه بخاطر ويژگيها و همچنين ايمني سرنشين و جنبه آموزشي، تفريحي و ورزشي آن، نياز به يك پيست مخصوص دارد كه بايد با توجه به ويژگيهاي كارتينگ ساخته شود. ساخت پيستهاي كارتينگ همزمان با ساخت اتومبيل كارت شروع گرديده زيرا ايندو لازم و ملزوم يكديگرند. اين ورزش از لحاظ نوع پيست و خودرو به دو دسته داخل سالن و پيست روباز تقسيم ميشود كه در هركدام از اين پيستها كارتهاي متفاوتي را ميخواهد. مساحت مورد نياز يك يست ۵۰۰۰ متر و براي پيستهايي در اندازههاي بزرگتر متغير است. ولي اين نكته را بايد درنظر داشت كه طول پيست يكدهم كل مساحت پيست خواهد بود كه يك پيست كامل بين (۸۰۰) تا (۱۲۰۰) متر مي باشد. در حال حاضر مسابقات اين ورزش در كلاسبنديهاي خاص كه به تناسب قدرت موتور و طراحيهاي خاص شاسي و سن تقسيم ميشود زير نظر فدراسيون جهاني كارتينگ (CIK) برگزار ميگردد. در دنيا براي انجام اين پروژه يك باشگاه تفريحي، ورزشي و آموزشي ايجاد ميكنند كه كليه نيازهاي مشتريان و همراهان آنها را پاسخگو ميباشد. يعني در كنار ايجاد پيست كارتينگ، با توجه به موقعيت و شرايط محل، مبادرت به ايجاد فضاهاي سبز، نصب وسايل ورزشي و تفريحي و همچنين ايجاد كافيشاپ، كافينت و استخر و غيره ميكنند. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
قوانين مسابقات كارتينگ كلاس ICAJ : PISTON PORT 100CC
وزن مجاز: مينيموم ۱۴۰ كيلوگرم همراه با راننده و لاستيك و لباس و بنزين بعد از مسابقه. شاسي مجاز: تمامي شاسيها مجاز بوده ولي داشتن يك ترمز در عقب و ماكزيمم قطر ۵۰mm Axle ميباشد. لاستيك از تمامي انواع مجاز ميباشد. و لباس و كلاه و ابر گردن (Neck support) الزامي ميباشد. داشتن تمامي فلاپهاي جلو و بغل و هواكش و قاب زنجير و سالمبودن آنها الزامي ميباشد. بنزين و روغن از انواع مختلف مجاز ميباشد. استفاده از انواع زنجير و طبق براي مسابقه بلامانع است. استفاده از موتور ۱۰۰cc Piston port هوا خنك همراه با كاربراتور ۲۲.۵mm ماكزيمم، براي اين كلاس الزامي ميباشد. توجه به اخطارهاي پرچمداران مسابقه الزامي و عدم توجه به پرچمهاي داده شده بخصوص پرچم مشكي موجب محروم شدن فرد از مسابقههاي بعدي خواهد بود. هرگونه ضربه عرضي به سمت راست يا چپ كارت و يا تعويض خط مسابقه توسط راننده بيش از دوبار موجب اعلام پرچم مشكي توسط داوران ميباشد. جدا شدن فلاپهاي كارت شركتكننده باعث اخراج وي از مسابقه خواهد شد. ضربه به كارت جلويي اگر در مسير خط مسابقه باشد بلامانع ولي در جهتهاي بغير از خط مسابقه و مسدود كردن راه شركتكنندگان ديگر شامل اخطار توسط داوران ميباشد. دو دور بصورت گرمكردن لاستيك و از پايان دور دوم همراه با پرچم شروع، مسابقه آغاز ميشود. مدت مسابقه بعد از دور دوم ۳۰ دور و در سه راند انجام ميپذيرد كه فاصله هر راند از راند ديگر حداقل ۲۰ دقيقه ميباشد. (هر راند ۱۰ لپ) چيدن افراد مسابقه دهنده براساس تايم تريل روز قبل از مسابقه بمدت دو دور انجام ميپذيرد كه شركتكنندگان قبل از تايمگيري يك دور مجاز به گرمكردن لاستيك ميباشند. در صورت خارجشدن راننده از مسير و خاموششدن كارت، روشنكردن مجدد آن و ادامه به مسابقه فقط با اجازه داور مربوطه امكانپذير ميباشد. مسيرهاي تعيينشده براي مسابقه حداقل يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع رانندگان خواهد رسيد و در طول هفته قبل از مسابقه رانندگان هر روز در ساعات تعيينشده امكان استفاده از پيست را خواهند داشت. در تمامي مسابقات حتي تايمتريل با يك كارت فقط يك نفر ميتواند شركت كند. تمامي مسابقات فدراسيون شامل امتياز قهرماني ميباشند و در پايان هر سال قهرماني سال بر اساس مجموع امتيازات در طي يكسال محاسبه و اعلام خواهد شد. جلو زدن هر شركتكننده در حين دورههاي آمادگي قبل از مسابقه قبل از رسيدن به خط استارت مسابقه شامل ۳۰ ثانيه جريمه خواهد شد كه به تايم متخلف اضافه خواهد شد. در حين ۳۰ دقيقه بين ۲ راند مسابقه شركتكنندگان مجاز به بنزينگيري، تعويض لاستيك و ديگر كارهاي مكانيكي ميباشند. هر مسابقه در دو يا سه نقشه از قبل تعيينشده انجام خواهد شد كه نقشهها يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع شركتكنندگان خواهد رسيد. قوانين مسابقات كارتينگ كلاس FA وزن مجاز: مينيموم ۱۵۰ كيلوگرم همراه با راننده و لاستيك لباس و بنزين بعد از مسابقه شاسي مجاز: تمامي شاسيها مجاز بوده در صورت داشتن يك ديسك ترمز در عقب و ماكزيمم قطر اكسل ۵۰mm استفاده از انواع لاستيك مجاز ميباشد و استفاده از لباس مخصوص و كلاه ايمني و دستكش و ابر گردن (Neck support) براي اين كلاس الزامي است. داشتن و سالم بودن تمامي فلاپهاي جلو بغل و بستهاي مربوطه و هواكش و قاب زنجير الزامي است. استفاده از انواع بنزين و افزودني و روغن مجاز ميباشد. استفاده از موتورهاي ۱۰۰cc Reed valve استاندارد فدراسيون جهانيHomologated اعم از آب خنك و هوا خنك همراه با كاربراتورهاي مورد تأييد فدراسيون جهاني Homologated اجباري ميباشد. ماكزيمم دهانه كاربراتورهاي اين كلاس ۲۴mm ميباشد و هرگونه تغيير در كاربراتور باعث حذف شركتكننده از مسابقه خواهد شد. توجه به اخطارهاي پرچمداران مسابقه الزامي و عدم توجه به پرچمهاي داده شده بخصوص پرچم مشكي موجب محروم شدن فرد از مسابقههاي بعدي خواهد بود هرگونه ضربه عرضي به سمت راست يا چپ كارت و يا تعويض خط مسابقه توسط راننده بيش از دوبار موجب اعلام پرچم مشكي توسط داوران ميباشد. جدا شدن فلاپهاي كارت شركتكننده باعث اخراج وي از مسابقه خواهد شد. ضربه به كارت جلويي اگر در مسير خط مسابقه باشد بلامانع ولي در جهتهاي بغير از خط مسابقه و مسدود كردن راه شركتكنندگان ديگر شامل اخطار توسط داوران ميباشد. دو دور بصورت گرمكردن لاستيك و از پايان دور دوم همراه با پرچم شروع مسابقه آغاز ميشود. مدت مسابقه بعد از دور دوم ۳۵ دور و در دو راند انجام ميپذيرد كه فاصله هر راند از راند ديگر حداقل ۳۰ دقيقه ميباشد. ( ۱۵ و ۲۰ لپ) چيدن افراد مسابقه دهنده بصورت تايم تريل روز قبل از مسابقه بمدت دو دور انجام ميپذيرد كه شركتكنندگان قبل از تايمگيري يك دور مجاز به گرمكردن لاستيك ميباشند. در صورت خارجشدن راننده از مسير و خاموششدن كارت، روشنكردن مجدد آن و ادامه به مسابقه فقط با اجازه داور مربوطه امكانپذير ميباشد. مسيرهاي تعيينشده براي مسابقه حداقل يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع رانندگان خواهد رسيد و در طول هفته قبل از مسابقه رانندگان هر روز در ساعات تعيينشده امكان استفاده از پيست را خواهند داشت. در تمامي مسابقات حتي تايمتريل با يك كارت فقط يك نفر ميتواند شركت كند. تمامي مسابقات فدراسيون شامل امتياز قهرماني ميباشند و در پايان هر سال قهرماني سال بر اساس مجموع امتيازات در طي يك سال محاسبه و اعلام خواهد شد. جلو زدن هر شركتكننده در حين دورههاي آمادگي قبل از مسابقه قبل از رسيدن به خط استارت مسابقه شامل ۳۰ ثانيه جريمه خواهد شد كه به تايم متخلف اضافه خواهد شد. در حين ۳۰ دقيقه بين ۲ راند مسابقه شركتكنندگان مجاز به بنزينگيري، تعويض لاستيك و ديگر كارهاي مكانيكي ميباشند. هر مسابقه در دو يا سه نقشه از قبل تعيينشده انجام خواهد شد كه نقشهها يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع شركتكنندگان خواهد رسيد. قوانين مسابقات كارتينگ كلاس ICA 100 CC وزن مجاز: مينيموم ۱۵۰ كيلوگرم همراه با راننده و لاستيك لباس و بنزين بعد از مسابقه شاسي مجاز: تمامي شاسيها مجاز بوده در صورت داشتن يك ديسك ترمز در عقب و ماكزيمم قطر اكسل ۵۰mm استفاده از انواع لاستيك مجاز ميباشد و استفاده از لباس مخصوص و كلاه ايمني و دستكش و ابر گردن (Neck support) براي اين كلاس الزامي است. داشتن و سالم بودن تمامي فلاپهاي جلو بغل و بستهاي مربوطه و هواكش و قاب زنجير الزامي است. استفاده از انواع بنزين و افزودني و روغن مجاز ميباشد. استفاده از موتورهاي ۱۰۰cc Reed valve استاندارد فدراسيون جهانيHomologated اعم از آب خنك و هوا خنك همراه با كاربراتورهاي مورد تأييد فدراسيون جهاني Homologated اجباري ميباشد. ماكزيمم دهانه كاربراتورهاي اين كلاس ۲۴mm ميباشد و هرگونه تغيير در كاربراتور باعث حذف شركتكننده از مسابقه خواهد شد. توجه به اخطارهاي پرچمداران مسابقه الزامي و عدم توجه به پرچمهاي داده شده بخصوص پرچم مشكي موجب محروم شدن فرد از مسابقههاي بعدي خواهد بود هرگونه ضربه عرضي به سمت راست يا چپ كارت و يا تعويض خط مسابقه توسط راننده بيش از دوبار موجب اعلام پرچم مشكي توسط داوران ميباشد. جدا شدن فلاپهاي كارت شركتكننده باعث اخراج وي از مسابقه خواهد شد. ضربه به كارت جلويي اگر در مسير خط مسابقه باشد بلامانع ولي در جهتهاي بغير از خط مسابقه و مسدود كردن راه شركتكنندگان ديگر شامل اخطار توسط داوران ميباشد. دو دور بصورت گرمكردن لاستيك و از پايان دور دوم همراه با پرچم شروع مسابقه آغاز ميشود. مدت مسابقه بعد از دور دوم ۳۵ دور و در دو راند انجام ميپذيرد كه فاصله هر راند از راند ديگر حداقل ۳۰ دقيقه ميباشد. ( ۱۵ و ۲۰ لپ) چيدن افراد مسابقه دهنده بصورت تايم تريل روز قبل از مسابقه بمدت دو دور انجام ميپذيرد كه شركتكنندگان قبل از تايمگيري يك دور مجاز به گرمكردن لاستيك ميباشند. در صورت خارجشدن راننده از مسير و خاموششدن كارت، روشنكردن مجدد آن و ادامه به مسابقه فقط با اجازه داور مربوطه امكانپذير ميباشد. مسيرهاي تعيينشده براي مسابقه حداقل يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع رانندگان خواهد رسيد و در طول هفته قبل از مسابقه رانندگان هر روز در ساعات تعيينشده امكان استفاده از پيست را خواهند داشت. در تمامي مسابقات حتي تايمتريل با يك كارت فقط يك نفر ميتواند شركت كند. تمامي مسابقات فدراسيون شامل امتياز قهرماني ميباشند و در پايان هر سال قهرماني سال بر اساس مجموع امتيازات در طي يك سال محاسبه و اعلام خواهد شد. جلو زدن هر شركتكننده در حين دورههاي آمادگي قبل از مسابقه قبل از رسيدن به خط استارت مسابقه شامل ۳۰ ثانيه جريمه خواهد شد كه به تايم متخلف اضافه خواهد شد. در حين ۳۰ دقيقه بين ۲ راند مسابقه شركتكنندگان مجاز به بنزينگيري، تعويض لاستيك و ديگر كارهاي مكانيكي ميباشند. هر مسابقه در دو يا سه نقشه از قبل تعيينشده انجام خواهد شد كه نقشهها يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع شركتكنندگان خواهد رسيد. قوانین مسابقات کارتینگ کلاس ICA 125 CC موتورهاي دو زمانه (مخصوص كارتينگ) با كلاچ آب خنك بصورت استاندارد كارخانه و هيچگونه تغييري در اجزا موتور مجاز نمي باشد شاسي هاي مجاز براي مسابقه در اين گروه عبارتند از: ُُُTony Kart , Alpha Premium , Birel Kartoon , Europa Nova , Go Kart , KCM CRG , Sodi , MG ُKart, Mike Wilson, BIZُُُُُ, ... مقررات شاسي: براي مسابقه راننده ها بايد شاسي هايي را كه از ليست بند ۲ انتخاب شده استفاده نمايند و هيچگونه تغييراتي در ابعاد شافت عقب، ترمزها و سيستم خنك كننده نبايد داده شود. كليه قطعاتي كه بر روي شاسي سوار مي شوند بايد از سازنده اصلي يا از سازنده اي كه مورد تائيد كميته كارتينگ باشد تهيه شده باشد. رانندگان براي انتخاب ابعاد چرخدنده ها و همچنين براي تنظيم پهناي شاسي جلو و عقب آزاد مي باشند. شماره شاسي هابايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. تغيير شاسي ها در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه از قبل توسط كميته كارتينگ اجازه داده شده باشد. اگر اين مجوز صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند. لاستيك چرخ : رانندگان براي انتخاب مارك و نوع تايرهاي مورد نظرشان در اين كلاس آزاد مي باشند. تعويض موتور در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه مجوز آن توسط كميته فني كارتينگ صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند. هيچگونه تغييري در قطعات داخلي (سيلندر، سرسيلندر، ميل لنگ، شاتون، ياتاقانهاي داخلي پيستون و غيره) و قطعات خارجي (كاربراتوار، هواكش، كوئل، اگزوز، سيستم خنك كننده) موتور نبايد داده شود. شماره موتورها بايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. وقتيكه شماره موتورها ثبت شد پيچهاي سر سيلندرها توسط كميته فني مهر و موم ميگردد. هر موتوري كه اين مهر و موم را نداشته باشد براي مسابقه مربوطه از اعتبار ساقط مي باشد و راننده بر اساس مقررات كميته انظباطي مجازات مي گردد. قطعات يدكي كه بر روي موتور سوار ميشوند بايد از منبع اصلي (سازنده اصلي) تهيه شده باشند و هيچگونه آماده سازي بر روي موتورها (سنگ زني مجدد، پوليش كاري و غيره) مجاز نمي باشد. هر گونه تعمير و نگهداري داخلي موتور بايد به كميته كارتينگ گزارش شود تا كميته پس از تعمير مطابقت موتور را كنترل نموده و در نتيجه مجدداً موتور را مهر و موم نمايد. رانندگان در انتخاب شمع موتور آزاد مي باشند بشرط آنكه ابعاد و تعداد الكترودها مشابه شمع اصلي آنها باشد. رانندگان بايد از سوختي كه در پمپ بنزينهاي معمولي فروخته مي شود استفاده نمايد. مشخصات فني مي تواند در هر زماني در طول مسابقه توسط نمايندگان قسمت فني كميته كارتينگ كنترل شود تا مطابقت خودروها بررسي شود. قوانين مسابقات كارتينگ كلاس FA موتوربا قدرت ۳۱ اسب بخار آب خنك (موتورهايي كه توسط فدراسيون جهاني براي اين كلاس انتخاب و تائيد گردد.) شاسي هايي كه براي مسابقه در اين گروه مجاز ميباشند عبارتند از : TONYKART , BIZ,BIREL, ALPHA , CRG , ZIP مقررات شاسي: براي هر مسابقه راننده ها بايد شاسي هايي را كه از ليست ند ۲ انتخاب شده استفاده نماييد و هيچگونه تغييراتي در ابعاد شافت عقب ، ترمزها و سيستم خنك كننده نبايد داده شود . كليه قطعاتي كه بر روي شاسي سوار مي شوند بايد از سازنده اصلي يا از سازنده اي كه مورد تائيد كميته كارتينگ باشد تهيه شده باشد. رانندگان براي انتخاب ابعاد چرخدنده ها و همچنين براي تنظيم پهناي شاسي جلو و عقب آزاد مي باشند. شماره شاسي ها بايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد و تغيير شاسي ها در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه از قبل توسط كميته كارتينگ اجازه داده شده باشد . اگر اين مجوز صادر شده باشد رانندگان بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند . لاستيك چرخ: رانندگان براي انتخاب مارك و نوع و آزاد بوده . تعويض موتور در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه مجوز آن توسط كميته فني كارتينگ صادر شده باشد . اگر اين مجوز صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت مرحله مربوطه شروع مي كند . هيچگونه تغييري در قطعات داخلي (سيلندر ، سر سيلندر ، ميل لنگ ، شاتون ، ياتاقانهاي داخلي پيستون و غيره) و قطعات خارجي (كاربراتوار ، هواكش ، كوئل ، اگزوز ، سيستم خنك كننده) موتور نبايد داده شود شماره موتورها بايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد وقتيكه شماره موتورها ثبت شد پيچهاي سر سيلندر ها توسط كميته فني مهر و موم مي گردد . هر موتوري كه اين مهر و موم را نداشته باشد براي مسابقه مربوط از اعتبارات ساقط مي باشد و راننده بر اساس مقررات كميته انظباتي مجازات ميگردده . قطعات يدكي كه بر روي موتور سوار مي شوند بايد از منبع اصلي تهيه باشند و هيچگونه آماده سازي بر روي موتورها (سنگ زني مجدد، پوليش كاري و غيره) مجاز نمي باشد. هر گونه تعمير و نگهداري داخلي موتور بايد به كميته كارتينگ گزارش شود تا كميته پس از تعمير مطابقت موتور را كنترل نموده و در نتيجه مجدداً موتور را مهر وموم نمايد. رانندگان در انتخاب شمع موتور آزاد مي باشند بشرط آنكه ابعاد و تعداد الكترودها مشابه شمع اصلي آنها باشد. رانندگان بايد از سوختي كه در پمپ بنزينهاي معمولي فروخته مي شود استفاده نمايد. مشخصات فني مي تواند در هر زماني در طول مسابقه توسط نمايندگان كميته فني كميته كارتينگ كنترل شود تا مطابقت خودروها بررسي شود قوانين مسابقات كارتينگ كلاس ICA 100 CC وزن مجاز: مينيموم ۱۵۰ كيلوگرم همراه با راننده و لاستيك لباس و بنزين بعد از مسابقه شاسي مجاز: تمامي شاسيها مجاز بوده در صورت داشتن يك ديسك ترمز در عقب و ماكزيمم قطر اكسل ۵۰mm استفاده از انواع لاستيك مجاز ميباشد و استفاده از لباس مخصوص و كلاه ايمني و دستكش و ابر گردن (Neck support) براي اين كلاس الزامي است. داشتن و سالم بودن تمامي فلاپهاي جلو بغل و بستهاي مربوطه و هواكش و قاب زنجير الزامي است. استفاده از انواع بنزين و افزودني و روغن مجاز ميباشد. استفاده از موتورهاي ۱۰۰cc Reed valve استاندارد فدراسيون جهانيHomologated اعم از آب خنك و هوا خنك همراه با كاربراتورهاي مورد تأييد فدراسيون جهاني Homologated اجباري ميباشد. ماكزيمم دهانه كاربراتورهاي اين كلاس ۲۴mm ميباشد و هرگونه تغيير در كاربراتور باعث حذف شركتكننده از مسابقه خواهد شد. توجه به اخطارهاي پرچمداران مسابقه الزامي و عدم توجه به پرچمهاي داده شده بخصوص پرچم مشكي موجب محروم شدن فرد از مسابقههاي بعدي خواهد بود هرگونه ضربه عرضي به سمت راست يا چپ كارت و يا تعويض خط مسابقه توسط راننده بيش از دوبار موجب اعلام پرچم مشكي توسط داوران ميباشد. جدا شدن فلاپهاي كارت شركتكننده باعث اخراج وي از مسابقه خواهد شد. ضربه به كارت جلويي اگر در مسير خط مسابقه باشد بلامانع ولي در جهتهاي بغير از خط مسابقه و مسدود كردن راه شركتكنندگان ديگر شامل اخطار توسط داوران ميباشد. دو دور بصورت گرمكردن لاستيك و از پايان دور دوم همراه با پرچم شروع مسابقه آغاز ميشود. مدت مسابقه بعد از دور دوم ۳۵ دور و در دو راند انجام ميپذيرد كه فاصله هر راند از راند ديگر حداقل ۳۰ دقيقه ميباشد. ( ۱۵ و ۲۰ لپ) چيدن افراد مسابقه دهنده بصورت تايم تريل روز قبل از مسابقه بمدت دو دور انجام ميپذيرد كه شركتكنندگان قبل از تايمگيري يك دور مجاز به گرمكردن لاستيك ميباشند. در صورت خارجشدن راننده از مسير و خاموششدن كارت، روشنكردن مجدد آن و ادامه به مسابقه فقط با اجازه داور مربوطه امكانپذير ميباشد. مسيرهاي تعيينشده براي مسابقه حداقل يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع رانندگان خواهد رسيد و در طول هفته قبل از مسابقه رانندگان هر روز در ساعات تعيينشده امكان استفاده از پيست را خواهند داشت. در تمامي مسابقات حتي تايمتريل با يك كارت فقط يك نفر ميتواند شركت كند. تمامي مسابقات فدراسيون شامل امتياز قهرماني ميباشند و در پايان هر سال قهرماني سال بر اساس مجموع امتيازات در طي يك سال محاسبه و اعلام خواهد شد. جلو زدن هر شركتكننده در حين دورههاي آمادگي قبل از مسابقه قبل از رسيدن به خط استارت مسابقه شامل ۳۰ ثانيه جريمه خواهد شد كه به تايم متخلف اضافه خواهد شد. در حين ۳۰ دقيقه بين ۲ راند مسابقه شركتكنندگان مجاز به بنزينگيري، تعويض لاستيك و ديگر كارهاي مكانيكي ميباشند. هر مسابقه در دو يا سه نقشه از قبل تعيينشده انجام خواهد شد كه نقشهها يك هفته قبل از مسابقه به اطلاع شركتكنندگان خواهد رسيد. قوانین مسابقات کارتینگ کلاس ICA 125 CC موتورهاي دو زمانه (مخصوص كارتينگ) با كلاچ آب خنك بصورت استاندارد كارخانه و هيچگونه تغييري در اجزا موتور مجاز نمي باشد شاسي هاي مجاز براي مسابقه در اين گروه عبارتند از: ُُُTony Kart , Alpha Premium , Birel Kartoon , Europa Nova , Go Kart , KCM CRG , Sodi , MG ُKart, Mike Wilson, BIZُُُُُ, ... مقررات شاسي: براي مسابقه راننده ها بايد شاسي هايي را كه از ليست بند ۲ انتخاب شده استفاده نمايند و هيچگونه تغييراتي در ابعاد شافت عقب، ترمزها و سيستم خنك كننده نبايد داده شود. كليه قطعاتي كه بر روي شاسي سوار مي شوند بايد از سازنده اصلي يا از سازنده اي كه مورد تائيد كميته كارتينگ باشد تهيه شده باشد. رانندگان براي انتخاب ابعاد چرخدنده ها و همچنين براي تنظيم پهناي شاسي جلو و عقب آزاد مي باشند. شماره شاسي هابايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. تغيير شاسي ها در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه از قبل توسط كميته كارتينگ اجازه داده شده باشد. اگر اين مجوز صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند. لاستيك چرخ : رانندگان براي انتخاب مارك و نوع تايرهاي مورد نظرشان در اين كلاس آزاد مي باشند. تعويض موتور در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه مجوز آن توسط كميته فني كارتينگ صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند. هيچگونه تغييري در قطعات داخلي (سيلندر، سرسيلندر، ميل لنگ، شاتون، ياتاقانهاي داخلي پيستون و غيره) و قطعات خارجي (كاربراتوار، هواكش، كوئل، اگزوز، سيستم خنك كننده) موتور نبايد داده شود. شماره موتورها بايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. وقتيكه شماره موتورها ثبت شد پيچهاي سر سيلندرها توسط كميته فني مهر و موم ميگردد. هر موتوري كه اين مهر و موم را نداشته باشد براي مسابقه مربوطه از اعتبار ساقط مي باشد و راننده بر اساس مقررات كميته انظباطي مجازات مي گردد. قطعات يدكي كه بر روي موتور سوار ميشوند بايد از منبع اصلي (سازنده اصلي) تهيه شده باشند و هيچگونه آماده سازي بر روي موتورها (سنگ زني مجدد، پوليش كاري و غيره) مجاز نمي باشد. هر گونه تعمير و نگهداري داخلي موتور بايد به كميته كارتينگ گزارش شود تا كميته پس از تعمير مطابقت موتور را كنترل نموده و در نتيجه مجدداً موتور را مهر و موم نمايد. رانندگان در انتخاب شمع موتور آزاد مي باشند بشرط آنكه ابعاد و تعداد الكترودها مشابه شمع اصلي آنها باشد. رانندگان بايد از سوختي كه در پمپ بنزينهاي معمولي فروخته مي شود استفاده نمايد. مشخصات فني مي تواند در هر زماني در طول مسابقه توسط نمايندگان قسمت فني كميته كارتينگ كنترل شود تا مطابقت خودروها بررسي شود. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
همهچیز درباره کارت و کارتینگ
دنیایخودرو: چرخهایی کوچک، فرمانی کوچک، صندلی کوچک و در کل ابعادی کوچک. از دور به نظر اسباببازی پسر بچهها به نظر میآید. اما وقتی سوارش شوید میبینید که چیزی بیش از هیجان یک کودک را طلب میکند. نامش Go Kart است. یک خودرو فرمولا در قد و قامتی کوتاهتر. امروز با این گزارش شما را با این موجود نه چندان غولآسا که دل شیر دارد آشنا میکنیم. پیش از تولد شاید عجیب به نظر بیاید ولی داستان پیدایش کارتها به دهه 30 میلادی بازمیگردد. در آن زمان جعبههایی با گنجایش یک انسان شامل 3 یا 4 چرخ ساخته میشد. این جعبهها به Soapbox موسوم بودند. با نشستن شخص درون آن و قرارگیری روی یک سطح شیبدار میتوانستند به سرعت لذتبخشی دست پیدا کنند. با بهینهسازی روی شکل و فرم جعبهها و به عبارتی افزایش آئرودینامیک و همچنین کاهش وزن گاه تجربه رسیدن به سرعت 110 کیلومتر در ساعت نیز میسر میشد. بعدها با افزایش محبوبیت سوپباکسها مسابقاتی برای آنها در نظر گرفته و به طبع قوانینی نیز مقرر شد. این وسایل حق استفاده از هیچگونه قوای محرکهای را نداشتند. وجود حداقل چهار چرخ الزامی بود. آنها مجبور بودند از نوعی ترمز بهره ببرند و در آخر رانندهها میبایست از کلاه ایمنی بهره ببرند. با گذشت سالها هنوز مسابقات سوپباکسها با نام فرمولا گراویتی با نظم همیشگی برگزار میشود. آغاز کارتها با رشد محبوبیت سوپباکس، توسعه توانمندیهای آن نیز سیر صعودی پیدا کرد. نخستین تغییری که روی آن اعمال شد درست همان چیزی بود که خلاف قوانین برشمرده میشد؛ نصب قوای محرکه. وقتی روی یک Soapbox پیشرانه نصب شد، در حقیقت یک Go Kart ساخته شده است. گو کارت یا همان کارتها مجاز به استفاده از قوای محرکه برقی یا درونسوز هستند. نخستین پیدایش رسمی کارت به سال 1956 باز میگردد. زمانی که یک مهندس جوان به نام آرت انگلز اولین کارت دنیا را با تمام معیارهای لازم در کارولینای جنوبی تولید کرد. از انگلز با نام پدر کارت یاد میشود. بعدها در سال 1958 نخستین خط تولید کارتسازی در کارخانه McCulloch در میلواکی آمریکا راهاندازی شد. سپس با شروع دهه 60 میلادی استفاده از فناوریهای مدرن قوت گرفت. مشخصات عمومی کارتها اغلب در شکل ظاهری تفاوت خاصی ندارند. همه آنها از یک شاسی تیوب لولهای بهره میبرند. جالب است بدانید کارتها از سیستم تعلیق بهره نمیبرند. حالت ارتجاعی توسط لولههای محور عقب و جلو صورت میگیرد. شاسی کارتها را میتوان رولکیج نصف شده خودروهای مسابقهای تلقی کرد. البته نمونههای اتاقدار رولکشی شده نیز وجود دارد که اغلب در رقابتهای آفرود مورد استفاده قرار میگیرند. مزیت اصلی آنها در بحث پایداری است. یک کارت هرگز واژگون نمیشود. در بدترین حالت و با بالاترین سرعت تنها از مسیرش منحرف شده و دور خود میپیچد. تمامی کارتها به جز درصد اندکی به صورت تک سرنشین طراحی میشوند. نمونههای دو نفره برای آموزش رانندگی در پیست و برای کودکان نیز وجود دارد. ترمزها نقش بسیار مهمی در یک کارت دارند. مهمترین تولیدکنندگان کارت از این قرارند: آوانتی، تونی کارت، ترولی، بیرل، سی.آر.جی، گیلارد، اینترپید، امیک، مارگی، کازمیک، زارندی و اف.ای کارت. یک مدل خوب میبایست وزنی بین 75 تا 80 کیلو داشته باشد. همانطور که انتظار میرود کارتها دفرنسیال به معنی امروزی ندارند. برای حرکت در سر پیچها غیر از چرخهای جلو، یکی از چرخهای عقب نیز بر حسب جهت پیچ اندکی بیشتر حرکت میکند. تایرهای کوچک بارزترین ویژگی یک کارت است. این تایرها طوری طراحی میشوند که بتوانند فشاری بالغ بر 2 واحد G را تحمل کنند. رینگها از جنس منیزیوم و آلومینیوم هستند. همچون دنیای مسابقات خودرویی، نمونههای اسلیک نیز از پرمصرفترین تایرها مسحوب میشوند. شرکتهایی مانند بریجستون، دانلوپ و ماکسیس بزرگترین تولیدکنندگان تایر کارتها به شمار میآیند. پیشرانههای معمول پکیجهای بلوک کوچک (2 زمانه یا 4 زمانه) درونسوز نخستین قوای محرکهای است که برای کارتها در نظر گرفته میشد. شرکتهای مختلفی در حوزه 4 زمانه مشغول به کار هستند که مهمترین آنها از این قرارند: هوندا، بریگس اند استراتون، کوهلر و روبین. این پیشرانهها اغلب میتوانند قدرتی بین 5 تا 20 اسببخار تولید کنند. البته مدلهای قویتری را شرکتهایی چون تی.کی.ام، بیلاند و آیکسرو تولید میکنند. گزینه آخر تنها شرکتی است که پیشرانههای چرخشی وانکل برای کارتها میسازد. پیشرانههای سری دوم میتوانند بین 15 تا 50 اسببخار نیرو را تا مرز دور موتور 11 هزار دور در دقیقه تولید کنند. شرکتهای سازنده پیشرانههای دو زمانه را میتوان دبلیو.تی.پی، کومر، پاریلا، تی.ام، ورتکس، تیتان، پی.آر.دی و مهمتر از همه روتکس برشمرد. قدرت آنها بین 8 برای نمونه 60 سیسی تا 90 اسببخار برای نمونه 250 سیسی محاسبه شده است. نوع دیگر قوای محرکه مورد استفاده در کارتها، موتورهای برقی (اغلب 12 ولت) است. قدرت پایین مانور و مدت کارایی کم از ایرادات عمده نمونههای الکتریکی محسوب میشود. اما از سویی عدم آلایندگی و ایمنی مزایای این نمونهها هستند. گفته میشود میانگین زمانی استفاده از یک نمونه برقی حدود 20 دقیقه است. مدلها کارتها بر اساس قدرت خروجی، اندازه، سرعت و نحوه تعویض دنده به چند دسته تقسیم میکنند. Superkart قویترین نمونه کارتها با توانایی رسیدن به سرعت نهایی 260 کیلومتر در ساعت. KF1 با پیشرانههای ساده دو زمانه 125 سیسی. وزن نهایی آنها از 150 کیلوگرم تجاوز نمیکند. سرعت نهاییاشان نیز حدود 140 کیلومتر در ساعت است. معمولاً میتوانند صفر تا 100 را در کمی بیشتر از 3 ثانیه طی کنند. به کمک شیفترهای تعویض، تسلط کاملی روی جعبهدنده 6 سرعته وجود دارد. ساختار جهانی کارتینگ یا مسابقات مبتنی بر کارتها یکی از محبوبترین ورزشهای خودرویی دنیا است. برگزاری کارتینگ نیز همانند یک مسابقه اتومبیلرانی مستلزم پیست مخصوص است. کمیته بینالمللی کارتینگ CIK بالاتری نهاد مربوطه به دنیای کارتینگها است که زیر نظر مستقیم FIA فدراسیون جهانی اتومبیلرانی فعالیت میکند. افراد بالای 8 سال میتوانند در CIK عضویت داشته باشند. بعد از آن، IKF فدراسیون بینالمللی کارتینگ وظیفه نظارت بر قوانین و مسابقات را دارد. جامعه جهانی کارتینگ WKA نیز یکی دیگر از متولیان برگزاری مسابقات است. رقابتهای قهرمانی جهان داخل سالن تحت عنوان IKWC به صورت سالانه برگزار میشود. در اروپا EPEC به عنوان مسابقات قهرمانی استقامتی کارتهای حرفهای، طرفداران بیشماری دارد. انگلستان نیز میزبان BRKC رقابتهای قهرمانی کارتهای اجارهای بریتانیا است. انواع مسابقات اولین و محبوبترین رقابتهای کارتینگ، Sprint است. مسابقاتی در مسیری مشخص با تعداد دورهایی تعیین شده. گهگاه رقابتهای اسپرینت در قالب یکچهارم مایل و 1600 متر نیز انجام میشود. مسابقه دیگر Endurance یا استقامتی است که بین 30 دقیقه و ماکزیمم 24 ساعت صورت میگیرد. درست چیزی مانند مسابقات 24 ساعته لومان. Speedway رقابتهای سرعت و شتاب در مسیرهای یکششم مایل و یا یکچهارم مایل است. کارتها از زاویه دیگر بدون تردید تمام رانندگان فرمول یک مانند بزرگانی چون شوماخر، آلونسو، همیلتون و وتل از کارتینگ به منظور افزایش توانمندیهای خود بهره میبرند. کارتینگ برای رانندگان فرمول یک حکم ماندن در اوج آمادگی را دارد. |
![]() |
کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان) | |
ابزارهای موضوع | جستجو در موضوع |
نحوه نمایش | |
|
|