آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض تاپیک جامع مقالات باطری خودرو و مباحث مربوط به سیستم برق ماشین

باتری هاي خودرو 1
www.ACOforum.org - Logan Tuning

باتری ها : باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند .
باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول شیمیایی بوجود میایند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر(مثبت یا آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد . محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه میگردد ، الکترولیت نامیده میشود.
www.ACOforum.org - Logan Tuning

دسته بندی باتری ها
باتریها را به روشهای مختلف دسته بندی میکنند در ادامه مهمترین روشهای دسته بندی آمده است.

از نظر حالت الکترولیت :
باتری خشک(dry) الکترولیت این نوع باتری ها جامد میباشند مانند باتریهای قلمی،
باتری تر(wet) دارای الکترولیت مایع میباشند مثل باتریهای مورد استفاده در خودرو ها
توجه : امروزه نوعی باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملا جامد مانند باتری قلمی و نه مایع مانند باتریهای متداول خودروها ، الکترولیت این باتری ها مانند ژل میباشند به این باتری ها ، باتری های با مراقبت کم (free-maintenance) یا (low-maintenance) نامیده میشوند . البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار داد

از نظر جنس الکترولیت و صفحات :
باتری سربی- اسیدی(lead acid (، باتری نیکل- کادمیوم(Nickel-cadmium)، باتری هوا- روی(zinc-air) ، باتر آلکالاین (alkaline)....

معمولا باتریهای خودرو ها از نوع باتری های سربی- اسیدی میباشند و دلایلش این است که اولا هزینه ساخت آن کمتر از انواع دیگر است و ثانیا محدوده دمایی مناسب برای بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتریها گسترده تر است ، امپر و ولتاژ ان نیز در ان محدوده دمایی مناسب میباشد. از این پس منظو ما از عبارت باتری همان باتری سربی اسیدی میباشد

جدول زیر میزان تولید ولتاژ انواع باتری ها در هر خانه باتری را نشان میدهد
نوع باتری
سربی- اسیدی
نیکل- کارمیم
نیکل- آهن
سریم- گوگرد
ولتاژ هر خانه باتری
2v
1.2v
1.2v
2v

همانطور که ملاحظه میگردد باتریهای سربی اسیدی و باتریهای سدیم گوگرد بیشترین میزان تولید ولتاژ را در هرخانه باتری را دارا میباشند اما تولید باتریهای سربی اسیدی ارزان تر از باتری های سدیم گوگرد میباشند (سرب نسبت به سایر فلزات ارزان تر است )بنابرین این نوع باتری در خودرو ها متداول میباشد
چرا خودرو ها به باتری نیازمندند؟
تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش است – تامین برق لازم جهت استارتر – کمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف کننده ها بالا میرود ( و آمپر مصرفی زیاد میشود)
باتری های سربی اسیدی
همانطور که گفته شد متداول ترین نوع باتری برای خودروها ، باتری سربی اسیدی میباشد. صفحه مثبت از جنس دی اکسید سرب ( به آن پر اکسید سرب نیز میگویند) (PbO2) و صفحه منفی از جنس سرب (Pb) میباشد . الکترولیت آن اسید سولفوریک رقیق شده با آب (H2SO4+H2O) میباشد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


عملکرد باتریهای سربی اسیدی
www.ACOforum.org - Logan Tuning

تصاویر زیر بطور خلاصه عملکرد باتری را در زمانهای مختلف نشان میدهد
www.ACOforum.org - Logan Tuning

تجزیه :
O2 از PbO2 جدا میشود
H2 از H2SO4 جدا میگردد

ترکیب :
O2 با 2H2 ترکیب میشود و در نهایت 2H2O میدهد .
Pb صفحه مثبت با SO4 ترکیب شده و PbSO4 میدهد.
Pb صفحه منفی با SO4 ترکیب شده و PbSO4 میدهد


www.ACOforum.org - Logan Tuning


صفحه مثبت و منفی هر دو تبدیل به PbSO4 میشود.
الکترولیت تبدیل به H2O (آب) میشود.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


تجزیه :
PbSO4 صفحه مثبت و منفی به Pb با دو بار مثبت و SO4 با دو بار منفی تجزیه میشود .
H2O به 2H با بار مثبت و O با دو بار منفی .
ترکیب :
Pb صفحه مثبت با دو تا O ترکیب شده و PbO2 میدهد.
SO4 صفحات مثبت و منفی با 2H ترکیب شده و H2SO4 میدهد
و در نهایت دوباره همان حالت اولیه پس از شارژ شده باتری بوجود میاید
اجزاي يك باطري
این اجزا عبارتند از :
پوسته............................... Battery case
درپوش باتری....................Battery cover...
در خانه باتری..............................Vent cap
قطب های باتری.................. Terminal post
خانه باتری...............................Battery cell
صفحه های مثبت.................. Positive plate
صفحه های منفی ............... Negative plate
صفحه های عایق ....................... Separator
الکترولیت................................. Electrolyte
شانه نگهدارنده صفحات.................. Plate connector
پلاک باتری........................ Battery information label
نشاندهنده شارژ باتری.....................Gravity indicator
نشاندهنده سطح الکترولیت................charging leveler
بعضی از این اجزا در تمامی باتربها استفاده نمیشوند . مثلا نشاندهنده شارژ بودن باتری و نشاندهنده سطح الکترولیت
www.ACOforum.org - Logan Tuning

www.ACOforum.org - Logan Tuning

اجزا دو نوع باتری

منبع : درباره خودروها (نويسنده بهروز)
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

باتری های خودرو 2
پوسته و درپوش باتری (battery case and cover)
جعبه ای که تمام اجزاء یک باتری را در خود جای میدهد پوسته باتری نامیده میشود. پوسته یا بدنه باتری ها باید در مقابل اثرات اسید مقاوم باشند علاوه بر ان در باید بتواند تغییرات دما ( 50- تا 150 درجه سانتیگراد) و ضربه نیزتحمل نماید. در گذشته پوسته باتری را از نوعی لاستیک تهیه میکردند اما امروزه معمولا از پلاستیکها مخصوص برای اینکار استفاده میگردد.
بدنه باتریها توسط جداره های عمودی معمولا به 6 قسمت تقسیم میشود این قسمت ها محل قرار گرفتن صفحات مثبت، منفی ، عایق، شانه باتری و الکترولیت میباشد . به هریک از این قسمت ها یک خانه باتری گفته میشود.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


همانطور که ملاحظه میگردد علاوه بر این جدارها تعدادی شیار نیز در کف پوسته باتری وجود دارد که دو وظیفه بر عهده دارند یکی اینکه تکیه گاهی برای صفحات باتری هستند و دیگری اینکه چون پس از مدتی صفحات باتری دراثر فعل و انفعالات شیمیایی ریزش میکنند فاصله بین این شیارها فضای مناسب جهت ته نشین شدن این رسوبات را فراهم میکند.
جنس درپوش باتری نیز مانند بدنه باتری ار نوعی پلاستیک تهیه میشود . بر روی در پوش محلی برای خروج قطبین باتری و همچنین نصب در خانه های باتری تعبیه میگردد. البته لازم به ذکر است که گاهی در خانه های باتری از روی درپوش حذف میشود .
معمولا باتریهای از نوع ژلی (Gell – cell) که الکترولیت انها مایع نیست ، احتیاجی به در خانه باتری ندارند.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


توجه : امروزه در بازار ایران نوعی باتری به نام اتمیک 2000 وجود دارد که در نظر اول ممکن است تصور شود این باتریها دارای در خانه باتری نیستند . اما در حقیقت این باتریهای بجای داشتن 6 درپوش مجزا درپوشی یک پارچه دارند. (در مورد این باتری تصویری نتوانستم پیدا کنم – بس که کارخانه های تولید کننده اطلاعات میدهند !!! ) اما یه چیزیه شبیه به این
www.ACOforum.org - Logan Tuning



درب خانه باتري Vent Cap
همانطور كه قبلا ذكر شد معمولا براي هر خانه باتري يك سوراخ در نظر ميگيرند كه از طريق آن مقدار الكتروليت داخل هر خانه كنترل شود . هر يك از اين سوراخ ها توسط يك درپوش بسته ميشوند ، كه به آن درب خانه باتري ميگويند .هر در خانه باتري بايد داراي دو مشخصه مهم باشد كه عبارتند از :
1-اجازه خروج گازهاي توليدي در هر خانه
هنگامي كه باتري در حال شارژ شدن توسط دينام يا الترناتور است ، بين صفحات مثبت و منفي و الكتروليت ، فعل و انفعالات شيميايي رخ ميدهد كه اين فعل و انفعالات باعث بالا رفتن دما در الكتروليت ميگردد (گرما زا است ) . اين افزايش دما باعث افزايش سرعت تبخير آب موجود در الكتروليت ميردد .براي خروج بخارات آب توليد شده در هر خانه باتري لازم است كه در خانه باتري داراي حداقل يك سوراخ يا مجراي خروجي به هواي آزاد راه داشته باشدكه بخار آب توليد شده بتواند از خانه باتري خارج شود. اگر اين بخار از خانه خارج نشود فشار در خانه باتري بالا ميرود و باعث ايجاد سوراخهاي ريز نهايتا از ضعيفترين قسمت خانه ميگردد كه معمولا الكتروليت از انجا خارج ميگردد ( وجود سفيدكهاي كوچك در اطراف پوسته باتري)
2-جلوگيري از خروج الكتروليت مايع از درب
اگر سوراخ روي در يك سوراخ ساده باشد ممكن است در اثر شتابهاي ناگهاني يا ترمزهاي شديد مايع الكتروليت از طريق اين سوراخ ها خارج شده و ميزان سطح الكتروليت در باتري ها پايين بيايد. بنابراين در خانه را طوري طراحي ميكنند كه علاوه اينكه قابليت خروج بخار هاي تو راداشته باشد از خارج شدن الكتروليت مايع جلوگيري كند .دو نوع از طرح هاي بكار رفته براي در خانه باتري در شكلهاي زير آمده است.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


www.ACOforum.org - Logan Tuning



همانطور كه ملاحظه ميگردد مجرايي مارپيچ براي سوراخ در خانه در نظر گرفته شده است كه باتوجه به قابليت بخار ميتواند از اين مجرا عبور كرده و از آن خارج شود اما مايع الكتروليت پس از برخورد با قسمت بالايي ماپيچ به سمت پايين برميگردد. البته برخي باتري هاي موجود در ايران فقط با قرار دادن يك مانع ساده زير سوراخ در خانه باتري اين كار را انجام ميدهند كه مسلما كارايي آن به اندازه طرحهايي كه در شكل ملاحظه ميگردد نميباشد

قطب باتري Terminal post of battery
هر باتري داراي دو قطب اصلي ميباشد ( توجه: هر خانه باتري خود داراي 2 قطب ميباشد اما در باتري هاي غير قابل تعمير اين قطب ها زير درپوش بالايي باتري قرار گرفته و ديده نميشوند يعني يك باتري 12 ولتي داراي 12 قطب ميباشد – 6 قطب مثبت و 6 قطب منفي كه دوتاي آنها قطبهاي اصلي و سايرين در زير درپوش ميباشند . در مورد نحوه اتصال خانه هاي باتري در آينده صحبت خواهد شد . از اين به بعد منظور از قطب همان قطبهاي اصلي باتري خواهد بود) . قطب هاي باتري محل خروج جريان برق از باتري در زمان مصرف شدن و محل ورود جريان برق به باتري در زمان شارژ شدن باتري ها ميباشند . باتوجه به جهت جريان برق يك قطب را قطب مثبت و ديگري را قطب منفي مينامند.
نحوه قرار گرفتن قطبهاي باتري روي پوسته متفاوت است شكل زير چند روش متداول را نشان ميدهد
كه شامل :
مدل SAE ، ترمينال جانبي ، ترمينال L شكل ، ترمينال مهره اي ، و ترمينال تركيبي ميباشد
www.ACOforum.org - Logan Tuning


سيستم قطب بندي به روش SAE متداول تر از ساير روش ها ميباشد
شناسايي قطبهاي مثبت ومنفي
با توجه به اينكه در هنگام نصب باتري روي اتومبيل قطب منفي به بدنه و قطب مثبت به كابل استارت ( اتومات استارت) متصل ميگردد تشخيص قطبين از يكديگر حايز اهميت ميباشد.
قطب مثبت با علامت -------< + ، P ، POS
رنگ -------< قرمز
ضخامت -------< بيشتر از منفي مشخص ميگردد
و قطب منفي با علايم -------< - ، N ، NEG
رنگ -------< مشكي يا آبي
ضخامت -------< كمتر از مثبت مشخص ميگردد
www.ACOforum.org - Logan Tuning


www.ACOforum.org - Logan Tuning



در صورتي كه هيچ يك از علايم ذكر شده وجود نداشتند (پاك شده بودند يا قابل تشخيص نبودند) ميتوان با يك آزمايش ساده قطب ها را از يكديگر تشخيص داد .
يك سر سيمي را به يكي از دو قطب متصل كنيد و سر ديگر آن را داخل الكتروليت يكي ار خانه ها ي باتري قار دهيد . ملاحظه خواهيد كرد كه اطراف سيم حباب هايي بوجود ميايد . اين آزمايش را با قطب ديگر نيز انجام دهيد هر كدام ار قطب ها كه حباب بيشتري در اطراف سيم داخل الكتروليت توليد كرد آن قطب ، قطب منفي ميباشد. ( تذكر: ان آزمايش فقط جهت موارد ضروري ميباشد .تكرار باعث خراب شدن باتري ميگردد.) . توجه هيچگاه دوسيم از قطبين را همزمان وارد يك خانه باتري نكنيد چون ممكن است در اثر اتصال بين دو سيم در خانه بانري آب باتري به صورت شما بپاشد.
الكتروليت باتريBattery Electrolyte
الكتروليت باتري سربي اسيدي محلول رقيق شده اسيد سولفوريك ميباشد. لازم است مقدار آب و اسيد سولفوريك به دقت و نسبت معين با يكديگر مخلوط شود . اين نسبت معين در به صورت .......


.................... آب.......................... اسيد سولفوريك
پیمانه ای .............8.................................3
در صد حجمي..............73%.................. 27%
درصد وزني .................... 63%................. 37%
توجه : در اكثر باتري سازي ها (خودمان) نسبت آب به اسيد را 4 به 1 انتخاب ميكنند كه معادل 75% آب و 25% اسيد ميباشد كه نزديك به نسبت حجمي 73% به 27% است ( گرچه دقيق نيست)
چگالي (جرم حجمي ) اين محلول در دماي 15 درجه سانتيگراد 1.28 گرم بر سانتي متر مكعب ( يا همان 1280 كيلوگرم بر متر مكعب) ميباشد . اين عدد با تغييرات دما و فشار هوا تغيير ميكند
www.ACOforum.org - Logan Tuning


تاثيرات دمايي : به ازاي افزايش هر 1.5 درجه دما مقدار 0.001 گرم بر سانتي متر مكعب ( 1 كيلوگرم بر متر مكعب) از عدد اصلي 1.28 گرم بر سانتي متر مكعب (يا 1280 كيلوگرم بر متر مكعب) كم ميشود . مثلا جرم حجمي استاندارد در دماي 21 درجه عبارت است از
4= 1.5÷ 6 6=15-21
1276= 4-1280 4=1× 4
يعني در دماي 21 درجه سانتيگراد جرمي حجمي الكتروليت بايد 1276 كيلوگرم بر متر مكعب (1.276 گرم بر سانتي متر مكعب ) باشد.
اگر جرم حجمي را در يك دماي معين داشتيم بايد آن را به دماي 15 درجه برگردانيم سپس در مورد آن تصميم بگيريم(برعكس روش بالا جمع ميكنيم ). دانستن مقدار چگالي به ما كمك ميكند كه بفهميم آن باتري به شارژ شدن نيازي دارد يا نه .
مثال: چگالي الكتروليت در دماي 27 درجه 1210 كيلوگرم بر متر مكعب ميباشد . آيا اين باتري به شارژ نياز دارد يا خير؟
8= 1.5÷ 12 12= 15-27
1218 = 8 + 1210 8= 1× 8
با مقايسه عدد 1280 و 1218 و اختلاف اين دو عدد متوجه ميشويم باتري به شارژ نياز دارد
نكته : براي تشخيص شارژ بودن معمولا محدوده اي وجود دارد كه طبق آن بايد به شارژ بودن باتري نظر داد
توجه : هيچگاه از آب لوله كشي براي تهيه التروليت استفاده نكنيد. آب مورد استفاده بايد آب خالص ( آب مقطر ) باشد ميتوان اين آب را ار لوازم يدكي ها در بطري ها آماده تهيه كرد يا از آب جوشيده و سپس خنك شده استفاده نمود ؛ يا اينكه برفك يخچال را آب كرده از آن استفاده كنيم
نكته بسيار مهم :هنگام تهيه الكتروليت ابتدا آب را در يك ظرف پلاستيكي (لگن) ريخته سپس به آرامي اسيد را به آن اضافه كنيد . حتي بهتر است يك سطح شيبدار پلاستيكي تهيه كرده و اسيد را از بالا روي آن بريزيم تا به آرامي وارد لگن آب شود. اين كار به دليل انجام واكنش شديد بين آب و اسيد سولفوريك و گرما زا بودن اين واكنش ميباشد . در صورت اضافه شدن سريع اسيد به آب دماي محلول به شدت بالا رفته به حد جوش ميرسد و محلول به اطراف ميباشد
سطح الكتروليت در هر خانه باتري بايد حد معيني باشد كه اگر بيشتر از آن و احتمال ريختن آن در شتابهاي ناگهاني يا ترمزهاي شديد وجود دارد و اگر كمتر از حد معين باشد قسمتي از صفحه باتري در معرض هوا قرارگرفته به به مرور خراب ميشوند.
منبع : درباره خودروها (نويسنده بهروز)

ویرایش توسط روابط عمومی آکو فروم : 12-18-2009 در ساعت 04:42 PM
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

چگونه ميتوان فهميد باتري شارژ است
معمولا 3 روش براي اين كار وجود دارد
1-استارت زدن
ابتدا بايد كاري كرد كه در اثر استارت زدن باتنري روشن نشود( مثلا واير مركزي كويل به دلكو جدا شود ) سپس در حود 15 ثانيه استارت زده شود . اگر درطول اين مدت استارت به راحتي خورده شود . باتري شارژ است.
توجه : در اين آزمايش بايد از سلامت موتور و استارت مطمئن شده سپس آزمايش را انجام داد

2-استفاده از هيدرومتر
هيدرو متر يا غلظت سنج ( چگالي سنج ، جرم حجمي سنج) وسيله ايست كه ميزان جرم حجمي آب باتري را نشان ميدهد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning

هيدرومتر شامل يك كپسول ميباشد كه با ورود الكتروليت به هيدرومتر شناور ميشود.اين كپسول مدرج شده است و اعداد روي ان معمولا بين 1200 تا 1300 (كيلوگرم بر متر مكعب) يا 1.2 تا 1.3 (گرم بر سانتي متر مكعب ) ميباشد. همانطور كه قبلا در بخش الكتروليت باتري ذكر شد عدد استاندارد در دماي 15 درجه سانتي گراد 1280 كيلوگرم بر متر مكعب ( 1.28 گرم برسانتي متر مكعب ) ميباشد . جدول زير محدوده عددي براي تشخيص شارژ بودن باتري را نشان ميدهد

درصد شارژ در دماي 80°F (26.7°C)
چگالي الكتروليت
بر حسب
گرم بر سانتيمتر مكعب
Electrolyte Freeze Point
75% تا 100%
1.27 … 1.29
-77°F
(-67°C)

50% تا 75%
1.23 … 1.25
-10°F
(-23°C)

25% تا 50%
1.11 … 1.25
15°F
(-9°C)

DISCHARGED
1.120
يا كمتر
20°F
(-7°C)


براي سهولت در خواندن هيدرومتر معمولا روي كپسول با سه رنگ مشخص ميشود
رنگ سبز به عنوان محدوده شارژ
رنگ زرد يا سفيد به عنوان محدوده نيمه شارژ
رنگ قرمز به عنوان محدوده دشارژ

3-آزمايش مدار باز
چراغهاي جلو را براي چند دقيقه روشن كنيد سپس آنرا خاموش كنيد
ولتمتر را مطابق شكل به باتري متصل كنيد
www.ACOforum.org - Logan Tuning

عدد ولت را بخوانيد. ولتاژ 12.6 نشانه شارژ بودن باتري و 12 نشانه دشارژ بودن باتري است
شارژ كردن باتري
باتري ها را ميتوان به 2 روش شارژ كرد .يكي شارژ كند (معمولي )و ديگري شارژ تند (سريع)
در شارژ كند مقدار كمي آمپر به باتري داده ميشود ر عوض مدت زمان زيادي طول ميكشد تا باتري شارژ شود.در شارژ سريع برعكس مقدار زيادي آمپر در مدت كوتاهي به باتري داده ميشود تا پر شود.
توجه : شارژ كند بهتر از شارژ سريع است چون احتمال صدمه ديدن صفحات باتري كمتر است . از شارژ سريع فقط براي شرايط خاص استفاده ميشود ( دستگاه آن نيز با دستگاه شارژ كند متفاوت است )
شارژ كند
اين نوع دستگاه شارژ داراي 2 سلكتور (كليد چرخشي )يكي براي آمپر و ديگري براي ولتاژ ميباشد بعلاوه يك نشاندهنده نيز براي هر كدام ( ولتاژ و آمپراژ ) لازم است . توجه : اكثر دستگاه هاي شارژر ايراني فقط داراي يك نشاندهنده (آمپر ) ميباشند – البته برخي از انها ظاهرا داراي نشاندهنده ولتاژ نيز هستند منتها اگر خوب دقت كنيد ، ميبينيد كه اين نشاندهنده ولتاژ ورودي ( 220 ولت ) را نشان ميدهند نه آنچه ما لازم داريم ( ولتاژ خروجي). حالا اينكه آقايون سازنده ها چطور تشخيص دادند يكي از اين نشاندهنده ها زياديه ... ديگه بايد برين از خودشون بپرسين ) دستگاه داراي 2 خروجي يكي مثبت و ديگري منفي و يك كليد اصلي و يك فيوز نيز ميباشد.
توجه : اگر هنگام خريد شارژر باتري با عبارت چند تاييش رو ميخاي مواجه شديد زياد تعجب نكنيد . فروشندگان و ايضا سازندگان و بالاجبار خريداران شارژ ها را بر اساس تعداد باتري هاي 6 ولتي كه دستگاه ميتواند به طور همزمان ( بصورت سري ) شارژنمايد دسته بندي كرده اند .مثلا شارژر باتري 8 تايي يعني اينكه ميتواند همزمان 8 باتري 6 ولتي را كه بطور سري به دستگاه وصل شده اند را شارژ كند .
روش كار :
در تمام خانه اي باتري را جدا كنيد . سطح الكتروليت هر خانه كنترل شود و اگر كم است فقط آب مقطر به آن اضافه شود .مثبت و منفي دستگاه را به قطبهاي مثبت و منفي باتري متصل شود.
توجه : قبل از روشن كرد دستگاه به صحيح بودن اتصال ها توجه شود . ( مثبت به مثبت و منفي به منفي )
بايد ولتاژ خروجي دستگاه حدودا 20% بيشتر از ولتاژ باتري انتخاب شود ( مثلا براي شارژ باتري 12 ولتي حدودا 14 ولت ).آمپر خروجي دستگاه بايد در حدود يكدهم آمپر-ساعت يا يك شانزدهم ظرفيت ذخيره يا يك چهلم تست در شرايط سرد انتخاب شود. ( مثلا اگر آمپر-ساعت باتري 60 است بايد آمپر خروجي 6 انتخاب شود ) پس از شارژ كامل عدد آمپر به صفر نزديك ميشود كه نشانه شارژ كامل باتري است.
توجه : اگر به محض روشن كردن دستگاه در يكي از خانه اي باتري جوششي مشاهده شود نشانه خراب بودن آن انه باتري است
نكته : اگر باتري كاملا دشارژ باشد براي شارژ مددد حدود 8 تا 12 ساعت زمان لازم است
شارژ سريع
مانند روش قبل منتها اين نوع دستگاه توانايي خروج آمپر بالاي 100 A را دارد . زمان شارژ در اين نوع بين نيم تا يك ساعت ميباشد
نگهداري باتري و آزمايشات مربوطه
بررسي هاي ظاهري در يك نگاه
www.ACOforum.org - Logan Tuning

سطح الكتروليت به طور مرتب كنترل شود ( هر هوا گرم تر فاصله بازديد ها كوتاه تر)
اگر بدنه باتري چرب يا كثيف يا خيس شده حتما باآب ولرم شسته شود سپس كاملا خشك چون ممكن است باعث برق دزدي شود.آزمايش زير وجود برق دزدي در مدار را نشان ميدهد.(ولتاژ بايد كمتر از 0.5 ولت و آمپر بايد كمتر از 20 ميلي آمپر باشد )
www.ACOforum.org - Logan Tuning

مطابق شكل اختلاف ولتاژ بين قطب و بست را بررسي كنيد . اين اختلاف بايد صفر باشد
www.ACOforum.org - Logan Tuning

هيچگاه در قطب باتري را با پيچ گوشتي و كابل و .... به يكديگر متصل نكنيد چون علاوه بر صدمه زدن به صفات باتري ممكن است باعث تركيدن باتري شود
محل اتصال قطب ها و بست ها بايد كاملا تميز و بدون رسوب و سولفاته شدن باشد مطابق شكا ميتوان آنها را تميز كرد
www.ACOforum.org - Logan Tuning

اگر زمان استارت زدن طولاني باشد به صفحات باتري صدمه ميخورد
براي جلوگيري از سفيدك زدن ( سولفاته كردن ) قطب هاي باتري ميتوان پايه قطب ها ( محل تماس قطب با درپوش ) را با مقداري گريس چرب نمود. امروزه واشرهاي لاستكي يا نمدي براي جلوگيري ازسفيدك زدن قطب ها درلوازم يدكي ها فروخته ميشود
زمان استفاده از باتري كمكي فقط و فقط باتري ها را بطور موازي به هم وصل كنيد

منبع : درباره خودروها (نويسنده بهروز)
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #4  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

نگهداری باطری:

1- برای افزایش عمر باطری می بایست آن را همیشه شارژ نگه داشت و اگر باطری برای مدت زیادی شارژ نشود صفحات داخلی آن سولفاته کره و غیر قابل استفاده می شود .
2- سطح الکترولیت یا آب باطری را کنترل کنید .میزان آب باطری موجود در محفظه باطری بایستی 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد.
3- در صورتی که میزان آب باطری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باطری کاهش یابد ؛ احتمالا آفتامات دینام خراب می باشد و در صورت عدم توجه کافی خرابی زودهنگام باطری را سبب می شود.
4- در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشش آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود.
5- در زمانی که خودرو خاموش می باشد حدالمقدور از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید .سیستم پخش خودرو و یا چراغ های بزرگ بالاترین مصرف داشته و حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو نیز روشن می باشد بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید .با اینکار علاوه بر کاهش مصرف سوخت ؛ دوام لامپ ها افزایش یافته و از فشار وارده بر دینام نیز کاسته می گردد.
6- دقت شود سوراخ های تعبیه شده بر روی درب خانه های باطری همیشه باز باشند تا تهویه درون سلول ها به خوبی انجام شود.
7- گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باطری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که اینامر سبب ضعیف شدن باطری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن می شود.
8- در صورت نیاز باطری به آب باطری فقط به آن آب مقطر اضافه کنید.
9- روی قطبین باطری را به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته ان را با آب جوش تمیز کرده و سپس مقداری گریس بر روی آن بمالید.
10- هیچگاه به قطبین باطری ضربه نزنید و باطری را با احتیاط حمل کنیدو رد صورت وارد یامدن ضربه به باطری خطر شکستگی صفحات سربی وجود دارد.
11- از به وجود آمدن اتصال کوتاه بین قطب های باطری بپرهیزید .زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باطری می شود.
12- از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلولهای باطری با درب باز خودداری کنید .
13- این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد.
14- در هنگام جوشکاری بر روی خودرو موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین ان جدا کنید.
15- از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید.
16- اتصالات و سر سیم های باطری را از نظر سفتی و محکمی و عایق در دوره های مختلف کنترل کنید.
17- باطری هایی که تاکنون شارژ نشده اند و مایع الکتولیت درون آنها ریخته نشده است امکان انبار کردن و نگهداری برای مدت طولانی را دارند.
18- باطری های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می توان سلامت باطری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باطری کنترل کنید .بعنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری سلامت می باشد؛ اگر چشمی سفید بود نشان از نیاز باطری به شارژ می باشد.؛ اگر چشمی سیاه رنگ بود باطری نیاز به تعویض دارد.
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #5  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

باطری یکی از اجزای مهم خودرو برای راه اندازی به حساب میاد بنابراین دانستن شرایط نگهداری از اون خیلی مهمه. حتما تابحال با صحنه های روشن نشدن خودروها رو به خاطر عدم شارژ کافی باطری مشاهده کردید و یا خودتون گرفتار این مشکل شدید که میتونه ناشی از مستهلک شدن باطری باشه.

- عواملی که به کاهش عمر باطری سرعت می بخشند عبارتند از :
1- خوردگی قطبین باطری (محل های اتصال بست هایی که به موتور و دیگر اجزا میروند) که ناشی از عدم تمیز کردن و شستن به موقع است. 2- توجه نکردن به میزان آب باطری موجود در خانه های باطری و یا مخلوط شدن مواد مخرب با آن. 3- نشت کردن آب باطری از خانه ای به خانه ی دیگر باطری.


- نحوه صحیح نگهداری از باطری :

1- در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمیکنید باطری را از روی خودرو باز کنید. 2- از شارژ کردن اضافی باطری بپرهیزید. 3- سعی کنید هر هفته میزان آب اسید و تمیز بودن قطبین باطری را کنترل کنید. 4- سعی کنید اتومبیلتان را بیشتر در مکان های گرم پارک کنید (عمر باطری در اثر سرمای زیاد کاهش میابد). 5- برای سرویس کامل قطبین باطری از آب جوش استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطح آن٬ از مقدار کمی گریس برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید. این عمل معمولا هر دو ماه یکبار باید انجام گیرد. 6- از جا به جایی زیاد باطری پرهیز کنید و در هناگم پر کردن خانه ها از آب اسید مراقب باشید زیرا ریختن آب اسید بر روی بدنه خودرو باعث پوسیدگی آن میشود. برای جا زدن بست ها از آچا استفاده کنید و هرگز با ضربه زدن سعی نکنید که بست ها را به جای خودشان بزنید.

- چگونه خراب بودن باطری را تشخیص دهیم؟

در هنگام روشن بودن خودرو یکی از بست های قطبین باطری را بردارید٬ در صورتی که موتور روشن بماند اشکال از باطری است ولی اگر خودرو خاموش شد معلوم میشود که اشکال از شارژ توسط دینام است٬ برای چک کردن دینام به یک باطری ساز معتبر مراجعه کنید.

اگر در شرایط بخصوصی هستید٬ میتوانید با پرهیز از روشن کردن وسایل جانبی خودرو٬ موتور را تا سه الی چهار ساعت با همان باطری روشن نگه داشت و به راه ادامه داد.

توجه داشته باشید که عمر باطری در صورت سرویس به موقع هم از جهار پنج سال بیشتر نمیشود

1- خوردگی قطبین باطری (محل های اتصال بست هایی که به موتور و دیگر اجزا میروند) که ناشی از عدم تمیز کردن و شستن به موقع است. 2- توجه نکردن به میزان آب باطری موجود در خانه های باطری و یا مخلوط شدن مواد مخرب با آن. 3- نشت کردن آب باطری از خانه ای به خانه ی دیگر باطری. 1- در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمیکنید باطری را از روی خودرو باز کنید. 2- از شارژ کردن اضافی باطری بپرهیزید. 3- سعی کنید هر هفته میزان آب اسید و تمیز بودن قطبین باطری را کنترل کنید. 4- سعی کنید اتومبیلتان را بیشتر در مکان های گرم پارک کنید (عمر باطری در اثر سرمای زیاد کاهش میابد). 5- برای سرویس کامل قطبین باطری از آب جوش استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطح آن٬ از مقدار کمی گریس برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید. این عمل معمولا هر دو ماه یکبار باید انجام گیرد. 6- از جا به جایی زیاد باطری پرهیز کنید و در هناگم پر کردن خانه ها از آب اسید مراقب باشید زیرا ریختن آب اسید بر روی بدنه خودرو باعث پوسیدگی آن میشود. برای جا زدن بست ها از آچا استفاده کنید و هرگز با ضربه زدن سعی نکنید که بست ها را به جای خودشان بزنید.

ویرایش توسط روابط عمومی آکو فروم : 12-18-2009 در ساعت 04:51 PM
پاسخ با نقل قول
4 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #6  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

عوامل موثر بر كاهش عمر باتري چيست؟

Posted جولاي 14th, 2008 by system

- كار در شرايط گرما وسرمای زیاد
- استفاده از مصرف کننده های پر مصرف و خارج از حدود تعريف شده در خودرو
- استفاده نكردن از باتري براي مدت طولاني
- مراقبت و نگهداري غير صحيح
- استفاده طولاني از وسايل برقي خودرو حين خاموش بودن موتور خودرو
- تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)
- عملكرد نادرست سيستم برق خودرو



كار در شرايط گرما :
با افزايش درجه حرارت محيط كاركرد باتري عمر باتري كاهش مي يابد.


www.ACOforum.org - Logan Tuning




كار در شرايط سرما :
هواي سرد تاثير كند كننده اي بر عملكرد الكتروشيميايي باتري داشته و توان عملياتي آن را به شدت كاهش مي دهد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning


از سوي ديگر هواي سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده ، لذا به حركت درآمدن اوليه موتور توسط استارت ، به شدت جريان بيشتري نيازمند مي باشد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning




تاثير دما بر ظرفيت الكتريكي باتري و همچنين ميزان نياز انرژي الكتريكي براي استارت اوليه خودرودر شرايط دمايي مختلف:
www.ACOforum.org - Logan Tuning




استفاده از مصرف کننده های بزرگ:
كشيدن جريانهاي الكتريكي خارج از حدود تعريف شده از باتري موجب تخليه بيش از حد باتري و در نهايت كاهش طول عمر باتري ميگردد .



استفاده نكردن از باتري براي مدت طولاني بروز پديده تخليه خود به خود ناشي از عوامل داخلي و همچنين در برخي موارد عوامل خارجي (برق دزدي ) موجب تخليه الكتريكي در باتري ميگردد. همچنين به دليل چند سطحي شدن غلظت التروليت (ته نشين شدن اسيد ) برخي اختلالات در باتري به شرح ذيل به وقوع ميپيوندد.
- خوردگي شبكه
- ريزش خمير
- ته نشين اسيد
- خوردگي عايق
- لجن شدن صفحات در پايين دسته صفحه
- سولفاته شدن صفحات در بالاي دسته صفحه



مراقبت و نگهداري غير صحيح:
























1- پايين امدن سطح الكتروليت در خانه هاي باتري موجب: a) افزايش غلظت مابقي الكتروليت و تسريع در سولفاته شدن صفحات b) اكسيده شدن بخشي از صفحات منفي(كه خارج الكتروليت قرار گرفته اند) به دليل تماس با هوا c) بالا رفتن احتمال انفجار باتري (به دليل تغيير مقاومت برخي از سله ها در باتري واجبار عبور جريان مساوي از تمامي سله ها به ناچار ولتاژ بالاتري بر روي اين سله ها قرار گرفته واين اور ولتاژ موجب افزايش توليد گازهاي اكسيژن و هيدروژن از صفحات مثبت ومنفي ودر نتيجه افزايش احتمال انفجار باتري ميگردد. 2-بالا بودن سطح الكتروليت در خانه هاي باتري موجب: a)نشت اسيد به بيرون سله هاي باتري b)ممانعت از خروج گاز از سله هاي باتري c)كاهش فضاي بالاي الكتروليت و بالا رفتن در صد هيدروژن در اين محيط و در نتيجه افزايش احتمال انفجار باتري d)گرفتگي مسير خروج گاز از سله هاي باتري به دليل رسوب ذرات معلق در الكتروليت 3-استفاده از اب اسيد به جاي اب مقطرموجب: a)افزايش سرعت خوردگي در صفحه مثبت b)افزايش سرعت سولفاته شدن صفحات منفي ولجني شدن سطح انان c)كاهش عمر عايق بين صفحات در باتري d)افزايش حجم صفحات مثبت ودر نهايت متورم شدن دسته صفحات 4-استفاده از اب مقطر غير استاندارد : a)ورود انواع ناخالصيها به سله هاي باتري
توضيح :ورود ناخالصيها به خصوص عنصر اهن ،موجب تسريع در تخليه خود به خود باتريها همچنين كاهش راندمان باتريها ميگردد .




موجب تسريع در خوردگي سر قطبهاي باتري ميگردد.






- افزايش دماي باتري
- كاهش حجم الكتروليت
- خوردگي سريعتر صفحات
5-عدم نظافت قطبها ي باتري : 6- استفاده از وسايل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو 7-استفاده از وسايل برقي خودرو حين خاموش بودن موتور خودرو 8-تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)



عملكرد نادرست سيستم برق خودرو
1- خرابي دينام :موجب كمبود شارژ
2-خرابي افتامات :موجب تخريب صفحات باتري و ريزش خمير و تغيير رنگ الكتروليت ميگردد.
3-خرابي استارت:اين امر موجب افزايش تعداد دفعات استارت شده خودرو شده و به دليل انكه در هنگام جريان كشيدن با شدت زياد سولفاتهاي تشكيل شده روي سطح تشكيل ميگردند در هنگام شارژ مجدد اين سولفاتها به راحتي برگشت پذير نبوده ولذا عمر باتري كاهش مييابند.
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از روابط عمومی آکو فروم گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #7  
قدیمی 12-18-2009
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

رعایت یک نکته ایمنی در باز و بسته کردن بستهای باطری
برای بازوبسته کردن بستهای باطری می باید به طریقی انجام گیرد که تماس ابزار با بدنه باعث تولید جرقه نشود چراکه اتفاق ان می تواند در صورت دستپاچه شدن فرد استفاده کننده باعث حتی ترکیدن باطری گردد. رعایت نکته زیر به راحتی مانع این حادثه می گردد و به راحتی وبدون هیچ نگرانی می توان باطری خودرو خود را باز و یا ببندید.
فقط لازم است در زمان بازکردن بست باطری در ابتدا بست قطب منفی(اتصال بدنه) از روی باطری به طور کامل باز نمائید.این کار باعث خواهد شدجریان برق از کل بدنه عبور ننمائیدو اگر احتمالا در هنگام باز کردن بست قطب مثبت آچار به جداره خودرو برخورد کند جرقه ائی تولید نگردد.
در زمان بستن باطری نیز برای جلوگیری از این حادثه باید در ابتدا بست قطب مثبت بسته شود و در نهایت بست قطب منفی نصب گردد.
برای باز کردن تحت هیچ شرایطی از ضربه برای جداکردن بست از قطب باطری استفاده نکنید.چراکه باعث قطع اتصالات داخل خانه های باطری و هم چنین ریزش خانه های ان می گردد.برای جدا کردن تا حد امکان پیچ بست را کاملا باز کرده و سپس با حرکت ارام ;بست را به سمت چپ ویا راست بچرخانید تا ازاد گردد.
برای جلوگیری از سولفاته شدن می توان روی بست را با گریس و یا مایع ظرف شوئی بپوشانید.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از روابط عمومی آکو فروم بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #8  
قدیمی 12-18-2009
Emdad-L90 آواتار ها
Emdad-L90 Emdad-L90 آنلاین نیست.
سرعت : 35 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-935
اتومبیل: E2 SLX پولشو بابام داده
محل سکونت: varamin
نوشته ها: 313
سپاس از دیگران: 1,599
352 بار در 148 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

دوستان تندر سوار اونهایی که ماشینشون از باتری اتمی استفاده می کنه اگر تا به حال مشکلی در باتری ندیدید به هیچ عنوان باتری را تا بروز مشکل با بتری دیگری عوض نکنید چون تا اونجایی که من اطلاع دارم جنس باتری ها عالیه.من خودم یک سال خورده ای هست هنوز باتری سالم سالم هست.
پاسخ با نقل قول
  #9  
قدیمی 01-07-2010
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: L90
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,543
سپاس از دیگران: 2,998
7,679 بار در 2,049 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض Safety Battery Terminal باتري هاي با ترمينال ايمن

Safety Battery Terminal باتري هاي با ترمينال ايمن



www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning




اين مقاله در رابطه با يكي از سيستم هاي ايمني به كار برده شده در محصولات شركت بي ام دبيليو است، به طور كلي سيستم هاي ايمني به دو قسمت سيستم هاي قبل از حادثه( مثل سيستمهاي ترمز كنترل پايداري، كنترل كشش، ضد قفلو...) و بعد از حادثه ( كمربند هاي ايمني، ايربگ ها و..) تقسيم ميشوند سيستمي كه امروز قصد معرفي اش را دارم جزء سيستم هاي بعد از حادثه به حساب مي آيد و در زمان پس از وقوع تصادف و يا اتصالي وارد عمل مي شود .از نظر ساختماني تنها يك عملگر است كه سر راه كابلهاي باتري قرار ميگيرد و در زماني كه خطر اتصال كوتاه ويا آتش سوزي وجود داشته باشد مانند ماشه تفنگ عمل كرده و با يك انفجار اتصال سيستم هاي برقي را با باتري قطع مي كند در اين حالت تنها برق مورد نياز لامپ هاي هشدار دهنده، چراغهاي كابين، و امكانات رفاهي را تامين مي كند


khodroinfo
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از روابط عمومی آکو فروم بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #10  
قدیمی 01-23-2010
tondar90 آواتار ها
tondar90 tondar90 آنلاین نیست.
سرعت : 75 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: aco-674
محل سکونت: aco
نوشته ها: 1,229
سپاس از دیگران: 213
823 بار در 435 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض نسل جدید باتری‌ها برای نسل جدید خودروها

پژوهشگران باتری‌های جدیدی ساخته‌اند که برای شارژ کردن آنها، کافی است مایع الکترولیت را جایگزین کرد. زمان شارژ کردن این باتری به اندازه بنزین‌زدن خودروهای معمولی است و با برق شهری نیز قابل انجام است.
نمونه‌های اولیه خودروهای الکتریکی که در راه بازار مصرفند، مزایای مهمی را نوید می‌دهند؛ این خودروها پاک، بی‌صدا و نسبتا تند‌وتیزند؛ ولی با وجود پیشرفت‌هایی که در سیستم‌های قدرت و بهبود باتری‌های یون لیتیوم حاصل شده، برد این خودروها به ازای هر بار شار‍ژ باتری محدود است و البته شارژ مجدد باتری هم به ساعت‌ها وقت احتیاج دارد. این موضوع بهانه‌ای شد تا تعدادی از مهندسین آلمانی به این فکر بیفتند که آیا ممکن است باتری‌ای برای خودروهای الکتریکی ساخت که بتواند در تنها چند دقیقه، درست مثل سوخت‌گیری ماشین‌های امروزی، شارژ و آماده به حرکت شود.
به گزارش اکونومیست، فناوری‌ای که جینز نوئک و همکارانش در انیستیتوی فناوری‌های شیمیایی فرانهوفر آزمایش می‌کنند، به باتری فلو موسوم است. نحوه عملکرد باتری‌های قابل شارژ بدین صورت است که هنگام شارژ، انرژی الکتریکی را به انرژی شیمیایی و هنگام دشارژ، انرژی شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. باتری‌های متداول انرژی شیمیایی را در دو الکترود جامد ذخیره می‌کنند، در حالی‌که باتری‌های فلو این انرژی را در مایع الکترولیتی ذخیره می‌کنند که الکترود‌ها را در خود جای داده‌اند. الکترولیت در یک منبع بیرونی ذخیره شده و به داخل سلول‌های باتری پمپ می‌شود تا انرژی شیمیایی به الکتریسته تبدیل شود. زمانی که الکترولیت دشارژ می‌شود، به منبع بازگردانده می‌شود و جریانی برای شارژ مجددش اعمال می‌شود.
اما روش دیگری هم برای شارژ مجدد یک باتری فلو وجود دارد؛ الکترولیت دشارژ شده به بیرون پمپ شود و با محلولی که در محل دیگری شارژ شده جایگزین شود. به گفته آقای نوئک، این فرآیند می‌تواند در یک پارکینگ خانگی در زمانی تقریبا برابر سوخت‌گیری یک خودروی متعارف صورت بگیرد.
البته این گونه باتری‌ها درحال حاضر تنها در کاربردهایی بدون حرکت استفاده می‌شوند. این باتری‌های فلو که در بازار به اسم ریدوکس شناخته می‌شوند، برای متعادل کردن شبکه توزیع نیرو و ذخیره انرژی حاصل از توربین‌های بادی یا پانل‌های خورشیدی به کار می‌روند. اصطلاح ریدوکس به پتانسیل الکتروشیمیایی بین دو الکترولیت مختلف مربوط می‌شود که به درون سلولی که با یک غشاء تقسیم شده، پمپ می‌شوند. یون‌ها با عبور از این غشاء سبب می‌شوند که یکی از محلول‌ها کاهیده و دیگری اکسیده شود و در همین حین، جریانی پدید می‌آورند که به مداری در بیرون سلول منتقل می‌شود.
یکی از کارآمدترین باتری‌های موسوم به ریدوکس طی سال‌های دهه 1980 / 1360 در دانشگاه نیو‌ساوث‌ویل در استرالیا ساخته شد. برای آن نمونه در هر دو الکترولیت از وانادیوم استفاده شد، به این دلیل که می‌تواند تحت شرایط مختلف اکسیداسیون به صورت محلول باقی بماند. ابتکار به کارگیری عنصری مشترک در هر دو محلول باعث می‌شود مشکل آلودگی بر طرف شود، به علاوه این که ظرفیت ریدوکس‌های حاوی وانادیوم تنها به اندازه منبع‌های مورد استفاده برا ی ذخیره الکترولیت‌ها بستگی دارد.
ولی یک اتومبیل الکتریکی که نمی‌تواند منبع‌های بزرگی از الکترولیت‌ها را همراه خود بکشد. در واقع، در عمل یک باتری فلو از نوع ریدوکس تنها برای یک چهارم مسیری که یک باتری‌ یون لیتیوم جواب می‌دهد، توان تامین نیرو دارد. برای بعضی از خودروهای الکتریکی شهری طول این مسافت تنها به 25 کیلومتر می‌رسد. اینجاست که نتیجه کار محققان آلمانی خود نمایی می‌کند، چراکه آنها مدعی‌اند که می‌توانند این مسافت را به خیلی بیشتر از این مقدار برسانند.
آنها در آزمایش‌هایشان از مواد دیگری در سلول ریدوکس استفاده می‌کنند. این مواد شامل الکترود‌هایی متشکل از وانادیوم و برومید، و آهن و کروم می‌شود. آقای نوئک ادعا می‌کند که بر اساس نتایج حاصل از آزمایش‌ها امکان ساخت باتری ریدوکسی وجود دارد که برد خودروهای الکتریکی‌ را تا 4 یا 5 برابر باتری‌های فلوی هم‌اندازه‌اش افزایش می‌دهد. این میزان برد برابر مسافتی است که خوردو می‌تواند بر پایه یک باتری یون لیتیوم بپیماید، با این تفاوت که در این حالت می‌تواند از طریق شبکه برق یا تعویض الکترولیت‌ها در عرض چند دقیقه دوباره شارژ و آماده به کار شود.
محققان امیدوارند که تا حدود دو سال آینده نمونه‌ اولیه‌ای از باتری فلو برای یک خودروی برقی آماده کنند.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از tondar90 بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 10:22 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب