آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

تعیین جایزه 20 میلیون ریالی برای شکستن گل پخش کن های رنو ساندرو ساخت آکو

فروش آپشن ها و لوازم یدکی تندر90 - رنو ساندرو 33933630-021 آکام

آکام - فروش آپشن ها و لوازم یدکی ال90 - ارسال به سراسر کشور


بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > مقالات اختصاصی صنعت خودرو تهیه شده برای گروه آکو

Notices

مقالات اختصاصی صنعت خودرو تهیه شده برای گروه آکو در این تالار مقالات اختصاصی اتومبیل که توسط کمیته علمی آکو تهیه شده است گذاشته خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 06-20-2012
سالار آواتار ها
سالار سالار آنلاین نیست.
سرعت : 50 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Nov 2011
کد عضویت آکو: aco-3752
اتومبیل: تندر نود E2
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 673
سپاس از دیگران: 838
983 بار در 289 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض همه چیز در مورد خودروی "لوگان " محصول مشترک رنولت- داچیا . ترجمه ی اختصاصی فروم آکو

همه چیز در مورد خودروی "لوگان " محصول مشترک رنولت- داچیا

ترجمه و تالیف : محسن امیدعلی
اختصاصی سایت اکو پارت- تالار گفتمانهای آکوwww.acoforum.org

www.ACOforum.org - Logan Tuning


مقدمه:
"لوگان داچیا " بعنوان یکی از خودروهای کوچک محبوب خانوادگی ( Small Familiar Car ) 1 معرفی گردیده است که با مشارکت شرکت رنولت فرانسه ( RENAULT ) و داچیای رومانی (( DACIA که جزء شرکتهای فرعی وابسته به همان رنوی فرانسوی است طراحی و تولید گردید. خودروی لوگان در مناطقی از جهان از جمله میوینی ( Mioveni) رومانی , کلمبیا, برزیل ؛ روسیه ؛ مراکش ؛ ایران ؛ هند و افریقای جنوبی تولید و تحت عناوین اختصاصی چون رنولت لوگان ؛ نیسان آپریو (Nissan Aprio) ؛ ماهیندرا وریتو ( Mahindra Verito ( و رنولت تندر 90 ؛ بر اساس برند شرکت رنو و یا منطقه ای که در آن تولید میشود به فروش می رسد.
تاریخچه لوگان داچیا :
لوگان محصول 4 سال تحقیق و کار و توسعه پروژه 90 X بود که در کارخانه رنو که در قلب پاریس واقع شده است طراحی گردید. این پروژه در سال 1999 و بعد از اینکه شرکت رنوی فرانسوی ؛ شرکت داچیای رومانی را خریداری کرد رسما به جهانیان اعلام گردید.
هنگامی که در سال 2003 ؛رئیس جمهور وقت فرانسه ؛ ژاک شیراک (Jacques Chirac) ؛ از روسیه بازدید میکرد ؛ لوئیز شوویتزر( Louis Schweitzer)- رئیس اسبق کارخانه رنو - که همراه شیراک بود ؛ مشاهده کرد که محصولات ساده 6000 یورویی شرکت لادای روسی که در آن زمان با رنو قرارداد همکاری دو جانبه داشتند ؛ در روسیه بخوبی بفروش می رسد در حالیکه محصولات لوکس 12000 یورویی رنو در نمایشگاههای روسیه همچنان منتظر تقاضای مشتری برای بفروش رفتن هستند .شوویتزر ؛ بعد از بازگشت از سفر بفکر فرو رفت . او در نوشته هایش که بعدا به چاپ رسید عنوان کرده بود که :

" من در روسیه ؛ خودروهای قدیمی و از مد افتاد ه ای را در نمایشگاهها دیدم ( ساخت رنو ) که نشانگر عدم مقبولیت عمومی این خودروها در روسیه بودند . فرایند ساخت این خودروهای گران قیمت بایست متوقف شود و بسمتی تولید خودرویی با قیمت 6000 یورو حرکت کنیم . من لیستی از خصوصیات مورد نظر متقاضیان را در سه کلمه خلاصه میکنم :
1- مدرن و امروزی 2- قابل اعتماد از نظر ایمنی 3- متناسب با سطح در آمدها
علاوه بر این هر چیزی که بتوان از ان درآمدی کسب کرد؛ مورد نظر ماست !"
هر چند "شویتزر" بعدها حتی نظرش را اصلاح کرد و گفت قیمت این خودرو بایست 5000 یورو باشد ؛ اما امروزه ساده ترین و ارزان ترین مدل خودروی لوگان 5900 یورو است که این مبلغ بسته به میزان تجهیزات بکار رفته در خودرو و سلیقه مشتری تا 11200 یورو نیز قابل تغییر بوده است. البته یک مدل از این خودرو که در رومانی تولید و تحت لیسانس رنو در اروپای غربی بفروش رفته گرانتر از این مبالغ بوده است.
آنچه که مسلم است این است که نقطه ثقل خصوصیات در طراحی لوگان نگاه ویژه به تناسب قیمت خودرو با سطح درامدها برای اقشار مختلف جامعه هدف بوده است . علاوه بر این لوگان خصوصیات ساده بسیاری دارد که هدف از آنها کاهش بهای تمام شده لوگان بوده است. این خودرو جایگزین تولید خودروهای قدیمی تر رنو شد که یکی از آنها داچیای مدل 1310 رومانیایی بر اساس خودروهای سری دوازدهم رنو بود .
تولید لوگان رسماً از سپتامبر 2004 شروع شد. در آغاز رنو هیچ برنامه ای برای فروش این خودرو در اروپای غربی نداشت اما در ژوئن 2005صادرات مدلی از این خودرو که گرانتر هم بود با قیمت اولیه ای در حدود 7500 یورو اغاز گردید. تولید لوگان باعث موفقیت غیر منتظر ه ای در تولید ات رنو شد چرا که افراد بسیاری وجود داشتند که خواستار خودروی ارزان قیمت تر و فاقد تجملات خودروهای امروزی بودند و لوگان دقیقا چنین خودرویی بود .
یکی از مناطقی که خودروی لوگان در آنجا موفقیت داشت ؛هند بود. آغاز فعالیت تولید این خودرو در هند به آوریل 2007 بر می گردد جایی که شرکت رنو این خودرو را با مشارکت شرکت ماهیندرای هندی تولید و عرضه کرد . این همکاری باعث کاهش 15 % در بهای تمام شده لوگان تولیدی داچیا شد. اولین خودروهای لوگان فرمان سمت راست ( Right-Hand Drive) در هند تولید شد که موفقیت چشمگیری را در همان چند ماه اول فروش در هندوستان بدست آورد . مدتی بعد شرکتهای ماهیندرا و رنو راهشان از هم جدا شد. اما لوگان در هند همچنان بوسیله شرکت ماهیندرا ولی با حمایت تکنیکال شرکت رنو تولید و بفروش میر سید. ماهیندرا در ادامه شکل ظاهری لوگان را تغییر داد که مقبولیت عمومی آنرا کاهش و باعث افت فروش این خودرو در هند شد. نام فعلی لوگان محصول شرکت ماهیندرا ؛ وریتو ( Verito) می باشد .
در جولای 2008 و تقریبا 4 سال پس از پیدایش اولین لوگان ؛ مدل تغییر شکل یافته ای از لوگان با عنوان لوگان داچیا (Dacia Logan) به بازار معرفی شد که به مدل بزک شده⁽₂( فیس لیفت یا Facelift) لوگان شهرت یافت. از خصوصیات این خودروی بزک شده میتوان به طراحی مدرن تر و جذاب تر در ظاهر و تلاش برای احساس آرامش بیشتر سرنشینان در داخل کابین خودرو اشاره نمود .

خصوصیات عمومی خودروهای لوگان داچیا :
در طراحی لوگان از پلتفرمهای خودروهای کلاس B که در تولید خودروهای نسل سوم رنو از آن استفاده شده بود ؛بهره گرفته شد ه است .مانند رنو کلییو ( Renault Clio )؛ رنو مودز( Renault Muds ) و نیسان میکرا (Nissan Micra) . نکته جالب توجه آنست که در این خودرو در مقایسه با آخرین خودروهای رده بالای شرکت رنو ؛ 50 درصد قطعات کمتری بکار رفته است و تجهیزات و و سایل الکترونیکی موجود در خودرو نیز در مقایسه با همان خودروها محدود تر شده اند . همه این موارد تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت تمام شده و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری لوگان داشته است..
بعضی از قطعات بکار رفته در این خودرو حتی در مقایسه با خودروهای رقیب نیز ساده تر و کم هزینه تر است. برای مثال آیینه های دید عقب لوگان بگونه ای طراحی شده اند که دقیقا قرینه و با یک مقیاس مشترک می باشند که بنابراین در هر سمت خودرو قابل استفاده هستند . از طرف دیگر شیشه جلوی خودرو نیز ساده تر از حد معمول خودرهای هم ردیف لوگان است و داشبورد هم بگونه ای طراحی شده است که بصورت یکپارچه بوده و تحت تکنولوژی خاص (Single Injection- Molded ) ⁽₃⁾ قابلیت ارتجاع و سختی پذیری آن افزایش یافته است.
طراحان و توسعه دهندگان خودروی لوگان ؛ تغییراتی را در این خودرو بوجود آورده اند که متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف و کیفیت سطوح جاده ها بوده است. ترمز و ایست لوگان نرم ولی در عین حال قوی است. طریقه قرار گرفتن شاسی ها بطور ملموسی بلندتر از خودروهای هم ردیف خود می باشد که همین امر به سهولت بیشتر خودرو در حرکت در جاده های نا هموار و جاده های با آسفالت ضعیف کمک شایانی می کند. موتور خودرو بطور خاصی طراحی شده که با سوختهای با کیفیت پایین سازگاری دارد. چرخها و تایر های خودرو نیز بگونه ای طراحی و تولید شده اند که قدرت کافی برای مواجه با تغییرات درجه آب و هوایی تا چند ین درجه را دارند.( ذکر این نکته لازم است که درجه هوای 40 درجه سانتیگراد برای کشورهای خاورمیانه و حوزه دریای مدیترانه امری طبیعی است و بایست در نظر داشت که لوگان در این کشورها مشتریان فراوانی دارد).
لوگان از منظر ایمنی :
در ژوئن 2005 لوگان در تست تصادف انجام شده توسط EuroNCAP (New Car Assessment Programme ) توانست از مجموع 5 ستاره ؛ 3 ستاره را کسب کند. این نتایج تایید ی بود بر دست یابی شرکت رنو به اهداف اولیه مد نظر تولید لوگان. بر اساس استانداردهای جدید تولید خودرو و همچنین تقاضای مشتری ؛ لوگان جدید داچیا با 4 کیسه هوا تولید می گردد. از نقطه نظر ایمنی در حال حرکت نیز لوگان مجهز به سیستم ABS با عنوان اختصاری Bosch 8.1 می باشد که این سیستم خود دارای 2 زیر سیستم است :
1- سیستم توزیع الکترونیکی ضربه ترمز به عقب یا EBD
2- سیستم کمکی در توقف اضطراری یا EBA
بازارهای هدف خودروی لوگان داچیا :
در سال 2010 فروش لوگان باعث افزایشی به مبلغ 4 میلیون مارک در فروش گروه رنو شد. لوگان داچیا در 9 خط تولید و مونتاز بشرح زیر در سراسر دنیا تولید می گردد:
1- رومانی
2- فرانسه در کارخانه هواپیما سازی جایی که برنامه لوگان درآنجا بوجود امد
3- روسیه در کارخانه AVTOFERAMOS
4- مراکش در کارخانه SOMACA
5- کلمبیا در کارخانه SoFasa
6- ایران 2 کارخانه مونتاژ پاس خودرو و ایران خودرو
7- هند با مشارکت شرکت ماهیندرا
8- برزیل از سال 2007 به بعد
9- آفریقای جنوبی

www.ACOforum.org - Logan Tuning


رنولت لوگان - اکوادور

www.ACOforum.org - Logan Tuning


نیسان آپریو - مکزیک

www.ACOforum.org - Logan Tuning


رنولت لوگان - کلمبیا

www.ACOforum.org - Logan Tuning


رنولت لوگان- برزیل
شبکه توزیع قطعات CKD لوگان رومانی که در نزدیکی کارخانه داچیا رومانی و در منطقه میوورینی قرار دارد نه تنها بزرگترین شبکه توزیع قطعه در خود گروه رنو است که حتی این عنوان را علی الخصوص در صنایع خودرو سازی در کل جهان یدک می کشد.
در تعدادی از بازارهایی که رنو حضور دارد (مانند رومانی - فرانسه-ایتالیا-هلند-آلمان-یونان-مجارستان لهستان-صربستان-جمهوری چک کرواسی- اسلونی- مراکشو ترکیه ) خودروی لوگان با عنوان داچیا لوگان بفروش می رسد. در تعدادی دیگر از مناطق تحت نفوذ تولیدات رنو ( مانند آفریقای جنوبی آرژانتین- روسیه- اکراین- کلمبیا- اکوادور- اسراییل- مصر- برزیل پرو ونزوئلا ) این خودرو تحت عنوان رنولت لوگان شناخته می شود . در مکزیک این خودرو تحت عنوان " نیسان آپریو " تولید و فروخته می شود که حتی فروشی بهتر از خودرهای ژاپنی داشته است . نیسان آپریو از یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ بهره می برد که در 2 نوع 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک در برزیل مونتاژ می شود .
در سال 2005 رنو برای ساخت این خودرو در هندوستان با" شرکت ساخت خودروهای همگانی و تجاری ماهیندرا" که بطور اختصاری M&M نامیده می شد وارد یک مشارکت تجاری شد. لوگان در ابتدا با نام اختصاری " رنولت لوگان ؛ ماهیندرا " به بازار عرضه می شد. تا سال 2007 این مشارکت نتوانست منافع نقدی قابل توجهی را برای رنو در بر داشته باشد. چرا که تا آن موقع تنها 44000 دستگاه از این خودرو در هندوستان و 2600 دستگاه در نپال و آفریقای جنوبی بفروش رفته بود . ( M&M لیسانس فروش لوگان را در نپال و آفریقای جنوبی در اختیار دارد). درآوریل سال 2010 اعلام گردید که M&M ؛ 49 درصد دیگر از سهام رنو را در این مشارکت تجاری رنو-ماهیندرا خریداری نموده است. این تغییر در ترکیب سهام مشارکت ؛ دست M&M را برای تغییر در طراحی و مهندسی خودروی لوگان بر اساس نیاز و سلیقه مشتریان هندی باز گذاشت. تا پایان مارس 2011 لوگان در هند همچنان تحت نام تجاری " لوگان رنولت- ماهیندرا" به بازار عرضه می شد اما از آن پس و بواسطه همان تغییر در میزان مشارکت رنو در این همکاری تجاری , ماهیندرا خودروی لوگان خود را تحت نام تجاری انحصاری " وریتو" به بازار عرضه کرد. ماهیندرا تغییرات کمی را در ظاهر وریتو ایجاد کرد اما موتور آن همان موتور بنزینی اولیه لوگان می باشد.
در ایران ؛در سال 2007 , لوگان تحت نام تجاری تندر 90 و با مشارکت شرکت رنوی فرانسوی با دو شرکت پارس خودرو و شرکت ایران خودرو تولید گردید. تولید لوگان در ایران با اقبال فراوانی روبرو شد. در همان ماه اول برای تندر 90 بیش از 000/100 دستگاه از این خودرو ثبت سفارش شد. در این مشارکت 51 درصد سهام متعلق به رنو و 49 درصد در اختیار موسسه توسعه و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی از طرف شرکت ایران خودرو و گروه سایپا است.
لوگانهای تولید شده در ابتدا مدل 4 درب بودند . در ادامه و در سپتامبر 2006 لوگان واگنی نیز به بازار امد. چهار مدل دیگر لوگان عبارتند از : پیکاپ ؛ هاچ بک ؛ ون ؛ سدان جدید که در سال 2007 و 2008 تولید گردید. داچیا در سال 2006 بیش از 5/1 میلیون یورو از محل فروش لوگان درآمد داشت که این رقم در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل 6/19% بیشتر بود. تولید سالانه این خودرو در حال حاضر به بیش از 000/250 دستگاه در سال بالغ می شود که بیش از نیمی از آن صادر میگردد. بر اساس برنامه های فروش رنو-داچیا تا مارس 2009 بیش از 3/1 میلیون دستگاه از این خودرو در سراسر جهان بفروش رفت . در سپتامبر 2009 اعلام شد که 1 میلیون خودروی لوگان داچیا تحت برنامه لوگان X90 در رومانی تولید شده است که ترکیب ان بشرح زیر بود :
887/576 دستگاه لوگان معمولی ؛ 869/246 دستگاه لوگان MCV؛ 931/144 دستگاه لوگان سندروس ؛ 897/19 دستگاه ون لوگان ؛ 416/11 دستگاه پیکاپ لوگان
جدول زیر نمایانگر روند فروش این خودرو در رومانی و فرانسه می باشد :
شرح 2004 -- 2005 ---2006 ----2007 ----2008 ----2009 ----جمع
داچیا 833/22 ---184/135 ---472/184 --294/230 ---013/257 ---457/30 ----1/139/253
رنولت - 915/9 ---134/63 ---022/137 ---438/252 ---118/224 ---672/686
---------- -------- --------- --------- --------- -------- --------
جمع 833/22 ---099/145 ---606/247 ---316/367 ---451/509 ---665/533 ---1/825/880
========= ======== ======== ======== ========= ======== ===========
یکی از دلایل روند افزایشی فروش این خودرو ؛ قابلیت اعتماد و مطمئن بودن خودروهای داچیا می باشد. در بررسی که اخیرا ً در یکی از مجلات فرانسوی زبان صورت گرفته است ؛ خودروهای داچیا توانسته اند عنوان ایمن ترین خودروی فرانسوی را بخود اختصاص دهند . دلیل دوم این روند افزایشی ؛ هزینه های پایین تعمیر و نگهداری این خودروست. بر اساس همین بررسی خودرهای داچیا ارزان ترین و کمترین هزینه تعمیر و نگهداری را برای مالک آن در بر دارد. در سال 2010 در بررسی که توسط موسسه J.D Power Associate در آلمان به انجام رسید خودروی داچیا توانست رتبه دوم " رضایتمندی مالکان خودرو " را از آن خود کند .

مدلهای لوگان :
1- لوگان MCV یا مسافرتی چند منظوره (Multi Convivial Vehicle)

www.ACOforum.org - Logan Tuning


در سال 2006 و در نمایشگاه پاریس این مدل معرفی گردید. MCV نوعی از واگن استیشن لوگان می باشد. این خودرو دارای 5 تا 7 ردیف صندلی است که بسته به تعداد صندلی بکار رفته در آن ؛ حجم جایگذاری اسباب و اثاثیه در آن ( حجم صندوق عقب ) از 200 تا 2350 لیتر امکانپذیر است. همچنین محفظه های متنوع دیگری نیز برای اهداف گوناگون در این خودرو تعبیه شده است. موتور این خودرو همان موتور لوگان سدان است. یکی ازخصوصیات با اهمیت این خودرو ؛ وجود کیسه هوای کناری می باشد. فروش این خودرو در بازار رومانی از اکتبر سال 2006 و با قیمت پایه 8200 تا 12550 یورو اغاز گردید. از سال 2007 نیز صادرات این خودرو به کشورهای دیگر آغاز شد. در سال 2008 تغیراتی در سپر و چراغهای جلوی و سپر اتومبیل داده شد. تا ژوئن 2010 تعداد 000/300 دستگاه از این مدل در رومانی تولید شد. همچنین در نمایشگاه بین المللی خودروی مسکو در سال 2010 و بر اساس پروژه جدید شرکت لادای روسی (Lada) با عنوان R90 خودروی لوگان MCV به بازار روسیه آمد. از سال 2012 این خودرو در روسیه تحت عنوان اختصاصی لادا لارگوس ( Lada Largus) توسط شرکت روسی AvotVaz تولید و فروخته می شود .
2-لوگان ون :
گونه ای از خودروی لوگان است که در 23 ژانویه 2007 در بخارست به بازار معرفی شد. ون لوگان در گروه خودروهای کوچک اداری طبقه بندی می شود که گنجایش حجم بارگیری آن 2500 لیتر است که تا 800 کیلوگرم را می تواند بیش از وزن خود حمل نماید. این خودرو مانند لوگان MCV است که دو درب دارد و فاقد درب عقب است. البته پنجره هایی در عقب خودرو تعبیه شده است. بجز موتور آن سایر خصوصیات آن مانند دیگر خودروهای لوگان است. شروع فروش این خودرو در رومانی بود که قیمت پایه آن در حال حاضر بین 7100 تا 9700 یورو می باشد.
3-پیکاپ لوگان :

www.ACOforum.org - Logan Tuning


این خودرو که به مدل کوپه لوگان معروف است ؛بر اساس همان خصوصیات لوگان MCV در سپتامبر 2007 به بازار امدو جایگزین پیکاپ داچیا شد. شروع فروش این خودرو در رومانی در سال 2008 بود و قیمت ان بین 7300 تا 9450 یورو است. این خودرو در خارج از رومانی برای اولین بار در افریقای جنوبی در اکتبر سال 2008 و تحت نام اختصاری " نیسان N P 200" بفروش رسید .
خودروهای مفهومی لوگان :
1-لوگان استپ : ( logan steppe)

www.ACOforum.org - Logan Tuning


در سال 2006 این خودرو بعنوان مدل واگن استیشن لوگان در نمایشگاه خودروهای مفهومی جنوا و تحت نام "لوگان استپ" به معرض دید عموم گذارده شد. طراحی این خودرو در هند توسط شرکت DC Design انجام شد. از این خودرو بعنوان جد خودروهای MCV یاد می شود .
2-لوگان 2000:
یک پروزه کوتاه مدت برای دست یابی به تولید نوعی از لوگان مسابقه ای بود که هیچگاه به ثمر ننشست .

خلاصه اطلاعاتی در خصوص خودروهای لوگان :
سازنده
شرکت داچیای رومانیDacia
نامهای اختصاصی لوگان
Renault Logan در اروپا-
Nissan Aprio- در مکزیک
Mahindra Verito - در هند
Renault Tondar 90 در ایران
Lada Largus در روسیه
تاریخ شروع تولید
2004–present
مناطق مونتاژ
Mioveniرومانی
São José dos Pinhaisبرزیل
Envigadoکلمبیا
Nashik هند
Tehranایران
Casablancaمراکش
Moscow, Tolyatti, Russia
Pretoria, آفریقای جنوبی
مدل قبلی
Dacia 1310
طبقه بندی خودرو
Small family car
مدلهای تولیدی
4-door sedan
5-door station wagon
5-door van
2-door coupé utility (pick-up)
ترکیب
موتور جلو , دیفرانسیل جلو
پلتفرم ساخت
Dacia B0 platform
نوع موتورها
1.0 L I4Hi-Flex
1.2 L I4 (gas/LPG)
1.4 L I4 (gas/LPG)
1.6 L I4 (gas/Hi-Torque)
1.6 L I4 (gas/Hi-Flex)
1.5 L I4dCi
نوع دنده
5 دنده دستی
4 دنده اتوماتیک
سایز چرخها
2,630 mm (103.5 in) (sedan)
2,905 mm (114.4 in) (station wagon & pickup)
2,900 mm (114.2 in) (van)
طول
4,288 میلی متر (168.8 in) (sedan)
4,473 میلی متر (176.1 in) (station wagon)
4,450میلی متر (175.2 in) (van)
4,496 میلی متر (177.0 in) (pickup)
عرض
1,740 میلی متر (68.5 in) (sedan, station wagon & van)
1,735 میلی متر (68.3 in) (pickup)
ارتفاع
1,534 mm (60.4 in) (sedan)
1,640 mm (64.6 in) & 1,674 mm (65.9 in) (station wagon & van)
1,554 mm (61.2 in) (pickup)



پایان

منبع برگرفته از سایت EN.WKIPEDIA.ORG
یادداشتهای مترجم :
1- اصطلاح Small Family CAR ( در بریتانیا ) و Compact Car ( در امریکا ) به دسته ای از خودروها اطلاق می شود که از لحاظ اندازه بزرگتر از خودروهای بسیار کوچک (Super Mini ) و کوچکتر از خودروهای متوسط (mid-size car ) می باشند . لوگان ایرانی جز این طبقه بندی قرار می گیرد.(مترجم )
2- Facelift از لحاظ وازه بمعنای هر گونه تغییر در ظاهر چیزی است که فرم اولیه را تغییر دهد. از لحاظ علم خودرو ؛ خودرهای فیس لیفت خودروهایی هستند که در شکل ظاهر آن تغییراتی جهت بهینه سازی اتفاق افتاده باشد که از طرف مترجم بعنوان " خودروهای بزک شده " نامبرده شده است. (مترجم)
3- اصطلاح Injection – molding به فرایند تولید قطعاتی اطلاق می شود که در آن از مواد پلاستیک قابل ارتجاع ( thermoplastic ) و پلاستیک مقاوم در برابر حرارت ( thermosetting ) بطور همزمان استفاده شود .(مترجم )
4- اصطلاح CKD که مخفف کلمه Complete Knock Down است بمعنای مجموعه ای کامل از قطعات یک خودروست که عموما در یک کشور تولید و سپس برای سر هم بندی و مونتاژ به کشور دیگری صادر می شود .


متن انگلیسی مقاله :
The Dacia Logan is a small family car car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, and in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio, Mahindra Verito or Renault Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.
Contents

History
Designed at Renault’s Technocentre near Paris, the Logan was the result of four years of development of Project X90, announced by Renault in 1999 after the buyout of Dacia in 1998.[1]
During a visit to Russia by French President Jacques Chirac, Louis Schweitzer noted that at Lada and Renault dealerships the €6,000 Ladas were selling very well while the €12,000 Renaults stayed in the showroom. "Seeing those antiquated cars, I found it unacceptable that technical progress should stop you making a good car for €6,000." (He later revised this target to €5,000). "I also drew up a list of specifications in three words – modern, reliable and affordable – and added that everything else was negotiable."[citation needed] The cheapest version of the car is €5,900, and the price can reach €11,200, depending on equipment and customs duty. (The base model for Western Europe, where it is badged as a Dacia but generally sold in Renault dealerships, is somewhat more expensive).
The Logan was designed from the outset as an affordable car, and has many simplified features to keep costs down. It replaces many older cars in production, including the RomanianDacia 1310 series of Renault 12-based cars.
It was officially launched in September 2004. Renault originally had no plans to sell the Logan in Western Europe, but in June 2005 began importing a more expensive version of the car, starting at around €7,500.[2] It was an unexpected success with people wanting an inexpensive, no-frills car they could repair themselves.[citation needed]
The Logan was launched in India in April 2007 as a collaboration with Mahindra, who helped Renault cut costs by 15%.[3] India was the first right-hand drive market for the Logan. It was almost an instant success with impressive sales in the first few months.[4] Since then Mahindra and Renault have parted ways, but the Logan continues to be sold by Mahindra, with technical support from Renault. Its awkward styling has resulted in lower than expected sales. The company has now introduced the name Verito to the car which now only bears Mahindra badges.[5]
Facelift
On 1 July 2008, almost four years after the release of the first Logan, a facelifted version called the Dacia New Logan was announced.[6] The new version features a more modern design and a more attractive and more comfortable interior.[7]
Features


The Logan is based on the B platform used by the third generation Renault Clio, Renault Modus and Nissan Micra. It has 50% fewer parts than a high-end Renault vehicle and has a limited number of electronic devices. This makes the car cheaper to produce and easier and cheaper to repair.
Some parts are also much simpler than those of its competitors. For example, rear-view mirrors are symmetrical and can be used on either side of the car, the windshield is flatter than usual, and the dashboard is a single injection-molded piece.
The developers have taken into account several differences between road and climate conditions in developed and developing countries. The Logan suspension is soft and strong, and the chassis sits visibly higher than most other compact cars to help it negotiate dirt roads and potholes on ill-maintained asphalt roads. The engine is specially prepared to handle lower quality fuel, whereas the air conditioning is powerful enough to lower the temperature several degrees (temperatures above 40°C are common in the Middle East and the Mediterranean Sea).
Safety
In June 2005 the car achieved a 3 star rating at the EuroNCAP crash tests.[8] This result confirms initial expectations stated earlier by Renault.
Depending on equipment level, standard on some variants and optional on others, Dacia New Logan comes with up to four airbags. In terms of active safety, all versions of New Dacia Logan feature the latest-generation Bosch 8.1 ABS which incorporates EBD (Electronic Brakeforce Distribution) and EBA (Emergency Brake Assist).
Marketing and production


The Logan, vital to increasing sales of the Renault group to the 4 million mark by 2010, is manufactured in nine production and operational assembly centres: Romanian, the pilot plant of the Logan Programme, Russia (Avtoframos), Morocco (Somaca), Colombia (Sofasa), Iran (two assembly plants), India (Mahindra), Brazil (since 2007),[11] and South Africa. Located in Romania, near the Mioveni plant, the International Logistics Network, the official name of the CKD centre, is the biggest logistic centre of its kind not only in the Renault Group but in the entire world automotive industry.[1]
In markets where Renault has a presence, such as European, African and Asian countries (i.e. Romania, France, Italy, Belgium, Netherlands, Germany, Greece, Hungary, Poland, Serbia, Czech Republic, Croatia, Slovenia, Morocco, Turkey and many others) it is sold as the Dacia Logan.[12] Exceptions are South Africa, Argentina, Russia, Ukraine, Colombia, Ecuador, Israel, Egypt, Brazil, Chile, Perú and Venezuela where it is marketed as the Renault Logan, and furthermore Mexico, where the Logan was sold as the Nissan Aprio, given the better reputation of the Japanese brand in the Mexican market. The Nissan Aprio had a 1.6-litre 16 valve inline-four engine with a 5-speed manual or 4-speed automatic transmission[13] and is assembled in Brazil.[14]
In India, the Logan was marketed as the Mahindra Renault Logan.[15] In 2005, Renault partnered the Indian utility and commercial vehicles manufacturer Mahindra & Mahindra Limited (M&M). Launched in 2007, Logan could not make the mark[clarification needed] in the Indian market, selling just over 44,000 vehicles since then, and over 2,600 vehicles in Nepal and South Africa (M&M also held the licence to sell the Logan in India, Nepal and South Africa.[16][17] In April 2010 it was announced that the M&M had bought out Renault's 49% in the Mahindra Renault joint venture. The new agreement gave M&M more flexibility in engineering the car to suit the needs of the Indian consumer. The Logan was marketed with the Mahindra-Renault logo until the end of March 2011. Following the dissolution of the Indian joint venture between Renault India and M&M in 2010, Mahindra retained the rights to produce and sell the Logan under its own name of Mahindra Verito with minor alterations to the front but retaining Renault petrol and diesel engines.[18][19]
In 2007, Logan branded as Renault Tondar 90[20] begain to be sold in Iran by Renault-Pars Co. manufactured by Pars Khodro and Iran Khodro.[21] In the first month of production more than 100,000 Tondar 90 had been ordered.[22] Renault Pars is a joint venture, 51 percent of which belongs to Renault of France. Forty-nine percent of Renault Pars' shares is jointly held by Iran's Industrial Development and Renovation Organization, IKCO and Saipa Group. The company was established in 2003.[23]
Production began with a 4-door sedan, followed by a wagon in September 2006. Four other models, a pickup truck, a hatchback, a van and a new sedan version followed in 2007 and 2008. Dacia sales for 2006 were over €1.5 billion, 19.6% more than in 2005. Annual production has reached almost 250,000 cars, half for exports. As of March 2009 more than 1.3 million vehicles on the Logan platform have been sold worldwide.[24] On September 3, 2009, it was announced that one million Dacia cars on Logan platform X90 have been produced at Mioveni plant: 576,887 Logans, 246,869 Logan MCVs, 144,931 Sanderos and Stepways, 19,897 Logan VANs and 11,416 Logan Pick-Ups.[25]

Brand[26]


2004



2005



2006



2007



2008



2009



Total


Dacia


22,833



135,184



184,472



230,294



257,013



309,457



1,139,253



Renault



-



9,915



63,134



137,022



252,438



224,118



686,627



Total sales



22,833



145,099



247,606



367,316



509,451



533,665



1,825,880




One of the reasons for the increase in sales is the dependability of Dacia cars. In a recent survey conducted by a French magazine, Dacia cars were voted one of the safest cars in France. Another reason is their low maintenance and repair costs. According to the survey, Dacia cars were the cheapest to maintain and repair.[27] In Germany, Dacia was placed on the second position in the 2010 Vehicle Ownership Satisfaction Study released by J. D. Power and Associates in June 2010.[28]
Models
Logan MCV


The Logan MCV (Multi Convivial Vehicle), launched at the 2006 Paris Motor Show, is the station wagon version of the Logan.[29] It has five or seven seat versions, with a luggage space between 200 and 2350 litres depending on how many seats are folded, and numerous storage spaces for smaller objects.
It uses the same engines as the sedan.[30] An important improvement is the availability of side airbags. Sales began in October 2006 on the Romanian market with prices ranging between €8,200 and €12,550.[31] Sales to other countries began in early 2007. A revised version, with the new lights and bumper from the New Logan saloon, was released in late 2008. As of June 2010, Dacia produced 300,000 Logan MCVs.[32]
At the 2010 Moscow International Motor Show the new Lada Project R90 was presented as a model based on the New Logan MCV.[33] From 2012, it is produced in Russia by the AvtoVAZ company under the Lada Largus brand name.[34]

Logan VAN
The van variant of the Logan was launched on January 23, 2007 in Bucharest.[35] It is a small business oriented vehicle, with 2500 litre loading space and 800 kg payload. The Logan VAN / Express is more or less an MCV without the rear side windows and therefore has the same safety features and uses the same engines as the other models (except the 1.6 16v engine). Sales have started in Romania, and now the prices ranging are between €7100 and €9700.
Logan Pick-Up


Dacia Logan Pick-Up
The coupe utility version of the Logan, also based on the MCV, was introduced on September 10, 2007 (October 4, 2007 at SIAB)[36] and replaced Dacia Pick-Up. Sales have begun in Romania in 2008 and now the prices ranging are between €7300 and €9450.
Starting October 2008 the Logan Pickup is sold in South Africa as Nissan NP200. Visually it resembles a mildly facelifted Logan bakkie and it is being built in South Africa alongside the Renault Sandero.

Concept cars and projects

Logan Steppe
In 2006, a station wagonconcept car, the Dacia Logan Steppe was presented at the Salon International de l'Auto in Geneva. The car was built by noted concept car builders DC Design in India as a forerunner of the Logan MCV.
Logan S2000
The S2000 was a short lived project for a racing version of the Logan.[37][38]
__________________
---------------------------هرگز در زندگی ؛ از آنان که با نظرم موافق بودند؛ چیزی نیاموختم ---------------------------



ویرایش توسط سالار : 06-20-2012 در ساعت 11:03 AM
پاسخ با نقل قول
17 کاربر زیر از سالار گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 11-04-2012
zanjani آواتار ها
zanjani zanjani آنلاین نیست.
مدیر مطالب آزاد مرتبط با خودرو
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-736
اتومبیل: ال 90 ای 2
محل سکونت: zanjan
نوشته ها: 1,726
سپاس از دیگران: 3,341
2,552 بار در 987 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض نسل جدید رنو لوگان، با کلاس و ارزان!

نسل جدید رنو لوگان، با کلاس و ارزان!



در نمایشگاه خودرو پاریس که اخیرا به کار خود خاتمه داد؛ در کنار انواع سوپراسپورت‌های چند صد هزار دلاری، یک محصول ارزان‌قیمت هم بود که می‌تواند برای ما ایرانی‌ها جذاب باشد؛ نسل جدید رنو لوگان.

ژانویه 1999، سن پطرزبورگ. بازدیدی از بلوک شرق اروپا توسط تیم بلند‌پایه مسئولان رنو با هدف بررسی بازار اروپای شرقی صورت می‌گیرد. مدیران وقت کمپانی رنو در این بازدید با بررسی تمامی‌ جوانب موجود در بازار به نکته‌ای قابل تامل برمی‌خورند. خودروهای ساخت اروپای شرقی و به خصوص کشور روسیه با تکنولوژی چندین سال قبل و با کیفیتی پایین و چهره‌ای نه‌چندان جذاب اما با قیمت تقریبی 6 تا 10 هزار دلاری در این منطقه از فروش بالایی برخوردارند، در صورتی که خبری از فروش مطلوب محصولات اروپای غربی با قیمت کمی‌بالاتر نیست.



www.ACOforum.org - Logan Tuning



این مسئله تیم بازدید‌کننده و مسئولین رنو را به فکر فرو برد و در همان زمان مسئولان ارشد کمپانی رنو تصمیم می‌گیرند که خودرویی ساده، مدرن و ایمن اما اقتصادی برای بازار هدف اروپای شرقی و کشورهای در حال توسعه طراحی و عرضه کنند.

تیم مهندسی و طراحی کمپانی رنو پس از اشراف کامل به استراتژی کمپانی و آگاهی از وظیفه خود، دست به کار شده و کار نه‌چندان آسان خود را برای رسیدن به خودرویی ارزان‌قیمت اما بر اساس استانداردهای فنی و ایمنی روز آغاز کردند. پس از گذشت پنج سال از شروع این پروژه و صرف هزینه 489 ميلیون یورویی، در سال 2004 خودرو لوگان با قیمت پایه هفت هزار یورویی معرفی و پس از آن تولید این خودرو به صورت مشترک در رنو و داچیا (زیرمجموعه رومانیایی شرکت رنو) آغاز شد. این محصول همان خودرویی است که بعدها با جار و جنجال فراوان و با نام وطنی «تندر90» روانه خیابان‌های ایران شد.

بیوگرافی

تندر90 یا همان رنو لوگان که در بازارهای جهانی با اسامی ‌دیگری همچون داچیا لوگان یا «ماهیندرا لوگان» نیز عرضه می‌شود، یک سدان ناچ بک در کلاس B بوده که روی پلتفرم مشترک با خودروهای رنو کلیو، تویینگو و برخی خودروهای نیسان چون نیسان میکرا و نیسان ورسا طراحی و ساخته شده است. بنابر اعلام شرکت رنو این خودرو در هشت کشور جهان تولید شده و در 59 کشور به فروش می‌رسد.

www.ACOforum.org - Logan Tuning




شرکت رنو برای نسل نخست لوگان 9 پیشرانه مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانه‌های استفاده شده در لوگان از انواع يك لیتری، 1.2 لیتری و 1.6 لیتری دیزلی و بنزین‌سوز تشکیل شده‌اند که قدرتی مابین 70 اسب بخاری تا 110 اسب بخاری دارند اما نکته قابل توجه ‌این است که به‌رغم اینکه پیشرانه و قوای محرکه لوگان شباهت بسیاری به دیگر محصولات رنو (به خصوص خودروی رنو کلیو) دارد و این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک نیز عرضه می‌شود، اما شرکت رنو و داچیا نسل نخست لوگان را تنها با جعبه دنده دستی عرضه کرده‌اند.

جالب آنکه خودروی لوگان که برنامه تلویزیونی پربیننده «Top Gear» آن را به فندک یک بار مصرف تشبیه کرده، در بازارهای پرتنوعی همچون بازار آلمان و فرانسه نیز با قیمت حدود 10 هزار یورویی عرضه شده و یکی از عمده دلایل موفقیت گروه «رنو- نیسان» در سال‌های اخیر و اصلی‌ترین دلیل احیای کمپانی داچیا به شمار می‌رود. خودرویی که علاوه بر گونه ناچ بک 4در، در مدل‌های ون، خودروکار استیشن و وانت تک‌کابین نیز عرضه می‌شود. البته از همان نخستین روزهای ورود لوگان به ‌ایران (با نام تندر90) صحبت از عرضه نسخه وانت و ون این خودرو در کشور نیز به گوش می‌رسید که ‌این مسئله به دلیل سهم‌خواهی سازندگان وطنی (که گاه منجر به درگیری لفظی سازندگان داخلی تندر با یکدیگر نیز می‌شد!) برای همیشه به بایگانی خاطرات صنعت خودروسازی کشور فرستاده شد.

حال پس از گذشت نزدیک به پنج سال از عرضه تندر 90 در کشورمان، شرکت رنو و زیرمجموعه آن یعنی «داچیا»، نسل جدید لوگان را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. محصولی که قرار است تعریف جدیدی از یک خودرو اقتصادی ارزان ‌قیمت در بازارهای نوظهور داشته باشد.

www.ACOforum.org - Logan Tuning




این بار رنگ رخساره خبر نمی‌دهد از سر درون!

اپیزود دوم: سپتامبر 2012، سالن اصلی نمایشگاه خودرو پاریس. در میان موجی از نورپردازی زیبا و دود غلیظی که غرفه شرکت «داچیا» را دربرگرفته پارچه سرخ‌رنگی که روی محصول جدید این شرکت کشیده شده، کنار رفته و لوگان جدید متولد می‌شود؛ با چهره‌ای متفاوت نسبت به اسلاف خود. با نیم‌نگاهی به چهره ظاهری لوگان 2013 درمی‌یابیم که طراحان رنو برخلاف روند طراحی نسل پیشین لوگان متوجه ‌این امر شده‌اند که در روزگاری که «عقل مشتریان در چشم‌شان است»، طراحی ظاهری و زیبایی بصری نقش غیرقابل انکاری را در موفقیت یک محصول ایفا می‌کنند. پیکره کلی و استایل بدنه لوگان جدید، در عین سادگی، گیرا و چشم نواز ساخته و پرداخته شده است.


www.ACOforum.org - Logan Tuning



به گونه‌ای که شاید در برخورد نخست لوگان جدید هیچ نشانی از یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی نداشته و حتی از این حیث می‌تواند برای خودروهای گران‌تر خط و نشان بکشد. جلوپنجره حجیم با نوارهای آبکاری شده به همراه چراغ‌های مجهز به فناوری Day Light و رینگ‌های آلیاژی اسپورت (در نسخه فول آپشن) را می‌توان از مهم‌ترین عناصر طراحی لوگان جدید دانست. ضمن آنکه طراحی داخل کابین خودرو نیز بسیار شکیل‌تر و مدرن‌تر از مدل پیشین آن به نظر می‌رسد.

البته با توجه به‌ اینکه طراحی داخلی نسل پیشین لوگان یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌آمد، اعمال تغییرات چشمگیر و زیباسازی فضای داخل کابین در مدل جدید موضوعی است که چندان هم دور از انتظار نبود. نمایشگر لمسی سامانه ناوبری، غربیلک جدید فرمان و نشان‌دهنده‌های اسپورت با رنگ پس‌زمینه سفید، اِلمان‌هایی هستند که به جذاب‌تر جلوه دادن فضای داخلی لوگان 2013 کمک شایانی کرده‌اند. بنابر اعلام شرکت رنو، این بار نیز قرار است لوگان در سه گونه با سطح تجهیزات مختلف عرضه شود که از مهم‌ترین تغییرات ظاهری آنها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی، چراغ مه‌شکن جلو، سپرهای همرنگ بدنه و جلو پنجره آبکاری شده در نسخه فول آپشن اشاره كرد که ‌این تجهیزات در مدل‌های پایه به چشم نمی‌خورند.


www.ACOforum.org - Logan Tuning


قوای محرکه

با آنکه مدل پیشین لوگان با بهره‌گیری از طیف وسیع پیشرانه‌های کوچک و پربازده توانسته بود نظر بسیاری از دارندگان این خودرو و حتی منتقدان نشریات معتبر تخصصی را به خود جلب کند اما مهندسان رنو برای ماندن در کورس رقابت، پیشرانه‌های جدیدی را برای محصول تازه به دنیا آمده خود تدارک دیده‌اند. جدیدترین این پیشرانه‌ها، یک قلب تپنده دیزلی به حجم 1149 سی‌سی بوده که توانایی تولید 75 اسب بخار (55 کیلووات) قدرت را داراست.

بنابر اعلام شرکت رنو، این پیشرانه با تولید 137 گرم گاز سمی ‌دی اکسید کربن در هر کیلومتر از مسیر پیمایش دارای استاندارد Euro5 بوده و کم آلاینده‌ترین پیشرانه ‌این سگمنت از خودروهای سواری به شمار می‌آید. علاوه بر این دو پیشرانه بنزینی 1/6 و 1/5 لیتری نیز برای لوگان جدید در نظر گرفته شده که قدرت تولیدی آنها با افزایش 15 درصدی نسبت به مدل پیشين می‌تواند بازه 90تا 120 اسب بخاری را تحت پوشش قرار دهد اما موضوع جالب توجه در این خصوص این است که مدیران ارشد شرکت داچیا در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو پاریس اعلام کردند طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است برای نخستین بار نسخه سه سیلندر لوگان با پیشرانه 0/9 لیتری روانه بازار‌های جهانی شود.


www.ACOforum.org - Logan Tuning



اقدامی‌که هرچند در ظاهر عجیب به نظر می‌رسد اما با نگاهی به بازار خودروهای کم‌مصرف قاره اروپا که ‌این روزها پای برندهای پرسابقه‌ای همچون «فورد» و «فولکس واگن» نیز به آنجا باز شده است، اهمیت این موضوع بیش از پیش برایمان روشن می‌شود.

شرکت رنو اعلام کرده که متخصصان این شرکت جهت کسب موفقیت محصول جدید خود، در بازارهای جهانی، لوگان مدل 2013 را در بیش از 1/9 میلیون کیلومتر از جاده‌های سرتاسر جهان تست کرده و مورد ارزیابی قرار داده‌اند. از قیمت احتمالی و زمان عرضه لوگان جدید هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما پیش‌بینی می‌شود که پروسه تولید انبوه آن از نیمه دوم سال 2013 آغاز شود.


__________________
آنان که وقتشان پایان یافته
خواستارمهلتند وآنان که مهلت دارند
کوتاهی می کنند!
حضرت علی (ع)
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از zanjani گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 09:19 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب