آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > بخش خودروسازان > خودروهای داخلی > سایپا

Notices

سایپا در این بخش به مطالب مرتبط به گروه خودرو سازی سایپا میپردازیم

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 12-12-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Saipa Rio سایپا ریو (معرفی کامل به همراه گالری تصاویر ریو از شرکت سایپا)

Saipa Rio سایپا ریو (معرفی کامل به همراه گالری تصاویر ریو از شرکت سایپا)


نوع خوردو سواری
نوع موتور انژکتوری
نوع گیربکس 5 دنده معمولی اتوماتیک 4 سرعته(Option)
نام تجاری LS
نوع کاربرد
سواری شخصی
سال شروع ساخت
1384

موتور
نوع DOHC - چهار سیلندر
قطر سیلندروکورس
83.4*75.5 mm
حجم موتور
1493 cc
نسبت تراکم 9.5:1
حداکثر گشتاور kg.m/rpm
4500/
13.5 حداکثر قدرت Ps/rpm
5500/
97

جعبه دنده

نوع دستی اتوماتیک
نسبت تبدیل
دنده 1 3.417 2.800
دنده 2
1.895 1.540
دنده 3
1.296 1.000
دنده 4 0.968 0.700
دنده 5
0.780 -----
دنده عقب
3.272 2.333

دیفرانسیل

نسبت تبدیل 4.167 3.736

ظرفیت خودرو

حجم روغن موتور 3.4 lit حجم مخزن سوخت 45 lit ظرفیت آب سیستم خنک کننده 6 lit

عملکرد

مصرف سوخت تركيبي
6.9 لیتر در صد كيلومتر
حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت

سیستم سوخت رسانی

ظرفیت باک 45 lit محل باک

عقب در زیر صندوق و صندلی عقب

نوع پمپ سوخت رسانی
الکتریکی - مستقر در باک
نوع سوخت رسانی به سیلندرها
انژکتوری - چند نقطه ای



ذخيره اين صفحه بصورت پی دی اف PDF

www.ACOforum.org - Logan Tuning

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 12-12-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

براي مشاهده تصاوير خودروی ريو با كيفيت بالاتر بر روي آنها كليك نماييد
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 12-12-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

www.ACOforum.org - Logan Tuning




www.ACOforum.org - Logan Tuning



www.ACOforum.org - Logan Tuning



www.ACOforum.org - Logan Tuning



www.ACOforum.org - Logan Tuning
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 12-12-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning
ذخيره تمام تصاوير
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 02-05-2012
MATIN آواتار ها
MATIN MATIN هم اکنون آنلاین است.
مدیر بخش اخبار
 
تاریخ عضویت: Mar 2010
کد عضویت آکو: aco-1118
اتومبیل: لوگان یا تندر90 یا ال90
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 3,686
سپاس از دیگران: 414
1,484 بار در 749 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض ريو جايگزين مناسب براي پرايد

ريو جايگزين مناسب براي پرايد

ريو، يكي از محصولات شركت خودروسازي سايپا است كه در بازار خودروهاي 10 تا 15 ميليون توماني قرار مي‌گيرد. اين خودرو برخلاف ديگر خودروهاي توليد داخل كه ناگهان به صورت نجومي افزايش قيمت پيدا كردند، نوسان زيادي در قيمت نداشت و توانست تا حدودي در بازار ثبات داشته باشد.
در اولين حضور اين خودرو در بازار، مشتري زيادي نداشت و شايعه بود كه اكسل عقب به دليل ارتفاع كم به زمين برخورد مي‌كند و اين موضوع خود دليلي براي فروش پايين در بازار بود. البته مسائل ديگري از قبيل ظاهر نامناسب،شنيده شدن صداي زياد موتور در داخل كابين نيز مزيد بر علت بود، اما ريو با همه اين عيب‌هايي كه شايعه شده بود با ثابت نگه داشتن قيمت جايگاه خوبي را در بازار به دست آورد.
محاسن و معايب ريو
ريو به صداي زياد موتور در داخل كابين معروف است. اين خودروي 5/1 ليتري كه 97 اسب‌بخار قدرت دارد از شتاب و سرعت بسيار خوبي برخوردار است. ولي امكانات زيادي ندارد يا بهتر بگوييم امكانات از روي اين خودرو حذف شده است كه مهمترين اين امكانات ايربگ‌هاي جلو است كه جاي آن در سمت شاگرد يك داشبورد ديگر اضافه شده است. همچنين ABS و آينه‌هاي برقي نيز ديگر امكانات حذف شده توسط شركت سايپا از روي ريو است.
اما اينها چيزي از استقبال از اين خودرو كم نكرد. در حال حاضر وجود ريو با مصرف پايين و موتوري با بازده مناسب و البته قيمت مناسب‌تر نسبت به ديگر خودروهاي هم قيمت يا حتي با قيمت بالاتر خود نكته مثبتي محسوب مي‌شود.
اين خودرو به دليل فاصله محورها و شاسي قوي از هندلينگ بالايي برخوردار است ولي لاستيك‌هاي آن كوچك است و اگر سايز لاستيك را از 13 به 14 تغيير دهيد از سواري نرم‌تر و هندلينگ بالاتري بهره خواهيد برد.
ريو صندلي‌هاي راحتي را براي سرنشينان جلو و عقب ارائه مي‌كند. اين خودرو در قسمت عقب نيز فضاي پاي خوبي را براي سرنشينان عرضه مي‌كند. كيفيت كابين مناسب نيست و كنسول جلو ساده و به دور از هرگونه جذابيتي است البته ارگونومي كليدها خوب است و راننده براي دسترسي به كليدها دچار مشكل نمي‌شود.
ريو در سرعت‌هاي بالا از پايداري مناسبي برخوردار است اما ايراد بزرگي كه به ريو وارد است تسمه تايم اين خودرو است كه اگر دير به دير عوض شود يا سرسيلندرها دچار مشكل مي‌شود يا پيستون‌ها و خرج بسيار بزرگي براي صاحب خودرو به ارمغان مي‌آورد.
اما ديگر ايراد بزرگ اين خودرو ضد و نقيص‌بودن قيمت قطعات آن است به طوري كه بعضي از قطعات سه نوع قيمت دارند. در اين خصوص با يكي از لوازم‌فروشان ريو صحبتي داشته‌ايم كه آقاي كوروش نظيفي صاحب فروشگاه ايران ما، در برج تهران‌خودروي خيابان ملت است. وي در اين زمينه مي‌گويد در اوايل ورود ريو به بازار با مشكل كمبود قطعه روبه‌رو بوديم، ولي در حال حاضر اين مشكلات از بين رفته است. دليل متفاوت بودن قيمت قطعات ريو مارك‌هاي آن است. شركت سايپا خود قطعات كياموتورز وارد مي‌كند و يا بعضي از قطعات را در داخل ايران سفارش توليد مي‌دهد و قيمت مناسبي نيز دارد. ولي در بازار بعضي از قطعات مارك موبيز است و برخي ديگر كيا كه هر دو ساخت كشور كره هستند.البته مارك‌هاي ديگري نيز وجود دارند ومعروف نيستند كه ساخت كشور چين است و كيفييت مناسبي ندارد. دليل گران بودن قطعات در بازار عدم عرضه به تعداد زياد توسط شركت سايپا در بازار است .
به عنوان مثال ديسك و صفحه شركتي 52000 تومان است ولي مارك والو در بازار 48000 هزار تومان است و مارك كيا 70000 تومان است. لنت جلو مارك كيا 34000 تومان است اما مارك شانتون 16000 تومان است.يا درب جلوي كيا 210 هزار تومان و مارک موبیز 190 هزار تومان است. به طور كلي قطعات در بازار زياد است و از كيفيت خوبي هم برخوردارند ولي واردات يك سري لوازم چيني مانند تسمه تايم، طبق، سيبك، رينگ و پيستون ريو را دچار مشكلاتي ساخته است. در ميان مردم ريو خودروي ارتقاء يافته پرايد محسوب مي‌شود. به همين دليل فيلتر روغن پرايد را روي ريو می بستند كه به دليل قدرت موتور بيشتر شتاب و سرعت بيشتر فيلتر روغن نمي‌توانست فشار را تحمل كند و می ترکید كه اين امر باعث ريختن روغن به بيرون و آسيب‌هاي جدي به موتور مي‌شود. البته با فراوان‌تر شدن فيلترهاي صداي ريو و آگاهي مردم تقريباً استفاده از اين فيلترها منسوخ شده است. در مورد تامين قطعات ريو نيز مشكلي وجود ندارد به جز يك سري از لوازم كوچك در بدنه و يا قطعات كوچك در گيربكس..
بازار دست دوم
ريو در اوايل ورود به بازار نه تنها از بازار دست دوم خوبي برخوردار نبود بلكه نمونه صفر کیلومتر آن هم به سختي به فروش مي‌رفت ولي با سياست‌هاي سايپا و جا افتادن ريو در ميان مردم به عنوان يك خودروي كم مصرف و كم استهلاك موجب شده تا در بازار دست دوم نيز موفق ظاهر شود. افت قيمت زيادي ندارد و نمي‌توان زياد نگران فروش نمونه دست دوم آن بود كه البته هزينه‌هاي تعمير و نگهداري پايين اين خودرو نيز خود مزيد بر علت است.
تاريخچه ريو
ريو يك خودرو در كلاس خودروهاي كوچك است كه در كشور كره جنوبي توسط شركت كياموتورز توليد مي‌شود و در اگوست سال 2000 معرفي شد و از سال 2001 به بازار عرضه شد. ريو جايگزين خودروي كوچكتري كه پرايد نام داشت شد.
بازار و رقبا
كيا در بازار رقباي زيادي داشت كه بعضاً مدل‌هاي منحصر‌به‌فردي داشتند اما كيا موفق شد كه در بازار فروش خوبي داشته باشد. كيا توانست با وجود رقباي سرسخت سهم خود را از بازار فروش متعادل نگه دارد و به علت قيمت مناسب و كيفيت خوب بازار خوبي داشته باشد.
اولين نسل (DC)
اولين نسل ريو كه در دنيا به بازار عرضه شد پنج‌در هاچ‌بك بود و چهاردر سدان. مدل هاچ‌بك با نام Rio RX-V در كانادا به فروش رفت و سه‌در با نام Rio Look در كشور کانادابه فروش رسيد. اما ريو در كشورهاي انگلستان و يونان نيز در مدل‌هاي سدان و هاچ‌بك از بازار خوبي برخوردار بود. در آمريكا مدل پنج‌در استيشن واگن كه Rio Cinco ناميده مي‌شد از فروش خوبي برخوردار بود.
ريو هر سال با يك موتور در آمريكا عرضه شد. يك موتور 5/1 ليتري با 96 اسب‌بخار قدرت كه گازوييل‌سوز نيز بود از سال 2001 تا اواسط 2002 بر روي ريو نصب مي‌شد. پر حجم‌ترين نمونه از موتورهاي ريو 6/1 ليتري بود كه 105 اسب‌بخار قدرت داشت و از سال 2003 تا 2005 بر روي اين خودرو نصب مي‌شد.
يك موتور 3/1 ليتري با 75 اسب‌بخار نيز براي تعدادي از كشورها پيشنهاد شد كه براي كشورهاي انگليس و يونان يك موتور ديزل نيز در دسترس بود.
در آمريكا يك مدل هاچ‌بك به بازار عرضه شد كه به صورت استاندارد فرمان هيدروليك ودور سنج موتور داشت. اين آپشن‌ها در مدل سدان نيز بود. هرچند فقط يك تودوزي براي ريو در نظر گرفته شده بود. اما در اروپا داراي چندين تودوزي مختلف بود. تجهيزات استاندارد عبارت بود از فرمان هيدروليك و راديو و تجهيزات اضافي كه در كشور يونان عبارت بودند از صندلي‌هاي چرم و ساعت. امكانات ايمني نيز در مدل پايه عبارت بودند از كمربند ايمني، ايربگ براي راننده و ترمز ABS. در يك نقطه زماني ريو در آمريكا جز خودروهاي كم ارزش محسوب مي‌شد كه تنها قيمتي در حدود 6995 دلار داشت.
ريو در سال 2003 دچار يك فيس‌ليفت شد كه موتور آن نيز به روزتر شده بود. در ترمزها نيز بهتر از قبل شده بود. طراحي داخلي و ظاهر خودرو مورد بازبيني قرار گرفت. جلو پنچره، چراغ‌ها و طراحي درهاي نيز تغيير كرد. در اروپا ريو با آينه‌هاي برقي و موتوري از 75 تا 80 اسب‌بخار قدرت عرضه شد. در ايران نيز شركت سايپا همين مدل را در سال 2005 توليد كرد كه يك موتور 5/1 ليتري با 97 اسب‌بخار قدرت است. كيا ريو در ايران خوشنام بود ولي انتقاد مي‌شد از صداي زياد موتور كه در داخل كابين شنيده مي‌شد. شركت سايپا ترمزهاي ABS و ايربگ را از روي خودرو برداشته و به صورت استاندارد عرضه نمي‌شود.
دومين نسل (DE)
در سال 2006 مدل 2006 ریو به شمال آمريكا رسيد و دومين نسل ريو پلت‌فرم مشترك باهيوندايي اكسنت داشت و موتور نيز به روزتر شده بود. يك موتور 6/1 ليتري با 110 اسب‌بخار قدرت داشت ديگر تغييرات اعمال شده شامل طراحي جديد بزرگ‌تر شدن سايز خارجي و حجم بيشتر داخلي بود و اضافه شدن ايمني بيشتر به صورت استاندارد بود و مصرف سوخت نيز در حد مناسبي پايين آمده بود و مدل هاچ‌بك نيز در آمريكا با نام Rio5 شناخته مي‌شد. در سال 2006 مدل سدان با دو نوع تودوزي داخلي عرضه شد كه مدل استاندارد با دور موتور استاندارد عرضه شد و مدل LX با فرمان هيدروليك، ايركانديشن و CD پلير عرضه مي‌شد. ريو در آمريكا پيشنهاد شد باامکانات SX با ظاهر LX به علاوه يكسري امكانات سفارشي مانند تودوزي چرمي، سه موتور عرضد شود كه يكي 6/1 ليتري با 110 اسب‌بخار بود ديگری 4/1 ليتري با 97 اسب‌بخار قدرت و يك موتور توربو ديزل 5/1 ليتري با 109 اسب‌بخار قدرت داشت. هرچند در آمريكا موتور 6/1 ليتري گازوييل‌سوز نيز عرضه مي‌شد. ريو در سال 2007 با كمي تغييرات از مدل 2006 و اضافه شدن يكسري آپشن‌ها به بازار عرضه شد. ريو همچنين در سال 2008 و 2009 نيز دچار يكسري تغييرات شد و آپشن‌هاي بيشتري به صورت استاندارد به آن اضافه شد. در سال 2010 نيز ريو دچار تغييرات اساسي شد و با يك فيس‌ليفت تغيير چهره داد و در دو مدل سدان و هاچ‌بك به بازار عرضه شده است. ريو در قسمت جلو پنجره دچار تغييرات شد كه بيشتر شبيه سورنتو شده است. ريو در سال 2009 يك مدل هيبريدي نيز به بازار عرضه كرده است. ريو در كشور ما با موتور چهار سيلندر DOHC با حجم دقيق 1439 سي‌سي و حداكثر قدرت 97 اسب‌بخار در 5500 دور عرضه مي‌شود.
مصرف سوخت ريو در سيكل تركيبي به ادعاي كارخانه 9/6 ليتر در 100 كيلومتر است و ظرفيت باك نيز 45 ليتر است و داراي امكاناتي از قبيل كولر، قفل مركزي، شيشه بالابرهاي برقي عقب و جلو، شيشه‌هاي رنگي، آنتن ثابت روي سقف، دورسنج موتور، فيلتر جلوگيري از آلاينده‌هاي تبخيري، گرمكن شيشه عقب، سيستم صوتي CD Player، ساعت ديجيتال و سيستم ضد سرقت ايموبلايزر است. البته ريو با گيربكس اتوماتيك نيز قرار است تا آخر سال به بازار عرضه شود.
پاسخ با نقل قول
4 کاربر زیر از MATIN گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #6  
قدیمی 09-16-2012
MATIN آواتار ها
MATIN MATIN هم اکنون آنلاین است.
مدیر بخش اخبار
 
تاریخ عضویت: Mar 2010
کد عضویت آکو: aco-1118
اتومبیل: لوگان یا تندر90 یا ال90
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 3,686
سپاس از دیگران: 414
1,484 بار در 749 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض سرنوشت 100 هزار «ریو»ی تولیدی چه می‌شود؟

سرنوشت 100 هزار «ریو»ی تولیدی چه می‌شود؟

دنیای‌خودرو- عمادالدین جعفری:
با توجه به قیمت‌ بالای خودروهای تولید داخل، بحث این روزهای محافل خودرویی به این مساله معطوف شده و خیلی‌ها به سمت خودروهای کار‌کرده گرایش پیدا کرده‌اند. خودروهایی که تا چندی پیش با قیمت‌های زیر 20 میلیون تومان به فروش می‌رسیدند امروز به مرز 30 میلیون تومان رسیده‌اند. در چنین شرایطی فکر خرید نمونه‌های دست دوم این خودروها این روزها بیش از پیش به ذهن مشتریان خطور می‌کند.در این گزارش به سراغ خودروهایی همچون زانتیا، هیوندای ورنا، هیوندای آوانته و ریو رفته‌ایم تا ببینیم سرنوشت بازار این خودروها پس از توقف تولید چه شد و آیا اساساً خرید کارکرده آنها به صلاح است یا نه؟ این گزارش نشان می‌دهد که برخی از این خودروها به رغم توقف تولید هنوز بازار خوبی دارند و نمونه کارکرده آنها نیز از طرفداران زیادی برخوردار است.

توقفی‌ها
خانواده پروتون سردمدار توقفی‌ها در این سال‌هاست. این برند مالزیایی به رغم اینکه خودروهای با کیفیتی داشت و توسط شرکت زاگرس‌خودرو روانه بازار می‌شد به دلیل ورشکستگی شرکت مذکور از میان عرضه‌‌کنندگان خودرو در کشور حذف شد. در نتیجه خودروهای پروتون نیز با بی‌توجهی و بی‌مهری مواجه شدند. از این‌رو خرید و فروش آنها به سختی انجام می‌شود و افت قیمت زیاد گریبان این خودروها را گرفته است. پروتون جنتو که زمانی برو و بیایی برای خود داشت تبدیل شده به خودرویی که خرید آن با تردید و با قیمت‌های نازل انجام می‌گیرد اما مشکل بیشتر از این‌ها است چرا که کمیاب بودن قطعات این خودروها مزید بر علت شده تا خرید ایمپیان و ویرا نیز سخت‌تر از همیشه انجام گیرد و کمتر کسی ریسک خرید آنها را به جان بخرد. ناگفته نماند که در این بازار پر رونق سر و کله نمونه‌های صفر کیلومتر جنتو نیز اخیراً پیدا شده که البته قیمت آنها به 35 میلیون تومان نیز می‌رسد.

زانتیا محبوب قلب‌ها
شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که زانتیا این خودروی محبوب ایرانی‌ها روزی با بی‌مهری مواجه شود البته در شهرهای شمالی کشور هنوز هم زانتیا خودروی پر‌طرفداری است. این خودروی فرانسوی در اوایل ورود به بازار با سیستم تعلیق منحصر‌به‌فردش توانست برای خود اسم و رسمی به پا کند و چیزی نگذشت تا تبدیل به خودرویی پر فروش و پرطرفدار شد و روز به روز با افزایش قیمت رو‌‌به‌رو گشت اما این خودروی پر فروش بعد از توقف به سرنوشت خودروهای پروتون دچار شد البته با کمی تفاوت.
بعد از اینکه تولید زانتیا متوقف شد این خودرو ناگهان با افزایش قیمتی باورنکردنی همراه شد اما دیری نپایید که قیمت این خودرو به حالت عادی برگشت و خیلی زود به خاطره‌ها پیوست اما در این میان انتظار می‌رفت که بازار دست دوم زانتیا با رونق همراه باشد اما این‌گونه نشد و دلیل این عدم موفقیت را می‌توان در استهلاک بالای این خودرو و البته قیمت بالای قطعات آن دانست. این روزها خرید زانتیای کارکرده با هزینه‌های نه چندان زیاد امکانپذیر است.

هیوندای‌های ارزان قیمت
دو خودرویی که در اوایل ورود به بازار ایران خریداران زیادی نداشتند و فروش آنها اندک بود محصولاتی از شرکت هیوندای بودند که شرکت کرمان‌خودرو تولید آنها را به عهده داشت. هیوندای آوانته و ورنا که در دو کلاس متفاوت از یکدیگر به بازار عرضه می‌شدند بعد از مدتی کوتاه توانستند به محبوبیت زیادی برسند و دلیل این محبوبیت را هم می‌توان در مصرف سوخت کم، استهلاک پایین و البته خدمات پس از فروش خوب آنها دانست. این دو خودرو روز به روز با فروش بیشتری مواجه می‌شدند و در دو نمونه اتوماتیک و دستی خودروهای اقتصادی به حساب می‌آمدند بعد از به پایان رسیدن قرارداد با کره‌جنوبی این خودروها نیز دیگر در خط تولید کرمان‌خودرو دیده نشدند و تولید این دو خودرو نیز به فاصله کمی از یکدیگر به انتها رسید اما این خودروها برخلاف دیگر توقفی‌ها نه تنها با افت فروش و افت قیمت همراه نشدند بلکه بعد از توقف تولید قیمت آنها افزایش یافت و تعداد زیادی از افراد به دنبال خرید این دو خودرو هستند. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که قیمت آوانته در بازار به 44 میلیون تومان هم رسید البته نمونه‌های صفرکیلومتر آن در بازار زیاد نیستند و همین تعداد محدود با این قیمت‌ها به فروش می‌رسند اما هیوندای آوانته نیز سرنوشت مشابهی دارد خودرویی با کیفیت، کم استهلاک و کم مصرف که بعد از توقف تولید قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

ریو دربازار پر مهری
از سال 1384 تا 1390 که خودروی ریو روی خط تولید قرار داشت ماهانه به طور متوسط بین 1000 تا 1800 دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار می‌شد به طوری که طی این هفت سال حدود 100 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد. شاید ریو را مردم دیر شناختند این خودرو سال‌ها با بی‌توجهی همراه بود و فروش زیادی نداشت اما بعد از افزایش قیمت بنزین این خودرونیز کمی محبوب‌تر شد به خصوص اینکه یکی از خصیصه‌های ریو مصرف سوخت پایین و همانند دیگر خودروهای کره‌ای استهلاک کم است از این رو به ناگاه فروش این خودرو با تحولی زیاد روبه‌رو شد و مردم گرایش زیادی به سمت آن پیدا کردند. در زمان توقف تولید این خودرو قیمت نمونه صفر کیلومتر آن در حدود 13میلیون و500 هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر نمونه‌های صفر‌کیلومتر آن در بازار که البته زیاد هم نیست قیمتی در حدود 19میلیون تومان دارد که نشان از پرفروش و پر‌طرفدار بودن این خودرو دارد. این افزایش قیمت خودروها سبب شده تا نمونه‌های کارکرده این خودرو نیز با قیمت‌های بالاتری خرید و فروش شوند. ریو قبل از توقف تولید نیز بازار دست دوم خوبی داشت اما بعد از توقف تولید قیمت نمونه‌های کارکرده آن در برخی از مدل‌ها با 2 تا 4 میلیون تومان افزایش قیمت همراه بوده است، این خودرو را می‌توان در مدل 84 البته نمونه‌های نه چندان سالم و تصادفی با قیمت 10 میلیون تومان خریداری کرد و نمونه‌های سالم همین مدل با قیمتی در حدود 11 تا 11 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسند این در حالی است که نمونه‌های مدل بالاتر آن که تا چندی پیش د‌ر حدد 13 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته‌اند این روزها با قیمت‌هایی در حدود 17 تا 18 میلیون تومان به فروش می‌رسند.
ریو از سال 1384 در شرکت سایپا تولید می‌شود. این خودرو یک موتور 5/1 لیتری در سینه دارد که 97 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور قادر است 135نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و این قدرت و گشتاور در کنار وزن 1040 کیلوگرمی شتاب صفر تا صدی معادل 11.3 ثانیه که نشان از قوای حرکتی بالای این خودروی کره‌ای دارد را به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت ترکیبی ریو در 100 کیلومتر به 6.9 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد و لازم به ذکر است که برای عملکرد بهتر موتور باید از بنزین سوپر استفاده کرد چرا که در این صورت می‌توان شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتری را تجربه کرد.
این خودرو در اواخر تولید خود با گیربکس اتوماتیک نیز راهی بازار شد گیربکسی که نتوانست آنطور که باید رضایت خریداران را جلب کند و نمونه‌های اتوماتیک آن در بازار طرفدارن زیادی ندارد به طوری که نمونه‌های دستی آن در بازار حتی گران‌تر از نمونه‌های اتوماتیک هستند البته در هنگام تولید و عرضه توسط شرکت سایپا نمونه‌های اتوماتیک آن گران‌تر بودند.

مقایسه قیمت با خودروهای صفر‌کیلومتر
نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو کمتر از خودروهای صفر کیلومتری که در خط تولید قرار دارند ارزان‌تر است. به عنوان مثال خودروی پژو206 با قیمت حدود 21 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که در مقایسه با ریو حرفی برای گفتن ندارد چرا که هم از نظر قدرت و هم از نظر استهلاک و مصرف سوخت در سطح پایین‌تری قرار دارد. خودروی دیگر که می‌توان با چنین قیمتی خرید تندر‌90 است. خودرویی که در بازار طرفداران زیادی دارد و بازار دست دوم و صفر کیلومتر آن نیز داغ است. این خودرو با کیفیت و امکانات مناسب انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

معایب و محاسن ریو
نکته‌ای که در مورد ریو وجود دارد ترس از خرابی و یا پارگی تسمه ‌تایم است چون اگر تسمه تایم به مشکل برخورد کند هزینه بسیار زیادی روی دست صاحب خود می‌گذارد که گاه این هزینه به یک میلیون و 200 هزار تومان نیز می‌رسد. با سوار شدن بر ریو کابین ساده‌ای را پیش‌روی خود می‌بینید که نشان از یک خودرو قرن بیست‌ویکم ندارد ولی یک موتور کم حجم و کم مصرف اما پرتوان را در سینه دارد. شتاب این خودرو خوب بوده و به خصوص برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر فرمان زیادی نیاز ندارد و به راحتی به این سرعت می‌رسد که البته خطرناک است چون ریو فاقد هرگونه امکانات ایمنی از جمله ایربگ و ABS است و با توجه به کوچک‌بودن لاستیک‌ها که سایز 13 دارند این کار منطقی به نظر نمی‌رسد.
اما یکی از ایرادات بزرگ این خودرو صدای زیاد موتور در داخل کابین است به طوری که اگر سیستم صوتی روشن نباشد واقعاً غیرقابل تحمل خواهد شد این در حالی است که هنگامی که در موتور را بالا می‌زنید صدای موتور به گوش شما نمی‌رسد که نشان از عایق‌بندی ضعیف این خودرو دارد.
ریو برخلاف کابین موتوری در زیر کاپوت دارد که برای هر بیننده‌ای جذاب است و نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اندازه‌گیری آب رادیاتور توسط یک گیج صورت می‌گیرد که کار صاحب خودرو را تا حد زیادی راحت کرده است.
کابین ریو خشک است ولی صندلی‌های آن راحت هستند. روی کنسول میانی به جای ایربگ یک جعبه تعبیه شده که ریو را صاحب دو داشبورد کرده و فضای خوبی برای قرار دادن اشیاء است. جلوی دسته دنده، دو عدد جا لیوانی قرار دارد و زیر ضبط صوت نیز یک فضای کوچک تعبیه شده است. صندلی‌های عقب راحت بوده و تنها ایراد را می‌توان به جای پای نه چندان زیاد سرنشینان عقب بیان کرد که البته به پای پژو206 نمی‌رسد و بسیار جادارتر از پژو206 است.
آینه‌های جانبی کوچک هستند و دید خیلی خوبی ندارند و عملکردی متوسط را از خود نشان می‌دهند. اما در قسمت عقب صندوق این کره‌ای بسیار بزرگ و جادار است و برای مسافرت‌های خانوادگی می‌توان روی آن حساب باز کرد. برخلاف آنچه گفته می‌شود جلوبندی ریو آنقدرها هم ضعیف نیست و ضربات را به خوبی دفع می‌کند.
ریو از سواری نرم و خوبی برخوردار است و در هر دنده‌ای به راحتی شتاب می‌گیرد و شاید نیاز به دنده معکوس ندارد. ریو در سر پیچ‌ها از هندلینگ مناسبی برخوردار است اما در برخی از مواقع پشت خودرو تمایل به خروج از پیچ را دارد و سر می‌خورد که البته در سرعت‌های زیاد این اتفاق می‌افتد اما به هر حال یک نقطه ضعف برای این خودرو به حساب می‌آید.
ریو در دیگر کشورها با ایربگ و ABS عرضه می‌شد که در ایران هر دو آپشن از روی آن برداشته شد. این محصول سایپا از خدمات پس از فروش خوبی بهره می‌برد و قطعات آن نیز در بازار وجود دارد هر چند که قطعات بدنه آن گران است اما قطعات یدکی این خودرو با توجه به کیفیت بالا از قیمت مناسبی در مقایسه با محصولات پژو برخوردار است.
در بازار قطعات یدکی‌های دست دوم خیابان شوش تهران که همه جور خودرویی در آن یافت می‌شود تعداد کمی از فروشندگان اقدام به فروش لوازم ریو کرده‌اند که در نوع خود جالب است. یک خودروی تولید داخل که قطعات بدنه گران دارد و در برخی از مواقع یافتن آنها کمی دشوار است ولی وجود دارد و کمتر صاحبان خود را دچار مشکل می‌کند. در مورد سواری ریو باید به نکته‌ای توجه کرد اگر سایز لاستیک‌ها را از 13 به 14 افزایش دهید از سواری نرم‌تر و چسبندگی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.
در بازار قطعه‌فروشان برخی از قطعات ریو چند قیمتی هستند که بستگی به مارک آنها دارد و باید مراقب قطعات چینی بود که قطعاً‌ برای صاحب خودرو مشکل‌ساز خواهد شد. به طور کلی اگر تسمه‌تایم ریو در زمان درست تعویض شود به مشکل اساسی برنخواهد خورد. این کره‌ای یک خودروی کم استهلاک است که واقعاً می‌توان آن را بی‌آزار نامید به گونه‌ای که کمتر صاحب خودرو را راهی تعمیرگاه می‌کند. مصرف سوخت ریو نیز در مقایسه با همکلاسان مناسب بوده و در شهر و جاده زیاد نوسان ندارد. حجم باک این خودرو حدود 40 لیتر است که با توجه به مصرف پایین سوخت مناسب به نظر می‌رسد. ریو در جاده و در سربالایی‌ها از خود عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد که نشان از همخوانی موتور و گیربکس دارد و در سبقت‌های ناگهانی به خوبی می‌تواند خود را از مهلکه نجات دهد.

ریو بعد از توقف
این‌طور که از شواهد پیداست ریو نیز همانند ورنا و اوانته در بازار بعداز توقف نیز موفق بوده همچنان در این کلاس یک انتخاب مناسب به حساب می‌آید انتخابی اقتصادی که با توجه به داشته‌هایش می‌تواند هر خریداری را راضی نگه دارد.
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
Saipa 141 سایپا 141 (معرفی کامل به همراه گالری تصاویر پراید 141 از شرکت سایپا) Marshal سایپا 3 12-12-2009 04:20 PM
Saipa 132 سایپا 132 (معرفی کامل به همراه گالری تصاویر پراید 132 از شرکت سایپا) Marshal سایپا 4 12-12-2009 04:12 PM


اکنون ساعت 01:35 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب