آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

تعیین جایزه 20 میلیون ریالی برای شکستن گل پخش کن های رنو ساندرو ساخت آکو

فروش آپشن ها و لوازم یدکی تندر90 - رنو ساندرو 33933630-021 آکام

آکام - فروش آپشن ها و لوازم یدکی ال90 - ارسال به سراسر کشور


بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Composite material کامپوزیت چیست؟ آشنایی با کاپوزیت و چگونگی استفاده آن در صنعت تولید خودرو و صنایع وابسته

Composite material کامپوزیت چیست؟ آشنایی با کاپوزیت و چگونگی استفاده آن در صنعت تولید خودرو و صنایع وابسته

کامپوزیت
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کامپوزیت یا ماده مرکب بصورت زیر تعریف می‌شود:

* در مهندسی مواد این اصطلاح معمولاً به موادی گفته می‌شود که یک فاز زمینه (ماتریکس) و یک تقویت کننده (پرکننده) تشکیل شده باشند.

* تعریف انجمن متالورژی آمریکا: به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند مادهٔ مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود.

کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس و تقویت کننده تشکیل شده‌است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می‌دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می‌گردد. به طور کلی تقویت کننده می‌تواند به صورت فیبرهای کوتاه و یا بلند و پیوسته باشد.




فهرست مندرجات

* ۱ دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از دیدگاه زیستی
* ۲ دسته‌بندی کامپوزیت‌های مهندسی از لحاظ فاز زمینه
* ۳ دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از لحاظ نوع تقویت کننده
* ۴ کامپوزیت‌های سبز(کامپوزیت‌های زیست‌تجزیه‌پذیر)
* ۵ مزایای مواد کامپوزیتی
* ۶ کاربردها
* ۷ جستارهای وابسته
* ۸ منابع
* ۹ منابعی برای مطالعهٔ بیشتر





دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از دیدگاه زیستی
* کامپوزیت‌های طبیعی. مانند استخوان، ماهیچه، چوب و ...
* کامپوزیت‌های مصنوعی(مهندسی)



دسته‌بندی کامپوزیت‌های مهندسی از لحاظ فاز زمینه
* CMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ سرامیکی)
* PMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ پلیمری)
* MMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ فلزی)



دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از لحاظ نوع تقویت کننده
* FRC (کامپوزیت‌های تقویت شده با فیبر)
* PRC (کامپوزیت‌های تقویت شده توسط ذرات)



کامپوزیت‌های سبز(کامپوزیت‌های زیست‌تجزیه‌پذیر)
در اینگونه کامپوزیت‌ها، فاز زمینه و تقویت کننده، از موادی که در طبیعت تجزیه می‌شوند، ساخته می‌شوند. در کامپوزیت‌های سبز، معمولاً فاز زمینه از پلیمرهای سنتزی قابل جذب بیولوژیکی و تقویت کننده‌ها از فیبرهای گیاهی ساخته می‌شوند.




مزایای مواد کامپوزیتی
مهم‌ترین مزیت مواد کامپوزیتی آن است که با توجه به نیازها، می‌توان خواص آنها را کنترل کرد.
به طور کلی مواد کامپوزیتی دارای مزایای زیر هستند:

  1. * مقاومت مکانیکی نسبت به وزن بالا
  2. * مقاومت در برابر خوردگی بالا
  3. * خصوصیات خستگی عالی نسبت به فلزات
  4. * خواص عایق حرارتی خوب
  5. * به دلیل صلبیت بیشتر، تحت یک بارگذاری معین، خیز کمتری (بعضا ده‌ها برابر کمتر) نسبت به فلزات دارند



کاربردها
فایبرگلاس یکی از پرکاربردترین کامپوزیت‌هاست. فایبرگلاس یک کامپوزیت با زمینهٔ پلیمری است که توسط فیبرهای شیشه تقویت شده‌است. در ساخت بدنه جنگنده‌های رادارگریز از کامپوزیت‌هااستفاده میشود. همچنین در ساخت قطعات هواپیما و پرهٔ نیروگاه بادی و پرهٔ هلیکوپتر از کامپوزیت‌ها استفاده می شود. بطور کلی مواد کامپوزیتی(مواد مرکب) به دلیل داشتن جرم بسیار کم و مقاومت بالا نسبت به فلزات، در صنعت هوا و فضا کاربرد وسیعی دارند.

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از Marshal گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Composite material کامپوزیت چیست؟ آشنایی با کاپوزیت و چگونگی استفاده آن در صنعت تولید خودرو و صنایع وابسته

آشنایی با کامپوزیت ها و کاربرد آنها در خودرو و ساختمان


www.ACOforum.org - Logan Tuning




در کاربردهای مهندسی، اغلب به تلفیق خواص مواد نیاز است. به عنوان مثال در صنایع هوافضا، کاربردهای زیر آبی، حمل و نقل و امثال آنها، امکان استفاده از یک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را فراهم نماید، وجود ندارد.



به عنوان مثال در صنایع هوافضا به موادی نیاز است که ضمن داشتن استحکام بالا، سبک بوده و مقاومت سایشی خوبی داشته باشند.



از آنجا که نمی توان ماده ای یافت که همه خواص مورد نظر را دارا باشد، باید به دنبال چاره ای دیگر بود. کلید این مشکل، استفاده از کامپوزیت هاست.



کامپوزیت ها موادی چند جزئی هستند که خواص آنها در مجموع از هرکدام از اجزاء بهتر است. ضمن آنکه اجزای مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود می بخشند.


در کامپوزیت های پلیمری حداقل دو جزء مشاهده می شود:
1 - فاز تقویت کننده که درون ماتریس پخش شده است.
2 - فاز ماتریس که فاز دیگر را در بر می گیرد و یک پلیمر گرماسخت یا گرمانرم می باشد که گاهی قبل از سخت شدن آن را رزین می نامند.






خواص کامپوزیت ها به عوامل مختلفی از قبیل نوع مواد تشکیل دهنده و ترکیب درصد آنها، شکل و آرایش تقویت کننده و اتصال دو جزء به یکدیگر بستگی دارد.



از نظر فنی، کامپوزیت های لیفی، مهم ترین نوع کامپوزیت ها می باشند که خود به دو دسته الیاف کوتاه و بلند تقسیم می شوند. الیاف می بایست استحکام کششی بسیار بالایی داشته، خواص لیف آن (در قطر کم) از خواص توده ماده بالاتر باشد. در واقع قسمت اعظم نیرو توسط الیاف تحمل می شود و ماتریس پلیمری در واقع ضمن حفاظت الیاف از صدمات فیزیکی و شیمیایی، کار انتقال نیرو به الیاف را انجام می دهد. ضمناَ ماتریس الیاف را به مانند یک چسب کنار هم نگه می دارد و البته گسترش ترک را محدود می کند. مدول کششی ماتریس پلیمری باید از الیاف پایین تر باشد و اتصال قوی بین الیاف و ماتریس به وجود بیاورد. خواص کامپوزیت بستگی زیادی به خواص الیاف و پلیمر و نیز جهت و طول الیاف و کیفیت اتصال رزین و الیاف دارد. اگر الیاف از یک حدی (طول بحرانی) کوتاه تر باشند، نمی توانند حداکثر نقش تقویت کنندگی خود را ایفا نمایند.





● الیافی که در صنعت کامپوزیت استفاده می شوند به دو دسته تقسیم می شوند:
الف)الیاف مصنوعی
ب)الیاف طبیعی






کارایی کامپوزیت های پلیمری مهندسی توسط خواص اجزاء آنها تعیین می شود. اغلب آنها دارای الیاف با مدول بالا هستند که در ماتریس های پلیمری قرار داده شده اند و فصل مشترک خوبی نیز بین این دو جزء وجود دارد.
ماتریس پلیمری دومین جزء عمده کامپوزیت های پلیمری است. این بخش عملکردهای بسیار مهمی در کامپوزیت دارد. اول اینکه به عنوان چسب الیاف تقویت کننده را نگه می دارد. دوم، ماتریس تحت بار اعمالی تغییر شکل می دهد و تنش را به الیاف محکم و سفت منتقل می کند.
سوم، رفتار پلاستیک ماتریس پلیمری، انرژی را جذب کرده، موجب کاهش تمرکز تنش می شود که در نتیجه، رفتار چقرمگی در شکست را بهبود می بخشد.





تقویت کننده ها معمولا شکننده هستند و رفتار پلاستیک ماتریس می تواند موجب تغییر مسیر ترک های موازی با الیاف شود و موجب جلوگیری از شکست الیاف واقع در یک صفحه شود.





بحث در مورد مصادیق ماتریس های پلیمری مورد استفاده درکامپوزیت ها به معنای بحث در مورد تمام پلاستیک های تجاری موجود می باشد. در تئوری تمام گرماسخت ها و گرمانرم ها می توانند به عنوان ماتریس پلیمری استفاده شوند. در عمل، گروه های مشخصی از پلیمرها به لحاظ فنی و اقتصادی دارای اهمیت هستند.





در میان پلیمرهای گرماسخت پلی استر غیر اشباع، وینیل استر، فنل فرمآلدهید(فنولیک) اپوکسی و رزین های پلی ایمید بیشترین کاربرد را دارند. در مورد گرمانرم ها، اگرچه گرمانرم های متعددی استفاده می شوند، PEEK، پلی پروپیلن و نایلون بیشترین زمینه و اهمیت را دارا هستند. همچنین به دلیل اهمیت زیست محیطی، دراین بخش به رزین های دارای منشا طبیعی و تجدیدپذیر نیز، پرداخته شده است.





از الیاف متداول در کامپوزیت ها می توان به شیشه، کربن و آرامید اشاره نمود. در میان رزین ها نیز، پلی استر، وینیل استر، اپوکسی و فنولیک از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.




www.ACOforum.org - Logan Tuning


نمای میکروسکوپی از خواص دوگانه (استحکام و کشش) در فایبرگلاس





کاربرد کامپوزیت ها در صنعت خودرو:

کامپوزیت های الیاف طبیعی مورد استفاده در خودروسازی را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود:



  • 1) نخست آنهایی که صرفاً در ساخت قطعات تزئینی به کار می روند و نیاز به مقاومت چندان بالایی ندارند.
  • 2) دسته دیگر آنهایی که کاربرد نیمه باربر دارند و لازم است تا مقاومت مکانیکی نسبتاً بالایی از خود نشان دهند.




دسته اول بیشتر در ساخت قطعات داخل اتاق خودرو همچون رودری، طاقچه عقب و داشبورد کاربرد دارند.



دسته دوم در ساخت پوشش سقف و صندوق عقب مورد استفاده قرار می گیرند و لازم است تا در برابر ضربه و بار اعمالی استحکام لازم را داشته باشند.





کامپوزیت های الیاف طبیعی مصرفی در قطعات خودروها علاوه بر داشتن حداقل خواص مکانیکی، از رفتار شکست بسیار خوبی برخوردار هستند. این کامپوزیت ها به صورت غیر ناگهانی و تدریجی می شکنند و همچنین در حین تصادفات، کمتر لبه های تیز و برنده که سرنشین خودرو را زخمی کند تولید می کنند.


این کامپوزیت ها به طور خلاصه نسبت به مواد متداول از خواصی مناسب زیر برخوردارند:

  • 1) سطح نهایی بسیار صاف و نرمی دارند.
  • 2) ظاهر آنها بسیار بهتر از پلاستیک های ارزان قیمت است.
  • 3) ازنظر حرارتی در برابر شعله بسیار مقاوم تر از پلاستیک ها هستند.
  • 4) جاذب اصوات بیرونی هستند.
  • 5) به مرور زمان تغییر شکل نمی دهند.
  • 6) نسبت به تغییرات جوی همچون رطوبت مقاوم هستند.
  • 7) هزینه پایینی دارند.

کاربرد کامپوزیت ها در صنعت ساختمان:
صنعت ساختمان یکی از بزرگ ترین بازارهای کامپوزیت های الیاف طبیعی به شمار می آید. استفاده از کامپوزیت های الیاف طبیعی به عنوان جانشین های مناسب چوب و آهن در ساخت و ساز به شدت در حال گسترش است. در ساخت پارتیشن ها، سقف های کاذب، حصارها نرده ها، کف ها و نمای دیوارها به خوبی می توان از این نوع کامپوزیت ها استفاده کرد. در کشورهای آسیایی ساخت کیوسک ها، خانه های پیش ساخته، خوابگاه ها، سایبان ها و پناهگاه ها به کمک این کامپوزیت ها مورد استقبال فراوان واقع شده است.

این کامپوزیت ها در مقایسه با فایبرگلاس و آهن بسیار ارزان تر بوده و بسیار سبک تر است. کامپوزیت های الیاف طبیعی مصرف شده در ساختمان را با انواع فرایندهای شکل دهی می توان به سهولت تولید نمود. این الیاف به راحتی می توانند به صورت پروفیل های پالتروژنی که در ساخت قاب ها به کار می روند شکل داده شوند.


همچنین پانل های تولیدشده به روش تزریق رزین می توانند به عنوان جانشین های مناسبی برای فیبرهای چوبی و صفحات MDF مطرح شوند. به کمک فرایند پرس گرم نیز می توان تخته های بسیار نازک با ضخامت های گوناگون را تهیه نمود که در ساخت روکش های تزئینی کاربرد دارد. سطوح این کامپوزیت ها نیز مشابه چوب بوده و به کمک یک لایه جلادهنده براقی ویژه ای پیدا می کنند. امروزه استفاده از کامپوزیت های الیاف طبیعی به عنوان روکش های تزئینی شکیل در بسیاری از کشورها دنبال می شود.

با سپاس از آفتاب
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

کامپزیت یا چند سازه در بدنه خودرو

چند سازه ها یا کمپزیت که امروزه در بدنه بسیاری از خودرو ها به کار رفته است تشکیل شده از رشته ها پشم شیشه و گرافیت که در بستری از نایلون خوابیده اند.

چند سازه در صنعت کاربرد زیادی دارد که مهمترین استفاده آن در بدنه و سپر خودرو هاست.

فواید چند سازه ها
  • 1-استحکام بیشتر در بدنه خودرو
  • 2-وزن کمتر که باعت کاهش سوخت میشود
  • 3-ارتعاشات را جذب می کند و در مقایسه با خودرو هایی که از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند صدای کمتری دارند
  • 4-زنگ نمی زند و خوردگی پیدا نمی کند
  • و...

استحکام رشته ها با انعطاف پذیری نایلون ادغام می شود و ماده ای به وجود می آید که بسیار محکم است و چگالی کمی دارد

استفاده دیگر چند سازه در بدنه هواپیماهای جاسوسی است که باعث جذب امواج می شود

از فایبر گلاس که نخستین چند سازه ی شناخته شده است سال هاست که برای ساختن بدنه خودرو ها و قایق ها و کلاه ایمنی استفاده می شود

امروزه خودرو های مسابقه ای به طور کامی از چند سازه ساخته می شوند

از خودرو های داخل ایران که سپر آن ها از چند سازه ساخته شده می توان به آوانته ورنا اشاره نمود
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #4  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

کامپوزیت های قابل بازیافت در فوق خودرو ها Hyper car

خودروها یکی از منابع آلاینده محیط زیست می باشند که چه در حین مصرف (تولید گازهای گلخانه ای) و چه پس از دوره عمر (قطعات غیرقابل بازیافت) باعث آلودگی محیط زیست می گردند.
بر این اساس سیاست های توسعه ای کشورهای پیشرفته به نحوی شکل گرفته که صنایع خودروسازی را در جهت توسعه و کاربرد کامپوزیت های قابل بازیافت تشویق نماید. مطلب زیر به مسئله بازیافت قطعات خودروهای هایپرکار می پردازد.


از زمان تولید خودروهای نسل جدید، طراحان خودروی شرکت Hyper car فرصت آن را داشته اند که خودرویی تولید کنند که تمامی اجزاء آن قابل بازیافت باشد. آنها توانسته اند خودروی هایپرکار را از موادی قابل بازیافت وکاملاً تفکیک پذیر بسازند. هر چه قدر تفکیک اجزاء مواد مشکل تر باشد همان قدر بازیافت یک خودرو مشکل تر است.


مواد کامپوزیتی پیشرفته ای که برای کاربرد در این وسایل نقلیه پیشنهاد شده اند، بسیار متفاوت از نمونه های رایج است و در این میان، مسئله اصلی بازیافت مواد می باشد و بازیافت آنها تأسیسات و امکانات جدیدی را می طلبد.


وسایل نقلیه هایپرکار دو مزیت عمده نسبت به خودروهای رایج دارند:
  • ۱) مزیت اول: مواد کامپوزیتی به کاربرد شده در خودروهای هایپرکار بسیار بادوام هستند، زنگ نمی زنند، خوردگی ندارند، خش نمی افتند و این به خودرو اجازه می دهد که به روز بماند.
  • ۲) مزیت دوم: زمانی که اتومبیل های هایپرکار نیاز به بازیافت دارند، از لحاظ تجاری، امکان استفاده از فرآیندهای جدیدی نظیر پیرولیز و سولوولایز (Solvolysis) کاتالیزوری در شرایط کم دما وجود دارد. فرآیند پیرولیز کم دما، امکان فنی بازیافت کامپوزیت های پیشرفته را می دهد. یافتن بازار مناسب برای مواد بازیافت شده، خود بحث دیگری است.
در حالی که پیش بینی آینده این بازارها مشکل است ولی روند کنونی، آینده خوبی را برای این بازارها پیش بینی می کند.
در هر حال، اگر تنها مواد شاسی و بدنه اتومبیل هایپرکار غیرقابل بازیافت باشد، وزن این اجزاء بسیار کمتر از تجهیزات غیرقابل بازیافت خودروهای رایج می باشد.


▪ تحلیل:
در قرن جدید محیط زیست یکی از مهم ترین مباحثی است که کشورهای پیشرفته همگام با پیشرفت و توسعه به آن می پردازند. اجلاس جهانی اخیر نیز که با محوریت زمین و محیط زیست در آفریقای جنوبی با حضور سران کشورهای جهان برگزار شد، بر اهمیت موضوع صحه می گذارد.


در راستای حفظ محیط زیست قوانین و مقررات جدیدی مطرح و تصویب می شوند که به یک مورد از آن ها که توسط اتحادیه اروپا مقرر شده است اشاره می شود:


تولید کنندگان خودرو و مواد و دستگاه ها موظفند که:
  • ۱) اتومبیل هایی را طراحی و تولید نمایند که قابل بازیافت و دارای مواد برگشت پذیر باشند.
  • ۲) مواد بازیافت شده را مجدداً در تولیدات خود استفاده نمایند.
که هدف این دستورالعمل آن است که تا سال ۲۰۰۶ نرخ برگشت پذیری اتومبیل ها به ۸۵ درصد و تا سال ۲۰۱۵ به ۹۵ درصد برسد.


با توجه به موارد فوق و بحث کاهش وزن خودرو (جهت کاهش مصرف سوخت)، استفاده از کامپوزیت ها در خودروها منوط به قابلیت بازیافت آنها می گردد. حال با توجه به جهانی شدن بازارها، بهتر است که شرکت ها و صنایع تولیدکننده قطعات خودرو در کشور ما نیز متوجه استانداردها و قوانین بین المللی باشند تا بتوانند در فرآیند جهانی حفظ محیط زیست و همچنین ورود به بازارهای بزرگ تر موفق باشند.

منبع: techds.org
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #5  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

کامپوزیت


از آنجا که نمی توان ماده‌ای یافت که همه خواص مورد نظر را دارا باشد، باید به دنبال چاره‌ای دیگر بود. کلید این مشکل، استفاده از کامپوزیتهاست. کامپوزیتها موادی چند جزئی هستند که خواص آنها در مجموع از هرکدام از اجزاء بهتر است.ضمن آنکه اجزای مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود می‌بخشند. اگرچه کامپوزیتهای طبیعی، فلزی و سرامیکی نیز در این بحث می‌گنجند، ولی در اینجا ما تنها به کامپوزیتهای پلیمری می‌پردازیم.


در کامپوزیتهای پلیمری حداقل دو جزء مشاهده می‌شود: فاز تقویت کننده که درون ماتریس پخش شده است. فاز ماتریس که فاز دیگر را در بر می‌گیرد و یک پلیمر گرماسخت یا گرمانرم می‌باشد که گاهی قبل از سخت شدن آنرا رزین می‌نامند. تقسیم بندی‌های مختلفی در مورد کامپوزیتها انجام گرفته است که در اینجا یکی از آنها را آورده‌ایم: خواص کامپوزیتها به عوامل مختلفی از قبیل نوع مواد تشکیل دهنده و ترکیب درصد آنها، شکل و آرایش تقویت کننده و اتصال دو جزء به یکدیگر بستگی دارد.


از نظر فنی، کامپوزیتهای لیفی، مهمترین نوع کامپوزیتها می باشند که خود به دو دستة الیاف کوتاه و بلند تقسیم می‌شوند. الیاف می‌بایست استحکام کششی بسیار بالایی داشته، خواص لیف آن (در قطر کم) از خواص توده ماده بالاتر باشد. در واقع قسمت اعظم نیرو توسط الیاف تحمل می‌شود و ماتریس پلیمری در واقع ضمن حفاظت الیاف از صدمات فیزیکی و شیمیایی، کار انتقال نیرو به الیاف را انجام می‌دهد. ضمناَ ماتریس الیاف را به مانند یک چسب کنار هم نگه می‌دارد و البته گسترش ترک را محدود می‌کند. مدول ماتریس پلیمری باید از الیاف پایینتر باشد و اتصال قوی بین الیاف و ماتریس بوجود بیاورد. خواص کامپوزیت بستگی زیادی به خواص الیاف و پلیمر و نیز جهت و طول الیاف و کیفیت اتصال رزین و الیاف دارد. اگر الیاف از یک حدی که طول بحرانی نامیده می‌شود، کوتاهتر باشند، نمی‌توانند حداکثر نقش تقویت کنندگی خود را ایفا نمایند.


  • الیافی که در صنعت کامپوزیت استفاده می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند
  • الف)الیاف مصنوعی
  • ب)الیاف طبیعی


کارایی کامپوزیتهای پلیمری مهندسی توسط خواص اجزاء آنها تعیین میشود. اغلب آنها دارای الیاف با مدول بالا هستند که در ماتریسهای پلیمری قرار داده شدهاند و فصل مشترک خوبی نیز بین این دو جزء وجود دارد. ماتریس پلیمری دومین جزء عمده کامپوزیتهای پلیمری است. این بخش عملکردهای بسیار مهمی در کامپوزیت دارد. اول اینکه به عنوان یک بایندر یا چسب الیاف تقویت کننده را نگه میدارد. دوم، ماتریس تحت بار اعمالی تغییر شکل میدهد و تنش را به الیاف محکم و سفت منتقل میکند. سوم، رفتار پلاستیک ماتریس پلیمری، انرژی را جذب کرده، موجب کاهش تمرکز تنش میشود که در نتیجه، رفتار چقرمگی در شکست را بهبود میبخشد. تقویت کنندهها معمولا شکننده هستند و رفتار پلاستیک ماتریس میتواند موجب تغییر مسیر ترکهای موازی با الیاف شود و موجب جلوگیری از شکست الیاف واقع در یک صفحه شود.



بحث در مورد مصادیق ماتریسهای پلیمری مورد استفاده درکامپوزیتها به معنای بحث در مورد تمام پلاستیکهای تجاری موجود میباشد. در تئوری تمام گرماسختها و گرمانرمها میتوانند به عنوان ماتریس پلیمری استفاده شوند. در عمل، گروههای مشخصی از پلیمرها به لحاظ فنی و اقتصادی دارای اهمیت هستند. در میان پلیمرهای گرماسخت پلیاستر غیر اشباع، وینیل استر، فنل فرمآلدهید(فنولیک) اپوکسی و رزینهای پلی ایمید بیشترین کاربرد را دارند. در مورد گرمانرمها، اگرچه گرمانرمهای متعددی استفاده میشوند، peek ، پلی پروپیلن و نایلون بیشترین زمینه و اهمیت را دارا هستند. همچنین به دلیل اهمیت زیست محیطی، دراین بخش به رزینهای دارای منشا طبیعی و تجدیدپذیر نیز، پرداخته شده است.



از الیاف متداول در کامپوزیتها می‌توان به شیشه، کربن و آرامید اشاره نمود. در میان رزینها نیز، پلی استر، وینیل استر، اپوکسی و فنولیک از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در بخشهای بعدی، رزینها و الیاف و روشهای شکل دهی کامپوزیتها را مورد بحث قرار داده‌ایم.


به قلم آقای شروین شمشاد

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #6  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

الیاف کربن
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

www.ACOforum.org - Logan Tuning



پارچه‌ی ساخته شده از الیاف کربن
الیاف کربن یا فیبر کربن،الیاف گرافیت،فیبر گرافیت،کربن گرافیت یا CF موادی است که از الیاف بسیار نازک (که قطر آنها در حدود ۰.۰۰۵ تا ۰.۰۱۰ میلی‌متر است) و بیشتر از اتم‌های کربن تشکیل گشته است.اتم‌های کربن در بلورهای میکروسکوپی به یکدیگر پیوند خورده‌اند و کم و بیش موازی با محور الیاف هستند.چندین هزار اتم کربن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا یک تار نخ بسازند.


این مواد می‌توانند بوسیله ترکیب با پلاستیک به تولید برخی مواد کامپوزیت مانند الیاف کربن تقویت شده پلیمری بیانجامد که این مواد نسبتا مقاوم به وزن‌نر هستند.چگالی این مواد کمتر از فولاد است و بدین سبب در وسایلی که به وزن کم نیاز دارند قابل استفاده است.برخی ویژگی‌های الیاف کربن مانند استحکام کششی بالا، جرم کن و انبساط حرارتی کم، این ماده را برای کاربری در هوافضا، مهندسی عمران، صنایع نظامی و برخی وسایل ورزشی مسابقه‌ای بسیار مناسب کرده است.


در هر صورت این مواد نسبت به مواد مشابه مانند فایبر گلاس و پلاستیک گران‌ترند.الیاف کربن معمولا در مقابل کشش یا خمیدگی بسیار محکمند اما اگر فشرده شوند یا ضربه بخورند مقاومت خود را از دست می‌دهند (برای مثال در مقابل ضربه چکش مقاومت کمی دارند).
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #7  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

تولید الیاف کربنی (کامپوزیت کربن)

در زیر خلاصه ای از خواص و چگونگی تولید این الیاف ذکر خواهد شد.
البته بحث خیلی گسترده است ولی به طور خلاصه بیان میکنیم:


تقسیم بندی الیاف کربن برحسب نوع ماده اولیه به کار گرفته شده در تولید


: در حال حاظر سه نوع منبع برای تولید این الیاف وجود دارد :

  • -1 الیاف کربن ساخته شده از گیاهان یا سلولزی
  • -2 الیاف کربن ساخته شده از قیر یاpitch -3
  • الیاف کربن ساخته شده از پلی اکریل نیتریل (PAN)


به دلیل ساختمان مولکولی و اتمی و همچنین تولید مدول کششی قابل توجه با سایر انواع الیاف نوع سوم از اهمیت بیثشتری برخوردار بوده و کاربردهای متعددی در صنعت دارد .


ما هم توجه خود را معطوف به این نوع کرده و به اختصار درباره روش تولید آن توضیحاتی را بیان می کنیم . شایان ذکر است که مطالب مربوط به تولید بسیار مفصل بوده و در این مقاله نمی گنجد . PAN(PolyAcryloNitrile پلی اکریل نیتریل یاPAN از پلیمریزاسیون رادیکالهای آزاد آکریل نیتریل یاAN بدست می آید . برای تهیه آکریل نیتریل نیز از فرایند معروف SOHIO که توسط ژاپنیها ابداع شده است ٬ استفاده می شود . در این فرایند از واکنش شیمیایی بین دو گاز پروپیلن و آمونیاک در حضور کاتالیزورهای مناسب که شدیداً هم گرمازا می باشد ٬


آکریل نیتریل به همراه HCN تولید می شود که همانطور که گفته شد از پلیمریزاسیون رادیکالهای آزاد آکریل نیتریل ٬ آکریل نیتریل بدست می آید .



راکتور مورد استفاده برای پلیمریزاسیون از نوع بستر سیالی یا Fluid Bed می باشد . بعد از تهیه پلی اکریل نیتریل خام باید تعدادی از فرایندهای مناسب برای آماده سازی و هرچه حالص تر شدن آن مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در غیر اینصورت الیاف کربن تولیدی مقاومت کششی مطلوب را نخواهند داشت .مهمترین این فرایندها ******ation می باشد که ابعاد صافی های مورداستفاده در حد میکرون µ می باشند. مراحل تولید : شمای کلی خط تولید به صورت زیر می باشد : ریسش یا Spining در این مرحله همانطور که گفته شد یکی از مراحل آماده سازی PAN می باشد .



که بعد از انجام ******ation مناسب پلی اکریل نیتریلها را بصورت رشته ای یا به صورت تار در می آورند .سپس در دستگاههای ریسش مخصوص به صورت نوعی فیبر در خواهند آمد . اکسیداسیون oxidation دراین مرحله در کوره های مخصوص فیبرهای اکریلیک تحت درجه حرارتی در حدود 200 الی 300 درجه سانتیگراد ودر حضور هوا یا گازهای مناسب دیگر قرار می گیرند .



تا آمادگی کامل برای طی و سپری کردن سایر مراحل تولید را بدست آورند. البته به این مرحله مرحله تثبیت سازی نیز گفته می شود . فیبرهای آکریلیک باید زمانی در حدود 2 ساعت را دراین کوره ها طی کنند. کربونیزاسیونCarbonization درجه حرارت در این مرحله بین 1000تا 1700 درجه سانتیگراد میباشد .



این فرایند باید در یک محیط راکد و معمولا در حضور گاز نیتروژن صورت می گیرد.

خواص فیبرهای کربن بعد از طی این مرحله بصورت زیر می باشد :

مدول کششی :200-300GPa

مقاومت فشاری :3GPa

مدول برشی:15GPa

گرافیتاسیون Graphitization

این فرایند نیز درون کوره های مخصوصی دریک محیط راکد و در درجه حرارتی بین 2500تا3000 درجه سانتیگراد صورت می گیرد.


البته این مرحله در مورد فیبرهایی که باید مدول کششی بالایی داشته باشند اجرا می شود .



خواص فیبرهای کربن بعد از طی این مرحله بصورت زیر می باشد :

مدول کششی :500-600GPa

مقاومت فشاری : 16GPa

مدول برشی:10GPa



بعد از طی این مرحله قطر الیاف کربن به 5 الی 7 میکرون می رسد .



عملیات سطحی و اندازه ای surface treatment and sizing در این مرحله سطح الیاف کربن را با باندها و نوارهای شیمیایی وبرای اینکه در هنگام استفاده از رزین در تهیه مواد کامپوزیتی چسبندگی بهتری داشته باشد ٬ آغشته می کنند.



و همچنین در مرحله اندازه بندی علاوه بر بسته بندی الیاف کربن و تعیین چگونگی روش بارگیری آن ٬ برای محافظت فیبرهای کربن در طی انجام مراحل بعدی از یک اپوکسی نیز استفاده می شود .


انواع الیاف کربن با توجه به مقدار مدول الاستیسیته :
1- مدول کم (Low Modulus) مدول الاستیسیته در این مرحله تا 200GPa می رسد و درجه حرارت فرایند کربونازیسیون تا 1000 درجه سانتیگراد خواهد بود.

2-مدول استاندارد(Standard Modulus) مدول الاستیسیته در این مرحله بین 200-250GPa و درجه حرارت کربونازیسیون بین 1000-1500 درجه سانتیگراد می باشد .

3- مدولهای متوسط(Intermediate Modulus) مدول الاستیسیته در این مرحله به 250-325GPa ودرجه حرارت کربونازیسیون بین 1500تا 2000 درجه سانتیگراد می باشد .

4- مدولهای زیاد(High Modulus) مدول الاستیسیته در این مرحله به 350-600GPa ودرجه حرارت کربونازیسیون بیش از 2000درجه سانتیگراد به همراه مرحله گرافیتازیسیون می باشد .

5- مدولهای بسیار زیاد(Ultra High Modulus) مدول الاستیسیته در این مرحله به بیش از 600GPa ودرجه حرارت کربونازیسیون درحدود 3000درجه سانتیگراد به همراه مرحله گرافیتازیسیون می باشد . ک


اربردهای الیاف کربن : با یک مقایسه سریع بین خواص این الیاف و فولاد می توان به اهمیت این مواد پی برد : فیبر کربن استاندارد : مقاومت کششی :3.5GPa مدول کششی230GPa وچگالی 1.75g/ccm فولاد با مقاومت خیلی زیاد: مقاومت کششی:1.3GPa مدول کششی210GPa و چگالی 7.87g/ccm با توجه به جدول پر واضح است که الیاف کربن مقاومت کششی بالاتری نسبت به فولاد دارند



در حالی که وزن تقریبا یک چهارم آن را دارا می باشند . به همین دلیل امروزه در صنایع مختلفی بویژه هوا فضا سعی می شود از این الیاف به جای فلزات استفاده شود . حتی در تهیه ابزارالات ورزشی نیز ( چوب گلف و راکت تنیس) نیز امروزه از این الیاف استفاده می شود . در ساخت اسکلت بتنی پلها و ساختمانهای بزرگ نیز از این الیاف برای بالا بردن استحکام و کاهش وزن سازه نیز استفاده می شود . در صنایع نفت و گاز و نظامی و... کاربردهای متعددی از این الیاف وجود دارد.



تنها مشکل و ایراد وارد براین الیاف بدون توجه به مسئله زیستی و محیطی مقاومت پایین این کامپوزیتهای در برابر ضربه می باشد که برای جبران این نقص از سایر انواع کامپوزیتها به عنوان مکمل مثل فیبر شیشه استفاده می شود . 10 سال آینده را می توان دهه حکومت این الیاف در تمامی جنبه های صنعتی پیش بینی کرد .
پایگاه اطلاع رسانی مهندسی و علوم مواد در ایران
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #8  
قدیمی 02-24-2011
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

فیبر کربن و استفاده آن در صنایع خودرو سازی
از فیبر کربن برای تقویت مواد پلاستیکی اتفاده می شود.این مواد به مناسبت سبکی ، استحکام ، صلابت و مقاومت خود در قبال خستگی وسایل قابل توجه است که یک نوع استفاده از آن در خودرو و نیز در تیونیگ خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این بخش به تقسیم بندی الیاف فیبر کربن می پردازیم :

در حال حاظر سه نوع منبع برای تولید این الیاف وجود دارد

  • 1- الیاف ساخته شده از گیاهان یا سلولزی
  • 2- الیاف کربن ساخته شده از قیر ( phich)
  • 3- الیاف کربن ساخته شده از پلی اکریل نیتریل (PAN)

به دلیل ساختمان مولکولی و اتمی و همچنبین تولید مدول کششی قابل توجه با سایر انواع الیاف نوع سوم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کاربردهای متعددی دارد.

با مقایسه سریع بین خواص این الیاف و فولاد می توان به اهمیت این مواد پی برد :

فیبر کربن استاندارد:
  1. مقاومت کششی : 3.5 پاسگال
  2. مدول کششی : 230 پاسگال
  3. چگالی : 1.75 g/cm
  4. فولاد با مقاومت زیاد :
  5. مقاومت کششی: 1.3 GPa
  6. مدول کششی: 210 GPa
  7. چگالی : 7.87 g/cm
با توجه به جدول واضح است که الیاف کربن مقاومت کششی بالاتری نسبت به فولاد دارند در حالی که وزن تقریبا آن را دارا می باشند . به همین دلیل امروزه در صنایع مختلفی به ویژه خودروسازی سعی می شود از الیاف به جای فلزات استفاده شود.

چند نمونه از محصولاتی که در ساخت آنها از الیاف فیبر کربن استفاده شده است :

کمپانی معروف Lamborghini در یکی از محصولات بسیار زیبای خود که دارای طراحی بدنه کاملا جدیدی می باشد از کامپوزیت فیبر کربن ((CFC استفاده کرده است . اجزای بیرونی خودرو با این نوع کامپوزیت و همینطور فولاد کار شده که کاملا با یکدیگر مقاوم شده است



کمپانی BMW در برخی از محصولات خود در قسمت ورودی هوا از الیاف فیبر کربن استفاده کرده است مه علاوه بر زیبایی از استحکام بسیار خوبی برخوردار می باشد .



صندلی های بسیار سبک وزن با ساختار فیبر کربن مجهز به کمربندهایی با شش نقطه اتصال ساخت کمپانی معروف sparco همراه با بارها ( لوله های واژگونی و تصادف ) علاوه بر خود نمایی ایمنی راننده را تضمین می کند .


استفاده از فیبر کربن در ساخت رینگهای خودرو که باعث شده است وزن خودرو به صورت محصوصی کاهش پیدا کند و نیز علاوه بر سبک بودن بسیار مقاوم نسبت به ذربه می باشد .در مسابقات اتومبیلرانی به دلیل این که هر چه خودرو از وزن کمتری برخوردار باشد می تواند سریعتر حرکت کند و امتیاز بیشتری را کسب کنند از این نوع رینگها استفاده می کنند .

در بدنه خودرو به خصوص در صنایع تیونیگ خودرو تیونرها در قسمتهای مختلف اتومبیل از الیلف فیبر کربن استفاده می کنند به دلیل شکل پذیری بیشتر نسبت به مواد فلزی و مقاومت بالا.


از این الیاف در داخل خودرو نیز استفاده می شود قسمتهایی که بیشتر در دسترس استفاده قرار می گیرد مانند فرمان ، کنسول میانی ،در قسمت رکاب از داخل خودرو و ... که نمای بسیار زیبایی به داخل خودرو می دهد .


10 سال آینده را می توان دهه حکومت این الیاف در تمامی جنبه های صنعتی پیش بینی کرد
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ

Tags
composite material, کامپوزیت, خوروسازی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 11:29 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب