آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > سایر مسائل مرتبط به خودرو > مطالب آزاد مرتبط با خودرو > رانندگی : آموزش و قوانین راهنمایی رانندگی

Notices

رانندگی : آموزش و قوانین راهنمایی رانندگی دراین تالار مباحث مربوط به رانندگی , فرهنگ رانندگی قوانین راهنمایی رانندگی و ... قرار میگیرند

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 11-30-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (تاریخچه، شرح اکنون، معرفی خدمات و تمهیدات)

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (تاریخچه، شرح اکنون، معرفی خدمات و تمهیدات)

تاریخچه

تاريخچه در سالهاي دور، درشكه، كالسكه، واگن اسبي، قاطر و الاغ از جمله و سايل نقليه عمومي و خصوصي شهر تهران ... ____________________________
تاريخچه « پليس راهنمايي رانندگي و امور حمل و نقل ناجا»

در سالهاي دور - تهران از همسايه هاي كوچك ري محسوب مي شد. اما امروز جزء بزرگترين شهرهاي جهان بشمار مي رود. در سالهاي دور در شهرهاي تهران، درشكه، كالسكه، واگن اسبي، قاطر و الاغ از جمله و سايل نقليه عمومي و خصوصي بشمار مي رفتند. واگنهاي اسبي داراي اتاق هاي چرخدار بودند و توسط دو راس اسب روي ريل آهن حركت مي كردند حداقل 50 نفر نشسته و ايستاده مي توانستند از اين واگنها استفاده نمايند. و كليه خطوط به محله بازار ختم مي شد. موقعيت ايستگاهها و خطوط به شرح ذيل بود


  • اول - خط بازار كه تا آخر خيابان لاله زار ادامه داشت.

  • دوم - خط خيابان شاه عبدالعظيم كه از بازار مسير ناصريه، چراغ برق و خيابان ري بعد از طي كردن هفت دو راهي به ايستگاه ماشين دودي منتهي مي شدند.

  • سوم - خط باغشاه كه از بازار بعد از طي كردن شش دو راهي به دروازه باغشاه مقابل مجلس فعلي ختم مي شد.

  • چهارم - خط دروازه قزوين كه از ميدان توپخانه حركت مي كرد و بعد از گذشتن از چهارراه حسن آباد به دروازه قزوين مي رسيد.


همزمان با فعاليت ماشين دودي، كالسكه بخار يا اتومبيل در محدوده سالهاي 1283 شمسي برابر با 1904 ميلادي وارد شهر تهران شد اين اتومبيل متعلق به مظفرالدين شاه قاجار بود كه توسط يك راننده فرانسوي هدايت مي شد. اين اتومبيل از نوع كالسكه هاي پرسروصدا بود و به جاي سقف، چادر برزنتي داشت. پس از اين تاريخ بتدريج اين اتومبيلها متعلق به خانواده هاي فرمانفر، قوام و وثوق الدوله و امين انضرب و تعدادي از سفرا بود. با افزايش تعداد وسايل نقليه از سال 1292، هيچگونه مقرراتي براي انتظام بخشيدن عبور ومرور آنها موجود نبود، ولي در آن سال يك نفر سوئدي به اتفاق عده اي از هموطنان خود به ايران دعوت شدند و شروع به پايه گذاري سازماني به نام نظميه ( شهرباني) در ايران نمودند كه شعبه اي نيز بنام عبور و مرور در آن تاسيس گرديد. در سال 1308 دولت تصميم به برچيدن واگن اسبي گرفت. اولين بار به فكر تاسيس يك سرويس حمل و نقل عمومي براي



شهر تهران افتاد و پيرو آن تعدادي اتوبوس از خارج خريداري كردند. ولي تا حدود سال1320 درشكه ها همچنان جزء وسايل نقليه تهران محسوب مي شدند. تعداد اتومبيلها و موتورسيكلت هاي تهران در سال1300 فقط 600 دستگاه بودند كه همچنان جزء وسائل نقليه تهران محسوب مي شدند. در سال 1320 تعداد اتومبيل و موتور سيكلت بالغ بر 700 دستگاه بوده است. افزايش وسايل نقليه در سالهاي بعد آهنگي سريعتر پيدا كرد بطوريكه در سال1333 آمار وسايل نقليه كشور 80100 دستگاه اعلام شده و در سال 1347 پليس راه ژاندارمري در تهران تاسيس شد. و در سال 1353 امور راهنمايي و رانندگي تهران طبق قانون به شهرداري واگذار گرديد در نهايت 12 فروردين 1370 با اجراي طرح ادغام



نيروهاي انتظامي سازمان راهنمايي و رانندگي، پليس راه و ژاندارمري با يكديگر ادغام شدند سپس معاونت راهنمايي رانندگي و حمل ونقل ناجا شكل گرفت.
اولين كسي كه در ايران قرباني تصادف اتومبيل شد مرحوم درويش خان نوازنده و استاد تار بودند كه در سال 1305 فوت كردند. و اولين افسر آزمايش رانندگي كه نام و امضاء او در پاي اوراق رانندگان زمان قاجاريه وجود دارد به زبان فرانسه نوشته شده است شخصي بنام مسيوكلين بود كه بعد از وي اين سمت به ناصرخان انشاء اولين متخصص نظميه محول شد. همچنين اولين آيين نامه رانندگي در زمان وستد اهل سوئدي تهيه وتنظيم گرديد. وي در سال 1291 ه. ش رياست نظميه را به عهده داشت و حدود 10 سال در اين پست باقي ماندند يكي از كارهاي شخص مذكور ترجمه، تنظيم نظامنامه و آيين نامه قيد شده است كه راننده هنگام روز در شهر و اماكن پرجمعيت ضمن حركت از سمت راست بايد با سرعت 15 كيلومتر در ساعت و در خارج شهر 25 كيلومتر در ساعت و شبها با ساعتي 10 كيلومتر براند و يا اينكه در موقع نزديك شدن به حيوانات از قبيل اسب و قاطر كه طبعاً از صداي ماشين وحشت دارند از سرعت اتومبيل خود بكاهند و آرام حركت كنند تا باعث وحشت و رم كردن حيوانات نشوند.
اولين چراغهاي راهنمايي و رانندگي در سالهاي دهه 30 در تقاطع هاي سپه ( امام خميني ره) ولي عصر، پل امير بهادر، باغ ملي دروازه شميران، گمرك و امريه نصب گرديد ولي قبل از نصب اين چراغها، چراغهاي راهنمايي بصورت كوله پشتي بودند كه داراي دو چراغ قرمز، سبز و كليدي در جهت خاموش و روشن كردن آنها بود كه كوله پشتي در پشت مامور قرار مي گرفت و كليد آن روي سينه سمت چپ قرار داشت اين چراغها كار مي كرد و مامور با پشت كردن به طرف رانندگان اتومبيل آنان را متوقف و يا دستور حركت به آنان مي دادند. بالاخره در سالهاي 39 و 401319 موفق به اخذ گواهينامه گرديد و سر و صداي زيادي در مطبوعات آن زمان براه انداخت و بالاخره در سال 1300 هجري شمسي در اداره پليس شعبه اي بنام شعبه آلات ناقله در خيابان باب همايون (درب اندرون سابق) تاسيس گرديد و با 10 نفر مامور كه از بين پاسبانها انتخاب شده بودند كار كنترل عبور و مرور اتومبيل ها را به عهده گرفتند و علامت مشخصه آنها يا ديگر افراد پليس بازوبند سفيدي بود كه به بازوي چپ خود مي بستند. رياست اين شعبه به شخصي بنام فتح ا... خان بهنام كه در حقيقت اولين رئيس راهنمايي و رانندگي محسوب مي شد و داراي درجه نايب اولي يعني ستوان يكم بود واگذار گرديد. چهارراه داراي چراغ اتوماتيك گرديد اولين راننده زن در ايران شخصي بنام خانم( هلن شه بنده) بود كه در سال
اكنون اگر به همان شهر تهران كه به وصف آن پرداخته شد توجه كنيم در خواهيم يافت كه تهران داراي مساحتي حدود 820 كيلومتر مربع و بيش از هشت ميليون نفر جمعيت و افزون بر 5/2 ميليون اتومبيل در آن تردد مي نمايند. در گستره شهر حدود 5000 تقاطع وجود دارد و طول خيابانهاي اصلي و فرعي آن نيز حدود 5000 كيلومتر است و چنين وضعيتي هر چند كمتر در مراكز استانها و شهرهاي بزرگ هم وجود دارد. براي انتظام عبور و مرور و اجراي مقررات راهنمايي و رانندگي در سطح كشور، معاونت راهنمايي و رانندگي در نواحي انتظامي با توجه به كمبود پرسنل، خودرو و امكانات ديگر تلاش مي نمايند كه ضمن خدمت به امت شهيد پرور كشورمان از بروز حوادث و تصادفات رانندگي در راههاي درون شهري و برون شهري جلوگيري نمايند و با اعمال قانون، رانندگان متخلف و انجام ساير اقدامات كنترلي، امنيت ترافيكي را در معابر مذكور حاكم سازند.

« تاريخچه علائم راهنمايي و رانندگي »


در اروپا ظاهراً رومي ها اولين قومي بودند كه در كشور خود و انگلستان از نوعي ترافيكي استفاده كردند آنها جاده ها را با سنگ هائي كه « مايليار» ناميده مي شدند مشخص مي كردند و كلمه « مايل» كه مبنائي براي محاسبه مسافات است از همان كلمه مي آيد. در واقع از ابتداي سابقه علائم نشانه هاي مشخصي در دست نيست. بسياري از علائم اوليه به هزينه و ابتكار افراد شخصي نصب شدند. اولين قانون مربوط به تابلوهاي عبور و مرور در 1773 به تصويب رسيد كه داراي شكلهاي مشخص يوده و مسئولين محلي حفظ و نگهداري جاده ها موظف شدند علائم جهت نما و راهنما را در محدوده مسئوليت خود نصب و نگهداري كنند.
اختراع و استفاده مردم از دوچرخه در اواخر قرن نوزدهم خطرهاي جديدي براي بهره گيران از معابر را مطرح ساخت و تابلوهاي تازه اي بوجود آمد. تپه ها و پيچ هاي تند مخاطره هائي را براي دوچرخه سواران اوليه ايجاد كرده بود به همين لحاظ تابلوهاي « خطر» و « احتياط» در آن نقاط استقرار يافتند. بعضي مقامهاي محلي هم به تناسب تيازها تابلوهائي را ابداع و نصب كردند كه در 1900 حدود 4000 نوع از آنها در سراسر كشور وجود داشت و چون نصب آنها تابع ضوابط نبود و شكل هاي گوناگون در رساندن يك مفهوم بكار رفته بودند كاربري خود را از دست داده بودند.

عصر موتورها با نصب پرچم هاي قرمز در 1896 شروع شد و بعضي شركتهاي خودرو سازي كار تجاري ساخت علائم اخطاري و ممانعتي براي اتومبيلها به تصويب رسيد كه تابلو هاي « تقاطع ، شيب تند و پيچ خطرناك» را بوجود آورد يعني يك مثلث وارونه كه محيط آن قرمز رنگ مي باشد و درون آن سفيد بماند به معني احتياط و يك دايره قرمز رنگ كه درون آن سفيد باشد به معني ممنوعيت است، البته ساخت و نصب علائم عبور و مرور در سي سال اول پس از تصويب قانون مذكور بر عهده سازمان هاي مسئول امور خودروها بود. در 1931 مشخص شد كه سيستم علامت گذاري همراه با توسعه خودروهاي موتوري رشد نيافته و يك كميته براي بررسي سيستم تشكيل شد.


بعنوان يك نتيجه تعدادي علامت جديد در 1933 ابداع شد و گزارش كميته مذكور اساس سيستم علائم ترافيكي قرار گرفت و تا 1960 نيز ماخذ بود.
مبناي خط كشي معابر هم آشكار نيست اما در 1843 در كتابي كه منتشر شده مي بينيم كه ذكر از ضرورت استفاده از سنگ سفيد در وسط خيابان و ضمناً چراغهاي تقاطع ها بعمل آمده ولي عملاً بعد از جنگ چهاني اول بود كه رنگ سفيد بر معابر بريتانيا ظاهر شد و در اواخر دهه 1920 بطور گسترده استفاده گرديد.


در 1926 اولين نشريه وزارت حمل و نقل درباره علائم راهنمايي و رانندگي انتشار يافت و در 1930 خط سفيد در تقاطع ها بعنوان خطي كه خودروها بايد در پشت آن بايستند برسميت شناخته و البته در پيچ ها و تقاطع ها و رفوژها هم بكار گرفته شد. در 1944 خطوط سفيد براي تفكيك مسيرهاي ترافيكي هم استفاده گرديد. در 1957 خطوط سفيد دوبله بعنوان كنترل كننده محل هاي مجاز سبقت بكار رفت و چون موفق بود در 1959 مقررات تكميلي هم تصويب شد. در 1934 چشم گربه اي ها كه منعكس كننده نور بودند استفاده شدند و در حال حاضر بيش از هفت ميليون چشم گربه اي در جاده هاي بريتانيا نصب شده.
بعد از جنگ جهاني دوم مباحثاتي در سازمان ملل انجام گرفت كه علائم ترافيكي بصورت بين المللي در آينده و بيشتر كشورهاي اروپايي آنها را تاييد و استفاده كردند اما در بريتانيا نسبت به پذيرش آن عدم تمايل وجود داشت چون سيستم خودشان كاملتر بود. البته يك احتمال ديگر اين بود كه يك سيستم جهاني بجاي سيستم اروپائي بوجود آيد. بدنبال انتقادهايي كه از سيستم قديمي علائم ترافيكي مصوب 1933 بعمل ميامد كميته ديگري در 1961 تشكيل شد كه كليه علائم را مورد بررسي مجدد قرار داد. كميته به اين نتيجه رسيد كه بريتانيا بايد اساس سيستم علائم در استان ولزبتوان از حروف و اصطلاحات زيان ولزي نيز همطراز انگليسي استفاده كرد و البته يك كميته تحت نظر آقاي دكتر بوون دوزبانه كردن علائم را بررسي مي كند. نوع حروف و اختصارات در اين كميته تهيه و به تصويب مجلس مي رسد.


بايد متذكر شد كه پس از ساخت علائم الكترونيكي و كاربري آنها در ترافيك كدهاي جديدي بوجود آمد مثلاً چراغ زرد چشمك زن به معني احتياط كامل و قرمز چشمك زن به معني ايست كامل است. ديگر اينكه خطوط هم داراي شكلهاي متنوع شدند كه در اروپا مقررات خاصي دارد و البته در ايران استفاده نمي شود.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 11-30-2010 در ساعت 01:37 AM
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 11-30-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

آشنايى با وظايف و مأموريت‌هاى كلى پليس راهنمايى و رانندگى و ادارات كل تابعه

پليس راهنمايى و رانندگى و امور حمل و نقل يكى از پليس هاي پيش‌بينى شده در سازمان نيروى انتظامى است كه وظايف و مأموريت‌هاى آن به شرح زير است :

  1. مأموريت : برنامه‌ريزى و هدايت فعاليت‌هاى راهنمايى و رانندگى به منظور تأمين نظم عبور و مرور، اجراى مقررات راهنمايى و رانندگى و حمل و نقل، امور توزين و حفظ حريم راهها در سطح كشور با توجه به مقررات داخلى و بين‌المللي.
  2. ـ هدايت تخصصى واحدهاى تابعه نيرو در زمينه امور راهنمايى و رانندگى و حمل و نقل.
  3. ـ برنامه‌ريزى در جهت انجام مأموريت‌هاى خدماتى و تأمين سلامت عبور و مرور و حمل و نقل.
  4. ـ تدوين رويه‌ها، صدور دستورالعمل‌ها دركليه زمينه‌هاى مرتبط با راهنمايى و رانندگى و امور حمل و نقل از قبيل تسهيل عبور و مرور، رسيدگى به تصادفات، آزمايش رانندگي، صدور پروانه‌ها، صدور گواهينامه بين‌المللى و پلاك ترانزيت، تبديل گواهينامه‌هاى خارجى به ايراني، معاينه وسايط نقليه، شماره‌گذاري، اخذ جرايم و اجرائيات، توزين، حفظ حريم راهها، مهندسى ترافيك، علائم راهنمايى و رانندگى و تجهيزات تخصصى و ملزومات مورد نياز و ابلاغ آنها به واحدهاى مربوطه و نظارت بر حسن اجراى آنها.
  5. ـ ابلاغ قوانين و مقررات راهنمايى و رانندگى و حمل و نقل و ارائه نظرات كارشناسى در جهت حل مسائل و مشكلات منتقله از طريق واحدهاى راهنمايى و رانندگي.
  6. ـ بررسى مستمر قوانين، مقررات، رويه‌ها و دستورالعمل‌هاى موجود و ارائه پيشنهادات لازم در زمينه اصلاح آنها، حذف تشريفات زايد، سادگى و يكنواختى امور و بهبود روشها.
  7. ـ بررسى نيازمندى‌هاى ترافيكى و تعيين اقلام مورد نياز و اولويت‌ها و ارائه پيشنهادات لازم به مبادى ذيربط جهت تهيه و تحويل و پيگيرى موضوع، تا اخذ نتيجه.
  8. - كنوانسيون‌هاى بين المللى و نتايج تحقيقات حاصله به واحدهاى تابعه، جهت ارتقاء سطح دانش تخصصي.
  9. ـ جمع آورى آمارهاى مورد نياز و تجزيه و تحليل و نگهدارى آنها به منظور استفاده در تدوين طرحها، روشها، رويه‌ها و دستورالعمل‌هاى اجرايى و انعكاس آن به مراجع ذيربط برابر دستورالعمل‌هاى مصوب.
  10. ـ تشكيل كميسيون عالى فنى راهنمايى و رانندگى به منظور رفع ابهامات و مشكلات تخصصى و ايجاد رويه يكنواخت.
  11. ـ جمع‌ آورى اطلاعات لازم لجستيكي، پرسنلي، ترافيكي، تجهيزاتى و امور حمل و نقل و توزين به منظور تهيه برآورد و ارائه به مبادى ذيربط جهت تأمين.
  12. ـ برآورد و پيش بينى اعتبارات لازم بر اساس نيازمندى‌هاى واحدهاى مربوطه و انعكاس آن به مبادى ذيربط.
  13. ـ بررسى نيازها و انجام هماهنگى‌هاى لازم در زمينه تأسيس واحدهاى اجرايى راهنمايى و رانندگى و امور حمل و نقل در سطح كشور.
  14. ـ بررسى و انجام اقدامات لازم در جهت بهره‌گيرى از سيستم‌هاى كامپيوترى در امور راهنمايى و رانندگى و حمل و نقل در سطح كشور.
  15. - برنامه ريزى و انجام اقدامات لازم در جهت ساخت و توزيع پلاك وسايط نقليه براى كليه خودروهاى شخصى و دولتي.
  16. ـ ارائه مشورتهاى لازم به فرماندهى نيرو و معاون هماهنگ كننده، در امور راهنمايى و رانندگى و حمل و نقل.
  17. ـ انجام ساير امور محوله از سوى فرماندهى نيرو و معاون هماهنگ كننده.
  18. ـ تهيه و تنظيم و اجراى طرح‌هاى لازم در زمينه جلوگيرى و كاهش تصادفات و تخلفات، تسهيل در رفت و آمد وسايط نقليه، آموزش رانندگان و مهندسى ترافيك.

براى انجام كليه وظايف و مأموريت‌هايى كه به عهده معاونت راهنمايى و رانندگى قرار گرفته، چهار اداره كل پيش بينى شده كه عبارتند از :
  1. اداره كل امور فني
  2. اداره كل امور انتظامى راهنمايى و رانندگي
  3. اداره كل امور عمومي
  4. اداره كل امور حمل و نقل و خدمات

كه هر يك از اين ادارات كل، خود از تعداد ديگرى اداره تشكيل گرديده‌اند كه ذيلاً به شرح وظايف هر يك از اين ادارات كل، به طور مختصر اشاره مى‌نماييم :


الف ـ اداره كل امور فنى و مهندسي

اين اداره كل وظايف ستادى مختلفى را به عهده دارد كه در مجموع : ايجاد وحدت رويه، هماهنگ نمودن كليه امور اجرايى در سطح اين معاونت ـ از طريق صدور دستورالعمل و بخشنامه و نظارت بر حسن اجراى آنها، تهيه طرح‌هاى لازم در زمينه مربوط به آزمايش رانندگي، صدور گواهينامه، تبديل گواهينامه‌هاى خارجى به ايراني، معاينه و شماره گذاري، بررسى نيازها، نارسايى‌ها و مشكلات ادارات صدور گواهينامه، شماره گذارى و مهندسى ترافيك، تهيه و جمع‌ آورى آمار و اطلاعات مورد نياز در زمينه حمل و نقل و امور مربوط به راهنمايى و رانندگى و تجزيه و تحليل اطلاعات ياد شده جهت بهره ‌برداري، همچنين تعيين اقلام مورد نياز در ارتباط با صدور گواهينامه و شماره گذارى از جمله وظايف اين اداره كل مى‌باشد.

ب ـ اداره كل عمليات ترافيكي

وظايف ستادى گوناگونى از قبيل تهيه طرح‌هاى ايمنى عبور و مرور و ايجاد هماهنگى در نحوه اجراى اين طرح‌ها ـ چه داخل شهرها و چه در سطح شهرها و چه در سطح جاده‌هاى كشور. تهيه طرح‌هاى مربوط به جلوگيرى از تجاوز به حريم راه‌هاى كشور،‌ ايجاد هماهنگى‌هاى لازم بين ادارات و مسئولين و متخصصان جهت دستيابى به بهترين راه‌حل‌هاى ممكن براى پايين آوردن ضايعات حوادث رانندگي، بهره‌بردارى از اطلاعات كامپيوترى جهت طرح‌هاى مناسب آموزش همگاني، اقدامات لازم در تهيه طرح‌ها و تنظيم فرم‌هاى رسيدگى به تصادفات اخذ جرايم، اعزام به دادگاه، اعزام به اداره راه و امورى از اين قبيل در حيطه وظايف اين اداره كل مى‌باشد. فعاليت‌هاى مقطعى ادارات و دواير تحت امر به منظور ارتقاء سطح كيفى و كمى امور نيز به وسيله اداره كل امور انتظامى ارزيابى مى‌شود.

ج ـ اداره كل طرح و توسعه

امورى از قبيل همكارى با مراجع ذيربط در جهت تأمين پرسنل متخصص و مورد نياز واحدهاى راهنمايى و رانندگي، برنامه‌ريزى در زمينه ارزيابى تخصصى پرسنل كارشناسى و كاردان فني، امور عمومى همكارى با مراجع بين‌المللى ذيربط و تبادل اطلاعات، اخذ و اعطاى بورسيه بر اساس مقررات و دستورالعمل‌هاى سازماني، برنامه‌ريزى در زمينه ايجاد ارتباطات بين‌المللي، جمع‌آورى كتب و نشريات تخصصى و مقررات ترافيكى بين‌المللى جهت استفاده ـ انعكاس و اعلام آمارهاى مورد نياز مراجع درون و بيرون سازمانى و تعيين پرسنل ممتحن براى آزمون كاردان فنى برابر دستورالعمل‌هاى مربوطه ـ در حيطه وظايف اين اداره مى‌باشد.


د ـ اداره كل امور خدمات ترافيكي اين اداره كل نيز به عنوان يكى از ادارات ستادى حوزه پليس راهنمايى و رانندگى وظايف ستادى مختلفى را بر عهده دارد، از جمله : همكارى با مبادى ذيربط در تدوين خط ‌مشى كنترل سيستم حمل و نقل كشور، هماهنگى با مراجع مربوطه جهت دريافت اطلاعات لازم در خصوص بهبود امور ايمنى حمل و نقل، تهيه دستورالعمل‌هاى كنترل ظرفيت بار وسايل نقليه بارى و صدور مدارك لازم در اين زمينه، بررسى پرونده‌ها و اجازه‌ نامه‌هاى عبور محصولات ترافيكي، ارزيابى عملكرد مؤسسات حمل و نقل و مسافر از نظر مديران، مؤسسين، مربيان، اماكن و تأسيسات آموزشگاه‌هاى رانندگى و آژانس‌هاى مسافري



ه ـ اداره كل فرهنگ ترافيك
1- برنامه ريزي در جهت آموزش ترافيكي بين اقشار مختلف جامعه.
2- انجام اقدامات لازم در زمينه برنامه ريزي آموزش مستمر و مداوم فرهنگ ترافيك و تهيه متون و كتب آموزشي براي دانش آموزان مقاطع ابتدايي تا دبيرستان با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش.
3- برنامه ريزي و هماهنگي با مطبوعات و جرايد كثيرالانتشار در جهت چاپ و نشر مقالات آموزشي و پيام هاي ترافيكي بمنظور ارتقاء سطح دانش عمومي.
4- اقدام لازم در زمينه هماهنگي با وزارت خانه هاي عمومي و تحقيقات، فن آوري، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بمنظور انجام برنامه هاي آموزشي و توسعه فرهنگ ترافيكي بين دانشجويان مراكز آموزش عالي كشور.
5- هماهنگي و برنامه ريزي لازم در خصوص جمع آوري تهيه متون آموزشي، تبليغاتي و فرهنگي و چاپ كتب و جزوات، بروشور و تراكت و پلاكارد براي آموزش سنين مختلف.
6- برنامه ريزي بمنظور تهيه فيلم هاي آموزشي، تيزرهاي تبليغاتي، تئاتر و سريال هاي تلويزيوني در جهت گسترش فرهنگ عبور و مرور با هماهنگي مراجع درون سازماني و برون سازماني.
7- اقدام لازم در زمينه تاسيس كتابخانه و آرشيو تخصصي صوتي و تصويري و اسناد مربوط به فرهنگ ترافيك در جهت ارتقاء سطح دانش كيفي اقشار مختلف جامعه.
8- ايجاد ارتباط و هماهنگي با سازمان ها و وزارتخانه هاي ذي مدخل در زمينه چاپ و نشر متون، كتب، بولتن، نشريه و مقالات آموزشي.
9- انجام اقدامات لازم در زمينه جلب همكاري سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و ساير رسانه هاي تصويري بمنظور تهيه فيلم هاي آموزشي با هدف توسعه فرهنگ عبور و مرور.

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 11-30-2010 در ساعت 01:40 AM
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 11-30-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

شماره گذارى مدارك و شريط لازم براي شماره گذاري وسيله نقليه شخصى شامل سند خريدارى (كاردكس)، بازديد وسيله نقليه
شماره گذارى مدارك و شريط لازم شماره گذاري :

الف ـ وسيله نقليه شخصى

1- سند خريدارى (كاردكس) براى اتومبيل‌هاى ساخت داخل يا پروانه سبز گمركى براى اتومبيل‌هاى ساخت خارج.
2- بازديد وسيله نقليه توسط افسر كارشناس عالى تصادفات و امور فنى واحد شماره گذاري.
3- ارايه برگ تسويه حساب از دارائى شهرستان مربوطه.
4- ارايه برگ تسويه حساب از شهردارى شهرستان مربوطه.
5- ارايه بيمه نامه معتبر شخص ثالث.
6- ارايه فيش پرداخت بهاى پلاك.
7- ارايه فيش هزينه شماره گذاري.
8- ارايه فيش عوارض 1 % و 3 % بدون شماره گذارى (جهت خودروهاى سوارى).
9- احراز سكونت مالك.


ب ـ موتور سيكلت :
1- سند خريدارى (كاردكس) براى موتور سيكلت‌هاى ساخت داخل يا پروانه سند گمركى براى اتومبيل‌هاى ساخت خارج.
2- بازديد وسيله نقليه توسط افسر كارشناس عالى تصادفات و امور فنى واحد شماره گذاري.
3- ارايه برگ تسويه حساب دارائى و شهرداري.
4- ارايه بيمه نامه معتبر.
5- ارايه فيش پرداخت بهاى پلاك.
6- ارايه فيش هزينه شماره گذاري.
7- احراز سكونت مالك.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از Marshal گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #4  
قدیمی 11-30-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

تلفن گويا
هموطن گرامي : بهتر است قبل از سفر جهت اطلاع از وضعيت راهها با شماره تلفن 88255555 مركز پيام پليس راه ناجا تماس حاصل نمائيد.



دريافت خلافي
  • مالكان خودرو مي توانند در 24 ساعت شبانه روز شماره عمومي پشت كارت خودرو vin را به شماره 30005151 ارسال و ميزان خلافي خود را در مدت 40 ثانيه دريافت كنند.
  • تلفن گوياي 88288888 از ساعت 30/7 تا 21 ميزان خلافي خودروها را اعلام مي كند.
  • هزينه دريافت پيام كوتاه برعهده متقاضيان مي باشد.
نحوه دريافت صورت وضعيت خلافي خودروشهروندان مي توانند به صورت حضوري، تلفني و يا با ارسال پيامك صورت وضعيت خلافي خودرو خود را دريافت كنند.

دريافت حضوري صورت وضعيت خلافي خودرو

براي دريافت حضوري صورت وضعيت خلافي خودرو حضور در دفاتر پليس + 10 الزامي است.
صدور صورت وضعيت خودرو در قبال ارائه مدارك معتبر خودرو مانند كارت خودرو ، كارت بيمه خودرو و يا سند مالكيت امكانپذير است

  1. در صورت داشتن خلافي ، مبلغ صورت وضعيت در كليه شعب بانك ملي ايران قابل پرداخت ميباشد و ته سوش ممهور به مهر و پرفراژ بانك به منزله تسويه خلافي خودرو و عدم خلافي تا تاريخ اعلام شده در صورت وضعيت ميباشد
  2. در صورت نداشتن خلافي برگ عدم خلافي در دفتر خدمات دولت الكترونيك صادر و نياز به مراجعه به بانك نميباشد
شماره تلفن اعلام صورت وضعيت تخلفات رانندگي

هموطنان مي توانند بدون اين كه از منزل و يا محل كار خود خارج شوند فقط با گرفتن شماره تلفن 88288888 از ميزان جرائم و تخلفات وسيله نقليه خود مطلع شوند.
واحدهاي اجرائيات مستقر در مناطق 3-4-7 و 10-11-12-15-16-18-21 و 22 راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ آماده ارائه خدمت و رسيدگي به اعترضات احتمالي رانندگان در زمينه ثبت تخلفات رانندگي مي باشند.

لذا رانندگان معترض مي توانند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر با دردست داشتن اصل و تصوير سند مالكيت خودرو، صورت وضعيت تخلفات به تاريخ حداكثر يك هفته قبل از زمان مراجعه ، اصل و تصوير كارت شناسايي مالك ياوكيل قانوني به مناطق مذكور مراجعه نمايند.
ضمنا مناطق 10 و 11 راهنمايي و رانندگي مخصوص نهادها ، ادارات ، سازمانهاي دولتي و شركت ها مي باشد كه علاوه بر مدارك فوق ، ارائه اصل و تصوير معرفي نامه و اسناد خودروهاي سازمان هاي دولتي و شركت ها و همچنين نيروهاي مسلح براي رسيدگي ضروري است .
آدرس مناطق راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ
1- منطقه 3: شهرك قدس تقاطع شهيد همت و يادگار امام.
2- منطقه 4 :بعد از ميدان رسالت به سمت شرق نبش بزرگراه شهيد باقري.
3- منطقه 7و 8 : خيابان سهروردي جنوبي پائين تر از مطهري .
4- منطقه 10 : خيابان آزادي نبش رودكي.
5- منطقه 11 : خيابان قزوين جنب شهرداري منطقه 11
6- منطقه 12 : خيابان امام خميني (ره) جنب مجلس سابق
7- منطقه 15 : بزرگراه بعثت بلوار امام رضا(ع) خيابان شهيد ابراهيمي جنب كلانتري 157 .
8- منطقه 16 : ميدان بهمن ابتداي بلوار شهيد تندگويان.
9- منطقه 18 : ابتداي جاده ساوه اول پل ساوه.
10- منطقه 22 و 21 : تهرانسر بلوار ياس، جنب منبع 100 متري ، كمربندي آزادگان

شماره پيامك

شهروندان همچنين مي توانند با ارسال شماره vin مندرج در كارت خودرو خود به شماره 30005151 نيز از ميزان جرائم و تخلفات وسيله نقليه خود مطلع شوند.

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 11-30-2010 در ساعت 01:49 AM
پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از Marshal گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #5  
قدیمی 11-30-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

دستور العمل تغيير نشاني دارندگان خودرو در دفاتر پليس +10

مدارك لازم براي تغيير نشاني دارندگان خودرو:

اصل شناسنامه يا بنچاق خودرو
مدرك شناسايي دارنده خودرو (شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه، گذرنامه)
مدرك احراز نشاني دارنده خودرو (يكي از قبوض تلفن، برق، آب، گاز)
مراحل تغيير نشاني:
مراجعه حضوري دارنده خودرو يا فرد معتمد او براي اشخاص حقيقي و براي اشخاص حقوقي
(سازمانها، ادارات و شركتها) مراجعه نماينده رسمي با ارائه نامه
- كنترل اطلاعات خودرو با اطلاعات سيستم
در صورت فقدان اطلاعات خودرو در سيستم، از طريق تلفن 88675150-021 استعلام شود. در صورت تائيد فقدان اطلاعات خودرو در سيستم، متقاضي به واحد شماره گذاري مراكز راهنمايي و رانندگي ارجاع داده شود.
تحويل فرم تغيير نشاني دارنده خودرو
فرم بايد توسط دارنده خودرو يا نماينده وي تكميل شده و امضاء شود.
كنترل مدارك احراز نشاني با نشاني اعلام شده در فرم مربوطه
ورود نشاني جديد در سيستم
چاپ فرم نشاني جديد توسط سيستم
مهمور كردن فرم نشاني جديد و تحويل به متقاضي



__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از Marshal گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #6  
قدیمی 07-06-2011
L90 آواتار ها
L90 L90 آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-597
اتومبیل: renault logan
محل سکونت: TEHRAN
نوشته ها: 3,878
سپاس از دیگران: 3,554
2,884 بار در 1,401 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض اولین قوانین رانندگی را چه کسی نوشت؟

تین نیوز: تهران قدیم، قوانین راهنمایی و رانندگی دارای 32بند بوده و ماشین‌ها صاحب 5 پلاک می شدند.
مردم آن روز در دی ماه سال 1309 که دست‌های راننده‌ها را مدام در حرکت دیدند، به خنده افتادند، اما خیلی زود یاد گرفتند از دست چپ و راست‌شان چه زمانی کمک بگیرند و چطور در هوا تکانشان بدهند تا شوفرهای دیگر بفهمند که حالا قرار است صاحب دست‌ها چه کند؛ دور بزند، بایستد، پارک کند و دقیقاً از همان روزها شروع شد.
آن روزها نوای بوق تا فاصله 100 متری شنیده می‌شد. همان دوره با همان قوانین 32 بندی، ماشین‌ها صاحب 5 پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس مالک، نمره‌عقب، نمره‌جلو و پلاک مالیات. تصویب قوانین به همین جا ختم نشد؛ حدود 1308 وقتی تعداد اتول سوارهای شخصی شهر به 1522 نفر رسید، قوانین مربوط به عابران پیاده وضع شد.
آبان 1305 پایتخت نیز بوذرجمهری، بلدیه چی شهر یک کمپانی دانمارکی را مسئول اتوبوسرانی شهر کرد و قرار شد فرنگی جماعت 7 خط راه بیندازد که در هر کدام 2اتوبوس فعال باشد. کرایه این اتوبوس‌ها 8 شاهی برای یک مسیر بود. تهرانی که اتوبوس‌هایش از ابتدا تا انتهای مسیر 25 بار توقف می‌کردند و سرعت شان 20 کیلومتر بود.
اواخر سال 1312، وقتی"سرتیپ قلی هوشمند" به جای بوذرجمهری بلدیه‌چی شهر شد، اعلام کرد: محل عبور پیاده‌ها را از عرض خیابان به صورت مورب سنگ فرش کنند و عابران را موظف کرد تنها از همان مسیرها عبور کنند.
بعد به سراغ اتوبوسران‌ها رفت و اعلام کرد: آنها حین رانندگی نباید حرف بزنند و آیین‌نامه اتوبوسرانی به وسیله شهربانی تنظیم شد.
"قاسم خان صور اسرافیل" بلدیه‌چی تهران بین سال‌های 1317 تا 1319 اعلام کرد: هر وسیله چرخ‌دار احتیاج به پلاک و چراغی دارد که حداقل تا فاصله 70 متری‌اش را روشن کند، اما اعتصاب اتوبوسران‌های شهر در یک سال بعد و در زمان محمد سجادی اتفاق افتاد. وقتی این بلدیه‌چی مالیات بسته بود به بنزین و بلیت و غیره. اما بلدیه‌چی ایستاد که اتوبوسران‌ها نباید کرایه را اضافه کنند.
پاسخ با نقل قول
پاسخ

Tags
راهنمایی و رانندگی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 03:55 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب