آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 11-24-2010
آرش کمانگیر آواتار ها
آرش کمانگیر آرش کمانگیر آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Mar 2010
کد عضویت آکو: ACO-1136
اتومبیل: تندر e2 lp
محل سکونت: ghaemshahr
نوشته ها: 390
سپاس از دیگران: 307
860 بار در 277 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض چگونگی آب بندی تندر و گرم کردن خودرو قبل از حرکت

یک مسئله که برا اکثر افراد که ماشین میخرن پیش میاد اینه که چطور ماشینشون رو اببندی کنن و قبل از حرکت چطور موتور خودرو رو گرم کنن و ما هر روز با این مورد سر و کار داریم
در رابطه با این موضوع باور های غلط زیادی هم وجود داره که متاسفانه باعث صدمه زدن به خودرو و کاستن از عمر مفید ماشین میشه از دوستان میخوام تجربیات واطلاعاتشون رو در این رابطه بیان کنن
با تشکر
پاسخ با نقل قول
11 کاربر زیر از آرش کمانگیر گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 11-24-2010
رضوی آواتار ها
رضوی رضوی آنلاین نیست.
سرعت : 10 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Apr 2010
کد عضویت آکو: ACO-1165
اتومبیل: E1-CP+ABS سفید
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 92
سپاس از دیگران: 203
144 بار در 59 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

به نظر من برای بهترین حالت استفاده ی زمستانی این موتور باید اولا قبل از استارت زدن چند ثانیه سوییچ را باز گذاشت تا چراغهای پشت آمپر خاموش بشن و بعد استارت زد.
همچنین قبل از حرکت در دمای معمولی ولی سرد باید اجازه دهیم تا دمای موتور به دو خط اول برسه ، و نیز در شرایط یخبندان و برفی باید اجازه بدیم دما به چهار خط برسه و بعد حرکت کنیم. در آخر هم باید همواره به سرد بودن و سفت تر شدن واسکازین گیربکس توجه داشت و هنگام حرکت حتی بعد از گرم شدن موتور از همون ابتدا گازو نبندیم به ماشین.
این در کل نظر منه با توجه به شکل عملکرد موتور این خودرو.
شما دقت بفرمایید موتور اکثر خودروهای خیلی سبک مثل پراید در فصل سرما به دود میفته و عمدتا عیبشون هم بعد از فصل سرما خوشو نشون میده و دلیلش هم رعایت نکردن همین مورده

موفق باشید

علیرضا

ویرایش توسط رضوی : 11-24-2010 در ساعت 05:23 AM
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 11-24-2010
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مدیرتیونینگ و آپشن های تندر 90
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,376
سپاس از دیگران: 7,336
7,956 بار در 2,891 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط lightray نمایش پست ها
به نظر من برای بهترین حالت استفاده ی زمستانی این موتور باید اولا قبل از استارت زدن چند ثانیه سوییچ را باز گذاشت تا چراغهای پشت آمپر خاموش بشن و بعد استارت زد.
همچنین قبل از حرکت در دمای معمولی ولی سرد باید اجازه دهیم تا دمای موتور به دو خط اول برسه ، و نیز در شرایط یخبندان و برفی باید اجازه بدیم دما به چهار خط برسه و بعد حرکت کنیم. در آخر هم باید همواره به سرد بودن و سفت تر شدن واسکازین گیربکس توجه داشت و هنگام حرکت حتی بعد از گرم شدن موتور از همون ابتدا گازو نبندیم به ماشین.
این در کل نظر منه با توجه به شکل عملکرد موتور این خودرو.
شما دقت بفرمایید موتور اکثر خودروهای خیلی سبک مثل پراید در فصل سرما به دود میفته و عمدتا عیبشون هم بعد از فصل سرما خوشو نشون میده و دلیلش هم رعایت نکردن همین مورده

موفق باشید

علیرضا
آقا علیرضا سلام
ممنون از اطلاعات خوب شما
ولی در ارتباط با گرم کردن ماشین در زمستان بنده نظرم اینکه که در موتورهای ماشینهای جدید گرم کردن در جا ماشین چه در زمستان و چه تابستان کار مناسب و مفیدی نیست و بهترین روش گرم نمودن ماشین حرکت با دنده سنگین( دنده 2) و دور پایین به مسافت 2الی 3 کیلومتر می باشد .
اگر موتوردرجا گرم شود فقط قسمتهايي كه به آن مربوط است گرم خواهد شد
مثلاً گيربكس همانطور سرد و بي حركت باقي مي ماند در صورتي كه اگر عمل گرم كردن خودرو در حال حركت با دور موتور پايين انجام گيرد همه قطعات گردنده موتور وگيربكس گرم شده و باعث طول عمر بيشتر قطعات نیز مي گردد، ضمن اینکه اینجوری به حفظ محیط زیست نیز کمک میشود.
بازم دوستان دیگه اگراطلاعات تکمیلی تر و کامل تری در این خصوص دارند لطفاً ارائه نمایند.


__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.



ویرایش توسط MAHDI-TONDAR : 11-24-2010 در ساعت 08:39 AM
پاسخ با نقل قول
10 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #4  
قدیمی 11-24-2010
امیر مسعود آواتار ها
امیر مسعود امیر مسعود آنلاین نیست.
مدیر بخش نظر سنجی های سایت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: aco-528
اتومبیل: CSS2
محل سکونت: TEHRAN
نوشته ها: 2,657
سپاس از دیگران: 3,842
5,047 بار در 1,685 پست سپاسگزاری شده است
امیر مسعود به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

دوستان تجربه من در مورد اب بندی تندر 90 این هست که شما تا قبل از رسیدن به کیلومتر 1000 دور موتور ماشین رو بیشتر از 3000 نیارید بعد از 1000 تا هفته ای شروع کنید و دور موتور رو بیارید بالا مثلان هفته اول بیارین رو 4000 تا و الی اخر بعد هم چند نکته رو توجه داشته باشین که در زمان اب بندی از کولر استفاده نکنید به ماشین فشار نیارید و حتمان قبل اب بندی و بعد ان از بنزین سوپر استفاده کنید بعد از رد کردن کیلومتر 1000 یا زودتر مثلان روی 600 یا 700 کلاج ماشین رو بیارین پایین چون تو کارخونه کلاج رو بالا میزارند که توی اب بندی به ماشین فشار نیاد ولی این موضوع در دراز مدت باعث سوختن صفحه ماشینتون میشه نکته بعدی بعد از رد کردن 1000 کیلومتر سیم گاز ماشینتون هم تنظیم کنید تا ماشین بیشتر گاز بخوره چون هنگام صفر بودن ماشین گاز ماشین رو تو کارخونه جوری تنظیم میکنند که ماشین گاز نخوره زیاد هنگام اب بندی و در اخر خدمت دوستان عرض کنم که با رعایت کردن این نکات میتونید تندر 90 خودتون رو بسیار عالی اب بندی کنید یه نکته هم یادم اومد بگم در فصل زمستان سعی کنید ماشین گرم بشه بعد حرکتکنید و در زمان اب بندی ماشین رو در حالت ساکن روشن نگذارید یا علی موفق باشین
پاسخ با نقل قول
10 کاربر زیر از امیر مسعود گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #5  
قدیمی 11-24-2010
zanjani آواتار ها
zanjani zanjani آنلاین نیست.
مدیر مطالب آزاد مرتبط با خودرو
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-736
اتومبیل: ال 90 ای 2
محل سکونت: zanjan
نوشته ها: 1,573
سپاس از دیگران: 3,180
2,348 بار در 873 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

با سلام
در تکمیل فرمایشات آقا مهدی بزرگوار باید عرض کنم چنانچه به دفتر چه ماشین مراجعه بفرمائید دقیقا این موضوع را تاکید نموده که در جا ماشین را گرم نکنید بلکه با دنده سنگین و در حال حرکت ماشین را گرم نمائید
والبته یکی از مضرات در جا گرم کردن ماشین مخصوصا در محیط سرد (به قول یکی از دوستان مکانیک بنده)این است که چون اگزوز سرد است و ماشین با گاز کم کارمیکند باعث تبدیل شدن بخار به آب در محیط اگزوز میگردد که این امر باعث از بین رفتن محتویات مخزن اگزوز و زنگ زدگی متعلقات اگزوز میگردد
__________________
آنان که وقتشان پایان یافته
خواستارمهلتند وآنان که مهلت دارند
کوتاهی می کنند!
حضرت علی (ع)
پاسخ با نقل قول
10 کاربر زیر از zanjani گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #6  
قدیمی 11-24-2010
کامبیز محمودزاده آواتار ها
کامبیز محمودزاده کامبیز محمودزاده آنلاین نیست.
سرعت : 35 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: Aco-776
اتومبیل: E2LP
محل سکونت: Tabriz
نوشته ها: 346
سپاس از دیگران: 564
444 بار در 202 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

در مورد آب بندی که تا 1000-1500 کیلومتر اولیه بایستی حداکثر سرعت 80-90 و حداکثر دور موتور 3500 را رعایت نمود در مورد گرم نمودن ماشین بخصوص در زمستان من هم با مهدی جان موافقم خودم به شخصه بلافاصله بعد از روشن نمودن ماشین مسافتی را با دنده یک و با فشار خیلی کم به پدال گاز حرکت میکنم تا دو تا از خطهای درجه آب روشن بشه و بعد تا روشن شدن چهار خط درجه آب حداکثر با دنده 3 و دور موتور کمتر از 3000 حرکت میکنم . در جا کار کردن ماشین به غیر از مصرف زیاد بنزین و آسیب موتور هیچ منفعتی نداره
__________________
خوشرویی احسانی است بی هزینه .
حضرت علی علیه السلام
پاسخ با نقل قول
7 کاربر زیر از کامبیز محمودزاده گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #7  
قدیمی 11-24-2010
رضا میرجعفریان آواتار ها
رضا میرجعفریان رضا میرجعفریان آنلاین نیست.
سرعت : 60 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Jun 2010
کد عضویت آکو: Aco-1354
اتومبیل: L90 E2 Full
محل سکونت: اردبیل
نوشته ها: 822
سپاس از دیگران: 771
1,762 بار در 591 پست سپاسگزاری شده است
رضا میرجعفریان به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

جدا از بحث اب بندی با توجه به فرا رسیدن زمستان چند مورد رو می خواستم خدمتتون عرض کنم
1-هوا هم داره رو به سردي ميره
و وقت ريختن ضد خ داره ميرسه
پيشنهاد من به شما اينه
حتي اگه از سال قبل هم ضد يخ مونده براتون اونو تخليه كنيد
موقعي كه رادياتور تخليه شد براي مدت 10 ثانيه موتور رو روشن كنيد و بذاريد كار كنه تا اب سيستمش كاملا" خالي بشه !
بعدش به اندازهي در پنجم ضد يخ و سه پنجم اب با هم مخلوط كنيد و بهد بريزيد تو رادياتور و اگه احتياج بود يه هوا گيري كنيد و با خيال راحت ماشين رو تو دماي -49 درجه ول كنيد به امان خدا ! مطمئن باشيد يخ نمي زنه !!!

2-باد چرخاتونم 2-3 بار زياد كنيد
چون هوا سرده بادش منقبض ميشه و به نظر مياد كم باده اما بهتره 2-3 بار ( واحد پاسكال ) زياد كنيد !!!

3-مهمه واسه ي تمام ماشينهاي انژكتور
موقعي كه ميخواين ماشينو روشن كنيد قبل از اينكه استارت بزنيد براي 10 ثانيه بذاريد روي حالت On بماند تا بنزين برسه پشت سوپاپ تا ماشين راحت روشن بشود
اگه اين كارو نكنيد به موتور استارت و فلاويل فشار عجيبي مياد !!!
لازم به ذكره بتره اول سوئيچ و بذاريد رو حالت On كمر بندتونو ببنديد بعد استارت بزنيد !


4-براي اينكه تو حركت به ريپ خوردن ماشين بر نخوريد
فقط براي 1 دقيقه همين بيشتر هم نه بذاريد در جا ماشين كار كنه
بعدش اروم اروم بريد تا امپر كمي بالا بياد
وقتي بالا اومد اونموقع گاز بديد به ماشين!!!
چون در حالت يخ بخايد گاز بديد سر سيلندر ميتركونيد !


5-اگه ماششينتون كولز داره هر هفته 10 دقيققه بذاريد كولرش كار كنه !

6-براي اينكه بخار شيشه ها بره به ترتيب دستورات زير انجام دهيد !
1- دريچه ورود هوا رو بذاريد رو بيرون ( يعني از بيرون هوا بياد )
2- درچه دما رو بذاريد رو گرم
3- درجه فن رو بذاريد رو 2 يا 3
4- يكي از بنجره ها رو 1 ميلي متر باز كنيد
5-اگه ديديد نشد در صورتيكه كولر داره ماشين دكمه Ac رو فشار بديد وقتي بخار رفت دكمه رو خاموش كنيد !

7-اگه خداي ناكرده ماشين روشن نشد !
بايد حلش داد اما ترجيحا" با دنده 2 روشن كنيد نه با دنده عقب !
با دنده عقب روشن كنيد احتمال گيرپاچ زياده !

8-لنتهاتوو هم عوض كنيد اگه رو به احتضاره !!
مواظب هم باشيد كه تو بارون و برف ترمز ها عملا" كارايي ندارند !!!
اگه لازمه لاستيكهاتونو هم عوض كنيد تا به مشكل بر نخوريد !!
__________________
من آن گلبرگِ مغرورم، که می‌میرم ز بی آبی ولی با ذلت و خواری، پی شبنم نمی‌گردم
پاسخ با نقل قول
10 کاربر زیر از رضا میرجعفریان گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #8  
قدیمی 11-24-2010
zanjani آواتار ها
zanjani zanjani آنلاین نیست.
مدیر مطالب آزاد مرتبط با خودرو
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-736
اتومبیل: ال 90 ای 2
محل سکونت: zanjan
نوشته ها: 1,573
سپاس از دیگران: 3,180
2,348 بار در 873 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

7-اگه خداي ناكرده ماشين روشن نشد !
بايد حلش داد اما ترجيحا" با دنده 2 روشن كنيد نه با دنده عقب !
با دنده عقب روشن كنيد احتمال گيرپاچ زياده !




با سلام
جناب میرجعفریان تمام مطالب آموزنده و مفید بود لیکن در خصوص ماشینهای مدل بالا میگن نباید به هیچ و جه ماشین رو با حول دادن روشن کرد مثل اینکه باعث از بین رفتن تسمه تایم میشه و بهتره این ماشینها رو با باطری کمکی روشن کرد یا علت عدم روشن شدن رو رفع عیب کرد
__________________
آنان که وقتشان پایان یافته
خواستارمهلتند وآنان که مهلت دارند
کوتاهی می کنند!
حضرت علی (ع)
پاسخ با نقل قول
8 کاربر زیر از zanjani گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #9  
قدیمی 11-24-2010
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مدیرتیونینگ و آپشن های تندر 90
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,376
سپاس از دیگران: 7,336
7,956 بار در 2,891 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط مسعود_لوگان نمایش پست ها
دوستان تجربه من در مورد اب بندی تندر 90 این هست که شما تا قبل از رسیدن به کیلومتر 1000 دور موتور ماشین رو بیشتر از 3000 نیارید بعد از 1000 تا هفته ای شروع کنید و دور موتور رو بیارید بالا مثلان هفته اول بیارین رو 4000 تا و الی اخر بعد هم چند نکته رو توجه داشته باشین که در زمان اب بندی از کولر استفاده نکنید به ماشین فشار نیارید و حتمان قبل اب بندی و بعد ان از بنزین سوپر استفاده کنید بعد از رد کردن کیلومتر 1000 یا زودتر مثلان روی 600 یا 700 کلاج ماشین رو بیارین پایین چون تو کارخونه کلاج رو بالا میزارند که توی اب بندی به ماشین فشار نیاد ولی این موضوع در دراز مدت باعث سوختن صفحه ماشینتون میشه نکته بعدی بعد از رد کردن 1000 کیلومتر سیم گاز ماشینتون هم تنظیم کنید تا ماشین بیشتر گاز بخوره چون هنگام صفر بودن ماشین گاز ماشین رو تو کارخونه جوری تنظیم میکنند که ماشین گاز نخوره زیاد هنگام اب بندی و در اخر خدمت دوستان عرض کنم که با رعایت کردن این نکات میتونید تندر 90 خودتون رو بسیار عالی اب بندی کنید یه نکته هم یادم اومد بگم در فصل زمستان سعی کنید ماشین گرم بشه بعد حرکتکنید و در زمان اب بندی ماشین رو در حالت ساکن روشن نگذارید یا علی موفق باشین
نقل قول:
نوشته اصلی توسط zanjani نمایش پست ها
7-اگه خداي ناكرده ماشين روشن نشد !
بايد حلش داد اما ترجيحا" با دنده 2 روشن كنيد نه با دنده عقب !
با دنده عقب روشن كنيد احتمال گيرپاچ زياده !




با سلام
جناب میرجعفریان تمام مطالب آموزنده و مفید بود لیکن در خصوص ماشینهای مدل بالا میگن نباید به هیچ و جه ماشین رو با حول دادن روشن کرد مثل اینکه باعث از بین رفتن تسمه تایم میشه و بهتره این ماشینها رو با باطری کمکی روشن کرد یا علت عدم روشن شدن رو رفع عیب کرد
سلام آقا جعفر
فرمایش شما کاملاً صحیح است .
یعنی ماشین های جدید را نیاید با هل دادن (نه حول دادن) روشن کرد.
تا اونجائی که من میدونم در صورت روشن کردن ماشین با هل دادن ، سیستم ecu ماشین مختل شده و ماشین مدتی بد کار خواهد کرد به همراه متصاعد شدن دود سیاه رنگ از اگزوز .
ضمناً راجع به از بین رفتن تسمه تایم در این حالت من چیزی نشنیدم ولی فکر کنم امکان تایم رد کردن در این حالت اتفاق بیافتد.
__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.



ویرایش توسط MAHDI-TONDAR : 11-24-2010 در ساعت 03:05 PM
پاسخ با نقل قول
8 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #10  
قدیمی 11-24-2010
mohammad_sadegh آواتار ها
mohammad_sadegh mohammad_sadegh آنلاین نیست.
سرعت : 30 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-607
اتومبیل: 2 تا لوگان و 1 دستگاه ریو
محل سکونت: استان البرز
نوشته ها: 247
سپاس از دیگران: 549
794 بار در 210 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

من به شخصه صبح ها بعد از استارت منتظر میمونم 2 تا آمپر روشن میشه و بعد آروم با دنده 1 حرکت میکم.
سرعت گیر ها و پستی بلندی ها رو خیلی آروم میرم چون گرم کردن و نرم کردن این فنر بندی و جلوبندی هم خیلی مهم هست.
بعد از طی کردن 500 متر داخل کوچه کم کم میرم 2 و این موقع هست که آمپر 4 تاش میاد بالا.اما هنوز مشخص هست که گیربکس خوب گرم نشده و جا رفتن دنده ها هنوز به حالت عادی نرسیده.
در دنده 3 و 4 هم اصلا دور موتور بالاتر از 2400 نمیره تا 20 دقیقه که خوب گرم بشه.!!
پاسخ با نقل قول
6 کاربر زیر از mohammad_sadegh گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 11:11 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب