آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

تعیین جایزه 20 میلیون ریالی برای شکستن گل پخش کن های رنو ساندرو ساخت آکو

فروش آپشن ها و لوازم یدکی تندر90 - رنو ساندرو 33933630-021 آکام

آکام - فروش آپشن ها و لوازم یدکی ال90 - ارسال به سراسر کشور


بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو > سیستم انتقال قدرت

Notices

سیستم انتقال قدرت در این تالار مطالب و مقالات مرتبط با سیستم انتقال قدرت خودرو قرار میگیرند

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 08-29-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Hydraulics هیدرولیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آشنایی با هیدرولیک و نیوماتیک

Hydraulics هیدرولیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آشنایی با قانون هیدرولیک

با سپاس از ویکی پدیا

مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.


به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.


امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه‌های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم می‌شود .


از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتاً پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستم‌هایی که در قسمت‌های محرک رباتها بکار می‌روند) استفاده می‌کنند در صورتیکه کاربردهای سیستم‌های هیدرولیک عمدتاً در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...).



حال این سوال پیش می‌آید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی یا الکتریکی چیست؟


در جواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) طراحی ساده
۲) قابلیت افزایش نیرو
۳) سادگی و دقت کنترل
۴) انعطاف پذیری
۵) راندمان بالا
۶) اطمینان


در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و می‌توان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله‌ها و شیلنگ ها) صورت می‌گیرد ولی در سیستم‌های مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و... استفاده می‌کنند.


در این سیستم‌ها می‌توان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین می‌توان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ...) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستم‌های انعطاف پذیری تبدیل می‌کند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستم‌های دیگر به چشم می‌خورد خبری نیست.


سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی می‌توان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستم‌ها دارد.


اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده‌ای در مورد طرز کار این سیستم‌ها خواهیم پرداخت. برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک می‌توان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود


مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده می‌گیرند . بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت می‌شوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود.


اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است.


● قانون پاسکال:
۱) فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
۲) در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
۳) فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد می‌گردد.


کار سیستم‌های نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می‌کنند .



در سیستم‌های نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می‌کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا می‌رود که می‌تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط انتقال قدرت باید خنک شود.



به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد.



اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستم‌های هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم.




● اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی:
۱) مخزن : جهت نگهداری سیال
۲) پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا ۳) موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می‌شوند.
۴) شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال
۵) عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی).






● اجزای تشکیل دهنده سیستم های نیوماتیکی:
۱) کمپرسور
۲) خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار
۳) مخزن ذخیره هوای تحت فشار
۴) شیرهای کنترل
۵) عملگرها








● یک مقایسه کلی بین سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک:
۱) در سیستم‌های نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستم‌های هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می‌کنند.
۲) در سیستم‌های هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد
۳) فشار در سیستم‌های هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستم‌های نیوماتیکی می‌باشد ، حتی در مواقع خاص به ۱۰۰۰ مگا پاسکال هم می‌رسد ، در نتیجه قطعات سیستم‌های هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.
۴) در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است .
۵) در سیستم‌های نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله‌های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی‌باشد.
۶) سیستم‌های نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی برخوردارند.

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 08-29-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Hydraulics هیدرولیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آشنایی هیدرولیک و نیوماتیک

دانشنامه رشد

دید کلی

مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.


جک هیدرولیک چیست؟

جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.
در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.
مزیت مکانیکی جک هیدرولیک

فشارهای وارد بر استوانه‌ها که همان نیروی وارد بر واحد سطح یعنی P = F/A است، باهم برابرند. بنابراین:


Pe = Pl

به عبارت دیگر می‌توان نوشت:


Fe/Ae = Fl/Al

که در آن F همان نیروهای مقاوم و محرک ، A همان سطح مقطع دو پیستون می‌باشد. در حالت ساده‌تر مزیت مکانیکی قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در می‌آید:


AA = Ml/Ae

دسته جک نیز یک اهرم نوع دوم است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش می‌دهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد می‌شود و جک این نیرو را افزایش می‌دهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت می‌باشد.


آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش می‌دهد؟

دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ می‌شود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصله‌ای که پیستون جابجا می‌شود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:


AeΔSe = AlΔSl

اگر ماشین را بدون اصطکاک در نظر بگیریم داریم:


MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl

و چون MA = Fl/Fe بنابراین:


FlΔSl = FeΔSe

که نشان می‌دهد در حالت ایده‌آل کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.


در قرقره ، اهرم و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایده‌آل (یعنی بدون اصطکاک) هر ماشینی را می‌توان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله MA = ΔSe/ΔSl حتی در پیچیده‌ترین ماشین ، می‌توان مزیت مکانیکی ایده‌آل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت می‌دهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا می‌شود، پیدا کرد

.
کاربردهای جک هیدرولیک

در بلند کردن ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده می‌شود.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از Marshal گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 08-29-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow

طبقه بندی محصولات هیدرولیک

  • پمپ هیدرولیک
  • جک هیدرولیک
  • هیدروموتور
  • شیربرقی هیدرولیک
  • شیر دستی هیدرولیک
  • فشار شكن های هیدرولیک
  • خنک کن های هیدرولیک
  • گرم کن های هیدرولیک
  • سایر تجهیزات
با سپاس از سایت هیدرولیک میلاد

پمپ هیدرولیک

پمپ در یک سیستم هیدرولیک انرژی مکانیکی محرک را به انرژی هیدرولیکی تبدیل میکند.پمپ سیال هیدرولیک رامکیده و به یک سیستم تزریق میکند.مقاومت های در سر راه جریان فشار متناسب با خود را در سیستم برقرار میکند و حد اکثر فشاری که بر قرار میشود تابع جمع کل مقاومت های ناشی از عوامل ایجاد مقاومت داخلی و خارجی و اندازه جریان است

جک هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک انرژِی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل و حرکت خطی را تولید میکند.به همین دلیل است که به آن ها عمل کننده های خطی گفته میشود

هیدروموتور

موتورهیدرولیک یا هیدرو موتور یکی از قطعات بخش استفاده از توان است.موتور هیدرولیک یک عمل کننده دورانی است که انرژی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.اگر دوران موتور محدود به یک زاویه معین باشد آنگاه به آن سیلند دورانی محدود میگویند

شیربرقی هیدرولیک

در سیستم هیدرولیک انرژی پمپ توسط خطوط مشخص به مصرف کننده ها منتقل میشود . به منظور کسب مقادیر مورد نیازمانند گشتاور و سرعت خطی و همچنین حفظ شرایط کار از پیش تهیین شده سیستم شیر های مختلف در نقش قطعات کنترل انرژی در خطوط نصب میشوند.این شیر ها فشار و دبی را کنترل میکنند.

شیر دستی هیدرولیک

در سیستم هیدرولیک انرژی پمپ توسط خطوط مشخص به مصرف کننده ها منتقل میشود . به منظور کسب مقادیر مورد نیازمانند گشتاور و سرعت خطی و همچنین حفظ شرایط کار از پیش تهیین شده سیستم شیر های مختلف در نقش قطعات کنترل انرژی در خطوط نصب میشوند.این شیر ها فشار و دبی را کنترل میکنند.

فشار شكن های هیدرولیک

در سیستم هیدرولیک انرژی پمپ توسط خطوط مشخص به مصرف کننده ها منتقل میشود . به منظور کسب مقادیر مورد نیازمانند گشتاور و سرعت خطی و همچنین حفظ شرایط کار از پیش تهیین شده سیستم شیر های مختلف در نقش قطعات کنترل انرژی در خطوط نصب میشوند.این شیر ها فشار و دبی را کنترل میکنند.

خنک کن های هیدرولیک

در سیستم های هیدرولیک اصطکاک ناشی از جریان سیال در لوله ها و مجاری قطعرت باعث از دست رفتن انرژی و گرم شدن سیال هیدرولیک میشود.این گرما تا حدودی توسط بدنه مخزن و لوله ها و قطعات به محیط منتقل میشود

گرم کن های هیدرولیک

در شرایطی که شروع کار با یک ماشین میبایستی پس از گذشت زوان کوتاهی از هنگام روشن کردن آن آغاز میشود استفاده از گرم کن روغن الزامی میگردد تا دمای روغن تا حد مناسب افزایش یابد.شروع کار با روغن سرد با ویسکوزیته بالا میتواند باعث افزایش اصطکاک و بروز پدیده کاویتاسیون گرددکه منتهی به استهلاک بیشتر میشود

سایر تجهیزات

مواردی چون گیج روغن و نشانگرها و ابزار تامین روغن مورد نیاز و...
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 08-29-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
Arrow

بخش ها و قطعات یک سیستم هیدرولیک

در این فصل به شرح بخش های اصلی ، جزئیاتی از قطعات هر بخش و تجهیزاتی پرداخته می شود که در سیستم های هیدرولیک کاربرد دارند.

1- بخش تولید توان (power Supply Section)
واحد تولید توان، انرژی هیدرولیکی را تامین می کند، که این کار از طریق تبدیل توان مکانیکی موتور محرک پمپ به توان هیدرولیک انجام می گیرد. پمپ هیدرولیک مهمترین قطعه واحد تولید توان است که سیال هیدرولیک را از مخزن مکیده وازطریق شبکه لوله کشی ومدار هیدرولیک، درمقابله با مقاومت ها به عمل کننده ها تزریق می کند. فشار زمانی برقرار می شود که در مقابل جریان سیال مقاومتی وجود داشته باشد. واحد مستقل ***** اسیون روغن ، اغلب بخشی از واحد تولید توان است تا ناخالصی ها را از سیال جدا کند. منابع ورود ناخاصی ها به سیستم های هیدرولیک عبارتند از:
فرسایش مکانیکی قطعات و تولید ذرات فلزی و لاستیکی، پلیمرهای مایع شناور در روغن ( امولوسیون که با سرد و گرم شدن های متوالی روغن بوجود می آید، و ذرات خارجی که از محیط اطراف به سیستم نفوذ می کنند.
آب و گازها نیز در زمره فاکتورهای جدی مختل کننده عملکرد سیستم ها هستند که می بایستی شرایط لازم را برای جداسازی آنها مهیا کرد. خنک کن ها و گرم کن ها نیز از تجهیزات بخش تولید توان هستند که شرایط دمایی مناسب کارکرد سیال را فراهم می آورند. استفاده از این مبدلهای حرارتی در ماشین آلات هیدرولیکی بستگی به هدف کاربری آن ماشین ها، نوع عملکرد سیستم، و دمای محیط دارد.
مخزن روغن نیز در آماده سازی سیال هیدرولیک نقش دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

فییییلتتتر سیون و جداسازی گازها بوسیله صفحات داخلی (Paffle plate)
* دفع حرارت روغن از طریق بدنه مخزن

2-سیال هیدرولیک (Hydraulic Fluid)
سیال هیدرولیک،انرژی تولیدشده دربخش تولیدتوان رابه عمل کننده ها می رساند ( سیلندرها و هیدروموتورها).
سیالات هیدرولیک خواص متنوع زیادی دارند که می بایستی به هنگام انتخاب برای هرکاربرد در نظر گرفته شوند. خواص مورد نیاز در موارد مختلف کاربری متفاوت هستند. سیال هیدرولیک با پایه نفتی که بیشترین کاربرد را دارد، بنام روغن هیدرولیک شناخته می شود.

3-شیرها (Hydraulic Valves)
شیرها وسایلی برای کنترل انرژی هیدرولیکی هستند و قادرند تا جهت، فشار و دبی را کنترل و تنظیم کنند. 4 نوع شیر هیدرولیک وجود دارند که براساس نیاز انتخاب و بکار گرفته می شوند.

4-شیرها ی کنترل جهت (Directional Contorl Valves)
شیرهای کنترل جهت با مربع های کنار هم نشان داده می شوند(شکل های زیر)، همچنین:

* تعداد مربع ها نشان دهنده وضعیت هایی است که شیر به آنها تغییر وضعیت می دهد.
* پیکان های داخل مربع ها، نشان دهنده جهت جریان مابین دهانه ها هستند.
* همچنین،این پیکان ها وضعیت ونحوه ارتباط بین دهانه ها را نشان می دهند.

روش برای نامگذاری دهانه های شیرها وجود دارد. در روش اول که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد از حروف B،A،T،P استفاده می شود و در روش دوم از حروف الفباء لاتین با ترتیب استاندارد آنها استفاده می شود،...، D،C،B،Aهمانطور که در بالا گفته شد، هر مربع نشان دهنده یک وضعیت شیر است. یکی از این وضعیت ها حالت نرمال یا به عبارت دیگر تحریک نشده شیر است که نامگذاری دهانه ها می بایستی در این حالت انجام شود. در مواردی که یک شیر فاقد یک وضعیت مشخص وهمیشگی نرمال ( تحریک نشده) است، آن وضعیت برای نامگذاری دهانه انتخاب می شود که کل سیستم قبل از روشن شدن داشته است یا خواهد داشت.

5- شیرهای کنترل فشار(pressure Valves)
وظیفه این شیرها تاثیر بر فشار کل یک سیستم هیدرولیک یا بخشی از آن است. روش عملکرد این شیرها براساس وارد آمدن سیستم بر یک سطح مقطع در داخل شیر است که نیروی حاصل ، بر نیروی یک فنر غلبه می کند.
1-5-شیر محدود کننده فشار شیرهای محدود کننده فشار در حالت نرمال بسته هستند، لذا فشار در دهانه ورودی آنها فشار سیستم است این فشار از طریق یک مجرای داخلی به سطح مقطع موثری وارد می شود که نیروی خطی F را در برابر فنر شیر محدود کننده فشار تولید می کند هر گاه فشار سیستم به حدی برسد که حاصل ضرب آن در سطح مقطع ، بر نیروی فنر غلبه کند، شیر باز می شود و دهانه ورودی به دهانه به دهانه خروجی متصل و به خط مخزن راه می یابد. بدین طریق، تعیین حداکثر فشار سیستم امکانپذیر می گردد.
2-5- شیرهای کاهنده فشار کاهنده های فشار، شیرهایی با وضعیت نرمال باز هستند که فشار مورد نظر برای کنترل، برخلاف شیرهای محدود کننده فشار، فشار دهانه خروجی است. فشار دهانه خروجی بر یک مقطع موثر در داخل شیر وارد می شوند که نتیجه آن مقابله با نیروی فنر داخل شیر است. با افزایش فشار خروجی، نیروحاصل از وارد آمدن این فشاربرسطح مقطع، سبب بسته شدن نسبی مسیرعبور جریان می شود ، تا آنجا که می تواند کاملاً نیز بسه شود. در حقیقت، یک شیر کاهنده فشار، با محدود کردن مقدار جریان سیال سبب محدود شدن فشار در خروجی خود می گردد. فشار سیستم که در دهانه ورودی کاهنده نیز برقرار است، توسط شیر محدود کننده فشار تعیین می شود. کاهنده فشار می تواند بخشی از سیستم را کاهش داده و ثابت گرداند.

6- شیرهای کنترل جریان(Flow Contorl Valves )
از نگاه تاثیر پذیری اندازه جریان عبوری از تغییرات ویسکوزیته، 2 نوع شیر کنترل وجود دارد. نوعی که در آن اندازه جریان تحت تاثیر تغییرات ویسکوزیته قرار نمی گیرد اوریفیس (Orifice) است، و نوع دیگر که تغییرات ویسکوزیه براندازه جریان موثر است را گلویی (Throttle) می نامند. هر دو نوع این شیرها در مقابل جریان سیال مقاومت ایجاد می کنند.
شیرهای کنترل جریان 2 راهه از 2 مقاومت تشکیل می شوند، یک مقاومت تاثیر ناپذیر از تغییرات ویسکوزیته (اوریفیس )، و یک گلو قابل تنظیم(3 شکل صحفه بعد). در این شیرها ، شدت جریان تنظیم شده با ایجاد تغییرات فشار در داخل شیر ثابت می ماند. به گلویی قابل تنظیم در این شیرها متعادل کننده فشار نیز گفته می شود.

7- سیلندرها یا عمل کننده های خطی(Cylinders or Linear Actuators)
یک سیلندر هیدرولیک، یک قطعه عمل کننده است که توان هیدرولیکی را به توان مکانیکی تبدیل می کند. وارد آمدن فشار بر سطح مقطع پیستون متحرک، حرکت خطی را در سیلندرها تولید می کند. انواع سیلندرهای هیدرولیک از:
1-7- سیلندرهای یکطرفه (Single-Acting Cylinders) در این نوع از سیلندرها، سیال تنها به یک طرف پیستون تزریق می شود که با اعمال فشار بر همان طرف، سبب حرکت خطی میل پیستون می گردد. حرکت برگشت دراین نوع سیلندرها با استفاده ازیک فنریا نیروی خارجی حاصل می شود نمونه سیلندرهای یکطرفه:

* سیلندر رام (RAM) درپرس های هیدرولیک
* سیلندرهای تلسکوپی یکطرفه

2-7- سیلندرهای دو طرفه سیلندرهای دو طرفه دارای دو دهانه هستند. یکی برای تزریق روغن به یک طرف پیستون، و دیگری جهت تخلیه روغن از سمت مقابل. با بررسی نماد سیلندردو طرفه با یک میل پیستون دیده می شود که مساحت های سطوح موثر دو طرف پیستون متفاوت هستند. مساحت آن سمت از پیستون که میل پیستون به آن متصل است، به اندازه سطح مقطع میل پیستون، کوچکتر از سطح بدون میل پیستون است. اما در سیلندرهای دو طرفه با دو میل پیستون، در صورت مساوی بودن قطرمیل پیستون ها، مساحت سطوح موثر پیستون ها هم اندازه اند (سیلندرهای سنکرون).
درخصوص سیلندرهای دیفرانسیلی، نسبت سطوح موثر دو طرف پیستون 2 به 1 است که این مشخصه با اضافه کردن دو خط به سر میل پیستون در نماد آنها نشان داده می شود.
در نماد سیلندرهای تلسکوپی دو طرفه، پیستون ها اضافه شده اند تا تفاوت آنها با نوع یک طرفه مشخص شود. در نماد سیلندرهای دارای بالشتک(یا ضربه گیر)، بالشتک ها با دو مستطیل اضافه چسبیده به پیستون نشان داده می شوند.
همچنین رمس پیکان مورب بر روی پیستون این سیلندرها در نماد آنها نشان دهنده قابل تنظیم بودن بالشتک ها است.

8- هیدرو متور(عمل کننده های دورانی) (Rotary Actuators) Motors
مورتورهای هیدرولیکی یا هیدرو موتورها قطعات عمل کننده ای هستند که مانند سیلندرها با شیرها کنترل می شوند. این عمل کننده ها نیز توان هیدورلیکی را به توان مکانیکی تبدیل می کنند، با این تفاوت که خروجی آنها حرکت دورانی و گردشی است.


میلاد هیدرولیک

__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 08-29-2010 در ساعت 02:25 AM دلیل: ویرایش فونت
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 08-29-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,270 بار در 793 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

کاربرد سیستم های هیدرولیک در صنایع



1-توربین های گاز:

* واحد تامین روغن
* مجمموعه کنترل سوخت شامل عملگر های کنترلی و شیرهای سوخت
* سیستم های بلند کننده(بازویی)
* استارتر توربین

2-توربین های بخار:

* واحد تامین روغن
* عملگر های کنترل توان تولیدی
* عملگرهای کنترلی ایستگاه های کنار گذار

3-کوره های الکتریکی

4-کوره های بلند

5-سیستم های انتقال لوله

6-نورد گرم و سرد

7-پرداخت ورق

8-سیستم های هیدرولیکی و الکتروهیدرولیکی در تاسیسات بارگیری و تخلیه کشتی ها و انواع جرثقیل ها بالا بر های بازوئی استاکر ها وغیره که در خدمات بندری از جمله:

* بارهای های کانتینری
* کالا های عمومی
* کالا های فله
* ترمینال های اختصاصی

موتور های جرثقیل و وینچ کشتی

* سیستم های سکان کشتی
* پمپ های قسمت بار
* در پوش دریچه ها
* دریچه های جلو و عقب کشتی
* رمپ ها و بالا برها
* موتور پروانه کشتی
* پروانه با چرخش عمودی قابل کنترل
* لایروب رودخانه ها

9-حرکت و کنترل در سد ها:

* دریچه های ورودی مجاری تامین آب برای توربین ها
* دریچه های تخلیه آب توربین ها
* دریچه های تخلیه سد
* دریچه های قطاعی(مورد استفاده در سرریز ها)
* دریچه های آبیاری

14-هیدرولیک موبایل:

* ماشین های کشاورزی
* لیفتراک ها
* تراکتور ها
* لودر ها
* بیل های مکانیکی
* غلطک های لرزشی
* جرثقیل های متحرک
* ماشین های حفاری
* بولدوزر
* گریدر
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 11-22-2011
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: LOGAN
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,889
سپاس از دیگران: 3,057
7,793 بار در 2,092 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض آشنایی با هیدرولیک و نیوماتیک

آشنایی با هیدرولیک و نیوماتیک


مایع



مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.

امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود . از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...). حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) طراحی ساده ۲) قابلیت افزایش نیرو ۳) سادگی و دقت کنترل ۴) انعطاف پذیری ۵) راندمان بالا ۶) اطمینان در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و... استفاده میکنند. در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ...) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد. اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت. برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند . بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت میشوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود. اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است. ● قانون پاسکال: ۱) فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال) ۲) در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است. ۳) فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد میگردد. کار سیستمهای نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می کنند . در سیستمهای نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا میرود که می تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط انتقال قدرت باید خنک شود. به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد. اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم. ● اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی: ۱) مخزن : جهت نگهداری سیال ۲) پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا ۳) موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می شوند. ۴) شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال ۵) عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی). ● اجزای تشکیل دهنده سیستم های نیوماتیکی: ۱) کمپرسور ۲) خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار ۳) مخزن ذخیره هوای تحت فشار ۴) شیرهای کنترل ۵) عملگرها ● یک مقایسه کلی بین سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک: ۱) در سیستمهای نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستمهای هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می کنند. ۲) در سیستمهای هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد ۳) فشار در سیستمهای هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستمهای نیوماتیکی می باشد ، حتی در مواقع خاص به ۱۰۰۰ مگا پاسکال هم میرسد ، در نتیجه قطعات سیستمهای هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند. ۴) در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است . ۵) در سیستمهای نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد. ۶) سیستمهای نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستمهای هیدرولیکی برخوردارند.

امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود . از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...). حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) طراحی ساده ۲) قابلیت افزایش نیرو ۳) سادگی و دقت کنترل ۴) انعطاف پذیری ۵) راندمان بالا ۶) اطمینان در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و... استفاده میکنند. در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ...) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد. اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت. برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند . بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت میشوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود. اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است. ● قانون پاسکال: ۱) فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال) ۲) در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است. ۳) فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد میگردد. کار سیستمهای نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می کنند . در سیستمهای نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا میرود که می تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط انتقال قدرت باید خنک شود. به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد. اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم. ● اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی: ۱) مخزن : جهت نگهداری سیال ۲) پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا ۳) موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می شوند. ۴) شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال ۵) عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی). ● اجزای تشکیل دهنده سیستم های نیوماتیکی: ۱) کمپرسور ۲) خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار ۳) مخزن ذخیره هوای تحت فشار ۴) شیرهای کنترل ۵) عملگرها ● یک مقایسه کلی بین سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک: ۱) در سیستمهای نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستمهای هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می کنند. ۲) در سیستمهای هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد ۳) فشار در سیستمهای هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستمهای نیوماتیکی می باشد ، حتی در مواقع خاص به ۱۰۰۰ مگا پاسکال هم میرسد ، در نتیجه قطعات سیستمهای هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند. ۴) در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است . ۵) در سیستمهای نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد. ۶) سیستمهای نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستمهای هیدرولیکی برخوردارند.
منبع : shervincar.persianblog
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از روابط عمومی آکو فروم بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #7  
قدیمی 11-22-2011
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: LOGAN
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,889
سپاس از دیگران: 3,057
7,793 بار در 2,092 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض آشنایی با هیدرولیک و نیوماتیک

آشنایی با هیدرولیک و نیوماتیک


جک هیدرولیک



جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.
در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.
مزیت مکانیکی جک هیدرولیک
فشارهای وارد بر استوانه‌ها که همان نیروی وارد بر واحد سطح یعنی P = F/A است، باهم برابرند. بنابراین:


Pe = Pl

به عبارت دیگر می‌توان نوشت:


Fe/Ae = Fl/Al

که در آن F همان نیروهای مقاوم و محرک ، A همان سطح مقطع دو پیستون می‌باشد. در حالت ساده‌تر مزیت مکانیکی قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در می‌آید:


AA = Ml/Ae

دسته جک نیز یک اهرم نوع دوم است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش می‌دهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد می‌شود و جک این نیرو را افزایش می‌دهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت می‌باشد.



{picture=tr>




آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش می‌دهد؟
دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ می‌شود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصله‌ای که پیستون جابجا می‌شود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:


AeΔSe = AlΔSl

اگر ماشین را بدون اصطکاک در نظر بگیریم داریم:


MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl

و چون MA = Fl/Fe بنابراین:


FlΔSl = FeΔSe

که نشان می‌دهد در حالت ایده‌آل کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.


در قرقره ، اهرم و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایده‌آل (یعنی بدون اصطکاک) هر ماشینی را می‌توان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله MA = ΔSe/ΔSl حتی در پیچیده‌ترین ماشین ، می‌توان مزیت مکانیکی ایده‌آل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت می‌دهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا می‌شود، پیدا کرد.
کاربردهای جک هیدرولیک
در بلند کردن ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش

منبع : shervincar.persianblog
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از روابط عمومی آکو فروم بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ

Tags
نیوماتیک, هیدرولیک


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
رونمایی از رقبای تازه مسابقات قهرمانی رالی جهان Hesam خودروسازان خارجی 0 10-11-2010 03:26 PM
دومین گردهمایی کلوپ بیتل ایران در سال 89 LOGAN اخبار داخلی 3 06-03-2010 11:36 PM
آشنایی با خودروهای خورشیدی - مسابقات - مدل ها و تصاویر روابط عمومی آکو فروم کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو 5 04-27-2010 09:53 PM
عکسهای رونمایی 207, سوزوکی tondar90 سایر عکس های مربوط به خودرو 9 02-21-2010 01:46 PM


اکنون ساعت 03:38 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب