آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 02-10-2010
L90 آواتار ها
L90 L90 آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-597
اتومبیل: renault logan
محل سکونت: TEHRAN
نوشته ها: 3,934
سپاس از دیگران: 3,582
2,924 بار در 1,430 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض مايعات خنك كننده موتور خودرو

با شروع فصل زمستان يكي از كالاهايي كه مورد تقاضاي دارندگان خودرو قرار مي گيرد، مايعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضديخ شناخته مي شود. ضديخ، يك تركيب شيميايي شامل اتيلن گليكول، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطي از آن با آب به عنوان پايين آورنده نقطه انجماد مايعات خنك كننده موتورخودرو به كار مي رود. ضديخ همچنين به عنوان افزايش دهنده نقطه جوش آب در سيستم خنك كننده موتورهاي درون سوز نيز به كار مي رود كه مخلوط40 تا70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزاي تشكيل دهنده مايعات خنك كننده موتور عبارتند از: سيال پايه، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، آب، رنگ.

براساس استانداردهاي بين المللي و استاندارد ملي ايران انواع مايعات خنك كننده موتور را مي توان به اين شرح برشمرد:


1- مايعات خالص برپايه اتيلن گليكول
2- مايعات خالص برپايه پروپيلن گليكول
3- مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف برپايه اتيلن گليكول(50 درصد حجمي)
4- مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف برپايه پروپيلن گليكول(50 درصد حجمي)

برخي خواص مايعات خنك كننده مناسب موتور

- ضديخ بايد قادر به پايين آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دماي ممكن در فصل زمستان باشد.
- از نظر شيميايي و كاركرد پايداري كافي داشته باشد.
- از نقطه جوش بالايي برخوردار بوده و در درجه بالا، توليد رسوب نكند.
- روي لاستيكهاي مصرفي در سيستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.
- حرارت را به خوبي منتقل كرده و هيچگونه اثر نامساعدي روي تبادل حرارتي در سيستم خنك كننده نداشته باشد.
- داراي كمترين اثر سمّي باشد.
- آتشگير نباشد.
- بوي نامطلوب نداشته باشد.
- داراي كف جزيي باشد.
- ضريب انبساط پايين داشته باشد.
- در دماهاي پايين گرانروي كم و قابل قبول داشته باشد.
- بيشترين حفاظت را از خوردگي فلزات مورد استفاده در سيستم خنك كننده داشته باشد.
- روي رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

لازم به ذكر است كه برخلاف عقيده بعضي، با قرار دادن ضديخ در فريزر نمي توان به كيفيت و مرغوبيت آن پي برد، زيرا از اين طريق فقط خاصيت ممانعت از انجماد ضديخ سنجيده مي شود و وجود مواد افزودني بازدارنده خوردگي در آن مشخص نمي شود. همچنين نمي توان دريافت كه سيال اصلي ضديخ، از نوع گليكول هاي مرغوب است يا از موادي مثل متانول، كه سمي و آتشگير هستند. از آن جايي كه نقطه انجماد ضديخ خالص13/5- تا18- درجه سلسيوس است، اگر ضديخي كه به عنوان ضديخ خالص در فريزر قرار داده مي شود در دمايي پايين تر از18- منجمد شود، نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

حال اين سوال مطرح است كه ضديخ مناسب برچه اساسي انتخاب مي شود؟ بهترين معيار براي انتخاب ضديخ خودرو و يا موتورهاي متحرك كه در آن ها ضديخ به عنوان خنك كننده استفاده مي شود، توصيه سازنده موتور است. در غير اينصورت بايد با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضديخ مناسب را شناسايي و خريداري كرد. پس از انتخاب و خريد ضديخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد، مي توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روي برچسب ظرف (كه يكي از الزامات نشانه گذاري اين فرآورده است) با آب رقيق كرد.



يادآوري اين نكته ضروري است چنانچه از انواع ضديخ هاي از پيش رقيق شده آماده براي مصرف استفاده مي شود نبايد آن را مجدداً با آب رقيق كرد.
برخي از مصرف كنندگان تصور مي كنند با افزودن مقدار ضديخ مي توان به نقطه انجماد پايين تري رسيد. اين تصور اشتباه است و غلظت هاي بيشتر از68 درصد حجمي ضديخ در آب توصيه نمي شود. زيرا در غلظت68 درصد حجمي (ضديخ:68 و آب:32) مخلوط پايين ترين نقطه انجماد(69- درجه سلسيوس) را خواهد داشت و اگر غلظت ضديخ از اين مقدار بيشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر مي رود و زودتر منجمد مي شود. اين پديده به عنوان نقطه اتكتيك شناخته مي شود.

توصيه هايي در مورد پركردن سيستم خنك كننده و سرويس ضروري آن

- قبل از تعويض و استفاده از محلول جديد ضديخ، مسير و مجاري سيستم خنك كننده بايد با آب كاملاً شستشو داده شود. به طور كلي قبل از پركردن سيستم خنك كننده، سيستم بايد بازرسي و در صورت نياز سرويس شود.
- هنگامي كه موتور داغ است، هرگز در پوش فشار رادياتور را برنداريد زيرا سيستم خنك كننده تحت فشار است. هنگامي كه موتور سرد شد
درپوش را با احتياط به اندازه يك دور باز كنيد تا فشار سيستم تخليه شود و سپس آن را برداريد. چنانچه در اين هنگام مايع خنك كننده سرريز شد بلافاصله در پوش را محكم كرده و پس از اين كه سيستم خنك كننده سردتر شد، آن را باز كنيد.
- قبل از استفاده از ضديخ خالص، بايد آن را به نسبت مساوي با آب رقيق و سپس به سيستم خنك كننده اضافه كرد.
- هنگام تهيه- قبل از استفاده از ضديخ خالص، بايد آن را به نسبت مساوي با آب رقيق و سپس به سيستم خنك كننده اضافه كرد. محلول ضديخ براي مصرف از آب با سختي كم(آب لوله كشي شهري يا آبي كه املاح آن كم است) استفاده شود.
- بهترين نسبت اختلاط ضديخ خالص و آب، يك به يك (نصف حجمي از هر كدام) است.
- غلظت مايع خنك كننده موتور كنترل شود.
- وضعيت و سطح مايع خنك كننده موتور كنترل شود.
- آزمون فشار براي شناسايي نشت انجام گيرد. (بهتر است اين آزمون هنگامي كه موتور سرد است انجام شود)
- در پوش فشار و دهانه پركننده رادياتور بررسي شود.
- شيلنگ ها و بست هاي آن بررسي شود.
- در صورتي كه موتور هنگام كار خيلي گرم يا سرد شود، ترموستات بررسي و با ترموستات پيشنهاد شده از سوي توليد كننده تعويض شود.
- استفاده از محلول ضديخ و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروري است.

منبع مقاله :ماهنامه نفت پارس
پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از L90 گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 01-28-2012
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مدیرتیونینگ و آپشن های تندر 90
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,373
سپاس از دیگران: 7,333
7,949 بار در 2,888 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض موارد استفاده از ضد يخ را بهتر بدانيم

دنياي‌خودروـ نزديك فصل زمستان شده‌ايم. فصلي كه به علت تغييرات هوا و بارندگي سرماي منحصربه‌فردي نسبت به ساير فصل‌هاي سال دارد. اما هميشه تغييرات آب و هوا بر روي وسايل نقليه تاثيرگذار بوده است. به طور مثال در فصل تابستان اكثر خودروها با گرماي شديد هوا، دست و پنجه نرم مي‌كنند. زمستان نيز با سرمايش مي‌تواند به راحتي مشكل‌آفرين باشد. خودروهاي پر فروش توليد داخل كه قيمت نسبتاً كمي دارند، به راحتي در مقابل تغييرات آب و هوا آسيب‌پذير هستند. حتي بسياري از خودروهاي رده متوسط نيز در سرماي بسيار شديد زمستان، مي‌توانند دچار مشكل شوند.
به هر حال بايد براي رانندگي و استفاده از خودرو در زمستان، شرايطي را مهيا كرد و نكاتي را رعايت كرد كه بدون هيچ مشكلي بتوان حركت كرد. اما همه شما مي‌دانيد كه آب مايعي است كه نقش خنك‌كنندگي در موتور را ايفا مي‌كند.
اين مايع اطراف موتور را فرا گرفته و توسط عاملي به نام واترپمپ دور موتور گردش مي‌كند، اما آب نيز مثل ساير مايعات نقطه جوش و نقطه انجماد دارد. در هيچ شرايطي نبايد گذاشت تا آب موتور جوش بيايد و يا منجمد شود. در تابستان و شرايط آب و هوايي گرم وقتي آب به نقطه جوش مي‌رسد، دماي موتور بالا رفته و بسياري از قسمت‌ها آسيب مي‌بينند.
به طور مثال اولين قسمتي كه آسيب مي‌بيند، واشر سرسيلندر است. در اين شرايط واشر سرسيلندر سوخته و امكان دارد مايعات موتور مثل آب و روغن با يكديگر قاطي شوند. اما درست نقطه مقابل زماني كه دما آن قدر كم مي‌شود كه آب يخ مي‌زند‌اين وضعيت هم بسيار خطرناك است. همه مايعات در موقع يخ‌زدن منقبض شده و كاهش حجم مي‌دهند.
در زمان جوش آوردن و افزايش دما نيز، منبسط شده و افزايش حجم دارند. اما آب در زمان كاهش دما و يخ زدن درست حالت عكس داشته و متفاوت است. اين مايع در زمان يخ زدن افزايش حجم مي‌دهد. شايد اين خاصيت را قالب‌هاي يخي كه درون يخچال و يا فريز قرار مي‌دهيد، مشاهده مي‌كنيد. قالب را كمتر آب مي‌كنيد اما زماني كه يخ مي‌زند مشاهده مي‌كنيد كه حجم يخ‌ درون قالب بيشتر از آب موردنظر است. يا تركيدن لوله‌هاي آب در زمستان كه كاملاً بيانگر اين موضوع مي‌باشد، آب درون لوله در هنگام يخ‌زدن افزايش حجم مي‌دهد، در نتيجه به راحتي لوله را مي‌تركاند. آب درون موتور نيز درست به همين شكل مي‌باشد. در زمان كاهش دما به نحوي كه آب به مرحله يخ‌زدن برسد آب درون موتور مي‌تواند به راحتي افزايش حجم داده و سيلندر را بتركاند. البته اكثر موتورها براي جلوگيري از اين حالت چند خروجي را براي آب درون موتور قرار داده‌اند كه در اثر فشار آب درون موتور در هنگام يخ‌زدن بيرون زده و از تركيدن سيلندر جلوگيري مي‌كند. اسم اين خروجي‌ها پولك روي موتور مي‌باشد كه بسيار موثر مي‌باشند. اما باز هم يخ‌زدن آب درون موتور بسيار خطرناك است. از سري ديگر تمام آبي كه افراد براي رادياتور استفاده مي‌كنند داراي املاح و مواد معدني است كه در اثر گرم‌شدن از آب جدا شده و به ديواره سيلندر رسوب مي‌كند. اين رسوبات در اثر گذشت زمان آنقدر زياد مي‌شوند كه از تبادل حرارتي و انتقال حرارت موتور به آب جلوگيري مي‌كنند. در نتيجه عمر موتور آن قدر كم مي‌شود كه بر اثر گذشت مدت زمان نه چندان طولاني به راحتي خراب شده و نياز به تعميرات اساسي پيدا مي‌كند. اما براي جلوگيري از اين مشكلاتي كه گفته شد چه بايد كرد؟ آيا مي‌شود مايعي به جز آب درون موتور يا رادياتور ريخت كه مثل آب ظرفيت گرماي بالايي داشته باشد ولي اين مشخصات آب را نداشته و در دماي بسيار پايين يخ بزند؟ به عبارت ديگر مي‌شود مايعي را استفاده كرد كه نقطه انجماد بسيار پاييني داشته و نقطه جوش بسيار بالايي داشته و در عين حال رسوبات نيز نداشته و دور موتور نيز به راحتي حركت كند. در جواب اين سئوالات بايد گفت ضد يخ مايعي است كه مي‌تواند همراه با آب تمامي اين مشكلات را مرتفع سازد. شايد همه ما، ضد يخ را مايعي تصور مي‌كنيم كه فقط از يخ‌زدگي جلوگيري مي‌كند. اما اين مايع وظايف بسياري ديگر را نيز بايد انجام دهد كه به آنها مي‌پردازيم.
ضد يخ يك تركيب شيميايي است كه از اتيلن گليكول، بازدارنده‌هاي خوردگي، مواد ضد كف، رنگ و آب تشكيل شده است. ضد يخ مايعي است كه به آب موتور اضافه مي‌شود و نقطه انجماد آن را تا حتي‌الامكان پايين مي‌آورد. همچنين نقطه جوش آب درون موتور را نيز بالا برده و از جوش آمدن آب در تابستان نيز جلوگيري مي‌كند. اما اين تركيب شيميايي بايد به گونه‌اي باشد كه در دماي بالا توليد رسوب نكند.
يكي از مهمترين شاخص ضد يخ اين است كه نبايد روي لاستيك‌هاي سيستم اثر مخرب داشته باشد. آب درون موتور تنها از مجاري فلزي موتور عبور نمي‌كند، از شيلنگ‌ها و لاستيك‌هاي متعددي عبور كرده و در مسيرش از روي بسياري از واشرها عبور مي‌كند. پس نبايد به گونه‌اي باشد كه باعث تغيير حالت در اين قطعات لاستيكي و پلاستيكي شود و در مجموع نبايد اثر مخربي روي اين قطعات داشته باشد.
اما يكي ديگر از خصوصيات ضد يخ اين است كه نبايد روي تبادل حرارتي سيستم تاثير منفي بگذارد. يعني مانع از انتقال حرارت موتور نشود. ضد يخ بايد به گونه‌اي باشد كه به راحتي حرارت را از موتور به آب و سپس به محيط منتقل كند. اين خاصيت را مي‌توان يكي از عوامل مهم در كاركرد مناسب موتور و افزايش طول عمر آن دانست. ضد يخ بايد قابل سوختن نبوده و آتش نگيرد.
يكي ديگر از مختصات ضد يخ اين است كه نبايد بوي نامطبوعي داشته باشد. همچنين غلظت آن در دماهاي پايين تغيير نكند. اما يكي از وظايف ضد يخ حفاظت از فلزات قطعات مورد استفاده در سيستم خنك كاري موتور است به گونه‌اي كه شما مي‌توانيد به راحتي خودرويي را كه با ضد يخ همواره حركت كرده است و در شرايط بد آب و هوايي امتحان كنيد. تمامي مجاري رادياتور و موتور در صورت وجود ضد يخ كاملاً باز است. همچنين رادياتور و متعلقات آن كاملاً سالم است. اما خودروهايي كه ضد يخ را درون آب موتور نمي‌ريزند، پس از مدتي نه چندان طولاني به راحتي دچار خرابي‌هاي متعدد در رادياتور و سيستم خنك‌كننده مي‌شوند. اما عده‌اي معتقدند كه با قراردادن ضد يخ درون فريزر و يا نقطه‌اي سرد، مي‌توانند به كيفيت آن پي ببرند. اما اين عقيده كاملاً اشتباه است. شما با اين كار فقط مي‌توانيد به خاصيت ممانعت از يخ‌زدگي و انجماد ضد يخ پي ببريد. اما هيچ‌گاه نمي‌توانيد به مواد افزودني درون آن پي ببريد و مواد ضد خوردگي و ضد رسوب آن را تست كنيد.
اما اين سئوال در ذهن بسياري از خوانندگان پيش مي‌آيد كه بهترين ضد يخ چيست و معيار و ملاك انتخاب ضد يخ مناسب چيست؟
مي‌توان به جرأت گفت كه بهترين ضد يخ همان ضد يخي است كه كارخانه سازنده موتور توصيه كرده است. اگر نتوانستيد اين مساله را بيابيد، مي‌توان با توجه به علامت استاندارد و سابقه استفاده از ضد يخ، محصول موردنظر را خريد. اما نكاتي را نيز بايد يادآور شوم تا در هنگام استفاده از اين تركيب شيميايي استفاده كنيد. اگر از ضد يخ‌هاي از پيش رقيق شده استفاده مي‌كنيد، هرگز آنها را با آب رقيق نكرده و همان‌طور استفاده كنيد. عده‌اي از مصرف‌كنندگان بر اين مساله اعتقاد دارند كه اگر درصد بيشتري ضد يخ را بدون آب موتور بريزند، نقطه انجماد آب را پايين مي‌آورد.
اگر بيشتر از 68درصد محلول داخل رادياتور ضد يخ باشد. نقطه انجماد بالاتر رفته و محلول خيلي زودتر يخ مي‌زند. قبل از ريختن ضد يخ مواردي را حتماً رعايت كنيد. ابتدا مجاري خنك‌كاري شيلنگ‌ها، واشرها را حتماً از نظر نشتي چك كنيد، سپس محلول را به سيستم وارد كنيد. بهترين نسبت استفاده از ضد يخ نسبت 50 به 50 است. يعني ضد يخ و آب را درست به اندازه هم وارد رادياتور مي‌كنيد.
قبل از ريختن ضد يخ آن را با آب بيرون از موتور مخلوط كرده و به هم مي‌زنيم. سپس محلول را وارد موتور مي‌كنيم. همچنين از ترموستات و عملكرد آن نيز كاملاً مطلع مي‌شويم. شايد مهمترين خصوصيات ضد يخ عدم يخ‌زدگي و عدم جوش آوردن آب موتور مي‌باشد.
اما خاصيت ضد رسوب آن نيز آن قدر مهم است كه مي‌توان گفت بايد در تمام چهار فصل سال، ضد يخ داخل آب موتور باشد. اگر هنوز به فكر ضد يخ موتور خودروي خود نيفتاده‌ايد، من توصيه مي‌كنم همين الان به سراغ خودرويتان رفته و درب رادياتور را باز كنيد، ميزان ضد يخ را به راحتي مي‌توانيد چك كنيد. اگر آب خالي درون رادياتور قرار دارد، در اولين فرصت محلول، ضد يخ و آب را وارد موتور كنيد. اين مساله را حتماً جدي بگيريد. اگر حتي يك بار آب يخ بزند ممكن است آسيبي به موتور خودروي شما وارد كند كه هزينه تعمير آن بسيار بالا بوده و ديگر هيچ‌گاه موتور به وضعيت نرمال بازنمي‌گردد. در اين هفته سعي شد تا تمامي خصوصيات يك ضد يخ مناسب و استاندارد ذكر شود تا همه خوانندگان با آن آشنا شوند.
__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.


پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از MAHDI-TONDAR بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 05:33 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب