آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

تعیین جایزه 20 میلیون ریالی برای شکستن گل پخش کن های رنو ساندرو ساخت آکو

فروش آپشن ها و لوازم یدکی تندر90 - رنو ساندرو 33933630-021 آکام

آکام - فروش آپشن ها و لوازم یدکی ال90 - ارسال به سراسر کشور


بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 01-11-2010
Tondkar آواتار ها
Tondkar Tondkar آنلاین نیست.
سرعت : 65 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-809
اتومبیل: لوگان
محل سکونت: کرج
نوشته ها: 916
سپاس از دیگران: 626
676 بار در 279 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض اکسید نیتروژن - سيستم egr

EGR كه مخفف عبارت Exhaust Gas Recirculation است بيانگر تكنيكي است براي كاهش اكسيد نيتروژن (كه از گازهاي مضر است) ميباشد و امروزه در بيشتر موتورهاي احتراق داخلي مدرن استفاده ميشود.

در اتومبيل مجهز به اين سيستم 80% هواي تازه + 20% گازهاي خروجي از اگزوز را بعنوان هواي ورودي از منيفلد ورودي وارد سيلندر ميكنند يعني از اكسيژن باقي مانده در گازهاي خروجي از اگزوز بازهم استفاده ميشود.

مخلوط كردن هواي تازه با قسمتي از هواي خروجي از اگزوز موجب رقيق شدن هواي مخلوطي -از نظر ميزان اكسيژن- با سوخت ميشود و كاهش ماكزيمم دماي شعله در هنگام انفجار را نتيجه ميدهد.
از آنجاييكه تشكيل اكسيد نيتروژن يا Nox در دماهاي بالاتر به مراتب راحت تر است به كمك اين سيستم دماي شعله كاهش يافته و در نتيجه زمينه تشكيل اين گاز آلاينده به شدت كاهش مي يابد.


EGR در موتورهاي بنزيني يا S
I
چون در اين موتورها سوخت بايد با درصد معيني اكسيژن مخلوط شود و اگر اكسيژن از اين ميزان كمتر شود انفجار به حالت جزئي صورت ميگيرد و موجب عدم حركت كارامد پيستون ميشود بايد درصد مشخص و كنترل شده اي از هواي اگزوز به هواي ورودي اضافه شود كه در اين موتورها اين ميزان 5 الي 20 درصد هواي ورودي ميباشد.


مزاياي استفاده از اين سيستم در موتورهاي بنزيني :

- كاهش Nox
- كاهش خفگي در موتور
- كاهش تلفات گرمايي : كاهش دماي شعله احتراق در EGR به معناي كاهش تلفات انرژي گرمايي در سطوح و ديواره محفظه احتراق و در نتيجه امكان كار مكانيكي بيشتر ميشود.
- عدم تجزيه شيمياي تركيب احتراق : در دماي بالا امكان تجزيه شيميايي تركيب احتراق وجود دارد و به كمك EGR اين امكان نيز كاهش مي يابد.



EGR در موتورهاي ديزل
به دليل ساختمان اين موتورها - كه عبارتست از فشرده شدن هوا و افزايش دماي آن و سپس پاشش سوخت روي آن و ايجاد احتراق - محدوديت در استفاده از گاز خروجي از اگزوز كمتر است و گاز EGR ميتواند تا 50 درصد هواي تراكمي را تشكيل دهد.
بدليل اينكه فرايند احتراق در موتورهاي ديزل فرايندي فشار ثابت است امكان خفگي اين موتورها به مرتب كمتر است و سيستم EGR در موتورهاي مدرن ديزل عمدتا جهت كاهش Nox به كار ميرود.



مكانيزم :
بازيافت گاز خروجي از اگزوز توسط ايجاد يك سيستم راه گاهي بين منيفلد خروجي و منيفلد ورودي انجام ميشود و يك سوپاپ كنترل معروف به سوپاپ EGR در انتهاي اين مسير و در ورودي منيفلد ورودي تعبيه شده كه با فرمان ECU باز و بسته ميشود و بدين طريق ميزان هواي بازيافتي ورودي به منيفلد ورودي كنترل ميشود.


عيب سيستم EGR :
در كنار تمام مزاياي نامبرده شده به هر حال سيستم EGR به دليل كاهش دماي شعله كاهش راندمان حرارتي موتور را در پي دارد و اين باز هم مهر تاييدي است بر اينكه در يك موتور احتراق داخلي هيچگاه نميتوان تمام فاكتورها را باهم داشت.
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 01-19-2010
Tondkar آواتار ها
Tondkar Tondkar آنلاین نیست.
سرعت : 65 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-809
اتومبیل: لوگان
محل سکونت: کرج
نوشته ها: 916
سپاس از دیگران: 626
676 بار در 279 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض اکسید نیتروژن چگونه قدرت را افزایش می دهد؟

نویسنده : علیرضا رمضانی - cariran.ir


بارها پیش امده که اطرافیان این سوال را از من پرسیده اند که واقعآ اکسید نیتروژن چگونه کار می کند؟ البته این سیستم به ندرت در ایران مشاهده شده و اکثر افرادی که در این مورد سوال پرسیده اند این سیستم را در فیلم ها و بازی های کامپیوتری مشاهده کرده اند و نام های مختلفی بر روی این سیستم نهاده اند.(قدرت ، نیترو ، توربو و ...)

در این مقاله سعی کرده ام که توضیح کوتاه و تاحد امکان ساده ای را به علاقه مندان ارائه دهم.قبلآ از شما به دلیل ساده و مبتدیانه بودن انیمیشن ها عذر خواهی می نمایم به هر حال تا جایی که در توان داشتم برای قابل فهم کردن موضوع حتی برای افرادی که اطلاعات فنی کمی دارند تلاش نموده ام.

در موتور احتراقی مخلوطی از سوخت و هوا با نسبتی مشخص معمولآ 1:12 به داخل سیلندر و پیستونی کشیده می شود و بعد از متراکم شدن با جرقه ای توسط شمع محترق شده و تولید انرژی حرارتی بالایی می کند.این سیستم را می توانید در انیمیشن ذیل مشاهده نمایید.

برای نمایش انیمیشن باید نرم افزار flash player بر روی رایانه شما نصب باشد.
حالا اگر ما بتوانیم با ترفندی اکسیژن بیشتری به داخل سیلندر ارسال کنیم و به همراه ان سوخت بیشتر، واضح است که قدرت بیشتری تولید خواهد شد.

اکسید نیتروژن دو خاصیت مهم دارد که به وسیله این خاصیت ها می توانیم به هدفمان برسیم.زمانی که اکسید نیتروژن در دمای 570 درجه فارنهایت یا 300 درجه سانتی گراد قرار می گیرد به دو گاز اکسیژن و نیتروژن تجزیه می شود و مقدار زیادی اکسیژن در اختیار ما قرار می دهد در این زمان مقدار سوخت ارسالی را نیز افزایش می دهیم و مجموعه این عوامل مساوی است با قدرت یا همان اسب بخار بیشتر و در نهایت بدست امدن شتاب بالا برای خودرو.

دومین خاصیت: زمانی که اکسید نیتروژن تبخیر می شود باعث خنک شدن هوای ورودی به سیلندر می شود با خنک شدن هوا چگالی ان کم می شود کم شدن چگالی یعنی کم شدن حجم هوا و این عمل باعث می شود هوای بیشتری به داخل سیلندر وارد شود و ما دوباره می توانیم مقدار سوخت را افزایش دهیم و قدرت بیشتری از کار موتور حاصل می شود.برای درک بهتر به انیمیشن ذیل توجه نمایید.
به حتم این سوال برای شما پیش امده که چرا برای همه خودروها و در تمام مواقع از این سیستم استفاده نمی شود؟

یک موتور 5 لیتری که در دور 4000 دور بر دقیقه کار می کند در هر دقیقه 10000 لیتر هوا مصرف می کند(در مقایسه با مصرف 0.2 لیتر بنزین)این حجم خیلی بالایی می باشد و در مقابل مخزن های ما محدودیت هایی دارند و نمی توانیم مقدار زیادی از اکسید نیتروژن را در این مخزن ها ذخیره کنیم البته نا گفته نماند که اکسید نیتروژن نیز همانند بقیه گاز ها حتی زمانی که به صورت مایع متراکم باشد فضای زیادی را اشغال می کند. به همین دلیل این گاز را به صورت مایع در داخل مخازنی نگه داری می کنند که مقدار کمی می باشد و فقط می توانید چند دقیقه از ان بهره ببرید.این مقدار اندک را توسط کلیدی که معمولآ روی فرمان قرار میدهند کنترل می کنند و در مواقع لزوم برای بدست اوردن شتاب بالا از ان استفاده می کنند.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Tondkar بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 02-01-2010
روابط عمومی آکو فروم آواتار ها
روابط عمومی آکو فروم روابط عمومی آکو فروم آنلاین نیست.
مدیر روابط عمومی و ناظر ارشد
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
اتومبیل: LOGAN
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 4,889
سپاس از دیگران: 3,057
7,793 بار در 2,092 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض Egr چیست ؟

EGR چیست ؟

EGR مخفف کلمات لاتین زیر می باشد :
Exhaust Gas Recirculation
و به معنای بازگشت یا چرخش مجدد گازهای خروجی اگزوز می باشد.
در حقیقت سیستمی است که سبب بازگشت مقداری از گازهای اگزوز٬ به داخل موتور و محفظه سیلندر می شود.
EGR چه سودی دارد :
همان طور که می دانید با روشن شدن موتور و شروع به کار اتومبیل٬ از خروجی موتور یا همان اگزوز گازهای آلاینده ای وارد اتمسفر می شوند و هر چقدر هم که موتور با شرایط ایده آل کار کند باز هم حجم زیادی از این گازها وارد محیط اطراف می شوند٬ که شامل دی اکسید کربن(CO2)مونو اکسید کربن(CO)و اکسیدهای نیتروژن(NOx) هستند.
در این بین اکسیدهای نیتروژن از خطرناک ترین گازهای آلوده کننده محیط زیست به شمار می آیند و البته فقط در دماهای بسیار بالا قابلیت تولید دارند و مرز حرارتی تولید این اکسیدها حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد .
مسلم است که با گذشت زمان و کار کردن موتور دمای اتاقک احتراق بالا و بالاتر رفته و خصوصا در شرایط تحت بار٬ از مرز ۲۵۰۰ درجه نیز می گذرد و سبب تولید حجم قابل توجهی از اکسیدهای نیتروژن می شود که به راحتی وارد فضای اطراف می شوند.
سیستم egr با وارد کردن درصدی(حدود ۵ تا ۱۰ درصد) از گاز خروجی موتور-که شامل حجم زیادی دی اکسید کربن می باشد-به منیفولد ورودی و از آن جا به داخل محفظه انفجار٬ سبب کاهش دمای آن شده و آن را زیر ۲۵۰۰ درجه نگاه می دارد. پس با این روش به راحتی تولید اکسیدهای خطرناک نیتروژن را کنترل نموده و به عدم آلودگی محیط زیست کمک شایانی می نماید.
اما این کاهش دما چگونه صورت می گیرد :
همان طور که می دانید هر چقدر حجم مخلوط سوخت و هوا در سیلندر٬ یا به عبارت دیگر حجم محفظه احتراق بیش تر باشد انفجار بزرگ تری صورت گرفته و گازهای بیش تری تولید شده و دما بالاتر می رود.
پس اگر بتوان حجم محفظه احتراق را به روشی کوچک کرد دما کمتر بالا می رود این کار در سیستم EGR با وارد کردن مقداری گاز سوخته موتور که بیش تر شامل CO2 است٬ انجام می شود و حجم موثر محفظه را اندکی کاهش داده و سبب کنترل دما می شود. در ضمن اندکی CO ورودی نیز امکان ترکیب مجدد تبدیل شدن به CO2 را می یابند.
اما مسلما ما همواره به دنبال افزایش قدرت و توان تولیدی موتور هستیم و واضح است که قدرت تولیدی با حجم موتور رابطه مستقیم دارد پس چه باید کرد؟
خوب دقیقا به همین دلیل است که سیستم EGR در زمانی که به ماکزیمم قدرت موتور نیاز دارید یا در حالت تمام بار (یا تمام گاز) که دریچه گاز تا انتها باز می شود٬ از مدار خارج شده و خاموش است. همینطور در هنگام کارکرد موتور در دور آرام (slow) که بسیار به مخلوط سوخت و هوا وابسته است٬ این سیستم سبب بد کار کردن موتور می شود و به نظر می رسد موتور ریپ می زند پس در دور آرام نیز از مدارخارج می شود و عموما در کاربردهای عادی و مسافرت های طولانی با سرعت های ثابت و کلا جایی که موتور به قدرت کامل خود نیاز ندارد به کار می رود.
www.ACOforum.org - Logan Tuning

انواع EGR :
سیستم EGR دو گونه متفاوت دارد یکی داخلی و دیگری خارجی .
سیستم داخلی از یک مجرا استفاده می کند که مستقیما از منیفولد خروجی به سوپاپ ورودی رفته و هیچ قسمت اضافی بیرون موتور ندارد و در داخل خود سرسیلندر تعبیه شده است.
اما سیستم خارجی از مکش منیفولد ورودی استفاده کرده و از خروجی اگزوز به وسیله مدار جانبی به منیفولد ورودی متصل می شود.
نمونه خارجی که در دهه ۷۰ فراگیر شد از یک سوپاپ یا شیر کنترل به نام egr valve استفاده می کرد و فقط دوحالت فعال یا غیر فعال داشت ولی نمونه های جدیدتر (دهه ۸۰ و۹۰) از یک سوپاپ با تنظیم متغیر بهره می بردند و نمونه های جدیدتر نیز که با ECU و مدارات الکترونیکی پیشرفته کنترل می شوند.
www.ACOforum.org - Logan Tuning

توجه :
اما این سیستم مانند دیگر سیستم ها و تجهیزاتی که از مکش موتور استفاده می کنند نیاز به بررسی و کنترل مداوم دارد و اکثر افراد آن را به خاطر کاهش قدرت موتور و نا ملایم کردن دور آرام٬ از دور خارج می کنند. هر چند در کل این سیستم سبب کاهش قدرت موتور می شود ولی مزایای زیست محیطی آن بیش از آن چیزی است که به نظر می آید. در ضمن افت قدرت ناشی از آن در موتور های حجیم و بزرگ که خود قدرت فراوانی تولید می کنند به چشم نمی آید پس با یک سرویس و چک آپ کامل دوره ای از "مسیرهای مکش و سوپاپ آن" می توان از صحت عملکرد آن مطمئن شد و بیهوده آلودگی اضافی تولید نکرد.
momocar


پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 11:08 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب