آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #51  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow

ترمز دستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد




www.ACOforum.org - Logan Tuning


دسته ترمز دستی در خودروی سواری



تُرمُز دستی یکی از اجزاء خودرو است.
برای اینکه خودرو در توقفگاه‌ها در اثر شیب محل به راه نیفتاده خطری ایجاد ننماید ترمزی به نام ترمزدستی در آن پیش‌بینی نموده‌اند که این ترمز ممکن است روی چرخ‌ها قرار داده شده چرخ‌ها را از چرخیدن بازدارد و یا روی میل گاردان تعبیه شود و مانع گردیدن آن شود.
قدرت ترمز دستی به مراتب کمتر از ترمز پایی است و کاربرد آن تنها در مواقعی است که می‌خواهند یک خودروی ایستاده حرکتی نکند.
به طور کلی متوقف شدن خودرو به وسیله ترمزها در حین سرعت به واسطه اصطکاک بازوهای ترمز با کاسه چرخ‌ها است. اصطکاک طولانی تولید گرمای زیاد نموده و ممکن است فلزات و لنت را سرخ نموده و حتی ذوب نماید، ازاینرو کاربرد ترمز باید کوتاه و متناوب باشد.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #52  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow

دستی کشیدن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دستی کشیدن یکی از اصطلاحات رانندگی با خودرو سواری است.


دستی کشیدن به معنی بالاکشیدن ناگهانی ترمز دستی برای لغزاندن عمدی خودرو در جهت کناری است. از روش دستی کشیدن برای رد کردن هرچه سریعتر یک پیچ در مسابقات یا برای چرخاندن خودرو دور محورش به منظور نمایش یا تفریح استفاده می‌شود.


برای این کار، راننده به هنگام حرکت، وزن ماشین را بر روی چرخ‌های بیرونی می‌اندازد و سپس با گرفتن ترمز دستی یعنی قفل کردن چرخ‌های عقب محل تماس این چرخ‌ها با سطح اسفالت را دچار لغزش می‌کند. با تمرین می‌توان با رها کردن به موقع ترمز دستی و گاز دادن به‌هنگام، خودرو را دوباره دقیقاً در مسیر دلخواه قرار داد.


در مسابقات رالی هم گاه از این روش استفاده می‌شود.


در صورت بالا بودن سرعت و حفظ تعادل و همچنین آسفالت مناسب خودرو با دستی کشیدن تا چند دور به دور خود می‌چرخد.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #53  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow تاپیک جامع مسائل کلی در مورد ترمز خودرو و معرفی انواع سیستم ترمز و ترمز دستی در خودر

ترمز ABS

www.ACOforum.org - Logan Tuning

ترمز ABS چیست
در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی
فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم
ترمز ای بی اس ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمیدهد و باعث
می شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد ترمز گیری
مطمئن و کنترل شده زمانی است بین مقاومت ایجاد شده توسط سیستم ترمز و مقاومت
ایجاد شده توسط سیستم ترمز و مقاومت ایجاد شده توسط تایرها و سطح جاده رابطه زیر برقرارباشد
مقاومت در سیستم ترمز <مقاومت بین سطح جاده و تایرها
در صورت قفل شدن چرخهای عقب خودرو روی سطح جاده سر می خورد و به دور خود می چرخد
و اگر چرخ های جلو قفل شود کنترل فرمان از دست راننده خارج می شود سیستم ترمز ABS فشار
هیدرولیکی که در سیستم وجود دارد و به سیلندر چرخ وارد می شود را به گونه ای کنترل می کند
که از قفل شدن چرخ های خودرو در جاده های لغزنده و یا هنگام ترمزهای شدید جلوگیری شود در
خودروهای معمولی که فاقد ترمز ABSمی باشد اگر ترمز گیری در جاده ای لغزنده صورت گیرد راننده
برای کنترل خودرو باید به صورت تلمبه زدن که به صورت این می باشد که پدال را فشار و ان را رها
کند این عمل را چندین بار سریع انجام دهد تا بتواند تعادل خودرو را حفظ کند اما در سیستم ترمز
ABS این عمل به صورت خودکار و با سرعت بیشتر و دقیق تر انجام می شود

عملکرد سیستم ترمز ABS
الف حسگرهای سرعت با تشخیص سرعت چرخها اطلاعات لازم را به شکل سیگنال به ECU ترمز
ABS ارسال می کنند
بECU با محاسباتی دقیق که اطلاعات اولیه ان را تغییرات سرعت چرخشی چرخها و سرعت
خودرو تشکیل میدهد وضعیت چرخها را بدست می اورد
پ در ترمزهای شدید ECU به فعال کننده سیستم فرمان میدهد که فشار بهینه و لازم را به هر کدام
از ترمزها اعمال کند
ت واحدهای فشار هیدرولیک ترمز بر اساس فرمانی که از ECU می گیرد فشار هیدرولیک را کاهش
یا افزایش میدهند و یا ثابت نگه میدارند به این ترتیب برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها نرخ لغزش
مطلوب که 10تا 30 درصد می باشد ایجاد می شود

حسگرهای سرعت چرخ
حسگرهای سرعت چرخ های عقب و جلو شامل اهن ربای دائم و کوئل و هسته است دنده هایی که
دور تا دور روتور قرار گرفته اند هنگام چرخش روتور ولتاژ AC را با فرکانس متناسب با سرعت چرخش
روتور تولید می کنند از ولتاژ AC در ECU برای دریافت اطلاعات مورد نیاز مربوط به سرعت چرخ ها
استفاده می شود

حسگر شتاب
استفاده از حسگر شتاب ECU سیستم ABS قادر می سازد تا مقدار شتاب منفی خودرو را اندازه
گیری کند و به این ترتیب از وضعیت سطح جاده بهتر مطلع شود در نتیجه برای جلوگیری از قفل شدن
چرخها دقت ترمز گیری افزایش می یابد در ضمن به حسگر شتاب حسگر G نیز گفته می شود

فعال کننده ABS
فعال کننده ABS با توجه به سیگنالهای ارتباطی که از ECU دریافت میکند فشار روغن هیدرولیک هر
یک از ترمزها را به گونه ای کنترل می کند که بر هر کدام از ترمزها فشار روغن به شکل مناسبی
وارد شود

اجزای سیستم ترمز ABS
الف واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
ب واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پ پمپ
ت سیلندر اصلی
ه سلونوئیدها
د انبارها اکومولاتورها
ز سنسورهای سرعت
ر سایر تجهیزات ورودی واحد
خ کنترل الکترونیکی
انواع سیستم های ترمز ABS
شرکت های خودروسازی جهان از سیستم های ترمز ABS مختلفی بر روی خودروهیشان استفاده
می کنند که اصولا کار و کلیات سیستم های ABS را دارا می باشد اما با هم فرق های دارند
الف سیستم های بندیکس (ترمز ABS)
ب سیستم های بوش(ترمز ABS)
پ سیستم های کلسی –هایز(ترمز ABS)
ت سیستم های دلفی- چیسیس(ترمز ABS)
ز سیستم های نیپوندنسو و نیسین و سومیتوو(ترمز ABS)
ر سیستم های توس(ترمز ABS)
د سیستم های تویوتا(ترمز ABS)

www.ACOforum.org - Logan Tuning
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #54  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow تاپیک جامع ترمز

ترمز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد




www.ACOforum.org - Logan Tuning
ترمز چرخ جلوی یک دوچرخه





به ابزاری که برای بازداشتن یک وسیله از حرکت بکار می‌رود تُرمُز گفته می‌شود.
واژه ترمز از زبان روسی وارد فارسی شده‌است.


ترمز در خودروها به چند صورت وجود دارد:
۱- ترمزهای سیمی
۲- ترمزهای هیدرولیکی
۳-ترمزهای پنوماتیکی


ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند نوع هیدرولیکی بیشترین کاربرد رادارد و رایج ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک وسنگین می‌باشد


ترمزهای پنوماتیکی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمز گیری صورت می پذیرد


طرز کار کلی ترمزهای هیدرولیکی به این صورت است که بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیلهٔ اهرم بندی نیرو به پمپ اولیهٔ روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود رابافشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمز گیری راانجام می‌دهد
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #55  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow تاپیک جامع ترمز

سیستم ترمز ای بی اِس ABS
یکی ازبهترین راهها برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است.
ترمز ای بی اس دستگاهی الکترونیکی است که در هنگام ترمزگیری با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لِنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع می‌کند.


تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمزها می‌شود.


سیستم ترمز مجهز به‌ای بی اس قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد کند.





www.ACOforum.org - Logan Tuning


ترمز ای بی اس بر روی یک موتورسیکلت








کاهش خط ترمز، افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده، افزایش کنترل فرمان، کاهش اثر شرایط متفاوت جاده روی لاستیک‌ها، کاهش‌ مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.




اهمیت این گونه ترمزها بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعت‌های بالا بیشتر نمایان می‌شود. در این گونه موارد راننده از کنترل کامل روی وسائل نقلیه خود برخوردار است. در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد.




این سیستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد.


نکته منفی در مورد ترمزهای ای بی اس صدای نسبتا شدید آنها در هنگام ترمزگیری روی سطوح بسیار لغزنده‌است.



در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید. در این زمان ای بی اس شروع به کار کرده و راننده قادر خواهد بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کند.

اجزای سیستم ترمز ABS:
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU،
واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU،
پمپ، سیلندر اصلی،
سلونوئیدها،
انبارها اکومولاتورها،
سنسورهای سرعت،
سایر تجهیزات ورودی واحد،
کنترل الکترونیک.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #56  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

سیستم ترمز ABS

ABSدر جادهای مرطوب ولغزنده ممکن است که چرخها از مسیر خود خارج شوند سیستم ترمز . فرمان و و چرخ را محصور کرده و در مسیر مستقیم نگه میدارد.
در وسیله نقلیه ای که به سیستم ترمز ضد قفل مجهز نیست راننده از ترمز پمپی زیر پای خود برای ترمز گرفتن استفاده میکند ولی در وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است پای شما باید بطور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید .
www.ACOforum.org - Logan Tuning



کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخها را محصور کندو در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.
بیشتر ماشینهای جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوائی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.
تفاوت وسایل نقلیه دارای ترمز ضد قفل در این است که این سیستم بر هر چهار چرخ وسیله نقلیه اثر میگذارد و باعث محصور کردن چرخها و در مسیر نگه داشتن اتومبیل می گردد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning



وقتی که ترمز ضد قفل فعال است شما ممکن است یک لرزش ناچیزی را در زیر پدال ترمز احساس کنید که نتیجه فعال بودن ترمز ضد قفل و پمپاژ کردن آن به پدال است و یک صدای وزوز ناچیزی هم شنیده می شود.

شاید اتومبیلهای دارای ترمز ضد قفل سریع تر از بقیه اتومبیلها باشند ولی تفاوت عمده آن با وسایل دیگر در این است که در موقع ترمز گرفتن وسیله نقلیه را سریع تر و در زمان کوتاهی متوقف می کند حتی در مکانهایی که سطحی یخ زده ولیز دارند. پس این سیستم با تعداد دفعات زیاد با فاصله های کم بر روی چرخ تاثیر می گذارد
منبع:ایران انجین
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 01-16-2010 در ساعت 01:02 PM دلیل: حذف تصویر تکراری در پست خودم!!
پاسخ با نقل قول
  #57  
قدیمی 01-14-2010
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

ترمز ( مقاله جامع )
از کار100 بلگفا
ترمز وسیله ای برای ایجاد شتاب منفی در خودرو است

قدرت این سیستم معمولا 10 برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد .



www.ACOforum.org - Logan Tuning

مراحل ترمز گیری :


1 : عکس العمل راننده ( از لحظه ای که راننده مانع را میبیند تا وقتی که پدال ترمز را می فشارد معمولا بین 5/0 تا 5/1 ثانیه طول می کشد

1 : فشار پدال ( تا رسیدن نیروی روغن به لنت ها حدود 5/0 ثانیه ) خوردگی لنت ها موجب افزایش این زمان می شود

3 : از لحظه ای که لنت به دیسک می چسپد تا توقف کامل ( اگر جنس لنت مرغوب نباشد این زمان طولانی می شود )

مجموع این سه زمان را خط ترمز می گویند .


انواع ترمز ها :

1 : دیسکی ( چرخهای جلو )

www.ACOforum.org - Logan Tuning



عیوب سیستم دیکی : در معرض کثیفی قرار دارد – گران تر است – اعمال سیستم ترمز کفشکی روی آن دشوار است

www.ACOforum.org - Logan Tuning

2 : کفشکی ( چرخهای عقب )

www.ACOforum.org - Logan Tuning



عیوب کاسه ای : ضعیف تر است – تعمیرات آن سخت تر است

www.ACOforum.org - Logan Tuning


خرابی شدید در محل کفشک ها

www.ACOforum.org - Logan Tuning



و انواع دیگر مانند نواری و ......



دو نوع حالت ترمز داریم


1 چرخ روی زمین می غلتد تا به ایستد : این نوع نوع ترمز بسیار مناسب است و توقع خیلی سریع است

2 : چرخ روی زمین سر میخورد : در این حالت چرخ ما قفل می شود و مسافت خط ترمز زیاد تر است

ترمز ABS

این سیستم از قفل شدن چرخ جلو گیری می کند
قدرت این سیستم بر خلاف فکر اغلب مردم با ترمز معمولی برابر است و فقط فرق این دو در ایمنی بالاتر ABS است که در سرعت های بالا و جاده های نا مناسب مانع از قفل شدن چرخها می شود .
به این ترتیب که با گرفتن و رها کردن دیسک مانع از قفل شدن ترمز در شرایط سخت میشود .



نحوه عملکرد سیستم کفشکی :

روغن با فشار زیاد وارد سیلندر چرخ می شود و دو پیستون کوچک را به طرف کفشک ها می فشارد و با چسپیدن کفشک ها به کاسه چرخ عمل ترمز گیری انجام می شود .

www.ACOforum.org - Logan Tuning



نحوه عملکرد سیستم دیسکی :

روغن وارد محفظه ترمز شده و بسته به ( شناور یا پایه ثابت ) بودن پیستون را به طرف لنت می فشارد
و باعث چسپندگی لنت آسبستی به دیسک می شود .



پمپ اصلی ترمز

زیر پدال قرار دارد و نیروی پای راننده به روغن اعمال می کند

و تشکیل شده از یک :
- سوپاپ فشار
- فنر
- واشر تشتکی
- واشر فنری
- پیستون
- گردگیر
- خار فنری

بوستر

سیستمی است که وظیفه تقویت نیروی ترمز را به عهده دارد و در بعضی سیستم ها قبل از پمپ اصلی ( پراید – پژو و ..... ) و در بعضی دیگر بعد از آن قرار دارد .
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #58  
قدیمی 01-16-2010
Tondkar آواتار ها
Tondkar Tondkar آنلاین نیست.
سرعت : 65 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-809
اتومبیل: لوگان
محل سکونت: کرج
نوشته ها: 916
سپاس از دیگران: 626
671 بار در 277 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

معرفی برنامه پایداری الکترونیکی(ESP)
قابلیت فرمان پذیری و پایداری هر خودروئی بر اساس شرایط رانندگی ، وضعیت جاده و نیز میزان چسبندگی تایرها به سطح جاده متفاوت می باشد . در سیستم ترمز
Electronic Stability Program یا (ESP) در صورت نیاز بر اساس موقعیتهای فوق الذکر ، رفتار خودرو با انجام عمل ترمزگیری مستقل بر روی چرخها متعادل می گردد و خودرو را در جاده پایدار نگه
می دارد . این پایداری تا زمانی ادامه می یابد که نیروی جانبی ایجاد شده توسط تایر جهت بقای آن حین عمل دور زد ن ، کافی باشد در غیر این صورت دو حالت Understeering و Oversteering پدید می آید که به شرح زیر می باشند:
Understeering function:
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود ، در موارد
زیر حادث می گردد :
-1 کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
-2 در حالت فرمان دادن بیش از حد خودرو( در برخی موارد )
-3 در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن ( در برخی موارد )
در این مرحله سرعت خودرو حول محور Yaw Speed ,, Z کافی نمی باشد.
Oversteering function:
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود ، در موارد
زیر حادث می گردد :
-1 کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت
متعادل نگه داشتن خودرو در مسیر جاده.
-2 در حالت شتاب منفی ناگهانی ( رها کردن ناگهانی پدال گاز ) در
برخی موارد
-3 در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن. ( در برخی موارد
در خودروهای دیفرانسیل عقب )
این مرحله سرعت خودرو حول محور Z یا Yaw Speed بیش از حد زیاد است.
سنسورهای سیستم :
سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان : که از طریق سیستم مولتی پلکس (CAN) با شبکه ارتباط برقرار می کند.
توجه : در صورتی که در سیستم فرمان قطعه ای تعویض شود ،لازم است که نقطه صفر ( میزان بودن چرخها ) فرمان برای ECU این سیستم شناسائی شود.
سنسور سرعت چرخ : که از طریق سیم معمولی به ECU مربوطه متصل می شود و در صورت تعویض نیاز به شناسائی ندارد.
سنسور سرعت خودرو حول محور Z که از طریق سیم معمولی و مولتی پلکس به ECU مربوطه متصل می شود.
سنسور شتاب جانبی : که به ضربه و شوک جانبی حساس است و در موقع نصب ، جهت آن می بایست درست در نظر گرفته شود.
سنسور فشار باد تایرها : که در تمامی حالات فشار باد تایرها را بررسی می کند و اطلاعات را به ECU مربوطه ارسال می نماید.
شرح عملکرد سیستم :
اطلاعات مربوط به سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان ، میزان باز بودن دریچه گاز ، سرعت خودرو و...... که بر اساس شرایط رانندگی مورد دلخواه راننده تنظیم شده و نیز اطلاعات سرعت خودرو حول محور Z ، سنسور شتاب جانبی نیز بر اساس وضعیت خودرو روی جاده ، به ECU سیستم ESP وارد می شود و پس از پردازش توسط آن ، و در صورتی که انحراف مسیر خودرو توسط آن ردیابی شود ، مسیر حرکت را اصلاح می نماید.
__________________
پاسخ با نقل قول
  #59  
قدیمی 01-18-2010
سایپا دیزل سایپا دیزل آنلاین نیست.
InActive User
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-518
نوشته ها: 2
سپاس از دیگران: 0
4 بار در 2 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض معرفي سيستم abs‌ به صورت كامل و توضيح در خصوص لغات اختصاري مرتبط با خودرو

آشنايي با سيستم ترمز ABS :
سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است. ترمز ABS دستگاهي الكترونيكي است كه در هنگام ترمزگيري با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار) هيدروليك در كسري از ثانيه ارتباط لنت را با ديسك يا كاسه برقرار و قطع مي‌كند. تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوكه كردن يا قفل كردن ترمزها مي‌شود. اهميت اين گونه ترمزها بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا بيشتر نمايان مي‌شود. در اين گونه موارد راننده از كنترل كامل روي وسائل نقليه خود برخوردار است. نكته منفي در مورد ترمزهاي ABS صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است.

در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد. اين سيستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد. بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد.
در اين زمان ABS شروع به كار كرده و شما قادر خواهيد بود خودروي خود را در مسير دلخواه هدايت كرده و از برخورد با موانع جلوگيري كنيد.
سيستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعيت ايمن‌تري را براي خودرو ايجاد كند. كاهش خط قرمز افزايش پايداري خودرو در جاده‌هاي لغزنده افزايش كنترل فرمان كاهش اثر شرايط متفاوت جاده روي لاستيك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستيك و سيستم تعليق در ترمز و پايداري خودرو در جاده‌هاي ناهمگن به هنگام ترمز شديد از فوايد اين سيستم است. با اين كه سيستم ABS داراي ايمني بالايي است، ولي وجود آن در خودرو نبايد باعث سرپيچي راننده از رعايت مقررات رانندگي به خصوص سرعت‌هاي غيرمجاز، رعايت نكردن فاصله ايمني و سرعت مناسب در پيچ‌ها شود. انجام تغييرات شخصي در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و يا چرخ‌ها) مي‌تواند بر عملكرد سيستم ABS تاثير منفي بگذارد.

اجزای سیستم ترمز ABS:
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پمپ
سیلندر اصلی
سلونوئیدها
انبارها اکومولاتورها
سنسورهای سرعت
سایر تجهیزات ورودی واحد
کنترل الکترونیک


ساير اصطلاحات مربوط به اتومبیل:
* سیستم ایربگ ( SRS ) Supplementary Restraint System
*سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی ( EBD ) Electronic Brake-Force Distribution
این سیستم ترمز به عنوان یک سیستم مکمل ترمزی و به عنوان جانشینیجهت شیر تقسیم در سیستمهای ترمز خواهد شد . با استفاده از این سیستم ، توزیع فشارنیروی ترمزی به قسمتهای جلو و عقب خودرو یکسان شده و از کشیده شدن ترمز در هنگامقفل شدن چرخ عقب جلوگیری کرده و در نهایت باعث افزایش بازده سیستم ترمز در تمامیشرایط رانندگی خواهد شد .
* سیستم ترمز کنترل کششی ( TCS ) Traction Control System
شرایط موقعیتهای بحرانی و رانندگی ، فقط محدود به سیستم ترمز نمی باشد ودر شرایط دیگری نظیر استارت و شتابگیری ( مخصوصا" در سطوح لغزنده ) و دور زدن ) چرخش ) نیز رخ خواهد داد که در نتیجه وقوع آنها ، شرایط رانندگی بسیار سخت و کنترلپذیری آنها مشکل خواهد بود . سیستم TCI جهت رفع مشکلات ذکر شده ، طراحی گردیده است . اولین هدف این سیستم به عنوان سیستم مترقی ABS ، حفظ پایداری و فرمانپذیری مناسبخودرو در حین شتابگیری می باشد . این سیستم با مطابقت دادن گشتاور موتور با شرایطموجود سطح جاده ، قبل از وقوع شرایط بحرانی ، این عمل را انجام می دهد . با ترکیببندی و استفاده همزمان از سیستمهای ABS و TCS امکان بهره گیری از شرایط رانندگی باسطوح بالای ایمنی و آسایشی مهیا می گردد .
* سیستم کشش در تمام فصول ( AST ) All Season Traction
درخودروهای چهار چرخ متحرک دائمی بکار می رود ، با بهرهگیری از این سیستم درهرشرایطی نیروی مناسب را به هر چرخ می رساند .
* سیستمکنترل لغزش دراثرشتاب ( ASR ) Acceleration Skid Control این سیستم مانع ازبکسوات چرخهای خودرو در سطوح لغزنده ، شروع حرکت و یا شتابگیری سریع می شود .
* سیستم کنترل ترمز سنسوترونیک ( SBC )Sensotronic Braking System
* سیستم کنترلفعال اتاق و بدنه ( ABC ) Active Body Control
* سیستم ترمز الکترونیکی ( EBS ) Electronic Braking System
در اتوبوسهای جدید سه محور نظیر ولوو B-12 استفادهشده است .
*سیستم کمک ترمز ( BAS ) Brake Assist System
* سیستم هرزگردی ETS
در اثر استفاده از این سیستم حساس شونده هایی بلافاصله چرخ یا چرخهایی کهدچار هرزگردی می شوند نیروی وارد بر آنها کاهش می یابد و نیروی اضافی به سایر چرخهامنتقل می شود .
* سیستم قفل الکترونیکی دیفرانسیل EDL
* سیستم زمان بندی وبلند شدن متغیر سوپاپها VVTL-i
*سیستم سوپاپ متغیر بالستیکی ( VVB ) Variable Valve Ballistic
در اتومبیل فراری از این سیستم استفاده شده است .
*سیستمکنترل متغیر سوپاپها ( VVC ) Variable Valve Control
*سیستم هوشمند تغییر دهندهزمان باز و بسته شدن سوپاپها VVT-i
*سیستم مدیریت تطبیق نحوه انتقال نیرو ATM
در گیربکس اتوماتیک BMW از این سیستم استفاده شده است .
*سیستم کنترل ترمزحاشیه ای ( CBC ) Cornering Brake Control
وظیفه این سیستم بالاتر بردن کاراییترمزها در پیچهای تند می باشد .در اپل وکترا از این سیستم استفاده شده است .
* سیستم رانندگی با عوامل تاثیر گذارنده بر یکدیگر IDS (Interactive Drives System
وظیفه این سیستم کنترل حرکت اتومبیل از طریق ارتباط با ترمزها ، سیستم فرمان وسیستم کنترل موتور می باشد . در اپل وکترا از این سیستم استفاده شده است .
*سیستم انژکتور دیزلی فشار بالا ( HDi ) High Pressure Diesel Injection
دراین سیستم سوخت گازوئیل با فشار بسیار بالا به درون سیلندر تزریق می گردد تا بطورکامل پودر شده و احتراق به بهترین شکل صورت گیرد .
* سیستم پاشش سوخت چند / تکنقطه ای ( MPFI , SPFI ) Multi / Single Point Fuel Injection
در سیستم پاششسوخت چند نقطه ای روی سر هر پیستون یک انژکتور قرار گرفته در صورتیکه در سیستم پاششسوخت تک نقطه ای یک انژکتور روی منیفولد ورودی قرار می گیرد که این سیستم دیگر مورداستفاده قرار نمی گیرد و در اتومبیلهای جدید از سیستم پیشرفته تر MPFI استفاده میکنند.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از سایپا دیزل بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #60  
قدیمی 02-06-2010
ARASH آواتار ها
ARASH ARASH آنلاین نیست.
سرعت : 20 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: aco-653
محل سکونت: bushehr
نوشته ها: 108
سپاس از دیگران: 125
114 بار در 48 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض Abs و تاریخچه آن

ABS


Anti-lock braking system




تاریخچه ABS :

اولین سری پیشرفته این نوع سیستم ترمز در سال 1971 بروی خودروی Imperial شرکت کرایسلر

نصب شد که هر چهار چرخ رو پوشش میداد و سه کاناله بود.

شرکت کادیلاک در همون سال ( 1971 ) نمونه ی دیگری از این ترمز رو بروی محصولات خودش

نصب کرد که تنها چرخهای عقب رو پوشش میداد .

اولین شرکتی که سیستم چهار کاناله این سری ترمز رو بروی ماشینهای خودش نصب کرد

Mercedes-Benz بود که نوع

Bosch این سری ترمز رو

بروی مدل Mercedes-Benz W116 قرار داد ( 1978 ).



انواع ترمز ABS

1 - یک کانال , یک سنسور : این سیستم شامل یک سوپاپ میباشد که چرخهای عقب را کنترل

میکند و یک سنسور سرعت که در اکسل عقب قرار دارد .

2 - سه کانال , سه سنسور : چرخهای جلو هر کدام دارای سنسورهای مجزایی بوده و دو چرخ

عقب دارای یک سنسور و یک سوپاپ میباشند . سنسور سرعت چرخهای عقب بروی اکسل

عقب قرار دارد . این سیستم نیروی کنترلی مجزایی را جهت چرخهای جلو و عقب فراهم میکند .

3 - چهار کانال , چهار سنسور : این نوع از سیستم , بهترین حالت بوده و هر کدام از جرخها دارای

سنسور و سوپاپ مجزایی هستند . کنترلر بطور مجزا , اطلاعات مربوط به هر چرخ را مشخص

نموده بیشترین نیروی مورد نیاز برای ترمز را فراهم میکند.


( انواع 1 و 2 تقریبا منسوخ شده هستند )




ترمز ABS در لوگان :

ABS لوگان از نوع Bosch 8.0 هست که پیشرفته ترین مدل هست و از سال 2001 بروی خودروها

نصب میشه .



http://www.bosch.com/assets/en/compa...on/theme03.htm
پاسخ با نقل قول
پاسخ

Tags
abs, لنت, ترمز


کاربران در حال دیدن موضوع: 3 نفر (0 عضو و 3 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 11:08 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب