آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > مقالات علمی ,اخبار و کلیه مطالب مرتبط با صنعت خودرو > کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو

Notices

کلیه مقالات و مطالب مرتبط به خودرو در این تالار مقالات کلی مرتبط به خودرو قرار داده خواهد شد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #181  
قدیمی 03-31-2012, 07:48 PM
mostafa nejabat mostafa nejabat آنلاین نیست.
سرعت : 5 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Mar 2011
کد عضویت آکو: َ‍َACO-3102
اتومبیل: تندر 90 سفید
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 46
سپاس از دیگران: 42
46 بار در 22 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

سلام دوستان
نظرتون درباره روغن های جدید ایرانول چیه؟
ایرانول ریسینگ 10w4 SL
ایرانول رویال 5w40 SM
این روغن ها روغن های جدید ایرانول هستند که از تکنولوژی بالایی برخوردارند و ضمنا یک لیتری هم دارن
با توجه به تجربیات دوستان می خواستم ببینم آیا این روغن هارو پیشنهاد می کنید یا نه؟
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #182  
قدیمی 03-31-2012, 08:57 PM
Bagheri آواتار ها
Bagheri Bagheri آنلاین نیست.
سرعت : 10 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: May 2011
کد عضویت آکو: ACO-3231
اتومبیل: LOGAN E2-LP
محل سکونت: شاهی - مازندران
نوشته ها: 85
سپاس از دیگران: 365
124 بار در 62 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط mostafa nejabat نمایش پست ها
سلام دوستان
نظرتون درباره روغن های جدید ایرانول چیه؟
ایرانول ریسینگ 10w4 SL
ایرانول رویال 5w40 SM
این روغن ها روغن های جدید ایرانول هستند که از تکنولوژی بالایی برخوردارند و ضمنا یک لیتری هم دارن
با توجه به تجربیات دوستان می خواستم ببینم آیا این روغن هارو پیشنهاد می کنید یا نه؟
هر دو روغن هاي خوبي براي مصرف هستند

البته این حرفمو با توجه به تأیید کردن کیفیت این روغن ها بوسیله کاربران انجمن های همسایه گفتم ( بعد از پست جناب سوهانیان ویرایش شد )

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk 2 Beta-4

ویرایش توسط Bagheri : 04-01-2012 در ساعت 12:13 AM
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Bagheri بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #183  
قدیمی 03-31-2012, 10:44 PM
Renault Logan آواتار ها
Renault Logan Renault Logan آنلاین نیست.
ناظر سایت
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: ACO-516
محل سکونت: ایران
نوشته ها: 5,071
سپاس از دیگران: 7,259
12,451 بار در 3,442 پست سپاسگزاری شده است
Arrow اعلام تجربه بفرمایید .

نقل قول:
نوشته اصلی توسط mostafa nejabat نمایش پست ها
سلام دوستان
نظرتون درباره روغن های جدید ایرانول چیه؟
ایرانول ریسینگ 10w4 SL
ایرانول رویال 5w40 SM
این روغن ها روغن های جدید ایرانول هستند که از تکنولوژی بالایی برخوردارند و ضمنا یک لیتری هم دارن
با توجه به تجربیات دوستان می خواستم ببینم آیا این روغن هارو پیشنهاد می کنید یا نه؟
سلام جناب نجابت
تا کنون در این 2 ساله که تالار آکو راه اندازی شده کسی از کاربران و دوستان از این روغن استفاده نکردند
در صورت استفاده ، بذل لطف بفرمایید تغییرات احتمالی در کارکرد و صدا و نرمی و شتاب و مصرف سوخت رو ذکر کنید در همین تاپیک .

با تشکر .
__________________
ریست و آپدیت کردن ECU لوگان - تندر 90 (اختصاصی آکو)
آموزش نحوه تعويض كامل مايع خنك كننده لوگان - تندر 90 (اختصاصی آکو) + الحاقیه تکمیلی مقاله
مقاله جامع زمان بندی سرويس هاي دوره اي خودروي لوگان - تندر 90 به همراه تصاویر (اختصاصی آکو)
-----------------------------------------------------------------------
صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع)

اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي
الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري
الصّدّيق الشَّهيد صَلَاةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه
كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Renault Logan بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #184  
قدیمی 04-01-2012, 12:23 AM
mostafa nejabat mostafa nejabat آنلاین نیست.
سرعت : 5 کیلومتر بر ساعت
 
تاریخ عضویت: Mar 2011
کد عضویت آکو: َ‍َACO-3102
اتومبیل: تندر 90 سفید
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 46
سپاس از دیگران: 42
46 بار در 22 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

تا کنون در این 2 ساله که تالار آکو راه اندازی شده کسی از کاربران و دوستان از این روغن استفاده نکردند
در صورت استفاده ، بذل لطف بفرمایید تغییرات احتمالی در کارکرد و صدا و نرمی و شتاب و مصرف سوخت رو ذکر کنید در همین تاپیک .

با تشکر .

به روی چشم جناب سوهانیان
در صورت استفاده در سرویس بعدی از این روغن ها حتما نتایج بدست آمده را اعلام خواهم کرد.
با تشکر از شما
پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از mostafa nejabat گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #185  
قدیمی 04-01-2012, 01:00 AM
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مسئولیت ویژه در سایت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,352
سپاس از دیگران: 7,302
7,909 بار در 2,872 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض استفاده از روغن موتور هاي ايراني

نقل قول:
نوشته اصلی توسط mostafa nejabat نمایش پست ها
تا کنون در این 2 ساله که تالار آکو راه اندازی شده کسی از کاربران و دوستان از این روغن استفاده نکردند
در صورت استفاده ، بذل لطف بفرمایید تغییرات احتمالی در کارکرد و صدا و نرمی و شتاب و مصرف سوخت رو ذکر کنید در همین تاپیک .

با تشکر .

به روی چشم جناب سوهانیان
در صورت استفاده در سرویس بعدی از این روغن ها حتما نتایج بدست آمده را اعلام خواهم کرد.
با تشکر از شما

سلام جناب نجابت
حتماً با تحقيق كامل و اطلاع دقيق از اين روغن نسبت به استفاده اون اقدام نمائيد .
چراكه درصورت عدم كارايي و يا عدم رضايت از اين روغن و تعويض مداوم روغن موجب آسيب و كاهش عمر موتور در دراز مدت خواهيد شد .
پس كاملا تحقيق نمائيد و سپس اقدام نمائيد .
اگر هم علاقمنديد كه از روغن ايراني استفاده نمائيد روغن بهران رانا و بهران سوپر پيشتاز كه دوست خوب و استاد بنده جناب سوهانيان نيز تحقيقات كامل و مفصلي در خصوص اين روغن انجام دادن و از هر لحاظ
اين روغن رو مناسب براي موتور لوگان تشخيص دادن استفاده نمائيد .
كلاً بنظر بنده با توجه به تجربياتي كه در مورد مصرف روغن كسب نمودم ( برروي ماشين هاي قبلي كه داشتم) در بين روغن هاي ايراني روغن هاي بهران از نظر كيفيت و كارايي بالاتر و سرتر از ساير روغن هاي ايراني هست.
__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.


پاسخ با نقل قول
4 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #186  
قدیمی 04-03-2012, 10:45 AM
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مسئولیت ویژه در سایت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,352
سپاس از دیگران: 7,302
7,909 بار در 2,872 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض نقش پاكیزگی روغن در كاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست

موارد بسیاری را می توان مثال زد كه روانكار نقش موثری در سوخت و كارآیی موتور خودرو ایفا نمی كند. علت اصلی این امر فرمولاسیون و خصوصیات زودگذر روانكارها در حالت كار است. برای نمونه با افزایش سطح كیفیت روانكار از GF-2 به GF-3 (تعیین كیفیت بین المللی روانكارهای موتورهای بنزینی)، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مصرف بهینه انرژی در سال 2001 به ثبت رسیده است .(شكل 1)
هنگامی كه یك روانكار كیفیت خود را از دست می دهد، باعث تشكیل محصولات واكنشی غیر محلول و خورنده می شود. این موضوع ممكن است منجر به از دست رفتن خصوصیات اصلی روانكار و پراكنده سازی و از بین رفتن افزودنی ها شود. بیشترین نكاتی كه در این رابطه منتشر شده در مورد خطرات مرتبط با تعویض های طولانی مدت روغن و مسدود شدن مسیرها توسط كربن نامحلول ناشی از احتراق است.
تاثیر مواد ساینده نرم و ریز روی روغن و ارتباط این مواد در صرفه جویی سوخت و افزایش عمر موتور نیز مهم تشخیص داده شده است. در این رابطه، از میان موارد متعدد می توان به نقش مواد ساینده جامد معلق در روغن و تاثیر آنها بر كاهش كارآیی بهینه انرژی اشاره كرد. در اینجا به موارد اصلی اشاره شده است:
از بین رفتن افزودنی های ضدسایش: افزایش بیش از حد دوده ناشی از روغن های موتوری و آسیب رساندن آن به كیفیت افزودنی های ضد سایش ZDDP در بسیاری از موارد گزارش شده است. بعضی از پژوهشگران معتقدند، ذرات دوده و گرد و غبار باعث واكنش های قطبی جاذب شده كه پس از تشكیل پیوند با افزودنی های ضد سایش، موجب كاهش توانایی افزودنی ها در كنترل اصطكاك ناشی از تماسهای مرزی می شوند. این امر در میل بادامك، رینگ، بوش و سایر نقاط موتور اتفاق می افتد.

كاهش راندمان احتراق : دیر یا زود، فرسایش ناشی از ذرات ساینده و هم چنین رسوبات كربن و اكسید های نامحلول، در تضاد با راندمان بهینه احتراق خواهند بود. فرسایش سوپاپ ها (بادامك، راهنمای سوپاپها و غیره) قادر خواهد بود تنظیم و حركت سوپاپ ها را تحت تاثیر قرار دهد. هم چنین فرسایش رینگ ها، پیستون ها و بوش ها، با تحت تاثیر قرار دادن تراكم حجمی مورد نیاز و نیز میزان نفوذ سوخت در محفظه احتراق، باعث كاهش قدرت موتور می شوند.
بیشترین تاثیر ذرات ساینده هنگامی است كه اندازه ذرات دقیقاً هم اندازه با ضخامت فیلم روغن باشد (شكل 2) . برای موتور های دیزلی و بنزینی پس از انجام آزمایش ها و مطالعات فراوان این نتیجه حاصل شده كه لازم است اندازه ذراتِ كمتر از 10 میكرون كنترل شود. در یكی از موارد مطالعاتی كه توسط شركت GM صورت گرفته، اعلام شده است، كنترل اندازه ذرات بین 3 تا 10 میكرون، بیشترین تاثیر را بر میزان فرسایش و موارد مستقیم مرتبط با فرسایش، از جمله غلظتِ گرد و غبار موجود در جعبه لنگ را خواهد داشت.

میزان اصطكاك و فرسایش : هنگامی كه ذرات سخت ساینده باعث شكسته شدن فیلم روغن، كه شامل فیلم های مرزی شیمیایی نیز می باشد، می گردد، میزان اصطكاك و فرسایش، افزایش خواهد یافت. یكی از پژوهشگران گزارش كرده است كه 40 تا 50 درصد خسارتهای ناشی از اصطكاك، بر اثر تماس بین رینگ و سیلندر و به ویژه در دوسوم قسمت فوقانی ناحیه تراكم در رینگ می باشد. در این گزارش اشاره شده است كه در قسمت رینگ و سیلندر موتور، آلودگی های روغن و هوای مورد مصرف در احتراق، از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند. از این رو فرسایش ناشی از سایش سطح رینگ و سیلندر در موتور، به طور مستقیم در افزایش اصطكاك، افزایش میزان دوده، كاهش تراكم و در نتیجه افزایش مصرف سوخت، تاثیر خواهد داشت.
خسارت های ناشی از ویسكوزیته كاذب : در روغن های كاركرده، ذرات ساینده به فرآیند اكسیداسیون كمك می كند. هم چنین میزان بالای دوده و یا پراكنده شدن آن به میزان كم نیز می تواند نقش به سزایی در افزایش ویسكوزیته روغن داشته باشد. ویسكوزیته كاذب ناشی از سایش نه تنها مصرف سوخت را افزایش می دهد، بلكه باعث تولید حرارت اضافی شده كه این حرارت ناخواسته منجر به از دست رفتن زودرس كیفیت افزودنی ها و در نتیجه اكسیداسیون روغن پایه می شود.

خسارت های ناشی از اصطكاك : رسوبات بوجود آمده در محفظه احتراق و سطح سوپاپ ها، باعث تحدید در حركت رینگ و كنترل سوپاپ ها می گردد. هنگامی كه ذرات سخت آلاینده با دوده و لجن متراكم می گردند باعث چسبندگی بین سوپاپ ها و راهنما می شوند كه نتایج حاصل از این مانع محكم و قوی اصطكاك (Stiction) نامیده می شود. این اصطكاك باعث كاهش قدرت موتور، بوجود آمدن اختلاف در تنظیم و باز و بسته شدن دریچه ها، تاثیر بر احتراق ناقص و خطر پس زدن شعله می گردد. نمود پیشرفته این مشكل می تواند منجر به سوختن محل سوپاپ ها گردد.

اتلاف قدرت ناشی از سایش، در موتورهای Cummins : نمودار 3 به عنوان یك مثال، نشانگر چگونگی افزایش میزان فرسایش موتور می باشد. در این نمونه كاهش قدرت موتور به واسطه تعویض دیر هنگام روغن نشان داده شده است. در دور موتور 2100 دور در دقیقه، كاهش شدید قدرت موتور (اسب بخار) منتقل شده به چرخ ها از 365 اسب بخار به كمتر از 300 اسب بخار (18درصد) مشاهده شده و این كاهش قدرت مستقیماً با افزایش مصرف سوخت همراه خواهد بود.

در تحقیقی كه روی مصرف سوخت در موتور یك اتوبوس و در شرایط جاده ای توسط G.Andrews و همكارانش از دانشگاه لینر صورت گرفته (جدول یك) ارتباط پاك بودن روغن و مزیت آن در كاهش مصرف سوخت ذكر شده است.
بر اساس این تحقیق در موتورهای Cummins چنانچه روغن علاوه بر فیلتراسیون، از فیلتر های 6 میكرونی نیز بصورت كامل عبور داده شود، راندمان صرفه جویی در مصرف سوخت در این موتورها 2 تا 3 درصد افزایش خواهد یافت. تحقیق او بر اساس 50 هزار مایل كاركرد موتور بوده و مصرف سوخت بر پایه سوخت گیری های مجدد و جابه جایی (مسافت طی شده) محاسبه شده است.
در تحقیق مشابهی از همان مولف پس از انجام فیلتراسیون مجدد، میزان 5 تا 8 درصد كاهش در مصرف سوخت، در موتور دیزل IDI خودروی سواری فورد با حجم 1800 سی سی گزارش شده است.


در تحقیقی كه توسط J.Fodor و F.Ling از موسسه تحقیقات صنعت خودرو در بوداپست انجام شده و در نشریه مهندسی روانكاری نیز به چاپ رسیده است (جدول2) بهبود بسیار مشهودی در صرفه جویی مصرف سوخت در موتورهای شش سیلندر دیزلی به واسطه بهبود در فیلتراسیون گزارش شده است. در این تحقیق با كاهش حدود 98 درصد از آلودگی های روغن، نه تنها نزدیك به 5 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی شده، بلكه از میزان فرسایش و اصطكاك نیز به ترتیب 93 و 2/9 درصد كاسته شده است.
انتشار گازهای آلاینده : در حین مصرف روغن توسط موتور و در هنگام كار، نفوذ روغن به محفظه احتراق و سوختن آن همراه با سوخت مصرفی، باعث تولید آلودگی های مقدماتی می شود، چرا كه پس از سوخته شدن روغن، گازهای آلاینده كه شامل ذرات ریز و هیدروكربن های فرار نیز هستند، از اگزوز خارج می شوند.
به دلیل بیشتر بودن اجزای فرار سبك در روغن های پایه معدنی جدید، قابلیت انتشار هیدروكربن نیز در این روغن ها بیشتر است. میزان انتشار آلاینده ها به طور قابل ملاحظه ای منطبق با سایش در موتور و شكل گیری رسوبات در محفظه احتراق افزایش می یابد كه این مورد نه تنها منجر به خروج میزان بیشتری از ذرات آلاینده می گردد بلكه در میزان بالاتر، بر تولید هیدروكربن های نسوخته كه به عنوان محصولی فرعی از مصرف روغن می باشند تاثیر گذار خواهد بود.


بر خلاف یك موتور جدید، در موتورهای قدیمی، روانكار قادر خواهد بود در انتشار ذرات معلق ریز كمك كند. راهبرد آشكار آن برای كنترل و كاهش انتشار هیدروكربن ها، كاهش مصرف روغن است. این نكته به خودی خود راهبردی جهت كاهش فرسایش و سایش نیز می باشد. بر اساس طرح ارائه شده توسط Barris از كمپانی Donaldson (شكل4) پس از 12 هزار ساعت كار در موتور دیزل یكی از ماشین آلات راه سازی، میزان انتشار آلاینده ها حدود 6 برابر بیشتر شده است كه به واسطه افزایش ذرات ساینده و دلایل دیگر است.
ارزیابی ذرات آلاینده روغن موتور : از آنجا كه همه ما از هوای پاك و محیطی سالم سود می بریم، می توان گفت: حداكثر تلاش برای حفظ محیط زیست، امری است كه به عهده هر یك از ما قرار دارد. علاوه بر این، تاثیرات اقتصادی ناشی از كاهش مصرف سوخت نیز به تنهایی چشمگیر است. اكنون وقت آن رسیده است كه سازندگان اصلی موتورهای خودرو و نیز مصرف كنندگان، به منظور اصلاح آلودگی ها و كنترل ذرات آلاینده، بوسیله فیلتراسیون در موتورهای احتراق داخلی گام های جدی بردارند.
با توجه به اهمیت روغن تمیز در كاهش میزان مصرف سوخت، سایش و انتشار آلاینده ها، لازم است مصرف كنندگان با توجه به استانداردهای بین المللی روغن موتور كاركرده، اقدام به آنالیز روغن های موتور خودروی خود كنند و ذرات آلاینده آن را ارزیابی كنند.

منبع: روگان
__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.


پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #187  
قدیمی 04-07-2012, 02:06 PM
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مسئولیت ویژه در سایت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,352
سپاس از دیگران: 7,302
7,909 بار در 2,872 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض آشنایی با روغن موتور

روغن موتور چیست؟
روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه ادتیوها بدست می آید. وظایف مهم روغن موتور عبارتست از:
روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.
motor oil

طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمی باشد. باید به این نکته توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست می دهند.
نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:
1) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک می کند.
2) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید.
3) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می شود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه می دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
4) مواد ضد خوردگی
5) مواد ضد زنگ
6) مواد ضد کف کردن روغن
7) مواد کاهش دهنده اصطکاک
استانداردهای API برای موتورهای بنزینی دسته وضعیت سرویس SL جاری برای همه موتورهای خودرو در حال حاضر مورد استفاده است. معرفی شده در 2001. روغن SL برای ارائه عملکرد بهتر در دمای بالا طراحی شده و روغن کمتری مصرف می شود. SJ جاری برای موتورهای سال های 2001 و قدیمی تر SH منسوخ برای موتورهای سال های 1996 و قدیمی تر SG منسوخ برای موتورهای سال های 1993 و قدیمی تر SF منسوخ برای موتورهای سال های 1988 و قدیمی تر SE منسوخ برای موتورهای سال های 1979 و قدیمی تر SD منسوخ برای موتورهای 1971 و قدیمی تر SC منسوخ برای موتورهای 1967 و قدیمی تر SB منسوخ برای موتورهای بزرگتر است. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود. SA منسوخ برای موتورهای قدیمی تر. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود.

طبقه بندی روغن موتور :
1) از نظر کیفیت
2) از نظر غلظت
طبقه بندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMSCCMC , محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقه بندی انجمن نفت آمریکاست.
الف) طبقه بندی انجمن نفت آمریکا (API: American petroleum institute)
حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SLSM , ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند.
ب) طبقه بندی بر اساس ارتش آمریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقه بندی نظامی است. (از بالا به پایین افزایش کیفیت)
MIL-L-2104A
MIL-L-2104B
MIL-L-2104C
MIL-L-2104D و…
MIL-L-212-60C
MIL-L-45199B
MIL-L-46115
MIL-L-46152A
MIL-L-46152B و…
ج) طبقه بندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف آن به فرانسه (CCMC) نامیده می شود.
CCMC G1
CCMC G2
CCMC G3 و…
البته طبقه بندیهای دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند؛ مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW) یا شرکت مان (man).
سطح کیفیت روغن موتور پیشنهادی برای برخی خودروهای سبک:
1) پیکان(1600-اردی) SE
2) پژو SG 405
3) پژو SJ 206
4) ماکسیما SJ
5) نیسان پاترولSE
6) رنو 5 (سپند)SE
7) پی کی SF , SG
8 ) پرایدSF ,SG
9) زانتیا SJ
10) رنو 21 SG
11) مزدا SE 1600
12) تویوتا کارینا SC ,SD,SE
13) فولکس(گلف – پاسات)SE
14) اپل(کورسا-استرا)SG
15) دوو(سیلو – ماتیز)SJ
16) بنز(SG(1998 0 1985
17) بنز(1998 به بعد) SJ
*نکته: برای تعویض روغن صرفا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه و به نکات اشاره شده توجه نمایید. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نباید افزودنیهای متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود. زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که در روغن وجود دارد می شوند.
موارد مهم در انتخاب روغن موتور
1) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
2) گرانروی ان را مد نظر داشته باشیم (کتابچه اتومبیل)
3) کیفیت مناسب خودرو انتخاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
4) نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از آن داخل موتور باقی می ماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت. ولی اگر بنا به هر دلیلی خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم:
پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب می شویم تا آخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور می ریزیم و پس از مدتی (حداکثر 2-1 روز یا مسافتی کمتر از 100 کیلومتر) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض می کنیم و مجددا موتور را از روغن جدید پر می کنیم و در تعویضً های عادی صرفا از همان روغن استفاده می کنیم.
در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موتور قبل از آنکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ تخلیه روغن را باز می کنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کند که در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم آنچه در دقایق اول از کارتر خارج می شود روغن مستعمل همراه مقداری آب است ولی آنچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون می آید.
چرا روغن موتور باید تعویض شود؟
شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در 10000 ، 5000 کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود. دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغنهای مختلف متفاوت است. روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصیها، کاهش می یابد.
آیا سیاه شدن روغن موتورنشان‌دهنده زمان مناسب تعویض روغن است؟
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد، صحیح نمی باشد. و دقیقا برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور می شود.
عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور:
1. شرایط کاری موتور، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جادههای خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
2. کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی)
3. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
4. کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
نوع و‌ کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد؟
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود. استفاده از بنزینهای سوپر متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند.
آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن،موثر می باشد؟
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور، نسبت تراکم بالا، دمای احتراق بیشتر، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است. لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغنهایی متناسب با تکنولوژی موتورها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند. امروزه با توجه به استانداردهای زیست محیطی، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است.
از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود میباشد، پیشنهاد میشود با رجوع به دستورالعمل کارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده، اقدام نمایید.
انتخاب روغن مناسب، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:
برای انتخاب یک روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را ً داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.
پایه گرانروی روغن: ویسکوزیته یا گرانروی، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است. از لحاظ گرانروی، روغن به دو بخش تقسیم میشود.
الف: روغنهای تک درجهای MonoGrade (روغنی است که توانایی کار کردن در دمای بالا یا پایین را دارد).
ب: روغنهای چند درجهای یا چهار فصل Multi Grade(این روغنها که به چهار فصل معروف میباشند، توانایی کارکرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند که 20w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین میباشد و 50 ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 20w50 میتواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 40c مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است)
امروزه استفاده از روغنهای تک درجهای مانند 30 یا 40، در موتورها توصیه نمیشود و روغنهای چند درجههای (چهار فصل)، کاربرد بیشتری دارند. اطلاعات ضروری روغن موتور بر اساس اصطلاحات ذیل قابل درک میباشد از اینرو جهت آشنایی بهتر، باید با این مشخصات آشنایی داشته باشیم:
گرانروی یا Viscosity:
مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را گویند. شاخص گرانروی یا Viscosity Indexکه به طور مختصر به صورت VI بیان میشود و نشان دهنده تغییرات گرانروی نسبت به دماست و به صورت بیان میشود شاخص گرانروی بدون بعد است و بالابودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب میآید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا -Viscosity index improver که بهطور خلاصه به صورت VIIبیان میشود استفاده می گردد.
نقطه اشتعال Flash Point:
کمترین درجه حرارتی که در آن دما روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن یک لحظه آتش بگیرد و خاموش شود نشان دهنده نقطه اشتعال روغن است. هرچه نقطه اشتعال روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه احتراق:
کمترین درجه حرارتی که در آن روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن آتش گرفته و احتراق ادامه پیدا کند نشان دهنده نقطه احتراق روغن است. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه ریزش یا pour point:
کمترین دمایی که در آن دما روغن میتواند جاری باشد نشان دهنده نقطه ریزش روغن میباشد که به صورت PP بیان میگردد. هرچه نقطه ریزش روغن پایینتر باشد بهتر است. برای این منظور از مواد پایین آورنده نقطه ریزش یا -Pour point depressant استفاده می شود (PPD)
نقطه ابری شدن یا Cloudy point:
دمایی که در آن دما روغن به دلیل تشکیل میکروکریستالها کدر میشود. علت تشکیل میکرو کریستالها پارافین یا واکسی است که در روغن پایه وجود دارد. به عبارت دیگر نقطه ابری شدن معیاری از کیفیت روغن پایه میباشد. از طرف دیگر واکسها یا پارافین موجود در روغن پایه باعث بالارفتن نقطه ریزش pour point میشود.
نقطه آنیلین:
کمترین دمایی که در آن دما مخلوطی از حجمهای مساوی روغن و وانیلین محلول شفاف تولید کنید.
چگالی یا دانسیته Density:
جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن را دانسیته یا چگالی روغن گویند.حدود معیارهای پذیرش یک روغن موتور مرغوب برای مشخصات اعلام شده بالابر اساس استانداردهای ملی و بین المللی مشخص میشود.

منبع: پدال
__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.


پاسخ با نقل قول
2 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #188  
قدیمی 05-03-2012, 10:12 AM
zanjani آواتار ها
zanjani zanjani آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-736
اتومبیل: ال 90 ای 2
محل سکونت: zanjan
نوشته ها: 1,533
سپاس از دیگران: 3,113
2,282 بار در 842 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

سلام دوستان
دیروز (91/2/13)برای تعویض روغن رفتم و متوجه شدم روغن الف ایرانی جدیدی به بازار اومده و شرکت الف های قدیمی رو جمع کرده حالا سیاست تبلیغاتیه یا واقعا کیفیتش بهتره یا نه نمی دونم قیمت 4 لیترش 31 تومن بود و قیمت روغن قبلی 24 تومن البته علامت استاندارد روش بود قبلی رو نمی دونم منم از این روغن ریختم فعلا که خوبه و بی سر و صداس تا ببینیم بعدا چی پیش میاد
(هر چند به این موضوع مربوط نیست اما ورژن Ecu رو هم عوض کردم ورژن 16 بود که نمایندگی برام با هزینه 105000 ریال اونو برام ارتقا داد)
موفق باشید
__________________
آنان که وقتشان پایان یافته
خواستارمهلتند وآنان که مهلت دارند
کوتاهی می کنند!
حضرت علی (ع)
پاسخ با نقل قول
  #189  
قدیمی 05-03-2012, 10:38 AM
MAHDI-TONDAR آواتار ها
MAHDI-TONDAR MAHDI-TONDAR آنلاین نیست.
مسئولیت ویژه در سایت
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-569
اتومبیل: تندر90 e1+cp
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 4,352
سپاس از دیگران: 7,302
7,909 بار در 2,872 پست سپاسگزاری شده است
MAHDI-TONDAR به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض روغن الف جدید ایرانی و قرار دادن عکس اون

نقل قول:
نوشته اصلی توسط zanjani نمایش پست ها
سلام دوستان
دیروز (91/2/13)برای تعویض روغن رفتم و متوجه شدم روغن الف ایرانی جدیدی به بازار اومده و شرکت الف های قدیمی رو جمع کرده حالا سیاست تبلیغاتیه یا واقعا کیفیتش بهتره یا نه نمی دونم قیمت 4 لیترش 31 تومن بود و قیمت روغن قبلی 24 تومن البته علامت استاندارد روش بود قبلی رو نمی دونم منم از این روغن ریختم فعلا که خوبه و بی سر و صداس تا ببینیم بعدا چی پیش میاد
(هر چند به این موضوع مربوط نیست اما ورژن Ecu رو هم عوض کردم ورژن 16 بود که نمایندگی برام با هزینه 105000 ریال اونو برام ارتقا داد)
موفق باشید
سلام و عرض ادب خدمت دوست و همکار عزیزم آقا جعفر
روغن الف جدید ایرانی که اشاره نمودی بنده ندیدم و اولین باره که از شما میشنوم
یادم در ایام عید که برای تعویض روغن تندر یکی از دوستان به تعویض روغنی مراجعه کردیم روغن الف ابرانی رو قیمت میداد 32 هزار تومان
خریدش هم جدید بود ولی ظاهر قوطی ( 4 لیتری ) هیچ فرقی با قبلی نداشت
در صورت امکان لطف کنید عکس از قوطی جدید ورغن الف که میفرمائید تهیه و تو فروم برای اطلاع همه دوستان قرار دهید .
کیفیتش هم که الحمدالله میفرمائید خوبه
در خصوص مصرف سوخت نیز پس از استفاده از این روغن و تغییراتی که احساس می نمائید در تاپیک مصرف سوخت نتیجه رو پس از مدتی کارکرد اعلام نمائید.
در خصوص موضوع ECU هم نمایندگی مقداری گرون ازت گرفت .
تعرفه اش 5000تومانه ( بقول دوست خوبمون آقا علیرضا نه کمتر و نه بیشتر)

__________________
" چهار چيزرا در زندگيت نشكن ,اعتماد ,قول ,رابطه وقلب ...اينها كه مي شكنندصدا ندارند ولي درد زيادی دارند "

لحظات شادي خدا را ستايش کن،
لحظات سختي خدا را جستجو کن،
لحظات آرامش خدا را مناجات کن،
لحظات دردآور به خدا اعتماد کن،
و در تمام لحظات خدا را شکر کن.


پاسخ با نقل قول
3 کاربر زیر از MAHDI-TONDAR گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
  #190  
قدیمی 05-05-2012, 02:57 PM
zanjani آواتار ها
zanjani zanjani آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: aco-736
اتومبیل: ال 90 ای 2
محل سکونت: zanjan
نوشته ها: 1,533
سپاس از دیگران: 3,113
2,282 بار در 842 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط MAHDI-TONDAR نمایش پست ها
سلام و عرض ادب خدمت دوست و همکار عزیزم آقا جعفر
روغن الف جدید ایرانی که اشاره نمودی بنده ندیدم و اولین باره که از شما میشنوم
یادم در ایام عید که برای تعویض روغن تندر یکی از دوستان به تعویض روغنی مراجعه کردیم روغن الف ابرانی رو قیمت میداد 32 هزار تومان
خریدش هم جدید بود ولی ظاهر قوطی ( 4 لیتری ) هیچ فرقی با قبلی نداشت
در صورت امکان لطف کنید عکس از قوطی جدید ورغن الف که میفرمائید تهیه و تو فروم برای اطلاع همه دوستان قرار دهید .
کیفیتش هم که الحمدالله میفرمائید خوبه
در خصوص مصرف سوخت نیز پس از استفاده از این روغن و تغییراتی که احساس می نمائید در تاپیک مصرف سوخت نتیجه رو پس از مدتی کارکرد اعلام نمائید.
در خصوص موضوع ECU هم نمایندگی مقداری گرون ازت گرفت .
تعرفه اش 5000تومانه ( بقول دوست خوبمون آقا علیرضا نه کمتر و نه بیشتر)

سلام آقا مهدی بزرگوار
از لحاظ عکس که با عرض شرمندگی نگرفتم فقط از لحاظ شکل با قبلی فرقش این بود که توی یک بیضی به رنگ قرمز علامت api-sl زده بود و قبلی نداشت البته اگه اینم اشتباه ننوشته باشم ولی کاملا این نوشته مشخص بود در ضمن طبق فاکتوری که بهم نشون داد شرکت قبلیا رو با نرخ 22600 جمع کرده بود
در خصوص آپ دیت حق باشماست 5000 تومن هم برای تنظیم موتور اضافه کردن به فاکتور وگرفتن
در خصوص مصرف سوخت تاپیک مربوطه عرض خواهم کرد
موفق باشید
__________________
آنان که وقتشان پایان یافته
خواستارمهلتند وآنان که مهلت دارند
کوتاهی می کنند!
حضرت علی (ع)
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از zanjani بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 4 نفر (0 عضو و 4 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 01:30 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب