آموزش کار با آپلود سنتر آکو برای میزبانی عکسها - قوانین و مقررات

قوانین انتخاب نام کاربری را پیش از ثبت نام در اینجا مطالعه بفرمایید در غیر اینصورت اکانت شما تایید نخواهد شد


آیا در ثبت نام در سایت مشکلی دارید ؟ آیا نمیدانید کد عضویت و کد کاربری خود را چگونه پیدا کنید ؟ به این قسمت مراجعه کنید (حتما از نام کوچک خود در اسم کاربری استفاده کنید)


فروم تخصصی تندر 90 - آکو  
        تاپیک مصور معرفی محصولات جدید آکو                    

بازگشت   فروم تخصصی تندر 90 - آکو > سایر مسائل مرتبط به خودرو > مطالب آزاد مرتبط با خودرو

Notices

مطالب آزاد مرتبط با خودرو مطالبی که دسته بندی خاصی ندارند و زیرتالار اختصاصی ای برای انها وجود ندارد .

پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
Arrow Cng گازسوز - خودروهای گاز سوز - سوخت گاز طبیعی جانشینی مناسب به جای بنزین در خودرو

CNG گازسوز - خودروهای گاز سوز - سوخت گاز طبیعی جانشینی مناسب به جای بنزین در خودرو

سوخت چیست؟

www.ACOforum.org - Logan Tuning

پمپ الکل در برزیل

سوخت ماده‌ای است که در اثر تغییرات (معمولاً شیمیائی) تولید انرژی مفید می‌کند. این تغییرات معمولاً با سوختن (یعنی ترکیب با اکسیژن) همراه است.



گاز طبیعی چیست؟

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
www.ACOforum.org - Logan Tuning



مقدار تولید گاز در کشورهای جهان، کشورهای قهوه‌ای‌رنگ و قرمزرنگ بالاترین تولید را دارند.


گاز طبیعی که معمولاً گاز گفته می‌شود نوعی سوخت فسیلی گازی شکل است.
گازی است که معمولاً اثرات زیان اور کمتری نسبت به سوخت‌ها ی فسیلی داردوجز منبع تجدیدناپذیر می‌باشد.

تاریخچه

گاز طبیعی دارای تاریخی چند هزار ساله‌است. تقریباً در سال ۹۴۰ قبل از میلاد، مردمان سرزمین چین با استفاده از نی‌های تو خالی گاز طبیعی را از محل آن در خشکی به ساحل رسانده و از آن برای جوشاندن آب دریا و استحصال نمک استفاده می‌کردند. برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند که چینی‌ها چاه‌های گاز را حتی تا عمق ۶۰۰ متری نیز حفر می‌کردند. همچنین حفر چاه‌های گاز در ژاپن در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد گزارش شده‌است. سایر تمدن‌های باستانی نیز خروج گاز از زمین را متوجه شده و دریافته بودند که قابل اشتعال است و می‌سوزد. لذا معابدی برای محصور نگه داشتن این «شعله‌های جاودان» پر رمز و راز که بازدیدکنندگان به دیده احترام به آنها می‌نگریستند بنا شد. گزارش‌های مختلفی از ستون‌های آتش و آبی جوشان و سحرآمیز که مانند روغن شعله‌ور می‌شد به ثبت رسیده‌است. اما اهمیت گاز طبیعی به عنوان سوخت مورد استفاده در زندگی بشر از اوایل دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. در اواخر قرن بیستم مشخص شد که گاز طبیعی در بخش اعظم جهان صنعتی به یک منبع انرژی بسیار ضروری و حیاتی مبدل شده‌است. زغال‌سنگ در قرن نوزدهم انقلاب صنعتی را سبب شد و نفت خام که سوخت قرن بیستم بود باعث توسعه اقتصادی در جهان شد.






ترکیبات گاز طبیعی

میلیون‌ها سال قبل گاز طبیعی و نفت خام در اثر تجزیه و فاسد شدن گیاهان و اجساد حیوانات در ته دریاها و اقیانوس‌های قدیمی به وجود آمد. بخش اعظم این مواد ارگانیک در هوا تجزیه (اکسیده) و وارد جو شد. ولی بخشی دیگر قبل از تجزیه، مدفون و یا وارد آب‌های راکد و فاقد اکسیژن شده و از اکسیده شدن آنها جلوگیری به عمل آمد.
گاز طبیعی که بیشتر از گاز متان (ch۴) تشکیل می‌شود مانند هر ماده دیگر دارای ده‌ها خصوصیت فیزیکی و شیمیائی است اما از آنجا که بحث ما در زمینه ایمنی است لذا در اینجا فقط به آن دسته از خواص گاز طبیعی میپردازیم که از نظر ایمنی اهمیت بیشتری دارند. گاز طبیعی عمدتاً از متان (CH4) یعنی ساده‌ترین نوع هیدروکربن و هیدروکربن‌های پیچیده‌تر و سنگین‌تری چون اتان (C2H6) ، پروپان (C3H8) و بوتان (C4H10) تشکیل شده‌است.در این میان گاز اتان برخی از میدانها درصد قابل ملاحظه‌ای ( تا حدود ۱۰٪ یا کمی بالاتر)را تشکیل می‌دهد. حال آنکه گازهای سنگین تر اجزای بسیار کوچکی را در ترکیب گاز طبیعی شامل می‌شوند همچنین عناصری از قبیل H۲S،CO۲،N۲ نیز همراه گاز طبیعی یافت می‌شوند و بالاخره آب که همیشه با گاز طبیعی استخراج شده از مخازن همراه است. در پالایشگاه و واحدهای نم زدائی ، ترکیبهای مزاحم که سبب پائین آوردن ارزش حرارتی گاز شده و مشکلاتی در انتقال و مصرف گاز بوجود میآورند، از گاز طبیعی تفکیک و سپس به خطوط انتقال تحویل می‌شود.




چگالی گاز طبیعی

www.ACOforum.org - Logan Tuning
www.ACOforum.org - Logan Tuning




چگالی گاز متان ۵۵ صدم است ، ولی با توجه به ترکیبات سنگینتر همراه گاز طبیعی ، چگالی آن می‌تواند به حدود ۶۵صدم نیز برسد. بنا بر این گاز طبیعی از هوا سبکتر بوده و در صورت نشت از خطوط لوله و یا سایر اجزاء شبکه گاز و یا لوله کشی وسائل گاز سوز در منازل بسمت بالا حرکت می‌کند و در مکانهای مسقف قسمت زیادی از گاز نشت شده در زیر سقف تجمع می‌کند.
اما سبکتر بودن گاز طبیعی با عث نمی‌شود که همه گاز نشت یافته از یک محل بسمت بالا برود بلکه بخشی از گاز نیز ، بویژه در صورتی که عناصر تشکیل دهنده هوا با آن اختلاط کامل پیدا کنند ، بهمراه هوا به اطراف نیز پراکنده می‌شود . و چون غلظتهای پائین گاز در هوا خطرناکتر است قابلیت انفجار در اطراف محل نشت نیز وجود دارد .
گاز طبیعی بعد از هیدروژن پاک‌ترین نوع سوخت فسیلی برای طبیعت است. زیرا عمدتاً دی‌اکسیدکربن و بخار آب تولید می‌کند. علاوه بر این متان یکی از مواد خام اصلی برای ساخت حلال‌ها و دیگر مواد شیمیایی ارگانیک است. پروپان و بوتان نیز از گاز طبیعی استخراج می‌شوند. گاز نفتی مایع شده (Liquefied Petroleum Gas) یا (LPG) اصولاً همان پروپان است و اغلب به جای گاز طبیعی در مناطق فاقد خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گاز طبیعی غالباً ناخالصی‌هایی چون دی‌اکسیدکربن (گاز اسیدی)، سولفید هیدروژن (گاز ترش) و آب و همچنین نیتروژن، هلیوم و سایر گازهای نادر را به همراه دارد. دی‌اکسید را به حوزه‌های نفتی قدیمی تخلیه شده تزریق می‌کنند تا تولید آنها افزایش یابد. نیتروژن نیز گازی است قابل تزریق به حوزه‌های نفتی و هلیوم در صنایع الکترونیک موارد استفاده ارزشمند و فراوان دارد.
سولفید هیدروژن (H2S) بسیار سمی است و مقادیر بسیار ناچیز آن نیز می‌تواند کشنده و مهلک باشد. سولفید هیدروژن بسیار خورنده و فرساینده است و می‌تواند به لوله‌ها، اتصالات و شیرهای چاه آسیب و خسارت وارد کند. بنابراین قبل از انتقال گاز طبیعی به خطوط لوله، سولفید هیدروژن جداسازی شده و دی‌اکسید کربن و آب آن نیز از طریق آب‌زدایی یا نمک‌گیری گرفته می‌شود.






سوختن گاز طبیعی

گاز طبیعی در صورتی که بطور کامل خشک و فاقد مواد زائد باشد و هوای کافی به آن برسد ، با شعله آبی میسوزد
ودر غیر اینصورت شعله‌های قرمز ، نارنجی ،زرد یا سبز حاصل خواهد شد.




.

ارزش حرارتی گاز طبیعی

هر متر مکعب گاز طبیعی بصورت متوسط ده هزار کیلو کالری ارزش حرارتی دارد ، امّا این مقدار اسمی است و ارزش حرارتی دقیق گاز طبیعی هر میدان گازی ، تابع ترکیبات آن بوده و بطور کلی هر چه درصد متان در گاز طبیعی بیشتر باشد ارزش حرارتی آن پائین تر است .
ارزش یک متر مکعب گاز طبیعی در شرایط استاندارد تقریباً به اندازه یک لیتر بنزین می‌باشد.مصرف یک بخاری گازی در هر ساعت از نیم تا یک و نیم متر مکعب گاز طبیعی می‌باشد.گازی که در منازل، محل‌های کسب و کار و بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود در واقع متان خالص است که گازی بی‌رنگ و بی‌بو و با شعله‌های کم‌رنگ و به نسبت روشن می‌سوزد.




دلایل مطلوبیت ویژه گاز طبیعی

تقاضای جهانی انرژی طی دویست سال اخیر به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی به سمت سوخت‌هایی با محتوای کربن کمتر متمایل شده است. طی این مدت انرژی مورد نیاز انسان از چوب (با محتوای کربن ۲۵/۱ نسبت به هیدروژن موجود در آن) به زغال‌سنگ سپس به نفت و در حال حاضر به گاز طبیعی (گاز متان با میزان کربن ۶۵٪) تغییر نموده و در این راستا سهم گاز طبیعی به عنوان سوخت در حال افزایش است.
گاز طبیعی منبع انرژی تقریباًً پاکیزه، فراوان و ارزان قیمتی است که هم اکنون نیز به مقیاس وسیع برای مصارف صنعتی و خانگی به کار رفته و در طی دهه‌های آینده بهره‌برداری از آن گسترش خواهد یافت. در توسعه اقتصادی جهان، مناطق و کشورهای مختلف، به دلیل منابع و ذخایر عظیم در دسترس و توسعه تکنولوژی‌های خلاق، باعث کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه‌ها و در نتیجه بهبود اقتصاد پروژه‌های توسعه و انتقال گاز شده است. همچنین تلاش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و گاز CO2 مزیت استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت‌ها را نشان می‌دهد.
دولت‌ها و صاحبان صنایع امروزه به دنبال آن دسته از حامل‌های انرژی هستند که آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند. به همین دلیل جهان به گاز طبیعی روی آورده است. در واقع گاز طبیعی در هر واحد انرژی حدود ۲۴ درصد نسبت به نفت خام و ۴۲ درصد نسبت به زغال‌سنگ گازهای آلاینده کمتری تولید می‌کند و این بیان‌گر آن است که می‌توان انرژی بیشتری مصرف و در مقایسه با نفت خام و زغال‌سنگ، آلاینده‌های کمتری تولید کرد.
مصرف گاز طبیعی در دهه ۱۹۹۰ در اروپا به شدت افزایش یافته، به طوری که در آلمان ۳۰ درصد، در ایتالیا ۵۰ درصد و در انگلیس ۱۰۰ درصد رشد داشته است و در مقابل تولید گاز آلاینده CO2، به همین نسبت کاهش یافته. هر چند انتشار CO2 و ذرات معلق در مقایسه با زغال‌سنگ و نفت قابل چشم‌پوشی است. لیکن مقادیر متنابهی از NOx انتشار می‌یابد که نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر آثار و تبعات آن در محیط زیست می‌باشد.






قابلیت اشتعال گاز طبیعی

قابلیت اشتعال گاز طبیعی فقط در محدوده خاصی از نسبتهای اختلاط با هوا اتفاق می‌افتد که این محدوده را محدوده «قابلیت اشتعال »می نامند مرز پائین این محدوده را اشتعالL.E .L و مقدار بالای این محدوده را ، حد بالای اشتعال L.H .L می‌نامند.
حد پائین اشتعال گاز طبیعی ۵ درصد و حد بالای آن ۱۵ درصد می‌باشد . بهترین حالت برای اشتعال گاز طبیعی نسبت ۱۰ درصد گاز با هواست که همان نسبتی است در فرمول ترکیب متان و اکسیژن (هوا) دیده می‌شود .
CH۴+۲O۲ = CO۲+۲H۲O+ ۱۰۰۰۰ Kcal/m۳
همانطور که واکنش فوق نشان می‌دهد یک حجم متان برای سوخت کامل نیاز به ۲ حجم اکسیژن دارد و با توجه به اینکه یک حجم اکسیژن تا حدودی در ۵ حجم هوا موجود است . بنا بر این می‌توان گفت که یک حجم متان نیاز به ۱۰حجم هوا دارد که تا حدودی همان نسبت یک به ۱۰ و یا ده درصد است .
البته برای سوختن کامل نیاز به ۲۰ الی ۳۰ درصد هوای اضافی داریم ولی در انفجارها هر چه به نسبت ۱۰ درصد گاز در هوا نزدیک تر باشیم انرژی حاصل از انفجار بیشتر است .
جدول فوق حد بالا و پائین اشتعال اجزاء گاز طبیعی را نشان می‌دهد






گاز
فرمول ملکولی
چگالی نسبت به هوا
چگالی مایع
حدود اشتعال درصد
دمای احتراق(co)
دمای شعله(co)

٪پائین
٪بالا

متان
Ch۴
۵۵٪
۲۵٪
۵
۱۵
۵۹۵
۱۸۷۵

اتان
C۲h۶
۰۴/۱
۴/۰
۳
۵/۱۲
۵۱۵
۱۸۹۵

پروپان
C۳h۸
۵۶/۱
۵۱٪
۲
۵/۹
۴۷۰
۱۹۲۵

بوتان
C۴h۱۰
۰۵/۲
۵۸٪
۹/۱
۴/۸
۳۶۵
۱۹۰۰


  • مجله ندای گاز شماره ۸
  • ماهنامه ترویجی سبزینه - شماره اول




در صورتی که نسبت‌های مخلوط گاز و هوا برای اشتعال مناسب باشد در دمایco ۵۹۰خود بخود مشتعل می‌شود و این دما را دمای احتراق یا دمای خود احتراقی گاز طبیعی می‌نامند.


__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.



  #2  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

محتواي اين مطلب صرفاً نظر نويسنده مي‌باشد
كد اخبار: 728 نسخه چاپي تاريخ: 30/5/1381 بازديد: 53501 نويسنده: سيامك اديبي

طرح گاز سوز نمودن خودروها, از تئوري تا عمل

در اين اواخر، بحث­هاي تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز و اجراي پروژة CNG در كشور همواره مطرح بوده است. در مورد آشنايي با اين طرح و جزئيات اجراي آن در كشور و نيز اراية تحليلي در مورد ماهيت طرح كه به عقيدة برخي از كارشناسان، اجراي چنين كلان طرح­هايي با متقضيات كشور چندان مطلوب به‌نظر نمي‌رسد. مطلب زير از نظر شما مي­گذارد:
گاز طبيعي فشرده (CNG), گاز طبيعي فشرده‌شده‌اي است كه توسط يك كمپرسور توليد شده و در درجة حرارت معمولي در مخزني با فشار 200 تا 250 اتمسفر نگهداري مي­شود و قسمت اعظم آن گاز متان مي­باشد.
www.ACOforum.org - Logan Tuning




امروزه استفاده از CNG به­عنوان نيروي محركة وسائط نقليه، كاربرد نسبتاً فراواني يافته است. آرژانتين از جمله كشورهايي است كه استفادة گسترده­اي از CNG در بخش حمل­ و ­نقل خود نموده است. در اين كشور بر طبق آمارهاي سال 2000، در حدود 401 هزار وسيله نقلية گاز­سوز موجود است كه از CNG به عنوان سوخت استفاده مي‌كنند.
www.ACOforum.org - Logan Tuning




ماخذ:



Internationnal Natural Gas Vehicles Association, Reports, 2000

مزاياي CNG

CNG به­عنوان سوخت­ داراي برخي مزيت­­ها مي­باشد. اين سوخت در مقايسه با گازوييل داراي برتري‌هايي مي‌باشد. از جمله ميزان ذرات معلق منتشرشده در فضا توسط CNG به مراتب كمتر از گازوئيل است. همچنين طبق آزمايش‌هاي انجام شده, ميزان آلايندگي از نظر پخش گازهايي نظير NOx در سوخت CNG نسبت به سوختهايي نظير گازوييل كمتر است. همچنين سوخت گاز طبيعي ارزان­تر از ساير فراورده­ها و كاملاً در دسترس مي­باشد
www.ACOforum.org - Logan Tuning
.

استفاده از CNG به­عنوان سوخت در ايران

از سال 1365، در شهر شيراز طرح گازسوز نمودن خودروها با گاز طبيعي CNG به­صورت آزمايشي با تبديل 1200 دستگاه سواري به مرحله اجرا درآمد. به­همين منظور، دو ايستگاه سوخت­گيري CNG براي سرويس­دهي به اين خودرو­ها ساخته شد كه به­دليل عدم تامين قطعات يدكي، يكي از اين ايستگاه­ها به حالت تعطيل درآمد.

در مشهد نيز پروژه­اي مشابه در سال 1367 انجام و طي آن، 1200 دستگاه خودرو به گاز­سوز تبديل شد و يك جايگاه سوخت­رساني نيز ساخته شد. دومين جايگاه سوخت­رساني اين شهر, در سال 1374 احداث شد.

البته, طرح بزرگي به منظور گاز­سوز نمودن خود­روها, توسط سازمان بهينه­سازي سوخت كشور براي اجرا مدنظر مي‌باشد. در اين طرح، 200 هزار خودرو (عمدتاً ناوگان سبك و عمومي) گاز­سوز مي­شوند و بدين‌منظور 150 ايستگاه درون شهري براي تامين سوخت مورد نياز خودروهاي گازسوز, در 15 شهر كشور ايجاد مي­گردد.

كل بودجة اين طرح در حدود 268 ميليون دلار برآورد گرديده است كه هزينة اين طرح از منابع داخلي تامين خواهد گشت. در اين طرح، 50 هزار خودروي جديد و 150 هزار خودروي فرسوده، گاز­سوز خواهند گرديد.

تحليل:


در بسياري از كشورهاي پيشرفته نظير آلمان، توسعة تكنولوژي در صنعت خودروسازي همه­جانبه مي­باشد و توسعة طرح خودروهاي گاز­سوز در كنار بسياري از گزينه‌هاي ديگر، مانند بهبود راندمان خودروهاي گازوييلي و بنزيني، اتومبيل­هاي برقي، خودروهاي پيل سوختي, خودروهاي خورشيدي و حتي استفاده از سوختهاي گازي ديگر مانند LNG در وسايط نقليه دنبال مي­شود و هيچ­گاه يك طرح، آن هم با گستردگي فراوان، در كشورشان به اجرا در نمي­آيد كه باعث شود تا تمام منابع مالي به منظور افزايش كارايي, براي يك طرح هزينه شود. خصوصاً آنكه آلودگي هوا صرفاً ناشي از خودرو نيست و بايد به صنايع ديگر نيز توجه نمود.

www.ACOforum.org - Logan Tuning

عوامل مهم ديگر از جمله فرسودگي وسايل نقليه عملكرد ناكاراي آنها، به‌كارگيري تكنولوژي سطح پايين در توليد و به روزنبودن آن، ناكارايي و عملكرد نامناسب وسايل مصرفي انرژي بخش­هاي خانگي و تجاري از قبيل وسايل گرمازا و حتي عدم برنامه‌ريزي صحيح فضايي (آمايش سرزمين) در آلودگي شهرها نقش دارند. از اين رو بعضي از كارشناسان عقيده دارند كه تحت يك شعار و آن هم كاهش آلودگي زيست محيطي، اجراي پروژه­هاي عظيم, مانند گاز­سوزنمودن خودروها در مقياس گسترده، تنها تلف‌نمودن منابع مالي يك كشور مي­تواند باشد.

موضوع مهم ديگر, مساله ايمني خودروهاي گازسوز مي­باشد كه به دليل پاسخ­هاي مختلف و متناقض، همچنان در هاله­اي از ابهام قرار دارد.

در صورت اجراي چنين طرحي, هنوز بسياري از موارد از جمله پيش­بيني دقيق براي تامين ايستگاه­هاي سوخت­گيري در ساير شهرهاي كشور صورت نگرفته است و نيز اين سوال در ذهن به‌وجود مي­آيد كه آيا پتانسيل كافي براي ساخت تجهيزات و ايستگاه­هاي سوخت­گيري آن در كشور وجود دارد و يا اينكه بايد به واردات گسترده قطعات, كيت­هاي گازسوز و وسايل جايگاهي تامين سوخت دست زد؟

مورد مهم ديگر اين است كه خودروهاي كشور داراي عمر بسيار بالايي هستند و اكثر آنها ناوگان فرسودة دهه­هاي 1950 تا 1980 مي­باشند كه هنوز در كشور باقي مانده­اند و در جاده­ها در حال تردد هستند. آيا بهتر نيست برنامه­اي جهت از رده خارج‌نمودن خودروهاي فرسوده و جايگزين نمودن آنها با خودروهاي جديد, به جاي سرمايه­گذاري در گاز­سوزنمودن اين قبيل خودروهاي فرسوده اتخاذ نمود!

هزينة تبديل هر خودروي بنزيني جديد به گاز­سوز، در حدود يك هزار دلار و هزينة تبديل خودروي فرسوده به گازسوز در حدود 600 دلار مي­باشد. آيا براي ناوگان بسيار فرسوده كشور كه صاحبان آن عمدتاً اقشار كم­درآمد هستند، توان اقتصادي پرداخت اين هزينه وجود دارد؟

حتي در صورت توجيه اقتصادي تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز از لحاظ جبران هزينه­ها در بلندمدت, معمولاً اقشار كم­درآمد توان پرداخت يكبارة هزينه تبديل در كوتاه مدت را ندارند و اصولاً به منافع احتمالي كه در آينده به آنها مي­رسد, توجهي ندارند. از طرفي، پرداخت يارانه­ها در اين خصوص نيز موجب بروز اختلالاتي در نظام اقتصادي كشور مي­گردد و حتي تقسيط پرداخت اين هزينه در طول زمان مشكلات متعددي را به همراه دارد
www.ACOforum.org - Logan Tuning
.

به هر حال، با وجود مزيت­هاي CNG نسبت به برخي سوخت­ها, تصميم­هاي عجولانه در مقياس­هاي گسترده چندان مطلوب به­نظر نمي­رسد. آنچه مشهود است، تجهيز خودروهاي عمومي نظير اتوبوس­ها به سيستم سوخت CNG، مي­تواند اولويت مناسبي در اجراي چنين طرحي ­باشد.

مآخذ:


1- لوح فشردة سازمان بهينه سازي سوخت كشور در بيان طرح CNG

2- www.cseindia.org/html/cmp/cngfacts.pdf

تحليلهاي مرتبط:

آيا گازسوز نمودن خودروها, راهكاري موثر در كاهش آلودگي هوا است؟
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #3  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

شنبه، 26 اردیبهشت 1388 - 04:47

تولیدات cng ایران صادر می شود

انجمن‌های بین‌المللی فعال در زمینه خودروهای گازسوز جهت شرکت در«دومین همایش ملیcng ونمایشگاه صنایع وابسته» رسما اعلام آمادگی کردند. سید مصطفی علوی مدیر عامل شرکت گاز خودرو ودبیر این همایش با اشاره به این خبر گفت:مسئولین سه انجمن‌ بین المللیangva، iangv و ngva به همراه صاحبنظرانی چون پروفسور ارهارد و دکتر هریس(کارشناسان بین المللی انرژی و صنعت cng) جهت حضور در این همایش در مرداد 88 به ایران سفر خواهندکرد.
وی با اشاره به جایگاه صنعت cngایران در جهان افزود:آقای لی،دبیر انجمن خودروهای گازسوز آسیاو اقیانوسیه در خصوص صنعت cng ایران اظهار نظری داشته است که فکر می کنم خود گویای مسائل این بخش باشد .وی اعلام داشته است که "ایران می‌تواند لیدرcng در جهان باشد".علوی با اشاره به یشرفت‌های قابل توجه صنعتگران ایرانی ادامه داد:در همایش دوم با توجه به حضور تعداد بیشترکشورهای خارجی، فرصت مناسبی فراهم آمده تا علاوه بر آگاهی از نوآوری‌های ایجاد شده درسایر کشورها ، به مرور و با ایجاد ارتباطات تدریجی شرایطی را فراهم آوریم که صنعتگران ایرانی بتوانند از بازار cngجهان برای فروش محصولات تولیدی خود استفاده کنند.شایان ذکراست سفرا و رایزنان صنعتی و بازرگانی کشورهای آرژانتین، برزیل، مالزی، پاکستان، هند، کره ، چین و.. همچنین شرکت‌های خارجی فعال در صنعتcng از جمله سازندگان مخزن، کمپرسور و تجهیزات جایگاه از کشورهای آلمان، فرانسه، آرژانتین، ترکیه و... در همایش و نمایشگاه دو روزه که طی 4 و 5 مرداد برگزار می شود حضور فعال خواهند داشت.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

کد خبر: 103937 تاریخ خبر: 27/02/1388


در نمایشگاه CNG ترکیه؛'
اروپا خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت CNG ایران شد


www.ACOforum.org - Logan Tuning


اکونیوز:شرکت‌های اروپائی حاضر در نمایشگاه LPG و CNG ترکیه با استقبال از نمایندگان ایرانی خبر از آغاز همکاری های گسترده و متقابل داده و با اشاره به اهمیت بازار ایران برای کشورهای اروپایی خواهان حضور در این صنعت ایران شدند.


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، در نمایشگاه LPG و CNG ترکیه که با حضور بیش از 150 شرکت اروپایی و ترکیه ای برگزار شد، حضورنمایندگانی از صنعت CNG ایران با استقبال انجمن های خودروهای گاز سوز اروپا و ترکیه و شرکت های بین المللی صنعت CNG مواجه شد.
راشیم آکار رییس انجمن خودوهای گاز سوز ترکیه در این خصوص ، با اشاره به حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی در ترکیه گفت: حضور مدیران، کارشناسان و دست اندر کاران این صنعت از ایران در نمایشگاه های نفت، گاز ، پتروشیمی و CNG زمینه‌های دستیابی به اهداف مشترک را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: ترکیه دومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ تعداد خودرو های LPG سوز می باشد و با توجه به توان شرکت های ایرانی در این بخش می توان دانش فنی ساخت تجهیزات CNG و LPG را میان دو کشور تبادل کرد.
مانوئل نیگ رییس انجمن خودروهای گاز سوز اروپا نیز با اشاره به نقاط ضعف و قوت بازار ایران درصنعت CNG گفت: در این بخش نقاط قوت فراوانی در ایران وجود دارد که می توان به تولید کیت با بالا ترین فن آوری روز دنیا در شرکت های خودرو ساز ایرانی و عزم دولت برای حمایت از صنعت CNG در ایران اشاره کرد.
وی ادامه داد: تلاش بخش خصوصی ایران برای دستیابی به بالاترین فن آوری تبدیل خودرو و ساخت تجهیزات جایگاه های CNG در کنار ارزانی و فراوانی گاز طبیعی دلایل مناسبی برای استقبال مردم از این نوع سوخت و استفاده از آن بوده است که می تواند بستر ساز همکاری های بلند مدت شود.
سی پی باترا، مدیر شرکت ای کی سی(یکی از بزرگترین شرکت های مخزن ساز دنیا ) با اشاره به توانمندی ها و شرایط مناسب بازار ایران در این بخش گفت: نبود وحدت رویه و انسجام در بین صنعتگران و نهادهای مختلف ایرانی در این صنعت باعث شده تا برخی تلاش ها به نتایج لازم نرسد اما با توجه به شرایط مناسب کنونی می توان به آینده امیدوار بود.
بنابراین گزارش، در حاشیه این نمایشگاه طی جلسات متعدد نمایندگان ایران با کارشناسان بخش CNG ترکیه در خصوص توانمندی ایران در این بخش گفت‌وگوهای مناسبی میان برخی شرکتها انجام و با پیشنهادات خوبی مواجه شد.
این کارشناسان پیشنهاد کردند تا باتشکیل یک تشکل واحد اقدام به برگزاری نمایشگاه تخصصی و گردهمایی واحد صنعت CNG در ایران شود تا همکاری های ایران و اروپا ارتقای محسوسی در این بخش پیدا کند.
این کارشناسان با اشاره به منطقی شدن هرچه سریعتر قیمت بنزین در ایران رشد این صنعت را نزدیک دانستند و افزودند: فراهم ساختن زمینه های همکاری بیشتر شرکت های خارجی با دست اندرکاران صنعت CNG ایران موضوعی است که می تواند تولید کنندگان بزرگ این صنعت در ایران را به صادرات محصولات و توان فنی صنعتگران رهنمود کند.
انتهای پیام/
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #5  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

صرف روزانه 11 ميليون متر مكعب گاز cng
مصطفي علوي- مدير عامل شركت گاز خودرو ايران- در گفت و گو با ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: امكانات صنعت cng مشخص و رو به توسعه است.
وي با اشاره به اين كه هم‌اكنون 572 جايگاه تك منظوره و 449 جايگاه دومنظوره در كشور فعال هستند، افزود: يك ميليون و 670 هزار خودرو دوگانه‌سوز در كشور موجود است و در شبانه‌روز بيش از يك ميليون و 300 هزار خودرو اقدام به سوخت‌گيري مي‌كنند.
وي با بيان اين كه به ترتيب روزانه 11 ميليون متر مكعب گاز در بخش cng مصرف مي‌شود، خاطر نشان كرد: تا پايان امسال حداقل 250 جايگاه جديد افزوده خواهد شد كه به اين ترتيب تعداد جايگاههاي گاز طبيعي فشرده به بيش از 700 باب خواهد رسيد.
مدير عامل شركت گاز خودرو ايران در خصوص ادغام شركت گاز خودرو در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تصريح كرد: اين عمليات تا دو هفته آينده نهايي خواهد شد كه اين تصميم با هدف تمركز امكانات دو شركت براي ارائه خدمت رساني مطلوب‌تر بوده است.

آخرين بروز رساني ( ۲۵ آذر ۱۳۸۸ )
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

سی.ان.جی هدیه‌ای به آسمان شهر

آنچه امید می رود در افق نه چندان دور سده چهاردهم شمسی از فرازنماد پایتخت ایران (برج آزادی) دیده شود، حاصل تلاشی است که در همین سال ها برایجایگزینی سوخت پاک آغاز شده است. سی.ان.جی مخففی برای واژه گاز طبیعی فشرده شده وتوضیحی است برای آسمان بی دودی که دوست داریم بر فراز شهر ببینیم.

کشورمان با هدف عرضه سوختی ارزان و نیز جلوگیری از آلودگی بیشترهوا توانسته است مصرف گاز سی.‌ان.‌جی در سبد سوختی خود را در چهار سال گذشته به ۱۴برابر افزایش دهد و از نیم به هفت درصد برساند.

در چهار سال گذشته حدود 18 هزار میلیارد ریال در توسعه شبکهگازرسانی سی.ان.جی کشور سرمایه‌گذاری شده است و اگر در مقایسه با تعداد خودروهایگازسوز و جایگزینی مصرف بنزین به جایگاه حساب ساده‌ای داشته باشیم، حدود 34 هزارمیلیارد ریال در واردات بنزین صرفه‌جویی داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که هنوزفرصت‌های بسیار زیادی برای صرفه‌جویی در بخش واردات بنزین داریم.

با این حساب توسعه صنایع سی.ان.جی، می‌تواند کشور را از یک کشوروارد کننده فرآورده‌های نفتی به یک کشور صادر‌کننده در پایان برنامه پنجم توسعه برساند.

بر اساس پیش بینی ها قرار است سهم سی.ان.جی در سبد سوختی کشور بهبیش از 30 درصد افزایش یابد و سوخت دیزل سبک نیز به سبد سوختی کشور اضافه شود.

این روزها وقتی از کنار جایگاه‌های سی.ان.جی می گذری، می‌توانیصدای آه در صف‌مانده‌هایی را بشنوی که زیر لب می‌گویند "کی این صف‌ها کوتاه خواهدشد، خدا می‌داند..."

اما دولت برای رفع این مشکل بیکار ننشسته است و برای کاهش این صفها با وجود دادن امتیازهای مختلف به جایگاه‌داران (مانند فروش 80 تومانی هر مترمکعب گاز)، جایگاه‌های ویژه تاکسی و خودروهای عمومی را راه‌اندازی کرده است تا شایدفرجی حاصل شود.

طبق قانون برنامه چهارم توسعه کشور (ماده 22 - بند ج) قیمت سی انجی باید 40 درصد قیمت بنزین باشد؛ اگر قیمت بنزین آزاد بیشتر شود، قیمت سی ان جی همافزایش می یابد.

اگر بخواهیم از این پس جایگاه های سی.ان.جی را با صف های کوتاهببینیم یا باید به بخش خصوصی کمک بلاعوض بدهیم تا کار خود را توسعه دهد یا قیمتسی.ان.جی را افزایش دهیم؟!


آیا افزایش قیمت تنها راه بهبود وضع سی.ان.جی است؟
اصلاح قیمت سی ان جی، جدای از آثار تورمی کوتاه مدت، اشتیاق بخشخصوصی برای حضور در این بخش را بیشتر می کند و این موضوع می تواند به کوتاه شدنصف‌ها و حتی از میان رفتن آنها کمک کند.
هم اکنون اگر آورده بخش خصوصی برای احداث جایگاه سی.ان.جی زمین وتاسیسات باشد، دولت تجهیزات جایگاه سی.ان.جی را به صورت رایگان در اختیار این بخشقرار داده و در کنار آن برخی مصوبات دیگر را نیز مانند اجازه ساخت 20 درصد محیط جایگاه برای فعالیت های تجاری و پرداخت اقساط آب بها و برق بهای این گونه جایگاه هاکه در حال انجام است، وجود دارد؛ از این رو افزایش قیمت "سی ان جی " تنها راهافزایش مشارکت بخش خصوصی در این زمینه نیست.


بر این اساس افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوختی کشور نیازمند بسترسازی های لازم و ساخت جایگاه های سی ان جی است که در همین رابطه سال گذشته 399جایگاه عرضه سی ان جی در کشور به بهره برداری رسید که این تعداد معادل کل جایگاههای بهره برداری شده سی ان جی در سال های گذشته بوده است.

روزانه بیش از 66 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که درصدیاز این مصرف به کاربردها و رفع نیازهایی اختصاص یافته است اما به دلیل قیمت 100تومانی بنزین، برای مصرف‌کننده به صرفه شده است و قطعا اگر قیمت بنزین به مرز قیمتواقعی برسد، چنین کاربردهایی برای بنزین اتفاق نیفتاده و مصرف‌کنندگان ایرانی سایرسوخت ها همچون گاز را جانشین بنزین خواهند کرد.


ایران آرمیده بر بستر دومین ذخایر بزرگ گازجهان
درست است که ایران روی دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا آرمیده و بنا برملاحظاتی استفاده از گاز سی.ان.جی برای دولت راهی کاملاً اقتصادی است، اما برطرفساختن موانع اجرایی بهره‌برداری این پروژه در شرایطی که انبوهی از خودروها را بهشبکه خود وارد کرده است، راهبردی دیگر طلب می‌کند.

ظرفیت لازم برای سوخت‌رسانی به خودروهای دوگانه‌سوز کشور افزون بر 15میلیون مترمکعب است؛ این در حالی است که هم‌اکنون مجموع خودروهای دوگانه‌سوز کشوراز جایگاه‌های موجود، روزانه بین 6تا هشت میلیون مترمکعب گاز دریافت می‌کنند وسوخت‌رسانی مطلوب به این تعداد خودرو نیازمند ساخت حدود یک هزار جایگاه سی.ان.جی دیگر است.

نبود تعداد جایگاه‌های متناسب با تعداد خودروهای گازسوز، افت فشارگاز در ایستگاه‌های سوختگیری، صف‌های طولانی، قطع برق، محدود بودن ظرفیت کپسول‌هایخودروها همه آزمون و خطاهای این سوخت است.

قیمت اندک فروش این گاز در جایگاه‌ها در قیاس با کشورهای هم ترازمنطقه، پایین بودن شاخص جذابیت صنعت به نسبت صنایع هم تراز نفت، گاز و پتروشیمی،هزینه‌های اجرایی سنگین ساخت جایگاه‌ها شامل هزینه‌های ساختمانی، تأسیسات، مکانیکالو الکتریکال و زمان‌بری ساخت پروژه‌های سی.ان.جی، پرداخت سنگین حق انشعابات برق وگاز با هزینه‌های ماهانه بالا، پایین بودن نرخ سودآوری و سرمایه‌گذاری ساخت (به طورمیانگین بین 20 تا 25 درصد) از جمله دلایل تمایل نداشتن بخشی خصوصی به سرمایه‌گذاریدر پروژه های سی.ان.جی با وجود فعالیت‌های گسترده متولیان سی.ان.جی برای ترغیب بخش خصوصی است.



سی.ان.جی سوختی ایده‌آل
گاز مایع در آخرین سال‌های دهه 70 از صندوق‌های خودروها رخت بربستو جای خود را به کپسول‌های گاز طبیعی فشرده داد. سی.ان.جی که هنوز یک دهه هم ازحضورش نگذشته، امروزه به عنوان خوراک جدید خودروهای ایرانی تبدیل شده است.

گاز طبیعی فشرده شده(سی.ان.جی) یکی از مناسب‌ترین و در دسترس‌ترینجانشین‌های بنزین به شمار می‌آید، به‌ویژه در ایران که ۱۷۰ سال دیگر هم گاز طبیعیخواهد داشت، سوختی ایده‌آل است که در صورت گسترش مصرف، کشور را از واردات بنزینبی‌نیاز می‌سازد.

این گاز را می‌توان تمیزترین سوخت فسیلی کنونی جهان در نظر گرفت،زیرا به طور عمده فقط بخار آب و دی اکسید کربن تولید می‌کند. دمای احتراق خود بهخود گاز طبیعی 649 درجه سانتی‌گراد است که 315 درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای خوداشتعالی بنزین است.

گاز طبیعی فشرده شده هم اکنون سوختی قابل استفاده در خودروهاست ونسبت به بنزین مزیت‌ها و معایبی دارد. این سوخت اکتان بالایی دارد، تمیز می‌سوزد،قابل انداز‌ه‌گیری است و معمولاً میزان تولید گازهای خروجی آن پایین است، امافراگیری آن نیازمند ارتقای دانش فنی،‌ تولید خودروهای با راندمان بالاتر و ایجادشبکه وسیع عرضه در سراسر کشور است.

سی ان جی مانند کوه یخ شناوری است که موارد استفاده آن هنوز بهطور کامل مشخص نیست اما وقتی در اخبار می‌خوانیم که قطری‌ها هواپیمایی را با سوخت سی ان جی به پرواز در آورده‌اند، آنگاه به حقیقت این که قرن 21،‌ قرن گاز است،بیشتر پی می‌بریم.


جواد اصغري- شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا


ویرایش توسط Marshal : 12-24-2009 در ساعت 04:38 PM
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #7  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

سوخت سبز در کشور فراگیر می‌شود

سازمان صنایع دفاع کشور تا کنون از 850 جایگاه تک منظوره مورد تعهد خود 124 جایگاهرا راه اندازی کرده است و در صورت تامین منابع مالی، ساخت 366 جایگاه دیگر را تاپایان سال آینده به پایان می‌رساند.

مدیرعامل شرکت گاز خودرو ایران در گفت‌وگو باخبرنگار شانا افزود: سازمان صنایع دفاع کشور بر اساس قرارداد با شرکت ملی گاز خودروایران، ‌باید 850 جایگاه تک منظوره بسازد و یک میلیون 500 هزار خودرو عمومی و دولتیرا دوگانه سوز کند.

سیدمصطفی علوی عملکرد این نهاد دولتی را در امرتوسعه صنعت سی‌ان‌جی تاکنون رضایت بخش عنوان کرد.

علوی با اعلام اینکه در صورتی که هر گونه افت فشاراحتمالی گاز در جایگاه های سی.ان.جی کشور ایجاد شود، اولویت اول جایگاه‌داران برایسوخت رسانی خودرو های عمومی (تاکسی ها و اتوبوس ها) خواهد بود،‌گفت: تنها برخی جایگاه‌های سی‌ان‌جی زمستان امسال دچار افت فشارمی‌شوند کهتنها راه جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، مدیریت مصرف گاز از سوی مردماست.

علوی مصرف گاز در تمام بخش‌های مصرفی کشور را درزمستان بالا پیش بینی کرد.

هم اکنون یک میلیون و 630 هزار خودرو موجود در کشورروزانه 11 میلیون مترمکعب گازطبیعی فشرده شده (سی ان جی) مصرف می کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خودرو ایران با یادآوری این کهسازندگان داخلی در شرایط کنونی موفقیت‌های مناسبی را در ساخت کیت و مخازن سی‌ان‌جیخودروها به‌دست آورده‌اند، اظهار داشت: هم اکنون تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی تکمنظوره و دو منظوره در دست ساخت 902 مورد است و بهره برداری بیش از 300 مورد از اینجایگاه‌ها تا پایان امسال و بخشی دیگر نیز در نیمه نخست سال آینده آغاز خواهدشد.

علوی گفت: گاز طبیعی فشرده، هم اکنون سوختی قابلاستفاده در خودروها است و نسبت به بنزین مزیت‌ها و معایبی دارد، این سوخت اکتانبالایی دارد، تمیز می‌سوزد، قابل انداز‌ه‌گیری و مقدار تولید گازهای خروجی آن پاییناست
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #8  
قدیمی 12-24-2009
Marshal آواتار ها
Marshal Marshal آنلاین نیست.
همکاران سابق
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: اختصاصی
محل سکونت: Persia
نوشته ها: 1,926
سپاس از دیگران: 2,135
2,265 بار در 789 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض

شمار جایگاه های سی ان جی کشور از مرز1000 گذشت

رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت گفت: با بهره برداری از جایگاه های سی ان جی کوهدشت لرستان، شماره 3 مترو کرج، جایگاه خصوصی حسنی هشتگرد، همچنین جایگاه های میدان رودکی ارومیه، میدان آذربایجان تبریز و کمربندی اردبیل،شمار جایگاه های سی ان جی فعال در کشور از مرز هزار گذشت.

یوسفی با بیان این که سهمیه سی ان جی هر استان براساس عواملی تعیین می شود، اظهار داشت: سرانه مصرف سوخت، تعداد خودروهای گازسوز، همچنین ضریب فشار،‌ دما و اوج مصرف ماهانه هر شهر مواردی هستند که در تعیین سهمیه سی ان جی هر استان به آنها توجه می شود.

وی با بیان این که مصرف سی ان جی در داخل شهرها و بیرون از شهرها (راه های کشور) نیز با توجه به عوامل یاد شده مشخص می شود، افزود: سهمیه سی ان جی هر استان با اولویت به بخش خصوصی تعیین شده است و شرکت گازخودرو ایران نیز تلاش می کند تا شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند.

رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت گازخودرو ایران با تاکید بر کمبود زمین مناسب برای ساخت جایگاه سی ان جی در کلان شهرها به ویژه تهران، گفت: برای برطرف شدن این مشکل نشست های موثری در ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور و شورای شهر با حضور نمایندگان وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی برگزار می شود.


یوسفی تاکید کرد: در صورت تامین زمین مناسب، شرکت گازخودرو ایران نیز آماده احداث و تجهیز جایگاه سی ان جی با ظرفیت اعلام شده است.
__________________
عضویت در آکو فقط با یک کلیک اینجا

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از Marshal بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #9  
قدیمی 02-07-2010
L90 آواتار ها
L90 L90 آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-597
اتومبیل: renault logan
محل سکونت: TEHRAN
نوشته ها: 3,943
سپاس از دیگران: 3,588
2,934 بار در 1,438 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض نکات ایمنی لازم در نگهداری از خودروی دوگانه سوز cng

رعایت این موارد و بازرسی روزانه خودرو سبب می شود که طول عمر خودرو افزایش یابد.
  • در صورت پارک خودرو در پارکینگ و فضای بسته، جهت اطمینان بیشتر شیر مخزن گاز را ببندید.
  • هنگام شستشوی خودرو مواظب باشید بر روی سیستم های الکترونیکی خودرو ( امولاتور، ادونسر و ecu ) آب ریخته نشود.
  • همواره قبل از روشن کردن خودرو از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل نمایید.
  • جهت انجام هرگونه تعمیرات بر روی سیستم به تعمیرگاههای تخصصی مراجعه نمایید.
  • شیر سوخت گیری را توسط درپوش همواره بسته نگه دارید تا از وزود گرد و غبار به داخل شیر سوخت گیری جلوگیری شود.
  • از سری کردن باطری خودرو با باطری دیگر جدا پرهیز کنید. ( در صورت نیاز فیوز مدار گاز را بردارید. )
  • توجه گردد که خودرو همواره مقداری بنزین داشته باشد تا حین کار با گاز پمپ بنزین آسیب نبیند.
  • از قرار دادن هرگونه ماده محترقه در صندوق عقب خودروهای دوگانه سوز خودداری کنید ضمن اینکه استفاده از کپسول آتش نشانی در هر حالت در خودرو امری ضروری و منطقی به نظر می رسد.
  • با توجه به نقش آب گرم موتور برای جلوگیری از یخ زدگی رگلاتور و عدم عبور جریان گاز، درست کار کردن ترموستات را بررسی و در تمام فصول سال حتماً از ضد یخ به اندازه کافی استفاده نمایید.
  • در صورت استشمام بوی گاز با قطع شیر مخزن هر چه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه مجاز برسانید.
  • در هنگام سرویس فنی خودروی گازسوز در صورتیکه زمان بازرسی فنی و تست نشتی فرا رسیده باشد، می بایستی معاینه فنی در نمایندگی های مجاز و توسط افراد آموزش دیده انجام گیرد.
  • تشخیص، بررسی و رفع عیوب فنی مربوط به سیستم های گازسوز توسط افراد آموزش دیده و صلاحیت دار انجام گیرد.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از L90 بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
  #10  
قدیمی 03-04-2010
L90 آواتار ها
L90 L90 آنلاین نیست.
کاربر خیلی فعال
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
کد عضویت آکو: ACO-597
اتومبیل: renault logan
محل سکونت: TEHRAN
نوشته ها: 3,943
سپاس از دیگران: 3,588
2,934 بار در 1,438 پست سپاسگزاری شده است
پیش فرض ضرورت های استفاده از سی ان جی

گروه علمی تحقیقاتی نفت تایمز:

گاز طبیعی فشرده (CNG) یکی از مناسب ترین و در دسترس ترین جانشین های بنزین به شمار می آید، به ویژه در ایران که با بهره برداری از همه منابع شناسایی شده تا حدود ۱۷۰ سال گاز طبیعی با بهای ثابت خواهد داشت، سوختی ایده آل است و در صورت گسترش مصرف، کشور را از واردات بنزین بی نیاز می سازد.

گاز طبیعی نیز سوختی فسیلی است که به صورت گاز و یا گاز همراه با چاه های نفت یا مایعات حاوی گاز از چاه ها استخراج می شود. گاز طبیعی به طور عمده از متان (CH۴) تشکیل شده و دارای مقادیر ناچیزی اتان (C۶H۶)، پروپان(C۳H۸)، بوتان (C۴H۱۰) و پنتان(C۵H۱۲) است. متان، بی رنگ و بی بو است و با شعله ای کم رنگ و نسبتاً روشن می سوزد.
گاز طبیعی تمیز ترین سوخت فسیلی است، زیرا به طور عمده فقط بخار آب و دی اکسید کربن تولید می کند. دمای احتراق خود به خود گاز طبیعی ۶۴۹ درجه سانتی گراد است که ۳۱۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای خود اشتعالی بنزین است. گاز طبیعی فشرده، سوختی قابل استفاده در خودروها است و نسبت به بنزین مزیت ها و معایبی دارد. این سوخت اکتان بالایی دارد، تمیز می سوزد، قابل اندازه گیری است و معمولاً میزان تولید گازهای خروجی آن پایین است. اصولاً دو نوع جایگاه سوخت گیری CNG متداول برای خودروها وجود دارد: جایگاه های سوخت گیری سریع و سوخت گیری آرام. در جایگاه های سوخت گیری سریع، زمان سوخت گیری خودروها کم است(۲ تا ۳ دقیقه برای هر خودرو). در جایگاه های سوخت گیری آرام، عملیات سوخت رسانی به خودرو در ۶ تا ۸ ساعت انجام می شود و برای سوخت گیری در پارکینگ منازل یا مکان هایی که خودروها در طول شب پارک می شوند، مناسب است.
ایستگاه CNG، گاز مورد نیاز خود را از شبکه گاز شهری دریافت می کند. نخست گاز وارد اتاقک(metering) و میزان گاز ورودی اندازه گیری و ***** می شود، سپس گاز ***** شده وارد دستگاه هایی به نام خشک کن(Dryer) می شود. این دستگاه را می توان در انتهای مسیر نیز قرار داد، اما حالت بهینه استفاده از آن در ابتدای خط است. کار دستگاه خشک این است که رطوبت موجود در شبکه گاز شهری را جذب کند و گاز خشک شده ای را به درون کمپرسور می فرستد. دلیل این امر این است که آب بزرگ ترین دشمن تجهیزات CNG است. آب می تواند سبب خوردگی اتصالات و جدار داخلی سیلندرها شود. آب موجود در گاز فشرده در فشار ۲۰۰ بار در ۱۵ درجه سانتی گراد یخ می زند و تشکیل بلورهای یخ می تواند موجب انسداد اریفیس های کوچک و یا خطوط انتقال گاز طبیعی فشرده شود. خشک کن های مورد استفاده در جایگاه های CNG معمولاً از نوع جذبی هستند و درون برج های دو قلوی آنها معمولاً مواد جذب کننده رطوبت مانند گلیکول یا سیلیکازل قرار داده می شود که با یک سیستم کنترلی به طور متناوب، عمل جذب رطوبت گاز ورودی را انجام می دهند. پس از این مرحله، کمپرسور گاز خشک را می مکد و در ۳ تا ۴ مرحله گاز را از فشار حدود ۲۵۰-۲۲۰(psi) به ۳۰۰۰ تا ۳۶۰۰(psi) می رساند. کمپرسورهای مورد استفاده در ایستگاه های سوخت رسانی CNG معمولاً از نوع رفت و برگشتی هستند که دارای مزیت های سهولت تعمیرات به دلیل اشتراک سازکار کار آنها با بسیاری از کمپرسورهای رفت و برگشتی در صنایع دیگر، امکان ساخت به صورت یک یا چند مرحله ای در یک پوسته واحد، کارآیی قابل قبول این کمپرسورها در حد بالا و دبی های نسبتاً پایین و امکان استفاده از موتورهای گازسوز یا موتورهای الکتریکی به عنوان نیروی محرک است. از معایب آنها بزرگی ابعاد و ارتعاش های زیاد آنها است که می باید به عنوان عوامل اساسی به هنگام محاسبه شاسی ، قاب و خود پوسته کمپرسور لحاظ شوند. گاز در هر مرحله فشرده سازی به دلیل اصطکاک مولکول های گاز با یکدیگر و با جدار سیلندرها به شدت گرم می شود؛ در نتیجه می باید در میان مسیر عبور آن خنک کن میانی یا intercooler قرار داد. این کولرها می باید توان جذب ۸۵ تا ۹۰ درصد گرمای حاصل از عمل فشرده سازی در هر مرحله را داشته باشند. کولرها به صورت هوا خنک (با کمک فن و فین های خنک ساز)یا آب خنک (با استفاده از رادیاتور) انتخاب می شوند. یاتاقان ها و رینگ های پیستون ها می باید پیوسته روغن کاری شوند که انواع روغن کاری به دو دسته روغن کاری تحت فشار و روغن کاری پاششی تقسیم می شود. روغن کاری تحت فشار، روش بهتری شمرده می شود. دوره کارکرد رینگ های کمپرسورها با روغن کاری تقریباً ۸۰۰۰ ساعت است. برای جداسازی روغن موجود در گاز *****های روغن و جداسازهای دقیق تر به کارمی روند. کمپرسورهای مورد استفاده در ایستگاه های CNG معمولاً ۲۰۰-۲ مترمکعب در ساعت، ظرفیت تولیدگاز فشرده دارند. نیروی محرک کمپرسورهای CNG بیشتر موتور الکتریکی است. این موتورها با برق سه فاز کار می کنند و نیروی تولیدی توسط آنها معمولاً با استفاده از تسمه ها و قرقره ها، چرخ دنده ها و چرخ زنجیر به کمپرسور انتقال داده می شوند. انتقال نیرو با کوپلینگ ها، روش بهتری برای انتقال نیرو به شمار می آید، زیرا ارتعاش کمتری دارد و هم محوری را دقیق تر و طولانی تر نگاه می دارد. حداکثر توان مورد مصرف برای الکتروموتورهای کمپرسورها ۲۵۰ اسب بخار است که با توجه به توان مورد نیاز کمپرسور انتخاب می شوند.

مخازن بازیافت
برای این که پس از خاموش شدن کمپرسور به هر دلیلی گاز فشرده شده در پشت سیلندرها باقی نماند، لوله کشی جداگانه به مخزن بازیافت انجام می پذیرد. گاز تخلیه شده در این مخزن دوباره به وسیله رگولاتوری به جریان ورودی بازگردانده می شود.

مخازن
در مرحله پایانی تراکم گاز با فشاری در حدود (psi)3600 یا ۲۵۰ بار کمپرسور را ترک می کند. خودروها با فشاری حدود ۲۰۰ بار سوخت گیری می کنند. نصب یک مخزن فشار بالا در ایستگاه زمان سوخت گیری به میزان عمده ای از کاهش و خاموش و روشن شدن های پی در پی کمپرسور پیشگیری می کند و در نتیجه عمر کاری کمپرسور افزایش می یابد. مخازن ذخیره سازی CNG در ایستگاه را معمولاً به سه دسته تقسیم می کنند. این سه دسته عبارتند از:

سیلندرهای فشار بالا (High pressure)،
سیلندرهای فشار متوسط (Medium Pressure) و
سیلندرهای فشار پایین (Low Pressure).

با این آرایه مخازن ذخیره در جایگاه های سوخت گیری، گازرسانی به مخزن سوخت خودروها در زمان کمتری انجام می شود و بسته به فشار و مقدار گاز موجود در مخزن خودرو به صورت آبشاری (Cascade) ابتدا از سیلندرهای ذخیره فشار پایین، سپس از سیلندرهای فشار متوسط و در پایان از سیلندرهای ذخیره فشار بالا سوخت گیری انجام می شود.
سامانه اولویت بندی سوخت گیری، وظیفه کنترل و هدایت گاز فشرده شده از مخازن به توزیع کننده ها(dispensers) را بر عهده دارد و مخازن خالی شده را به ترتیب نیاز، پر می کند.

توزیع کننده(Dispenser)
گاز فشرده شده از طریق نازل های توزیع کننده ها وارد خودرو می شود. سیستم های کنترلی پیشرفته ای روی Dispenser ها نصب شده اند که می توان به کمک آنها میزان سوخت تزریقی را اندازه گیری کرد. حس گرهای توزیع کننده این قابلیت را دارند که زمان پرشدن مخزن CNG خودرو را حس و تزریق سوخت را متوقف کنند تا از سرریز سوخت پیشگیری شود. معمولاً فشار گاز psig 3600 در کمپرسورها تولید می شود و فشار سوخت گیری psig 3000 حدود (۲۰۰ بار) است. ظرفیت مخازن معمول در خودروها در دمای F ْ ۷۰، psig 3600، ۳۰۰۰ و ۲۴۰۰ است. برای حجم ثابتی از گاز، فشار و دمای آن به طور مستقیم به هم وابسته اند، یعنی با افزایش دما فشار نیز افزایش خواهد یافت. این نکته اهمیت به سزایی دارد و می باید در طراحی مخازن در نظر گرفته شود. دمای گاز درون مخزن به دلیل اصطکاک میان خود مولکول های گاز و مولکول های گاز و جدار سیلندر به هنگام سوخت گیری افزایش خواهد یافت، در نتیجه پس از کاهش دما، امکان افت فشار خواهیم داشت. در توزیع کننده های پیشرفته تر سعی بر این است که این افت فشار کاهش یابد، اما هنوز تحقیقات کاربردی در این زمینه ادامه دارد. توزیع کننده ها دارای بخش های متفاوتی هستند که در اینجا برخی از آنها را شرح می دهیم: جریان سنجی(flowmeter): مقدار گاز وارد شده به خودرو را محاسبه می کند.

تئوری عملکرد این حس گرها شتاب کوریولیس است. حس گرهای دیگری نیز وجود دارند که سرعت صوتی گاز در یک گلوگاه ونتورتی را اندازه می گیرند و به این وسیله میزان جرم گاز را تعیین می کنند. سنجش با استفاده از میزان کیلوگرم گاز مصرفی، بسیار دقیق و مناسب تر خواهد بود و برخلاف تصورعمومی که قیمت گاز از قیمت سوخت مایع معادل بالاتر است، زیرا یک کیلوگرم گاز ۵۰ درصد بیشتر از یک لیتر گازوییل انرژی دارد، گاز طبیعی به لحاظ صرفه اقتصادی بسیار مناسب است. محل نصب توزیع کننده می باید تاحد امکان نزدیک به خودرو باشد تا از دقت این وسیله کاسته نشود.

حس گرهای فشار
روی شیلنگ های توزیع کننده نصب می شوند تا فشار درون مخازن خودروها را اندازه بگیرند. معمولاً به دلیل سرعت بالای گاز در داخل لوله های توزیع کننده، حس گرها نمی توانند فشار دقیق مخازن خودروها را ثبت کنند.

صفحه نمایش
میزان گاز انتقال یافته به مخزن خودرو را به اپراتور نشان می دهد و بسته به نوع بورد الکترونیک، قیمت کل و قیمت هر واحد سوخت را نیز می تواند نمایش دهد. میزان گاز تزریقی می تواند بر حسب جرم(پوند یا کیلوگرم) حجم (scf) ظرفیت گرمایی و یا میزان گالن گازوییل یا بنزین معادل محاسبه شود.

اتصال های قطع کننده
هنگام بروز خطر یا دورشدن ناگهانی خودرو در حالی که شیلنگ به خودرو متصل است، بی درنگ جدا می شود و جریان قطع می شود.

شیلنگ
شیلنگ های ایستگاه های CNG معمولاً از فولاد ضد زنگ و مواد مصنوعی به همراه پلاستیک فلوئوری ساخته می شوند. جنس مواد شیلنگ هادی الکتریسیته ساکن است و ۵/۱ برابر فشار پیشنهادی سازنده تست می شود.

نازل سوخت رسانی
نازل ها معمولاً از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شوند و به وسیله برنج و آهن ضدزنگ سخت کاری می شوند. *****ی برای جلوگیری از ورود ذرات خروجی نیز در نازل ها تعبیه می شود.
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از L90 بابت نوشته ی سودمندش تشکر کرده اند
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 06:51 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices



  پیدا کردن مطالب ارسال شده قبلی در سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری مطالب