نمایش پست تنها
  #192  
قدیمی 07-28-2012
Renault Logan آواتار ها
Renault Logan Renault Logan آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
کد عضویت آکو: ACO-516
اتومبیل: renault logan E2
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 5,117
سپاس از دیگران: 7,341
12,561 بار در 3,482 پست سپاسگزاری شده است
Arrow انتخاب روش تخلیه و تعویض مایع خنک کننده

نقل قول:
نوشته اصلی توسط Majid_756 نمایش پست ها
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

امروز میخواستم خودم دست به آچار بشم و مایع خنک کننده ماشین رو که قبلا از نوع گلاسئول و آب مقطر دیونیزه تهیه کردم، عوض کنم. ولی با مطالعه پست جناب آقای سوهانیان و کتابچه راهنمای تندر در چند مورد برام سئوال و ابهام وجود داشت. گفتم مطرح کنم تا از اطلاعات اساتید استفاده کنم:

1- در کتابچه راهنمای تندر ذکر شده فقط مایع رادیاتور و منبع را تخلیه و سیستم را شستشو دهید و اشاره ای به روشن کردن موتور یا بازکردن ترموستات نمیکنه و اکیدا هم توصیه شده که موتور رو روشن نکنید چون باعث آسیب (تخریب موتور) میشه. آیا باز کردن آب شیلنگ در موتوری که دمای اون تا 97 درجه سانتیگراد داغ شده خطرناک و مضر نیست؟
2- جناب سوهانیان برای هواگیری فرمودند فقط پیچ وسط لوله ها باز بشه ولی کتابچه نوشته براى تخليه حداكثر هواى موجود در مدار سيستم خنك كننده، الزاماً كليه پيچ هاى هواگيرى را باز شود (6 پیچ)
3- در کتابچه تاکید شده پیچهای هواگیری هنگام روشن بودن موتور باز نشود چون اين كار ممكن است باعث تخريب موتور شود

جسارت منو ببخشید، هدفم رفع اشکالات خودم هستو مطمئنا شما هم به این کتابچه دسترسی دارید و هم تجربه عملی این کار رو. به خاطر همین بهتر می تونید به افرادی مبتدی چون من کمک نمایید.

با تشکر
با سلام و وقت بخیر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات خدمت شما

ببینید جناب دکتر ، خیلی از دوستان مشابه شما از طریق پیام خصوصی و یا ایمیل با بنده راجع به تخلیه و تعویض مایع خنک کننده صحبت کردند و همین سوالات شما رو داشتند و براشون مبهم بود .

مجددا برای این که فصل الخطابی باشه برای این اعلام تجربه توسط بنده ، خدمت شما و سایر دوستان عرض میکنم :

روش اعلام شده توسط بنده ، به سفارش و توصیه مهندس ناظر نمایندگی رتبه 1 سایپا انجام شده . سال 88 چون هنوز سطح نمایندگی هایی که خدمات لوگان را ارائه میدادند زیاد نبود (لا اقل در مازندران) و فاصله زیاد نمایندگی با منزل ما و آشنایی مهندس ناظر نمایندگی با بنده ،
ایشون لطف کردند مراحل کار رو خلاصه وار از طریق تلفن راهنمایی کردند و بنده در منزل انجام دادم و بعدش با توضیحات بیشتری در تالار خدمت دوستان اعلامش کردم .

اون زمان نه کتابچه راهنما رو داشتم نه از این موارد اطلاعی .
با تمام این تفاسیر ریسک کردم و در منزل با راهنمایی ایشون این کار رو انجام دادم ولی بعد از انجام کار دیدم این کار راحت تر از اونی بود که فکرش رو میکردم .
و حتی تا 1 سال و نیم بعد از اون تعویض ، ماشین رو داشتم و هیچ گونه مشکلی برای موتور و متعلقاتش تا لحظه فروشش پیش نیومد و مثل روز اول کار میکرد .

روش ذکر شده در کتابچه رو کاملا اطلاع دارم ولی با این روش ، سیال مستهلک شده در بلوکه سیلندر (پشت ترموستات) که در حدود 1.5 لیتر هست ، خارج نمیشه و مخلوط شدن این سیال مستهلک شده با سیال نو ، به طرز محسوسی از خواص سیال نو ، کم میکنه .

به همین جهت بعد از مطلع شدن از فایل تعمیرات و نگهداری ، متوجه شدم به چه دلیل بود که مهندس اون راه رو پیشنهاد کرده بودند . (خارج نشدن 1.5 لیتر سیال مستهلک شده محبوس شده پشت ترموستات)

حال خود مختار هستید که از کدام روش استفاده کنید .

================

ذکر این نکته مهم ضروری هست که اگر دقیق تر به همون فایل تعمیرات و نگهداری توجه کنید ، متوجه میشوید که در اون فایل ، تصویر انواع مختلف موتور از جمله : D4D و K9K و K7J و K7M و K4M (که موتور تندر در ایران هست) نمایش داده شده .
تعداد پیچ های هواگیری در موتور های دیگر بیشتر از یکی هست ولی در موتور K4M که همین موتور استفاده شده بر روی تندر های تولیدی ایران هست ، فقط و فقط 1 پیچ هواگیری وجود داره اونم همون پیچ روی لوله های رفت و برگشت بخاری به داخل اتاق در کنار بوستر ترمز هست .

================

نکته دیگر این هست که در روش توصیه شده مهندس که بنده اعلامش کردم ، فقط در حد 1الی 2 دقیقه شایدم کمتر ، موتور بدون آب کار میکنه که خودم خیلی روی این موضوع حساس بودم اول ولی مهندس اعلام کرد اصلا مشکلی برای موتور پیش نمیاد با 2-3 دقیقه بدون آب کارکردن ، اونم برای شستشوی مدار ، و خدارو شکر مشکلی هم پیش نیومد و بنده کاملا تجربه کردم این روش رو .

===============

روش دیگری هم ایشون برای تخلیه اعلام کردن که باز کردن کامل ترموستات در کنار باز کردن لوله رادیاتور آب در زمان سرد بودن موتور هست که بنده دیگه اون روش رو بخاطر وقت گیر تر بودن انجام ندادم .

================

در پایان بنده در مقامی نیستم که بخوام این روش رو توصیه کنم یا توصیه نکنم .

روش 50 گانه فوق اعلام تجربه ای موفقیت آمیز بود .
اینکه شما از این روش اقدام کنید یا روش های دیگه ، کاملا صاحب اختیار هستید .

موفق باشید .
__________________
ریست و آپدیت کردن ECU لوگان - تندر 90 (اختصاصی آکو)
آموزش نحوه تعويض كامل مايع خنك كننده لوگان - تندر 90 (اختصاصی آکو) + الحاقیه تکمیلی مقاله
مقاله جامع زمان بندی سرويس هاي دوره اي خودروي لوگان - تندر 90 به همراه تصاویر (اختصاصی آکو)
-----------------------------------------------------------------------
صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع)

اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي
الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري
الصّدّيق الشَّهيد صَلَاةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه
كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ویرایش توسط Renault Logan : 12-08-2012 در ساعت 09:39 PM
پاسخ با نقل قول
9 کاربر زیر از Renault Logan گرامی به خاطر نوشته ی مفیدش تشکر کرده اند
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات و نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره و يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده و به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.