PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Air Filtration فيلتر هوا


روابط عمومی آکو فروم
01-07-2010, 11:18 AM
Air Filtration فيلتر هـــــــــــــوا

khodroinfo

با بزرگ شدن شهرها و زياد شدن آلودگي هاي مختلف و از طرفي حساس بودن قطعات مكانيكي موتور در حين كار، نياز به وجود فيلتر هوا و ورود هواي بدون ناخالصي به محفظه احتراق بيشتر احساس ميشود. انواع آلودگي هاي محيطي مثل دود خروجي اگزوز وسايل نقليه احتراقي و يا گرده ها ي حاصل شده از بادهاي فصلي و همچنين دودهاي خروجي كارخانه جات صنعتي و... به طور كلي ذرات وارد شده به فيلتر هوا قطرهاي مختلفي دارند و بين 0.1 ميكرومتر(گرده هاي كوچك ) تا 2 ميلي متر ذرات شن ) ميتوانند باشند كه تقريبا 75 درصد از ذرات داراي قطري بين 5 تا 100 ميكرومتردارند ، جرم موادي كه در فيلتر ، طي زمان روشن بودن موتور به جا ميمانند به شرايط آب و هوايي كه خودرو در آن استفاده ميشود بستگي دارد
فيلترهاي هواي موتورهاي احتراق داخلي در واقع از ورود آلودگي هاي مضري كه سلامتي بعضي از قطعات مانند رينگ ها ،ديواره سيلندرها و يا بلبرينگ ها را به خطر مي اندازد جلوگيري ميكند.


در طراحي فيلتر هوا معمولا با درنظر گرفتن شرايط اقتصادي و شرايط نگهداري خودرو ميزان جذب ذرات را براي آن تعيين ميكنند براي مثال فيلتر هايي كه در خودروهاي جنگي به كار ميروند داراي عمر بالايي هستند زيرا زمان براي تعميرات و رسيدگي به آن كم است ، امروزه با پيشرفت هايي كه انجام شده فيلتر هاي هوا ميتوانند تا حدود 99.8 درصد كل هواي وارد شده را در شرايط مناسب فيلترينگ كنند ، براي تست فيلترهاي هوا آنها را تحت شرايط ديناميكي قرار ميدهند و مقاومت آنها را در مقابل سوراخ شده و مواد شيميايي ويا عبور سريع جريان هاي مرطوب آزمايش ميكنند.، فيلتر هوا به مقدار اندكي سرعت ورود هوا به موتور را كم ميكند نتيجتا فيلتر هايي بهتر اند كه با كمترين افت دبي وردي هوا بيشترين فيلترينگ هوا را انجام دهند انواع شكل هندسي فيلترها در گذشته بيشتر فيلترهاي استوانه اي بود و در مدل هاي جديد تر از فيلتر هاي مستطيلي و مسطح استفاده ميشود ، در تمام آنها لايه هاي تاخورده و صفحه بندي شده به كار رفته است تا بتواند در كوچكترين فضا بيشترين دريافت هوا را داشته باشد جنس آنها ميتواند از كاغذ يا فيبر سلولز با يك پوشش بيروني ويژه باشد
زمان تعويض فيلتر به زمان توصيه شده توسط كارخانه بستگي دارد براي مثال در محصولات ايران خودرو و پژو زمان تعويض پس از طي 10000 كيلومتر است در بعضي از خورروهاي خاص اين زمان به شش سال يا 40000 كيلومتر نيز ميرسد

امروزه به خاطر محدوديت هاي بسته بندي و درخواست بازار براي فيلترهاي كوچك تر و با كارآيي بالاتر رقابت و نوآوري در ساخت اين محصول زياد شده است و ميتوان گفت از نيازمندي هاي مصرف كننده بالابردن زمان سرويس است

http://1.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/Sei680d393I/AAAAAAAAAMQ/aZThatDAVFk/s320/comparisson_dia%5B1%5D.jpg
يكي از نوآوري هاي توليد در ساخت فيلتر استفاده از فيلترهايي با فيبر مصنوعي است و در بين مصولات توسعه يافته است با ورود ذرات به داخل فيلتر ذرات در لايه هاي آخري گير كرده و با توجه به فضايي كه اشغال كرده اند به سرعت روزنه هاي هوار را ميبندند اما دراين فيلتر ذرات به درام افتاده طوري قرار ميگيرند كه قطرشان كم شده و چگالي آنها زياد ميشود و درنتيجه اجازه عبورهوا را بيشتر ميدهندhttp://4.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/Sei9_pPbueI/AAAAAAAAAMg/fy6zTY1GMWg/s320/2003-136fig3.gif



اثر الكتريسيته ساكن هم در فيلتربايد وجود داشته باشد تا بتواند ذرات را بهتر به سطح جذب نمايد در تصوير ميبينيد كه دانه هاي فيبر با بار مثبت ذرات را به خود ميكشانند

http://4.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/Seenir7QivI/AAAAAAAAALw/tV8_lm1PKz0/s400/NPE+movaled.jpg





ممكن است در يك تقسيم بندي فيلترها را به انواع عميق و سطحي نيز نام ببرند ، فيلترهاي نوع عميق با نوع لايه بندي نا موازي كه دارند ميتواند ذرات بيشتري را به خود جذب كند

Emdad-L90
01-07-2010, 11:56 AM
این نوع ***** ها الان توی بازار موجوده با چگالی بالا ؟

نیما
01-07-2010, 07:40 PM
این نوع ***** ها الان توی بازار موجوده با چگالی بالا ؟
موجوده
به اسم ف ی ل ت ر هوای جایگزین فروخته میشه
قیمت برای تندر بین 50 تا 70 تومن هست که تا 2 سال میشه استفاده کرد با مواد مخصوص شسته میشن و دوباره استفاده میشن

روابط عمومی آکو فروم
01-12-2010, 11:32 PM
اولين وسريعترين راه براي گرفتن قدرت بيشتري ازهرموتوراين است كه هواي بيشتري به موتور بدهيم وبه
همان نسبت هم گازهاي خروجي بيشتر باشند. نصب فيلتري كه محدوديّت كمي براي خروج هوا داشته باشد
(يعني هوا را به خوبي عبور دهد)،مناسب است. براي هرخودرويي فيلترهوايي با عملكرد مناسب وجود دارد. توان كسب شده از فيلترهاي هوا متنوّع هستند،امّا شما ميتوانيد تغيير5 الي 10 توان را در اكثرموارد داشته باشيد.

سيستم اگزوز
سيستم اگزوزمعمولي كه دراكثركاميون ها وجود دارد،باعث كاهش جريان عبوري ازاگزوزميشود كه متعاقباً باعث كاهش توان ميشود.بوسيلۀجايگزيني سيستم اگزوزشما ميتوانيد يك افزايش باورنكردني رادرقدرت موتورشاهد باشيد.روش ساده و پرطرفداري كه به وسيله آن ميشود قدرت بيشتري بدست آورد،نصب سيستم اگزوزcat backاست.اين سيستم اين گونه است كه بين سيستم اگزوزاصلي ولولۀ خروجي يك مبدّل كاتاليزوري نصب ميكند.اين سيستم شامل لولۀ صدا خفه كن گشادي است كه جريان را راحتترمنتقل مي كند وچون به صورت محوري بسته شده است چروك هايي را كه موقع بستن لوله ايجاد ميشوداز بين مي برد. توليد كننده هاي زيادي هستند كه براي هرمدل كاميون سيستم اگزوزcat backمخصوصي مي سازند.
وقتي شما مي خواهيد يك سيستم اگزوزبراي كاميونتان انتخاب كنيد تعدادي موارد مهم وجود دارند.ماده اي كه سيستم اگزوز cat back ازآن ساخته ميشود معمولاً فولاد آلومينيومي است.ساخت سيستم اگزوزازاين جنس ارزانتراست،اما به اندازه سيستمي كه از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده است دوام ندارد.براي حداكثرمدت زمان استفاده،درصورتي كه توان خريدآن راداشته باشيم،سيستم اگزوزازجنس فولاد ضدزنگ را انتخاب مي كنيم. وقتيكه ميخواهيد سيستم اگزوز را انتخاب كنيد،بايد مسالۀ فوق رادرنظرداشته باشيد.نكتۀ قابل توجه ديگرمحل خروجي سيستم اگزوزاست.
عده اي از توليد كنندگان سيستم خروجي جلو يا بغل را پيشنهاد ميكنند.همچنيين شما ميتوانيد لولۀخروجي رابه صورت تكي يا دوبل بكار ببريد.اگر تصميم داريد خودتان سيستمcat back را نصب كنيد بايد به خاطرداشته باشيد كه اگرچه اگزوزجديد ممكن است نصب ساده اي داشته باشد،برداشتن سيستم قديمي ممكن است نياز به بريدن آن داشته باشد.
اگر سيستم اگزوزcat backمورد نظر براي كاميون شما موجود نيست،ميتوانيد يك صدا خفه كن با خروجي بالابخريد و سيستم اگزوزخودتان رابا استفاده از لوله اي بزرگترازلولۀ موجود در سيستم معمولي نصب كنيد. يك سيستم cat back با كيفيّت يا يك صدا خفه كن با خروجي زياد ميتواند قدرت موتور شما را15 الي20 اسب بخار افزايش دهد و همچنين ميتواند در صرفه جويي مصرف سوخت موثرباشد.براي يك افزايش نسبتاً كم يا معمولي در قدرت موتورازيك فيلتر با خروجي هواي زياد(high flow)ويك سيستم اگزوزcat backاستفاده كنيد. براي اينكه دماي موتورتان خنك تر شود وهمچنين كارآيي بهتري داشته باشد،ميتوانيد يك ترموستات با دماي پايين اضافه كنيد مانند يك ترموستات با دماي 160وآنرا با نمونۀ 180 درجه اي اوليۀ موجود دركاميونهايي مثل كاميون هاي Chevyجايگزين كنيد.
http://img.sportruck.com/howto/muffler.jpg


سرسيلندرها وميل بادامك ها
سرسيلندرهايي با تنفس آزاد،منبع خوبي براي قدرت هستند.يك راه براي اينكه سرسيلندراصلي خود را با يك سرسيلندرباعملكرد خوب كه البتّه گران است،جايگزين كنيد اين است كه سرسيلندراصلي خود را بتراشيد.اين عمل،مكش وهمچنين خروجي هوا راخيلي راحتتر وروانترخواهد كردوبه مقدارخيلي زيادي روند جريان عبوري ازلوله هاي ورودي وخروجي راافزايش مي دهد.اين كارتنها يك مقداركمي نسبت به اينكه بخواهيد يك سرسيلندرجديد بكاربريد،هزينه خواهدكرد.
همچنين ميل بادامكها ميتوانند به مقدار قابل توجّهي عملكرد موتورشما را بهبود بخشند.مواردخيلي زيادي به هنگام نصب يك ميل لنگ جديد بايد درنظرگرفته شوند.ميل بادامك هاي دوراني (ياغلتشي)باعث مي شوند موتورنرم تر درجا بزند.اما اين ميل بادامكهاخيلي گرانترازنوع استانداردي كه به صورت تخت مي باشندهستند.يك ميل بادامك هيدروليكي استاندارد نيز مي تواند يك انتخاب خوب باشد وطراحي درست آن ميتواند به شما توان قابل اطميناني ارائه دهد.

http://img.sportruck.com/howto/heads.jpg


سيستمهاي احتراق
سيستمهاي احتراق منبع ديگري براي دستيابي به قدرت اضافي هستند.يك سيستم كنترل احتراق با بهبود عمل جرقه زني باعث افزايش توان ميشود.براي افزايش عملكرد سيستم جرقه زني،اين سيستم بايد شامل سيمهاي نو باشد و همچنين فاصلۀبين دو تيغۀ شمعك بايد افزايش پيدا كند.كاميون هاي قديمي معمولاًبا صرفه تر از كاميون هاي جديد هستند اگرچه بعضي از صاحب هاي اين كاميون ها تفاوت خاصي بين سيستمهاي جرقه زني قديمي و جديد احساس نمي كنند،ديگران تفاوت خوبي در صرفه جويي سوخت و قدرت موتوراحساس مي كنند.

http://img.sportruck.com/howto/ignitioncoil.jpg


ارتقاء سيستم مكش
بسياري از كاميون هاي قديمي با سيستم تزريق سوخت الكترونيكي،از سيستمTBI(throttle body fuel injection)استفاده مي كنند .موتور هاي TBIبه وسيلۀاضافه كردن يك مدخلmanifoldبا توان مكش هواي بالا ميتوانند براي ما سودمند باشند.مانند:manifoldهاي شركتEdelbrock ,blue-printed throttle bodies. شركت هايي مانندturbo city,Arizona speed and marine.وديگران چندين سيستم جديد بلوك هايVشكل و بلوك هاي TBIبزرگ را براي برنامۀ ارتقاءدهي پيشنهاد ميكنند براي اينكه از اين هم بيشترافزايش قدرت داشته باشيم مي توانيم از يك سيستم با دريچه هاي تقويت شده ي تزريق سوخت به همراه سيستمTBIاستفاده كنيم. متخصصينTPI,Arizona speed and marina and ACCEL سيستمهايTBIرا براي تجهيزات TPIتوليد مي كنند.

http://img.sportruck.com/howto/intake.jpg


سراگزوز
هدرهايAfter market ميتوانند درجاي همان هدرهاي آهني اصلي بسته شوند.درهدرهاي كوچك معمولاً ازلوله هاي8/5 الي1 اينچي ودرهدرهاي بزرگ ازلوله هاي4/3 الي1 اينچي استفاده ميشود.يك نكتۀ قابل توجه ومهم درموقع انتخاب هدرها،كيفيّت موادي است كه هدرازآن ساخته شده است.ضخامت لوله هاي هدرها باهم فرق ميكنند،اما يك هدرباكيفيّت بايدازلوله هاي بين14تا18گيج(gauge)استفاده كند.نوع فلزي كه درهدراستفاده مي شود نيز مهم است.بعضي از هدرهاازجنس فولاد ملايم هستندكه درطي زمان زنگ مي زنند وخراب مي شوند.
هدرهاميتوانند بايك لايه ازسراميك يا رنگ هاي باقابليّت تحمل دماي بالا،پوشانده شوند.
استفاده ي كامل از فولاد ضدزنگ درساخت هدرها،نيازبه پوشش دهي راحذف ميكند.امااين كارازتوان اقتصادي اكثر خريداران خارج است.وقتي هدرها به بازار عرضه مي شوند،گاهي اوقات به آنهارنگ مي زنند.به خاطر داشته باشيدكه اين پوشش دهي فقط براي اجتناب از زنگ زدگي در طي حمل و نقل است و اين رنگ توانايي تحمل گرما را موقعي كه از هدر استفاده مي شود ندارد .
وقتي هدر ها به همراه يك سيستم اگزوز cat back و يك مبدل كاتاليزوري پر فشار ( يا پر جريان ) استفاده شود مي توانيد 20 الي 30 اسب بخار نسبت به مدل استاندارد افزايش قدرت داشته باشيد.

http://img.sportruck.com/howto/headersm.jpg


ترجمه : محمود رسولی

sames

Tondkar
01-19-2010, 11:02 PM
هدرز و ف ی ل ت ر هوای اسپرت



عامل کلیدی که می تواند راندمان موتور اتومبیل شما را افزایش دهد افزودن جریان هوای ورودی و بهبود تخلیه گازهای خروجی از موتور است . همین جاست که اهمیت هدرز مشخص می شود. هدرز باعث می شود که میزان افت راندمانی که توسط منیفولد اگزوز رخ می دهد کاهش یابد به عبارتی هدرز به خروج راحت تر گازهای اگزوز کمک می کند .هدرز برای هر سیلندر یک لوله کوچک تخلیه دود فراهم می آورد. این لوله های کوچک باعث می شوند تا دود خروجی از سیلندر ها در هنگام خروج به عقب پس نزند . هنگامی که دیگر نیاز نباشد که سیلندرها برای تخلیه دود خود از یکدیگر نیرو بگیرند این نیرو هدر نرفته و صرف به حرکت درآوردن چرخ ها و رضایت شما از راندمان موتور اتومبیل می گردد.
هدرزها در انواع و اقسام شکل ها و برای کاربردهای گوناگون تولید می شوند. البته هدرزهایی که ساخت شرکت هایی مانند JBS header و Hedman header و Paceseher header هستند در اشکال متنوع ساخته شده و برای اتومبیل هایی چون camaro وFirebird بکار می روند . با بکارگیری هدرز اگزوز علاوه بر اینکه کارایی لوله های خروجی دود سیلندرها بالا میروند هوای سرد بیشتری به داخل کشیده می شود و جریان هوای بهتری برای موتور فراهم میگردد .در هنگام تقویت موتور اتومبیل خود یک سری موارد اصلی را باید مراعات کنید که تهیه هدرزهای اگزوز با راندمان بالا یکی از مهمترین این موارد است.
شما احتمالا با عباراتی نظیر :پس زدن دود خروجی از سیلندر, مکش ترتیبی دود خروجی از سیلندرها ,طول بهینه اگزوز , کولکتور collector ادغام شده , احتراق چرخشی سیلندرها , ترکیب سازگار و بسیاری از عبارات دیگر که هر یک معنای خاصی دارند آشنایی دارید . اما این که چطور این ها با هدرز اگزوز ارتباط پیدا میکند کمی مبهم است.اولین درک نادرستی که نیاز به اصلاح دارد این است که تصور می شود یک هدرز باعث کاهش پس زدن دود خروجی از سیلندر می شود اما این برداشت درست نیست . در واقع حد معینی از این پس زدن دود برای کارایی بهینه موتور ضروری است .یعنی دقیقا خلاف این عقیده درست است .یک هدرز نه تنها باعث کاهش پس زدگی دود خروجی از سیلندر می شود بلکه در اقدامی مهم تر نقش یک دستگاه مکنده را در درون موتور بازی میکند .معنای عبارت مکش ترتیبی دود خروجی سیلند ها این است که هنگامی که دریچه خروج دود سیلندر بعدی باز می شود این قطعه مکنده دود آن را به درون خود می مکد و آن را از سیلندر خارج میکند.
نکته بعدی که باید در نظر گرفته شود قطر مناسب لوله است . بسیاری از افراد فکر می کنند که هر چه این قطر بیشتر باشد ,کارایی هدرز بالاتر میرود اما این قطعات به پرفورمنس پارتس مشهور هستند و همونطور که از اسمشون پیداست باعث افزایش پرفورمنس موتور میشن

http://sheytoonak.persiangig.com/image/he.jpg
- هدرز:

این قطعه که یکی از راحتترین و مرسوم ترین قطعاتی که در داخل موتور نصب میشه هدرز نام داره!

هدرز به قطعه ای اطلاق میشه که جای قطعه ای که وظیفه ی خروج دود از سیلندرها رو انجام میده نصب میشه. خب چی کمکی می کنه؟

این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشه تا نیروی کمتری تلف بشه!

هدرز ها نسبت به شکلشون، طراحیشون، و جنسشون باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور میشن


ف ی ل ت رهوا

فيلتر هوا وسيله اي ايست كه آلودگي ها و ذرات معلق در هواي ورودي موتور رو جذب ميكنه
فيلترهاي اسپورت اين خاصيت رو دارن كه بيشترين حجم ممكن هوا رو به داخل موتور منتقل ميكنن و باعث ميشن كه تنفس موتور راحت تر و در نتيجه فشار روي موتور كمتر و شتاب و قدرت بهتري بدست بياد كه البته فيلتر هاي اسپرت باعث ميشن كه هنگام دور گرفتن موتور صداي اسپورتي بده كه اين از ديگر خصوصياتشون هست و اين فيلتر ها براي اتوموبيلهاي كاربراتوري و انژكتوري موجود است
در حال حاضر دو نوع فيلتر براي ماشيناي انژكتوري در بازار موجود است
نوع اول مدلي هست كه ساختار ساده اي داره و هر كسي ميتونه اونو روي ماشين دلخواهش نسب كنه و براي تميز كردنش بايد باز و با آب شستشو بشه كه در عكس ميبينيم
http://tuningtalk.com/forum/uploads/SIM_WS002TW_CH_ف ی ل ت ر.jpg

نوع ديگه مدلي هست كه بصورت كيت هست و براي هر ماشيني كيت مخصوص خودش استفاده ميشه و اشن كيت ها اين مزيت رو دارن كه داراي طراحي اصوليتر و در نتيجه بازده بيشتري هستن كه در تصوير زير ملاحظه مي كنيد

http://tuningtalk.com/forum/uploads/Sim_pt_600.jpg

از شركت هاي معروف توليد اين محصول ميشه به اين شركتها اشاره كرد
appexi...simota...k&n...green...aem

Danial
02-26-2010, 12:23 AM
سلام دوستان من میخوام هدرز و ***** هوای اسپرت روی ماشین نصب کنم اما چندتا سوال دارم
قیمت این دوتا حدودا چقدر میشه؟کجا ها گیرم میاد؟مارک های معتبر رو از هر کدوم بهم معرفی کنین و در اخر ایا پیشنهاد میشه اینا یا نه؟

MAHDI-TONDAR
09-12-2011, 03:37 PM
كوچك ولي حياتي
دنياي‌خودروـ موتور اتومبيل همانند بدن انسان است. همان‌طور كه بدن انسان نياز به اكسيژن دارد، موتور خودرو هم نياز شديدي به هوا و به خصوص اكسيژن دارد. اما هواي ورودي به موتور هميشه از طريق هواكش وارد مي‌شود. اگر فورد موستانگ را ديده باشيد، مشاهده مي‌كنيد كه يك هوا يا هواكش نسبتاً بزرگ روي كاپوت آن خودنمايي مي‌كند. اين هود، نياز موتور به هوا را در سرعت‌هاي بالا تامين مي‌كند. پس به اين نتيجه رسيديم كه نياز موتور به هواي تميز، مهم‌ترين نياز موتور است. اما هواي تميز چگونه بايد تامين شود؟

http://www.acopart.org/upload/ACO-569/5119123513.jpg

هواي تميز از طريق يك فيلتر تامين مي‌شود. در موتورهاي ديزل حساسيت كار به شدت بالا است، مثلاً لقي بين بارل و پلانجر در پمپ انژكتور تقريباً يك ميكرون يا دو ميكرون است. اين فاصله بسيار كم مي‌تواند توسط يك ذره بسيار كوچك مثل گرد و خاك پر شده و در كار بارل و پلانجر اختلال ايجاد كند.
براي اين كار هواي ورودي در 2 يا 3 مرحله فيلتر مي‌شود. پس به اين نكته رسيديم كه تميز بودن هواي موتور نقش بسيار مهمي در كاركرد موتور دارد. هواي كثيف در موتورهاي بنزيني مي‌تواند احتراق ناقص و زودرس را به وجود آورد. همچنين باعث افزايش آلايندگي‌هاي خارج شده از اگزوز مي شود. كثيف ‌شدن نشيمنگاه سوپاپ‌ها و سرشمع و در سيستم‌هاي پاشش مستقيم، كثيف‌شدن سر انژكتور نيز از معايب ورود هواي كثيف به موتور هستند. سوخت كثيف نيز باعث تمامي اين معايب و كاهش شتاب و كشش خودرو مي‌شود.
اين عيوب در سيستم‌هاي HPI و GDI (پاشش مستقيم سوخت) اثرات بيشتري دارند. دليلش هم وجود انژكتور در داخل سيلندر است. براي جلوگيري از تمامي اين معايب بايد از فيلتر استفاده كرد. فيلترهاي مختلفي وجود دارند كه رايج‌ترين آنها براي خودروها، فيلترهاي خشك و كاغذي هستند. اين فيلترها كه از كاغذ ساخته مي‌شوند، براي فيلتركردن هوا، در مسير آن قرار گرفته و با عبور دادن هوا از خود، ذرات معلق در آن را جذب كرده و بعد از مدتي كه عمر مفيد فيلتر ناميده مي‌شود بايد عوض شوند.
اين فيلترها در اثر كثيف‌شدن مانع عبور هواي كافي به موتور مي‌شوند، در نتيجه نسبت هوا به سوخت بهم مي‌خورد، در اين حالت مصرف سوخت به شدت بالا مي‌رود. دود سياه از خودرو خارج شده و در صورت عدم برطرف‌ كردن عيب، خودرو داراي عيوب ديگري، چون كثيفي انژكتور، كثيفي سرشمع‌ها و ساير عيوب ديگر مي‌شود.
اما عده‌اي بر اين باورند كه چگونه مي‌توان از تمام شدن عمر مفيد فيلتر مطلع شد؟ براي اين كار نيز، دستگاهي را كارشناسان طراحي كرده‌اند كه انديكاتور ناميده مي‌شود. اين دستگاه پشت فيلتر و در مسير هواي خروجي از فيلتر يا هواي فيلتر شده قرار مي‌گيرد.
انديكاتور از يك سيلندر و پيستون بسيار كوچك و يك فنر تشكيل شده است كه يك اتصال الكتريكي در زير آن قرار مي‌گيرد. در صورت عدم عبور كافي هوا از فيلتر، در اثر مكش موتور، پيستون به سمت پايين كشيده مي‌شود و بر نيروي فنر غلبه مي‌كند، وقتي پيستون به پايين رسيد، اتصال الكتريكي برقرار شده و باعث روشن‌شدن چراغ مربوطه مي‌شود.
اساس كار اين سيستم بر پايه هواي عبور كرده از فيلتر و خلأ يا مكش موتور است. وقتي هواي كافي عبور نكند و موتور تنفس درستي نداشته باشد، به پيستون نيروي مكش موتور اعمال مي‌شود و فنر جمع مي‌شود تا اتصال برقرار شود.
توجه داشته باشيد شكستگي يا خرابي انديكاتور، يكي از عوامل ورود گرد و غبار به سيستم است. اما براي افزايش عمر فيلتر هوا بايد آن را در هر سرويس تميز كرد. براي تميزكردن فيلتر به نكاتي توجه كنيد تا هم عمر فيلتر افزايش يابد و هم فيلتر به درستي تميز شود.
1 - فيلتر را از داخل به خارج با فشار هوا تميز كنيد 2- از وارد آمدن هرگونه ضربه حتي آرام به فيلتر جداً خودداري كنيد 3- فيلتر را از نظر پارگي كاملاً بررسي كنيد تا از عبور هواي فيلترنشده جلوگيري كنيد 4- فيلتر را در محلش، تميز و خشك قرار دهيد و از ورود رطوبت به محفظه فيلتر جلوگيري كنيد.
تمامي اين نكات مي‌توانند در كاهش مصرف سوخت و كاهش آلايندگي موتور تاثير بسزايي داشته باشند، اين قطعه با وجود سادگي عملكرد نقش بسيار مهمي در كاركرد موتور و افزايش طول عمر قطعات دارد.

سالار
04-30-2012, 11:09 AM
عنوان: تیونینگ سیستم مکش هوای اتومبیل و ویژگی های آن
فيل تر هواي اسپرت


اولين قدم در تيونينگ نه تنها براي اكثر ما بلكه در همه جاي دنيا نصب فيل تر هواي اسپرت محسوب مي شود.
دليل اينكه چرا اين فيل تر ها باعث افزاي قدرت مي شوند اينست كه اين فيل تر ها جريان هوا را بهتر ٫ بيشتر و در بر خي انواع خنك تر و همچنين در برخي مارك ها با تصفيه يا فيل ترينگ بهتري عبور مي دهند.
اكثر اين فيل تر ها عمر طولاني دارند و قابل شستشو و استفاده مجدد ( البته با مواد مخصوص ارايه ده توسط سازنده) هستند.
جنس اين فيل تر ها معمولا از چند لايه chirurgical cotton همراه با روغن محافظي براي تصفيه هوا و محافظت از كتان فيل تر است ( كه اين روغن براي هر مارك ----- فرمول مخصوصي دارد و بايد بعد از هر بار شستشوي ----- توسط محلول مخصوص روي ----- پاشيده شود و تركيب اين روغن براي موتور و سنسور هاي مربوطه هيچ ضرري ندارد) و يك توري فلزي ظريف (معمولا از جنس آلمينيوم) نيز روي ----- كشيده شده است.

مزاياي استفاده از فيل تر هاي اسپرت

1- افزايش قدرت و شتاب با هزينه كم ٫ نصب آسان ٫ بدون افزايش مصرف بنزين ( و حتي در برخي موارد كاهش مصرف بنزين)
2- اقتصادي بودن بدليل عدم نياز به تعويض و محافظت از موتور خودرو به دليل تصفيه بهتر هوا
3- ايجاد صداي اسپرت ( به غير از نوع جايگزين)
4- كاهش وزن خودرو ٫ كه اين مورد براي رانندگان حرفه اي اهميت دارد
5- ايجاد فضاي بيشتر براي نصب ساير قطعات
6- امكان بازگشت تغييرات به حالت اوليه
7- ----- هاي اسپرت از جنس كاغذ نيستند كه براي توليد آنها لازم به قطع درختان باشد و چون دور انداخته نميشوند محيط زيست را نيز آلوده نمي كنند.


http://acoforum.org/images/img-resized.png

میزان قابل مشاهده: 94% از اندازه اصلی [680 x 300] - برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید


http://www.thundertuning.com/Persian/jr/img/jr_about_un.jpg






انواع فيل تر هاي اسپرت

سازندگان ----- هاي اسپرت معمولا چند دسته محصول دارند

فيلترهاي جايگزين (Replacement ) :
در سايز ----- استاندار يك خودرو ساخته مي شود و براي نصب اين ----- كافيست ----- كاغذي نصب شده در محل مربوطه را درآورده و اين ----- را به جاي آن قرار دهيد.
معمولا ليست توليد كنندگان براي اين نوع ----- بسيار كامل است و ما ميتوانيد از ----- ژيان تا ----- enzo را در ليست توليد كننده گان بيابيد

اكثر اهل فن بر اين باورند كه اين ----- ها تاثيري در قدرت موتور ندارند چرا كه سيستم مكش (intke) استاندارد كه عامل اصلي كاهش صدا و محدود كننده مكش است دست نخورده باقي مانده ولي تجربه شخصي به من نشان داده است كه اين نظر عموميت ندارد و تا حدودي اشتباه است و دليل آن بسيار ساده است : طراحي سيستم مكش هواي خودرو ها و ساختار موتور خودروها متفاوت است.
به همين دليل ----- جايگزين روي يك خودرو تاثير كم و بعضا نا محسوسي دارد و روي خودرويي ديگر تاثير بيشتر و كاملا محسوسي دارد و به همين دليل براي گرفتن حداكثر بهره از ----- جايگزين انجام تغييرات روي air box و intake خوب ولي غير اجباريست.

كيت هاي مكش هواي خنك و مستقيم خاص هر خودرو (intke kit) :

اين كيت ها براي هر موتور به صورت ويژه طراحي ساخته ميشوند و جايگزين همه يا قسمتي از سيستم مكش استاندارد مي شوند ولي چيزي كه حتمان حذف خواهد شده جعبه يا box ----- هواست.
نصب اين ----- ها نيز آسان است و هيچ دردسر و كلنجاري ندارد چرا كه همه چيز از سوي سازنده محاسبه شده و مهيا گشته فقط بايد نحوه نصب را مطالعه كرد. چنانچه روي سيستم مكش استاندارد سنسوري نصب يا براي بخار روغن رابطي بوده باشد روي اين كيت ها هم محلي براي نصب اين قطعات به شكل كاملا اصولي و صحيح وجود دارد.
اين كيت ها مثلا براي يك كابراتور وبر ميتواند يك ----- ساده با 2 دهانه ورودي و يا براي يك خودوري اسپرت كيتي پيچيده باد.
افزايش قدرت با اين كيتها بسيار خوب و جواب گوي انجام ساير تغييرات و تيونينگ هاي پيشرفته نيز هست.

فيل تر هاي مخروطي و يونيورسال

براي نصب ----- هاي مخروطي و يونيورسال بايد اطلاعات داشت و كمي حرفه اي بود و گرنه با نصب اشتباه اين ----- ها بجاي افزايش قدرت كاهش قدرت را شاهد خواهيد بود.
مهمترين مساله تامين هواي خنك براي ----- است كه اگر زير كاپوت نباد كه هواي خنك به ----- برسد بايد با يك لوله خروطي هواي خنك رو به روي ----- رساند.
اين ----- ها در انواع و اقسام سايز و شكل ها ساخته مي شوند و بايد با توجه به قدرت موتور و مشخصات سيستم مكش استاندارد و همچنين انتخاب جنس و سايز مناسب براي محل نصب اقدام به انتخاب نوع ----- نمود. جنس سري ----- ( استيل يا لاستيكي) ٫ سايز دهانه ورودي ٫ قطر و طول ----- و ... از عوامل انتخاب ----- هستند.
اين ----- ها محمولا فقط با يك بست ارايه ميشوند شايد لازم باشد برخي قطعات براي نصب ----- خريداري شود.





http://acoforum.org/images/img-resized.png

میزان قابل مشاهده: 94% از اندازه اصلی [680 x 300] - برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید


http://www.thundertuning.com/Persian/jr/img/jr_about_dk.jpg



كيت هاي يونيورسال

هر سازنده معمولا انواع و اقسام كيت هاي يونيورسال با مطعلقات مختلف ارايه ميدهد.
كيت يونيورسال مي تواند يك ----- مخروطي با چند عدد براكت و بست و يا يك كيت كامل با كليه لوازم لازم براي نصب روي هر خودرو را شامل باشد.


برندهاي فيل تر

برخي مارك هاي معروف سازنده ----- هاي high performance :
K&N Filters آمريكا ( شركت K&N engineering inc)
King dragon ایتالیا
green Filters انگليس
JR Filters فرانسه ( JR Filters sas)
pipercross انگليس
Jetex انگليس كه همان نماينده وارد كننده JR در انگليس است
HKS ژاپن
hp-raid آلمان

در اين بين ماركهاي چيني مثل simota فقط قيمت ارزاني دارند و به هيچ وجه كيفيت و جنس ٫ فيلترينگي همانند برندهاي ذكر شده ندارند و فقط به فقط قيمت مناسبي دارند و البته كيفيتي بسيار بد و بدون هيچ تاييده و استانداري معتبر ( كه حتي من نديدم اين اين مارك هاي استانداردهاي محلي و نا معتبر هم داشته باشند)

در اينجا من فقط به معرفي و مقايسه مارك هايي كه در ايران موجود هستند خواهم پرداخت و كمتر راجع به بقيه ماركها خواهم نوشت.


K&N Filters

K&N (مخفف نام اول 2 شريك كه اين برند را تاسيس كردند) معروفترين مارك فيلترهاي High Performance در دنيا محسوب مي شود و اگه اشتباه نكنم در دهه 6 ميلادي تاسيس شده.
جنس محصولات k&N از كتان است كه براي توليدات خود از 4 تا 6 لايه كتان استفاده ميكند. و توري فلزي روي ----- مشكي رنگ ميباشد.
رنگ فيلترها قرمز تيره است كه بدليل استفاده اين برند از روغن محافظ قرمز رنگ است.
دقت توليد و نحوه fit شدن ----- ها بسيار خوب است.

k&N براي محصولات خود 1 ميليون مايل يا 10 سال وارانتي محدود ارايه مي كند.
ولي ديدن يك ليبل روي جعبه ----- هاي مخروطي k&N بسيار تعجب انگيز است
K&N limited warranty : Intended for Off-Road use, racing or marine applications ONLY. Not intended for use on emission controlled vehicles
و پس از كمي مطالعه متوجه شدم اين ليبل و شرط روي برخي كيتهاي اين برند هم بدين متن هست
not intended for use on emission-controlled street or highway vehicles
اين ليبل خريدار كيت يا ----- مخروطي يونيورسال k&n را نا اميد از وارانتي 1 ميليون مايلي براي استفاده از ----- بر روي اتومبيلي كه كنترل آلايندگي دارد و يا در خيابان يا بزرگراه استفاده ميشود مي كند.
K&N تقريبا در همه كشورها نمايندگي رسمي دارد و در ايران فاقد نمايندگي رسمي است.
زمان شستشوي ----- حداكثر 50 هزار كيلومتر عنوان شده و اشاره شده ----- بايد در صورت لزوم بسيار زودتر از اين موقع شستشو شود.
از لحاظ نوع و ليست توليدات مي توان گفت k&N براي هر اتومبيل و هر خواسته اي پاسخ دارد كه اين از نقاط قوت يك توليد كننده محسوب مي شود و محصولات دیگری مانند ----- روعن با کیفیت بالا نیز تولید میکند.
اين برند آزمايشگاه و تجهيزات قوي داشته و تستهاي داينو را خود روي توليدات انجام ميدهد و ادعا دارد روي هر كيت و محصول تست هاي دقيقي صورت ميگيرد.
و بدين دليل نيز توانسته قوانين و استانداردهاي ايالت هاي مختلف آمريكا را رعايت كند.
ميزان فيلترينگ و airflow محصولات k&N رو بصورت دقيق و معتبر نتونستم پيدا كنم ولي ميتوان در تست هايي كه مطالعه كرده ام بيشتر از 95٪ فيلترينگ داشته است.
در اكثر مسابقاتي كه در آمريكا مانند nscar و indy car و برگزار ميشود بسیاری از تیم ها از ----- k&N استفده مي کنند.
قيمت محصولات k&n با توجه به رقبا براي ----- هاي جايگزين و مخروطي مناسب و براي كيت ها گران محسوب مي شود.
بهترين محصول k&n كيت هاي typhoon مي باشد.

JR Filters

JR (مخفف Jean robert نام شخص موسس این برند) تاسیس سال 1992 در فرانسه که در اوایل تنهای برای اتومبیل های فرانسوی اقدام به تولید ----- و کیت میکرد و فروش آن فقط برای داخل فرانسه بود ولی با گذشت زمان و بدلیل کیفیت خوب و پیشرفت خوب توليداتش تبديل به برندي جهاني گشت وتوليدات اين شركت اكنون در 62 كشور عرضه مي شود و تنها برند فيلتري كه در ايران داري نمايندگي رسمي است.





http://acoforum.org/images/img-resized.png

میزان قابل مشاهده: 94% از اندازه اصلی [680 x 300] - برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید


http://www.thundertuning.com/Persian/jr/img/jr_about_ab.jpg



جنس محصولات JR از كتان است كه براي توليدات خود از 4 لايه كتان استفاده مي كند.
رنگ فيلترها آبي است كه بدليل استفاده اين برند از روغن محافظ آبي رنگ است ولي اين برند فيلترهاي زرد ٫ قرمز روشن نيز توليد ميكند و توري فلزي روي ----- نيز به بسته به رنگ ----- آبي ٫زرد يا قرمز است.
دقت توليد و نحوه fit شدن ----- ها غالبا خوب است.

JR براي كليه محصولات خود گارانتي مادام العمر ارايه ميدهد. بدين شرط كه اين گارانتي فقط مخصوص خريدار اول است و دوم شستشوي ----- در هنگام لزوم كه بين 20 الي40 هزار كيلومتر توصيه شده.
نقطع قوت محصولات jr در استانداردي كه دارد عنوان شده چرا كه اين برند توانسه است استاندارد tuv kba دولت آلمان را با نتايج تست فيلترينگ كوچكترين ذرات به اندازه 2.8 ميكرون و به ميزان 99٪ درياف كند كه بدين دليل اين برند ----- هاي خود را داراي بهترين فيلترينگ و تنها دارنده اين استاندارد معرفي مي كند.
ميزان airflow ----- هاي اين برند 40٪ بيشتر از ----- هاي استاندارد اعلام شده.

از لحاظ نوع و ليست توليدات مي توان گفت JR Filters براي هر اتومبيل و هر خواسته اي پاسخ دارد كه اين از نقاط قوت يك توليد كننده محسوب مي شود و محصولات دیگری مانند ----- كابين خودرو ( تهويه) با کیفیت بالا نیز تولید میکند.

JR علاوه بر اينكه ----- مورد استفاده peugeit , citroen و رنو در رالي و ريس است ----- مورد استفاده رنو در Formula 1 و Renault F3 و grand prix2 ٫ در رالي هاي group n انگليس ٫ تيم هاي رالي ميتسو بيشي و سوبارو در برخي رالي ها ٫ تيونر هاي آلماني مانند ac schnitzer و carlsson از فيلترهاي jr استفاده ميكنند.

نحوه fit شدن محصولات jr خوب است.
قيمت محصولات jr با توجه به كيفيت و نوع محصولات در مقايسه با رقبا مناسب تر بوده و برتري دارد.
بهترين محصول JR كيتهاي Carbonjr و VENT DCAF مي باشد.


مقايسه محصولات مشابه JR و K&N

افزايش قدرت : براي فيلترهاي جايگزين تقريبا يكسان
براي ----- هاي مخروطي يكسان
كيتهاي خاص هر خودرو K&N
كيت هاي يونيورسال JR

قيمت : محصولات JR در مقايسه با محصولات مشابه K&N بخصوص در مورد كيت هاي خاص و يونيورسال قيمت مناسبتري دارد.

عمر و عملكرد ----- و گارانتي : كه jr بدليل گارانتي مادام العمر و شرايط منطقي تر گارنتي برتر از K&N محسوب ميشود. در تجربه هايي كه پس از شستشوي و سرويس ----- هاي اين 2 برند داشته ام ----- هاي jr حتي پس از 40 هزار كيلومتر كار كرد و مسدود شدن كامل ----- توسط گردو غبار و روغن پس از يك بار شستشو آماده نصب بوده و كارايي يك ----- جديد را داشت.
ولي اين در مورد ----- هاي k&N حتي پس از 20 هزار كيلومتر كاركرد و 3 بار شستشو ----- باز منفذهاي مسدود داشت و كارايي آن نصبت به يك ----- جديد كاهش يافته بود.

منبع : سايت WWW.BAHANEH.NET (http://www.bahaneh.net/)

------------------------------------------------------------------------------------
ايام بكام

احمدرضا
04-30-2012, 12:25 PM
سلام
اگر دوستان عکس از فیلتر JR نصب شده در تندر ال90 دارن لطف کنن داخل تایپیک اپلود کنن ممنونم

L90
04-30-2012, 12:33 PM
سلام
اگر دوستان عکس از فیلتر JR نصب شده در تندر ال90 دارن لطف کنن داخل تایپیک اپلود کنن ممنونم

سلام دوست عزيز

در تاپيك زير دوستان عكس نصب شده اين فيلتر بروي ال90 رو قرار دادن ميتونين در پست شماره 17 مشاهده كنيد

http://acoforum.org/showthread.php?t=3045&page=2