PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تكنيك هاي عيب يابي در خودرو


روابط عمومی آکو فروم
01-07-2010, 11:17 AM
تكنيك هاي عيب يابي در خودرو

در مباحث قبلي راجع به بعضي از عيب هاي شايع و رفع مشكل از آنها پرداختم اما در اين مقاله به طور كلي تر و دقيق تر در رابطهhttp://4.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/SfVTLt9SQcI/AAAAAAAAANI/YDggDEhQmxs/s320/automotive_diagnostic_equipment_380.jpg با اصول اوليه عيب يابي در هر نقطه از خودرو مطالبي را در اختيارتان قرار ميدهم
عيب يابي و جستجوي عيب در اتومبيل از جمله مهمترين فعاليت هاي تكنسين ها و مكانيكهاي ماهر است و موضوع عيب يابي مربوط به بخش خاصي از خودرو نميشود و اگر شما داراي ميزان دانش خوبي در زمينه شناخت قطعات باشيد حالا ميتوانيد رفع عيب و خرابي در خودرو را هم انجام دهيد


اطـــــــلاعــــــــات شما
اطلاعات و داده ها براي انجام عيب يابي كمك كننده هستند اطلاعات ميتواند از يك سي دي يا كتاب باشند اين اطلاعات براي عيب يابي حياتي خواهند بود بويژه اگر نسبت به آنها تسلط داشته باشيد، در اينجا شما بايد بتوانيد با استفاده از اطلاعاتي نظير 1- عيب يابي موتور 2- بررسي عملكرد و چرخش موتور 3- زمان سرويس كردن و تعميرات 4- سيستم جرقه ، سوخت و كاربراتور يا انژكتور5- مدارهاي الكتريكي قرارگيري اجزا ، تعميرات بدنه و... مهارت خودتان را افزايش دهيد در واقع دانش و عمل با يكديگر موثر بخش هستند بايد گفت تنها شناخت قطعات براي عيب يابي كافي نيست
در عيب يابي خودرو به دليل سر و كار داشتن با خطرات مختلف بايد جانب ايمني را هميشه در نظر گرفت و بايد در موقع خطر سريعا سيستم را ترك كرد مانند وقتي بخارات بنزين در زير خودرو زياد شده و امكاhttp://1.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/SfVi8nHHcuI/AAAAAAAAANY/OrKwb1X9ASQ/s320/Safety20Gear.JPGن آتش سوزي وجود دارد و يا مثل رفتن به زير خودرو بدون استفاده از جك ايمن و ثابت
بايد توجه داشت كه در مواردي كه اطلاعات ما نسبت به سيستم كم و محدود است نيز نبايد ريسك كرد و به عيب يابي آن پرداخت مانند شخصي كه بدون آگاهي و اطلاعاتي سيستم گاز سوز را بخواهد تعمير كند




در پي يافتن عيب ممكن است ما شكست بخورم و قادر به رفع عيب نشويم ، هيچگاه نبايد نا اميد شد و با مراجعه به منابع و دستور العمل هاي تعميراتي خودرو بايد بيشتر مطالعه كرد بعضي از افراد عيب مكانيكي را سريعا تشخيص ميدهند اما در ايرادات الكتريكي به مشكل برمي خورند و اين يك نقطه ضعف است كه بايد آنرا تقويت نمود با توجه به آنكه امروزه بسياري از سيستم هاي پيشرفته الكتريكي و الكترونيكي هستند
ما در اينجا شش مرحله ساده را براي عيب يابي را به طور پيشنهاد ميكنيم
مشتري ميگويد مصرف روغن موتور زياد شده و مرتبا نياز به سر ريز دارد مشتري هميشه ميتواند بهترين منبع اطلاعاتي خوبي براي تكنسين ها باشد
الف ) از مشتري سوال كنيد كه مصرف روغن نسبت به قبل چقدرافزايش پيدا كرده؟
ب) خودرو را خودرتان آزمايش كنيد و به دنبال آثاري مثل نشتي روغن و يا دود آبي اگزوز بگرديد
ج) اگر نشتي پيدا شد كه هيچ اما اگراز نشتي نبود پس امكان روغن سوزي بيشتر است به عيب نزديكتر ميشويم
د) انجام تست كمپرس و فرار روغن از دور رينگها و ورود به محفظه ي روغن
و) واشر هاي و آببندها را عوض كنيد
ه ) با بازرسي مجدد تمام مراحل را چك ميكنيم


الف ) تحقيق درباره عيب ب) جمع آوري اطلاعات بيشتر ج) ارزيابي مدارك و علت ها
د) انجام تست هاي عملي و) برطرف كردن عيب ه ) بازرسي كلي و چك كردن همه سيستم هاي مرتبط


گاهي شخصي با بالا ترين اطلاعات نميتواند عيب را پيدا كند من به شما پيشنهاد ميكنم كه در حين كار اعتماد به نفس را فراموش نكنيد و با بالا بردن اطلاعات و بروز كردن آنها از طريق كتاب ها سايت هاي اينترنتي معتبر و همچنين ديگر تجربيات ديگر همكاران و تعميركاران به بهترين نحوه محل عيب و دليل وقوع آنرا پيدا كنيد مهارت عيب يابي دو بخش دارد يك داشتن شناخت كافي از سيستم و دو به كار بردن توانايي ها
هـــــنر عـــــــيب يابي
فرض كنيد مشغول كار بر روي سيستم خنك كاري هستيد و حالا جنت آب خروجي از موتور را جا بزنيد پس از نصب و انجام تمام مراحل اصولي وقتي موتور روشن ميشود متوجه اين ميشويد كه آب هيچ چرخشي در سيستم ندارد ! تمام اطلاعات و دانسته هاي تئوري ، كتاب و جزوه به شما ميگويد كه بايد با توجه به آنچه ميبينيد آب چرخش داشته باشد اينجا مهارت عيب يابي بسيار http://3.bp.blogspot.com/_QNOVo1ukWyc/SfVgxOkfZ7I/AAAAAAAAANQ/jyso6itRB0U/s320/16.jpgمهم جلوه ميكند و براي رسيدن به علت نچرخيدن آب سولاتي را از خودتان بپرسيد : 1- تاييد اينكه آيا واقعا هيچ آبي از لوله موتور به رادياتور نمي آيد يا چند قطره اي مي آيد ؟ 2- آيا آب از راهگهاي ديگر هم خارج نميشود يا قبل از اينكه شما جنت را جا بزنيد آبي بوده است ؟ 3- درباره اطلاعات بدست آمده كمي تامل كنيد و ببينيد كه شواهد چه چيزي را به شما ميگويند شايد چيزي در مسير گير كرده و مسدود شده است 4- امكان پيچ خوردن لوله در قسمت پايين جنت كه جلوگيري از عبور آب مي كند ميتواند جواب سوال باشد مشكل چون حل گردد آسان شود !

khodroinfo

MAHDI-TONDAR
07-21-2011, 05:57 PM
تشخیص صداهای گوناگون موتور مخصوصا به منظور توضیح و تشریح صدا برای تعمیر کاران حائز اهمیت است. علی رغم ارائه ی راه کارهای مختلف ،لازم است متذکر شویم آنچه که در جدول زیر و تحت این عنوان آمده است ،فقط جنبه ی پیشنهاد و راهنمایی دارد زیرا یک عیب معین در دو موتور مختلف دلیلی نخواهد داشت که هر دو یک صدا ایجاد نمایند.

یک روش برای شنیدن صدای موتور استفاده از یک پیچ گوشتی بلند یا میله می باشد که غالبا محل یا منبع صدا را مشخص می سازد ،برای این کار یک سر پیچ گوشتی یا میله را در نقاط مختلف موتور قرار داده و سر دیگر آن را به قسمت استخوانی زیر لاله ی گوش می چسبانیم ولی از آن جایی که موتور روشن است هنگام انجام این کار بایستی احتیاط کامل نمود که شالگردن و یا قسمت هایی از لباس یا پیراهن (در مورد بانوان روسری و موی سر) بوسیله ی تسمه و تسمه پروانه به داخل کشیده نشود که بسیار خطرناک خواهد بود ،ضمنا مواظب باشید که پیچ گوشتی یا دستتان با پروانه برخورد نکند.
اینهم فایل مربوط به عیب یابی موتور و طریقه رفع عیب


منبع:وبلاگ هنرستان موفقیان

MAHDI-TONDAR
11-28-2011, 11:03 PM
بخش اول:

هر کدام از مشکلات و ایرادات خودرو دارای نشانه هایی است که می تواند برای شناخت و رفع و چاره مشکل به صاحب آن کمک کند. بعضی از مشکلات تنها توسط متخصصین و یا با دستگاه قابل شناسایی است. اما بعضی از ایرادات را می توان شخصا پیدا و برای رفع آن اقدام نمود.
تعدادی از عیوب خودرو و علل بوجود آمدن آن در ادامه ذکر می شود.


مشکل: کلاچ به راحتی پایین می رود ولی دنده ها عوض نمی شوند
توضیح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهید و پدال به زمین می رسد. با اینکه پدال به زمین رسیده است ولی شما هنوز نمی توانید دنده ها را عوض کنید. این مشکل در برخی خودرو ها ممکن است ناگهانی صورت گیرد و در برخی به تدریج.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کابل اتصال کلاچ خراب شده است.
کابل اتصال کلاچ قطع شده است.
در مدار هیدرولیک کلاچ روغن تمام شده است.
در مدار هیدرولیک کلاچ نشت وجود دارد.
مشکل: تعویض دنده مشکل است
توضیح مشکل: هنگامیکه موتور گرم است و دنده را عوض می کنید، احساس برخورد آهن در گیربکس می کنید. گاهی تعویض دنده خیلی مشکل می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس کم شده است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
سرعت گاز ندادن موتور خیلی بالا است.
اتصالات CV یا U خودرو شما فرسوده شده اند.
اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است و یا خراب شده است.
مشکل: دنده کم کردن سخت شده است
توضیح مشکل: با گاز ندادن، دنده اتوماتیک خودرو شما معکوس های ناگهانی می دهد و روان کار نمی کند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است و یا خراب شده است.
میزان روغن در گیربکس درست نیست.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
مشکلی در موتور ایجاد شده است.
در سیستمهای کنترل گیربکس الکترونیکی مشکلی ایجاد شده است.
مشکل: پدال کلاچ به نظر معمولی است ولی دنده نمی توان عوض کرد
توضیح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهید ولی دنده را نمی توانید عوض کنید.سعی نکنید که با زور دنده را عوض کنید. این مشکل معمولا ناگهانی صورت می گیرد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گیربکس گیر کرده است.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
کلاچ ممکن است که رها نکند.
مشکل: کلاچ سر می خورد
توضیح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهید و دنده عوض می کنید ، سرعت موتور زیاد می شود ولی سرعت خودرو تغییر نمی کند. بنظر می رسد که کلاچ سر می خورد و درست چسبندگی ندارد. سر خوردن بیشتر باعث آسیب رساندن به سیستم کلاچ می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کلاچ باید تنظیم شود.
صفحه کلاچ فرسوده شده است.
صفحه کلاچ روغنی شده است.
اتصال کلاچ گیر کرده است.
مشکل: دنده از جا می پرد
توضیح مشکل: تعویض دنده ها خوب انجام می شود ولی با گاز دادن ، دنده از جا می پرد و به وضعیت خلاص در می آید.این مشکل به تدریج بد تر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
درون گیربکس مشکلی ایجاد شده است.
اتصال گیربکس احتیاج به تنظیم دارد
مشکل: صدای وز وز از جعبه دنده شنیده می شود
توضیح مشکل: هرگاه که در دنده جلو و یا عقب حرکت می کنید، صدای وزوزی شنیده می شود. این صدا هنگامیکه در حالت پارک یا خلاص هستید شنیده نمی شود و با مدتی رانندگی، این صدا از بین می رود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس خیلی کم است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
در درون گیربکس مشکلی پدید آمده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.
مشکل: از گیربکس صدای غیر عادی شنیده می شود
توضیح مشکل: هرگاه که رو به جلو و یا عقب شروع به حرکت می کنید، صدای جیغی از خودرو به گوش می رسد. با رانندگی بیشتر، این صدا بیشتر می شود. در حالت خلاص این صدا شنیده نمی شود. مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس کم شده است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
دردرون گیربکس خرابی ایجاد شده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.
فیلتر روغن کثیف شده است.
فلایویل شل شده است و یا خراب شده است
مشکل: چرخها در حین رانندگی لرزش دارند
توضیح مشکل: در حین رانندگی، در فرمان احساس لغزش می کنید که بنظر می رسد از چرخها منتقل می شود. هرچه این ارتعاشات بیشتر باشد، مشکل بدتر است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
چرخها به بالانس احتیاج دارند.
چرخها خورده شده اند.
چرخ کج و یا خراب شده است.
پیچهای چرخ شل شده اند.
قسمت هایی در فرمان خورده شده و یا خراب شده است.
مشکل: لاستیکها در یک لبه بیش از لبه دیگر خورده می شوند
توضیح مشکل: متوجه می شوید که لاستیکها در لبه درونی یا بیرونی خیلی بیشتر خورده شده اند.لبه دیگر و مرکز خیلی سالم تر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
مشکلات میزان فرمان، فاصله زیاد بین چرخها.
مشکلات میزان فرمان،عدم موازی بودن .
مشکل: لاستیکها در مرکز بیش از لبه ها خورده می شوند
توضیح مشکل: متوجه می شوید که لاستیکها در مرکز خیلی بیشتر خورده شده اند ولی لبه ها خیلی بهتر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خیلی زیاد است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.
مشکل: لاستیکها در دو لبه بیش از مرکز خورده می شوند
توضیح مشکل: متوجه می شوید که لاستیکها در دو لبه خیلی بیشتر خورده شده اند ولی در مرکز خوب هستند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خیلی کم است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.
مشکل: ریپ زدن موتوردر حال حرکت
توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی می کنید با سرعت ثابت حرکت کنید، موتور بد کار می کند. مشاهده می کنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما دارای کاربراتور است، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد.
موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد.
تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است در فشار خیلی کمی کار کند.
زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد.
ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد.
ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد.
فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد.
مبدل گشتاور در گیربکس ممکن است که در زمان صحیحی قفل نکند یا سر بخورد .
ممکن است نشت در سیستم واکیوم وجود داشته باشد.
موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد.
سوپاپ Egr ممکن است گیر کرده باشد.
اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند.
انژکتور های سوخت ممکن است کثیف شده باشند.
مشکل: صدای سوت آرام از موتور در حال کار کردن شنیده می شود
توضیح مشکل : موتور ممکن است که خوب کار کند یا با مشکل.معمولا به این صدا هنگامی توجه می شود که موتور مشکلی داشته باشد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
موتور جوش آورده است.
سیستم اگزوز یا مبدل کاتالیتیک وصل شده است.
خط واکیوم قطع شده است.
نشت از یک وسیله واکیوم.
مشکل: هنگامیکه به موتور گاز داده نمی شود، صدای کلیک از آن شنیده می شود
توضیح مشکل : با گاز ندادن از موتور صدای کلیک و برخورد فلز ضعیف شنیده می شود.این صدا با گرم شدن موتور بیشتر می شود و هنگام حرکت معمولا شنیده نمی شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
سوپاپ ها باید تنظیم شوند.
روغن موتور کم شده است.
فشار روغن موتور پایین آمده است.

MAHDI-TONDAR
11-28-2011, 11:05 PM
بخش دوم: يافتن ايرادات خودرو


مشکل: صدای تق تق از اگزوز
توضیح مشکل : با فشار دادن پدال گاز، از اگزوز صدای تق تق می شنوید. کار کردن موتور بنظر خوب می رسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سیستم واکیوم نشت وجود دارد.
یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند.
در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.
مشکل: دود خاکستری از اگزوز
توضیح مشکل: متوجه دود خاکستری از اگزوز در هنگام روشن کردن خودرو می شوید. این دود ممکن است که با گرم شدن خودرو کمتر شود. رنگ آن نیز ممکن است کمی به آبی بزند.این مشکل با زمان زیاد می شود و میزان دود، وخامت اوضاع را بیان می کند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
رینگ پیستون خورده شده.
خوردگی بوش سوپاپ.
خرابی بوش سوپاپ.
مشکل: مصرف روغن بیش از حد معمول است و از اگزوز دود بیرون می آید
توضیح مشکل : متوجه می شوید که سطح روغن هنگام تعویض روغن بسیار پایین است .به نظر می رسد که روغن توسط موتور سوخته می شود. قدرت خودرو نیز کم شده است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
سیستم Pcv درست عمل نمی کند.
موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد.
واشرهای سوپاپ موتور ممکن است فرسوده شده باشند.
رینگهای پیستون موتور ممکن است فرسوده شده باشد
مشکل: مصرف سوخت بیش از حد است و بوی زیادی از اگزوز می آید
توضیح مشکل: متوجه می شوید که یک باک بنزین مانند سابق دوام نمی آورد.اگزوز نیز بوی تخم مرغ گندیده می دهد. احتمالا قدرت خودرو نیز کمتر از سابق شده است.این مشکل به تدریج زیاد می شود تا به جایی برسد که خودرو دیگر روشن نشود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودرو شما دارای کاربرانور است، دهانه آن یا درست تنظیم نشده است و یا درست کار نمی کند.
موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد.
تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است در فشار بسیار بالایی کار کند .
زمان بندی احتراق می تواند غلط باشد.
ممکن است مشکل در سیستم احتراق باشد.
در کامپیوتر مرکزی کنترل خودرو ممکن است مشکلی ایجاد شده باشد.
موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد.
یک قطعه کنترل آلودگی ممکن است درست عمل نکند.
انژکتورهای سوخت ممکن است نیمه باز مانده باشند.
مشکل: بوی تخم مرغ گندیده از اگزوز به مشام می رسد
توضیح مشکل: هرگاه که در حال سکون موتور روشن شود، متوجه بوی بسیار بدی از اگزوز می شوید.این بو مشابه بوی تخم مرغ گندیده است. احتمالا مصرف سوخت خودرو شما نیز بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سیستم کنترل الکترونیک موتور اشکالی پیدا شده است.
مشکل سیستم احتراق وجود دارد.
تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است خراب شده باشد.
موتور ممکن است که مشکل مکانیکی داشته باشد و یا موتور خیلی داغ شده است.
مشکل: بوی بنزین زیادی از اگزوز به مشام می رسد
توضیح مشکل: هرگاه که در حال سکون موتور روشن شود، متوجه بوی بنزین از اگزوز می شوید.این بو ممکن است به حدی زیاد باشد که فکر کنید خودرو شما نشت بنزین دارد. احتمالا مصرف سوخت شما نیز بالا رفته است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در سیستم کنترل الکترونیک موتور اشکالی پیدا شده است.
مشکل سیستم احتراق وجود دارد.
انژکتورهای بنزین کثیف شده ان و یا گرفته اند.
موتور ممکن است که مشکل مکانیکی داشته باشد.
ممکن است نشت در سیستم واکیوم وجود داشته باشد.
اگر خودرو شما دارای کاربراتور است، دهانه آن ممکن است گیر کرده باشد و بسته شده باشد.
مشکل: سرعت موتور زیاد نمی شود
توضیح مشکل: هرگاه که پدال گاز را فشار می دهید، سزعت موتور کم می شود.برای زیاد کردن سرعت باید خیلی کم پدال گاز را فشرد. قدرت کلی حودرو کم شده است.این مسکل به مرور زمان بدتر میشود. مشکلات احتمالی عبارتند از:
فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
فیلتر بنزین ممکن است که با گل گرفته باشد.
پمپ بنزین ممکن است که فرسوده باشد.
زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.
آب ممکن است در بنزین مخلوط شده باشد.
مبدل کاتالیتیک ممکن است وصل شده باشد.
مشکل: با خاموش کردن خودرو، موتور همچنان کار می کند
توضیح مشکل: موتور خوب کار می کند ولی نمی خواهد که خاموش بشود. بعد از اینکه برای مدتی رانندگی کردید، سویچ را می جرخانید که موتور خاموش شود ولی موتور برای چند ثانیه کار می کند. در ابتدا این مشکل گاهی صورت می گیرد و به تدریج بیشتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
یک یا چند انژکتور بنزین نشت دارند.
دور موتور در حالت گاز ندادن خیلی بالا تنظیم شده است.
زمان بندی احتراق درست تنظیم نشده است.
مشکل: با توقف سریع، خودرو خاموش می شود
توضیح مشکل: در حال رانندگی هستید و همه چیز خوب است تا اینکه پا را از پدال گاز بر می دارید و ترمز می کنید، در این هنگام موتور می لرزد و ممکن است خاموش شود. این مشکل ناگهانی صورت میگیرد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
یک مجرای ورودی سوخت و هوا نشت دارد.
اتصال پدال گاز به موتور ممکن است احتیاج به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
در سیستم الکترونیکی کنترل موتور مشکلی ایجاد شده است.
مشکل: در حالت گاز ندادن موتور روان نیست و یا وقتی سرد است با گاز ندادن خاموش می شود
توضیح مشکل: هنگامیکه موتور سرد است و شما پا را از روی پدال گاز بر می دارید، موتور خیلی بد کار می کند و گاهی نیز خاموش می شود. با حرکت سریع موتور همه چیز بنظر مناسب می آید. این مشکل به مرور زمان بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما دارای کاربراتور باشد، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد.
در واکیوم سیستم مکش هوا ممکن است نشت وجود داشته باشد.
دور موتور در هنگام گاز ندادن ممکن است درست تنظیم نشده باشد.
ممکن است مشکلی در سیستم احتراق وجود داشته باشد.
زمان بندی احتراق ممکن است درست تنظیم نشده باشد.
در کامپیوتر کنترل کننده موتور ممکن است مشکلی پیش آمده باشد.
سوپاپ Egr ممکن است خراب شده باشد.
ممکن است در موتور مشکل مکانیکی پدید آمده باشد.
انژکتورهای بنزین ممکن است کثیف شده باشند.
مشکل: قدرت موتور کم شده است
توضیح مشکل: هرگاه که پدال گاز را فشار می دهید، بنظر می رسد که خودرو قدرت سابق را ندارد.ممکن است صدا و ارتعاشات عجیبی را نیز احساس کنید.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
شمعها یا وایر آنها ممکن است خراب شده باشند.
ممکن است مسکل دیگری در سیستم احتراق باشد.
ممکن است موتور مشکل مکانیکی داشته باشد.
سیستم اگزوز ممکن است گرفته باشد.
مبدل کاتالیتیک ممکن است گرفته شده باشد.
فیلتر بنزین ممکن است گرفته باشد.
مشکل: موتور ضعیف کار می کند
توضیح مشکل: با فشردن پدال گاز، موتور مانند سابق حرکت نمی کند.احساس می کنید که قدرت موتور کم شده است. این مشکل بتدریج بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
شمعها ممکن است کثیف باشند و یا خورده شده باشند.
کابل شمعها ممکن است خراب شده باشد.
ممکن است مشکلی در سیستم احتراق وجود داشته باشد.
فیلتر سوخت ممکن است گرفته باشد.
آب ممکن است با بنزین ترکیب شده باشد.
اگر خودرو شما دارای کاربراتور است، ممکن است پمپ شتاب یا مدار قدرت آن خراب باشد.
مبدل کاتالیتیک ممکن است گرفته باشد.
مشکل: موتور در حال حرکت جهش می کند
توضیح مشکل: موتور خوب روشن می شود و حرکت آن نیز خوب است. هنگامیکه سعی می کنید تا با سرعت یکنواخت حرکت کنید، موتور جهش می کند و بد کار می کند. متوجه می شود که سرد و گرم بودن در عملکرد موتور تاثیر دارد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما کاربراتور دارد، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد.
موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد.
تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است در فشار خیلی پایینی تنظیم شده باشد.
زمانبندی احتراق ممکن است غلط تنظیم شده باشد.
ممکن است در سیستم احتراق مشکلی پدید آمده باشد.
ممکن است در سیستم کنترل کامپیوتری موتور مشکلی پدید آمده باشد.
فیلتر هوا ممکن است گرفته باشد.
مبدل گشتاور در گیربکس ممکن است در زمان غلط قفل کند یا ممکن است سر بخورد.
ممکن است در سیستم واکیوم نشت وجود داشته باشد.
موتور ممکن است مشکلات مکانیکی داشته باشد.
سوپاپ Egr ممکن است باز مانده باشد.
اکسلهای حرکت ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند.
انژکتور سوخت ممکن است کثیف شده باشد.
مشکل: خودرو به بالا و پایین می رود
توضیح مشکل: با حرکت و عبور از روی یک دست انداز، احساس می کنید که خودرو چند بار بالا و پایین می رود. این مشکل معمولا تدریجی بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کمک فنرها فرسوده شده اند.
اتصالات کمک فنرها شکسته است.
مشکل: خودرو در حال حرکت به یک جهت کشیده می شود
توضیح مشکل: در حین حرکت متوجه می شوید که خودرو به یک سمت کشیده می شود. این مساله ممکن است جزئی باشد و نادیده گرفته شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
همه چرخها دارای فشار باد مساوی نمی باشند.
چرخها تنظیم نیستند.
یکی از ترمزها قفل می کند و رها نمی کند.
اتصالات فرمان و یا برخی از قطعات آن شل شده است.
چرخها بصورت یکسان ساییده نشده اند.
مشکل: خودرو به چپ و راست می رود
توضیح مشکل: در حرکت احساس می کند که همواره باید توسط فرمان، مسیر حرکت را تنظیم کنید. این مشکل در سرعت های بالا بیشتر محسوس است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
خودرو بیش از حد بارگذاری شده است و یا بار در یک سمت آن بیشتر از سمت دیگر است.
چرخها تنظیم نیستند.
چرخ دنده فرمان از تنظیم خارج شده است و باید تعویض شود.
فنرهای خودرو ضعیف شده اند.
بلبرینگهای چرخهای جلو از تنظیم خارج شده اند و یا فرسوده شده اند.
مشکل: فرمان حرکات جهشی انجام می دهد
توضیح مشکل: با حرکت آرام، متوجه می شوید که فرمان حرکت جهشی انجام می دهد. در هدایت خودرو مشکلی وجود ندارد. این مشکل به تدریج بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
تسمه فرمان هیدرولیک شل شده است.
روغن پمپ هیدرولیک فرمان کم شده است.
دور موتور در هنگام گاز ندادن خیلی کم است.
پمپ هیدرولیک فرمان مشکل دارد.
اتصالات فرمان با چیزی برخورد می کنند.
مشکل: فرمان ارتعاش می کند
توضیح مشکل: فرمان در سرعت های بین 60 تا 100 کیلومتر در ساعت ارتعاش می کند. این لغزش به خودرو نیز منتقل می شود. گاهی این مشکل فقط هنگام ترمز گرفتن مشاهده می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روتورهای ترمز خراب شده است.
پیچهای چرخ شل شده اند.
چرخ ها از بالانس خارج شده اند.
اتصال فرمان شل است.
چرخ ها کج و یا خراب شده اند.
چرخ ها خیلی خورده شده اند.
مشکل: پدال ترمز ارتعاش می کند
توضیح مشکل: با فشردن پدال ترمز، احساس می کنید که پدال ارتعاش می کند. بنظر می رسد که چیزی در حال جدا شدن است. اگر خودروی شما داری سیستم Abs است، این مساله عادی است ولی در غیر این صورت این یک مشکل است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روتورهای ترمز خورده شده اند.
اتصالات فرمان شل شده است.
پیچهای چرخها شل شده اند.
چرخها از بالانس خارج شده اند.
چرخها خراب شده اند.
چرخها خیلی خورده شده اند.
مشکل: ترمز ها کشیده می شوند
توضیح مشکل: با حرکت متوجه می شوید که خودرو به یک سمت کشیده می شود. ترمز شما ممکن است گرفته شده باشد، بدون اینکه شما مطلع باشید. گاهی بوی سوختگی نیز به مشام می رسد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
دیسک ترمز قفل کرده است.
ترمز دستی رها نمی کند.
یک قسمت در سیستم ترمز شکسته است و یا شل شده است.
کفشک ترمز زنگ زده است.
مشکل: یکی یا چند تا از ترمز ها قفل می کند
توضیح مشکل: با فشردن پدال ترمز، خودرو به یک سمت شدیدا کشیده می شود. بنظر می رسد که ترمزها در یک سمت خودرو خوب کار می کنند و در سمت دیگر کار می کنند. این کشیده شدن فقط در هنگام ترمز گرفتن است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
لنت ها روغنی شده اند و باید تعویض شوند.
لنت ها شل شده اند و باید تنظیم شوند.
سیلندر چرخ خراب شده است.
بلبرینگ های چرخ جلو از تنظیم خارج شده اند.
مشکل: ارتعاشات عرضی فرمان
توضیح مشکل: متوجه ارتعاش عرضی در فرمان می شوید، این ارتعاشات هنگامیکه روی سطح ناهموار هستید بدتر است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
چرخهای شما ار بالانس خارج شده اند.
فشار چرخها درست نیست.
چرخها خورده شده اند.
یک قسمت از اتصالات فرمان شل و یا خراب شده است و باید تعویض شود.
قطعات سیستم تعلیق خورده شده اند
مشکل: پدال ترمز با فشردن به زمین می رسد
توضیح مشکل: با فشردن پدال ترمز، متوجه می شوید که به راحتی به زمین می رسد. ترمز نیز خیلی ضعیف عمل می کند در این حالت.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز خیلی کم است و یا وجود ندارد.
سیلندر اصلی ترمز خراب است.
در سیستم ترمز هوا محبوس شده است.
مشکل: ترمز ها به سختی خودرو را متوقف می کنند
توضیح مشکل: فشردن پدال ترمز باعث توقف خودرو نمی شود . در هنگام ایست، ترمزها باید خیلی محکم فشرده سوند تا خودرو را ساکن نگاه دارند. اغلب برای توقف خودرو احتیاج به چند بار ترمز گرفتن است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز خیلی کم است و یا تمام شده است.
سیلندر اصلی ترمز خراب شده است.
در سیستم ترمز هوا محبوس شده است.
لنت های ترمز خورده شده اند و یا خیس هستند.
مشکل: پدال ترمز خیلی محکم شده است
توضیح مشکل:پدال ترمز خیلی سخت شده است و ترمز گرفتن کار دشوار . این مشکل ناگهانی پدید می آید.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
بوستر ترمز شما خراب شده است.
شیلنگ واکیوم بوستر ترمز نشت دارد و یا قطع شده است.
در یکی از شیلنگهای ترمز ، خم شدگی پدید آمده است که مشکل ساز است.
پدال ترمز به چیزی گیر می کند و خوب نمی تواند حرکت کند.
مشکل: قدرت ترمز به تدریج کم می شود
توضیح مشکل: همه چیز خوب کار می کنید تا اینکه شما در پشت ترافیک قرار می گیرید و از ترمز زیاد استفاده می کنید . در این هنگام احساس می کنید که قدرت ترمز بتدریج کم می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
لنت هایی که برای شما نصب شده اند دارای کیفیت خوبی نیستند و باید تعویض شوند.
ترمز های شما بدلیل قفل کردن داغ شده اند.
ترمزها بدلیل اینکه چیزی صد راه رسیدن هوا به آنها شده است داغ کرده اند.
روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن صحیحی برای ترمز استفاده نشده است.
لنت های شما روغنی شده اند و باید تعویض شوند.
مشکل: ترمز خیلی پایین می گیرد
توضیح مشکل: پدال ترمز خیلی پایین می گیرد و خیلی باید آن را فشار داد . ترمز خوب عمل می کند و فقط گرفتن آن خیلی پایین است. این مشکل با هر بار فشردن پدال بدتر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن ترمز کافی نیست.
مدار هیدرولیک هوا گرفته است.
لنت های ترمز خیلی خورده شده اند.
بوستر ترمز خراب است و یا سوپاپ آن نشت دارد.
روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن نامناسبی استفاده شده است.
مشکل: پدال ترمز خیلی نرم شده است
توضیح مشکل: هرگاه که پدال ترمز را فشار می دهید متوجه می شوید که خیلی نرم و اسفنجی شده است . ممکن است با چند بار فشردن آن، دوباره مانند اول بشود ولی به محض بداشتن پا از روی آن مجددا نرم می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
در یکی از شیلنگهای ترمز نشت وجود دارد.
در مدار هیدرولیک هوا وارد شده است.
روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن نامناسبی استفاده شده است.
ترمز ها خیلی خورده شده اند.
مشکل: کلاچ به راحتی پایین می رود و دنده ها عوض نمی شوند
توضیح مشکل: پدال کلاچ را فشار می دهید و به زمین می رسد ولی با این حال باز قادر به عوض کردن دنده نیستید.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کابل کلاچ قطع شده است.
کابل کلاچ خراب شده است.
در مدار هیدرولیک کلاچ روغنی وجود ندارد.
در مدار هیدرولیک کلاچ نشت وجود دارد.


منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

MAHDI-TONDAR
01-25-2012, 10:10 PM
دنياي‌خودروـ در بسياري از هفته‌ها، بسياري از خوانندگان از وجود عيب‌هايي در خودروهايشان صحبت مي‌كنند كه شايد خود آنها از بروزشان مطلع شده‌اند. اما عده‌اي نمي‌دانند چگونه بايد سيستم‌هاي مختلف خودرو را كنترل و چكاپ كرد. در اين هفته قصد داريم تا طرز كنترل تمامي سيستم‌هاي خودرو را به شما آموزش دهيم تا بتوانيد خود در بسياري مواقع پزشك خودروي خود باشيد.
اولين و مهمترين سيستم كه مي‌خواهيم به آن بپردازيم، سيستم ترمز است. پايتان را حدود يك دقيقه محكم بر روي پدال ترمز فشار دهيد.
اگر در اين مدت پدال به آرامي پايين رود ممكن است نشتي در سيستم ترمز وجود داشته باشد. اما بعد از ترمزها به بحث وسايل ايمني مي‌پردازيم. تمامي وسايل ايمني و برق خودرو را آزمايش كنيد. به اين ترتيب كه ابتدا خودرو را روشن كرده، چراغ‌ها و ديگر وسايل را از درون خودرو آزمايش كنيد. سپس از دوستانتان بخواهيد وضع هر چراغ را از بيرون رويت و اطلاع دهد. در همين هنگام قبل از اين كه موتور گرم شود، به صداي آن گوش دهيد.
موتور نبايد سر و صداي غيرعادي داشته باشد. اما بعد از اين سيستم نوبت به سيستم تعليق است. براي آزمايش كمك‌فنرها در يك گوشه خودرو ايستاده و دست‌تان را بر روي سپر يا گلگير بگذاريد و چندين بار محكم به پايين فشار دهيد. سپس يك بار آن را رها كنيد، اگر تكان‌هاي خودرو چندين بار تكرار شد به اصطلاح فنرها بازي مي‌كنند، احتمالاً كمك‌فنرها صدمه ديده است. اين عمل را در تمامي كمك‌فنرها اجرا كنيد.
در يك جاده صاف و بدون شيب و مستقيم به دوست‌تان بگوييد كه خودرو را به راه بياندازد، سپس شما به دقت به خودرو نگاه كنيد، اگر خودرو متمايل به پهلو حركت كند، يعني به يك سمت حركت كند يا كشيده شود، احتمالاً تصادف داشته و شاسي آن از حالت اوليه خارج شده است اما مهمترين قسمت خودرو شايد موتور آن باشد.
در اين مقاله شايد نتوان تمامي تست‌هايي كه انجام مي‌شود تا از سلامت يك موتور بايد مطمئن شد را مطرح كرد. ولي بعضي راه‌ها را مي‌توان گفت تا فرد بتواند حداقل چند عيب مهم را تشخيص دهد. مثلاً براي تشخيص روغن‌سوزي، به دوست‌تان بگوييد خودرو را روشن كند، سپس بگوييد گاز بدهد، اگر دود آبي خارج شد، خودرو روغن‌سوزي دارد. اگر دود سياه خارج شد، نشان دهنده تنظيم‌نبودن موتور و وجود سوخت زياد است.
درب كاپوت را بالا بزنيد، درب رادياتور را باز كنيد، آب موجود آن را با دست لمس كنيد، اگر آب كمي چرب بود و ذرات روغن در آن شناور بود روغن خودرو با آب آن مخلوط شده است. اين مساله نشان‌دهنده سوختن واشر سرسيلندر است.
اطراف موتور را به دقت بنگيريد، وجود روغن نشان‌دهنده نشتي و عبور كمپرس است. در گيربكس‌هاي دستي نيز مي‌توانيد با گرفتن كلاچ و امتحان دنده‌ها، همچنين با انجام دنده معكوس از وضعيت صفحه كلاچ مطلع شويد. شايد اموري كه گفته شد براي تشخيص سلامت يك خودرو كافي نباشد، ولي در مجموع مي‌توان فرد را از وضعيت يك خودرو مطلع كند.

MATIN
07-28-2012, 11:25 PM
عمده‌ترین مشکلات خودروهای داخلی از نگاه مکانیک‌ها

دنیای‌خودرو:
تمامی خودروها در بازار ایران از ارزان قیمت تا گران قیمت از معایب و محاسنی خاص برخوردارند. در این گزارش به سراغ مکانیک‌های خودرو رفتیم تا در مورد بزرگترین و عمده‌ترین مشکلات احتمالی خودروهای تولیدی کشور بیشتر بدانیم. اینکه بیشترین خرابی در این خودروها مربوط به کدام قسمت و کدام قطعه است؟ مکانیک‌ها بر این باورند که هر خودرویی که وارد بازار ایران می‌شود و سال‌ها در چرخه تولید قرار می‌گیرد از کیفیتش کاسته شده و قطعات آن بعضاً زود مستهلک می‌شوند حال آنکه همین خودروها تا چند سال گذشته با خرابی‌های امروزی مواجه نمی‌شدند و البته نکته دیگر اینکه این خودروها لوازم یدکی با کیفیتی هم ندارند و در بازار نمی‌توان قطعه‌ای را خریداری کرد که با کیفیت باشد این موضوع بیشتر در خودروهایی وجود دارد که بیش از دیگر خودروها در خیابان‌ها تردد دارند.

پراید
به سراغ پر‌فروش‌ترین خودروی کشور می‌رویم خودرویی که در این چند سال اخیر توانسته به خوبی جای پیکان را پر کند و در میان مردم نیز جایگاه خوبی برای خود به دست آورد. این خودرو یکی از کم‌مصرف‌ترین و البته کم هزینه‌ترین خودروهای تولیدی کشور است چرا که قطعات یدکی آن در مقایسه با دیگر خودروها بسیار ارزان قیمت بوده و البته کیفیت پایین‌تری نیز دارند.
این خودرو بیشتر در حوزینگ دیفرانسیل و بلبرینگ‌های حوزینگ دچار خرابی می‌شود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 100 هزار تومان هزینه تعمیرات در بر خواهد داشت که البته این رقم به 250 هزار تومان نیز با توجه به شدت آسیب دیدگی خواهد رسید. قسمت جلوبندی نیز از ناحیه پلوس آسیب‌پذیر است چرا که پلوس‌های این خودرو ضعیف بوده و ممکن است زود به زود خراب ‌شوند. اما به دلیل این که جلوبندی این خودرو پیچیده نبوده و تعمیرات آن ساده است با هزینه کمی تعمیر می‌شود ناگفته نماند که پلوس پراید حدود 45 تا 50 هزار تومان قیمت دارد که البته کیفیت مناسبی هم ندارد به همین دلیل خیلی زود آسیب‌پذیر است.


MVM110
خودرویی کوچک که جایگزین ماتیز در بازار شد این خودرو در اوایل ورود به بازار ایران با مشکلات زیادی مواجه بود که البته مسئولین این شرکت اعلام کردند که مشکلات تا حد زیادی بر طرف شده است. تعمیرکاران بعضاً از خرابی گیربکس این خودرو سخن می‌گویند. قسمت کلاچ و دنده‌ها مشکلات احتمالی دارند و در سیستم برقی این خودرو همانند دریچه گاز نیز در برخی موارد مشکل به چشم می‌خورد. گیربکس این خودرو در دو نمونه است که یکی پنج سرعته دستی بوده که گفته می‌شود دنده‌های برنجی آن ضعیف است و دیگری، در گیربکس‌های اتوماتیک که در سنسور گیربکس ممکن است دچار خرابی شده و با مشکل مواجه ‌شود این در حالی است که موتور این خودرو خوب و بی‌استهلاک است. هزینه تعمیرات گیربکس دستی این خودرو در حدود 250 هزار تومان است که این رقم در گیربکس اتوماتیک در خوش‌بینانه‌ترین حالت 400 هزار تومان هزینه دارد و شاید به یک میلیون و 200 هزار تومان هم برسد. اگر استپر موتور نیز خراب شود باید دریچه گاز نیز تعویض گردد که این دریچه در حدود 90 تا 110 هزار تومان قیمت دارد.


ریو
خودرویی که تولید آن متوفق شده دیگر با نمونه‌های صفر کیلومتر آن باید خداحافظی کنیم این خودرو در این اواخر به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت پایین مورد توجه بسیار‌ی از افراد قرار گرفت و جایگاه خوبی در بازار به دست آورد. ریو خودرویی کم استهلاک است که دیر به دیر راهی تعمیرگاه‌ها می‌شود که البته اگر بشود کم هزینه هم نخواهد بود چون لوازم یدکی آن گران قیمت است اما نکته‌ای که در این خودرو بسیار آزاردهنده است تسمه تایم این خودروی کره‌ای است که زود به زود پاره می‌شود و یا رد می‌کند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 350 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت و اگر سرسیلندر آسیب دیده باشد نیز این هزینه به یک میلیون و 200 هزار تومان نیز خواهد رسید. پیچ‌های جعبه فرمان نیز ممکن است در اثر تکان‌های شدید شل شوند که با آچارکشی مشکلات برطرف خواهد شد. تسمه تایم نیز باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود تا مشکلی به وجود نیاید. ریوی اتوماتیک نیز بزرگترین ایرادش عدم همخوانی موتور و گیربکس است که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و برطرف کردن آن مستلزم هزینه‌های زیادی است که البته از حدود 300 هزار تومان به بالا باید هزینه کرد.


خانواده پژو و سمند
پژو405، پژوپارس و سمند که تقریباً در اکثر قطعات با یکدیگر مشترک هستند نیز مشکلات خاص خود را دارند. پژو405 که پیرترین خودرو پژو در بازار ایران به حساب می‌آید این روز‌ها با کم اقبالی مواجه شده است و دیگر در بازار خریدار آنچنانی همچون گذشته ندارد. البته این کم اقبالی از کاهش کیفیت ساخت و مصرف سوخت بالای این خودرو نشأت می‌گیرد. برخی اوقات در بعضی از نمونه‌های صفر کیلومتر صدای زوزه دیفرانسیل شنیده می‌شود و راننده باید با آن خو بگیرد اما سمند که این روزها طرفداران زیادی داشته و یک خودروی خانوادگی نیزبه حساب می‌آید وضعیت بسیار بهتری دارد. از سوی دیگر پژو پارس هم بعضاً با مشکلاتی مواجه می‌شود. این خودرو در واشر سرسیلندر ضعیف است چرا که بعد از مدتی ممکن است خراب یا پوسیده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. البته هزینه تعویض آن کم نیست و در حدود 350 هزار تومان است. جلوبندی پژوپارس از جلوبندی خانواده پژو 206 بهتر بوده و مشکلات کمتری دارد اما ایرادات برقی در آن‌ها دیده می‌شود.


فولکس گل
خودرویی برزیلی که چند سالی از توقف تولید آن در بازار می‌گذرد. این خودرو در برزیل طراحی و تولید شده اما چیزی از فولکس بودن آن کم نشده است. موتور 1.8 لیتری با شتاب و سرعت مناسب و هندلینگ مثال‌زدنی خودروهای آلمانی و البته گلف در انتظار راننده این خودرو است سواری خوب و جلوبندی خوب از خصیصه‌های این خودرو است موتور گل استهلاک کمی دارد اما مشکل کلاچ و گیربکس این خودرو زیاد است و البته به علت داشتن قطعات گران قیمت هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن نیز به مراتب بالا می‌رود صفحه کلاچ ضعیف است و ماهک‌های دسته دنده نیز زود به زود خراب می‌شود که هزینه تعمیر آن از 70 هزار تومان تا 120 هزار تومان هزینه در بردارد.
فیوزهای این خودرو اگر بسوزند تهیه آن قطعاً سخت خواهد بود و البته قیمت آنها نیز گران است. روی هم رفته این خودرو همانند دیگر محصولات فولکس‌واگن کم استهلاک است.


زانتیا
این خودرو در اوایل حضور در بازار ایران به دلیل داشتن سیستم تعلیقی متفاوت و البته شتاب و سرعت خوب مورد توجه بسیاری از مردم قرا‌ر گرفت اما بعد از حضور چند ساله این خودرو در بازار همگان به استهلاک بالای این خودرو پی بردند و تا حدی از محبوبیت آن کاسته شد. خودرویی که دیگر از چرخه تولید خارج شده و نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار وجود ندارد. این خودرو که سیستم تعلیق معروفی دارد یکی از پر استهلاک‌ترین خودروهای بازار به حساب می‌آید که قیمت بالای قطعات یدکی آن را نیز باید به آن اضافه کرد.
عمده ایرادی که برای این خودرو به وجود می‌آید روغن‌ریزی سیستم هیدرو پنوماتیکی آن است سیلندر‌های ترمز، پمپ هیدرولیک و دیگر قطعات این سیستم خیلی زود مستهلک می‌شوند که هزینه‌های تعمیر و رفع ایراد این سیستم حداقل حدود 500 هزار تومان آب می‌خورد که البته بسته به درصد خرابی این رقم بالاتر هم می‌رود.


پژو 206
یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران پژو 206 است. این خودرو در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود، خودرویی ‌هاچ‌بک که مدل‌های صندوقدار آن نیز در چند سال اخیر راهی بازار شد و با اقبال خوبی نیز همراه بود‌. ضعف جلوبندی در این خودرو بعضاً به چشم می‌خورد و به این مشکل می‌توان احتمالاً ایرادات برقی را هم اضافه کرد. البته مشکلات برقی در اکثر خودروهای فرانسوی وجود دارد ولی در مدل‌های جدید پژو 206 این ایرادات تا حدودی گزارش شده است.
تعویض جلوبندی کامل این خودرو از 300 تا 400 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت اما روغن‌ریزی‌های آن نیز که بیشتر از جعبه‌فرمان و اورینگ‌‌های پای فیلتر نشأت می‌گیرد را باید مدنظر قرار داشت تا در صورت بروز نسبت به رفع آن اقدام کرد.
روغن‌ریزی جعبه فرمان در حدود 250 هزار تومان هزینه در بردارد. همچنین مشکلاتی از قبیل مصرف بالای سوخت خودروهای پژو 206 که قابل حل است. پژو 206 اتوماتیک نیز علاوه بر داشتن این ایرادات احتمالی، گیربکس‌هایی دارد که ممکن است صاحب خودرو را راهی تعمیرگاه ‌کند که البته تعمیرکاران این گیربکس‌ها نیز زیاد نبوده و همین موضوع اندکی کار را سخت می‌کند. حال به این مشکل، هزینه بالای تعمیرات را نیز اضافه کنید که از 250 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان متغیر است.

Davo0od
07-29-2012, 05:00 PM
بچه ها دستتون درد نکنه واقعا عالی و کاربردی بود