PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مشخصات فنی پراید


tondar90
01-02-2010, 10:12 AM
مشخصات فنی پراید
http://khodroha.com/pride.jpg

طول 3935 میلیمتر
عرض 1605 میلیمتر
ارتفاع 1455 میلیمتر
فاصله محور چرخ عقب و جلو 2345 میلیمتر
فاصله مراکز چرخهاي جلو 1405 میلیمتر
فاصله مراکز چرخهاي عقب 1385 میلیمتر
ظرفيت سرنشين 5 نفر
فاصله تا سطح زمين 160 میلیمتر
حجم باك 37 لیتر
حداقل شعاع گردش 4.55

نوع موتور چهار زمانه بنزینی
تعداد سیلندر 4 عدد خطی
حجم سیلندر 1323 سی سی
قطر سیلندر 71 میلیمتر
کورس سیلندر 83.6
نسبت تراکم 9.7:1
حداکثر قدرت موتور در 5000 دور در دقیقه 63 اسب بخار
حداکثرگشتاور موتور در 2500 دور در دقیقه 103 نیوتون متر
نوع سوخت بنزین بدون سرب


نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی
گیربکس 5 دنده
دنده 1 با نسبت 3.454
دنده 2 با نسبت 1.944
دنده 3 با نسبت 1.275
دنده 4 با نسبت 0.861
دنده 5 با نسبت 0.692
دنده عقب با نسبت 3.583


نوع فرمون: دنده شانه ای (بدون سیستم کمکی)

سیستم ترمز:
جلو دیسکی
عقب کاسه ای


مشخصات پراید صندوق دار:
طول 3935 میلیمتر
عرض 1605 میلیمتر
ارتفاع 1455 میلیمتر
فاصله محور چرخ عقب و جلو 2345 میلیمتر
فاصله مراکز چرخهاي جلو 1405 میلیمتر
فاصله مراکز چرخهاي عقب 1385 میلیمتر
ظرفيت سرنشين 5 نفر
فاصله تا سطح زمين 160 میلیمتر
حجم باك 37 لیتر
حداقل شعاع گردش 4.55

نوع موتور چهار زمانه بنزینی
تعداد سیلندر 4 عدد خطی
حجم سیلندر 1323 سی سی
قطر سیلندر 71 میلیمتر
کورس سیلندر 83.6
نسبت تراکم 9.7:1
حداکثر قدرت موتور در 5000 دور در دقیقه 63 اسب بخار
حداکثرگشتاور موتور در 2500 دور در دقیقه 103 نیوتون متر
نوع سوخت بنزین بدون سرب


نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی
گیربکس 5 دنده
دنده 1 با نسبت 3.454
دنده 2 با نسبت 1.944
دنده 3 با نسبت 1.275
دنده 4 با نسبت 0.861
دنده 5 با نسبت 0.692
دنده عقب با نسبت 3.583


نوع فرمون دنده شانه ای (بدون سیستم کمکی)

سیستم ترمز:
جلو دیسکی
عقب کاسه ای


(http://www.hesabdary.net/showthread.php?t=806)

L90
06-25-2012, 05:47 PM
چرا «پـرایـد» باید هنوز در ایران تولید شود؟


تین نیوز: مدیران سایپا بر این باورند که «پراید» تولیدیشان به این دلیل پر فروش است که از مزیت‌هایی چون «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» برخوردار است؛ فارغ از اینکه این برتری‌ها در قیاس با کدام محصول رقیب سنجیده شده یا «مناسب» برای اقشار متوسط جامعه چه تعریفی داشته باشد!

سال‌های آغازین دهه هفتاد، زمانی که خیابان‌های شهرهای کشورمان پر بود از انواع پیکان‌های تولیدی ایران خودرو، آگهی انتخاب نام برای محصول جدید خودروسازی سایپا، نیم صفحه‌های بسیاری از روزنامه‌های وقت را برای مدتی مال خود کرد؛ فراخوانی که چندین هزار نفر در آن شرکت کردند و سرانجام نام‌های «صبا» و «نسیم»، انتخاب اکثریت شناخته شد و به دو نفر به قید قرعه پراید صندوق‌دار و هاچ‌بک دادند تا ماجرا به خوشی آغاز شده و هنوز هم ادامه داشته باشد؛ هرچند دیگر چندان هم خوش نیست.

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۶ در زمینی با مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع (هم‌اکنون تنها مساحت زمین کارخانه مرکزی ۴۱۵ هزار متر مربع است) با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال به نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» راه‌اندازی شد. این شرکت تولید نخستین محصولات خود را که شامل «وانت آکا» و سواری «ژیان» بود با روش کاملاً دستی و بدون بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود.

تولیدات شرکت پس از سال ۱۳۵۳ به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخش‌های تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. به‌ گونه‌ای که افزون بر تولید ژیان با مدل‌های مهاری، پیکاب، از سال ۱۳۵۵ تولید رنو در مدل‌های دو در و چهار در آغاز شد و تولید این محصول تا سال ۱۳۷۲ (آغاز تولید پراید) ادامه داشت. در اوایل سال ۱۳۵۴ نام شرکت با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» به نام اختصاری (سایپا SAIPA) که برگرفته از عبارت فرانسوی Societe Annonyme Iraniane De Production Automobile است، تغییر یافت.

چند سالی است که «سایپا» در جایگاه بزرگترین تولید کننده داخلی خودرو تکیه زده و افزون بر آن بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده است، در حالی که نگاهی به تولیدات این کارخانه نیمه دولتی، نشان دهنده وابستگی شدید این آمار به تولید خودروهای خانواده پراید است؛ خودرویی که چند سال است لقب پرتیراژ‌ترین خودروی کشور را یدک می‌کشد و البته پر تیراژ‌ترین خودروی تاریخ کشورمان نیز به شمار رفته و تولیدش از مرز شش میلیون گذشته است.

این درحالی است که افزایش سالانه تولید این محصول، هرگز افت قیمت نداشته تا تعبیر آن برای برخی مدیران استقبال از «پراید» معنا شده و طرح موضوعاتی چون توقف شماره‌گذاری به دلیل بهره‌مند نبودن از کمترین استاندارد‌ها چون سیستم ترمز ای‌.بی‌.اس و کیسه هوا در سال گذشته به تخلف قانونی و لابد مقابله با محبوبیت این خودرو در نزد مردم تعبیر شود؛ ماجرایی که سرانجام با رونمایی از سری X۱۰۰ و مجهز شدن خانواده پراید به چند تکنولوژی امن کننده به نوعی رفع و رجوع شده و خودروهای پینه دوزی شده همچنان راهی بازار شود.

این درحالی است که اگر با نگاهی کار‌شناسانه به سراغ محصول دهه‌های گذشته کمپانی «کیا موتورز» کره برویم، درخواهیم یافت همه ویژگی‌های مثبت آن روز این خودرو ـ که البته مبنای محبوبیت آن در کشورمان نیز بود ـ هم‌اکنون دیگر به هیچ عنوان برتری محسوسی به شمار نیامده و تنها شاید به این دلیل تولید آن ادامه دارد که برای تولید کننده صرفه اقتصادی دارد.

اکنون کافی است مزایایی چون «مصرف سوخت پایین»، «استهلاک کم» و «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» را به نرخ روز ارزیابی کنیم تا ابعاد ماجرا بیشتر دستمان بیاید:

مصرف سوخت پراید واقعا پایین است؟

این گونه شنیده می‌شود که پراید در سه خط تولید اصلی به تولید می‌رسد که ظاهرا دو تای آن‌ها در محل اصلی کارخانه سایپا واقع شده و البته خط یک این مجموعه، از دستگاههای وارد شده از کره جنوبی بهره می‌گیرد. برخی از مردم تفاوت کیفیت محصول عرضه شده در بازار را به تفاوت این خطوط تولید نسبت داده و البته در مقیاس کلی‌تر، بسیاری درباره کیفیت این محصول از مثال «تخم مرغ شانسی» استفاده می‌کنند؛ به این معنی که قبل از خریدن از کیفیت آن هیچ اطلاعی نخواهید داشت! یکی از نکات کلیدی استقبال اولیه از پراید در حجم موتور کوچک آن نهفته شده است؛ جایی که موتور تقریبا هزار و سیصد سی سی (۱۳۲۳ سی سی) خطی آن در سال ۷۲ مصرفی بسیار کمتر از خودروهای آن روز داشت؛ اما اینکه آیا امروز هم کم مصرف به شمار می‌رود یا نه، پرسشی است که بهتر است، مسئولان در قیاس با خودروهای روز دنیا به آن پاسخ بگویند؛ البته شاید بد نباشد یادآوری کنیم که در عمر طولانی مدت این محصول، به رغم رخدادهای به ظاهر زیادی که برای بدنه پراید رخ داده، موتور این خودرو تقریبا در شکل اولیه حفظ شده و حتی تا اندازه‌ای به محصولات دیگر هم سرایت داده شده است!

استهلاک کم، مزیت خودروساز است یا قطعه ساز؟

استهلاک کم و در نتیجه هزینه تعمیرات و نگهداری پایین پراید، در حالی از سوی مسئولان سایپا تأیید می‌شود که بسیاری از دارندگان این خودرو، به رغم تأکید بر ارزان‌تر بودن لوازم جانبی آن به نسبت دیگر خودرو‌ها، از عمر کوتاه مدت تجهیزات پراید و فرسودگی کلی خودرو در عرض چند سال گلایه داشته و سن مفید اتومبیلشان را کمتر از پنج سال می‌دانند. اینجاست که نخستین نکته‌ای که به ذهن خواهد رسید، تشابه‌‌ همان خرید جنس ارزان به بهای عمر کم خواهد بود و استهلاک دیگر معنای نسبی خواهد یافت. البته نکته بعدی از این روی جالب‌تر خواهد بود که بدانید محصول خروجی سایپا به صورت قطعات جداگانه در کارخانه‌های اقماری و البته‌ گاه خصوصی ساخته شده و از این روی استهلاک کم، حتی اگر اثبات شده باشد، مزیتی برای قطعه ساز به نظر خواهد رسید؛ فارغ از اینکه قطعات خودرو ممکن است عمر محدودی داشته باشند و مصرفی (مثل لاستیک) محسوب شوند یا از نوع عمر بلند به حساب آمده و استهلاک کمتری داشته باشند که البته تنها این دسته اخیر مشمول شعار «کم استهلاک» خواهند شد و مراجعه به آمار قیاسی عرضه انواع لوازم یدکی این خودرو، شاهدی بر این ماجرا به شمار خواهد آمد.

البته روشن است که آمار خاصی در این باره در دست نیست تا شاید هم خودروساز بتواند موقعیت خوبی برای خود به نمایش بگذارد و هم قطعه ساز به سود مناسبی دست پیدا کند!

10 میلیون تومان؛ معنای جدید از «قیمت مناسب»!

مدیران سایپا در حالی مهمترین ویژگی محصولات خانواده پراید را «اقتصادی بودن آن» می‌دانند که به ظاهر هیچ آگاهی از حقوق ماهانه مصوب قانون کار ندارند، وگرنه چگونه است که انباشت حقوق دو سال یک کارگر معادل نرخ کنونی محصول خروجی کارخانه‌شان بشود و باز از قیمت مناسب سخن بگویند؟ اصلا سطح متوسط را با کدام معیار باید سنجید تا به نرخ 10 میلیون تومانی و مناسب رسید؟!

گویا چنین ارزیابی‌هایی بیشتر از آنکه مبنای فکری داشته باشد، بر پایه بی‌رقیب بودن این خودرو از لحاظ قیمت استوار شده باشد، چراکه سایر خودروهای موجود در بازار ـ شاید در قیاس با نرخ پراید ـ به شیوه‌ای ارزش‌گذاری شده‌اند که با هیچ معیاری همخوانی ندارد!

کافی است، ماجرای سفر هیأت ایرانی به افغانستان را در اواسط تابستان سال ۸۹ به یاد بیاوریم که خبرنگاران اعزامی از حاشیه‌هایش گزارش‌های جالبی مخابره کردند: «پراید کره‌ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می‌شود، درافغانستان نزدیک شش میلیون تومان قیمت دارد».

یا شاید بد نباشد ماجرای خبری را به یاد بیاوریم آبان ماه سال پیش به تلکس‌های خبری راه یافت که طی آن، «گمرک اعلام کرد در هفت ماهه امسال بیش از هفت هزار و نهصد دستگاه انواع پراید، در مجموع با ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان از کشور صادر شده است» که البته ماحصل تقسیم ارزش مالی صادرات بر شمار خودرو‌ها به عدد جالبی می‌رسید که حکایت از عرضه پراید ایرانی پنج میلیون تومانی در خارج از کشور داشت و البته پوشش تأثیرات این خبر مدت‌های مدیدی زمان می‌طلبید!

اکنون کافی است، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی پراید را خودرو محبوب سارقان لقب داده و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آن را در صدر تصادفات رخ داده بداند تا در کنار عدم واردات محصولی که ـ حتی با احتساب تعرفه‌های بالای واردات خودرو و مزیت‌های نسبی‌ ـ بتواند با این خودرو رقابت کند، به این نتیجه برسیم که تنها مزیت احتمالی پراید، سود سرشاری است که به سایپا می‌رسد، نه اینکه مرکب خوبی برای سوارانش به شمار می‌رود.

L90
02-15-2014, 08:28 PM
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲


تین نیوز | پراید که اوایل امسال قیمتش با زانتیا برابر شده بود، امروز در ۲۴ تیپ مختلف تولید می شود، تیپ‌هایی که هر چند با اسامی مختلف اغوا کننده هستند، ولی در واقع هیچ اختلاف معنا داری در آپشن ها مشاهده نمی کنیم.


25 اردیبهشت 1384 و جمله‌ای که اسحاق جهانگیری، وزیر اسبق صنایع و معادن بر آخرین پیکان تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو نوشت؛ « پیکان ارابه‌یی بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد».


پیکان رفت تا خودرویی به نام پراید که حدود 12 سال قبل از خداحافظی پیکان، تولیدش در کشور آغاز شده بود، به سرعت جای آن را بگیرد. تولید این خودرو از سال 1372 در شرکت سایپا آغاز شد. اما تا سال 1384 توان رقابت با پیکان را نداشت و اگرچه خودرویی ارزان‌قیمت و کم‌مصرف به حساب می‌آمد و مورد علاقه طبقه متوسط بود اما تا آن زمان همه‌گیر نشده بود چه ایرانی‌ها حاضر به رهایی از خودروی افسانه‌ای خود نبودند. ولی با رفتن پیکان آریایی‌ به موزه، معادلات خیلی زود تغییر کرد. ساپیا تیراژ تولید پراید را بالا برد و تلاش کرد تا از خلاء نبود پیکان در بازار استفاده کند و الحق هم چنین شد و متقاضیان خودرو نیز با سایپا همراه شدند.


اولین پراید کی و کجا طراحی شد؟

از سوی دیگر چون تولید خودروی تندر90 یا همان لوگان فرانسوی در ایران خودرو که قرار بود جایگزین پیکان شود، با تأخیر و با قیمتی بالاتر از انتظار همراه شد، نتوانست جای پیکان را در بازار بگیرد و این چنین شد که همه شرایط و معادلات به نفع پراید رقم خورد و این خودروی آمده از کره‌ جنوبی توانست در این 8 سال یکه‌تاز بازار خودروی ایران شود.

با نگاهی به پیشینه پراید می‌بینید که این خودرو در سال 1986 در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا 121 طراحی و تولید آن تا 1993 میلادی ادامه داشت. در آمریکای شمالی هم این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از سال 1987 تا 2000 میلادی در شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی تولید می‌شد و در سال 2001 خط تولید آن به سایپا انتقال پیدا کرد.


شرکت سایپا نیز با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه‌سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه‌سازان بخش خصوصی سعی در داخلی کردن ساخت پراید کرد و آن ‌را با نام‌های نسیم (پراید هاچ‌بک)، صبا (پراید سدان یا صندوق‌دار) روانه بازار کرد. در ادامه استقبال بازار از این خودرو و افزایش تقاضا و فروش آن، سایپا در زمستان 1389 با هدف ارتقای سطح کیفی محصولات، تولید بر پایه پلتفرم پراید را متوقف و تولید براساس پلتفرم100X را آغاز کرد و مدل‌های دیگری همچون سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141، سایپا 151 (وانت پراید) و تیبا (مینیاتور سابق)‌ در گروه خودروسازی سایپا (سایپا و پارس خودرو) تولید و به بازار عرضه شد و توانست این شرکت را به لحاظ تیراژ تولید و سودآوری در مقابل رقیب دیرینه‌اش، ایران خودرو، تقویت کند.

فارغ از دو سال اخیر که تولید خودرو در کشور به دلیل مشکلات ابراز شده از سوی خودروسازان با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد اما همچنان خودروی پراید یا همان سایپا 132، 131 و دیگران بیشترین حجم از سبد محصولات سایپا را به خود اختصاص می‌دهد. بنابر اعلام آمار تولید ماهانه خودرو، تولید انواع سواری در دی‌ماه امسال با افت 3.8 درصدی از 64 هزار و 984 دستگاه به 62 هزار و 508 دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری در ایران خودرو با رشد 6.9 درصدی از 31 هزار و 640 دستگاه به 33 هزار و 837 دستگاه رسیده است. تولید در شرکت سایپا نیز با کاهش 11.6 درصدی از 13 هزار و 402 دستگاه به 11 هزار و 850 دستگاه رسید. اما در سایپا کاشان هم با افزایش 24.8 درصدی از 7044 دستگاه به 8789 دستگاه افزایش یافت. تولید در شرکت پارس خودرو با افت 54 درصدی از 8819 دستگاه به 4059 دستگاه و در گروه بهمن با کاهش 99.3 درصدی از 285 دستگاه به دو دستگاه کاهش یافت.


آمار سالانه تولید سه خودروساز بزرگ کشور در سال 1391 نیز نشان می‌دهد تولید محصولات سواری در این سال در مقایسه با سال 1390 افت 47 درصدی را تجربه کرده است. در این سال ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، 733 هزار و 995 دستگاه محصول سواری تولید کردند و این به معنای افت 649 هزار و 402 دستگاهی آنها در مقایسه با سال 1390 است. مقایسه این شرکت‌ها نشان می‌دهد که ایران خودرو با تولید 372 هزار و 509 دستگاه، افت 4/42 درصدی و سایپا هم با تولید 214 هزار و 643 دستگاه، افت 49 درصدی را تجربه کرده است.


خداحافظی با پراید از سال 94

پارس خودرویی‌ها نیز از تولید 146 هزار و 843‌ دستگاه و به‌تبع آن، افت 5/53 درصدی این خودروساز حکایت دارد. ناگفته نماند که 3 ماه پیش سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر خروج خودروی پراید از چرخه محصولات این گروه خودروسازی از سال 1394 تأکید کرد. به گفته مدنی قرار است محصولات جدید جایگزین این خودرو شود.

با وجود این کاهش تولید اما با رسیدن قیمت پراید به زانتیا در سال گذشته، این خودرو همچنان یکی از پرسودترین خودروهای تولید گروه خودروسازی سایپا است طوری‌که هم اکنون 24 تیپ از 5 مدل خودروی سایپا 132، سایپا 131، سایپا 111، سایپا 141، تیبا ( مینیاتور سابق)‌ در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.


بر این اساس خودروی سایپا 131 در تیپ‌های EX, SL, SX,ST و LX، خودروی سایپا 141 در تیپ‌های EX, SL, SX,ST و LX، خودروی سایپا 132 در تیپ‌های EX, SL, SX,ST و LX و خودروی سایپا 111 در تیپ‌های EX, SL, SX,ST و LX تولید و به بازار عرضه می‌شود. گرچه همه این عنوان‌های اختصاری لاتین نشان از تنوع تولید این نوع خودرو دارد اما در اصل این خودروها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و قرار نیست خدمت بیشتر یا آپشن بالاتری را نصیب خریدار خود کند.


با نگاهی به جدول محصولات پراید که در پایگاه اینترنتی گروه خودروسازی سایپا قرار دارد، به روشنی می‌توان دید که براساس توضیحات قرار گرفته در ذیل هر تیپ خودرو و مقایسه آن با تیپ دیگر از همان خودرو، تفاوت‌های کلانی در نوع آپشن دیده نمی‌شود و اگر هم در این راستا دسته‌بندی خاصی صورت گرفته تنها برای نشان دادن این بوده که از این مدل، تیپ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود در حالی‌که می‌شد همه آپشن‌ها را روی یک تیپ سوار کرد و از سردرگمی مشتریان و البته گرفتن پول زیادی از آن‌ها خودداری کرد. آیا وقت آن نرسیده که شعور مصرف‌کننده را احترام کنیم و سودآوری به هر قیمتی را پایان بخشیم؟


http://www.acopart.org/upload/ACO-597/s_pride130369534217658350.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-597/pride130369534217658350.jpg)

MATIN
11-07-2014, 08:32 AM
پراید از کجا آمد؟/ واقعیت هایی که باید در مورد پراید بدانید
اگر فکر می کنید پراید از کره آمده سخت در اشتباه هستید اگر کمی اطلاعات خودرویی شما بیشتر است و فکر می کنید پراید در شرکت فورد تولید می شده کمی به واقعیت نزدیک شده اید ولی باز این همه حقیقت نیست.

خیلی ها می گویند که پراید ایمن نیست اما چقدر این حرف صحت دارد؟ این خودرو از کجا آمده و در کشورهایی که تولید شده چه وضعیتی داشته است ؟آیا پراید های جدید که با اسم های گوناگون تولید می شوند ایمن هستند؟ این خودروها از نظر فنی چه تفاوت هایی با پراید اولیه دارند؟
برخی نقل قول ها حاکی از آن است که از آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی حدود 15 درصد سهم خودرو پراید است. اگر فکر می کنید این عدد کوچکی است اشتباه می کنید این عدد رقمی بیش از 2 هزار نفر در سال است .کدام زلزله در ایران را می شناسید که تعداد کشته شدگانش بیش از 30 هزار نفر باشد.
همین نرخ بالا کشته شدگان بود که سازمان استاندارد را مجبور کرد که به شرکت سازنده فشار آورد تا پراید را اصلاح کند شرکت سازنده هم می گوید از ابتدای سال 90 این خودروها با اصلاحات جدید ایمن شده است.

اما واقعا آیا این خودرو ایمن شده؟
در بین مردم پراید به خودرو پوست پیازی هم معروف شده اما این خودرو پوست پیازی چه زمان و چگونه وارد خیابان های ایران شد؟

پراید کره ای از ژاپن آمد
اگر فکر می کنید پراید از کره آمده سخت در اشتباه هستید اگر کمی اطلاعات خودرویی شما بیشتر است و فکر می کنید پراید در شرکت فورد تولید می شده کمی به واقعیت نزدیک شده اید ولی باز این همه حقیقت نیست.
پراید همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن تولید شد ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا 121 با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از 16 سالگی رانندگی می کند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه 80 میلادی کمی رویایی بود اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد .
فورد فستیوا در سال 1986 در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد در آن سال این خودرو نا امن ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال 1987 از آمریکا به کیا موتورز رسید .و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.
در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود. مزدا 121 چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال 2002 ادامه یافت.
مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد اوایل دهه 70 شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت 20 سال کاملا داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال 2000 هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید میشود درآمد دارند و از این راه سالانه میلیون های دلار پول بابت خدمات مهندسی به شرکت های کره ای می رسد.

موتورهای پراید
مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا 121 است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید هم در چندین مدل و از حجم 1.1 لیتری تا 1.8 لیتری و از بازه قدرتی 50 تا 210 اسب بخاری را شامل می شود البته مزدا 121 مشابه پراید تنها از دو نمونه 1.1 لیتری با نام b1 و 1.3 لیتری با نام b3 استفاده کرده است.
هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3 استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b که در مدل های بعدی مزدا 121 استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. برخی جوان‌های عشق سرعت ایرانی هم با موتورهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خرند این خودرو را تقویت می کنند آنها از دبی موتورهای پرحجم تر و مجهز به توربوشارژ b مزدا را می آورند و بر روی خودرو نصب می کنند تا این خودرو را به یک قاتل خیابانی تبدیل کنند. فکر کنید با پراید 200 کیلومتر سرعت بروید در این سرعت چه احساسی خواهید داشت؟
در سری موتورهای b مدل bpt و btd به ترتیب قدرتی معادل 166 تا 210 اسب بخار دارند.
موتور پراید که به ایران آمد کاربراتوری بود در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش در سال 1986 در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال 1382 به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد شرکت های مختلفی مانند شرکت زیمنس آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش داشتنند.

چه کسی می تواند جلوی تولید پراید را بگیرد ؟
تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شود و با ورود محصول تندر 90 ،این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر 90 ،تیراژ پراید سرسام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از 400 هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد. با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و میزان مرگ میر با این خودرو هم افزایش یافت هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود تا طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال 1389 سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آنرا اصلاح می کرد.
معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند پس با صرف بیش از 30 میلیون دلار گفتنند که خودرو را اصلاح کرده اند این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد هم قرار گرفت.
شفیعی معاون آن زمان مهندسی سایپا گفته بود: با تغییرات انجام گرفته ایمنی پراید حتی از تیبا هم بالاتر رفته است. در پراید جدید داخل درب ها ،کف خودرو ،جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.
او در پاسخ به این سوال که این خودرو چند ستاره ایمنی اروپا را می‌گیرد می‌گوید نمی‌دانم. تست نکرده‌ایم چرا که این محصول را که نمی‌خواهیم وارد اروپا کنیم با این همه این محصول استانداردهای ایمنی را پاس کرده و از موسسات معتبر تایید گرفته است.
او توضیح داده بود: بیش از 30 میلیارد تومان بابت این کار خرج کرده‌ایم. تمام محصولات خانواده پراید از پلت‌فرم X100 استفاده می‌کنند که ایرادات موسسه استاندارد در آن حل شده است.
البته باتوجه به فیلم هایی که سایپا از تست تصادف این خودرو نشان می داد بنظر می رسد ایمنی این خودرو در حدود 2 ستاره ایمنی اروپا باشد. در اروپا سه ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی متوسط و 4 ستاره نشانه ایمنی خوب و 5 ستاره نشانه ایمنی عالی است در ایران هم اکنون تندر 90 دارای سه ستاره ایمنی، پژو 206 دارای 4 ستاره ایمنی و مگان دارای 5 ستاره ایمنی است.

تولید پراید چقدر سود دارد ؟
اینجا دقیقا این سوال مطرح می شود چقدر سایپا روی این محصول سود می کند که با این همه خرج باز هم حاشیه سود مناسبی دارد در سال های که قیمت پراید 8 میلیون تومان بود بین مردم شایع بود که پراید برای سایپا سه میلیون تومان تمام می شود در آن زمان احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا گفته بود تولید پراید 4.5 میلیون تومان برای سایپا هزینه دارد.
هم اکنون قیمت سایپا 131 sx که نوع ایمن شده پراید با یک کیسه هوا است در بازار آزاد حدود 20 میلیون تومان و در کارخانه حدود 15 میلیون تومان قیمت دارد. البته هم اکنون به طور دقیق مشحص نیست قیمت تمام شده این محصول چقدر است اما اگر نسبت سود به قیمت تمام شده این خودرو با همان نسبت قبل افزایش یافته باشد هر دستگاه از این خودرو باید بیش از 6 میلیون تومان سود داشته باشد.
با توجه به تولید کنونی پراید پیش بینی می شود در سال جاری در حدود 300 هزار پراید تولید شود حال اگر سود متوسط در هر دستگاه در مدل های مختلف را بیش از 6 میلیون تومان بگیریم و اگر این عدد را به قیمت دلار آزاد چیزی در حدود دو هزار دلار در نظر بگیریم آن وقت با این محاسبات پراید سودی در حدود نیم میلیارد دلار در سال 93 برای سایپا دارد.
حالا با توجه به این مقدار سود و با در نظر گرفتن این موضوع که سایپا فعلا هیچ محصول جایگزینی برای پراید ندارد به نظر می رسد این خودرو همچنان به زندگی خود تا سال ها ادامه خواهد داد.

منبع: خبرآنلاین