PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شتاب جانبی یا g در اتومبیل


Tondkar
12-26-2009, 04:50 AM
هنگامی که اتومبیلی وارد پیچ می شود،با نیروی گریز از مرکزی روبه رو است که می خواهد هر لحظه اتومبیل را به خارج از پیچ پرتاب نماید. لاستیک ها،کمک فنرها،محل مرکز ثقل اتومبیل،نوع و شکل فنر بندی،همه عواملی هستند که می توانند از منحرف یا واژگون شدن اتومبیل جلوگیری نمایند.
وقتی می گوییم دست به فرمان یا هندلینگ یک خودرو،از اتومبیل دیگر بهتر است،عموماً به همین مسئله اشاره می کنیم یعنی قابلیت یک اتومبیل در سریع پیچیدن،منحرف نشدن و چسبندگی به زمین.واحد اندازه گیری این موضوع ((جی)) یا ثقل است. 5/0 جی یعنی نصف وزن اتومبیل،یعنی شتاب جانبی برابر با نصف وزن اتومبیل. هنگامی که به جدول اندازه گیری این شتاب جانبی نگاه می کنید به اعدادی بین 60/0 تا اندکی بالاتر از یک برخورد می نمایید. عدد 60/0 مربوط به اتومبیلی است که نمیتواند سریع بپیچد و منحرف خواهد شد و عدد 1 جی به معنای ثبات کامل و پیچ زدن بسیار سریع است. در مورد بهترین موتورسیکلت ها این عدد کمتر از 7/0 است. این نشان می دهد که بدترین خودروها نیز می توانند به خوبی بهترین موتورسیکلت ها پیچ ها را طی نمایند. حال ببینیم انواع اتومبیل،در چه رده ای قرار می گیرند.

60/0 تا 70/0 جی

وانت فورد f 150 سوپرکاپ
65/0 جی
تویوتا rav4 4*4
67/0 جی
فورد اکسپدیشن 4*4
64/0 جی
وانت gmc سییرا کلاب کب
65/0 جی

اتومبیل های بالا و نمونه های مشابه آنها از این نظر در حدّی هستند که بایستی انتظاری معقول از آنها داشته باشید و زمانی که با سرعت زیاد با هر یک از آنها به یک پیچ تند وارد شدید،این احتمال را مدّ نظر قرار دهید که ممکن است هنگام خروج از یک پیچ،جای چرخ ها و سقف خودرو عوض شده باشد.

70/0 تا 80/0 جی

فورد اسکورت lx
70/0 جی
وانت نیسان فرانتیر کینگ کب
71/0 جی
پونتیاک گراند ام
75/0 جی
مینی ون دوج کاراوان
75/0 جی
هوندا آکورد lx
79/0 جی

رنجرور 76/0 جی

این گروه از اتومبیل ها به سرعت چپ نخواهند شد ولی در ضمن اسپرت نیز نبوده و باید در پیچ ها با آنها مدارا نمود.
اکثر اتومبیل های آمریکایی که در فیلم ها شاهد لیز خوردن مکرر آنها در صحنه های تعقیب پلیس هستیم،در این کلاس هستند. هم چنین بهترین ماشین های 4*4 حداکثر در کلاس 70/0 تا 80/0 قرار می گیرند.

80/0 تا 90/0 جی

در این کلاس مقاومت اتومبیل نسبت به پیچ ها خوب است و بسیاری از اتومبیل های اروپایی مانند بنز،ب ام و و اتومبیل های اسپرت آمریکایی در این کلاس قرار دارند:

الدزمبیل اینتریگ
80/0 جی
پونتیاک فایربرد فورمولا
88/0 جی
شورولت کامارو z28
82/0 جی
لکسس g300
80/0 جی
مرسدس بنز c280
86/0 جی
ولوو 850r
87/0 جی
ب ام و 825
84/0 جی
بنز 230slk
89/0 جی

90/0 تا 1 جی

چنین اتومبیل هایی عاشق پیچ بوده و مانند چسب به جاده خواهند چسبید. فنر اتومبیل ها سفت است و در عوض در دست اندازها به خوبی عمل نمی نمایند.

ب ام و m3
93/0 جی
میتسوبیشی 3000 جی تی
95/0 جی
تویوتا سوپرا توربو
94/0 جی
آکورا nsx
94/0 جی
شورولت کوروت zr-1
99/0 جی
پورشه 911 تارگا
93/0 جی

1جی به بالا

این عدد فقط شامل اتومبیل های سفارشی می شود که چپ شدن و لیز خوردن در کلاس آنها نیست و قیمتش نیز بالای 50 هزار دلار است.

دوج وایپر
01/1 جی
فراری f355 برلینتا
01/1 جی
پورشه 911 توربو
01/1 جی
شلبی کبرا 427(مدل 1965)
04/1 جی

از آنجا که هیچ یک از مسابقات دنیا فقط در مسیر مستقیم انجام نمی شود،می توان نتیجه گرفت که فقط شتاب و سرعت مستقیم اتومبیل برای برنده شدن کافی نیست و شتاب جانبی به همان اندازه می تواند در پیروزی تأثیر داشته باشد که شتاب مستقیم. سریع ترین شتاب جانبی در حال حاضر در اتومبیل های عادی متعلق به شلبی کبرا مدل 1965 است. این اتومبیل کوچک به قیمتی بیش از 200 هزار دلار معامله می شود و از بازار خوبی برخوردار است. فنرهای محکم،لاستیک های پهن،وزن سبک اتومبیل،مرکز ثقل پایین ماشین،کم بودن فاصله دو چرخ عقب و جلو،زیاد بودن فاصله دو محور،نحوه فنربندی و محل قرار گرفتن موتور،از عواملی هستند که به شتاب جانبی کمک می نمایند.