PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : استفاده درست از زنجير چرخ


Tondkar
12-26-2009, 04:19 AM
وجود اصطكاك با سطح جاده براي شتاب‌گيري خودرو و عمل ترمزگيري آن (شتاب منفي) مورد نياز است. اگر سطح زمين، اصطكاك لازم را براي اين كار فراهم نكند، عمل شتاب و ترمزگيري با اختلال انجام مي‌شود. بنابراين براي ايجاد اصطكاك لازم بر روي برف و يخ بايد از زنجير چرخ استفاده شود؛ اما اگر خودروي شما دو محور محرك دارد و شما صرفاً يك جفت زنجير چرخ داريد، در حقيقت از يك محور خودرو استفاده كرده و محور ديگر را غيرقابل استفادهمي‌كنيد.
تعداد چرخ‌هايي كه قادر به عمل ترمزگيري باشند نيز به دو چرخ محدود شده و اين كار، عاقلانه نيست. براي دستيابي به ماكزيمم نيروي ترمزي و كاهش مسافت توقف خودرو در زمان ترمزگيري، استفاده از زنجيرها بر روي چهار چرخ اجباري است. زيرا اگر زنجير صرفاً بر روي دو چرخ بسته شد باشد مسافت ترمز خودرو به 2برابر افزايش مي‌يابد.
گاهي حاضر مي‌شويم خودرويي گران‌قيمت و داراي دو ديفرانسيل را با هزينه‌هاي بسيار زياد خريداري كنيم، اما در خريد يك جفت زنجير چرخ اضافه با قيمتي ناچيز، سهل‌انگاري مي‌كنيم. بنابراين مزاياي استفاده از نيروي محركه موجود بر روي محور دوم خودرو را از دست مي‌دهيم.
اگر زنجير چرخ صرفاً بر روي چرخ‌هاي يك اكسل بسته شود، چرخ‌هاي اكسل ديگر در اثر عدم وجود اصطكاك كافي با سطح جاده دچار لغزش شده و اصطلاحاً بكسوات مي‌شوند. همچنين اگر چرخ يك سمت داراي زنجير و سمت ديگر بدون زنجير باشد نيروي انتقالي از موتور اصولاً به چرخي انتقال مي‌يابد كه داراي مقاومت كمتري باشد. بنابراين چرخ فاقد زنجيره بكسوات مي‌كند.
اگر فقط يك جفت زنجير چرخ داريم آنها را بر روي كدام چرخ‌ها مي‌بنديم؟
وجود اصطكاك براي 3 عمل شتابگيري، ترمز و فرمان‌پذيري لازم است. سطوح برفي و يخي، اصطكاك لازم را براي 3 عمل فوق تأمين نمي‌كنند. خودروهاي داراي 4 چرخ محرك و دو ديفرانسيل 2 برابر خودروهاي معمولي، نيروي محرك دارند. بديهي است كه بر روي سطوح لغزنده نيز نيروي محرك آنها دوبرابر خودروهايي است كه صرفاً يك اكسل محرك دارند. اصولاً لاستيك‌ها بر روي سطوح لغزنده برف و يا گل، اصطكاك كمتري دارند و صرفاً زنجيرهاي فولادي سوار شده بر روي آنها مي‌توانند اصطكاك لازم را براي اعمال ترمز، فرمان و شتاب‌گيري تأمين كنند. مقايسه حالات مختلف استفاده از زنجير چرخ عبارتند از:
الف- زنجير بر روي هر چهار چرخ محرك، بسته شده است: در اين حالت شتاب‌گيري عالي و فرمان‌پذيري و ترمزگيري بسيار خوب است. بر روي برف و يخ بهتر است از حالات دو ديفرانسيل درگير استفاده كنيد و مواظب فرمان‌گيري خود باشيد.
ب- زنجيرها بر روي اكسل جلو (4WD دو ديفرانسيل محرك) نصب شده‌اند: شتاب‌گيري، فرمان‌پذيري و ترمزگيري خوب است، اما در زمان ترمزگيري، امكان چرخيدن خودرو وجود دارد زيرا چرخ‌هاي عقب درگيري و اصطكاك لازم را بر روي زمين ندارند. بنابراين آرام حركت كنيد و از ترمزهاي شديد بپرهيزيد.
پ- زنجيرها بر روي چرخ‌هاي عقب (4WD دو ديفرانيسل محرك) نصب شده‌اند: شتاب‌گيري خوب، فرمان‌پذيري ضعيف و احتمال انحراف به طرفين و ترمزگيري نامطلوب است. (به ياد داشته باشيد 80درصد از نيروي ترمزي به چرخ‌هاي جلو انتقال مي‌يابد كه اصطكاك كافي ندارند) بنابراين آرام حركت كنيد. اين حالت از حالت‌هاي ديگر استفاده از يك جفت زنجير چرخ در خودروهاي 4WD بهتر است.
ت- زنجيرها بر روي چرخ‌هاي جلو نصب شده‌اند (اكسل جلو محرك): شتاب‌گيري، فرمان‌پذيري و ترمزگيري خوب است. از آنجا كه چرخ‌هاي عقب، اصطكاك كافي با زمين ندارند در زمان ترمز، امكان چرخيدن خودرو وجود دارد بنابراين آرام حركت كنيد.
ث- زنجيرها بر روي چرخ‌هاي عقب نصب شده‌اند (اكسل جلو محرك): شتاب‌گيري ضعيف، فرمان‌پذيري، بد و بدون ترمز و خودرو غيرقابل استفاده است.
ج- زنجيرها بر روي چرخ‌هاي جلو نصب شده‌اند (اكسل عقب محرك): شتاب‌گيري ضعيف، اما فرمان‌پذيري و ترمزگيري خوب است. از آنجا كه چرخ‌هاي عقب، اصطكاك كافي ندارند احتمال چرخش جانبي خودرو وجود داشته و خودرو حركت اطمينان بخشي ندارد.
چ- زنجيرها بر روي چرخ‌هاي عقب نصب شده‌اند (اكسل عقب محرك): شتاب خوب، فرمان‌پذيري بد و ترمزگيري نامطمئن از مشخصات اين حالت است. بنابراين خودرو حركت اطمينان‌بخشي ندارد.

منبع:
http://www.4×4abc.com

_________________