PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چگونگی استفاده از گيج اندازه گيری سطح روغن؟!


Tondkar
12-26-2009, 04:12 AM
چگونگی استفاده از گيج اندازه گيری سطح روغن؟!

مفتول اندازه گيری سطح روغن – ميله اندازه گيری سطح روغن – گيج اندازه گيری سطح روغن –
level oil, rod gauge

برای اينكه اندازه سطح روغن در موتور خودرو و يا جعبه دنده مشاهده شود در بعضی از مدلهای قديمی موتورسيكلتها و
يا خودروها از وسيله ائی level oil gauge glass كه قطعه ائی شيشه ائی بود و با ديدن سطح آن، روغن موجود در گيربكس و موتور ديده ميشد استفاده ميگرديد .اما در حال حاضر در اكثر موتور خودروها از ميله فلزی بلندی استفاده ميشود كه با دو علامت حداقل و حداكثر min - max در انتهای ميله ، سطح لازم روغن مشخص شده است . نوك اين ميله به درون وان ته موتور كه به آن كارتل ميگويند وارد شده و در روغن موجود در آن قرار ميگيرد. برای بررسی سطح روغن ميبايست لااقل حدود ده دقيقه از خاموش كردن خودرو گذشته باشد تا روغن موجود در بخش سرسيلندر و ديگر قسمتها به كارتل موتور برگشت كند. برای بررسی صحيح مقدار روغن موتور بايد خودرو را در محلی پارك نمائيد كه متمايل به جلو و عقب و يا طرفين نباشد در اينصورت مقدار روغن را اين ميله اشتباه نشان ميدهد چون سطح روغن در كارتل بعلت كج بودن خودروبوسيله اين ميله بمقدار واقعی نشان داده نميشود. برای بررسی ميزان روغن، ميله را خارج و با پارچه تمام ميله را از سر تا ته پاك كنيد و سپس در محل خود تا انتها جا داده و به آرامی و بطور مستقيم بصورتيكه كمتر بحالت سايش از لوله محل جاگيری آن خارج شود، ميله را بيرون آورده و در حاليكه سر ميله رو به پائين است در نور كافی وجود روغن را در دوسمت آن ميله در صورتيكه انتهای ميله از نوع ميله ائی گرد نباشد و سطح محل نشاندهنده روغن آن بشكل پهن ساخته شده باشد ، بررسی ميكنيم . اگر سر ميله صيقلی باشد بهتر است كمی آنرا با كاغذ سمباده زبر كنيد تا هنگاميكه روغن نو در موتور ريخته شده بتوانيد براحتی سطح روغن را ببينيد و اينكه گفتم بهتر است دو سمت انتهای پهن شده علامت دار ميله را نگاه كنيد بخاطر اين است كه سمتی كه كمترين مقدار روغن را نشان ميدهد مقدار صحيحتر را نشان ميدهد . پس از بررسی مطمئن شويد كه اين ميله را بدرستی سر جای خود قرار داده ائيد چون در غير اينصورت در بعضی از خودروها هنگاميكه موتور روشن و پر گاز كار ميكند از محل جای ميله روغن به بيرون ريخته خواهد شد.
برای جعبه دنده اتوماتيك بهتر است سطح روغن در صورتيكه به اندازه حداقل و يا كمتر از حداقل است اصطلاحاً با سرريز ( اضافه كردن روغن) مقدار روغن را به مقدار حداكثر برسانيد. ولی برای موتور خودرو اگر روغن بين نشانه حداقل و حداكثر است ، لزومی به اضافه كردن سطح روغن نداريد و بهتر است هزينه اضافه سر ريز روغن را با اين روغنهای گران بی جهت نپردازيد مگر اينكه موتور خودروی شما بشدت روغن كم ميكند، آنوقت با اضافه كردن روغن مشكل كاهش ناگهانی روغن را حل كنيد و ضمناً زياد نگران نباشيد كه روغن سرريز دقيقاً مشابه روغن اصلی موجود در موتور باشد . چون ادتيوهای ( مواد كمكی لازم روغن برای افزايش خاصيت عملكرد آن) موجود در روغن اصلی هنوز وجود دارند و روغن سرريز نيز با همان مواد اوليه روغن اصلی شما تهيه شده و احتمال دارد يا فاقد اين ادتيوها و يا دارای ادتيوهای بيشتری باشد است مگر اينكه از روغنهای سنتزی و نيمه سنتزی استفاده شود كه در آن صورت بهتر است حتماً از نوع روغن اصلی بعنوان سرريز استفاده گردد .
اگر سطح روغن به مقدار نشانه حداقل رسيده ، و در محلی زندگی ميكنيد كه زمين مسطح است مثل شهرهائی مانند: اهواز و ماهشهر و آبادان ، نياز نيست به آن روغن اضافه نمائيد مگر اينكه از تعويض روغن موتور مدت كوتاهی گذشته و يا تابستان باشد و عادت به رانندگی با دور موتور بالا داشته باشيد ، در اينصورت اضافه كردن حدود نيم ليتر كفايت ميكند . اگردر شهرهائی كه پستی و بلندی دارند رانندگی ميكنيد، كافی است كه مقدار روغن را با افزايش تدريجی به سطح بين حداقل و حداكثر برسانيد و باز هم لزومی ندارد سطح روغن را حتماً به حداكثر برسانيد . مگر اينكه شيب خيلی زياد در محلتان وجود داشته باشد و يا خودرو روغن كم ميكند و از زمان تعويض روغن مدت كوتاهی است كه ميگذرد.
سرريز زيادی و بيش از حد روغن، باعث آسيب به آببندهای ( كاسه نمدها) موتور ميشود و ضمن آن روغن به بالای پيستون نفوذ و شمع را چرب و ايجاد رسوب در طاق سيلندر و تاج پيستون مينمايد و در دراز مدت رسوب حاصل از سوختن روغن اضافه در شياری كه رينگ بر پيستون قرار گرفته نشسته و از بازی مجاز رينگ بر پيستون ميكاهد و باعث ايجاد خراش بر روی سيلندر ميشود.
اگر جزء دسته رانندگانی هستيد كه پر گاز رانندگی ميكنيد و اصطلاحاً نزديك كات اف گاز ميدهيد بهتر است مقدار روغن در بين نشانه حداكثر و حداقل اين ميله قرار گرفته باشد و به تعداد بازديدهای خود بيفزائيد ، به اينصورت بر اثر تلاطم زياد روغن موتور باعث رسوب و يا آسيب به كاسه نمدهای خودرويتان نميشود. اينكار را با كمتر روغن ريختن در خودرو انجام دهيد مثلاً خودرو پژو 405 انژكتوری 1800 سی سی مقدار روغن مورد نيازش در حاليكه اقدام به تعويض فيلتر نيز مينمائيد چهار ونيم ليتر است شما ميتوانيد ابتدا چهارو ربع ليتر روغن در موتور بريزيد و سپس ربع ليتر باقيمانده را بعنوان سر ريز در نيمه عمر مصرف روغن بعداً اضافه نمائيد. ضمناً مطالب گفته شده انطباقی با موتورهای ويژه با كارتل روغن خشك ندارد.

Kharazi
02-08-2012, 08:46 PM
با سلام خدمت همه دوستان عزیز
سوالم یه مقدار ابتدایی هست اما پرسیدن ش ضرر نداره. خواستم نحوه چک کردن و خواندن سطح روغن رو اختصاصاً روی گیج های پلاستیکی روغن لوگان بدونم به چه ترتیبی هست؟ چون اون هاشورهای انتهای گیج خیلی واضح محدوده Max و Min رو مشخص نکردن.
متشکرم

Renault Logan
02-09-2012, 12:47 AM
با سلام خدمت همه دوستان عزیز
سوالم یه مقدار ابتدایی هست اما پرسیدن ش ضرر نداره. خواستم نحوه چک کردن و خواندن سطح روغن رو اختصاصاً روی گیج های پلاستیکی روغن لوگان بدونم به چه ترتیبی هست؟ چون اون هاشورهای انتهای گیج خیلی واضح محدوده Max و Min رو مشخص نکردن.
متشکرم

سلام و قت بخیر خدمت آقا مهدی گرامی
چرا معلونم نیست min و max ؟

انتهای هر سمت از اون قسمت حاشور خورده ، کاملا مشخصه . بقیه سطح گیج روغن صاف هست ولی اون قسمت حاشور خورده و برجسته هست .

Kharazi
02-10-2012, 01:44 PM
سلام و قت بخیر خدمت آقا مهدی گرامی
چرا معلونم نیست min و max ؟

انتهای هر سمت از اون قسمت حاشور خورده ، کاملا مشخصه . بقیه سطح گیج روغن صاف هست ولی اون قسمت حاشور خورده و برجسته هست .


متشکرم از پاسخ تون علیرضای عزیز
سطح روغن باید روی لبه قسمت هاشور خورده باشه یعنی؟ که مشخص کننده مقدار Max هست؟ ضمن اینکه وقتی با پارچه گیج رو تمیز می کنی با توجه به انحنا داشتن مسیر گیج همیشه گیج پلاستیکی با دیواره ش برخورد می کنه و سطح روغن به درستی مشخص نمیشه.

Renault Logan
02-10-2012, 09:14 PM
متشکرم از پاسخ تون علیرضای عزیز
سطح روغن باید روی لبه قسمت هاشور خورده باشه یعنی؟ که مشخص کننده مقدار Max هست؟ ضمن اینکه وقتی با پارچه گیج رو تمیز می کنی با توجه به انحنا داشتن مسیر گیج همیشه گیج پلاستیکی با دیواره ش برخورد می کنه و سطح روغن به درستی مشخص نمیشه.

خواهش میکنم
دقیقا سطح روغن باید روی سطح هاشور خورده باشه .
اون روغن کمی که میبینید روی دیواره قسمت های دیگه گیج مالیده شده ملاک نیست .
خیلی واضح میشه میزان روغن رو تشخیص داد .
گیج رو که در آوردید ، پشت و رو کنید کاملا سطح روغن مشخصه .
نباید از آخرین هاشوره سمت ماکس بالاتر باشه .

امیدوارم تونسته باشم منظورم رو رسونده باشم .
باز سوالی بود در خدمتم .
موفق باشید .