PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بازدیدهای قبل از مسافرت


روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:12 PM
بازدیدهای قبل از مسافرت
1 بازدید روغن کلاچ
2 بازدید آب رادیاتور
3 بازدید روغن موتور
4 بازدید روغن ( واسکازین) گیربکس
5 بازدید روغن ترمز
6 بازدید روغن ( واسکازین) دیفرانسیل
7 استفاده از الکل یا مایع ظرفشوئی در آب شیشه شور برای جلوگیری از یخ زدن و شستشوی بهتر
8 چک کردن شیشه شور
9 چک راهنماها و فلاشر
10 چک جراغهای جلو
11 بازدید سالم بودن زاپاس
12 چک کردن برف پاک کن
13 بازدید آچار چرخ
14 همراه داشتن زنجیر چرخ در زمستان
15 بازدید روغن هیدرولیک ( برای گیربکسهای اتوماتیک و فرمانهای هیدرولیک و سیستم روغنی زانتیا و ...)
16 استفاده از ضد یخ در رادیاتور
17 تنظیم کردن باد لاستیکها و بازدید لاستیکها

لوازم مورد نیاز برای مسافرتهای راه دور :
1 پیچ گوشتی دو سو
2 پیچ گوشتی چهارسو
3 انبردست یا دم باریک
4 فیوز دلکو برای اتومبیلهای دلکودار مانند پیکان
5 کاغذ سمباده متوسط به مقدار کم
6 آچار چرخ
7 لاستیک زاپاس
8 تسمه پروانه ( برای پیکان)
9 چا قو
10 گوشی موبایل یا با سیم کارت یا بدون سیم کارت (برای تماس با 110در مواقع ضروری )
11 قمقمه آب
12 چسب نواری وچسب مایع ( دوقلو بهتر است )
13 چراغ قوه
14 فیوز
15 لامپ 15 یا30 واتی برای اتومبیلهای انژکتوری
16 شیلنگ و ظرف 4 لیتری خالی
17 مقداری سیم (که در خودرو استفاده شده است)

www.navandco.com

ARASH
02-26-2010, 02:33 PM
کم کم زمستان با همه زیبایی هاش داره میره و طبعیت داره کم کم بوی بهار رو میده.

میدونم خیلی از دوستان در این ایام قصد مسافرت بین شهری رو دارند. برای اینکه سفر بی خطری

داشته باشید رعایت نکاتی قبل از سفر الزامی هست که در اینجا به این نکات میپردازیم و

امیدواریم دوستان سفر بی خطر و خوشی رو داشته باشند.


براى اينكه در اثر نقص فنى خودرو در راه‌هاى بين شهري، روستايى و معابر دچار دردسر نشويم، حتماً ابزار و لوازم زير را در وسيله نقليه خود داشته باشيد. علاوه بر وسايل و ابزار معمولى اتومبيل از قبيل (پيچ‌گوشتي، انبردست، انواع آچار) به شما توصيه مى‌كنيم اشياء زير را هميشه در داخل صندوق اتومبيل همراه خود داشته باشيد تا بتوانيد در زمان خرابى نسبت به تعميرات جزيى خود اقدام نماييد.
1- از يك صفحه فولادى به قطر حداقل 3 ميليمتر و به ابعاد 30×20 سانتيمتر جهت قراردادن زير پايه جك استفاده شود.
2- يك تكه قالى با موكت كهنه 100×50 سانتيمتر براى قرار دادن زير لاستيك خودرو در موقع بكسباد كردن و يا بستن دور سپر در موقع هل دادن.
3- يك قرقره سيم آهنگى جهت بكسل، يك قرقره نوار چسب و يك قرقره نخ طنابي.
4- يك جفت كابل براى اتصال باطرى به طور موازى با گيره‌هاى سوسماري.
5- يك ظرف 5 ليترى براى بنزين و يك ظرف 5 ليترى براى آب.
6- انواع لامپ چراغ.
7- انواع فيوز.
8- كپسول آتش‌نشانى مخصوص اتومبيل.
9- دستكش كار.
10- پيچ گوشتى دو سو در اندازه هاى 3 - 5 - 8 - 13و پيچ گوشتى چهار سو
11- آچار به اندازه هاى 22 ـ 19 ـ 17 ـ 15 ـ 14 ـ 13 ـ 12 ـ 11 ـ 10 ـ 9 ـ 7 و آچار رينگ كج به اندازه هاى 19 ـ 17 ـ 16 ـ 14 ـ 11 ـ 10 و سرى آچار شش گوش آلينوس آلن.
12- آچار شمع.
13- اره آهن‌بر كوچك.
14- سوهان تخت دو يا سه لبه.
15- سوهان كنتاكت.
16- فازمتر اتومبيل.
17- مترنواري.
18- چاقوى جيبي.
19- چراغ قوه و چراغ گردان خطر.
20- تلمبه.
21- آچار چرخ.


-------------------------------------------------------------------

قبل از آغاز سفر بهتر است كه بازديدهاى لازم را به عمل آوريد. انجام يك بازديد كوتاه قبل از سفر به شما كمك مى كند كه سفر بى خطر و مطبوعى داشته باشيد. لازمه اين عمل فقط داشتن يك سرى اطلاعات اساسى راجع به خودروتان و يك چشم دقيق براى بازرسى می باشد


قبل از روشن كردن موتور :

- خارج خودرو

لاستيكها (شامل زاپاس) : فشار باد لاستيكها را با استفاده از وسيله مخصوص اندازه گرفته، آنها را بازديد كنيد كه ترك، خرابى و يا ساييدگي نداشته باشد.
نشت مايعات : نشت بنزين، روغن، آب و مايعات ديگر را به دقت بازديد كنيد ( آبى كه از دستگاه تهويه بعد از استفاده نشت مى‌كند طبيعى است).
چراغ ها : از كار كردن كليد چراغها اطمينان حاصل كنيد.


- داخل خودرو

همراه داشتن آچار چرخ و جك، ميزان آب رادياتور و شيلنگهاى مربوطه در قسمت جلويى رادياتور را بازديد كنيد كه به وسيله برگ، كثافات و يا حشرات مسدود نشده باشد. ميزان بودن آب باترى، روغن ترمز و كلاچ، تسمه پروانه و لوله هاى بنزين را نظر شلى و نشت لوله ها را بازديد كنيد.


بعد از روشن كردن موتور

سطح روغن جعبه دنده اتوماتيك، در صورتيكه خودروى شما مجهز به گيربكس اتوماتيك است. ميزان روغن هيدروليك فرمان، ميزان روغن موتور، در هنگام رانندگى از علايم جلوى داشبورد اطمينان حاصل نماييد. از صحت كار سرعت سنج و ساير وسايل اندازه گيرى اطمينان حاصل كنيد. از ترمزها و از صحت كار آنها در محل امنى اطمينان حاصل نماييد كه آيا چيز غيرعادى وجود دارد؟ شل بودن و يا نشت قسمتهاى مختلف، همچنين صداهاى غير عادى و اضافى را بازديد كنيد. در صورتيكه همه قسمتها درست كار مى كنند، با آسودگى خيال از سفر خود لذت ببريد.


----------------------------------------------------------------------

بازديد و سرويس‌هاى روزانه، هفتگى و ماهيانه وسيله نقليه قبل از راه‌اندازى خودرو و يا پس از كاركرد ذيل بسيار مهم و ضرورى مى‌باشد؛ ضريب اطمينان و ايمنى خودرو، عمر متوسط خودرو و قطعات موتور و متعلقات آن را افزايش مى‌دهد.
بازدهى و راندمان وسيله نقيله را افزايش داده و از وارد شدن خسارت مالى احتمالى به وسيله نقليه و وارد شدن خسارت جانى به افراد به علت نقص فنى جلوگيرى مى‌نمايد.
مخارج و هزينه‌هاى خودرو كاهش يافته و باعث صرفه‌جويى در مصرف بنزين و روغن موتور خواهد شد.

بازديد روغن موتور و آب رادياتور :

چون ميزان و كيفيت آب و روغن در وسيله نقليه بسيار مهم بوده و جنبه حياتى دارد، لذا بازديد آنها بايد روزانه و قبل از روشن نمودن موتور و رانندگى صورت گيرد و در صورتى كه ميزان روغن موتور و يا آب رادياتور نرمال و فول نباشد بايد حتماً اندازه آنها را به ميزان استاندارد آن موتور رسانيد تا در هنگام رانندگى مشكلى به وجود نيايد. در صورتى كه خواص و كيفيت مطلوب روغن موتور از بين رفته باشد و يا آب رادياتور كثيف شده باشد بايد حتماً نسبت به تعويض آنها اقدام شود.

بازديد روغن ترمز و روغن كلاچ :

معمولاً هر يك ماه يك بار و يا پس از طى مسافت دو هراز كيلومتر بايد روغن ترمز و روغن كلاچ درون مخرن مربوط به آنها بازديد و بازرسى شود و در صورت كاهش روغن آنها بايد حتماً تا ميزان استاندار آن وسيله نقليه روغن اضافه شود.

بازديد روغن مخصوص گيربكس، ديفرانسيل و جعبه فرمان :

معمولاً روغن گيربكس ، ديفرانسيل و جعبه فرمان حداكثر هر شش ماه يكبار و يا پس از طى مسافت ده هزار كيلومتر بايد بازديد شده و در صورت كاهش روغن مخصوص آنها به ميزان استاندارد آن وسيله نقليه روغن مخصوص اضافه شود و در صورتى كه خواص و كيفيت مطلوب روغن آنها كاهش يافته باشد حتماً روغن آنها تخليه و با روغن جديد پر شود.

بازديد چراغ‌ها، فرمان، ترمز، چراغ‌ها و آب‌باطرى :

معمولاً بازديد چرخها و ميزان باد و كيفيت لاستيك‌هاى آن، روان و دقيق بودن فرمان و كارآيى مطلوب ترمزها و وضعيت چراغهاى گوناگون وسيله نقليه و تنظيم نور پايين و بالاى چراغهاى جلو و كيفيت و كميت آب باطرى بايد هر روز قبل از رانندگى صورت بگيرد و در صورتى كه هر كدام از آنها ايرادى دارد در اسرع وقت نسبت به تنظيم ، تعويض و يا تعمير آنها اقدام شود تا در هنگام رانندگى مشكلى پيش نيايد.

بازديد فیلتـر هوا و صافى روغن :

فیلتـر هوا و صافى روغن وسايل نقليه پس از مدت زمان و كاركرد معينى كثيف و خراب شده و كارآيى خود را از دست مى‌دهد و در حالت عادى فیلتـر هوا بايد حداكثر هر هزار كيلومتر تعويض و يا تميز شود و صافى روغن هر دو هزار كيلومتر تعويض شود تا بازدهى و راندمان موتور مطلوب شود.

بازديد شمع‌ها، پلاتين و دلكو :

بازديد شمع‌ها و پلاتين و دلكو معمولاً بايد حداكثر هر ماه يكبار و يا پس از طى مسافت دو هزار كيلومتر صورت بگيرد. در صورت كثيف بودن و يا تنظيم نبودن، نسبت به تميز و تنظيم كردن آنها اقدام شود و در صورت خراب بودن نسبت به تعويض آنها اقدام شود.

بازديد لنت‌هاى ترمز :

بازديد لنت‌هاى ترمز معمولاً بايد حداكثر هر سه ماه يكبار و يا پس از طى مسافت چهار هزار كيلومتر انجام و در صورت تمام شدن (نازك شدن) لنت نسبت به تعويض آن‌ها اقدام شود.

بازديد روغن موتور خودرو :

فاصله تعويض روغن بستگى به جنس روغن، فیلتـر ، نحوه و شرايط رانندگى دارد و ميزان آن در كاتالوگ تعميراتى يا دفترچه هر خودرو آمده است؛ ولى معمولاً پس از طى مسافت حداقل هزار و پانصد كيلومتر و حداكثر سه هزار و پانصد كيلومتر روغن موتور مى‌بايستى تعويض شود (اين امر بستگى به نوع روغن و كيفيت آن دارد).

بازديد برف پاك‌كن‌ها ، مخزن آب و شيشه‌شوى :

بازديد برف پاك‌كن‌ها ، مخزن آب ، شيشه‌شوى و پمپ آب بايد حداكثر هر ماه يك بار انجام شود تا كارآيى لازم را در مواقع مورد نياز داشته باشد و در صورت خرابى آنها نسبت به تعمير و يا تعويض آن اقدام نمود و در صورت كاهش آب مخزن، آن را پر از آب نموده و براى بهتر تميز شدن شيشه دو الى پنج قطره مايع ظرفشويى به داخل مخزن اضافه نماييد.
بازديد و تعويض والوالين ياتاقان توپى چرخ‌هاى جلو :

بازديد والوالين ياتاقان توپى چرخ‌هاى جلو معمولاً بايد حداكثر هر شش ماه يكبار يا پس از طى مسافت هزار كيلومتر انجام شود و در صورت كاهش كيفيت والوالين نسبت به تعويض آنها اقدام شود.

بازديد تسمه پروانه :

بازديد از تسمه معمولاً بايد حداكثر ماهى يكبار يا پس از طى مسافت هزار كيلومتر انجام و در صورت شل يا سفت شدن اضافى تسمه پروانه نسبت به تنظيم آن توسط پيچ تنظيم كشش تسمه پروانه نسبت به تعويض آن اقدام شود.

بازديد كابل‌هاى اتصال برق مثبت و منفى باطرى و سيم‌هاى مختلف وسيله نقليه :

بازديد كابل‌هاى اتصال برق مثبت و منفى باطرى و سيم‌هاى مختلف وسيله نقليه معمولاً بايد حداكثر هر ماه يكبار انجام و در صورت پاره و يا زخمى شدن آنها به سرعت نسبت به تعمير و يا تعويض آن‌ها اقدام شود تا باعث اتصالى سيم‌ها و ايجاد حريق نشود.


--------------------------------------------------------------------------------

اانسان به دلايل زير دچار خطا و اشتباه در رانندگى مى‌گردد :

ـ ضعف قوه بينايى و تشخيص.
ـ ضعف در مهارت رانندگي.
ـ شيوه رانندگي.
ـ سرعت زياد.
ـ سبقت غيرمجاز.
ـ رعايت نكردن فاصله.
ـ انحراف به چپ.
ـ عدم توجه به جلو.
ـ عوامل اجتماعي.
ـ مصرف دارو.
ـ مصرف الكل.
ـ مسائل روحى و رواني.
ـ خستگى و پريشاني.
ـ هيجان
حدود 8% سوانح خودرويى ناشى از خطاى انسانى است. چنانچه در كشورمان تمامى رانندگان از كمربند ايمنى استفاده كنند تا 25% از سوانح خودرويى خواهند كاست. بخاطر داشته باشيد كمربند ايمنى يك كالاى لوكس نيست و استفاده از آن صدمات وارده به ناحيه سر را در بزرگسالان بيش از 50% و در كودكان تا 25% كاهش مى‌دهد. 70% تلفات جانى در سوانح رانندگى در اثر ضربه مغزى رخ مى‌دهد. عامل راه به دلايل زير سبب سوانح خودرويى مى‌شود :

ـ طراحى نامناسب.
ـ كمبود تجهيزات و علائم.
ـ موانع سواره‌رو.
ـ محيط نامناسب.

خودرو به دلايل زير باعث بروز سانحه مى‌شود :
ـ نقص فنى در سيستمهاى مختلف.
ـ نقص در طراحي


---------------------------------------------------------------

اگر در هنگام مسافرت در وسط جاده مانديد مطمئن باشيد كه خودرو شما عيبى پيدا كرده است. چون خودرو بدون دليل از حركت باز نمى ماند. در اين صورت بكسل كردن خودرو از جاده به نزديكترين تعميرگاه خيلى گران تمام خواهد شد و پيدا كردن تلفن يا جايى كه بتوانيد كمك بخواهيد نيز مشكل است.

مى توانيد با صبر و حوصله عيب موتور را حدس بزنيد و آن را برطرف كنيد. براى شروع، قبل از هر كارى ساسات را كمى بكشيد اگر موتور به كار خود ادامه داد معلوم مى شود عيب در قسمت سوخت رسانى است. در غير اين صورت اشكال در قسمت جرقه زنى است. براى برطرف كردن هر دو نوع عيب فوق، به شرح ذيل عمل كنيد.


كنترل سيستم سوخت رساني

ابتدا لوله متصل به باك و بنزين را پيدا كرده و لوله را از طرف پمپ در بياوريد. سطح لوله را نسبت به سطح باك كمى پايين تر بگيريد اگر مايع بنزين جارى شد باك بدون عيب است، اگر بنزين جارى نشد باك گرفته است.

در صورت گرفتگى باك مى توانيد با فوت كردن به داخل لوله، گرفتگى را برطرف كنيد.
اگر عيب از باك نبود. لوله بنزين را كه از پمپ بنزين به كار براتور وصل شده، ازجاى خود (‌كاربراتور) در بياوريد سر لوله را به طرف خارج موتور بگيريد تك استارت بزنيد، اگر مايع بنزين بدون حباب جهيد، پمپ سالم است، در غير اين صورت تورى صافى بنزين گرفته است با فوت كردن يا باد گرفتن، عيب برطرف مى شود. در صورت بيرون آمدن مايع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عيب در كاربراتور است.

با باز كردن هوا كش و حركت پيستون كاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گير با روغن عيب را برطرف كنيد) موتور روشن خواهد شد.

توجه : چنانچه با رعايت نكات گفته شده موتور روشن نشد بكسل كردن خودرو به صرفه خواهد بود.


كنترل سيستم جرقه زني

اولين كنترل و بررسى را از وايرها ،دلكو و كويل شروع كنيد. در ابتدا دقت كنيد كه وايرها از جاى خود بيرون يا قطع نشده باشند.

در دلكو را از جاى خود جدا كرده و دقت كنيد كه ترك نداشته باشد. پس از كسى كمك بخواهيد كه به خودرو تك استارت بزند. در حالت فوق، چكش برق خواهد چرخيد و جرقه آبى رنگي بين دهانه پلاتين ديده خواهد شد.

توجه : وجود جرقه آبى در دهانه پلاتين دليل بر سالم بودن وايرها، سيمها، كويل، پلاتين و فيوز دلكو است، در غير اين صورت شايد دهانه پلاتين خال زده باشد بنابراين با سوهان يا سمباده نرم آن را تميز كنيد.


دليل ساييدگى يك طرف تاير

- فرمان ( camber) تنظيم نبودن زاويه كمبر


دليل ساييدگى تاير به صورت مورب

- فرمان ( toein) تنظيم نبودن زاو يه تواين


دلايل پله پله شدن تاير
- بالانس نبودن چرخ
- نامرغوب بودن جنس تاير


دلايل پله پله شدن يك طرف تاير
- سفت گرديدن چرخ به هر دليل
- تنظيم نبودن دستگاه تعليق



جابجايى لاستيكها

بسيارى از رانندگان، حتى رانندگان حرفه اى از يك اصل مهم در مورد رسيدگى به وضعيت لاستيكهاى خودرو كه در افزايش دوام و استفاده بهينه از آنها نيز نقش تعيين كننده اى دارد غافلند. اين اصل جابجايى لاستيك محور يا محورهاى عقب انواع خودرو كاميون و ديگر باركشها مى باشد. در مورد جابجايى لاستيكهاى خودرو دو نظريه وجود دارد.

يك نظريه حاكى از آن است كه اين جابجايى بايد در فواصل معينى انجام شود و نظريه ديگر رعايت فواصل دوره اى را الزامى مى داند و مى گويد از ساييدگى لاستيك مى توان زمان جابجايى را تشخيص داد. ولى طرفداران هر دو نظريه انجام اين عمل را براى وسايل نقليه اى كه محور جلو آنها محرك است ضرورى مى دانند، بخصوص اگر اين وسايل نقليه مجهز به لاستيك راديال باشند كه در اين صورت عمر لاستيكهاى محور عقب چند برابر محور جلو خواهد بود.


اصل جابجايى لاستيكها عبارت است از : تغيير مكان دوره اى چرخها، با توجه به پارامترهاى ظرفيتى و شرايط رانندگي، در اكثر موارد تغيير مكان چرخها باعث افزايش عمر لاستيكها مى شود چون با اين تغيير ساييدگى لاستيكها به طور يكسان و همزمان انجام خواهد شد. مهمترين اشكالى كه از تغيير مكان لاستيكها ناشى خواهد شد، لزوم بالانس كردن مجدد چرخها مى باشد. زيرا با جابجايي، تنظيم آنها به هم مى خورد.


جابجايى لاستيك خودروهاى سوارى پس از 000 / 10 ـ 000 / 15 كيلومتـر كـاركـرد يـا سـالانـه انـجـام مى گيرد. با توجه به نوع لاستيك، روش جابجايى به يكى از دو حالت زير بايد انجام شود:

لاستيك راديال : اگر خودرو سوارى مجهز به لاستيكهاى راديال باشد روش جابجايى آنها بايد به صورت خطى انجام شود.

لاستيك معمولى : اگر لاستيكهاى خودرو از نوع معمولى است براى جابجايى چرخها بايد از روش ضربدرى استفاده كرد.