PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فولادهاي ضدزنگ در صنعت خودروسازي


روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:07 PM
فولادهاي ضدزنگ در صنعت خودروسازي
فولاد ضدزنگ، نام گروهي از آلياژهاي آهني حاوي مقادير كروم بالا بيش از 5/10 درصد و كربن به ميزان حداكثر 2/1 درصد به علاوه عناصر ديگري مثل نيكل و موليبدن، آلومينيوم، تيتانيم، سيلسيم، نايوبيم، نيتروژن، سولفور و سلنيوم است. اين فولادها به اشكال مختلف از جمله ورق، فويل، ميلگرد، سيم، لوله، و محصولات نيمه‌تمام و غيره توليد می‌شود. آلياژ 304 از آلياژهاي معروف اين گروه با 18 درصد كروم و 8 درصد نيكل است.
ورق نازك (SHEET) : ورق نازك به محصولات نورد تخت گفته می‌شود كه عرضي معادل حداقل 610 ميلي‌متر و ضخامت كمتر از 76/4 ميلي‌متر دارند. تقريبا همه فولادهاي ضدزنگ بجز برخي انواع مارتنزيتي مي‌توانند بصورت ورق نازك توليد شوند. ابتدا شمش آنها از ريخته‌گری بدست آمده و بعد نورد می‌شود.
تسمه (STRIP) : تسمه محصول ديگر نورد تخت است كه پهنايي كمتر از 610 ميلي‌متر و ضخامت بين 13/0 تا 76/4 ميلي‌متر دارد. تسمه‌‌ها پس از نورد داغ، عمليات آنيل و سپس اسيدشويي ، نورد سرد می‌شوند و به اين ترتيب تسمه فولاد ضدزنگ نورد سرد شده بدست مي‌آيد. بسته به ميزان ضخامت درخواستي نورد سرد در چند مرحله انجام می‌شود.
صفحه (PLATE) : صفحه يك محصول نورد تخت يا آهنگري است كه بيش از 250 ميلي‌متر عرض و حداقل 76/4 ميلي‌متر ضخامت دارد. فولادهاي ضدزنگ فريتي پرآلياژ، برخي فولادهاي ضدزنگ مارتنزيتي و تعداد اندكي از انواع بي‌نياز از ماشينكاري از موارد استثنا در توليد اين محصول هستند.
فويل يا كاغذ فلزي (FOIL) : فويل نيز محصول فرايند نورد تخت است؛ تا 13/0 ميلي‌متر ضخامت دارد و عرض آن كمتر از 610 ميلي‌متر مي‌باشد. فويلها از انواع 201، 202، 301، 302، 304، 305، 316، 321، 347، 430 و 442 و همينطور از يك سري آلياژهای خاص ساخته می‌شوند. خواص مكانيكي فويلها به ضخامت آنها بستگي دارد. با كاهش ضخامت، استحكام كششي آنها افزايش اما انعطاف‌پذيري كاهش مي‌يابد.
ميله‌گرد (BAR) : ميله‌گردها در انواع ضخامتها و اشكال وجود دارند. ميله‌گردهاي با تمامكاري داغ، عموماً توسط نورد داغ، آهنگري يا پرش شمش شكل مي‌گيرند كه البته بعد از آن، براي رسيدن به ابعاد نهايي دوباره نورد داغ، آهنگري يا اكسترود می‌شوند.
معمولا لايه‌اي غير فعال بر روي سطح آلياژ توليد می‌شود؛ به دليل تشكيل اين لايه به ضخامت حدود 1 تا 2 نانومتر، اين آلياژ مقاومت بسيار خوبي به خوردگي دارد. اين لايه غير فعال خودترميم بوده و بنابراين خسارات شيميايي و مكانيكي در محيط‌هاي اكسيدكننده دوباره التيام يافته و عامل افزايش خوردگي نخواهند شد.
فولادهاي ضدزنگ معمولا مي‌توانند توسط بسياري از فرايندهاي شكلدهي سرد تغيير شكل يابند. اين فرايندها عبارتند از: پولك‌زني، خمكاري، سوراخكاري، نورد، ضرب‌زني، برجسته‌كاري، پرسكاري، شكل‌دهي چرخشي، و كشش عميق. به طور كلي تمام تجهيزاتي كه براي شكل‌دهي فولاد كربني ساده به كار مي‌رود، براي فولاد ضدزنگ نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. چون نيروي بيشتري براي شكلدهي فولاد ضدزنگ لازم است، ظرفيت دستگاه كاهش خواهد يافت. علاوه بر آن نياز به ابزارهاي شكل‌دهي بهتر هم وجود دارد. فولادهاي ضدزنگ نه تنها استحكام بالاتري نسبت به فولادهاي كربني ساده دارند، بلكه كارسختي بيشتري نيز داشته و درنتيجه موجب سايش بيشتر و حساسيت به جوش فشاري می‌شوند. بنابراين ابزار بكار گرفته شده در مورد اين فولادها بايد سخت‌تر، صافتر و با طراحي بهتر باشد. فولاد ابزار با درجات بالاتر بكار مي‌روند و اغلب كاربيد تنگستن و برنز آلومينيوم هستند. در مواردي كه از همان ابزار مورد استفاده در فولادهاي كربني براي شكلدهي استفاده می‌شود، بايد روانكارهايي با كيفيت بالاتر اعمال شود و كاهش عمر ابزار نيز در نظر گرفته شود. تقاضا براي فولادهاي ضدزنگ روز به روز در حال افزايش است.
هم اكنون فولاد ضدزنگ در سيستم اگزوز خودروها بكار مي‌رود. در اوايل دهه 90 سيستم‌‌های اگزوز خودروهاي جديد از فولادهاي كربني ساده يا فولادهاي كربني پوشش‌دار ساخته مي‌شد. اما امروزه اكثر خودروهاي جديد براي افزايش مقاومت و ماندگاري، سيستم‌‌های اگزوزي از جنس فولادهاي ضدزنگ دارند. تقريبا 45 تا 50 پوند از فولادهاي ضدزنگ مصرفي در صنعت خودروسازي، در سيستم اگزوز استفاده می‌شود.
به علاوه اخيرا اين فولاد در ساخت سيستم‌‌های نگهداري، قطعات مربوط به ترمز و سوخت و در قابهاي اتوبوس و كاميون به كار گرفته شده‌اند.
قطعات ديگر ساخته شده از اين فولادها كه در مرحله توسعه قرار دارند و سازندگان خودرو روي آنها كار مي‌كنند عبارتند از: چهارچوب موتور، ميله‌‌های داخلي، مخازن سوخت در عقب خودرو، سپرها و ميله سپرها، صفحات ترمز، اجزاء حساس به برخورد، واشر دهانه سيلندر، قطعات سيستم تعليق و جاذب انرژي، چرخها و رويه چرخ.
در طول دهه گذشته، سازندگان و محققان براي تعيين فوايد احتمالي شكلدهي اين نوع فولاد بجاي فولادهاي كربني يا آلومينيوم، بر روي كاربردهاي مختلف فولادهاي ضدزنگ در صنعت خودرو مطالعه كرده‌اند.
به طور كلي هزينه توليد فولادهاي ضدزنگ بيشتر از فولاد كربني و آلياژهاي آلومينيوم است و به همين دليل در ظاهر مقرون به صرفه به نظر نمي‌رسد؛ اما وقتي نسبت استحكام به وزن بالاي فولاد ضدزنگ را در نظر مي‌گيريم، مي‌توان از فولاد ضدزنگ سبكتر و نازكتر استفاده كرد و آن را جانشين فولاد كربني ضخيم‌تر يا آلياژهای آلومينيوم با استحكام بالا (سري 6000) در قطعات خودرو قرار داد. علاوه بر آن، پتانسيل فولادهاي ضدزنگ در ماندگاري و دوام طولاني مي تواند منجر به صرفه‌جويي اقتصادي در چرخه عمر محصول شود.
در صورت در نظر گرفتن خواص اين فولادها در طراحي‌هاي اوليه، بهترين صرفه‌جويي اقتصادي و بيشترين كاهش حجم در ماده مصرفي به دست خواهد آمد. براي بهره‌برداري از مزيت كاهش وزن در فولادهاي ضدزنگ، بايد اشكال برخي قطعات خودرو و چگونگي روش ساخت آنها اصلاح شده و تغيير يابد. مثلا براي استفاده از مزيت شكلپذيري اين فولادها، بهتر است برخي قطعات از لوله‌‌های هيدروفرم شده (Hydroformed) ساخته شوند.
محرك اوليه عموميت يافتن هيدروفرم كردن (يا شكل دادن هيدروليكي) بخصوص در صنعت خودروسازي صرفه‌جويي‌هاي عمده در وزن، تعداد قطعات و ... در مقايسه با روشهاي متداول مثل Stamping (به معني پرسكاري و قالبزني) مي‌باشد.
فرايند شكلدهي هيدروليكي ورق‌ها معمولا به دو گروه شكلدهي هيدروستاتيكي و شكلدهي هيدرومكانيكي تقسيم می‌شوند. به علاوه برخي از انواع روش‌هاي مورد استفاده به عنوان اختراع به ثبت رسيده و Patent هستند مثل روش SMG يا شكلدهي پيچي.
روشهاي هيدروفرمينگ مدتها مطرح بود اما شايد هيچ‌گاه به اندازه ظرفيت آن از اين روش در صنعت استفاده نشد. به نظر مي‌رسد كه كم كم زمان فراگير شدن اين روش رسيده باشد. خواص كششي خوب فولادهاي ضدزنگ آستنيتي در هنگام شكلدهي هيدروليكي بعنوان فرايندي كه كنترل مناسبي بر ميزان كاهش ضخامت ورق دارد،‌مزيت بزرگي محسوب می‌شود. مزيت اصلي شكلدهي مكانيكي در مقايسه با كشش عميق آن است كه در هيدروفرمينگ قطعات عميقتر مي‌توانند كشيده شوند (به عنوان مثال نسبت كشش در فولاد ضدزنگ مي‌تواند از 2 به بيش از 5/2 افزايش يابد). مشكل اصلي شكلدهي هيدروليكي نيز آن است كه سوددهي ساخت را به ميزان زيادي كم مي‌كند.
عوامل مختلفي بر موفقيت فرايند شكلدهي هيدروليكي موثرند؛ از جمله: اصطكاك و روانكاري، تجهيزات، سرعت توليد و زمان چرخه توليد و خواص شكل‌پذيري ماده.
روانكار خوب بايد بتواند 1. فشار زياد را تحمل كند، 2. از روانكاري مطلوبي برخوردار بوده به نحوي كه از اطلاعات لغزشي بين قالب و قطعه كار جلوگيري كند، 3. ناخالصي نداشته باشد، 4. هزينه فرايند را بالا نبرده و قيمت معقولي داشته باشد، 5. كار كردن با آن راحت باشد و به راحتي از قالب و قطعه كار جدا شود، 6. سايش قالب را كاهش دهد. هيچ روانكاري تمام موارد فوق را بطور كامل در بر ندارد بنابراين بايد در انتخاب روانكار شرايط عمليات شكلدهي در نظر گرفته شود.
تحقيقات گسترده انجام گرفته در پنج سال گذشته منجر به تحول عظيم در روش هيدروفرمينگ در صنعت شده است و ديگر اجازه توليد انبوه اشكال مختلف را به سازندگان مي‌دهد. اما در هر حال اين فرايند، جديد بوده و نياز به تحقيق و توسعه بيشتردارد. به دليل فشار بالايي كه در اين فرايند به كار مي‌رود، ابزارهاي مورد استفاده نمي‌توانند نرم باشند، قالب‌ها بايد از فولادهايي با سختي مشخص و پوشش‌هاي خاص ساخته شوند كه تمام آنها هزينه‌بر است.
بنابراين براي افزايش بهره‌وري اين فرايند بايد مطالعات گسترده‌اي در زمينه كاهش هزينه‌‌های تحميلي در حين توليد در دستور كار محققين و صنعتگران قرار گيرد.
يكي از زمينه‌‌های تحقيق بررسي ميزان كاهش وزن در صورت استفاده از فولاد ضدزنگ به ويژه در صورت به‌كارگيري فرايند شكل‌دهي هيدروليكي است. براي محاسبه پتانسيل كاهش وزن فولاد ضدزنگ در ساختارهاي بدنه خودرو كه مسئول جذب انرژي هستند از قبيل اجزاء كناري، آزمايش مقايسه‌اي انجام شد. ابتدا ساختار جانبي خودرو كه معمولا از جنس فولاد كربني ساخته می‌شود، بدون اصلاح شكل در آن، از فولاد ضدزنگ سبك‌تر و نازك‌تر ساخته شد. در مرحله بعد، ساختار جانبي فوق از فولاد ضدزنگ ساخته شد اما با طراحي دوباره و استفاده از هيدروفرمينگ براي استفاده بهينه از خواص شكل‌پذيري مطلوب اين فولاد. اين ساختار جانبي كه از فولاد كربني ساده توليد می‌شود، يك ساختار چند جزئي بوده و از سه جزئي كه از روش كشش عميق توليد شده‌اند و يك قسمت تقويت‌كننده تشكيل شده است كه به وسيله جوش نقطه‌اي به هم متصل می‌شوند. وزن كلي اين ساختار بدون در نظر گرفتن قطعه اتصال، 16/28 كيلوگرم بود.
با تغيير ماده اوليه، با جذب انرژي يكسان جايگزيني فولاد ضدزنگ 2B ، نوع C600 و C1000 به ترتيب 3/9، 14 و 2/28 درصد كاهش وزن را به همراه داشت.
وقتي اين سه نوع فولاد در طراحي دوباره، تحت فرايند هيدروفرمينگ قرار گرفتند، نتايج 4/19، 2/30 و 8/33 درصد كاهش وزن را نشان مي‌داد. اما مطالعات فرمپذيري نشان داد كه اصلاح طراحي براي توليد اجزاء كناري از فولادهاي ضدزنگ در فولاد C1000 تحت شرايط كار سرد، حتي لازم و ضروري بوده است.
بيشترين كاهش وزن در فولادهاي ضدزنگ تنها هنگامي بدست مي‌آيد كه با طراحي جديد از مزيت شكلپذيري اين فولادها استفاده كرده و فرايند هيدروفرمينگ را روي آنها انجام دهيم. يكي ديگر از فوايد هيدروفرمينگ آن است كه تعداد قطعات مورد نياز براي توليد قطعه جانبي با حذف جوش، از چهار به يك كاهش خواهد يافت. به دليل آنكه ديگر به لبه احتياجي نيست، سطح مقطع ميله مي‌تواند بزرگتر شده و پروفيل راست‌تر و مستقيم‌تر طراحي شود.
مطالعه‌اي كه بر روي شكل‌پذيري آنها انجام گرفته، نشان مي‌دهد كه طراحي جديد جزء جانبي با فولاد كربني ساده نمي‌تواند هيدروفرم شود. براي شناسايي فولادهاي كربني ديگر با استحكام بالا كه بتوانند در طراحي جديد اين جزء جانبي، هيدروفرم شوند، شبيه‌سازيهاي مختلفي انجام شده است و نتايج نشان مي‌دهد كه طراحي هيدروفرم نمي‌تواند با فولادهاي كربني استفاده بالا به كار رود و بنابراين براي رسيدن به كاهش وزن موثر حتما فولاد ضدزنگ مورد نياز است.
به علاوه، هيدروفرمينگ اجزاء جانبي عملكرد آنها در حين برخورد را نيز بهبود مي‌بخشد. شكل خميده جزء جانبي از جنس فولاد كربني باعث می‌شود تا به جاي له شدن و خرد شدن (Crushing) در حين تصادف از جلو، قطعه چين بخورد يا به عبارتي بصورت آكاردئوني دربيايد (Buckling) و اين ويژگي در تست‌هاي تصادف به اثبات رسيده است. در تست‌هاي ايمني عموما له شدن نتايج بهتري را نسبت به چين خوردن نشان مي‌دهد.
آيا روزي فراخواهد رسيد كه تمام قطعات استوانه‌اي خودرو كه اكنون از فولادهاي كربني ساده يا فولادهاي آلياژي ساخته می‌شوند مثل لوله پمپ آب، لوله روغن، قطعات تهويه هوا، لوله خروج آب سيستم خنك‌كننده موتور و لوله فرعي خنك‌كننده، از جنس فولاد ضدزنگ باشند؟ اين سوالي است كه هنوز توسط مهندسان بطور قطعي پاسخ داده نشده است.
منابع:
www.thefabricator.com
www.key-to-steel.com
www.outokumpu.com

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:27 PM
مالزي به قطب توليد فولاد ضد زنگ تبدیل مي شود

http://www.123khabar.com//Photo//4965_300x0_100_-1_steel-vat.jpeg
با سرمايه گذاري جديد مالزي به يكي از بزرگترين توليد كنندگان فولاد ضد زنگ در آسيا تبديل خواهد شد. پروژه جديد فولاد ضد زنگ مالزي بصورت يك مشاركت خاص خواهد بود كه 67 درصد آن متعلق به شركت Bahru اين كشور و 33 درصد آن نيز در اختيار شركت ژاپني Acerinox مي باشد .
پروژه مذكور داراي سه فاز بوده كه بهره برداري كامل آن در سال 2020 به انجام خواهد رسيد . فاز اول اين پروژه داراي ظرفيت توليدي 240 هزار تن در سال مي باشد . در فازهاي بعدي نيز پروژه گسترش يافته و ظرفيت آن به يك ميليون تن در سال مي رسد .
بر اساس اين گزارش ؛ 70 درصد از توليد پروژه مذكور صرف صادرات خواهد شد و 30 درصد توليد نيز در بازار داخلي مالزي اختصاص داده خواهد شد .
كارشناسان معتقدند شركت Acerinox قصد دارد تا با مشاركت در اين پروژه مالزي را تبديل به دروازه صادرات فولاد به كشور هاي جنوب شرق آسيا ( ASEAN ) بكند .
Acerinox بزرگترين توليد كننده فولاد ضد زنگ در جهان به حساب مي آيد .


منبع : بورس نیوز

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:28 PM
هيچ بخش خاصي در ايتاليا وجود ندارد كه عمده مصرف را به خود اختصاص داده باشد بلكه مصرف در بين بخش‌هاي مختلف توزيع شده است. بخش شيمي، پتروشيمي و صنايع غذايي هر يك 20 درصد و بخش لوازم خانگي 18 درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. ساير مصرف‌كنندگان عبارتند از: هتل‌ها و رستوران‌ها 12 درصد، بخش ساختمان و زيرساخت‌ها 10 درصد و حمل‌ونقل 8 درصد. در سال 2007 ايتاليا نزديك به 4/1 ميليون تن محصولات تمام شده از جنس فولادهاي ضدزنگ توليد كرد كه حدود 75 درصد آن را محصولات تخت تشكيل مي‌داد. اين حجم توليد در مقايسه با سال قبل از آن (كه 5/1 ميليون تن بود) كاهش نشان مي‌داد.
صادرات 344،واردات 217 هزار تن
حجم قابل توجهي از فولاد ضدزنگ وارد و صادر مي‌شود. صادرات و واردات فولاد ضدزنگ در سال 2007 هر يك حدود 4/1 ميليون تن بودند. صادرات محصولات بلند ايتاليا در سال 2007 به 344 هزار تن رسيد كه براساس اعلام اداره آمار آهن و فولاد
( ISSB ) بيشترين صادرات اين نوع محصول در جهان را به خود اختصاص داد.
اما در همين مدت، اين كشور حدود 217 هزار تن محصولات بلند ضدزنگ وارد كرد كه دومين واردكننده بزرگ جهان پس از آلمان بود. بيشترين واردات فولاد ضدزنگ ايتاليا را محصولات تخت نوردشده به خود اختصاص داد و در سال 2007 به بيش از 1/1 ميليون تن رسيد كه پس از چين، دومين واردكننده بزرگ جهان براي اين محصول بود.
براساس اعلام مركز توليد و خدمات ميلان
( Gruppo Inox )، توليدكنندگان داخلي حدود نيمي از نياز بازارهاي كشور را تامين مي‌كنند. در تحليل دليل مصرف بالاي ايتاليا عقيده بر اين است كه واحدهاي كوچك كه با استفاده از فولادهاي ضدزنگ لوازم خانگي توليد مي‌كنند همچنين توليدكنندگان لوله، قطعات خودرو و بخش‌هاي خدماتي مسوول چنين مصرف بالايي هستند.
نسبت تقاضاي سرانه براي فولاد ضدزنگ در ايتاليا به كل تقاضا براي فولاد هم دايما افزايش يافته است. در ميانه‌هاي دهه 1970 اين نسبت يك درصد بود كه در اوايل دهه 1980 به سه درصد رسيد و اكنون حدود 5/4 درصد است.سنترواينوكس در ميلان بر اين عقيده است كه بخش‌هاي حمل‌ونقل، ساختمان، آب آشاميدني و تصفيه فاضلاب مهم‌ترين نقش را در افزايش مصرف فولاد ضدزنگ در كشور داشته‌اند.
پورشه مشتري پروپا قرص‌
خواص قابل توجه فولادهاي ضدزنگ براي بخش حمل‌ونقل علاوه بر مقاومت آنها به خوردگي عبارتند از: جذب انرژي، شكل‌پذيري، خواص مكانيكي و عمر و كاركرد طولاني.
به گفته سنترو اينوكس، برخي خودروسازان از قبل هم فولاد ضدزنگ را در ساخت قطعاتي كه بايد ضربه را جذب كنند به كار برده‌اند كه پورشهGT نمونه خوبي از آنهاست، از طرفي اين فولادها به طور طبيعي قابليت شكل‌پذير خوبي دارند و هزينه‌اي كه در طول عمر كاري آنها صرف مي‌شود (شامل هزينه‌هاي نگهداري و تعويض) پايين بوده و به همين دلايل است كه سازندگان اتوبوس‌ها مايلند از آنها استفاده كنند.
سنترو اينوكس در همكاري با سازندگان و طراحان موفق شده است خواص فولادهاي ضدزنگ مورد مصرف در بخش حمل‌ونقل را بهبود بخشد.
ساخت خودرو كوچك شهري به نام نيدو نتيجه درخشان اين همكاري است. قاب فضايي اين خودرو از آلياژ فولاد ضدزنگ با كد 304 ساخته شده و سازنده آن پينين فارينا بوده است. ساير خودروهايي كه با قاب ضدزنگ ساخته شده‌اند عبارتند از: مارانلو ساخت افدي و گينورا ساخت تاون لايف.
در بخش ساخت‌وساز بر خواصي از قبيل مقاومت در برابر آتش‌سوزي و نيز ضدزلزله بودن آنها خصوصا در زيرساخت‌هايي نظير تونل‌ها تاكيد مي‌شود.
در اين بخش مصرف فولاد ضدزنگ به عنوان روكش يا پوشش رو به فزوني است. همچنين اين فولادها در قسمت‌هايي كه بايد خواص در دماهاي بالاتر حفظ شود هم مي‌توانند به كار روند. تونل مونت بلاك نمونه مناسبي است. پوشش سقف و ستون‌هاي نگهدارنده كناري همگي از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند.
خواص ضدزنگ‌ها
مصرف فولاد ضدزنگ در بخش تامين آب آشاميدني هم رو به فزوني است. به عبارتي در اين بخش تنها موادي كه مي‌توانند در مراحل جمع‌آوري، فرآوري، انبارش، انتقال، توزيع و شيرهاي آب به كار روند فولادهاي ضدزنگ هستند.مصرف فولاد ضدزنگ در آخرين مرحله چرخه گفته‌شده، يعني شيرهاي آب در ايتاليا رشد بسيار مناسبي داشته و تعداد سازندگان چنين شيرهايي در دهه گذشته از 3 به 25 واحد رسيده است.
برخلاف برنج آبكاري‌شده شيرهاي فولادي پس از شست‌وشوهاي مكرر نيز جلاي خود را از دست نمي‌دهند. بخش‌هاي تامين آب و تصفيه فاضلاب شديدا به فولاد ضدزنگ متكي هستند.خواصي نظير مقاومت به خوردگي و واكنش نداشتن و نيز عدم نياز به نگهداري و در نتيجه هزينه‌هاي پايين در طول عمر كاري، نقش مهمي را در بهره‌گيري از اين فولادهاي در صنايع گفته شده داشته است.در واقع قانون مرلوني ايتاليا (94/109) اجبار كرده است كه هزينه‌هاي نگهداري و تعميرات خدمات عمومي بايد در مرحله طراحي در نظر گرفته شوند. بخش‌هاي مرتبط كه مقاومت به خوردگي در آنها بسيار حياتي است شامل واحدهاي آب شيرين‌كن (نمك‌زدايي در آب) و واحدهاي چوب و كاغذ مي‌شوند.
امان از اين ركود
در سال‌هاي اخير توليدكنندگان فولادهاي ضدزنگ ايتاليا از رشد بازار سرمست و خوشحال بودند اما اكنون همچون ساير صنايع، ركود اقتصادي گريبان آنها را هم گرفته است.
به گفته ماسيمو آمندوني، مديرعامل آسيري والبرونا در سه تا چهار سال گذشته بازار فولاد ضدزنگ ايتاليا از نظر تناژ سالانه چهار تا پنج درصد و از نظر ارزش سالانه 10 درصد رشد داشته است.
شركت والبرونا توليدكننده محصولات بلند ضدزنگ است و كارخانه‌هايي در ويچنزا، بولزانوي ايتاليا و همچنين در فورت وين از ايالت ايندياناي آمريكا دارد. وي تاكيد مي‌كند كه بازارهاي عمده فولاد ضدزنگ در انتظار افت شديد تقاضا هستند.
وي مي‌افزايد: واردات ارزان‌قيمت به ويژه از هند هم مشكلي بر مشكلات افزوده و قيمت‌ها را پايين نگه داشته است. والبرونا با 40 زيرمجموعه و دفاتر فروش در كل اروپا و ساير نقاط از جمله آمريكاي شمالي دامنه فعاليت‌هاي خود را در سطح بين‌المللي گسترش داده است. از جمله مي‌توان به واحد والبرونا اسليتر در فورت وين اشاره كرد كه در سال 2004 به تملك شركت درآمد. آمندوني مي‌گويد: احتمالا داشتن چنين شبكه فروش گسترده‌اي دليل اعطاي امتياز توليد آلياژ جديد و دوگانه1012 LDX از طرف شركت فنلاندي اتوكمپو به اين شركت بوده است. به موجب اين امتياز كه در ماه ژانويه اعطا شده، شركت مي‌تواند محصولات بلند از آلياژ گفته شده را در سوييس و نروژ توليد كند. اين آلياژ با توجه به مقاومت به خوردگي بسيار خوب آن (با وجود آنكه درصد نيكل در آن حتي از گريد 304 هم پايين‌تر است) بازار خوبي در بخش ساخت‌وساز خواهد يافت.
همچنين در بخش ساخت‌وساز، والبرونا اولين شركتي بود كه در سال 1981 اقدام به توليد ميلگردهاي ساختماني ضدزنگ كرد.
به گفته آمندوني، اين محصول با نامReval كاربردهاي تخصصي ويژه‌اي پيدا كرد هر چند كه هنوز هم قابليت‌هاي آن چنانكه شايسته است، شناخته نشده و آنچنان كه انتظار مي‌رفت بازار آن گسترش نيافته است. شايد وعده‌هايي كه در رابطه با پروژه‌هاي عظيم در بخش ايجاد زيرساخت‌ها در سطح جهان داده شده‌شرايط را تغيير دهد.
گروپو اينوكس انتظار دارد قيمت‌ها پس از مارس يا آوريل تثبيت شوند و با توجه به ذخيره اندك در انبار مشتريان نهايي، تقاضا هم تثبيت شده و حتي رشد آن آغاز شود

منبع: جهان صنعت

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:29 PM
موفقیت محققان کشور در تولید فولاد ضدزنگ با استفاده از فناوری نانو
ادیبی- پژوهشگران کشورمان با به کارگیری فناوری نانو در ساخت فولادهای ضدزنگ، استحکام و انعطاف پذیری این مواد را به طور هم زمان افزایش دادند و با افزایش ضریب ایمنی خودرو با به کارگیری این مواد، باعث کاهش خطر مرگ و میر در تصادفات شدند.
مهندس مصطفی اسکندری پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری طرح ضمن اعلام این مطلب در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: فولادهای ضدزنگ، نسل سوم فولاد با استحکام بالا هستند که هم زمان با استحکام و انعطاف پذیری، وزن سازه را کاهش می دهند. فولادهای ضدزنگ «آستنیتی» به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی از جمله مواد مهندسی هستند که مورد توجه بسیار قرار گرفته اند و تاکنون هم تحقیقات زیادی روی تولید آن ها در دنیا صورت گرفته اما استحکام مکانیکی پایین آن ها استفاده از این فولادها را در صنعت محدود ساخته است که برای برطرف کردن آن در قالب گروهی متشکل از پروفسور عباس نجفی زاده و دکتر احمد کرمان پور و جمعی دیگر از پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف دستیابی به استحکام مکانیکی فوق العاده، تحقیقاتی را انجام دادیم تا بتوانیم سازه های سبک تر را که سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی بیشتر و هم چنین صرفه جویی اقتصادی می شوند، تولید کنیم.
این کارشناس ارشد مهندسی مواد کاربرد فولادهای ضدزنگ را در صنایع هوایی، ساخت بدنه کشتی و زیردریایی، صنایع خودروسازی و...اعلام کرد و افزود: بیشترین استفاده از فولادهای ضدزنگ نانو ساختار در فضاپیماها، هواپیماها و جداره های درون موشک، اجزای موتور موشک و صفحات خورشیدی است. کاهش وزن این مواد در فضاپیماها و هواپیماهای تجارتی با صرفه جویی در مصرف سوخت سبب خواهد شد ارسال محموله های بزرگ تر به مکان های دورتر امکان پذیر شود و هم چنین موشک ها برد بیشتری پیدا کنند.
وی ادامه داد: هم چنین با استفاده از این فناوری در صنایع نفت و گاز، می توان ضخامت دیواره لوله های انتقال نفت و گاز را کاهش داد که علاوه بر کاهش وزن لوله ها می توان به دلیل استحکام بالای مواد سازنده، از فشارهای بالاتری برای انتقال سیالات استفاده کرد.
این پژوهشگر در توضیح فرآیند تولید فولادهای ضدزنگ اظهار داشت: در سال های اخیر، فرآیندهای تغییر شکل مواد به منظور تولید موادی با ساختار نانو صورت می گیرد. این فرآیندها سبب اصلاح ساختار درشت دانه ها و تبدیل آ ن ها به ابعاد نانو می شود که سرانجام باعث افزایش قابل توجه استحکام می شود و در این میان تنها طول آن ها به میزان اندکی افزایش می یابد.
در این فرآیند، با استفاده از روش ترمومکانیکی پیشرفته، «آستنیت» تحت عملیات تغییر شکل به «مارتنزیت» تبدیل می شود و در نهایت طی فرآیندهایی ریزدانه فولاد نانو ساختار تولید می شود.
تاکنون ۵ مقاله از این طرح در ISIارائه شده و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران نیز به ثبت رسیده است.


http://acoforum.org/showthread.php?p=4120#post4120

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:32 PM
در سال 1973 میانگین عمر سیستم های اگزوز (ساخته شده از فولاد نرم) تنها 18 ماه بود و در این زمان درخواست های متعددی برای سیستم های اگزوز بهتر وجود داشت.

تاریخچه
شرکت QuickSilver Exhausts در سال 1973 میلادی در Esher انگلیستان تاسیس شد.یک کار خانوادگی که در اصل برای توزیع و فروش سیستم های اگزوز به وجود آمده بود و در سالهای بعدی به ساخت سیستم های اگزوز خود منتهی شد.
جهت تشابه در صدا ، ظاهر و کارایی سیتسم های اگزوز استاندارد QuickSilver همواره تولیدات استاندارد خود را تا حد امکان مشابه سیستم استاندارد ، با استفاده از موادی با ضخامت ، پایه ها و سیستم صداگیری داخلی مشابه طراحی و تولید می کند.
QuickSilver مدت زمان کوتاهی مکانش را به خیابان Old Kent در لندن جنوبی تغییر داد، یعنی قبل از اینکه از سال 1985 تا 2003 در Battersea مرکز لندن باشد.

از سال 2004 QuickSilver به ساختمان احداث شده در Wormley, Surrey نقل مکان کرد تا تمرکز خود را برای ساخت سیستم های اگزوز اسپرتی و مدرن برای بهترین خودروهای جهان معطوف سازد. QuickSilver با کاتالوگی بالغ بر 3000 مدل گسترده ترین رتج محصولات را در دنیا داراست. لطفا برای بررسی سیستم خود به قسمت کاتالوگ در سایت QuickSilver و یا قسمت لیست محصولات در سایت تندرتیونینگ مراجعه نمایید.


ارائه کننده اصلی محصولات برای :Aston Martin
Rover
Lotus
General Motors
AC
MG
Panther
Jensen
TVR
Volkswagen
Ford
و بسیاری از سایر مارک ها

همکاری با :
Tyrrell F1
Pacific F1
Jordan F1
Alfa Romeo
Brabham F1
Lotus F1
McLaren
Bentley

تولید سیستمهای اگزوز برای سایر اتومبیل های مسابقه ای :
GT Touring Car
Classic Rally
Saloon Historic
Other Single-Seater Formula

شرکت
از سال 1973 QuickSilver یک مارک شناخته شده جهانی برای تولید سیستم های اگزوز استاندارد و اسپرت ساخته شده از فولاد ضد زنگ (stainless steel) برای خودروهای کلاسیک ، تشریفاتی ، لوکس و اسپرت است.
سیستم های اگزوز QuickSilver توسط استاد کاران وصنعتگران حرفه ای ساخته می شود تا از کارایی ، صدا و ظاهر عالی محصولات اطمینان حاصل شود ، همچنین سیستم های QuickSilver به مدت 25 سال گارانتی ضد زنگ دارند.
تولیدات QuickSilver تماما از جنس فولاد ضد زنگ (stainless steel) ساخته شده اند ، تا تضمین شود که برای 25 سال بدون زنگ خوردگی باقی خواهند ماند. این گارانتی نه تنها سیستم های QuickSilver را تبدیل به یک راه کار اقتصادی می کند بلکه در برخی موارد حتی قیمت سیستم های QuickSilver ازنظر عمرنسبت سیستم های استاندارد تولیدی ارزانتر نیز می باشد.

QuickSilver موفق به دریافت گواهینامه ISO 9001 از موسسه مستقل CQS شده است. این استاندارد معتبر جهانی نشانگر تعهد QuickSilver در ارائه خدمات و محصولات استثنایی و عالی می باشد ، تنها 3% از شرکت های تجاری در انگلستان این مدرک پر افتخار را دارند.

تکنولوژی
مزایای سیستم های اگزوز ضد زنگ
مواد مورد استفاده (Materials)
ساختار منبع اگزوز (Silencer)
چگونگی خم کردن لوله ها (Tube Bending)
پیشرفت و تولید سیستم های اگزوز اسپرت
کاتالیزگرهای اسپرت
آینده
فولاد ضد زنگ و محیط زیست


مزایای سیستم های اگزوز ضد زنگ
تمامی شرکتهای معروف خودروسازی با قوانین آلودگی صوتی و محیط زیست که روز به روز شدیدتر می شود مواجه اند و مشاهده می شود که سعی به رعایت این قوانین دارند.
* ما می توانیم مواد اولیه را بهبود دهیم تا محصولات ما طول عمر بیشتری داشته باشند.
* استفاده از مواد با کیفیت عالی باعث کاهش وزن می شود که در تمامی زمینه ها باعث افزایش کارایی خودرو می شود ، برای مثال سیستم اگزوز لامبورگینی مورسیه لاگوی ما 30 کیلوگرم سبکتر است و سیستم اگزوز لوتوس Exige Ti ما 8.5 کیلوگرم کاهش وزن را به همراه دارد - هر دو سیستم اگزوز باعث کاهش وزن قسمت عقب و افزایش تعادل می شوند.
در صورت مناسب بودن ما می توانیم سیستم اگزوزی را طراحی کنیم که بتواند مقدار قابل توجهی از مرکز ثقل را کاهش دهد ، همانند سیستم های اگزوز سوپر اسپرت ما مانند فراری 360 و پورشه GT3.
* ما سفارش های اختصاصی را نیز می پذیریم و می توانیم محصولاتی با شکل و سر اگزوز متفاوت و انباره اگزوز (silencers) صیقلی را تولید کنیم.
* ما میتوانیم افزایش قدرت و کارایی بیشتری ارائه دهیم ( بخصوص در مدل های forced induction) با کاهش محدودیت های داخلی.
* صدا یکی از مهمترین احساس هایی است که باعث لذت بردن از یک خودروی اسپرت می شود، ما در انتخاب نوع و سطح صدا برای مشتریان خود آزادی قائل میشویم.

مواد مورد استفاده (Materials)
فولاد ضد زنگ (Stainless Steel)- بیش از 120نوع آلیاژ مختلف فولاد ضد زنگ با خواص متفاوت وجود دارد ، آنهایی که عمدتا در ساخت اگزوز خودرو استفاده می شوند عبارتنداز:
Type 304 - اکثرا این ماده را بهترین جنس برای استفاده در خودرو می دانند و جنسی است که ما از آن برای ساخت 98% از سیستم های اگزوزمان استفاده می کنیم ، چون این ماده بهترین ترکیب از نظر در دسترس بودن، قابلیت شکل پذیری ، دوام و هزینه را داراست. 10% کروم و 19% نیکل به فولاد مبنا اضافه شده و این فلز غیر آهنربایی خاصیت ضد زنگ بسیار شگرفی دارد.
Types 316 ، 321 - همانند 304 از این موادا نیز در برخی موارد استفاده می شود که خاصیت شیمیایی و مقاومت حرارتی ویژه ای دارد.
Type 409 - این جنس محبوبترین ماده برای ساخت سیسام های اگزوز استاندارد بخصوص قاب کاتالیزگر و سراگزوز است. دوام این ماده به خوبی 304 نیست ولی قیمت آن ارزانتر و در دسترس بودنش خوب است.
Types 309 ، 441 - دو نمونه از آلیاژهای حرفه ای با دوام ، مقاومت و تنش حرارتی بالا. جدیدا یک از تولید کنندگان بزرگ اتومبیل های اسپرت از ما خواسته است تا در ساخت یک هدرز مخصوص برای یک مدل ویژه از این مواد استفاده کنیم ، تا هدرز امکان تحمل شرایط فوق العاده را داشته باشد. استاندارد فدرال آمریکا ملزم می داند که تجهیزات استاندارد مربوط به آلودگی حداقل 10 سال عمر داشته باشد.
Titanium - تیتانیوم و آلیاژهای آن یک ماده جدید در مهندسی به شمار می رود، زیرا تنها از سال 1952 به بازار آماده است. تیتانیوم یک فلز عجیب و نادر نیست و بلکه چهارمین فلز از نظر فراوانی در ساختار زمین است. این ماده بیشتر مورد توجه مهندسین است ، زیرا ساختار بسیار مقاوم نسبت به وزن، خصوصیات حرارتی بسیار عالی و خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی بسیار خوبی دارد.
در حال حاضر ما از تیتانیوم در ساخت برخی سیستم های اگزوز برای اتومبیل های موجود در لیست Titan Collection و بهبود لوله و ورق های خود استفاده می کنیم و بدنبال استفاده های جدید از این ماده هستیم.
Inconel - علامت تجاری ثبت شده توسط Special Metals Corporation.درجایی از این ماده استفاده می شود که حرارت به شدت بالاست (مانند پره های Gas-turbine ، راکتورها، Turbocharger rotors ، اگزوز اتومبیل های فرمول 1) و این بدلیل استحکام این ماده در برابر مورمور شدن است ( وقتی روی می دهد که فلز به حرارت نزدیک نقطه ذوب می رسد). Inconel یک فوق آلیاژ (Superalloy) محتوی نیکل زیاد و خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ بسیار عالیست.ما از اینکنل در ساخت برخی از سیستم های موجود در لیست Titan collection خود استفاده می کنیم.

ساختار منبع اگزوز (Silencer)
درون منبع اگزوزهای ما بصورت مستقیم (straight through) طراحی شده و شامل یک لوله سوراخدار با پوششی ظریف از فلز که دور آن بافته شده می شود. این پوشش از Type 434 ساخته شده و بیرون آن از الیاف شیشه و بازالت پوشانده شده تا در برابر صدا و حرارت عایق باشد.
برای جذب صدا ما از رشته های بلند بازالت (Basalt نوعی سنگ سیاه) استفاده می کنیم که کارایی صدای عالی تا 1500 هرتز را به همراه دارد.
خواص دمایی آن را می توان با شیشه دمای بالا مقایسه کرد ولی با پادیداری بیشتر در دماهای بالای 600 درجه سانتی گراد ، این ماده نیاز به حمل و نقل با دقت بالا دارد.
بنا به دلایل محیط زیست و آلودگی ما به استفاده از Advantex و Acousta-Fil stuffing روی آوردیم که خاصیت گرمایی و صدایی مشابه بازالت دارد.


http://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/acoustafil.gif


Advantex توسط شرکت Owens Corning Corp تولید می شود. Heinz Otto رئیس شرکت Composites Systems Business می گوید :
"فیبر شیشه ای (glass fiber) حتی در شرایط بسیار سخت نیز در جای خود باقی می ماند ، تا وارانتی های طولانی مدت تولید کنندگان را تحت پوشش قرار دهد. این برای شرکتی مثل Toyota, Volvo, DaimlerChrysler و GM Opel ثابت شده است."

ما تکنیک های زیادی را در تولید سیستم های منبع اگزوز خود به کار می بریم. قوانین سخت گیرانه آلودگی صوتی که روز به روز سخت تر هم می شوند نیازبه طراحی پیچیده منبع اگزوز دارد.
شکل های زیر چند طرح اولیه سیستم هایی است که برای ما توسط Bob Freeman تهیه شده اند. شکل اول سیستم منبع اگزوز فراری Ferrari F355 است که 7 اطاقک داخلی در یک منبع اگزوز را نشان می دهد که شامل لوله های داخلی با طول و قطر متفاوت برای تولید کوردهای موسیکال در فشارهای متفاوت است.
شکل دوم نیز یک سیستم دیگر برای Ferrari 550 است که طرحی مشابه دارد.

http://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/DrawingF3553.jpg

http://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/BobF550email.jpg


چگونگی خم کردن لوله ها (Tube Bending)
ما تکنیک های زیادی برای خم کردن لوله ها داریم ، از جمله :
تولیدات سری ما با استفاده از دستگاه Addison DB76 خم داده می شود. این دستگاه CNC بهترین و دقیق ترین کیفیت خم را داراست. خم کاری با این دستگگاه توسط قالب ها مخصوص است.
سیستمهای تکی و یا سیستم های که به تعداد کم تولید میشود با استفاده از دستگاه Ben Pearson Tubemaster بصورت سرد خم داده می شود.


پیشرفت و تولید سیستم های اگزوز اسپرت Sports Exhaust Development
بعد از مشخص شدن خودرویی که سیستم اگزوز QuickSilver برای آن طراحی خواهد شد ، ما عملکرد خودرو را مورد مطالعه قرار داده و نحوه درست کردن سیستم اگزوز استاندارد را مشاهده کرده و سپس تصمیم می گیریم که چگونه ما می توانیم آن را بهبود دهیم.
چه ترکیبی از بهبود عملکرد و چه مزیت هایی را می توانیم ارائه دهیم؟
و چه درخواست هایی را مشتریان در این مدل از ما خواهند داشت؟
پس از پاسخ به این سوال ها ما یک طرح اولیه را ساخته و خودرو را مورد تست قرار می دهیم.
بعضی مواقع ما سیستم های جدید را با همکاری شرکت هایی که در آن مدل حرفه ای هستند انجام می دهیم تا بتوانیم تجربه آنها را مهارت خود بیامیزیم.
مرحله بعدی نشان دادن پیشرفت ها با اعداد و ارقام می باشد که با اندازه گیری صدا ، وزن و افزایش قدرت بدست می آید.
آیا سیستم به راحتی نصب می شود؟ آیا بهبود های مورد انتظار به دست آمده اند؟آیا قیمت مناسب است؟ آیا محصول تولید شده ظاهری مناسب دارد؟ آیا کیفیت صدا خوب است؟
بعضی مواقع مراحل بالا باید تکرار شوند ولی زمانیکه پاسخ سوالات بالا مثبت باشد جدیدترین سیستم اگزوز QuickSilver می تواند به تولید برسد.

http://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/sportsexhausts.gif


کاتالیزگرهای اسپرت Sports Catalytic Converters
اکثر سیستم های اگزوز خودروها دارای کاتالیزگر است که دارای هسته سرامیکی و آجری می باشد.
این کاتالیزگرهای سرامیکی دارای هسته ای با 800 سوراخ در اینج (800cpsi) است که خروج دود در آنها 45% می باشد.
هسته های سرامیکی در یک محدوده بسیار کم دما کار می کند و در اثر حرارت زیاد و همچنین به دلیل غیر قابل انعطاف بودن می تواند خراب شود.
گاتالیزگرهای اسپرت فلزی (Metallic) دارای هسته فلزی به شکل لانه زنبوری با 200cpsi هست که به مقدار لازم پلاتینیوم (Platinum) و روبینیوم (Rhodium) به آن اضافه میشود(25grams per cubic foot compared to 10 grams on a typical ceramic product) . این باعث 85% خروجی می شود در حالیکه به میزان کافی نیز جلوی آلودگی را میگیرد ، در حدی که قوانین آلودگی رعایت شود.
راندمان بالای این کاتالیزگرها باعث می شود که این کاتالیزگر ها کوچکتر ، سبک تر و دوام عالی داشته باشند.
اکثر اتومبیل های جدید کیفیت بالای کاتالیزگر متالیک را به صورت استاندارد دارند.


آینده
مواد عالی، خروج بهتر دود، وزن کمتر، حجم کوچکتر، صدای بهتر، دوام بیشتر( با استفاده از تیتانیوم و اینکنل و مواد مرکب ، همزمان با استفاده از فولادهای ضد زنگ متفاوت و طراحی داخلی نو) و در نتیجه ساخت محصولی که خواست مشتری است.
در حال حاضر QuickSilver علاقه مند به توسعه لوله های فولادی sintered می باشد. این ماده ترکیبی از فیبرهای فولادی فشرده با چگالی متفاوت است که پتانسیل ارائه خاصیت های آکوستیکی در لوله های سیستم اگزوز را داراست. (که امکان کاهش منبع اگزوز یا حذف آنرا دارد).


فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) و محیط زیست
مهمترین منبع ساخت مواد خام برای ساخت فولاد ضد زنگ ، فلزات بازیافت شده است.
سالهای زیادیست که از ورش بازیافت استفاده می ود، مقرون به صرفه کردن استفاده از فولاد ضد زنگ تولید آن را وابسته به بازیافت فلزات در جهان کرده است ، بیش از 90% فولادهای ضدزنگ از مواد بازیافت شده تولید می شود.
فولاد با استفاده از الکتریسیته ذوب میشود و در اکثر مواقع با استفاده از گازهایی مثل آرگون تصفیه می شود ، توجه زیادی به کاهش آلودگی ناشی از دود و گردو غبار میشود و بعضی مراکز با دستگاه های تجهیز شده اند تا گرد و غبار را به چرخه تولید فولاد باز گردانند.
اکثر موادی که در تولید فولاد به کار می روند توسط تولید کننده یا پیمان کاران مورد بازیافت قرار می گیرند، که شامل اب خنک کننده ، روغن روان کننده و اسیدهای شوینده می شود.
از نظر اقتصادی استفاده از مواد اوراقی و مواد قابل بازیافت برای کارخانجات تولید فولاد ضد زنگ یک امتیاز محسوب می شود. مواد زائد ما نیز بصورت هفتگی جمع آوری میشود.

با توجه به عمر بسیار زیاد فولاد ضد زنگ این ماده احتیاج به مراقبت بسیار کمی دارد ، در نتیجه با اینکه قیمت اولیه آن گران است ولی بدلیل داشتن عمر زیاد ، این ماده از نظر اقتصادی نسبت به فولاد نرم به صرفه تر است.
استفاده از فولاد ضد زنگ هیچ گونه خطری برای سلامتی ندارد.
http://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct1.jpghttp://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct2.jpghttp://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct3.jpghttp://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct4.jpghttp://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct5.jpghttp://www.thundertuning.com/Persian/exhaust/img/homeproduct6.jpg

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:42 PM
توليد محصولات ويژه در فولاد مباركه افزايش يافت
خبرگزاري فارس: مدير متالورژي و روش هاي توليد فولاد مباركه از افزايش توليد محصولات ويژه اين شركت خبر داد.

http://media.farsnews.com/Media/8411/Images/jpg/A0164/A0164394.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي مجتمع فولاد مباركه اصفهان، حسين بهمن گفت: اجراي طرح هاي شهيد خرازي و توسعه زير سقف، فولاد سازي،و نورد پيوسته سبا، ظرفيت توليد فولادهاي ويژه كم كربن و پر كربن را افزايش مي دهد.
وي افزود: در حال حاضر فولاد مباركه با ظرفيت 2/4 ميليون تن اغلب محصولات خود را در محدوده ورق هاي كم كربن، متوسط كربن و ميكرو آلياژي و فولاد ضد زنگ براي مصارف مختلف توليد مي‌كند كه با اجراي طرح شهيد خرازي و توسعه فولاد سبا اين محدوده به محصولات با كربن بسيار پايين، كم كربن، كربن متوسط، كربن بالا ، ميكرو آلياژي و فولادهاي ضد زنگ ارتقا مي يابد.
وي تصريح كرد: طرح شهيد خرازي ظرفيت توليد فولاد مباركه را به ميزان 2/2 ميليون تن افزايش خواهد داد و توسعه زير سقف نيز به ميزان يك ميليون تن و فولاد سبا نيز به ميزان 700 هزار تن به ظرفيت هاي فعلي فولاد مباركه اضافه خواهد نمود.
بهمن در ادامه با اشاره به مصرف محصولات با كربن بسيار پايين و كربن بالا گفت: محصولات توليد شده كم كربن در بدنه خودرو و فيلترها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و محصولات با كربن بالا براي توليد ورق‌هاي ضدسايش و ورق هايي كه نياز به عمليات حرارتي دارند و در ساخت سيلو هاي مواد و ادوات كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرند.
وي مصرف ورق‌هاي ضد زنگ را نيز براي ساخت "Sink " و اگزوز خودروها بيان كرد و افزود: ميزان كربن موجود در محصولات فولاد مباركه پس از توسعه در محدوده 01/0، 1/0، 25/0، 5/0 و 1 درصد مي‌باشد.

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:43 PM
فولاد ضد زنگ رسوب سخت شونده 17-4 PH


فولادهای زنگ نزن به عنوان گروه مهمی از فولادها،به دلیل کمک به افزایش عمر کاری قطعات، کاهش مصرف مواد اولیه و نیز مصرف انرژی امروزه نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می کنند. فولاد زنگ نزن 17-4PH به عنوان یک فولاد زنگ نزن رسوب سخت شونده با داشتن خواص منحصر بفردی در زمینه سختی و مقاومت به خوردگی به صورت توانمند کاربردهای وسیعی در صنایع شیمیایی، نفت و گاز، هوافضا و غیره یافته است. در تحقیق حاضر تاثیر افزایش دمای فوق ذوب و تغیر دمای پیش گرم قالب روی سیالیت به روش ریخته گری دقیق مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی های سیالیت و سختی و متالوگرافی حاکی از تاثیر بسیار مهم دمای فوق ذوب بر خواص این فولاد می باشد. اهمیت دامی فوق ذوب به تاثیر آن بر روی اندازه دانه ها و شکل گیری زمینه متالوگرافی بر می گردد. با توجه به اهمیت صنایع شیمیایی، نفت و گاز، هوافضا، غذایی و خودرو در کشورمان، مطالعه در مورد متالورژی این فولاد به عنوان یک آلیاژ استراتژیک حائز اهمیت خواهد بود.
این آلیاژ از نوع فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی رسوب سخت شونده با نیوبیم و مس می باشد،که این فولاد نسبت به این دسته بیشترین سختی به همراه مقاومت به خوردگی را از خود نشان می دهد. خصوصیات مکانیکی آن با عملیات حرارتی بهینه می شود که می تواند آستحکام تسلیم بسیار بالایی در محدوده MPa 1300-1100 را تامین کند .این فولاد نباید در درجه حرارتهای بالای oC 300 یا زیر صفر به کار برده شود همچنین می تواند مقاومت به خوردگی خوبی در برابر محیطهای اتمسفری ، اسیدهای آلی و نمکها که قابل مقایسه با استانداردهای 304و430 می باشد را از خود نشان دهد
نشانه های این فولاد بر حسب استانداردهای مختلف به شرح ذیل می باشد:
AMS : 5342
ASTM : A693 grade 630 UNS S17400
EURONORM : 1.4542X5CrNiCuNb16-4
AFNOR : Z5CNU 17-4PH
DIN : 1.4542

این فولاد در کتاب Metals Handbook بر مبنای ریخته گری با نشانه CB-7Cu-1 شناخته می شود.
تقسیم بندی این فولاد بر حسب شرایط تولید طبق استاندارد AMS:

نحوه شکل پذیری
مشخصه
ورق ، نوار و صفحه
AMS 5604
فورج و رینگ
AMS 5643
ریخته گری دقیق با عملیات (H1100)
AMS 5342
ریخته گری دقیق با عملیات(H1000)
AMS 5343
ریخته گری دقیق با عملیات(H900)
AMS 5344






1-4-بررسی تركیب شیمیایی،خواص فیزیكی و مكانیكی آلیاژ17-4PH :
تركیب شیمیایی ، خواص فیزیكی و مكانیكی این آلیاژ را در قالب جداول ودر مقایسه با آلیاژهای دیگر فولادهای زنگ نزن را در زیر مشاهده می كنید.

جدول1-4: تركیب شیمیایی این فولاد در شرایط ریخته گری در مقایسه با چند فولاد دیگر به شرح ذیل می باشد.


http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled.JPG


جدول2-4 : خواص فیزیكی این آلیاژ به همراه فولادهای هم خانواده خود در جدول ذیل آمده است.


http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled0.JPG



جدول3-4 : مقاومت به خوردگی این فولاد در محیطهای مختلف به شرح ذیل است.



http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled1.JPG


جدول 4-4 : خواص مكانیكی این فولاد در شرایط ریخته گری به شرح ذیل می باشد.
http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/Capture1.jpg

در ضمن این فولاد قابل جوشكاری با الكترود 308 ویا الكترودهای مشابه می باشد ونیازی به پیش گرم كردن ندارد .


2-4- بررسی ریز ساختار فولاد 17-4PH :
این فولاد همانطور كه گفته شد دارای ساختار مارتنزیتی است كه به واسطه رسوبات ریز و پراكنده كاربید نیوبیم و تركیبات بین فلزی مس استحكام یافته و این فولاد را از همردیفان خود متمایز ساخته است. در زیر میكروساختارهایی از این آلیاژ رامشاهده می نمایید.
ساختار اول (شكل1-4)مربوط به حالت ریخته گری است كه شامل دانه های فریت دلتای كشیده كه به صورت خاكستری روشن در زمینه مارتنزیتی مشخص شده است ، همانطور كه ملاحظه می شود لایه های مارتنزیت در بعضی قسمتها ظریفتر از بخشهای دیگر هستند و به این دلیل است كه كربن به طور یكنواخت در تمام قسمتها بخش نشده است.این میكروساختار توسط محلول vilella اچ شده ودر بزرگنمایی 500X می باشد.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled2.JPG

شكل1-4: میكروساختار ریختگی فولاد 17-4PH اچ شده با محلول VILELLA
در بزرگنمایی500X , دانه های فریت دلتا خاكستری در زمینه مارتنزیتی مشخص می باشد.


شكل 2-4 نیز همان شرایط مربوط به شكل1-4 را داراست با این تفاوت كه در ادامه كار بعد از آستنیته كردن در oC 1050 برای مدت یك ساعت در دمای oC 495 پیر شده است. همانطور كه مشاهده می شود هنوز دانه های كشیده فریت ثابت مانده اندو زمینه مارتنزیتی نیز از رسوبات ریز مس وكاربید نیوبیم پر شده ولایه های مارتنزیت نیز تقریبا در تمام میكروساختار به صورت یكنواخت می باشند. محلول اچ ومیزان بزرگنمایی مانند شكل-1 می باشد.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled3.JPG
شكل2-4: همان میكروساختار شكل-1 می باشد با این تفاوت كه پس از آستنیته كردن در
دمای 1050 درجه سانتی گراد برای مدت یك ساعت در دمای 495 درجه پیرشده است
رسوبات مس در زمینه مارتنزیتی به صورت تركیب بین فلزی است كه این نكته را می توان با آنالیز خطی میكروسكوپ الكترونی از رسوبات مس كه در شكل3-4 نمایش داده شده اثبات نمود.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled4.JPG

شكل3-4 : آنالیز خطی میكروسكوپ الكترونی از یك فولاد 17-4PH[10]

جدول5-4 : جدول زیر محلولهای اچ مختلف برای نمایش فازهای مختلف در فولادهای ریخته گری را نشان میدهد.


http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled5.JPG



محلولهای فوق برای بررسی و مطالعه میكروساختاردر حالت میكروسكوپی به كار می روند .در جدول زیر محلولهای ماكرواچ كه برای مطالعه ماكروساختار مناسب می باشند به كار می روند.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled6.JPG

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:44 PM
در شكلهای زیر تفاوت اصلی نحوه نمایش ومشخص نمودن فازها توسط محلولهای اچ مختلف نشان داده شده است .شكل4-4 توسط محلولfry ،شكل5-4 توسط محلول vilella شكل6-4 توسط محلول Marbel ودر نهایت شكل7-4 توسط محلول Superpicral اچ شده اند. (بزرگنمایی500X)



http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled8.JPG http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled7.JPG
شكل4-4:میكروساختار فولاد 17-4PH در شكل5-4 :همان آلیاژ شكل4-4 با این تفاوت محلول اچ
حالت كار شده و اچ شده با محلول FRY . مورد استفاده Vilella می باشد.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled10.JPG http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled9.JPG
شكل6-4 : همان آلیاژ شكل4-4 با این تفاوت شكل7-4 : همان آلیاژ شكل4-4 با این تفاوت
محلول اچ مورد استفاده Marbel می باشد. محلول اچ مورد استفاده Superpicral می باشد.

میكروساختارهای شكل 8-4 نیز توسط اچ الكترولیتی حكاكی شده اند.كه در آنها دانه های كشیده فریت دلتا از فاز زمینه كاملا متمایز شده اند.(شكل سمت راست به مدت 10 ثانیه در10 NKOH at 2.5V ،وشكل سمت چپ به مدت 21 ثانیه در20% NaOH at 20V )

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/untitled11.JPG


شكل8-4: میكروساختار فولاد 17-4PH درحالت كار شده ، از اچ الكترولیتی برای حكاكی
استفاده شده است كه در آنها دانه های كشیده فریت دلتا از فاز زمینه كاملا متمایز شده اند

جدول 6-4 خصوصیات ریخته گری آلیاژهای مختلف در مقایسه با فولاد 17-4PH را نشان می دهد. از جمله این خصوصیات مقایسه شده قابلیت یا سرعت ریخته گری ، جریان پذیری یا سیالیت ، حفره های انقباضی و مقاومت در مقابل تركهای گرم مورد بررسی قرار گرفته است كه جایگاه این فولاد در بین آلیاژهای دیگر برای قابل لمس بودن خواص ریختگی این آلیاژ با اعدادی مشخص شده است كه در جدول ملاحظه می كنید.

http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/Capture4.jpg

3-4- دمای ذوب فولاد 17-4PH و محاسبه دمای فوق ذوب آن :
با توجه به فرمول ذیل كه به روش تجربی به دست آمده و با توجه به عناصر موجود در این فولاد كه به شرح ذیل می باشد، می توان دمای ذوب این فولاد را به طور خاص وحدودی تعیین كرد.


http://www.felezat.com/paper%20archive/paper%20image/p17/Capture_2.jpg


با توجه به فرمول زیر:
TL=1534-91%C-21%Si-3.5%Mn-4%Ni-0.63%Cr-3%Mo
بنابر این داریم:

TL=1498.6

كه در نتیجه دمای ذوب این فولاد(فولاد 1498.60C(17-4PH می با شد. البته لازم به ذكر است به دلیل نداشتن تأ ثیر مس و نیو بیوم بر روی درجه حرارت ذوب، این درجه حرارت با چند درجه اختلاف نسبت به درجه ذوب واقعی بدست آمده است.
حال با توجه به اینكه در فولادها و به طور كلی آلیاژهای آهنی درجه حرارت فوق ذوب را حدود 10% بالاتر از درجه حرارت ذوب یا TL در نظر می گیرند و با توجه به درجه حرارت ذوب بدست آمده داریم ( یا به عبارت دیگری 100 درجه سا نتی گراد بالای نقطه لیكوئیدوس)
دمای فوق ذوب
1498+149.8=1647.80C & 1498+100=15980C

كه میزان درجه حرارت فوق ذوب مذاب می باشد. البته همان طور كه می دانیم درجه حرارت معمولی ریخته گری گر چه در حدود 1598 درجه سانتی گراد به دست آمده ولی امكان تغییر این مقادیر به ضخامت قطعه بستگی دارد. همچنین آلیاژتمایل به تشكیل پوسته اكسیدی وسخت دارد كه این پوسته سیالیت آلیاژ را محدود می كند ودر نتیجه در مورد خاصی از جمله بخشهای نازك، درجه حرارت زیادتری برای ریخته گری لازم است.متا سفا نه در بعضی از موارد ، این افزایش درجه حرارت منجر به تشكیل پوسته كلفت تر یا بروز نقایص دیگری در قطعه ریخته گری می گردد.
بنابر این برای مشخص شدن دمای فوق ذوب بهینه باید شبیه سازی از قالب قطعه نهایی و ریختن نمونه های سیالیت در محدوده دمایی مختلف انجام گیرد تا دمای فوق ذوبی كه دارای سیالیت مناسب و كمترین لایه اكسیدی را داراست تعیین شود.


منبع :

SJIRAN

روابط عمومی آکو فروم
12-22-2009, 11:46 PM
کمال الدین غفوری
منبع : Steel World
مروری بر صنعت فولاد ضد زنگ
http://www.crosbiestainless.co.nz/images/Details-6122.jpg


صنعت فولاد جهانی
این صنعت از سال 1970 به بعد با تغییرات مهمی مواجه گردید. چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با به عرصه ظهور گذاشت ، همان گونه که هند در یک حد پایین تری دنباله رو آن شد . ادغام شرکت ها در اروپا سرعت گرفت . از سالهای 1994 تا 2007 ، مصرف جهانی فولاد ضدزنگ 43/1 برابر فولاد کربن دار بود ، در صورتی که در کشور چین این رقم به 57/1 برابر می رسید. در طی همان دوره ، مصرف جهانی فولاد ضد زنگ نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی 6/1 برابر بود که این رقم در کشور چین به 5/2 برابر می رسید. علاوه بر این در سالهای بین 2002 تا 2006 ، مصرف فولاد ضد زنگ چین ، تا 7/1 برابر رشد تولید ناخالص داخلیش رسید که مصرف فولاد کربنی این کشور نیز تقریباً برابر با همین مقدار بود.
دنباله مقاله در ادامه مطلب ...



...
در سال های بین 1992 تا 1997 ، کل نرخ رشد برای تولید و مصرف فولاد ضد زنگ کشور چین به ترتیب 24 درصد و 25 درصد بود. همچنین در طی همان دوره ، کل نرخ رشد برای مصرف فولاد ضدزنگ کشور چین دو برابر نرخ رشد میانگین تولید ناخالص داخلی و 57/1 برابر کل نرخ رشد مصرف فولاد کربنی آن کشور بوده است. بعد از سیر نزولی رشد صنعت فولاد ضدزنگ در چین ، تقاضای داخلی شدید به مدت طولانی وابستگی زیادی به واردات فولاد ضد زنگ پیدا کرد. میزان واردات در حدود 60 تا 80 درصد مصرف ظاهری فولاد ضدزنگ تخمین زده می شود. در ماه می سال 2007 ، ظرفیت تولید فولاد ضدزنگ در اروپا ، امریکا و آفریقا تقریباً به همان منوال باقی ماند و رشد جهانی تولید فولاد ضد زنگ اساساً منحصر به آسیا بود یعنی جایی که سه کشور چین ، هند و کره جنوبی دارای یک سهم 73 درصدی از کل تولید فولاد ضدزنگ جهانی داشتند.

تأثیرات سازماندهی مجدد :
صنعت فولاد ژاپن به سرعت در صدد ترمیم برآمده است. این صنعت با کمک فاکتورهای تقاضا و کاهش شدید قیمت فولاد ، خود را از وضعیت بغرنجی که تا به حال نظیر آن مشاهده نشده رهایی بخشید. در سال مالی 2003 ، حجم تولید فولاد خام که در سال های مالی 1998 و 1999 تا میزانی کمتر از100 میلیون تن تنزل پیدا کرده بود ، دوباره اوج گرفت و به جایگاه 98/110 میلیون تن دست یافت. در 13 سال گذشته این اولین باری بود که تولید فولاد ژاپن از 110 میلیون تن تجاوز می کرد. در سال مالی 2004 تولید با ظرفیت کامل ادامه یافت و اتفاق خوب دیگر این بود که برای دومین سال پیاپی ، تولید فولاد خام از مرز 110 میلیون تن تجاوز کرد. در سال 2001 تقاضای فولاد کشور چین ( مصرف ظاهری یعنی تولید داخلی بعلاوه واردات ، منهای صادرات) در حدود 4/153 میلیون تن بود که سالیانه با یک رشد 20 درصدی همراه بود. در سال 2002 تقاضا تا 6/185 میلیون تن افزایش پیدا کرد در سال 2003 به بیش از 4/232 میلیون تن رسید. در سال 2004 نگرانی هایی مبنی بر رکود اقتصادی به دلیل کاهش حجم اعتبارات وجود داشت که تقاضای سالیانه چین به بیش از 260 میلیون تن رسید. در ضمن در نتیجه درگیری سخت کشور ژاپن در جنگ قیمت از سال 2000 به بعد ، ادغام تجاری شرکت های NKK و فولاد کاوازاکی در ماه سپتامبر سال 2003 با ادغام سهامشان تحت نام JFE Holdings صورت پذیرفت. (در آوریل سال 2003در دومین سازماندهی مجدد شرکت های عملیاتی زیر چتر JFE Holdings قرار گرفتند و این اتحاد فولادسازان ، شرکت فولاد JFE نام گرفت) . همچنین در ماه نوامبر سال 2002 شرکت های Nippon Steel ، Sumitomo Metal و Kobe Steel به توافقی مبنی بر اتحاد با یکدیگر و خرید سهام اقلیت یکدیگر رسیدند. در صورتی که سابقاً فقط پنج کوره بلند در کشور ژاپن وجود داشت و امروز دو گروه Nippon Steel و JFE Holdings در این کشور وجود دارند که ثمره پیشرفت سازماندهی مجدد می باشند.
ماندگاری ژاپن به عنوان یک قطب
هنگامی که در اواخر دهه 90 یک سازماندهی مجدد بین تولید کنندگان بزرگترین معادن جهانی از قبیل سنگ آهن ، ذغال سنگ و غیره به وقوع پیوست ، همان اتفاق نیز در مورد مشتریان صنعت خودروسازی افتاد که بزرگترین گروه مصرف کننده صنایع فولاد ژاپن می باشند. در نتیجه در تنگنا قرار گرفتن شرکت ها به دلیل فشار تولیدکنندگان برای بالا بردن قیمت خرید محصولاتشان و فشارمشتریان به سبب کاهش قیمت فروش ، بنیان فولادسازان کم کم سست شد.
به هر حال با نزدیک شدن فاصله بین عرضه و تقاضا ، کشور چین با رشد تقاضا و نیز تأثیرات مساعد سازماندهی مجدد از این وضعیت رهایی یافت و فولاد سازان ژاپنی نیز توانستند آن را اجرا کنند و برای اولین بار بعد از گذشت پنج سال ، افزایش قیمت ورق های فولادی خودروسازی به وجود آمد که تولیدکنندگان فولاد دو بار دیگر در بهار و پاییز سال 2004 به اصلاح قیمت پرداختند که نشان از این است که آنها قدرت چانه زنی برای قیمت فولاد را بالا ببرند. صنعت فولاد کشور ژاپن توانست برچسب اشباع شدن و افول صنعت خود را منتفی کند و اولین قدم را در جهت ترمیم وضعیت خود برداشت.
در سال 2007 ، صادرات کشور ژاپن نیز همپای اقتصاد در حال توسعه جهانی به خصوصاً با رشد اقتصادهای نوپا ، دوباره رونق گرفت. در ارتباط با تقاضای داخلی ، سرمایه گذاری مالی در وضعیت روبه رشد خود باقی ماند به طوری که عملکرد قدرتمند بخش تجاری استمرار پیدا کرد. بدینسان ، در نتیجه افزایش تقاضای خارجی و پویایی بخش های ادغام شده، اقتصاد ژاپن بازسازی ملایم خود را ادامه داد . اما در نیمه دوم سال 2007 ، در نتیجه رشد نا مطمئن داخلی و بین المللی ، میزان توسعه اقتصادی رو به آهستگی نهاد. این امر به دلیل ایجاد یک افت شدید در فعالیت های بخش ساخت مسکن داخلی به دنبال اعمال یک تغییر در قوانین استاندارد ساختمان و همچنین نگرانی های بین المللی در رابطه با تنگنا وکساد موجود در اعتبارات مالی در سراسر جهان اتفاق افتاد که از دلایل کساد موجود می توان به مشکلات وام های مسکن در ایالات متحده و افزایش گزاف قیمت نفت خام اشاره کرد. در نتیجه میزان رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سال 2007 تنها 8/1 درصد بود.
رشد بازار صنعت ساختمان
در سال مالی 2007 ، JISF تلاش های را در یک محدوده وسیع برای توسعه بازار انجام داد. در صنایع ساختمان تمرکز بر روی چگونگی پاسخگویی به تغییرات اخیر در قوانین استاندارد ساختمان در ژاپن و بر روی تحقیق و توسعه مواد ساختمانی نوین برای سیستم جدید ساختمان سازی ، قرار گرفت که با هدف اعمال مقاومت بالا در مقابل زلزله هایی با شدت لرزه 7 ریشتر در مقیاس رایج کشور ژاپن انجام گرفت. و قدم بعدی اجرای یک پروژه مشترک با وزارتخانه های دولت ژاپن می باشد . فدراسیون آهن و فولاد ژاپن (JISF)تلاش هایی را در محدوده وسیع در ارتباط با مهندسی راه و ساختمان انجام داد که از آن قبیل می توان به پیشنهاد مناطق جدید برای اجرای برنامه های توسعه و تحقیق صنعتی ، ارائه راه حل برای موضوعات مختلف ، سازماندهی برنامه های آموزشی ، بالا بردن آگاهی عمومی با مشارکت دولت های مربوطه و دیگر سازمان ها ، اشاره نمود. به طور مثال ، JISF پیشنهادهایی را مبنی بر مقاوم سازی زیرساخت های اسکله ها و مجتمع های صنعتی در سواحل در برابر زمین لرزه های بزرگ با استفاده از مواد فولادی ارائه نمود. JISF همچنین بر روی توسعه یک پروژه در مقیاس کامل برای مطالعات تخصصی در زمینه ساختن یک گذرگاه چند سطحی مخصوص وسایل نقلیه کار کرد. علاوه بر آن JISF به تلاش های خود در مرحله دوم تحقیق درباره سازه فولادی و توسعه برنامه های آموزشی شامل تحقیقات دانشگاهی ادامه داد و حال آنکه کارهایی را نیز برای رشد فضای مناسب به منظور افزایش تقاضا برای فولاد انجام داد. همچنین در راستای توسعه فولاد برای بازارهای ساختمانی خارجی (کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل چین) فعالیت هایی صورت پذیرفت. تمرکز بر روی مناطقی برای برنامه های بلند مدت می باشد که انتظار می رفت تا یک تقاضای مناسبی برای فولاد در بخش های ساختمانی به همراه داشته باشد. مقارن با آن با فعالیت هایی از قبیل برگزاری سمینارها و ایجاد یک فصلنامه روابط عمومی با نام فولاد ساختمانی صورت پذیرفت.
این فصلنامه برای ارائه اطلاعات سودمند در رابطه با فناوری ها و محصولات صنعت فولاد ژاپن در حال حاضر و در آینده منتشر گردیده است. ره آورد مجله یک کاربر وسیع فناوری ها در سازه های فولادی برای مشترکین خارجی در برخی از کشورها به منظور ارتقاء آگاهی در مورد محصولات فولادی ژاپن برای کارهای ساختمانی و مهندسی راه و ساختمان در سرتاسر جهان می باشد. دیگر فعالیت های انجام شده در سال مالی 2007 شامل مطالعات بر روی موضوعات زیست محیطی موجود در زمینه کارهای ساختمانی ، توسعه استفاده از قوطی های فولادی بود و همچنین تلاشهایی نیز برای حل مشکلات تکنولوژیکی مربوط به فولادهای ظریف ( ورق هایی با پوشش روی ) انجام گرفت. در همان زمان ، برنامه هایی برای افزایش شناسایی فولادهایی با پوشش فلزی به عنوان مصالح سقف ساختمان و توسعه موارد مصرف آنها و نیز برنامه های روابط عمومی و ارائه آنها توسط حجم وسیعی از رسانه ها ، اجرا گردید.
صنعت ساختمانی
ابداع و به کارگیری کنترل فرایند ترمومکانیکی (TMPC) برای تولید فولادهای مخصوص در ژاپن این کشور را نسبت به امریکا در به کارگیری این فولادها در ساختمان ها در موقعیت بهتری قرار داده است . تجربه ژاپن نشان می دهد که به کارگیری این نوع فولادها در ساخت ساختمان ها و پل ها بسیار اقتصادی می باشد. به نظر می رسد که سیستم های بتون ساختمانی در ژاپن مشابه عناصر یا مواد ساختمانی پیش ساخته در امریکا است. همچنین به نظر می رسد در تولید بتون بسیار قوی برای سازه ها و ساختمان های بلند مرتبه ژاپن از امریکا عقب تر می باشد. بررسی ها نشان می دهد که فعالیت های تحقیق و توسعه و فعالیت های تجربی برای سیستم های کنترل استهلاک ارتعاشی غیر فعال مانند سازه ها یا ساختمان های با فونداسیون ایزوله و دامپر های مخصوص ، تحقیق و مطالعه زیادی در دست انجام است.
نتیجه گیری :
ژاپن دارای صنعت ساختمانی پیشرفته ای در جهان می باشد. ژاپن معتقد است که امریکا به صنایع مهندسی و مدیریتی خدمت بسزایی کرده است. ژاپنی ها این روش را با فرهنگ خود ادغام کرده اند و در نتیجه صنعت ساختمانی پیشرفته ای را ایجاد نموده اند که در خدمت رفاه و جامعه ژاپن قرار گرفته است.