PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Exhaust system اگزوز چیست و چگونه کار می کند؟ نقش اگزوز در عملکرد بهتر موتور خودرو


Marshal
12-22-2009, 03:01 PM
اگزوز چیست؟ (http://acoforum.org) و چگونه کار می کند؟ (http://acoforum.org) نقش اگزوز در عملکرد بهتر موتور خودرو


اگزوز قطعه‌ای در خودرو و دیگر وسائط نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می‌شود به خارج از خودرو انتقال می‌دهد.

این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می‌باشد اما امروزه ویژگی های اگزو گستردش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد.

سه وظیفه عمده اگزوز :


کاهش آلایندگی
کاهش صدا
کاهش دما


اگزوز ها از سه بخش اتصال به موتور،میانی و انتهایی ساخته می‌شود که در این میان کاتالیست بدلیل نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قسمت اول تعبیه می‌گردد و بخش های دوم و سوم در کاهش دما و صدای خروجی موثر هستند.

و این وسیله می‌تواند برای کاهش خروج گاز های خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد.

در امور مربوط به تیونینگ انجین (تقویت موتور) از اگزوزهایی استفاده می‌شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد و به تنفس بهتر انجین (موتور خودرو) کمک بسزایی می نماید.

در واقع اگزوز قسمتی از خروجی ریه اتوموبیل می باشد و عملکرد ضعیف و بد اگزوز باعث افت کیفیت و قدرت و شتاب و حتی آسیب رسیدن به موتور و قطعات داخلی موتور اتوموبیلها و خودروها می گردد.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Tubo_Escape.jpg

مارشال

Marshal
12-22-2009, 03:02 PM
ارائه کاتالیست اگزوز به محصولات ایران خودرو

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: نمایندگی‌های ایران خودرو آماده ارائه کاتالیست اگزوز به مالکان محصولات ایران خودرو هستند.



http://iscanews.ir/Media/Images/138808062010_IM_2145365419.jpg



به گزارش روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، کاتالیست تمام محصولات ایران خودرو در نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو سراسر کشور قابل تهیه است و مشتریان متقاضی می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها کاتالیست مربوطه را تعویض کنند.


عده زیادی از مردم با این تصور که برداشتن کاتالیست کانورتور شتاب اولیه خودرو افزایش می‌یابد، اقدام به این کار می‌کنند. هر چند در ابتدا این امر موجب افزایش شتاب اولیه به مقدار ناچیز و افزایش قدرت موتور از سه تا هفت اسب بخار می‌شود، اما پس از مدتی قدرت موثر موتور خودرو از حالت نرمال اولیه خود نیز کمتر می‌شود و در نتیجه این کار، نتیجه کاملا برعکس می‌دهد.


سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساکو) به مالکان محصولات ایران خودرو هشدار داد با برداشتن این کاتالیست کانورتور ضمن احتراق ناقصی که در موتور به وجود می‌آید، گازهای سمی نیز از اگزوز خودرو بدون هیچ فی ل ت ر ررر ی خارج می شود که این امر آثار بسیار زیان ‌باری برای محیط زیست در پی دارد.


شرکت ایساکو با 756 نمایندگی مجاز در سراسر کشور آمادگی ارائه خدمات در خصوص کاتالیست اگزور است.

Marshal
12-22-2009, 03:03 PM
آسيب موتور خودرو با حذف خودسرانه كاتاليست كانورتور اگزوز
آسيب موتور خودرو با حذف خودسرانه كاتاليست كانورتور اگزوز
ايسنا- يك كارشناس خودرو با هشدار شيوع برداشتن كاتاليست كانورتور اگزوز خودرو در ميان جوانان تاكيد كرد: اين كار مي‌تواند آسيب زيادي به موتور خودرو وارد كند.
رسول شقاقي كارشناس خودرو با بيان اين مطلب يادآورشد: عده زيادي از مردم باتوجه به اين كه فكر مي‌كنند با برداشتن كاتاليست كانورتور شتاب اوليه خودرو افزايش مي‌يابد، اقدام به اين كار مي‌كنند. هرچند در ابتدا اين امر باعث افزايش شتاب اوليه به مقدار ناچيز و افزايش قدرت موتور از 3 تا 7 اسب بخار مي‌شود، ولي پس ازمدتي قدرت موثر موتور خودرو از حالت نرمال اوليه خود نيز كمتر مي‌شود و در نتيجه اين كار نتيجه كاملا برعكس مي‌دهد.
وي در تشريح دليل وقوع چنين امري توضيح داد: كاتاليست كانورتور خودرو داراي يك سنسور اكسيژن است كه هواي لازم براي احتراق در موتور را از طريق ارتباط با ecu (مغز هوشمند) كنترل مي‌كند و در واقع تنظيم كننده مكش هواست و با تنظيم اين ميزان هوا احتراق سوخت خودرو نيز متناسب با وضعيتي كه دور موتور دارد، تنظيم مي‌شود.
به گفته اين فعال صنعتي ممكن است وقتي اين كاتاليست برداشته و سنسور از دور خارج شود، سيستم تنظيم هواي ورودي به موتور به هم خورده و سوخت متناسب با دور موتور خودرو نسوزد و احتراق به صورت ناقص انجام شود؛ بنابراين علاوه براين كه آلايندگي موتور بالا مي‌رود، به دليل احتراق ناقصي كه انجام مي‌شود، قطعات موتور نيز دچار فرسايش مي‌شوند.
وي در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از خودروهاي داخلي با برداشتن كاتاليست كانورتور آسيب بيشتري مي‌بينند؟ اظهار كرد: اين كار براي عمده خودروهاي ساخت داخل مضرر است، مگر اين كه خودرو به صورت مرتب به مراكز تنظيم موتور مراجعه كند كه اين كار نيز در كمتر مواقعي رخ مي‌دهد.
شقاقي تاكيد كرد: درحال حاضر برخي خودروهاي روز اروپا به دليل اين كه داراي سيستم بسيار پيشرفته‌ هستند، وقتي كاتاليست كانورتور از خودرو خارج مي‌شود، پس از استارت، سنسور اكسيژن به ecu پيغام خطا مي‌دهد. متاسفانه فروشندگان اگزوز در ايران اولين توصيه‌اي كه به مشتريان‌شان مي‌كنند، برداشتن كاتاليست كانورتور براي افزايش قدرت موتور است كه البته اين كار در تعميرگاه‌هاي مجاز خودروسازي انجام نمي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: با برداشتن اين كاتاليست كانورتور ضمن احتراق ناقصي كه در موتور به وجود مي‌آورد، گازهاي سمي نيز از اگزوز خودرو بدون هيچ فيلتري خارج شده كه اين امر آثار بسيار زيان‌باري براي محيط زيست دارد. اين كارشناس خودرو با انتقاد از اين كه سازمان حفاظت محيط زيست هيچ دستورالعمل جدي براي جلوگيري از اين كار ندارد، تاكيد كرد: در سال‌هاي گذشته در برخي كشورهاي اروپايي، به وسيله دستگاهي، خروجي اگزوز خودروهايي كه پشت چراغ قرمز مي‌ايستادند بررسي مي‌شد كه اگر ميزان گازهاي آلاينده آن‌ها خارج از حد استاندارد بود، آن خودرو جريمه مي‌شد و اين درحالي است كه حتي تست خروجي اگزوز براي تعيين آلايندگي آن در مراكز معاينه فني ما جدي گرفته نمي‌شود. او در پايان گفت: بايد با اگزوزسازان متخلف در اين زمينه برخورد و براي كاتاليست خودروها فرهنگ‌سازي شود؛ ضمن اين كه نبايد نقش پليس و سازمان محيط زيست را دور از نظر داشت.
كاتاليست كانورتور (cat) قطعه‌اي است كه در مسير گازهاي خروجي اگزوز قرار مي‌گيرد و پس از رسيدن به دماي بالا باعث شكسته شدن تركيبات گازهاي خروجي شده و گازهاي سمي و آلوده كننده محيط زيست را كاهش مي‌دهد. اين قطعه اسفنجي شكل به دليل اين‌كه در مسير گازهاي خروجي مانع ايجاد مي‌كند، تا حد كمي موجب كاهش قدرت موتور مي‌شود.
عمر اين قطعه پس از مدتي پايان يافته و منافذ اسفنجي آن بسته مي‌شود و در نتيجه در كار موتور اختلال ايجاد مي‌كند كه بايد به موقع تعويض شود. همچنين اگر بنزين سرب‌دار در اين خودروها مصرف شود، به سرعت در منافذ اسفنج رسوب كرده و مسير گازهاي خروجي مسدود و در نتيجه خودرو متوقف مي‌شود.
استفاده از اين قطعه از نظر سازمان محيط زيست اجباري شده و تمامي خودروهاي ساخت داخل از نيمه دوم سال 1381 به اين قطعه مجهز شده‌اند.

Marshal
12-22-2009, 03:07 PM
Exhaust System Guide
http://www.northstaffstyreandbattery.co.uk/images/exhaust-system.jpg?71

Marshal
12-22-2009, 03:09 PM
Exhausts these days have CATs? in, especially Impreza’s. Most new age cars now have three CATs. Replacing these CATs with high-flow versions or removing them completely will improve performance.

The diagram below shows the location (1), (2) and (3), of all CATs in new age cars.

http://www.scoobypedia.co.uk/uploads/Knowledge/new_age_exhaust_system_schematic.gif
New Age Exhaust System Schematic

Marshal
12-22-2009, 03:12 PM
اربرد کاتالیزور در اتومبیل ....حتما تا کنون کلمه کاتاليست يا کاتاليزور به گوشتون خورده استفاده از اين قطعه در اتومبيل ها کاربرد زيادي دارد . مهمترين جنبه در کاتاليست ها جنبه زيست محيطي آن بوده که باعث ميگردد ما انسانها محيط را کمتر آلوده کنيم.

کاتاليزور يک سيستم ميباشد که در مسير اگزوز و در راه گازهاي خروجي از اگزوز قرار گرفته و باعث تبديل اين گاز هاي خطرناک به نوع کم خطر يا بي خطر ميشود.


https://www.sharemation.com/onlycar/Catalytic%20Converter/3.jpe?uniq=-sdddl4 (https://www.sharemation.com/onlycar/Catalytic%20Converter/3.jpe?uniq=-sdddl4)

مبدل کاتالیزوری با پایه سرامیکی و ساختار شانه عسلی


اصولا گازهاي خروجي از اگزوز شامل: پارافين ها- اولفينها- ترکيبات آروماتيک- بخار آب- منواکسيد کربن co- اکسيدهاي نيتروژن nox- و اکسيد هاي گوگرد ميباشد که همگي براي انسان زيانبار و خطرناک هستند به طور مثال:
منو اکسيد کربن که گازي است بيرنگ و بي بو با ميل ترکيبي زياد. منو اکسيد کربن که از احتراق ناقص سوخت هاي فسيلي به وجود ميآيد ميتواند تا250 بار سريعتر از اکسيژن با هموگلوبين خون ترکيب شود که اثرات آن از سردرد تا مرگ ميباشد.

https://www.sharemation.com/onlycar/Catalytic%20Converter/2.jpe?uniq=-sdddla (https://www.sharemation.com/onlycar/Catalytic%20Converter/2.jpe?uniq=-sdddla)


همچنين گازهاي خروجي ديگر از اگزوز اتومبيل ها ميتواند به طرق مختلف زيانبار باشد مثلا تولد نوزادهاي ناقص يا انواع سرطانهاي ريه و......

حال مبدل کاتاليست با تبديل اين گازها مثلا منو اکسيد کربن به دي اکسيد کربن و n2 از خطر آنها به طور زيادي ميکاهد.
کاتاليست ها را از موادي مثل: مخلوطي از فلزات پلاتين- پالاديوم- و رنيم و.... ميسازند که البته بر حسب کارايي نوع فلزات فرق خواهد کرد.

Marshal
12-22-2009, 03:13 PM
http://www.weaksauceparts.com/picturesstore/toda_k20a_si_exhaust.jpg


http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/exhaust/exhaust_pix/exhaust_system_explained.JPG


http://www.jbaheaders.com/assets/site_images/anatomy/anatomy_exhaust_image.jpghttp://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/Data/Catmeltdown.jpg

Marshal
12-22-2009, 03:14 PM
http://www.2carpros.com/discovery/images/exhaust_system.jpg


http://www.corsportusa.com/store/catalog/images/todas2000exhaust.jpg

Marshal
12-22-2009, 03:16 PM
EXHAUST SYSTEM TUNING

http://www.magnumtuning.com/images/spacer.gif One of the most effective modifications automotive enthusiasts make to their vehicle is the exhaust. It's one of those instant gratification things; step on the gas and hear the exhaust notes come to life. It's proven freeing up a factory exhaust system increases power significantly. Mufflers, resonators, catalytic converters and Catback systems, all contribute to sound, power and restriction.
http://www.magnumtuning.com/images/exhaust_system_en.jpg
Magnum has been dealing with exhaust development for over 15 years. Whether you want to replace the OEM system, looking for HP increases or you just want your vehicle to sound a bit more intimidating, we carry a full line of exhaust accessories.

A Magnum exhaust system sound is the real tone of muscle and power producing more power than OEM equipment and competitive performance muffler products. Proven to supply you with the most in horsepower and torque with straight through wide open performance structure. Select a preferred noise level form 2categories - 50 up to 90 dB - and enjoy the silence or the orotund: it's all

Reza -M
12-22-2009, 03:17 PM
من که سال 82 برداشتم روی پرایدم هم شتابش خیلی بیشتر شد و ناچیز نبود هم سرعت نهایی و پس از کارکرد نزدیک به 160هزار کیلومتر کارکرد هیچ مشکلی که نداشت هیچ از خیلی ماشینها هم سرتر بود
حالا شاید واسه ماشینای انزکتوری بد باشه که بازم فکر نمیکنم و فقط یه سیاست هست

Emdad-L90
12-26-2009, 08:16 AM
اگزوز: اگزوز راه خروج گازهای سوخته شده در درون موتور است. هر چه قدر که این راه خروجی هموارتر و بدون مانع باشد شاهد سرعت بیشتر خروج گازها. عدم برگشت گازها به محفظه موتور و پاکسازی بهتر موتور و اماده شدن محفظه داخلی موتور برای دریافت نهایت مخلوط سوخت.

در سیستم تخلیه با وجود یک اگزوز خوب ما شاهد 20 تا 50 اسب بخار {با توجه به نوع موتور خودرو} افزایش هستیم. در مبحث سیستم تخلیه گازه ها ی سوخته شده مطلب مهمی وجود دارد به عنوان فشار خروجی. فشار خروجی که ازش نام بردیم در واقع همان گازهای پشت سوپاپ دود میباشند. که مهمترین مانع برای خروج گازها هست.علت وجود فشار خروجی تراکم گازهای خروجی در اگزوز و مافلر می باشد.با کاهش تراکم ما شاهد کاهش فشار خروجی و در نتیجه :

1- خروج بهتر گازهای سوخته شده در سر سیلندر

2- پاکسازی بهتر موتور و داشتن حجم بیشتری از مخلوط خالص سوخت در مرحله مکش و تراکم در درون فضای سیلندر.

خب همون طور که توضیح داده شد ما هرچه فشار خروجی کمتری داشته باشیم شاهد بالا رفتن عملکرد موتور خودرو شده ایم. و بهترین این حالت در زمانی به وجود می اید که اصلا فشار خروجی وجود نداشته باشد. پس ارمانی ترین حالت ما این است که اصلا فشار خروجی نداشته باشیم. این کار هم برای هر موتوری به این صورت بدست می اید که دو لوله فرضا با قطر 3 اینچ بدون هیچ خمیدگی به عنوان اگزوز استفاده شود. اما یه عامل به شدت محدود کننده می باشد و اون هم صدا بسیار بلند و گوش خراشی است که تولید میشود. پس محدودیت داریم باید از مافلر ها. Silencer و خمش هایی در لوله اگزوز استفاده کنیم.تا یک خودرو با قابلیت تردد شهری داشته باشیم. خب پس روش اول عملا برای استفاده در شهر مردود هست.

برای اندازه گیری فشار درون سیستم اگزوز در ابتدا و انتها قبل از مافلر میتونید به این صورت عمل کنید که لوله اگزوز رو سوراخ کرده و یک مهره در محل سوراخ جوش داده. سپس به وسیله یک مهره که روی ان لوله ای وجود دارد سیستم رو دوباره به حالت اببندی دراورده. فشار سنج رو به انتهای لوله متصل نمایید. مقدار رو اندازه بگیرید. حال این عمل رو در انتهای سیستم اگزوز و درست قبل از مافلر {منبع اخر} تکرار کنید. دور موتور های مختلفی رو امتحان کنید. فشار نمایش داده شده نباید بیش تر از 2/2 PSI باشد. البته دوستان توجه کنید که این تفکر به وجد بیاد که هر چه قدر قطر لوله های هدرز بیشتر باشد شاهد افزایش توان هستیم. بلکه همان قدر که قطر کم باعث بالا رفتن فشار خروجی دود میشه بالا رفتن بدون حساب و کتاب قطر لوله نیز باعث ایجاد جریان های گردابی ایستا درون فضای لوله و تلاطم دود و در نتیجه بالا رفتن فشار خروجی میشه. انتخاب نوع لوله ها و قطرشون دارای فرمول های خاص خودش هست که بعدا بهش میپردازیم.اما بهترین راه برای تقویت سیستم اگزوز که دارای شرایط و کارکرد خوبی باشه چیست؟

هدرز:
هدرز یک سیستم کارامد برای بدست اوردن اسب بخار است. معمولا مانیفولد ها فابریک از چدن ساخته می شود که دارای ابعاد کوچک و جمع و جور هستند که این مساله باعث راحت جای دادن اون در محفظه موتور میشه. این نوع ساخت یک عامل محدود کننده در خروج گازها هستند که تنها نکته مثبت همان راحتی در جای دادن قطعه در فضای موتور و صدای کم میباشد.

اما هدزر و ساخت اصولی ان اسان نیست. بلکه نیاز به محاسبات دقیق. مدل سازی. برش و جوش هدرز هست که این خود نیاز به علم مهندسی و یا اشنایی با اصول و مراحل دقیق ساخت دارد. از جمله بهترین و معروفترین کارخانه های ساخت هدرز میتوان به :

1- هوکر

2- هدمن

3- ادل بروک

4- فلو مستر

5- استال هدرز

6- سوپر فلو

7- بورلا

8- واکر منوفکچرینگ

9- سوپر اسپرینت

10- HM

JBA -11

12- استال

13- سندرسون

14- لیمونز

15- گیبسون

اشاره کرد.

شرکت ها و یا کسانی که به طور حرفه ای اقدام به ساخت هدرز برای اتومبیل میکنند تمام پارمتر های موجود همان موتور رو در نطر گرفته و اقدام به ساخت و طراحی هدرز کرده. بنابراین زمانی که یک هدرز بر روی یک موتور به طرز قابل ملاحظه ای باعث افزایش گشتاور و اسب بخار میشود بر روی موتور دیگه چنین گشتاور و توانی رو ارائه نمیدهو حتی باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور میشه.در اینجا صحبت از یک سیستم هست. هدرز هم جزوی از این سیستم پس برای کارکرد هر چه بهتر این سیستم تمام قطعات باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند. این هماهنگی با ازمایشان مکرر و استفاده از دستگاه دیناموتور برای بدست اوردن ایده ال ترین وضعیت هست.در شرایط عادی کارکرد موتور و درست زمانی که سوپاپ دود باز میشود گازهای خروجی با فشاری معادل 15PSI خارج میشوند. حال تاثیر و عملکرد هدرز چگونه است؟

وقتی که سوپاپ دود باز می شود گاز ها با فشار بالایی { 15 PSI} از موتور خارج شده و وارد لوله اولیه هدرز میشوند. هنوز مرحله تخلیه تمام نشده و تخلیه گاز ها تا بالا امدن کامل پیستون و بسته شدن سوپاپ دود ادامه دارد. بعد از این مرحله سوپاپ دود بسته شده و جریان گاز به بیرو از اطاقک احتراق متوقف میشود.اما اینرسی حرکتی گازها در هدرز باعث تداوم بیرون رفتن گازها میشود. اما موردی که وجود دارد این است که چون سوپاپ دود بسته میباشد فشار داخل لوله ها سیر نزولی پیدا میکند. این فشار منفی تا جایی پیش میره که فشار مورده نظر از فشار جو هم کمتر میشه و در نتیجه گازها تمایل به خروجشون کمتر شده شاهد افزایش فشار خروجی هستیم. یک مشکل دیگر هم وجود دارد در زمان خروج گاز ها از لوله اولیه هدرز و ورود اون ها به قسمت دوم لوله با یک افزایش قطر روبرو هستیم. این افزایش قطر نیز باعث کاهش سرعت خروج امواج گاز میشه و موج خروجی شروع به ایجاد ضربان های ناگهانی در درون لوله ها میکنند. تمام این موارد یعنی :ورود امواج با فشار منفی از یک لوله اولیه به لوله ثانویه که همراه با ضربان میباشد سبب برگشت موج کم فشار به لوله اولیه میگردد.

MAHDI-TONDAR
09-02-2012, 10:25 AM
دنیای‌خودرو- انرژی جنبشی موتور ناشی از احتراق مخلوط سوخت و هوا در محیط بسته سیلندر است که به دنبال آن حجم زیادی از گاز به وجود می‌آید. این گاز با فشار به پیستون آن را رو به پایین هل می‌دهد و به این ترتیب حرکت موتور آغاز می‌شود اما با وجود افزایش حجم سیلندر، همچنان مخلوط گازهای ایجاد شده باید بتوانند محفظه احتراق را ترک کنند تا فضای کافی برای ورود سوخت و هوا برای انفجار بعدی حاصل شود. برای این منظور در مرحله تخلیه، گازهای حاصل از احتراق با فشار به خارج از موتور رانده می‌شوند. این گازها بسیار گرم و البته با صدای بسیار زیاد خارج می‌شوند و از این پس وظیفه سیستم اگزوز خودرو است که گازهای خروجی را به وضعیتی برساند که بتوانند وارد محیط اطراف شوند.


اجزای تشکیل‌دهنده یک اگزوز:

مانیفولد خروجی دود
مانیفولد خروجی مجرایی است که گازهای خروجی را از محفظه احتراق به لوله اگزوز منتقل می‌کند. بیشتر مانیفولدها از جنس چدن (Cast Iron) و یا چدن گرده‌ای (Nodular Iron) و برخی نیز از جنس فولاد ضد زنگ هستند. مانیفولد خروجی به ازای هر خروجی در سر سیلندر موتور، یک دریچه خروجی را داراست که در نهایت همه وارد یک مجرا می‌شوند. سطح این قطعه را به گونه‌ای توسط ماشین کاری صیقلی می‌کنند تا کاملاً منطبق بر سطح دریچه‌های خروجی سر سیلندر شود. البته برای جلوگیری از هرگونه نشتی از یک واشر مخصوص نیز استفاده می‌شود. این واشرها اغلب از جنس مس و یا نوعی مواد نسوز هستند. البته شایان ذکر است که در موتور خطی مانیفولد در کناره موتور قرار می‌گیرد و در موتور Vشکل به هر یک از بلوکه‌های سیلندر یک مانیفولد دود نصب می‌شود.

مبدل کاتالیزوری
آلاینده‌های اصلی خودرو از مونو کسیدکربن، هیدروکربن‌های سوخته نشده و اکسید نیتروژن تشکیل شده است. وقتی سوخت و هوا در محفظه سوخت با یکدیگر ترکیب می‌شوند، محصولات فرعی این احتراق کربن، دی اکسید کربن، مونو کسید کربن و بخار آب است. سوخت خودرو یک ماده قابل اشتعال هیدرو کربنی است که حاوی هیدروژن و کربن است و با توجه به اینکه فرآیند احتراق در محفظه سوخت هیچ‌گاه کامل انجام نمی‌شود همیشه مقداری هیدروکربن‌های سوخته نشده باقی می‌ماند. اکسید نیتروژن هم ناشی از ترکیب نیتروژن و اکسیژن موجود در دمای بالای محفظه سوخت است. از این رو در سیستم اگزوز از قطعه‌ای به نام مبدل کاتالیزوری استفاده می‌شود که وظیفه اصلی آن تجزیه گازهای اشاره شده است. این تجزیه از طریق یک سری واکنش‌های شیمیایی در کاتالیزور انجام می‌شود و از این طریق میزان آلاینده‌ها به حداقل می‌رسد. دو نوع ساختار اصلی برای مبدل‌های کاتالیزوری وجود دارد که عبارتند از: بافت لانه زنبوری و مهره‌های سرامیکی. اکثر خودروهای امروزی از ساختار لانه زنبوری بهره می‌برند.
مبدل کاتالیزوری شامل پوسته‌ای از فولاد ضد زنگ، عایق حرارتی و نیز محفظه‌ای به شکل کندو است که داخل آن از فلزات گران‌بهایی مانند پلاتین و رودیم پر شده است. در تماس گازهای خروجی با فلزات گران‌بها طی یک واکنش شیمیایی، آلاینده‌ها به گازهای کم خطرتر تبدیل می‌شوند.

نگه‌دارنده‌های اگزوز (Exhaust Brackets)
اجزای مختلف سیستم اگزوز در طول خودرو از ابتدا تا انتهای مسیر توسط نگه دارنده‌هایی ثابت می‌مانند. جنس این نگه دارنده‌ها از لاستیک است که مانع از لرزش سیستم اگزوز (به دلیل خاصیت طبیعی لاستیک در کنترل لرزش‌ها) می‌شود.

لوله خروجی (Exhaust Pipe)
این لوله، گازهای خروجی بین مانیفولد و کاتالیست را منتقل می‌کند. از وظایف دیگر لوله خروجی کاهش صدای تولید شده است.

انباره اگزوز یا صدا خفه کن (Muffler)
با توجه به اینکه فرآیند احتراق، مجموعه ای از انفجارت است که منجر به تولید صداهای زیادی می‌شود از این رو در سیستم اگزوز از قطعه‌ای به نام انباره اگزوز یا صدا خفه کن استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی این قطعه کاستن سرعت گازهای خروجی و بی صدا کردن آن‌ها است. صدا خفه کن باید طوری طراحی شود که گازهای خروجی موتور در آن به آهستگی انبساط یافته و به اندازه کافی از انرژی حرارتی آن کاسته شود. همچنین باید فشار منفی در آن به حداقل برسد. فشار منفی از خروج گازهای اگزوز جلوگیری کرده و تخلیه کامل دود را با اشکال روبه‌رو می‌کند که نتیجه آن افت قدرت مفید موتور خواهد بود. به همین دلیل باید در زمان طراحی بخش صدا خفه کن در اگزوز توازنی میان میزان کاهش صدای گازهای خروجی و میزان فشار منفی ایجاد شده وجود داشته باشد. گاهی برای بی‌صدا کردن دودها از دو صدا خفه کن (به خصوص در موتورهای پر قدرت) استفاده می‌شود. هر بار با توجه به جنس و ابعادش تُن صدای مخصوص به خود را دارد. در بعضی این انباره از موج‌گیر و نیز قطعاتی ازجنس فایبرگلاس جهت کاهش صدا در حین عبور گاز از آن‌ها استفاده می‌شود. در این حالت گازهای خروجی به طور مستقیم از لوله‌ای سوراخدار عبور می‌کنند و در حین عبور، انرژی جنبشی مولکول‌های گاز در اثر برخورد با دیواره جذب اطراف لوله گرفته می‌شود.


Resonator
این بخش نیز در حقیقت جزیی از صدا خفه کن است که معمولاً در بخش ابتدایی آن تعبیه می‌شود. Resonator با طولی مشخص طراحی شده است و با یک سوراخ به بخش اصلی متصل می‌شود. با چنین ساختاری، صدای اگزوز با فرکانس‌های خاص در این بخش مستهلک می‌شوند و صدای ورودی به صدا خفه کن اصلی کاهش پیدا می‌کند.

سنسور اکسیژن Oxygen sensor
بیشتر خودروهای انژکتوری جدید از سنسور اکسیژن جهت تعین مقدار اکسیژن موجود در سیستم اگزوز بهره می‌برند. بر مبنای داده‌های ارسالی از این قطعه ECU میزان بهینه ترکیب هوا و سوخت را در موتور خودرو برای مناسب‌ترین مقدار ترکیب مشخص می‌کند. این سنسور یا در مانیفولد و یا در نزدیکی لوله خروجی تعبیه می‌گردد.

لوله اگزوز Tail Pipe
این لوله گازهای گذرانده شده از Muffler را برای خروج از سیستم و در نهایت رها کردن در محیط خارج منتقل می‌سازد. در بسیاری از خودروها از لوله‌های اگزوز چند لایه استفاده می‌شود. در لوله‌های دو لایه، یک لایه درون لایه دیگر قرار دارد. در لوله‌های سه لایه، یک لایه پلاستیکی بین دو لایه فلزی قرار دارد. هر دو نوع لوله می‌توانند شدت صدای لوله اگزوز را که در بعضی از سیستم‌های تخلیه مشاهده می‌شود، کاهش دهند.

دلایلی برای خرابی سیستم اگزوز
با توجه به اینکه سیستم اگزوز در زیر موتور و شاسی خودرو تعبیه شده است بنابراین عوامل طبیعی چون سنگ، کثیفی، آب و دیگر خطرات موجود در سطح جاده موجب خرابی آن می‌شود. در داخل سیستم نیز تغیرات بالای دمایی به همراه ترکیب گازهای حاصل از احتراق و رطوبت موجود در سیستم‌، باعث پیدایش نوعی اسید می‌شود که خوردگی سطوح فلزی سیستم را به همراه دارد.
نحوه رانندگی نیز تأثیر بسزایی در طول عمر سیستم اگزوز دارد به طوری که رانندگی در مسیرهای طولانی با توقف‌های کم در مقایسه با رانندگی در مسیرهای کوتاه و نامنظم موجب طول عمر بیشتر سیستم اگزوز می‌شود. علت ان امر این است که در سفرهای کوتاه مدت Muffler به دمای حرارتی بالا برای خشک شدن نمی‌رسد بنابراین آب و اسید به جا مانده فرآیند زنگ زدن را افزایش می‌دهند.

علایم خرابی سیستم اگزوز
- خودرو شما در مقایسه با قبل در هنگام کار کردن موتور صدای بیشتری دارد.
- اثرات خوردگی و زنگ‌زدگی در سیستم اگزوز شما قابل مشاهده است.
- از سیستم اگزوز خودرو شما صداهایی مانند برخورد فلز با فلز شنیده می‌شود
- وقتی سوراخ و ترک در سیستم اگزوز قابل مشاهده باشد. در بدترین حالت بوی دود و گازهای داخل موتور داخل اتومبیل به مشام می‌رسد.