PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انتقال قدرت دستی


روابط عمومی آکو فروم
12-21-2009, 12:19 AM
انتقال قدرت دستی
هنگام رانندگی با اتومبیل دنده دار ممکن است با چنین سوالاتی روبه رو شوید:
●چه ارتباطی بین حرکت H مانند دنده و چرخ دنده های درون جعبه دنده وجود دارد؟ وقتی دنده را عوض می کنید چه چیزی درون جعبه دنده جا به جا می شود؟
●وقتی راننده در عوض کردن دنده اشتباه می کند، صدای قیژقیژ شنیده می شود. واقعا چه اتفاقی می افتد؟http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-intro.jpg
●اگرهنگامی که راننده در بزرگراه مشغول رانندگی با سرعت بالا است ، ناگهان دنده را به عقب بزند چه اتفاقی می افتد؟ آیا ممکن است کل جعبه دنده متلاشی شود؟
در این مقاله، با بررسی سیستم انتقال قدرت دستی به این سوالات و حتی سوالات بیشتری در این زمینه پاسخ داده می شود.
اول از همه باید بدانید که ، اتومبیل ها به علت ساختار موتورهای بنزینی به جعبه دنده احتیاج دارند. هر موتوری یک خط قرمز دارد (ماکزیمم دور موتور که اگربیش از این مقدار دور داشته باشد متلاشی می شود)
در ضمن اگر قسمت " اسب بخار چگونه کار می کند؟ " را بخوانید ، می فهمید دور موتوری که در آن قدرت و گشتاور در ماکزیمم خود هستند دامنه ی محدودی دارد. برای مثال ، یک موتور ممکن است ماکزیمم توان خود را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست آورد. سیستم انتقال قدرت این امکان را ایجاد می کند که با کم و زیاد شدن سرعت خودرو نسبت دنده بین موتور و چرخ های خودرو تغییر کند. در واقع شما دنده را عوض می کنید تا موتور زیر خط قرمز بماند در حالی که دور موتور نزدیک به دور آن در بهترین حالت عملکرد است.
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-section.jpg
به طور ایده آل ، جعبه دنده باید آنقدر در نسبت دنده ها قابلیت تغییر داشته باشد که موتور بتواند همیشه با تعداد دور مربوط به بهترین شرایط عملکرد خودش بچرخد. این ایده ی مربوط به CVT ها است.

یک CVT تقریبا دامنه ی نا محدودی از نسبت دنده ها دارد. در گذشته CVT ها در هزینه ، اندازه وقابلیت اطمینان توانایی رقابت با سیستم های 4 و5 سرعته را نداشتند در نتیجه به ندرت در خودرو های تولید شده مشاهده می شدند. امروزه ، پیشرفت در زمینه ی طراحی ، CVT ها را متداولتر کرده است. Toyota pruis یک خودروی هیبریدی است که در آن از CVT استفاده شده است.
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-diagram.gif
جعبه دنده از طریق کلاچ به موتور وصل شده است. بنا براین محور ورودی جعبه دنده با همان تعداد دورهای موتور می چرخد.
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-model.jpg
یک جعبه دنده ی ۵ سرعته یکی از ۵ نسبت دنده را برای محور ورودی به کار می گیرد تا تعداد دور متفاوتی در محور خروجی ایجاد کند.
http://persiankhodro.googlepages.com/transmission-table.JPG
برای اطلاعات بیشتر قسمت CVT چگونه کار می کند را بخوانید.
حال به یک جعبه دنده ی ساده نگاه کنید:
برای فهمیدن ایده ی اصلی یک جعبه دنده ی استاندارد ، به دیاگرام زیر که مربوط به یک جعبه دنده ی دو سرعته و ساده در حالت خلاص است توجه کنید:
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-simple.gif
حال هر یک از اجزای دیاگرام را بررسی می کنیم:
●محور سبز رنگ از طریق کلاچ از موتور خارج شده است.چرخ دنده و محور سبز رنگ به هم متصلند و یک واحد مجزا را تشکیل می دهند.(کلاچ وسیله ایست که امکان اتصال و قطع اتصال موتور و جعبه دنده را ایجاد می کند.وقتی که پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال موتور و جعبه دنده قطع می شود در نتیجه موتور حتی در حالت خلاص کار می کند. با رها کردن پدال ، موتور و محور سبز مستقیمآ به هم وصل می شوند ، به این ترتیب چرخ دنده ومحور سبز با همان تعداد دور موتور می چرخند.)
●محور قرمز وچرخ دنده ها میل هرزگرد نام دارد. محور وچرخ دنده ها مانند قسمت قبل به هم متصل اند ویک واحد مجزا را ایجاد می کنند. در نتیجه همه ی چرخ دنده های روی هرزگرد و حتی خود میل مانند یک واحد می چرخند.محور سبز و قرمز رنگ از طریق چرخ دنده هایشان مستقیمآ به هم متصل اند در نتیجه با چرخش محور سبز ، محور قرمز هم شروع به حرکت می کند. بدین ترتیب میل هرزگرد ، قدرتش را با درگیر شدن کلاچ از موتور می گیرد.
●محور زرد رنگ یک محور هزارخار است که مستقیمآ بوسیله ی دیفرانسیل به میل گاردان وصل شده وسپس به چرخ های خودرو متصل است.اگر چرخ ها در حال حرکت باشند ، محور زرد هم متحرک خواهد بود.
●دنده های آبی رنگ روی یاتاقان سوارند و بر روی محور زرد رنگ می چرخند.اگر موتور خاموش باشد ولی اتومبیل با دنده ی خلاص در حال حرکت ، محور زرد می تواند داخل دنده ی آبی بچرخد با وجود اینکه دنده ی آبی و میل هرزگرد ساکن اند.
●حلقه ((collar یکی از دو دنده ی آبی را به میل گاردان زرد رنگ متصل می کند. حلقه بوسیله ی هزارخار مستقیمآ به محور زرد مرتبط است و با آن حرکت می کند.به علاوه میتواند برای درگیر کردن هر یک از دنده های آبی روی محور زرد به چپ و راست بلغزد. دندانه های روی حلقه(dog teeth) در سوراخ های روی دنده ی آبی قرار می گیرند و آنها را درگیر می کنند.

دنده یک:
تصویر زیر نشان می دهد که چگونه در دنده ی یک ، حلقه، چرخ دنده ی آبی سمت راست را درگیر می کند:
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-simple-2.gif
در این تصویر ، محور سبز موتور، میل هرزگرد را میچرخاند که خود دنده ی آبی سمت راست را می چرخاند.این دنده انرژی را از طریق حلقه به میل گاردان منتقل می کند.بدین ترتیب اگر دنده ی آبی سمت چپ در حال چرخش باشد اما روی یاتاقانش به حالت هرز بگردد ، هیچ تاثیری روی محور زرد ندارد.

وقتی حلقه بین دو دنده قرار دارد(حالت شکل اول) دنده خلاص است و هر دو دنده ی آبی روی محور زرد به حالت هرز، با سرعت های متفاوت ، بسته به نسبتشان با میل هرزگرد ، می گردند.

از این بحث نتایج زیر بدست می آید:
●وقتی دنده بد عوض می شود ، صدایی که به گوش میرسد ، صدای گیرافتادن دندانه های دنده ها نیست چون همانطور که در شکلها می بینید دندانه ها همیشه کاملآ درگیر هستند .در واقع صدایی که شنیده می شود نتیجه ی تلاش ناموفق دندانه های حلقه( (dog teeth برای گیر انداختن سوراخ های بدنه ی دنده ی آبی است.
●جعبه دنده ای که اینجا نشان داده شده سیستم "همگام ساز" (بعدا توزیح داده خواهد شد) ندارد.بنابراین باید دو کلاچه دنده عوض کنید.این روش دنده عوض کردن در خودرو های قدیمی تر معمول بوده هر چند الآن هم در بعضی ماشین های مسابقه استفاده می شود.در این روش اول پدال کلاچ را یک بار فشار می دهید تا اتصال جعبه دنده و موتور قطع شود، این کار فشار را از روی دندانه های حلقه( (dog teeth بر می دارد و می توانید حلقه را به حالت خلاص در آورید.بعد پدال را آزاد می کنید و دور موتور را بالا می برید تا به سرعت مناسب برسید.سرعت مناسب،تعداد دوری است که موتور باید در دنده ی بعدی بزند.روش کار به این ترتیب است که دنده ی آبی مربوط به دنده ی بعدی و حلقه با سرعت یکسان بچرخند تا دندانه های حلقه( (dog teeth درگیر شود.سپس پدال را برای بار دوم فشار می دهید و حلقه را در دنده ی جدید قفل می کنید.همانطور که از نام "دو کلاچه" پیداست برای هر بار عوض کردن دنده باید دوبار کلاچ را فشار داده و آزاد کنید.
●می توان دید که چگونه حرکت خطی کوچک دسته ی دنده باعث تعویض دنده می شود.دسته ی دنده میله ای را که به ماهک وصل است حرکت می دهد.ماهک حلقه را روی محور زرد حرکت می دهد تا یکی از دو دنده را درگیر کند.

روابط عمومی آکو فروم
12-21-2009, 12:21 AM
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-5speed-gears.gif
کلآ ٣ ماهک وجود دارد که با ٣ میله ی متصل به دسته دنده کنترل می شوند.اگر از بالا به میله های تعویض دنده نگاه کنیم در حالت های دنده عقب ، یک و دو به شکل زیر اند:
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-5speed-forks.gif
به یاد داشته باشید که دسته دنده در وسطش یک نقطه ی چرخش دارد.وقتی در حالت دنده یک ،دسته دنده را به جلو حرکت می دهید درواقع ماهک و میله ی دنده ی یک جا به عقب می کشید.
وقتی که به چپ و راست حرکت می دهید در واقع ماهک های مختلف(و درنتیجه حلقه های متفاوت)را در گیر می کنید.از طرفی جلو و عقب بردن دسته دنده حلقه را با یکی از دنده ها درگیر می کند.
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-reverse.gif
دنده عقب به کمک یک دنده ی کوچک کمکی شکل می گیرد(بنفش).دنده ی آبی عقب در این شکل همیشه خلاف جهت سایر دنده های آبی حرکت می کند.در نتیجه عقب زدن دنده وقتی خودرو به جلو حرکت می کند ممکن نیست.در ضمن دندانه های حلقه( (dog teeth در این جریان اصلآ در گیر نمی شود اگرچه صدای زیادی ایجاد می کنند.
همگام سازها:
سیستم انتقال قدرت دستی در ماشین های مسافربری جدید برای رفع نیاز دو بار کلاچ گرفتن از همگامسازها کمک می گیرد.روش کار یک همگام ساز به این صورت است که باعث می شود دنده و حلقه قبل از اتصال دندانه های حلقه( (dog teeth تماس اصطکاکی داشته باشند.این باعث می شود تا سرعت دنده و حلقه انطباق زمانی پیدا کند قبل از اینکه دندانه ای در گیر شود.مانند شکل زیر:
http://static.howstuffworks.com/gif/transmission-synchronizer.gif
مخروط روی چرخ دنده ی آبی در سوراخ مخروطی شکل حلقه قرار می گیرد و اصطکاک بین مخروط و حلقه ،چرخ دنده و حلقه را همگام می کند.سپس حلقه به گونه ای می لغزد که دندانه های حلقه( (dog teeth دنده را درگیر کند.
البته هر تولید کننده ی ابزارهای انتقال قدرت و همگام ساز را به روشهای متفاوتی تولید می کند اما ایده ی کلی همانطور است که شرح داده شد.

MATIN
11-14-2014, 11:02 PM
عیب‌یابی خودرو به زبان ساده
انتقال قدرت با اعمال شاقه
عصرخودرو: همانطور که می‌دانید مجموعه انتقال قدرت 2وظیفه‌ عمده دارد؛ انتقال قدرت تولیدی موتور به چرخ‌ها و تغییر مقدار گشتاور خروجی. موتور خودرو در شرایط مختلف توان و گشتاور متناسبی را تولید می‌کند که وظیفه‌ تبدیل کردن آنها بر عهده گیربکس یا جعبه دنده است‌.

جعبه دنده با قطعه واصلی به اسم کلاچ به فلایویل موتور وصل می‌شود. کلاچ دستگاهی است که در زمان تعویض دنده برای سهولت در درگیری چرخ دنده‌های جعبه دنده با هم، ارتباط بین موتور و جعبه دنده را با فشردن پدال توسط راننده یا به طور خودکار توسط خودروهای کلاچ اتوماتیک، قطع می‌کند. در خودروهایی که مکانیسم تعویض دنده آنها دستی است و کلاچ آنها مکانیکی است، به طور میانگین در هر 100کیلومتر رانندگی در مسیرهای شهری پر ترافیک، بیش از 700 بار عمل تعویض دنده با گرفتن کلاچ انجام می‌شود. پس از ورود نیروی موتور از شفت ورودی جعبه دنده به چرخ دنده‌ها و تغییر گشتاور با کمک چرخ دنده‌های داخلی و به دو طریق دستی یا اتوماتیک، از شفت خروجی جعبه دنده به دیگر قسمت‌های مجموعه منتقل می‌شود. اگر خودرو دارای میل گاردان باشد، قدرت خروجی جعبه دنده پس از گذر از آن به دیفرانسیل وارد می‌شود اما اگر میل گاردان از مجموعه انتقال قدرت حذف شده باشد و یا به بیان دیگر خودرو دیفرانسیل جلو باشد، قدرت مستقیما از جعبه دنده به دیفرانسیل وارد می‌شود. میل گاردان میله‌ای است با طول زیاد و از جنس فولاد مقاوم که گشتاور را جابه‌جا می‌کند. این میله گاهی توپر و گاهی نیز تو خالی ساخته می‌شود. دیفرانسیل دیگر عضو مهم این بخش است که دارای چرخ دنده با ضرایب مختلف است. دیفرانسیل 3 وظیفه عمده دارد: 1-تغییر 90 درجه‌ای زاویه گردشی گاردان یا جعبه دنده به کمک دو چرخ دنده پینیون و کرانویل 2- ازدیاد گشتاور 3- تعدیل دور چرخ‌های محرک برای سهولت در گذر از شعاع پیچشی. به دو سر دیفرانسیل میله‌های پلوس وصل می‌شود که گشتاور خروجی دیفرانسیل را پس از انجام بهینه‌سازی و تغییر زاویه به چرخ‌ها منتقل می‌کند و نهایتا خودرو حرکت می‌کند. به طور کلی قدرت موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل می‌شود، در آنجا با تغییر گشتاور، قدرت خروجی یا از طریق میل گاردان یا مستقیم به دیفرانسیل می‌رود، در آنجا هم زاویه تغییر و گشتاور افزایش می‌یابد و از طریق پلوس قدرت موتور به چرخ‌ها می‌رسد.

صدا دادن دیفرانسیل
پینیون و کرانویل سائیدگی دارند. باید فاصله مناسب بین آنها را تنظیم کنید.
بلبرینگ‌ها در اثر عدم تحمل فشار غیر استاندارد، شکسته‌اند.
پینیون و کرانویل لق هستند.
به دلیل خوردگی پینیون و کرانویل، دیفرانسیل در سرعت‌های بالا صدا می‌دهد.
دنده‌های هرزگرد روی شفت هرزگرد یا دنده‌های سر پولس در بخش هوزینگ سفت هستند و باعث ایجاد صدا در زمان پیچیدن می‌شوند.
دنده‌های داخلی دیفرانسیل و واشرها خراب هستند و ایجاد صدا هنگام پیچیدن را به دنبال دارند.
شکستن و سائیدگی بلبرینگ‌ها یا چرخ دنده‌ها، سبب تولید صدای ضربه و کوبیدن می‌شوند.

بریدن پلوس
فشار غیر‌استاندارد به پلوس‌ها وارد شده است.
فرسودگی پلوس باعث ترک خوردن آن شده است.
در اثر فشار زیاد و یا ضربه، پلوس تاب برداشته است.
پوسته دیفرانسیل تاب برداشته و روی پلوس اثر گذاشته است.

تعویض مشکل دنده‌ها
مخزن کلاچ نشتی دارد و روغن کم می‌کند.
مدارات روغن کلاچ نیاز به هواگیری دارند.
تاب برداشتن دیسک کلاچ را بررسی کنید.
بین بلبرینگ و آسیابک لقی وجود دارد.
جعبه یا گلدانی در یک امتداد قرار ندارند.
صفحه کلاچ چرب،کثیف و یا سوخته شده است.
پدال و متعلقات از تنظیم خارج شده‌اند.
دیسک کلاچ لقی دارد.
پوسته گلدانی خارج از مرکز است.
سیم کلاچ قطع شده یا معیوب است.
کشویی جعبه دنده و یا توپی سنکرونیزور معیوب است.
روغن در حد مورد نیاز تحت فشار قرار نمی‌گیرید و باعث حرکت نکردن دو‌شاخه کلاچ و با حرکت ضعیف آن می‌شود.