PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : همه چیز درباره ی میل لنگ


Tondkar
12-20-2009, 06:33 PM
همه چیز درباره ی میل لنگ
میل لنگ دارای شکل فضایی خاصی است که با توجه به تعداد لنگ‌هایش با یکدیگر تفاوت می‌کنند. ساده‌ترین میل‌لنگ ، میل‌لنگ یک موتور تک سیلندر است. که دارای یک لنگ در وسط و دو تکیه گاه در طرفین است.
ریشه لغوی

میل لنگ یک کلمه فارسی است و بیانگر میله‌ای است که از حالت ضخیم خارج شده است. معنای کاربردی میل لنگ عبارتست از یکی از قطعات موتور که باعث می شود قدرت چرخشی تولید شود.

برای آنکه تصوری از شکل فضایی میل لنگ داشته باشید. یک ***** دستی را تصور کنید. که قسمت دستگیره آن همان لنگ و طرفین آن (که در یک راستا قرار داند) تکیه گاههای میل لنگ می‌باشند. تعداد لنگ‌های میل لنگ متناسب با تعداد سیلندرهای یک موتور است. بدین شکل که پیستون قرار گرفته در داخل هر سیلندر به یکی از لنگهای میل لنگ متصل می‌گردد. البته این حالت در موتورهای پیستونی که سیلندرهای آنها به شکل ردیفی قرار گرفته‌اند صادق است.

در موتورهای پیستونی v شکل (موتورهای خورجینی) تعداد لنگ‌های میل لنگ معمولا 2/1 تعداد سیلندرهای موتور است. و به هر لنگ دو پیستون متصل می‌گردد. هدف از استفاده از میل لنگ در موتور اینست که حرکت دورانی تولید گردد. برای مثال همان ***** دستی را در نظر بگیرید. در حالیکه که دستگیره ***** با استفاده از دست چرخانده می‌شود. در این حالت دستگیره یک مسیر دایره‌ای شکل طی می‌کند. در حالیکه نوک‌ متر در سر جایش در محل ایجاد سوراخ باقی مانده است و تنها در آنجا چرخش می‌کند (دستگیره بر روی محیط دایره سیر می‌کند و نوک متر در مرکز دایره قرار دارد.).

در موتورهای پیستونی می‌توان نیروی پیستون را به نیروی دست تشبیه کرد که باعث به حرکت در آوردن قسمت لنگ می‌شود (البته اینکار به کمک شاتون انجام می‌پذیرد). هر چند که حرکت پیستون به شکل رفت و برگشتی است، لیکن به علت چرخش قسمت لنگ در میان سر بزرگ شاتون این حرکت به شکل چرخشی در می‌آید و در نهایت ما چرخش مطلوب خوبی را از سر میل لنگ می‌گیریم که می‌توان آنرا به نوک ***** تشبیه کرد.
ساختمان میل لنگ
اغلب میل لنگ‌ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به رویش آهنگری ساخته می‌شود. البته در تعداد معدودی از موتورهای چند سیلندره که با دورهای بالا کار می‌کند میل لنگ را با استفاده از روش ریخته گری می‌سازند که در مواد آن نسبتا مقادیر زیادی از کربن و مس را بکار می‌برند. اجزای میل لنگ از محورهای اصلی ، لنگ‌ها یا محورهای اصلی لنگ ، بازوهای لنگ ، و وزنه‌های تعادل تشکیل شده است.

لنگ‌ها
لنگ‌ها قسمت‌هایی از میل لنگ می‌باشند که بر روی خط محور اصلی میل لنگ قرار نگرفته‌اند (مثل دستگیره چتر) و انتهای بزگ شاتون به آنها متصل می‌گردد. تعداد لنگ‌ها در موتورهای ردیفی برابر با تعداد سیلندرهای و در موتورهای v شکل نصف تعداد سیلندرها است.

محورهای اصلی
محورهایی از میل لنگ می‌باشد که با خط محوری اصلی میل لنگ هم مرکز می‌باشند این محورها در محفظه میل لنگ درون یا تاقانون‌های ثابت قرار گرفته و با اتکا به آنها می‌چرخند هر یاتاقان ثابت از دو نیمه یا تاقان تشکیل شده است. که نیمه بالایی آن که نیمه ثابت نامیده می‌شود. با بدنه موتور و در محفظه میل لنگ بصورت یکپارچه ریخته گری شده است و نیمه پایینی بوسیله دو عدد پیچ و مهره در نیمه بالایی متصل می‌گردد. غالبا تعداد محورهای اصلی میل لنگ در موتورهای مختلف (حتی با تعداد سیلندرهای برابر) فرق می‌کند.

بازوهای لنگ
قسمت‌هایی از میل لنگ می‌باشند که محورهای اصلی میل لنگ را به لنگ‌ها وصل می‌کنند البته بازوهای لنگ با وزنه‌های تعادل (که در پی خواهد آمد) بصورت یکپارچه هستند.

وزنه‌های تعادل
در وزنه‌های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون استفاده می‌شود وزنه‌های تعادل در مقابل لنگ‌ها قرار می‌گیرند.
میل لنگ‌ها را می‌توان براساس تعداد لنگهایشان یا محورهای اصلی و غیره طبقه بندی کرد اما اصولا برای میل لنگ‌ها طبقه بندی خاصی وجود ندارد و تفاوت‌های آنان و به نحوه استفاده و هدف از ساخت آنها بر می‌گردد آنچنانکه اندازه میل لنگ ، تعداد محورهای اصلی، تعدا لنگها و طرز قرار گرفتن لنگ‌ها بر روی میل لنگ همگی به نوع ، اندازه و دور موتور ، موتور مورد نظر بستگی دارد.

سایر متعلقات
به قسمت جلو میل لنگ چرخ دنده‌ای متصل است که معمولا چرخ دنده ، میل بادامک و یا سایر چرخ دنده‌های مورد لزوم را به حرکت در می‌آورد. در جلو این چرخ دنده یک پولی قرار می‌گیرد که برای به حرکت در آوردن ژنراتور (یا آلترناتور) و پمپ آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. و در انتهای پشتی میل لنگ صفحه‌ای وجود دارد که فلایویل را بوسیله پیچ بر روی آن نصب می‌کنن

MAHDI-TONDAR
11-06-2011, 11:58 PM
اگر به سيكل كاري موتور نگاهي دقيق بياندازيم، مشاهده مي كنيم كه پرفشارترين قسمت سيكل مرحله احتراق است. در مرحله احتراق مخلوط هوا و سوخت در اثر جرقه شمع منفجر شده و توليد قدرت مي كند. در اين مرحله تمامي فشار احتراق بر روي پيستون و رينگ هاي آن مي باشد، اما در بسياري مواقع اين فشار احتراق از روي پيستون ها به زير محفظه احتراق راه پيدا مي كند. در اين شرايط گازهاي حاصل از احتراق به علت عدم آب بندي رينگ ها با پيستون وارد محفظه ميل لنگ مي شود. درنتيجه مي توانند به راحتي با روغن موجود در اين ناحيه تركيب شده و توليد مواد مضري براي محيط زيست كند. يكي از مهمترين گازهايي كه مي تواند در اين منطقه توليد تركيبات سمي و خطرناك كند ( CH ) يا هيدروكربن هاي نسوخته مي باشد. اگر اين گاز در مدت زماني طولاني در داخل محفظه ميل لنگ باقي بماند با روغن به راحتي تركيب شده و توليد تركيب خاص به نام لجن مي كند. اين لجن در ته محفظه ميل لنگ و يا همان كارتل جمع مي شود و مشكلات متعددي را ايجاد مي كند. اولين مشكلي كه اين مواد به وجود مي آورند، عدم روغنكاري مناسب است كه باعث آسيب شديد موتور مي شود. اين مواد مي تواند از ته كارتل كنده شده و در مجاري روغن كاري گير كنند، درنتيجه مانع از رسيدن روغن به نقاط مورد نياز مي شوند.
به طور مثال ياتاقان ها يكي از حساس ترين مكان ها مي باشند كه در صورت كمي كاهش فشار روغن آسيب مي بينند. روغن به ياتاقان ها از مجاري بسيار باريكي مي رسد كه مي تواند به راحتي مسدود شوند. در صورت وجود اين لجن ها در جريان روغن، كافي است تا يكي از مجاري روغن مسدود شود تا ياقاتان ها به راحتي خراب شوند. همچنين كيفيت روغن كاري نيز با وجود اين مواد پايين مي آيد. وقتي ميزان اين لجن ها در روغن كمي زياد شود، دماي روغن نيز به شدت بالا مي رود.
بالا رفتن دماي روغن يعني بالا رفتن دماي كل موتور، كاهش بازده و در نهايت آسيب ديدن بسياري از قطعات. اما ديگر مشكل اين لجن ها، آلودگي شديد محيط زيست است كه حتي از گازهاي مضر اگزوز نيز خطرناك تر است. اين مواد حالت خورندگي و اسيدي داشته و مي توانند بسيار خطرناك باشند. اما براي جلوگيري از توليد اين مواد، قبل از دهه 1960، موتورهاي بنزيني داراي يك لوله تخليه و يا تهويه محفظه ميل لنگ بودند كه سر ديگر لوله به صورت آزاد قرار دارد و گازهاي مضر درون محفظه را به محيط اطراف خود منتشر مي نمود. اما در سال 1952، انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا كشف كرد كه يكي از اصلي ترين عوامل توليد دود و مه صبحگاهي، هيدروكربن هاي نسوخته مي باشد كه يكي از عوامل اصلي آنها گازهاي محفظه ميل لنگ مي باشد. از اين رو سيستم تهويه مثبت محفظه ميل لنگ ( PCV ) در آمريكا اختراع شد و براي اولين بار در تمامي آمريكايي و سراسر جهان روي خودروها نصب گرديد. سپس به عنوان يك سيستم استاندارد و الزامي از سال 1966 روي تمامي خودروها نصب شد. اين سيستم به دو صورت نصب مي شود:
1-سيستم تهويه با ايرفيس ثابت
2-سيستم تهويه با سوپاپ جريان متغير
سيستم دوم امروزه بيشترين كاربرد را دارد. اين سيستم داراي مشكل كمتر و استفاده ساده تري است. توضيح نحوه كار اين دو سيستم احتياج به فضاي زيادي دارد كه در اينجا فرصتي براي آن وجود ندارد. اين سيستم در عين سادگي، نقش مهمي در بهبود نحوه كار موتور مي گذارد.
منبع: FORCAR