PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : 10 توصيه براي زمستانه كردن خودرو


روابط عمومی آکو فروم
12-16-2009, 12:49 AM
10توصيه براي زمستانه كردن خودرو



از آنجا كه فصل زمستان در راه است بايد خودروي خود را براي رويارويي با هواي سرد، بارش برف و جاده*هاي لغزنده آماده كنيم. بنابراين در ادامه توصيه*هايي براي رانندگان و كاربران وسايل نقليه ذكر مي*شود:
1. روغن خودرو را تعويض كنيد: اگر روغن خودرو از نوع چهار فصل (مولتي گريد) نيست آن را تعويض كرده و از روغن*هاي زمستانه و يا چهار فصل استفاده كنيد. در اين صورت صبح*ها و زماني كه خودروي شما سرد است راحت*تر روشن مي*شود. البته لازم است فيلتر نيز همزمان تعويض شود.
2. ضد يخ را بازديد كنيد: ضد يخ موجود در سيستم خنك*كاري موتور بايد هر 2 سال يكبار تعويض شود. بنابراين اگر سال گذشته آن را تعويض نكرده*اند، اكنون آن را تعويض كنيد. ضمن تعويض مايع خنك*كاري موتور مي*توانيد وضعيت سيستم خنك*كاري را از جمله زنگ*زدگي، پوسيدگي و ميزان خنك*كاري بازديد كنيد.
3. برف پاك*كن شيشه جلو را تعويض كنيد: معمولاً عمر مفيد برف پاك*كن*ها يك سال است. شايد بتوان با گرم كردن و بر روي شيشه قرار دادن عملكرد آنها را بهبود بخشيد، اما پس از اولين يخ*بندان مجدداً به حالت غيرمطلوب باز مي*گردند. بهتر است در ابتداي فصل پائيز آنها را تعويض كنيد تا در پاييز و زمستان از آن بهره ببريد.
4. فيلتر سوخت را تعويض كنيد: در هر ساعت كاركرد موتور مقدار خيلي زيادي بنزين از فيلتر سوخت عبور مي*كند. اين فيلتر مواد زائد و مقدار كمي آب را از بنزين جدا مي*كند. اين مقدار آب در زمستان در اثر يخ زدن موجب مسدود شدن مسير بنزين و عدم ارسال سوخت كافي به سيلندرها شود.
5. شمع*هاي موتور را تعويض كنيد: تعويض شمع*هاي فرسوده نه تنها در مصرف سوخت بلكه در سهولت روشن شدن موتور، تأثير مي*گذارد.
6. تسمه موتور را بازديد و تعويض كنيد: تسمه(هاي) موتور به تسمه*اي اطلاق مي*شود كه دينام، واتر پمپ و پمپ هيدروليك را به حركت در مي*آورد.
7. چراغ*ها و فيوزها را بازديد كنيد: هوا در زمستان زودتر تاريك مي*شود، بنابراين بيشتر به نور چراغ*ها احتياج داريد. بهتر است از صحت عملكرد آنها و همچنين سالم بودن فيوزها اطمينان پيدا كنيد. همواره يك جفت از لامپ*هاي مربوط به ترمز و چندفيوز مختلف را به عنوان يدكي همراه داشته باشيد.
8 . گرمكن شيشه عقب را بازديد كنيد: گرمكن شيشه عقب باعث مي*شود بخار روي شيشه عقب بويژه در هواي مرطوب و باراني از بين برود. در زمستان در صورتي كه برف روي شيشه وجود دارد آن را پاك كنيد تا گرمكن بهتر عمل كند.
9. باتري خودرو را بازديد و در صورت نياز تعويض كنيد: باتري، واسطه*اي است كه عدم عملكرد آن ساعت*ها شما را در هواي سرد زمستان معطل مي*كند. مشكلات باتري معمولاً در تابستان ظاهر نمي*شوند، اما با سردي هوا باتري*هاي ضعيف و داراي مشكل نمي*توانند موتور را روشن كنند. اگر عمر مفيد باتري تمام شده بهتر است پيش از سردي هوا آن را تعويض كنيد (4 تا 5 سال). سيستم شارژ باتري خودرو را نيز بازديد كنيد.
10. لاستيك*هاي خودرو را بازديد كنيد: لاستيك*ها و آج روي آنها را بازديد كرده و در صورت نياز آنها را تعويض كنيد. اگر در منطقه*اي زندگي مي*كنيد كه زمستان سردي دارد و بارش برف زياد اتفاق مي*افتد از لاستيك*هاي مخصوص يخ و برف استفاده كنيد. لاستيك*هاي معمولي براي بارش*هاي كم و سبك برف مناسب مي*باشند اما براي برف*هاي سنگين و با ارتفاع زياد مناسب نيستند.

منبع:
www.autorepair.about.com

MATIN
12-26-2011, 11:24 PM
چگونه به استقبال زمستان برویم؟

دنياي‌خودروـ محمدحسن اسداللهي: يكي از مهمترين بحث‌هايي كه در مورد تمامي خودروها مطرح است، بحث سرما و نتايج آن است. در مطالب قبلي گفتيم كه با نزديك‌ شدن فصل زمستان و سرد شدن هوا نكاتي را بايد رعايت كرد كه نتايج آنها حركت راحت و بدون مشكل است. ريختن ضد يخ، بازديد مسير حركت آب، تست ترموستات و ... همگي عواملي هستند كه بايد در ابتداي فصل سرما كنترل شوند.
گفتيم كه ضد يخ يكي از مهمترين مايعاتي است كه بايد درون خودرو ريخته شود. اما يكي از مشكلاتي كه در هواي سرد بسياري از رانندگان با آن دست به گريبان هستند، بد روشن شدن خودرو در سر صبح است. وقتي راننده قصد دارد خودرو را در هواي سرد صبح روشن كند با مشكل مواجه است. به طوري كه در بعضي مواقع خودرو فقط بايد هل داده شود تا روشن گردد.
اين مشكل در قديم و خودروهاي كاربراتوري بسيار ديده مي‌شد، ولي در خودروهاي نسل جديد كه اكثراً انژكتوري هستند كمتر ديده مي‌شود، اما باز هم از مشكلات شايع تمامي خودروها است و حداقل هر راننده در زمستان يكي دو بار با اين مشكل دست و پنجه نرم كرده است. در خودروهاي كاربراتوري به دليل عدم تبخير سوخت در هواي سرد و تقطير آن در مانيفولد، خودرو دير روشن مي‌شد يا اگر زمان جرقه و اصطلاحاً برق خودرو تنظيم نبود، سر صبح خودرو بسيار بد روشن مي‌شد. سوختن يا ضعيف‌شدن ‌فيوز دلكو و آب شدن پلاتين از عواملي هستند كه مانع روشن‌شدن سريع خودرو مي‌شوند. تنظيم نبودن كاربراتور و سردي زياد هوا نيز از عواملي هستند كه بسيار تاثيرگذارند. اما رانندگان اين خودروها با كشيدن ساسات و تغيير نسبت هوا به سوخت در موقع خاموش كردن خودرو، شروع به كار خودرو و روشن شدن موتور را در سر صبح آسان‌تر مي‌‌كردند. سال گذشته زمستان بسياري سردي را گذرانديم كه دماي 24 - درجه بسياري از خودروهاي گران قيمت را نيز به علت عدم آگاهي دچار مشكل كرد. طوري كه هزينه‌هاي سنگيني را صاحبان خودرو متحمل شدند. بايد اعتراف كرد كاربراتور و سيستم‌هاي وابسته به آن امروزه كاربرد بسيار كمي دارند و بيشتر خودروها از انژكتور و سيستم‌هاي مربوط به آن استفاده مي‌كنند.
در اين خودروها كه همه چيز تحت كنترل ECU است و عمل‌ ساسات كردن نيز جزو اعمالي است كه ECU دستور آن را صادر مي‌كند. وقتي استارت زده مي‌شود ECU تشخيص مي‌دهد با توجه به دماي هوا، نسبت سوخت به هوا تغيير كند تا موتور به راحتي روشن شود. حال اگر ECU كار خود را به درستي انجام ندهد و نسبت هوا به سوخت تغيير نكند در حقيقت عمل ساسات انجام نشود بايد چند بار استارت زده شود تا موتور روشن گردد.
حال اگر باتري ضعيف باشد و سيستم برق‌رساني نيز دچار مشكل باشد، كار به هل‌دادن مي‌كشد. براي انجام عمل ساسات يا تغيير نسبت هوا به سوخت بايد دو عضو كار خود را به خوبي انجام دهند يكي ECU كه دستور را صادر مي‌كند و دومي عملگر كه دستور را اجرا مي كند. اين عملگر موتور پله‌اي يا استپر موتور است. موتور پله‌اي يك موتور بسيار كوچك است كه جريان هوا را كم يا زياد مي‌كند.
اين موتور جريان هواي كمي را در اختيار دارد كه توسط تنظيم آن مي‌تواند عمل ساسات را انجام دهد. وقتي موتور پله‌اي نتواند دستور ECU را درست اجرا كند و جريان هوا را تنظيم نكند، خودرو دير روشن مي‌شود.
عامل ديگر ECU است كه دستور را صادر مي‌كند. اگر ECU به موقع دستور را صادر نكرده و به استپر موتور دستور باز يا بسته‌شدن را ندهد باز هم خودرو دير روشن مي‌شود. البته كانكتورها و رابط‌هاي ميان اين دو نيز نقش مهمي را به عهده دارند.
اگر سيمي قطع شود و دستور ECU به استپر نرسد يا قطع و وصل شود مشكل بد روشني باز هم وجود دارد. اين نكته را بايد گفت استپر موتور در تمامي مواقعي كه موتور روشن است، كار مي‌كند و هميشه در حال تنظيم نسبت هوا به سوخت است تا آن را به حالت ايده‌ال برساند.
براي جلوگيري از اين مشكل بايد خودرو را در اول فصل سرما به نمايندگي مربوطه برد و از نحوه كار درست دو عامل و رابط‌ها با خبر شد. اگر مشكلي بود رفع شود و خودرو تنظيم شود تا دچار اين مشكل نشويد. سيستم برق نيز بايد چك شود تا جرقه به موقع زده شود. باتري بايد بتواند برق موردنياز را در سر صبح تامين كند، دينام، باتري را شارژ كرده تا با كمبود شارژ مواجه نشويد.
البته عواملي زيادي هستند كه مي‌توانند باعث بد روشني شوند كه اگر بخواهيم تمام آنها را ذكر كنيم بايد نصف اين شماره را به آنها اختصاص دهيم. مهمترين آنها همين دو عامل بود كه ذكر كرديم و نحوه برطرف‌كردن عيب را نيز گفتيم. اميدوارم هيچ موقع خودرويتان سر صبح در حالي كه مي‌خواهيد سريع به محل كارتان برسيد با مشكل روشن شدن مواجه نگردند.

MAHDI-TONDAR
01-27-2013, 01:53 PM
توصیه‌هایی برای آماده‌سازی خودرو در فصل سرما
دنیای‌خودرو- زمستان با تمام زیبایی‌ها و البته تعطیلات گاه و بی‌گاهش، برای بعضی از رانندگان دردسرساز است. از روشن نشدن خودرو در یک صبح سرد زمستانی تا متوقف شدن توسط پلیس در یک جاده بین‌شهری به دلیل نداشتن زنجیر چرخ و در نهایت آسیب به موتور در اثر سرما، همگی اتفاقاتی است که می‌تواند زمستان را برای رانندگان دشوار کند. در ادامه 9 مورد از اصلی‌ترین اقداماتی که پیش از آغاز فصل سرما باید برای خودرو انجام دهید را مرور می‌کنیم تا پیش از شروع بارندگی‌ها و سرمای زمستانی، خودرو را برای فصل سرما آماده کنید. //


ضد یخ را فراموش نکنید


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/1130037515291308750.jpg


اولین، مهم‌ترین و احتمالاً حیاتی‌ترین توصیه برای آماده کردن خودرو در زمستان، بررسی سیستم خنک‌کنندگی خودرو است. در زمستان با توجه به دمای هوا، معمولاً موتور خودرو مشکلی از نظر گرم شدن بیش از حد ندارد اما مشکل اصلی در این فصل یخ زدن موتور است. موتور خودروها به طور معمول از آب برای خنک کردن استفاده می‌کنند و این آب در یک سیکل بسته مسیر رادیاتور و مجاری آب داخل موتور را طی می‌کند و یخ‌زدگی این آب می‌تواند قاتل موتور خودرو باشد. آب در زمان یخ زدن افزایش حجم پیدا می‌کند و دقیقاً همین افزایش حجم است که باعث آسیب به موتور می‌شود. این دقیقاً مشابه اتفاقی است که در لوله‌های آب منازل در مناطق سرد رخ می‌دهد و یخ زدن آب در این لوله‌ها می‌تواند باعث ترکیدن آن‌ها شود. یکی از راه حل‌هایی که برای جلوگیری از این اتفاق در منازل استفاده می‌شود (البته غیر از پوشاندن لوله) آن است که شیر آب را اندکی باز می‌گذارند. این باز بودن شیر علاوه بر عدم یخ زدن آب فضایل کافی برای انبساط حجم آب را تا حدودی فراهم می‌کند. اما در موتور خودرو به طور معمول چنین فضایی وجود ندارد ضمن آنکه مجاری آب داخل موتور باریک‌تر از لوله‌های آب منازل هستند و دقیقاً به همین دلیل است که یخ زدن آب موتور می‌تواند موجب آسیب به موتور شود. با افزایش حجم آب در زمان یخ زدن، فشار با مجاری داخلی موتور افزایش پیدا می‌کند. این مجاری در داخل سرسیلندر و بدنه موتور قرار دارند و می‌توانند تا حدودی فشار وارده را تحمل کنند اما یخ چنان فشاری به اطراف وارد می‌کند که به راحتی می‌تواند موجب آسیب رساندن به سرسیلندر و بلوک موتور شود.

برای جلوگیری از بروز این پدیده، باید در زمستان از ضد یخ استفاده کرد. ضد یخ برخلاف باور بعضی از رانندگان، هیچ تأثیری در دمای سیستم خنک‌کننده خودرو ندارد بلکه تنها دمای انجماد آب را کاهش می‌دهد به این معنی که آب مخلوط شده با ضد یخ در دمای صفر درجه یخ نمی‌زند بلکه می‌تواند تا دمای پایین‌تری (مثلاً 10 درجه زیر صفر) همچنان به حالت مایع باقی بماند.

ضد یخ در اصل نوعی الکل (به طور معمول اتیلن گلیکول) است که با مواد ضد خوردگی ترکیب شده است. همواره برای بررسی میزان نسبت ترکیب ضد یخ با آب می‌توانید به ظرف ضد یخ مراجعه کنید اما به طور معمول توصیه می‌شود نسبت 50/50 را چه در تابستان و چه در زمستان رعایت کنید. به طور معمول در طول سال، با بررسی سیستم خنک‌کننده خودرو در صورت کاهش سطح مایعات به آن آب اضافه می‌کنیم و این مسأله باعث می‌شود نسبت ضد یخ کاهش پیدا کند. به علاوه نباید ضد یخ برای مدت طولانی در سیستم خنک‌کنندگی خودرو باقی بماند. به همین دلیل توصیه می‌شود در ابتدای زمستان آب موجود در سیستم خنک‌کنندگی را تعویض کرده و آب و ضد یخ جدید را مورد استفاده قرار دهید. در نظر داشته باشید بعد از اضافه کردن ضد یخ موتور خودرو باید برای مدتی کار کند تا ضد یخ با آب ترکیب شود و به مجاری داخلی موتور برسد. در این زمینه در نظر داشته باشید اگر در ابتدا آب در سیستم خنک‌کننده ریخته باشید و بعد از چند روز و در یک شب سرد بخواهید ضد یخ را به سیستم اضافه کنید، باید مدت روشن بودن خودرو بیشتر شود چرا که در هوای سرد به دلیل بسته بودن ترموستات، آب رادیاتور وارد موتور نمی‌شود و عملاً تنها آب خالص در اطراف موتور وجود دارد. به همین دلیل در این شرایط باید موتور مدتی کار کند تا با گرم شدن موتور، ترموستات باز شده و ضد یخ از محفظه آب و رادیاتور به دور موتور جریان پیدا کند. اگر به هیچ عنوان به ضد یخ دسترسی ندارید، بهتر است آب رادیاتور را خالی کنید تا به این ترتیب احتمال یخ‌زدگی آن از بین برود.

مشکلات فنی را جدی بگیرید
بعضی از مشکلات فنی موتور می‌توانند موجب کارکرد نامنظم آن شوند. این مشکلات شاید در تابستان به دلیل گرمای هوا چندان باعث دردسر نشوند اما سرمای زمستان می‌تواند این مشکلات را تشدید کند. در زمستان هوایی که وارد موتور می‌شود، سوخت و حتی بدنه سیلندر سرد است و همین مسأله احتراق را دشوار می‌کند و کارکرد نامنظم موتور در اینجا بیش از هوای گرم خودش را نشان می‌دهد. کنترل خودرو در ابتدای فصل سرما می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. توجه کنید خودرویی که در تابستان بد استارت می‌خورد، در زمستان ممکن است اصلاً استارت نخورد. به همین سادگی!



سیستم باتری و شارژ خودرو را کنترل کنید


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/3130037518722715000.jpg


باتری خودرو مبتنی بر فعل و انفعالات شیمیایی است و این فعل و انفعالات در هوای سرد کندتر می‌شوند و همین مسأله می‌تواند باعث کاهش توان باتری خودرو شود. از سوی دیگر موتور خودرو در هوای سرد سخت‌تر از هوای گرم روشن می‌شود. علت این مسأله از یک سو همان‌گونه که گفته شد سرد بودن هوا، بنزین و بدنه سیلندر است که آغاز احتراق را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر روغن موتور هم در دمای پایین چسبندگی بیشتری دارد که همین مسأله هم حرکت قطعات را دشوار می‌کند. مجموع این دو عامل باعث می‌شود استارت زدن موتور در زمستان دشوارتر از تابستان باشد و توان بیشتری از باتری بگیرد. به همین دلیل پیش از آغاز سرما، وضعیت باتری و همچنین وضعیت دینام را کنترل کنید. یک باتری‌ساز ابزار مناسب برای این کار را در اختیار دارد و می‌توانید با مراجعه به باتری‌سازی از صحت عملکرد باتری و توان شارژ دینام مطلع شوید.

روغن را دریابید


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/4130037520031465000.jpg


در مورد روغن موتور پیش از این به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. روغن موتور مانند هر روغن دیگری در دمای پایین غلیظ‌تر می‌شود و سخت‌تر به جریان می‌افتد. این مسأله می‌تواند در زمان کارکرد موتور در دمای پایین مشکل‌ساز باشد چرا که عدم جریان مناسب روغن به معنی پوشش نامناسب قطعات متحرک است. به همین منظور در گذشته روغن‌هایی موسوم به تابستانی و زمستانی در بازار عرضه می‌شد و خریداران در ابتدای هر فصل از روغن مناسب استفاده می‌کردند. استفاده از این روغن موتورها با ورود روغن‌های چند درجه‌ای تا حدودی کم شده است. روغن‌های چند درجه‌ای می‌توانند غلظت مناسب را در دمای پایین و بالا حفظ کنند. برای اطلاع از روغن موتور مناسب بهترین مرجع دفترچه راهنمای خودرو است اما به طور معمول روغن‌هایی که کد آن‌ها با 10W آغاز می‌شوند می‌توانند تا دمای حدود 20 درجه زیر صفر غلظت مناسبی از خود نشان دهند و هر چه این عدد بالاتر می‌آید حداقل دما هم افزایش پیدا می‌کند.

اگر در منطقه‌ای بسیار سرد زندگی می‌کنید روغن 5W هم قابل استفاده است که برای دمای حدود 25درجه زیر صفر مناسب است. در نظر داشته باشید بی‌دلیل روغنی با کد پایین‌تر را انتخاب نکنید چرا که این روغن‌ها برای رسیدن به این سطح دارای افزودنی‌های بیشتری هستند که برای موتور خودرو چندان مناسب نیست. تنها در صورت نیاز روغن با کد پایین را به کار بگیرید.

برف پاک‌کن و شیشه‌شور و چراغ‌ها را کنترل کنید


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/5130037520423808750.jpg


این مورد بیشتر برای سلامت سفر در زمستان است. تیغه‌های برف پاک‌کن را پیش از شروع فصل بارندگی کنترل کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن باشید. تیغه‌های ویژه زمستان هم (هر چند به تعداد کم) در بازار موجود است. تیغه‌های معمولی برف‌پاک‌کن به دلیل سرمای هوا در زمستان تا حدودی خشک می‌شوند و کارآیی خود را از دست می‌دهند اما تیغه‌های ویژه زمستان در این زمینه عملکرد مناسبی دارند. آب مخزن شیشه‌شور را هم با مایع شیشه‌شور ویژه زمستان که یخ نمی‌زند تعویض کنید. وضعیت چراغ‌ها را هم کنترل کنید چرا که در یک روز برفی، دیدن و دیده‌شدن به یک اندازه اهمیت دارد.

گاز ندهید!


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/6130037520883496250.jpg


این البته به این معنی نیست که کلاً در زمستان گاز ندهید! بلکه توصیه اصلی در زمان آغاز حرکت و سرد بودن خودرو است. موتور خودرو برای رسیدن به سطح مطلوب روغن‌کاری نیاز به گرم شدن دارد. هر چند روغن‌های ویژه زمستان تا حدود زیادی می‌توانند این مشکل را بر طرف کنند اما در هر صورت در سرما روغن دیرتر و سخت‌تر به اجزای متحرک می‌رسد. به همین دلیل نباید در زمان سرد بودن خودرو دور موتور را بالا برد. بعضی از رانندگان برای چند دقیقه خودرو را در جا روشن می‌گذارند که البته بیش از هر چیز اتلاف سوخت است. با روشن کردن موتور خودرو در زمستان، در صورتی که مسیر پیش رو صاف و یا سرازیر باشد، در کمتر از 30 ثانیه می‌توانید حرکت را با دور پایین آغاز کنید. اگر خودرو سالم باشد، در شروع حرکت اندکی دور موتور بالا می‌رود و همین دور موتور بالا می‌تواند خودرو را بدون گاز دادن شما به راه بیاندازد. در این شرایط در حالی که با سرعت مناسب در حال حرکت هستید، موتور و سایر اجزای متحرک خودرو (مانند بلبرینگ چرخ‌ها و گیربکس و ...) هم گرم می‌شوند. در این مدت تا حد امکان از افزایش سرعت خودداری کنید.

ترموستات خودرو را نصب کنید!
این هم احتمالاً از ابتکارات ما ایرانی‌ها است که در تابستان ترموستات خودرو را باز می‌کنیم. ترموستات سالم، در تابستان و زمستان باید روی خودرو نصب باشد ولی اگر به هر دلیل ترموستات را باز کرده‌اید، در زمستان آن را بر روی خودرو نصب کنید چرا که عدم نصب آن باعث می‌شود موتور همواره در دمای پایین کار کند و آسیب ببیند ضمن آنکه از نعمت بخاری خودرو هم بی‌بهره خواهید بود.

بخاری خودرو را کنترل کنید


http://www.acopart.org/upload/ACO-569/7130037521465371250.jpg


ساختار بخاری خودرو به طور معمول آنقدر ساده است که نیازی به کنترل پیوسته ندارد اما بد نیست در ابتدای هر سال آن را از نظر عدم نشتی آب، عدم گرفتگی مجاری و البته کارکرد صحیح فن بررسی کنید.

زنجیر چرخ بخرید
پلیس در زمستان در بسیاری از محورها از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری می‌کند و الزاماً هم نباید در آن محور در همان لحظه بارش برف وجود داشته باشد. البته وجود زنجیر چرخ از نظر ایمنی هم بسیار مهم است. زنجیر چرخ مناسب با خودرو تهیه کنید و حتماً یک بار آن را بر روی خودرو نصب کنید تا از چگونگی این کار آگاه شوید چون گاهی نوشته‌های روی جعبه با آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد متفاوت است.