PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سمند سورن بخریم یا پژو پارس؟


MAHDI-TONDAR
05-05-2012, 12:39 PM
دنیای‌خودرو- خودروهای زیر 20 میلیون تومان را خودروهایی تشکیل می‌دهند که اکثراً تولید داخل هستند. سهم زیادی از بازار زیر 20 میلیون تومانی‌ها در اختیار دو شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران‌خودرو و سایپاست که البته تنوع محصولات ایران‌خودرو در این میان بیشتر است. خودروهایی که بیشتر آنها از برند پژو هستند. در اینجا سئوالات زیادی راجع به اینکه خرید پژوپارس ELX منطقی‌تر است یا سورن پرسیده می‌شود. در این هفته به سراغ این دو خودرو رفتیم تا با قابلیت‌های هر کدام از آنها بیشتر آشنا شویم.
این دو خودرو شاید از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوت باشند اما هر کدام طرفداران زیادی دارند و افراد زیادی بر سر دو راهی خرید آن هستند.
پژوپارس ELX
به سراغ پژوپارس می‌رویم خودرویی که در حقیقت فیس‌لیفت پژو405 است و پیدایش آن به سال 1987 بازمی‌گردد. طراحی خودروی 405 را شرکت بزرگ پینین‌فارینا انجام داده است. 405 جزو خودروهای کلاس متوسط پژو قرار دارد و برای رقابت با فورد سیرا و اپل وکترا به بازار عرضه شده بود. تولید پژو 405 از سال 1987 تا سال 1997 در کشور فرانسه انجام می‌گرفت و بعد از توقف تولید جای خود را به پژو 406 و 407 داد اما پژو 405 بعد از مدتی تولید در ایران دچار یک فیس‌لیفت شد. این فیس‌لیفت در حقیقت اولین طراحی انجام شده بر روی این خودرو بود که در نتیجه کار، پژوپارس تولید و عرضه شد خودرویی که در اوایل حضور خود با نام پرشیا به فروش می‌رسید که البته این نام به دلیل مشکلات مالکیت معنوی زیاد دوام نداشت و این خودرو پژوپارس نام گرفت.
پژوپارس تاکنون در چهار مدل پارس معمولی پارس ELX، پارس 16 سوپاپ و پارس اگزک عرضه شد. موتور پارس معمولی همان XU7JP پژو- سیتروئن است که در اروپا با نام LF2 و در ایران با نام L3 شناخته می‌شود. L3 یک موتور 8/1 لیتری چهار سیلندر خطی است که با تنفس طبیعی و سوخت‌رسانی تزریقی کار می‌‌کند. حداکثر قدرت این موتور 100 اسب‌بخار است.
این موتور به دلیل تکنولوژی قدیمی از مصرف سوخت زیادی برخوردار است به خصوص اینکه وزن پژوپارس از 405 بیشتر است و این اضافه وزن تاثیر زیادی در مصرف سوخت دارد. اما دیگری که با حجم پیشرانه 8/1 لیتر دارای 16 سوپاپ است ELX نام دارد مدلی که به موتور زانتیا معروف است اما باید یادآور شوم که موتورهای پژو و سیتروئن با یکدیگر مشترک بوده و تنها برخی تفاوت‌ها ممکن است در آنها اعمال شده باشد.
در سال 1382 مدلی از پارس تولید شد که معروف به پارس 16 سوپاپ بود. ترمزهای این خودرو در عقب نیز دیسکی بوده و نه ABS. این مدل زیاد دوام نیاورد و خیلی زود جای خود را به نمونه ELX داد. این خودرو از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با پارس معمولی ندارد و تنها موتور آن قوی‌تر است البته سیستم ترمز نیز تقویت شده و از ترمزگیری بهتری برخوردار است.
موتور 8/1 لیتری 16 سوپاپ پارس قادر است 110 اسب‌بخار قدرت تولید کند. این موتور توسط شرکت پژو- سیتروئن در اروپا بر روی پژو 406 و زانتیا ELX و سیتروئن ساراوی‌تی‌اس نصب می‌شد.
پارس از طراحی خوبی بهره می‌برد به نحوی که توانسته در این چند سال اخیر به واسطه همین ظاهر خوب جزو موفق‌ترین‌های بازار باشد. پارس تفاوت زیادی با 405 ندارد و می‌توان با تعویض چراغ‌های جلو، جلو پنجره، سپر و درب موتور و همچنین چراغ‌های عقب و درب صندوق از پژو 405 یک خودروی پارس ساخت.
در داخل کابین نیز وضعیت مشابه است چرا که تنها رنگ تودوزی متفاوت از 405 است و داشبوردی که طرح چوب دارد نیز موجب تفاوتی جزئی شده که از بین بردن این تفاوت‌ها کار ساده‌ای است.
اما پارس ELX تفاوت‌هایی با پارس معمولی در ظاهر دارد که این دو خودرو را از همه متمایز می‌کند. تایرهای پارس ELX بزرگ‌تر از پارس معمولی بوده و هم اندازه زانتیا است به همین دلیل ارتفاع بیشتری نسبت به پارس معمولی دارد.
چراغ سوم ترمز ELX در بالای شیشه گرفته و از نوع LED است در حالی که در پارس معمولی در پایین شیشه قرار دارد و از نوع لامپی است. سنسورهای دنده عقب در پارس ELX روی سپر عقب کاملاً مشخص هستند و همچنین دیسک‌های ترمز عقب از لابه‌لای رینگ‌های آلومینیومی آن خودنمایی می‌کند. رنگ چراغ‌های عقب نیز کمی تفاوت دارد که البته این تفاوت کاملاً نمایان است. شاید به نظر می‌رسد که پارس ELX با توجه به موتور زانتیابودن انتخاب خوبی است و خرید آن مقرون‌ به صرفه خواهد بود اما لازم است که بگویم ایراداتی در این خودرو وجود دارد. موتور پارس ELX قوی شده اما گیربکس تغییری نداشته است از این‌رو صدا به خصوص در سرعت‌های بالا درون کابین می‌پیچد.
به رغم 16 سوپاپ‌بودن موتور ELX مصرف سوخت کاهش چشمگیری نداشته همچنان جزو خودروهای پرمصرف به حساب می‌آید.
پارس ELX جز آن دسته خودروهایی است که استهلاک بالایی دارند به خصوص اینکه کیفیت قطعات آنها بالانیست هرچند که ظاهر این خودرو همه چیز را برای تغییرات و زیباتر کردن مهیا کرده چرا که می‌توان با تعویض رینگ و لاستیک با نمونه‌هایی اسپرت‌تر و سایزهایی بزرگ‌تر همچنین کاهش ارتفاع و ایجاد تغییراتی در ظاهر پارس را به خودرویی جذاب بدل کرد که البته این جذابیت تنها به ظاهر خودرو خلاصه می‌شود و کابین همچنان قدیمی و ساده به دور از هرگونه تجملات است.
پارس ELX از صندلی‌های نه چندان راحتی در جلو برخوردار است ولی صندلی‌های عقب راحت هستند به خصوص اینکه فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و در مسافرت‌های طولانی خسته‌کننده نیست. صندوق عقب هم که با فضای بار زیاد این فرصت را برای خانواده‌های پرجمعیت فراهم می‌کند تا چمدان‌های بیشتری در آن قرار دهند. پارس ELX با بهره‌گیری از موتوری قوی در مسیرهای سراشیبی نمایش خوبی از خود به اجرا می‌گذارد و می‌توان بدون ترس وارد سبقت‌های ناگهانی شد.
آینه‌های جانبی زیاد بزرگ نبوده و نقطه کور زیاد دارند و به رغم جمع‌شدن با کوچک‌ترین ضربه شکننده نشان می‌‌دهند. سیستم تهویه مطبوع عملکرد خوبی داشته و می‌‌تواند جوابگوی فضای کابین باشد. هر چند که کلیدهای روی داشبورد کاملاً ابتدایی هستند و تقریباً دسترسی به آنها آسان است. موتور پارس ELX گشتاوری معادل 155 نیوتن‌متر را در 4250 دور ارائه می‌دهد.
حداکثر سرعت آن در حدود 190 کیلومتر است که البته به سرعت‌های بالاتر هم می‌‌تواند برسد. شتاب صفر تا 100 آن به اعلام کارخانه 9 ثانیه است اما آنقدرها هم پرشتاب نیست. وزن این خودرو 1190 کیلوگرم بوده اما نکته جالبی که در کاتالوگ این محصول وجود دارد مصرف سوخت آن است که در 100 کیلومتر و در مسیر شهری 4/11 لیتر است. در جاده 3/6 لیتر و در سیکل ترکیبی 2/8 لیتر است اما به جرأت می‌‌توان گفت که این اعداد در واقعیت بالاتر هستند اما باک 70 لیتری آن جواب مصرف سوخت بالایش را می‌دهد.
پارس ELX از امکانات زیادی بهره نمی‌برد اما از همین امکانات کم می‌‌توان ترمز جلو و عقب دیسکی یا ABS، قفل مرکزی، فرمان هیدرولیک، تنظیم برقی صندلی، گرمکن و سردکن صندلی، قابلیت تنظیم گودی کمر، شیشه‌های جلو و عقب برقی، آینه‌های برقی، سنسور پارک و مه‌شکن جلو و عقب را نام برد.
سورن
وقتی که صحبت از توقف تولید پیکان می‌شود، ایران‌خودرو به فکر تولید خودروی ملی می‌افتد. سمند برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در تهران به نمایش گذاشته شد.
سمند در سال 1381 به عنوان خودروی ملی معرفی شد اما به واقع یک خودروی ملی نبود چرا که هنگامی که درب موتور را بالا می‌زدید موتور پژو را مشاهده می‌کردید. طراحی شاسی و بدنه آن نیز متعلق به کشورهای انگلیس و فرانسه بود. قالب‌های اصلی نیز ساخت شرکت ووشین کره است. طراحی این خودرو در شرکت فرست‌اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفت که البته توسط شرکت ایران‌خودرو خریداری شده است. سمند در اوایل ورود به بازار دچار مشکلاتی همچون اکسل عقب، دید ضعیف، به سروصدا افتادن زودهنگام کابین و ظاهر نه چندان زیبا بود اما بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه تغییر کرد و روز به روز مدل‌های جدیدتر البته با شکل چراغ‌های جدید به بازار عرضه شد تا این خودرو در دل مردم جا باز کند.
تغییر و تحولات در سمند تنها به طراحی چراغ‌ها بازمی‌گشت ولی مسوولین ایران‌‌خودرو از مدلی جدید حرف به میان می‌آورند. سمند براساس پلت‌فرم 405 ساخته شده است و موتور قرار گرفته بر روی سمند نیز همان موتور 8/1 لیتری 405 است که 100 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. در مسافت‌های صاف با توجه به وزن زیاد سرعت بالایی می‌گیرد اما با حداکثر سرنشین مجبور در سربالایی‌ها سرعت کندی دارد. سمند در هنگام ورود به بازار ترمزهای ضعیفی داشت که با توجه به وزن زیاد از ترمزگیری مطمئنی برخوردار نبود. مشکلی که بعدها با نصب ترمز ABS حل شد و این مشکل به دست فراموشی سپرده شد.
سمند در دید عقب دچار مشکل است چرا که صندوق عقب کمی بالاست. کامپیوتر سفر سمند یک معضل برای افرادی است که استفاده زیادی نمی‌توانند از آن بکنند به دلیل روشن بودن همیشگی کامپیوتر، سمندهایی که خیلی دیر به دیر روشن می‌شوند باتری خالی می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از افراد کامپیوتر را از مدار خارج کنند.
اما ECU سمند مورد علاقه سارقان است چون به آسانی دزدیده می‌شود از این‌رو بسیاری از افراد با زدن قفل و بست‌های بسیار سعی در جلوگیری از دزدیده شدن ECU خودرو دارند. کلیدهای قرار گرفته روی داشبورد ابتدایی هستند و دسترسی به آنها کار آسانی نیست و باید صندلی خودروی شما جلو باشد. اما سمند هر ساله دستخوش تغییراتی شد تا در نهایت به اوج طراحی خود یعنی سورن رسید.
سورن نیز همان سمند است اما این بار چراغ‌های آن کمی بیشتر از گذشته تغییر کرده‌اند. به خصوص اینکه جلو پنجره، سپر و چرا‌غ‌های جلو کاملاً متفاوت با گذشته هستند. نمای عقب نیز تغییرات کمی داشته است. سورن از دو نوع موتور بهره می‌برد که یکی همان موتور 8/1 لیتری مشترک با 405 است که 100 اسب‌بخار قدرت دارد و دیگری موتور TU5 است که 110 اسب‌بخار قدرت دارد و همانند نمونه قبلی در سربالایی‌ها کند نیست. سورن در نمای جلو از جلوپنجره‌ای بزرگ با آرم سمند بهره برده که در دو طرف چراغ‌های باریک که وقتی به لبه جلو پنجره می‌رسند کمی عریض‌تر می‌شوند را با دو مه‌شکن روی سپر مشاهده می‌شود. همین طرح جلو این خودرو را کمی متفاوت ساخته البته سورن در نمای کابین تغییر زیادی نسبت به سمند نداشته ولی غربیلک فرمان شکل و شمایلی متفاوت دارد این در حالی است که ایران‌خودرو نمونه ELX سورن را با طراحی کابین جدید عرضه خواهد کرد که طراحی آن زیباتر و به روزتر است اما در حال حاضر تنها این نمونه در بازار موجود است.
سورن شتاب صفر تا 100 حدود 11 ثانیه را تجربه می‌کند که البته این اعداد اعلام کارخانه سازنده هستند و در واقعیت کمی متفاوت است. مصرف سوخت این خودرو در جاده با موتور 6/1 لیتری 9/5 لیتر بوده و در شهر 5/10 لیتر بنزین مصرف می‌کند. سیکل ترکیبی مصرف سوخت سورن حدود 9/5 است البته باز هم یادآور می‌شوم که این اعداد در واقعیت کاملاً متفاوت هستند.
سورن از سواری نرم به همراه فرمان‌پذیری خوب بهره می‌برد. این خودروی جادار همه چیز را مهیای یک مسافرت خانوادگی می‌کند به خصوص اینکه کابین و صندوق بار فضای زیادی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
سورن از کیفیت سواری بیشتری نسبت به پارس ELX برخوردار است چرا که طراحی به روزتری دارد. سورن از امکاناتی همچون ایربگ راننده،‌ ترمز جلو و دیسکی و عقب کاسه‌ای به همراه ABS چهار کاناله و EBD، ایموبلایزر، قفل مرکزی، آژیر، قطع خودکار سوخت، فرمان تلکسوپی، تنظیم برقی صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو، تنظیم برقی آینه‌ها، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، چراغ راهنما روی آینه جانبی، مه‌شکن جلو و عقب و سنسور پارک بهره می‌برد. این خودرو از نظر امکانات نیز در سطح بالاتری نسبت به پارس ELX قرار دارد.
بازار
هر دو خودرو در بازار چه در نمونه صفر کیلومتر زیاد است. پارس ELX هم‌اکنون قیمتی در حدود 23 میلیون تومان را تجربه می‌کند و این درحالی است که سورن حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به امکانات و سواری، همچنین ایمنی، سورن انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد این در حالی است که مصرف سوخت آن نیز کمتر از پارس است و موتور 6/1 لیتری آن نیرویی برابر با موتور 8/1 لیتری پارس ELX تولید می‌کند.

سالار
05-05-2012, 01:23 PM
سورن بخرم يا پژو پارس معمولي؟




هر دو خودرو داراي موتوري 1800 سي سي هستند با اين تفاوت كه سورن 100اسب بخار قدرت توليد مي كند و پژو پارس 97اسب بخار؛ اين در شرايطي است كه پشت فرمان پژو پارس مي توان تا 190كيلومتر در ساعت گاز داد. ولي آن طور كه در كاتالوگ سورن آمده، حداكثر سرعت اين خودرو 185كيلومتر در ساعت است هر چند اين دو محصول استاندارد آلايندگي يورو 2 را پاس مي كنند، اما از لحاظ ميزان مصرف سوخت، پژو پارس پرخورتر از سورن است. اين خودرو در هر 100كيلومتر در سيكل تركيبي1/9ليتر بنزين مي سوزاند در حالي كه سورن مصرف سوختي برابر با 5/8ليتر در همين سيكل دارد.
البته هر دو آنها در بزرگراه 8/6ليتر بنزين مي بلعند. سورن در كل خودرويي سنگين وزن تر از پژو پارس است و فضاي داخلي آن نيز حجيم تر به نظر مي رسد اين محصول به ترمز ABS (ضد قفل) مجهز بوده و از ايربگ (كيسه هوا) نيز بهره مي برد. در حالي كه نصب اين دو آپشن روي پژو پارس معمولي، هزينه اي جداي از قميت عادي آن دارد. شما چه سورن، سوار شويد و چه پژو پارس، در عرض 9/11 ثانيه به شتاب صدكيلومتر خواهيد رسيد. سورن به نوعي نسل پيشرفته سمند، محصول ملي ايران خودرو است و جزو خودروهاي صادراتي اين شركت به حساب مي آيد. پژو پارس هم علاوه بر بازار ايران در مصر نيز توليد مي شود.

امیر مسعود
05-05-2012, 10:13 PM
به نظر من هیچکدوم رو نخرید که بد پشیمون میشید پژو پارس که دیگه چند وقته حسابی داغون شده با این قطعات پر کیفیت برادران چشم بادومی سمند هم که دیگه راجبش صحبت نکنیم بهتره تازه با قیمتهای جدید بنزین اصلان عقلانی نیست خرید این 2 ماشین