PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پمپ‌های هيدروليک - تورک کنورتور - گیرباکس


MAHDI-TONDAR
09-18-2011, 11:17 PM
همانطور كه مي دانيد گيربكس‌هاي اتومات، گيربكس‌هايي هستند كه براساس نياز راننده و شرايط جاده اقدام به تعويض‌دنده مي‌كنند. همچنین تعويض‌دنده در اين جعبه‌دنده‌ها توسط روغن صورت مي‌گيرد و نيروي لازم براي درگيري و يا آزادكردن دنده‌ها از نيروي روغن گرفته مي‌شود. اما براي اين كه بتوان روغن را در جعبه‌دنده به جريان انداخت و به آن نيرو وارد كرد، بايد وسيله‌اي باشد تا بتواند روغن را پمپ كند.

http://www.acopart.org/upload/ACO-569/2119181536.jpg



پمپ هيدروليك (hydraulic Pump) دستگاهي است كه براي اعمال نيرو به روغن به كار مي‌رود. اين وسيله نيروي خود را از محور ورودي يا شافت خروجي ميل‌لنگ مي‌گيرد. تورك كنورتور يا همان مبدل گشتاور كه درگيربكس‌هاي اتومات نقش يك كلاچ را بازي كرده و نيروي ميل‌لنگ را به گيربكس و خط انتقال قدرت انتقال مي‌دهد كاملاً براساس فشار روغن كار مي‌كند و توسط نيروي روغن هيدروليك مي‌تواند گشتاور ميل‌لنگ را افزايش دهد. پس به جرأت مي‌توان گفت مهم‌ترين عامل براي تعويض دنده و يا حتي انتقال نيرو در گيربكس‌هاي اتومات فشار روغن هيدروليك است. از اين جهت است كه گفته مي‌شود نقش پمپ هيدروليك در گيربكس‌هاي اتومات نقش بسيار مهم و حياتي است.
اما پمپ‌هاي هيدروليك رايج در بيشتر گيربكس‌هاي اتومات به دو صورت است: 1- پمپ‌‌هاي دنده‌اي 2- پمپ‌هاي پره‌اي.
اساس كار تمامي پمپ‌ها به اين روش است كه پمپ يك ورودي روغن دارد و يك خروجي. دو عضو داخلي و خارجي تقريباً دو دايره‌اي هستند كه هم مركز نيستند و با چرخش عضو داخلي يك فضاي خالي ايجاد شده كه سبب ورود روغن مي‌شود. با ادامه چرخش عضو داخلي روغن بين ديواره‌هاي عضو داخلي و خارجي تحت فشار قرار گرفته و با فشار معيني خارج مي‌شود. اما در پمپ‌هاي دنده‌اي دو عضو وجود دارد كه يكي داراي دنده داخلي است و ديگري به صورت يك چرخ‌دنده است كه در داخل آن به چرخش مي‌پردازد. بين آن دو يك جسم هلالي‌شكل وجود دارد كه سبب پركردن فضا است.
با چرخش دنده داخلي، روغن كه توسط مقسم هلالي‌شكل (قطعه هلالي‌شكل كه باعث پركردن فضاي بين روتور داخلي و خارجي مي‌شود) به سمت خروجي هدايت و تحت يك فشار معين از پمپ خارج مي‌گردد. به طور كل پمپ‌هاي هيدروليك خيلي كم خراب مي‌شوند و معمولاً عمر طولاني دارند. اين سيستم در عين سادگي نقش بسيار خوبي را در گيربكس ايفا مي‌كند- محل قرارگيري آن نيز بستگي به طراحي گيربكس دارد- مثلاً در مزدا در جلو و در پرايد اتوماتيك در عقب قرار دارد. نيروي اين پمپ نيز مستقيماً از ميل‌لنگ گرفته مي‌شود.
منبع: دنياي خودرو

روابط عمومی آکو فروم
11-22-2011, 01:28 PM
تورک کنورتور چگونه کار می کند


اگر شما راجع به گیربکس های دستی خوانده باشید ، می دانید که موتور به وسیله کلاچ به گیربکس وصل شده است . بدون این ارتباط اتومبیل برای این که بتواند بطور کامل توقف کند موتور باید خاموش شود . اما اتومبیل های با گیربکس اتوماتیک کلاچی برای قطع جریان نیرو از موتور به گیربکس را ندارند . در عوض در آنها از وسیله ی جالبی استفاده شده که تورک کنورتور نامیده می شود . آن ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد اما چیزهایی که داخل آن قرار دارند خیلی جالب هستند .


ما در این مقاله خواهیم آموخت که چرا ماشین های با گیربکس اتوماتیک به تورک کنورتور نیاز دارند و اینکه تورک کنورتور چگونه کار می کند و برخی مزایا و معایب آن چیست ؟


اصول تورک کنورتور
اتومبیل های دارای گیربکس دستی نیز مانند اتومبیل های با گیربکس اتوماتیک نیاز به وسیله ای دارند که به موتور اجازه بدهد موقعی که چرخ ها و دنده ها در گیربکس توقف کرده اند ، موتور روشن بماند . اتومبیل های با گیربکس دستی برای قطع جریان نیرو از موتور به گیربکس از کلاچ استفاده می کنند و اتومبیل های با گیربکس اتوماتیک از تورک کنورتور استفاده می کنند .

http://i11.tinypic.com/49hd5oo.jpg

تورک کنورتور بین گیربکس و موتور واقع شده است .


تورک کنورتور نوعی کوپلینگ هیدرولیکی است که به موتور اجازه می دهد مستقل از گیربکس بچرخد . موقعی که موتور به آرامی کار می کند ( مانند وقتی که در حالت خلاص کار می کند ) میزان گشتاوری که از طریق تورک کنورتور انتقال می یابد خیلی کم است بنابراین برای نگه داشتن اتومبیل تنها یکه فشار اندک بر روی پدال ترمز کافی است .
موقعی که ماشین توقف کرده اگر شما پدال گاز را فشار دهید برای نگه داشتن اتومبیل باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید . زیرا موقعی که پدال گاز را فشار داده اید سرعت موتور بالا می رود و پمپ ها روغن بیشتر وارد تورک کنورتور می کنند ، که موجب می شود گشتاور بیشتری به چرخ ها انتقال یابد .

اجزای تور کنورتور
همان طور که در شکل نشان داده شده چهار قطعه درز داخل محفظه محکم تورک کنورتور قرار دارد
· پمپ
· توربین
· استاتور
· روغن گیربکس
http://i7.tinypic.com/29lh8vs.jpg





اجزای یک تورک کنورتور ( از چپ به راست ) : توربین ، استاتور و پمپ
محفظه تورک کنورتور به چرخ فلایویل موتور پیچ شده ، بنابراین با سرعتی که موتور کار می کند می چرخد . پره های سازنده پمپ تورک کنورتور که به بدنه تورک کنورتور چسبیده اند با همان سرعت موتور می چرخند در نمای پایین نحوه اتصال اجزای داخل تورک کنورتور نشان داده شده است .
http://i9.tinypic.com/4d5hk03.jpg


پمپ داخل تورک کنورتور نوعی پمپ سانتریفوژی ( گریز از مرکز ) است . چنان که پمپ می چرخد روغن به بیرون پرتاب می شود ، مانند یک ماشین لباس شویی که وقتی کار می کند آب و لباس ها را به جداره های ماشین لباس شویی پرتاب می کند . وقتی که روغن به بیرون پرتاپ می شود خلاء به وجود می آید که روغن بیشتری را به مرکز می کشد .
http://i10.tinypic.com/347afyv.jpg

نمای از پمپ تورک کنورتور که به بدنه چسبیده


روغن وارد تیغه های توربین می شود که توربین به گیربکس وصل شده است چرخیدن توربین موجب می شود که شفت ورودی به گیربکس بچرخد ، که اساس حرکت اتومبیل است . شما در شکل زیر می بینید که تیغه های توربین مورب هستند . این برای آن است که روغنی که از بیرون وارد توربین شده قبل از این که از مرکز آن خارج شود باید تغییر جهت بدهد . این تغییر جهت موجب چرخیدن توربین می شود .
http://i12.tinypic.com/4crzbxi.jpg



توربین تورک کنورتور : هزار خار وسط توربین را به یاد داشته باشید . این جای است که به گیربکس وصل می شود .

برای تغییر جهت یک جسم متحرک شما باید نیروی به آن جسم وارد کنید ، آن جسم مهم نیست که اتومبیل باشد یا قطره روغن اگر به جسمی نیروی وارد شود که موجب حرکت آن جسم شود منشاء نیرو نیز نیروی در خلاف جهت احساس خواهد کرد . بنابراین توربین باعث می شود روغن تغییر جهت بدهد و روغن موجب چرخش توربین می شود .
روغن خروجی از مرکز توربین در جهت متفاوتی که وارد شده است حرکت می کند . اگر شما در شکل بالا به جهت فلش نگاه کنید می توانید ببینید که روغن خروجی از توربین در جهت مخالف پمپ ( و موتور ) می چرخد . اگر روغن با پمپ برخورد باعث می شد که موتور آرام کار کند( کند ) و نیرو هدر برود و این همان است که چرا تورک کنورتور استاتور دارد .
http://i11.tinypic.com/2zptx09.jpg



استاتور روغن برگشتی از توربین را به پمپ می فرستد . که موجب بهتر شدن بازده تورک کنورتور می شود . هزار خار را به یاد داشته باشید که به یک کلاچ یک طرفه داخل استاتور وصل شده است .
استاتور در مرکز تورک کنورتور قرار دارد کار آن به کار گرفتن روغن برگشتی از توربین ، قبل از برخورد دوباره به توربین است . که این کار افزایش چشمگیری در بازده تورک کنورتور دارد .
تیغه های استاتور طوری طراحی شده که جهت روغن را تقریباً به طور کامل معکوس می کند . کلاچ یکطرفه ( داخل استاتور) به یک شفت ثابت در داخل گیربکس وصل شده ( جهتی را که کلاچ می تواند در آن جهت استاتور بچرخد در شکل بالا نشان داده شده ). کلاچ یکطرفه برای این است استاتور نمی تواند در هر جهتی که روغن می خواهد ، بچرخد . کلاچ یکطرفه تنها در خلاف جهت نیروهای روغن که به تیغه استاتور برخورد می کنند می تواند بچرخد .
وقتی اتومبیل حرکت می کند یک اتفاق کوچک ، قدری فریبنده می افتد . در اطراف سرعت 40 مایل بر ساعت ( 64 کیلومتر بر ساعت ) هر دو پمپ و توربین تقریباً با سرعت یکسانی می چرخند ( پمپ همیشه اندکی سریعتر می چرخد ) . در این لحظه روغن برگشتی از توربین که وارد پمپ شده در جهت پمپ می چرخد ، بنابراین شاید فکر کنید دیگر نیازی به استاتور نیست .
با وجود اینکه توربین مسیر روغن تغییر می دهد و آن را به عقب پرتاب می کند ، و در جهتی که توربین می چرخد حرکت روغن خاتمه پیدا می کند. زیرا توربین در جهتی سریعتر می چرخد که روغن در خلاف آن جهت پمپ می شود .
اگر شما در پشت وانتی که با سرعت 60 مایل بر ساعت حرکت می کند ، ایستاده باشید و یک توپ با سرعت 40 مایل بر ساعت به سمت عقب وانت پرتاب کنید توپ با سرعت 20 مایل بر ساعت به سمت جلو حرکت خواهد کرد .
این شبیه چیزی است که در توربین اتفاق می افتد : روغن در یک جهت به عقب پرتاب می شود ، اما نه با سرعتی که در جهت دیگر می خواهد برود .
در این سرعت ها ، واقعاً روغن به پشت تیغه های استاتور ضربه می زند و موجب می شود که استاتور روی کلاچ یکطرفه خلاص بچرخد و مانع حرکت روغن از طریق آن شود .

مزایا و معایب
یکی از کارهای خیلی مهم تورک کنورتور این است که به اتومبیل اجازه می دهد بدون خاموش کردن موتور توقف کند . تورک کنورتور واقعاً به اتومبیل شما گشتاور بیشتری می دهد موقعی که در حین حرکت شتاب می گیرید . تورک کنورتور های جدید می تواند گشتاور موتور را دو تا سه برابر افزایش دهند . این اتفاق تنها موقعی می افتد که موتور سریعتر از گیربکس بچرخد .
در سرعت های بسیار بالا ، گیربکس و موتور تقریباً با سرعت یکسانی کار می کند . به طور مطلوب اگر چه گیربکس با همان سرعت موتور کار بکند این تفاوت در سرعت به علت قدرت تلف شده است .
این است قسمتی از دلیلی که چرا ماشین های با گیربکس اتوماتیک نسبت به ماشین های با گیربکس معمولی بدتر گاز می خورند .
برای مقابله با این اثر ، بعضی ماشین ها تورک کنورتور با کلاچ قفل کننده دارند . وقتی که دو تکه تورک کنورتور به یک سرعت می رسند ، برای رفع لغزش و بهبود راندمان ، این کلاچ آنها به همدیگر قفل می کند .

منبع : science-ak

روابط عمومی آکو فروم
11-22-2011, 01:35 PM
پمپ‌های هيدروليک - تورک کنورتور - گیربکس
مبدل گشتاور چگونه کار می کند؟
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2120&stc=1&d=1321952522






اگر درباره ی انتقال قدرت دستی مطاله ای داشتید، شما می دانید که یک موتور از راه کلاچ به جعبه دنده مرتبط شده است. خودرو بدون این ارتباط قادر نخواهد بود به طور کامل بایستد، مگراینکه موتور را خاموش کنیم. اما خودروها ی با انتقال قدرت خودکار، هیچ کلاچی ندارند که انتقال قدرت را از موتور قطع کند. در عوض ، انها از یک قطعه ی شگفت انگیز که مبدل گشتاور نامیده می شود، استفاده می کنند. مبدل ممکن است زیاد عالی به نظر نرسد ولی چند چیز جالب درون قسمت داخلی آن وجود دارد.
در این مقاله ما می آموزیم که چرا خودروهای دنده اتوماتیک به یک مبدل گشتاور نیاز دارند ، مبدل گشتاور چطور کار می کند و چه چیزها از معایب و مزایای آن هستند.
درست مانند خودروهای دنده دستی ، خودروهای دنده اتوماتیک هنگامی که چرخها و چرخ دنده ها در گیربکس توقف می کنند، به راهی برای اجازه دادن به چرخش موتور احتیاج دارند. خودروهای دنده دستی از یک کلاچ استفاده می کنند که موتور را به طور کامل از جعبه دنده جدا می کند. خودروهای دنده اتوماتیک از یک مبدل گشتاور استفاده می کنند.
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2121&stc=1&d=1321952522

مبدل گشتاور یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است ، که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی ازادانه و جداگانه از جعبه دنده بچرخد.اگر موتور به طور اهسته در حال گردش است ، همچون زمانی که خودرو درپشت چراغ قرمز توقف کرده، مقدار گشتاور رد شده داخل مبدل گشتاور خیلی کم است ، بنابراین برای نگه داشتن خودرو فقط یک فشار کم روی پدال ترمز لازم دارد.
اگر شما زمانی که خودرو ایستاده بود پدال گاز را فشار می دادید ، مجبور بودید برای نگه داشتن خودرو از حرکت، فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید. این به خاطر این است که هنگامی که شما پا روی پدال گاز می گذارید ، سرعت خودرو بالا می رود و درون مبدل گشتاور سیال بیشتری ارسال می شود که سبب بیشتر شدن گشتاور انتقال داده شده به چرخ ها می شود.
اجزای مبدل گشتاور :
در شکل نشان داده شده زیر ، چهار قطعه درون بدنه خیلی محکم مبدل گشتاور وجود دارد.
●پمپ
●توربین
●استاتور
●سیال جعبه دنده



http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2122&stc=1&d=1321952522

بدنه مبدل گشتاور به فلایویل موتور پیچ شده است، بنابراین مبدل با هر سرعتی که موتور می گردد، گردش می کند.پره هایی که پمپ کردن مبدل گشتاور را ایجاد می کنند به بدنه وصل شده اند ، بنابراین سرعت انها هم با سرعت موتور یکی است.
شکل برش خورده ی زیر نشان می دهد هر قطعه ای به چه صورت درون مبدل گشتاور بسته شده است.
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2119&stc=1&d=1321952522
اجزا مبدل چگونه به گیربکس و موتور متصل شده اند
پمپ درون یک مبدل گشتاور یک نوع پمپ گریز از مرکز (پمپ سانتریفیوژ) است. همچنانکه مبدل می چرخد، سیال به بیرون پرت می شود ، تقریبا مانند چرخش دورانی یک ماشین لباس شویی ،که آب و لباس ها را به طرف بیرون جداره ی ماشین لباس شویی پرتاب می کند. در صورتی که سیال به بیرون پرتاب شود ، یک خلا ایجاد می شود که سیال بیشتری را به مرکز می کشد.
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2123&stc=1&d=1321952522
مقطع پمپ که به بدنه ی مبدل گشتاور متصل است.
سپس سیال وارد تیغه های توربین، که به گیربکس متصل است، می شود. توربین باعث چرخش گیربکس می شود که بطور اساسی خودروی شما را حرکت می دهد.
شما در شکل زیر می توانید ببینید که تیغه های توربین کج شده هستند. این به این معنا است که سیالی که از بیرون توربین( پمپ) به آن وارد می شود، قبل از خارج شدن ان از مرکز توربین،یک تغییر مسیر دارد. این تغییر مسیر است که باعث چرخش توربین می شود.
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2125&stc=1&d=1321952532
توربین مبدل گشتاور : هزار خار وسط را به خاطر بسپارید.این جایی است که به آن گیربکس متصل می شود.
برای تغییر مسیر صحیح یک شئ متحرک، شما باید نیرویی به ان اعمال کنید. مهم نیست که شئ یک خودرو است و یا یک قطره سیال. و هر نیرویی که باعث تغییر مسیر شئ شود،عکس العملی دارد که باعث تغییر مسیر منشا نیرو می شود. بنابراین توربین باعث تغییر مسیر سیال می شود، و سیال باعث چرخش توربین می شود.
سیالی که از مرکز توربین خارج می شود، در یک مسیر متفاوت نسبت به زمانی که وارد شده بود، حرکت می کند. اگر به پیکان های شکل بالا نگاه کنید، می توانید ببینید سیالی که از توربین متحرک خارج می شود در خلاف جهتی است که پمپ (و موتور) می چرخد. اگر سیال اجازه داشته باشد به پمپ ضربه بزند، باعث اتلاف نیرو و کند کار کردن موتور می شود. این دلیلی است که مبدل گشتاور یک استاتور دارد.
http://acoforum.org/attachment.php?attachmentid=2124&stc=1&d=1321952532
استاتور سیال بازگشتی از توربین را به پمپ می فرستد. این راندمان مبدل گشتاور را بهبود می بخشد. توجه کنید که هزار خار استاتور به یک کلاچ یکطرفه متصل است.
استاتور در مرکز مبدل قرار دارد. وظیفه ی ان هدایت دوباره ی سیال خروجی از توربین است قبل از اینکه به پمپ ضربه بزند. این به طور چشمگیری راندمان مبدل گشتاور را افزایش می دهد.
استاتور یک تیغه ی طراحی شده خیلی تهاجمی دارد که مسیر سیال را تقریبا به طور کامل وارونه می کند. یک کلاچ یکطرفه (داخل استاتور) استاتور را به یک شافت ثابت در گیربکس ارتباط می دهد( مسیری که کلاچ اجازه دارد گردش کند در شکل بالا ملاحظه می شود). به خاطر این طرح هنگامیکه سیال به پره های استاتور برخورد می کند استاتور نمی تواند با نیروی سیال برای تغییر مسیر ، بچرخد.و می تواند فقط در جهت مخالف بچرخد.
وقتی خودرو حرکت می کند یک اتفاق کوچک قدری فریبنده رخ می دهد. یک نقطه در نزدیکی سرعت 40 مایل بر ساعت یا 64 کیلومتر بر ساعت که هر دو تای پمپ و توربین تقریبا با سرعت یکسان می چرخند(پمپ همیشه کمی سریع تر گردش می کند). در این نقطه، سیال از توربین برگشته، وارد پمپ متحرک در مسیر یکسان می شود، درنتیجه نیازی به استاتور نیست.
با وجود اینکه توربین مسیر سیال را تغییر دهد و آن را به پشت پرتاب کند، به دلیل آنکه که توربین در جهتی سریعتر از سیال پمپ شده در جهت دیگر می چرخد، سیال آرام در مسیری که توربین می چرخد خاتمه می یابد. اگر شما در پشت وانت با سرعت 60 مایل بر ساعت می ایستادید، و شما یک توپ را با سرعت 40 مایل بر ساعت به عقب پرتاب کنید، توپ با سرعت 20 مایل بر ساعت به جلو پیشروی می کند. این شبیه چیزی است که در توربین رخ می دهد: سیال در یک مسیر به عقب پرتاپ می شود، اما نه با سرعت عازم شدن آن که در جهت دیگر روانه می شد.
در این سرعت ها سیال در حقیقت به طرف پشت تیغه ی استاتور ضربه می زند، و باعث آزادگردی آن روی کلاچ یکطرفه اش می شود بنابراین مانع حرکت سیال در آن نمی شود.
مزایا و معایب:
درجمع وظیفه ی خیلی مهم مبدل این است که خودرو شما بدون خاموش شدن موتور ایست کامل کند ، در واقع مبدل گشتاور ،گشتاور بیشتری به خودرو شما بواسطه ترمز دهد.مبدل های گشتاور جدید میتوانند گشتاور را از دو به سه برابر افزایش دهند. این نتیجه زمانی اتفاق می افتد که موتور سریعتر از چرخها(سیستم انتقال قدرت) می گردد.
در سرعت های بالا ، جعبه دنده تقریبا در یک سرعت یکسان با موتور، حرکت را از موتور می گیرد.به طور مطلوب اگرچه سیستم انتقال قدرت تمایل دارد عینا با سرعت یکسانی با موتور حرکت کند،ولی به دلیل این اختلاف سرعت قدرت تلف می شود.این قسمتی از این دلیل است که خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی بدتر گاز می خورد.
برای مقابله کردن با این اثر، بعضی خودروها یک مبدل گشتاور با قفل کلاچ دارند.هنگامی که نیمه های مبدل گشتاور به سرعت بالایی می رسند، این کلاچ انها را به هم وصل می کند،برای رفع کردن لغزش و بهبود بخشیدن راندمان.
منبع:shervincar.persianblog