PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پلوس چيست ؟


MAHDI-TONDAR
09-12-2011, 03:30 PM
پلوس چيست ؟
دنياي‌خودروـ همانطور که میدانید نيروي موتور از طريق سيستم انتقال قدرت به چرخ‌هاي محرك منتقل مي‌شود. در خودروهاي ديفرانسيل عقب يا بهتر بگوييم محرك عقب، نيرو پس از موتور از طريق ميل گاردون به ديفرانسيل و سپس از طريق پلوس‌ها به چرخ‌ها منتقل مي‌شود.

http://www.acopart.org/upload/ACO-569/4119122921.jpg



شايد اين سوال براي عده‌اي پيش بيايد كه در خودروهاي ديفرانسيل جلو و يا همان محرك جلو، ديفرانسيل دركجا قرار دارد و نيرو چگونه به چرخ‌ها منتقل مي‌شود؟ اين سري خودروها كه امروزه تقريباً تمام خودروها را در بر مي‌گيرند نيرو را از طريق گيربكس به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌كنند.
گيربكس اين خودروها معمولاً بزرگ‌تر از حد معمول است. دليل اين مساله هم وجود ديفرانسيل در داخل گيربكس است. در خودروهاي محرك عقب، ديفرانسيل كه در يك پوسته جداگانه در عقب خودرو نصب مي‌شد، نيرو را از ميل‌ گاردون دريافت مي‌كرد و سپس از طريق دو پلوس به چرخ‌ها منتقل مي‌ساخت. اما اين بار و در اين شيوه نيرو از مسير انتقال قدرت مستقيماً به ديفرانسيل منتقل مي‌شود. ديفرانسيل در داخل گيربكس جاسازي شده و از طريق دو پلوس نيرو را منتقل مي‌سازد.
اين مساله و اين شيوه مزايا و معايب خود را دارد. خوبي اين طرح، عدم اتلاف نيرو و انتقال سريع قدرت به عضو بعدي است. همچنين تعمير و نگهداري عضوي به نام گاردان حذف شده و وزن خودرو نيز كاهش مي‌يابد، همچنين در داخل اتاق خودرو نيز محدوديت فضايي ايجاد نشده و فضا به صورت مفيد استفاده مي‌شود. اما معايبي نيز اين سيستم دارد. پيچيده‌شدن مسير انتقال قدرت و بزرگ‌شدن گيربكس از عيب‌هاي اين سيستم است. همچنين نياز به تعمير و نگهداري مداوم از ديگر معايب اين سيستم است.
نيرو پس از انتقال به عضو ديفرانسيل از طريق دو عضو ديگر به نام پلوس به چرخ‌ها منتقل مي‌شود. پلوس عضو ساده‌اي است كه توسط اتصال هزار خاري با ديفرانسيل درگير شده و توسط يك شافت نسبتاً بلند نيرو را به چرخ و از طريق همين اتصال، انتقال مي‌دهد. در خودروهايي كه گيربكس در وسط قرار ندارد (مثل پرايد) طول پلوس‌ها كاملاً متفاوت است و كوتاه و ديگري بلند است.
گشتاور حاصل از گيربكس بايد از طريق يك شافت قوي به چرخ‌ها منتقل شود به همين دليل شافت پلوس معمولاً قطور و از آلياژ قوي انتخاب مي‌شود. در گذشته پلوس‌ها از طريق يك سري ساچمه نيرو را به شافت و سپس دوباره از طريق همين ساچمه‌ها به چرخ منتقل مي‌شد. اما امروزه از طريق يك سه شاخه قوي كه درون سرپلوس جاي مي‌گيرد نيرو منتقل مي‌شود. اين سيستم اطمينان بيشتري نسبت به سيستم‌هاي گذشته دارد و ضريب انتقال نيروي بالاتري نيز به همراه دارد. اين سيستم در اكثر خودروهاي محرك جلوي جديد استفاده شده تا قدرت و گشتاور با ضريب اطمينان بالايي در تمامي شرايط به چرخ منتقل شود