PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : وقتي پدال گاز را مي‌فشاريم چه مي شود؟


MAHDI-TONDAR
09-08-2011, 11:13 PM
وقتي پدال گاز را مي‌فشاريم چه مي شود؟
دنياي‌خودروـ
همه ما مي‌دانيم كه در خودروهاي امروزي تمامي فاكتورهاي حركتي وابسته به پدال گاز هستند. اين پدال به صورت مستقيم به دريچه هوا متصل است. دريچه هوا، دريچه‌اي است كه هواي ورودي به موتور را تنظيم مي‌كند و مقدار هواي ورودي را در كنترل خود دارد، پس در واقع پدال گاز، پدال هوا است.

http://www.acopart.org/upload/ACO-569/311981145.jpg

اما پدال گاز يا به وسيله يك سيم كه سيم گاز ناميده مي‌شود به دريچه گاز وصل است يا توسط عملگر الكترونيكي مي‌تواند دريچه را حركت دهد. وقتي پدال گاز را مي‌فشاريم، دريچه هوا نيز بيشتر باز شده و هواي بيشتري وارد موتور مي‌شود، ورود هواي بيشتر مستلزم تزريق سوخت اضافي نيز هست.
وقتي هوا و سوخت بيشتري وارد موتور مي شوند، احتراق قوي‌تري درون سيلندر رخ مي‌دهد، اين عمل موجب افزايش شتاب و سرعت خودرو مي‌شود. در صورت عدم پاشش سوخت اضافي، قدرت كافي در موتور به وجود نمي‌آيد، در نتيجه كشش و شتاب نيز به حد موردنظر نمي‌رسد.
اما گفتيم كه تمامي پارامترهاي موتور تحت نظر ECU است. هواي ورودي، سوخت تزريق شده و... همگي توسط سنسور مخصوص به ECU گزارش مي‌شوند، اما هواي ورودي به موتور چگونه به ECU گزارش مي‌شود؟
براي اطلاع از ميزان هواي وارد شده به موتور از نوعي سنسور استفاده مي‌شود كه سنسور دريچه گاز ناميده مي‌شود. اين سنسور كه از نوع سنسورهاي مقاومتي است وظيفه دارد كه وضعيت دريچه گاز را به ECU گزارش كند. سنسور با توجه به خاصيت خود، موقعيت دريچه گاز را به ولتاژ تبديل كرده و به ECU مي‌فرستد.
مركز ECU نيز با توجه به ميزان ولتاژ، تشخيص مي دهد كه دريچه گاز در چه حالتي قرار دارد، سپس با توجه به اطلاعات موجود در ECU ميزان هواي ورودي را محاسبه كرده و دستور به پاشش سوخت از انژكتورها مي‌دهد. تمامي حالات دريچه گاز يك نوع ولتاژ خاص توليد مي‌كنند. مثلاً وقتي دريچه بسته است، ميزان ولتاژ تقريباً صفر است. اما وقتي دريچه در حالت نيمه‌باز قرار مي‌گيرد ولتاژ توليد شده در حد معيني است. وضعيت‌هاي مختلف از قبيل افزايش شتاب و كاهش شتاب و ... همگي توسط اين سنسور مشخص مي‌شوند. اين سنسور همان‌طور كه از اسمش پيداست روي دريچه گاز قرار دارد. اگر ميله يا محور دريچه گاز را در نظر بگيريم، يك سر آن به سيم گاز (خودروهاي نسل گذشته) يا عملگر الكترونيكي (خودروهاي نسل جديد مثل مگان) متصل است كه وظيفه حركت دريچه را به عهده دارد، سر ديگر آن داخل اين سنسور قرار دارد.
اين سنسور يك عنصر مقاومتي است، يعني با توجه به حركت مكانيكي مقاومتش تغيير مي‌كند، سنسور دريچه گاز براي اتصال سه پايه دارد، يكي براي تغذيه پنج ولت، ديگري ارسال سيگنال و سومي براي اين سنسور خاص كارايي خاصي ندارد، اما مي‌توان آن را با دستگاه دياگ تست كرد. گفتيم كه هر سنسوري در سيستم انژكتور يك سنسور كمكي دارد كه در صورت خرابي سنسور كمكي وارد عمل مي‌شود. سنسور كمكي اين حسگر هم، سنسور MAP است. سنسور MAP نيز مي‌تواند تا حدودي ميزان هواي ورودي را به ECU گزارش كند. در بعضي خودروها سنسور دريچه گاز قابل تنظيم است.
يعني وقتي دستگاه دياگ به ECU متصل مي‌شود در حالت دور آرام بايد زاويه دريچه گاز را صفر نشان دهد. اگر دريچه اندكي زاويه داشته باشد، يعني اينكه هواي بيشتري وارد موتور مي‌شود، در نتيجه دور موتور بيهوده بالا رفته، در اين حالت مصرف سوخت و استهلاك نيز بالا مي‌رود.
براي برطرف‌كردن اين عيب، بايد توسط ابزار مخصوص زاويه دريچه گاز را به صفر رساند تا دور آرام به راحتي تنظيم شود. مي‌بينيم كه در خودروهاي انژكتوري تمام پارامترها نشان‌دهنده وضعيت خودرو هستند و كوچك‌ترين تغيير در آنها مي‌تواند تاثير بسزايي در خودرو بگذارد.
اين حسگر كه كاملاً وابسته به دريچه گاز است در عين سادگي نقش بسيار مهمي در حركت خودرو و مصرف سوخت دارد. شتاب و كشش خودرو نيز دو عامل وابسته به اين حسگر هستند.