PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نقش وزن خودرو در شتاب و سرعت آن


MAHDI-TONDAR
09-08-2011, 11:15 AM
نقش وزن خودرو در شتاب و سرعت آن
دنياي‌خودروـ : شايد برايتان پيش آمده باشد كه درون خودرويي بنشيند كه حداقل 4 تا 5 سرنشين داشته باشد. در اين مواقع اگر دقت كنيد، مي‌بينيد كه حركت و شتاب‌گيري خودرو با تاخير همراه است و در بعضي مواقع راننده مجبور است از دنده‌هاي سنگين‌تر استفاده كند تا ادامه مسير امكان‌پذير شود. اين مساله نمونه‌اي ساده از نسبت قدرت به وزن در خودروها است. وقتي خودرويي به مرحله توليد مي‌رسد، يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي آن نسبت قدرت به وزن آن است.
قدرت به وزن يعني ميزان قدرت ماشين به وزن آن. براي محاسبه اين نسبت، ميزان توان مفيد موتور را بر مقدار وزن تقسيم مي‌كنند. مقدار به دست آمده بيانگر مقدار قدرتي است كه به ازاي هر يك كيلوگرم وزن خودرو باقي مي‌ماند. براي مثال خودرويي 1200 كيلويي با قدرت 600 اسب در اختيار داريم براي محاسبه نسبت قدرت به وزن آن 600 اسب را تقسيم بر 1200 كيلوگرم مي‌كنيم، عدد به دست آمده 5/0 است يعني به ازاي هر يك كيلوگرم وزن خودرو نيم اسب‌بخار نيرو داريم. هر چه‌قدر اين نسبت بيشتر باشد، شتاب و سرعت خودرو بيشتر است و خودرو قابليت حمل بار و سرنشين بيشتري دارد.
در دو دهه گذشته اين مساله به شدت مورد توجه قرار گرفته است به طوري كه كمپاني‌هاي خودروسازي به فكر ساختن قطعات يك خودرو از مواد كامپوزيتي و پلاستيكي افتاده‌اند. اين مساله در مسابقات اتومبيلراني نيز به شدت تاثيرگذار است. خودروهاي شركت‌كننده در مسابقات رالي و اتومبيلراني، وزن به شدت پاييني دارند، در مقابل سعي شده تا براساس قوانين مسابقه‌، قدرت موتور به حداكثر ميزان توليد شده برسد.
اين فرمول باعث مي‌شود تا يك خودرو معمولي تبديل به يك موشك زمين به زمين شود. براي نمونه لامبورگيني مورسيه‌لاگو R-GT را در نظر مي‌گيريم، اين خودرو كه به همراه تيم لامبورگيني در مسابقات 24 ساعته لمان شركت كرد، موتوري 590 اسبي دارد. وزن آن نيز 1100 كيلوگرم است. اين مشخصات در حالي است كه مورسيه‌لاگو معمولي 580 اسب نيرو دارد و وزن آن 1650 كيلوگرم مي‌باشد. 550 كيلوگرم كاهش وزن و افزايش 10 اسب‌بخار به قدرت موتور در اين خودرو رقم وحشتناكي به وجود مي‌آورد كه مي‌تواند هر بيننده‌اي را متعجب كند.
مورسيه‌لاگو معمولي خودرو سوپراسپرت سريعي است حال تصور كنيد اين اعمال نيز روي يك مورسيه‌لاگو صورت گيرد. خودرو باقيمانده يك موشك است نه خودرو. اين چنين است كه خودروهاي GT و مسابقه‌اي مي‌توانند به سرعت‌ها و شتاب‌هاي سرسام‌آوري دست پيدا كنند.
شايد واژه فيبركربن به گوش‌تان خورده باشد. اين ماده كه امروز در صنعت اتومبيل‌سازي كاربرد فراواني دارد، يك ماده تركيبي و كامپوزيتي است كه وزن بسيار سبكي دارد و مي‌تواند نيروي زيادي را تحمل كند. فيبركربن در مقايسه با آلومينيوم كه فلز سبكي است مقاومت خوبي در برابر ضربه دارد بسيار سبك‌تر است و مي‌توان گفت نصف وزن آلومينيوم را دارد. اين ماده امروزه در بدنه خودروها كاربرد فراواني دارد البته بيشتر در خودروهاي سوپراسپرت استفاده مي‌شود. تنها عيب اين ماده قيمت هميشه بالاي آن است به همين دليل نمي‌توان از آن در خودروهاي توليد انبوه استفاده كرد.
لامبورگيني، فراري، پورشه، مرسدس‌ مك‌لارن، بوگاتي و ساير سوپراسپرت‌ها، از اين ماده استفاده زيادي كرده‌اند. اما مساله كاهش وزن نه تنها در سرعت و شتاب خودرو تاثير مي‌گذارد، بلكه در مصرف سوخت خودرو نيز بسيار تاثيرگذار است.
هر چه وزن خودرو بيشتر باشد موتور بايد انرژي بيشتري صرف كند تا وزن موردنظر را حركت دهد به همين دليل امروزه شاسي بيشتر خودروها از آلياژهاي آلومينيوم ساخته مي‌شود. اين آلياژها هم وزن كمتري نسبت به فولاد و مشتقات آن دارند، هم قابليت جذب ضربه بالاتري نيز دارند. كاهش مصرف سوخت نيز سبب كاهش آلودگي محيط‌زيست مي‌شود.
استفاده از ديسك‌هاي ترمز سراميكي، مواد شبه پلاستيك، فايبرگلاس و ... همگي در اين راستا صورت مي‌گيرند. كمپاني مرسدس‌بنز كه هميشه در ساخت و ايجاد تكنولوژي‌هاي جديد پيشرو بوده است، درصدد است تا گيربكسي تمام پلاستيكي بسازد. البته مواد تشكيل‌دهنده اين گيربكس، مواد شبه پلاستيك هستند كه هم توانايي انتقال نيرو را دارند هم سبك هستند.
اگر اين مساله تحقق پذيرد انقلابي در صنعت خودروسازي صورت مي‌گيرد، به نحوي كه برخي از كمپاني‌ها يا از دور خارج مي‌شوند يا مجبور به رقابت و ابداع سيستم‌هاي جديدتري هستند.
كاهش و افزايش وزن در خودروها در عين سادگي نقش واقعاً تاثيرگذاري در حركت خودرو، مصرف سوخت و آلودگي محيط‌زيست دارد.