PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آشنایی با انواع فیلترها و نحوه عملکرد آن در خودرو


MAHDI-TONDAR
04-10-2011, 06:11 PM
آشنایی با انواع ف_*ل_ن*__ر ها و نحوه عملکرد آن در خودرو

دلیل نصب ف_*ل_ت*__ر روی خودرو

برروی خودروها با توجه به نوع کاربری و منطقه مورد استفاده ف_*ل_ت*__ر های مختلفی نصب می گردد. مهمترین دلیل نصب ف_*ل_ت*__ر جلوگیری از ورود ذرات و آلودگیها به داخل سیستم هایی مانند مدار روغنکاری، مدار سوخت رسانی، مدار هوارسانی وغیره می باشد.
ف_*ل_ن*__ر ها بر حسب محل مورد استفاده باید قابلیت های خاصی داشته باشند بعنوان مثال ف_*ل_ن*__ر هوا نباید در اثر مکش هوا توسط موتور دچارتغییر شکل شود و یا ف_*ل_ن*__ر بنزین نباید تفاوت فشاری بین دو قسمت ورودی وخروجی سوخت (افت فشار) ایجاد نماید.
بنابراین حتما از ف_*ل_ت*__ر مناسب و معتبر برای خودروی خود استفاده کنید زیرا به راحتی بر روی راندمان کاری خودرو شما تاثیر گذار خواهد بود و می تواند باعث تحمیل هزینه زیاد جهت تعمیرات آتی و یا کاهش ایمنی گردد.
همیشه ف_*ل_ت*__ر را در زمان و دوره مشخص شده از طرف شرکت سازنده تعویض نمایید و هیچ گاه سعی نکنید تا با تاخیر درتعویض ف_*ل_ت*__ر کاهش هزینه داشته باشید.

ف_*ل_ت*__ر هوا

برحسب طراحی موتور، موقعیت قرار گیری و دلیل استفاده (شرایطی مانند مسابقات اتومبیل رانی ، استفاده شهری و غیره) انواع مختلفی از ف_*ل_ت*__ر ها تولید وعرضه شده اند و نکته مشترک برای تمام آنها جلوگیری از ورود گرد و غبار وضایعات بداخل موتور خودرو می باشد. در ساخت ف_*ل_ت*__ر از کاغذ ، نمد ، الیاف سلولزی و فیبرهای مختلف استفاده می شود و بر حسب اندازه ذرات قابل عبور وسنجش میکرونی گروه بندی می گردند.
در ساخت ف_*ل_ت*__ر هوا عایق بندی مناسبت وسط لایه لاستیکی اطراف ف_*ل_ت*__ر ، میزان حجمی هوای ف_*ل_ت*__ر شده عبوری و عدمتغییر شکل بدلیل حرارت موتور و پارامترهای دیگر ، باید از طرف سازنده مدنظر قرار گیرد و استانداردهای لازم را رعایت نمایند.

ف_*ل_ن*__ر روغن

ف- ل -ت-ر روغن ضایعات و آلودگیهای ناشی از احتراق ، براده های فلزی و گرد و غبار رااز داخل روغن جدا می کند ولی قابلیت جذب و جداسازی مایعات داخل روغن مانندآب و یا مواد افزودنی حل شده را ندارد.
کارآیی ف_*ل_ن*__ر بر حسب جذب ذراتیبا اندازه 0.5 تا 500 میکرون تعیین می شود و در صورت عملکرد نامناسب باعث ایجاد صدمات شدید بر قطعات موتور خوردو می گردد .
درون ف_*ل_ن*__ر روغن یک سوپاپ فرعی نصب شده است که بر حسب فشاری بین 0.8 تا 2.5 بار (بر حسب طراحی) در هنگامی که ویسکوزیته روغن خیلی بالا باشد و یا ف_*ل_ت*__ر گرفتگی داشته باشد باز می گردد تا گردش روغن درون موتور قطع نشود زیرا گردش روغن کثیف در موتور بهتر از قطع جریان روغن داخل موتور می باشد.
همچنین برحسب نوع و مشخصات موتور یک سوپاپ ضد برگشت روغن جهت جلوگیری از تخلیه روغن درون ف_*ل_ن*__ر هنگام خاموش بودن موتور وجود دارد تا در لحظه اولیه استارت تاخیر زمانی جهت پر شدن ف_*ل_ن*__ر و کامل شدن سیکل گردش روغن بوجود نیاید.

ف_*ل_ت*__ر تهویه اتاق خودرو

این ف-ل-ت-ر جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار بداخل کابین نصب می گردد و در دونوع معمولی و ف_*ل_ت*__ر با لایه کربن فعال شده می باشد. ف_*ل_ت*__ر نوع کربن فعال شده قابلیت جذب بوهای نامطبوع و باکتری ها را نیز دارد و هر دو مدل بایدقابلیت و مقاومت خوبی در برابر رطوبت محیط داشته باشند و خود باعث ایجادشرایط نا مطبوع نگردند.

ف_*ل_ت*__ر بنزین

برحسب نوع سوخت مصرفی و شرایط کاری خودرو انواع مختلفی را شامل می شود و درزمان نصب و استفاده باید دقت زیادی در انتخاب ف_*ل_ت*__ر مناسب به عمل آورد تاباعث کاهش ایمنی خودرو نگردد و روی راندمان کاری موتور تاثیر منفی نگذارد.

منبع:http://gfactor.org http://gfactor.org/articles/no.gif