PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دینامومتر شاسی چیست؟


MATIN
03-04-2011, 01:20 AM
دینامومتر شاسی چیست؟

دستگاه دینامومتر شاسی دستگاهی است که با استفاده از آن می توان موتور خودروها را به طور دینامیکی تنظیم نمود. وظیفه اصلی یک دستگاه دینامومتر اینست که شرایط جاده را برای خودرو شبیه سازی می نماید و با استفاده از آن امکان انجام تست های مختلف بر روی خودرو بدون نیاز به انجام تست جاده فراهم می آید. معمولاً وقتی خودرو بر روی دینامومتر قرار میگیرد پارامترهای مهم آن نظیر دور، گشتاور سرچرخ اندازه گیری و نمایش داده می شود. این پارامترها برای تنظیم موتور خودرو بسیار مهم و حیاتی هستند. این وسیله برای کالیبراسیون و تیونینگ ECU خودروهای انژکتوری و بررسی اثر تغییر اجزاء سیستم موتور بر روی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.

از آن زمانی که مساله آلودگی کلان شهرها و گازهای گلخانه ای و ... تبدیل به یک بحران جهانی شد دولتها به فکر افتادند تا این بحران را با کاهش گازهای آلاینده تولید شده از خودروها که سهم بیشتری در تولید آلودگی شهرها دارند کنترل کنند. بدین ترتیب استاندارهای مختلف آلایندگی خودروها مانند استاندارد ژاپنی، امریکایی و اروپایی تدوین شد. کشور ما از استاندارد آلایندگی اروپا تبعیت می کند . در هر استاندارد آلایندگی یک سیکل مشخص رانندگی وجود دارد که به آن سیکل رانندگی یا Driving Cycle گفته می شود. خودرو با رعایت شرایط خاصی روی دینامومتر شاسی قرار گرفته و آزمایشگر، سیکل رانندگی مورد نظر را بر روی دینامومتر می پیماید. در طی انجام سیکل رانندگی گازهای خروجی از اگزوز جمع آوری شده و در انتهای سیکل مقدار آنها اندازه گیری و محاسبه می شود. در صورتیکه میزان گازهای آلاینده در طول سیکل از محدوده ای که استاندارد مشخص کرده است کمتر باشد اصطلاحاً گفته می شود خودرو مورد آزمایش، استاندارد آلایندگی را پاس کرده است
تجهیزات سنجش گازهای آلاینده کاملاً از دستگاه دینامومتر مستقل هستند و جزء دینامومتر شاسی محسوب نمی شوند. به عبارت بهتر فقط برای انجام تستهای آلایندگی (جهت پیمایش سیکل رانندگی) بایستی تجهیزات سنجش گازهای آلاینده همراه دینامومتر خریداری شود. همچنین توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که دینامومترهای مورد استفاده برای تستهای آلایندگی از نوع اینرسی (Inertia) یا آسنکرون می باشند که قیمت بسیار بیشتری نسبت به دینامومترهای ترمزی (Breaking) دارند.

با کمال احترام به تمام همکاران عزیزی که در زمینه غیر موتوری کار تیونینگ انجام می دهند به اطلاع می رسانم که در همه جای دنیا اولین برداشتی که از تیونینگ می شود تنظیم دوباره قوای محرکه خودرو است تا اسپرت کردن ظاهر آن و تیونینگ واقعی که به صورت Real time صورت می گیرد تنها با کمک دینامومتر شاسی امکان پذیر است و لاغیر.

روابط عمومی آکو فروم
03-04-2011, 10:10 AM
دینامومتر شاسی یکی از ملزومات تیونینگ به صورت Real time

متاسفانه دانش مربوط به کالیبراسیون موتور و خودرو و همچنین تیونینگ موتور در کشور ما جا نیافتاده است. شاید شما خیلی اسم تیونینگ را شنیده باشید اما در کشور ما اغلب منظور از تیونینگ، اسپرت کردن ظاهر و بدنه خودرو است تا موتور و قوای محرکه آن. به عنوان نمونه کافی است در سایت گوگل کلمه تیونینگ را به فارسی جستجو کنید و بعد نتایج یافته شده را باز کنید تا ببینید سایتهای فارسی چه برداشتی از تیونینگ دارند. با کمال احترام به تمام همکاران عزیزی که در زمینه غیر موتوری کار تیونینگ انجام می دهند به اطلاع می رسانم که در همه جای دنیا اولین برداشتی که از تیونینگ می شود تنظیم دوباره قوای محرکه خودرو است تا اسپرت کردن ظاهر آن و تیونینگ واقعی که به صورت Real time صورت می گیرد تنها با کمک دینامومتر شاسی امکان پذیر است و لاغیر. امیدواریم با توسعه مسابقات اتومبیل رانی این دانش با ارزش روز به روز در کشور ما رایج گردد. خب حالا این سوال مطرح می شود که چرا تیونینگ بدون دینامومتر شاسی امکان پذیر نمی باشد؟ برای جواب به این سوال باید ببینیم چه روشهایی برای تیون کردن یک خودرو وجود دارددر زمینه کالیبراسیون موتور نیز در کشور ما چندان کار نشده است البته در شرکتهای ایپکو و مگاموتور کارهایی در ارتباطبا کالیبراسیون صورت گرفته است اما با توجه به دولتی بودن این دو شرکت باز هم می توان گفت هنوز شرکتهای خصوصی در ایران تمایل چندان به انجام کارهای کالیبراسیون ندارند.

بیشتر مردم فکر می کنند دینامومتر شاسی دستگاهی است که برای انجام تست های آلایندگی طراحی و ساخته شده است. دلیل این مساله بر می گردد به زمانی که استانداردهای آلایندگی خودروها در کشور ما اجباری شد. شاید بهتر باشد بگوییم اگر استانداردهای آلایندگی خودرو نظیر یورو 1و 2 توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجباری نمی شد خودروسازان ما به این زودی ها رغبتی به خرید تجهیزات مربوط به تست آن که از جمله آنها دینامومتر شاسی باشد نمی کردند.
از آن زمانی که مساله آلودگی کلان شهرها و گازهای گلخانه ای و ... تبدیل به یک بحران جهانی شد دولتها به فکر افتادند تا این بحران را با کاهش گازهای آلاینده تولید شده از خودروها که سهم بیشتری در تولید آلودگی شهرها دارند کنترل کنند. بدین ترتیب استاندارهای مختلف آلایندگی خودروها مانند استاندارد ژاپنی، امریکایی و اروپایی تدوین شد. کشور ما از استاندارد آلایندگی اروپا تبعیت می کند و استاندارد اجباری امسال و سال آینده یورو 2 می باشد. شکل پایین نمودار سرعت بر حسب زمان سیکل اروپایی که به NEDC یا سیکل ترکیبی معروف است نشان می دهد. در هر استاندارد آلایندگی یک سیکل مشخص رانندگی وجود دارد که به آن سیکل رانندگی یا Driving Cycle گفته می شود. خودرو با رعایت شرایط خاصی روی دینامومتر شاسی قرار گرفته و آزمایشگر، سیکل رانندگی مورد نظر را بر روی دینامومتر می پیماید. در طی انجام سیکل رانندگی گازهای خروجی از اگزوز جمع آوری شده و در انتهای سیکل مقدار آنها اندازه گیری و محاسبه می شود. در صورتیکه میزان گازهای آلاینده در طول سیکل از محدوده ای که استاندارد مشخص کرده است کمتر باشد اصطلاحاً گفته می شود خودرو مورد آزمایش، استاندارد آلایندگی را پاس کرده است.
حال نکته اینجاست که چون تقریباً همه دینامومترهای شاسی که در ایران استفاده می شوند برای انجام تستهای آلایندگی خریداری و نصب شده اند قیمت تمام شده کل سیستم (شامل تجهیزات سنجش آلایندگی+ دینامومتر شاسی) بسیار بالا در می آید در حالیکه تجهیزات سنجش گازهای آلاینده کاملاً از دستگاه دینامومتر مستقل هستند و جزء دینامومتر شاسی محسوب نمی شوند. به عبارت بهتر فقط برای انجام تستهای آلایندگی (جهت پیمایش سیکل رانندگی) بایستی تجهیزات سنجش گازهای آلاینده همراه دینامومتر خریداری شود. همچنین توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که دینامومترهای مورد استفاده برای تستهای آلایندگی از نوع اینرسی (Inertia) یا آسنکرون می باشند که قیمت بسیار بیشتری نسبت به دینامومترهای ترمزی (Breaking) دارند
منبع: ynoblog