PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سیستمهای خودرو


MAHDI-TONDAR
01-28-2011, 11:14 PM
http://www.acopart.org/upload/ACO-569/111128622.gif












سیستمهای خودرو


خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و در رتباط با یکدیگرطوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین نمایند بنابراین وقتی به شکل ظاهری ان نگاه می کنیم فقط تعدادی قطعات فلزی ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرکلاستیکی و فلزی و غیرو نظر ما را جلب می کند
به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در یک اتومبیل معمولی وجود دارد که حدودا 1500 قطعه ان متحرک بوده با شرایط خاص و با تلرانس خیلی کم که به 0.01 میلیمتر یا حتی کمتر نیز می رسد با یکدیگر کار می کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگین گرفته تا مقوا و نایلون و غیره در یک خودرو بکار گرفته شده است قسمت های مختلف خودرو را می توان در هفت گروه اصلی تقسیم بندی کرد
1- سیستم تولید قدرت در این واحد یا همان موتور انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود در موتور حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها به بالاتر از 700 درجه سانتیگراد می رسد که به علت بازده مفید سیستم حدود یک چهارم حرارت تولید شده به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و بقیه به صورت انتقال حرارت به محیط گرم کردن اب و خروج گازهای حاصل از احتراق از اگزوز تلف می شود در یک موتور حدودا 120 تا 150 قطعه متحرک وجود دارد که نیاز به روغنکاری دارند تا بتوانند بدرستی وظیفه خود را انجام دهند با وجود این عمر مفید یک خودرو به طور متوسط 8 سال کار و یا پیمودن 150000 کلیومتر مسافت است.
2- سیستم انتقال قدرت وظیفه سیستم انتقال قدرت این است که قدرت تولیدی موتور را به چرخهاانتقال دهد که سیستم انتقال قدرت شامل قسمتهای زیر است
الف : جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در موقعی که مقاومت جاده اندک است و یا گشتاور دلخواه را در موقعی که مقاومت مسیر حرکت زیاد است فراهم می کند
ب : کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گیربکس قطع می کند و امکان تعویض دنده را فراهم می کند باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن هر یکصد کیلومترمسافت بیش از 700 بار عمل تعویض دنده یا کلاچ انجام می شود
3- سیستم فنربندی و تعلیق در اتومبیلهای جدید دستگاه فنربندی و تعلیق در هر دقیقه بیش از 1000تا 1200 بار نوسان می کنند تا اطاق و شاسی , سرنشینان را در معرض ضربه های ناشی از ناهمواری های جاده قرار ندهد و اسایش سرنشینان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرو نیز افزایش یابد.
4- سیستم چرخ بندی و ترمزهابه طور متوسط در هر 90000 کیلومتر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودروها هر چرخ حدود 95 میلیون بار چرخش می کند هر بار که سیستم ترمز نیرو صرف می کند تا یک اتومبیل با سرعت 90 کیلومتر در ساعت را متوقف نماید بر اثر اصطکاک گرمایی تلف می شود که می تواند یک لیتر اب را به جوش اورد
5- سیستم بدنه و اطاق و شاسی بدنه اتومبیل ها جدید طوری ساخته می شود که بتواند کلیه قطعات دیگر را نگهداری کند در بدنه اتومبیلهای متوسط حدود 40 متر مربع ورق فولادی با ضخامت0.4 تا 1.2 میلیمتر به کار میرود تا بتواند تنشهای مختلف را بخوبی تحمل کند .
6- سیستم هدایت و فرمان نیروی متوسطی که لازم است تا بتوان اتومبیلی را در یک پیچ معمولی هدایت کرد بین 5 تا 10 کیلوگرم می باشد ولی سیستمهای جدید فرمان این نیرو را به حدود 30 گرم تقلیل می دهند
7- سیستم مدارات الکتریکی از باطری های 6 و 12 و 24 ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده می شود سیستم جرقه زنی ولتاژ باطری را تا 30000 ولت افزایش داده برای جرقه زنی موتور اماده می کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم برف پاکنها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده است

منبع : تکنولوژی مولدهای قدرت (مهندس محمد محمدی بوساری)