PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انواع روغن موتور ها و کاربردها آنها


MAHDI-TONDAR
01-02-2011, 06:26 PM
دوستان سلام
با توجه به بحث های زیادی که در همین سایت در خصوص انواع روغن موتور و شناخت روغن مناسب برای خودرو شده ، در این رابطه مطالبی راتهیه و گردآوری نمودم که امیدورام برای دوستان مفید واقع شود .( منبع :سایت عصر جوان )

- کار روغن موتور چيست :
وظايف اصلی روغن موتور ؛ روان سازی قسمتهای متحرک موتور ، به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسايش ، کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات ، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می باشد .
بدليل اينکه روغن موتور بايد اين چند کار پيچيده را به طور همزمان انجام دهد ، يک فرمولاسيون شيميايی پيچيده را می طلبد ، اما شما برای آنکه بدانيد روغن موتور چگونه عمل می کند ، چگونه رده بندی می شود و چگونه بايد نوع صحيح آنرا برای خودرويتان برگزينيد ، نياز به شيميدان و يا مهندس شيمی بودن ، نداريد . کافی است با انواع مختلف روغن موتور ، رده بنديهای آن و علائم و اختصاراتی که برای آن استفاده می شود ، آشنا باشيد .
۲- انواع روغنها :
در حال حاضر روغنهای موتور خودروها به ۳ نوع کلی تقسيم می شوند :
الف : مينرال ( ارگانيک ) ب : سنتتيک ج : نيمه سنتتيک ( Premium )
الف - مينرال :
روغنی است که بر پايه نفت خام ساخته می شود و همان روغنی است که سالهاست در خودروها بکار برده می شود و همه ما با آن آشنايی داريم .
ب - سنتتيک :
روغنی است که از ترکيبات شيميايی يا پوليمراسيون هيدروکربنها (Olefins ) توليد می شود و نه با تصفيه نفت خام ، اين نوع روغن ، اولين بار برای موتورهای جت بکار گرفته شد که بدليل مزايايی که اين نوع روغن نسبت به نوع مينرال داراست در ساليان اخير مصرف آن در خودروها نيز فزونی يافته است . روغنهای سنتتيک انواع مختلف با مواد تشکيل دهنده متفاوتی دارند که اين امر آنها را از لحاظ کيفيت و نوع مصرف نيز با يکديگر متمايز می سازد ، از بين صدها نوع روغن سنتتيک با فرمولاسيون های مختلف که هر يک محاسن و معايبی را نيز دارا هستند ، نوعی که بر پايه Polyalphaolefins يا به اختصار ( PAO ) ساخته می شود و مقادير کمی هم Ester در خود دارد ، دارای کارآيی و مقبوليت بيشتری است .

از مزيت های اکثر روغن های سنتتيک می توان موارد زير را ذکر کرد :
۱- کاهش مصرف روغن بدليل عمر بيشتر روغن
۲- غير خورنده و غير سمی بودن
۳- تبخير شوندگی پايين
۴- دمای سوختن بالا
۵- مقاومت در برابر اکسيداسيون بالا
۶- دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبيعی ( عکس العمل سريع در مقابل تغييرات دما )
۷- کاهش مصرف سوخت تا ۲/۴ درصد
۸- نقطه روان شدن پايين
۹- قابليت استفاده از روغنهای با گستره ويسکوزيته زياد بدون نگرانی از شکست پليمرها ( در ادامه توضيح داده خواهد شد )
عيب اين نوع روغنها نيز ، قيمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای با تکنولوژی قديمی است .
ج - نيمه سنتتيک :
مخلوطی است از روغن سنتتيک و مينرال ( ارگانيک ) ، اين نوع روغن کيفيت روغنهای سنتتيک را ندارد اما در شرايط سخت ؛ نظير دماهای بالا و يا بار زياد عملکرد بهتری نسبت به نوع مينرال داراست و بيشتر برای وانتها و SUV ها مصرف می شود و قيمت آن نيز کمی بيشتر از مينرالهاست .
برای آگاهی از اينکه کداميک از روغنهای فوق برای خودروی شما مناسب است ، بهترين منبع و مأخذ دفترچه راهنمای خودرو يا برچسبهای داخل محفظه موتور می باشد ( در صورتيکه نوع روغن مشخص نشده ، معنای آن استفاده از همان نوع قديمی مينرال است ) . استفاده از روغن مينرال يا نيمه سنتتيک برای موتوری که تنها استفاده از روغن سنتتيک در آن توصيه شده ، می تواند برای موتور خطر آفرين باشد ، اما در مقابل استفاده از روغنهای سنتتيک يا نيمه سنتتيک برای موتورهايی که برای استفاده از نوع مينرال طراحی شده اند ( موتورهای قديمی ) با تمهيدات خاصی ، از نظر توليد کنندگان روغنهای سنتتيک بلا مانع است . اما بسياری از متخصصين بدلايل زير اين کار را نيز اشتباه و مضر می دانند :
۱- هر يک از انواع مختلف روغنهای سنتتيک با توجه به فرمول شيميايی ، قابليت تطابق با برخی انواع لاستيکها و الاستومرها را نداشته و در نتيجه اگر از روغن سنتتيکی با فرمول خاصی برای موتوری با واشرها و درزبندهايی که با آن فرمول روغن سازگار نباشد ، استفاده شود باعث نشتی روغن و مسائلی از اين قبيل خواهد شد ( روغنهای مينرال باعث تورم واشرها و جلوگيری از نشتی آنها می شوند ، اما روغنهای سنتتيک در مورد برخی انواع واشرها دارای اين خاصيت نيستند و حتی برخی از آنها ، باعث خورده شدن برخی انواع واشرها ، می شوند ) در این راستا حتی استفاده از روغن سنتتيک با مواد تشکيل دهنده ای متفاوت از آنچه در دفترچه راهنمای خودرو درج شده ، برای خودروهايی که با اين نوع روغن کار می کنند نيز می تواند خطر ساز باشد ، چه رسد به استفاده از اين نوع روغنها در موتورهايی که بر پايه استفاده از روغن مينرال طراحی شده اند ، بعنوان مثال روغن سنتتيک بر پايه Polyglycol با پلی استرها ، پلی کربنيکها ، ABS ، پلی ونيل کلرينها ،Polyphenylene Oxide ( همگی پلاستيک هستند ) و Buna S ، بوتيل ، Neoprene و لاستيک طبيعی ( همگی الاستومر هستند ) سازگاری خوبی ندارد و يا روغن سنتتيک بر پايه PAO نيز که اکثر روغنهای سنتتيک موجود در بازار بر اين پايه هستند ( بدليل شباهت زياد به خواص روغنهای مينرال ) با لاستيک طبيعی ، EPDM ، بوتيل و Buna S که همگی الاستومر هستند ، سازگاری ضعيفی دارد ، ليست برخی از انواع روغنهای سنتتيک و قابليت تطابقشان با انواع الاستومرها و لاستيکها ، همچنين حلاليت هر کدام در افزودنيها و لجن موتور به همراه خواص و عدد VI ( در ادامه بررسی خواهد شد )
۲- روغنهای سنتتيک در مقايسه با روغنهای مينرال با لايه نازک تری بر روی قطعات موتور می نشيند ( به همين خاطر فاصله قطعات ثابت و متحرک موتور هايی که با روغن سنتتيک کار می کنند کمتر می باشد ) از اينرو استفاده از اين نوع روغن برای موتورهايی که با تکنولوژی قديمی مينرال طراحی شده اند ، باعث نشتی پيستون خواهد شد . البته اين مورد از طرف سازندگان روغنهای سنتتيک با دلايل قابل قبولی رد می شود ، اما در عمل اين مشکل ، درباره خودروهای قديمی ديده شده .
به هر روی در صورتی که سالهاست از روغن مينرال استفاده می کنيد و خودرويتان دارای تکنولوژی قديمی است ، از استفاده از اين نوع روغنها بپرهيزيد ، اما درصورتيکه دارای خودرويی با تکنولوژی نسبتا جديد هستيد و از بی خطر بودن تعويض روغن از مينرال به سنتتيک يا نيمه سنتتيک اطمينان داريد ، از نوعی که برپايه PAO ساخته شده استفاده نموده و اين موضوع را نيز از ياد نبريد که با تعويض روغن از مينرال به سنتتيک باعث می شويد رسوبات پخته شده روغنهای مينرال از روی قطعات موتور کنده شده و در موتور غوطه ور گشته و پس از مدتی موتور را از کار بيندازد ، به همين خاطر قبل از اين تعويض بايد موتور را يا به طور کامل رسوب زدايی نموده و يا اينکه از روغنهای فلاشينگ ( Flush Oil ) استفاده نماييد ( اين نوع روغن فقط مخصوص تميز کردن موتور می باشد ) به اين ترتيب که روغن مينرال را بدون تعويض فيلتر تخليه کرده و روغن فلاشينگ را جايگزين نموده و اجازه دهيد موتور به مدت ۲۰ دقيقه درجا کار کند ، پس از آن ميتوانيد روغن فلاشينگ را تخليه کرده ، فيلتر را تعويض نموده و روغن سنتتيک يا نيمه سنتتيک را جايگزين نماييد .




چند نکته :

روغنهای نيمه سنتتيک ، همانگونه که ذکر شد مخلوطی هستند از روغن مينرال و سنتتيک و می توانند همان مشکلات روغن سنتتيک را برای موتورهای ساخته شده برای روغنهای مينرال پديد آورند .
در خودروهايی که استفاده از روغن سنتتيک در آنها توصيه شده ، حتما از نوع مشخص شده استفاده نماييد و درصورتيکه به جهت قرارداد شرکت توليد کننده با شرکت نفتی خاصی ، تنها نام روغن مربوطه در دفترچه راهنما ذکر شده و از توضيح بيشتر در مورد آن خودداری شده ، و بر روی ظرف آن روغن هم توضيحی درباره نوع مواد تشکيل دهنده ، داده نشده ، تنها از همان نوع روغن استفاده نماييد .
در صورتی که به تعويض نوع روغن از مينرال به سنتتيک در خودروی خود اصرار داريد ، نوعی که اکثر روغنهای سنتتيک موجود در بازار را شامل می شود ، يعنی PAO را ، انتخاب نماييد ، چرا که بيش از ديگر انواع روغنهای سنتتيک به نوع مينرال شبيه است
- ويسکوزيته روغنها :
ويسکوزيته يا گرانروی ، يک مختصر فيزيکی سيالات است ، که به مقاومت آنها در برابر جريان يافتن بستگی دارد . به طور مثال آب دارای ويسکوزيته پايين و عسل دارای ويسکوزيته بالايی است ، ويسکوزيته مايعات تابعی است از دما ، بدين معنا که با افزايش دما ويسکوزيته کم و با کاهش دما ويسکوزيته افزايش می يابد . ويسکوزيته در مورد روغن به طور عاميانه ، با نام وزن نيز شناخته می شود .
روغنها با ويسکوزيته های مختلف برای شرايط آب و هوايی مختلف توليد می شوند ، استفاده از روغن با ويسکوزيته بالا در زمستان ؛ روانکاری موتور را تا زمان گرم شدن به تاخير انداخته و در اين مدت روغن به تمامی قسمتهای موتور نخواهد رسيد ، همچنين استفاده از روغن با ويسکوزيته پايين در تابستان نيز باعث سايش قطعات موتور می گردد . پس انتخاب ويسکوزيته مناسب برای روغن موتور يک خودرو ، کاملا تابع شرايط آب و هوايی است ، که البته اخيرا وجود روغنهای چهار فصل ( Multi Grade ) يا همان چند ويسکوزيته ، نياز به تغيير روغن ، به نسبت تغيير فصل يا شرايط آب و هوايی را تا حدودی بر طر ف نموده است ، اما استفاده از تنها يک نوع روغن چهار فصل از نوع مينرال برای تمامی فصول نيز با توجه به دلايلی که در ادامه توضيح داده خواهد شد ، پيشنهاد نمی شود .
انجمن مهندسين خودرو ( SAE ) برای راحتی کار ، ميزان ويسکوزيته روغنها را بوسيله يکسری اعداد ، طبقه بندی نموده . اين طبقه بندی برای روغن موتور بين ۰ تا ۶۰ می باشد . روغن های تابستانی که در دماهای بالا از غلظت کافی برخوردار هستند ، اعداد ويسکوزيته ای در حد ۳۰ تا ۶۰ داشته ( هر چه هوا گرمتر باشد ، بايد از روغن با عدد ويسکوزيته بالاتر استفاده شود ) و روغن موتور های زمستانی که در دماهای پايين براحتی جريان می يابند ، اعداد ويسکوزيته ای ما بين ۰ تا ۲۵ را دارا هستند ( هر چه هوا سردتر باشد ، بايد از روغن با عدد ويسکوزيته پايين تر استفاده شود ) . برای تشخيص راحت تر عامه بعد از عدد ويسکوزيته روغنهای زمستانی حرف W درج می گردد که مخفف Winter می باشد ، همچنين بدليل آنکه اين طبقه بندی توسط Society of Automotive Engineers ابداع شده ، هميشه قبل از درج عدد ويسکوزيته مخفف نام اين انجمن ( SAE ) نيز نوشته ميشود .
روغنهايی که تنها دارای يک ويسکوزيته می باشند ، تک ويسکوزيته نام دارند ، اما روغنهايی که در سالهای اخير با کمک علم شيمی و با افزودن پليمر به روغن پايه توليد می شوند ، توانايی داشتن ويسکوزيته های محتلف در دماهای مختلف را دارا هستند ، اين امر باعث می شود روغن در تمامی شرايط آب و هوايی از غلظت لازم برخوردار باشد ، که اين امر علاوه بر افزايش عمر موتور ، تا حدی باعث کاهش مصرف سوخت نيز خواهد شد ، از همين رو روغنهای تک ويسکوزيته در حال از رده خارج شدن می باشند و تنها کاربرد اين نوع روغنها در مورد خودروهای سواری ، برای موتور خودروهای Race می باشد که دارای Heater يا گرم کن روغن می باشند .
کد SAE در روغنهای چهار فصل به صورت دو جزئی است ، که عدد اول که به همراه حرف W می باشد ، مربوط به پايين ترين ويسکوزيته آن روغن و عدد دوم معرف بالاترين ويسکوزيته آن روغن است .

اما همانطور که ذکر شد ، روغنهای چند ويسکوزيته بواسطه افزودن پليمر به روغن ساخته می شوند ، اين پليمرها به روغن اجازه می دهند تا در دماهای مختلف ويسکوزيته های مختلفی داشته باشد ، در هوای سرد پليمرها در خود جمع شده و باعث جريان يافتن راحت تر روغن می گردند و در گرما نيز پليمرها شروع به باز شدن به صورت زنجيره های بلند نموده و روغن غليظ می گردد ، اما اين افزايش و کاهش ويسکوزيته تنها تا حد مشخص شده برای همان روغن است ، مثلا يک روغن 10W-30 روغنی است با ويسکوزيته ۱۰ که در زمان گرم شدن ويسکوزتر از ۳۰ نخواهد شد ؛ يعنی اگر مثلا اين روغن در دمای ۱۰۰ درجه به ويسکوزيته ۳۰ برسد ، در دماهای بالاتر نيز ويسکوزيته ای بيش از ۳۰ پيدا نخواهد کرد ، که اين امر بواسطه مقدار پليمر افزوده شده برای دستيابی به عدد حداکثر ۳۰ برای روغن 10W-30 می باشد .
آنچه که بايد در استفاده از اين نوع روغنها بخصوص در مناطق سردسير مد نظر قرار گيرد ، انتخاب روغن با کمترين فاصله ويسکوزيته است ؛ بدين معنا که در زمستان با توجه به کمترين دمای منطقه سکونتتان و در تابستان با توجه به گرمترين دما ، روغن مطلوب را انتخاب نماييد و از استفاده از روغنهايی که از دماهای بسيار بالا تا دماهای بسيار پايين را ساپورت می کنند ، بپرهيزيد ، چرا که پليمرهای موجود در اين نوع روغنها بسيار زياد می باشند و اين پليمرها پس از مدتی شکسته شده و با رسوبات موجود در روغن ترکيب می شوند ، که اين امر می تواند باعث چسبيدن رينگ و يا مشکلاتی از اين قبيل شود ( ضرر استفاده از اين روغنها در موتورهای ديزلی بيشتر است ) ، روغنهای 5W-50 ، 5W-40 ، 5W-30 و 10W-40 با گستره ۲۵ تا ۴۵ تايی از اين قبيل روغنها هستند ( روغنهای سنتتيک و نيمه سنتتيک از اين قاعده مستثنی هستند ) . شايد بگوييد روغن 20W-50 نيز روغنی است با گستره ۳۰ تايی ، مشابه 10W-40 ، اما چنين نيست ، چرا که 20W-50 از پايه سنگين تر ۲۰ شروع می شود و برای ويسکوز شدن و رسيدن به عدد ۵۰ نياز به پليمر بسيار کمتری دارد تا روغن 10W-40 که دارای پايه ۱۰ می باشد و بايد توانايی رسيدن به عدد ۴۰ را دارا باشد . از اينرو ، روغنهای 10W-40 مينرال توسط کمتر خودروسازی توصيه می شود و حتی برخی کارخانجات استفاده از آنرا مساوی با خارج شدن خودرو از گارانتی می دانند .
پس تا آنجا که ممکن است در مورد روغنهای مينرال سعی کنيد به نسبت شرايط آب و هوايی محل سکونتتان ، فاصله کمتری را بين دو عدد SAE انتخاب نموده و اين را بدانيد که هر چه ويسکوزيته زمستانی عدد کمتری باشد ، برای ويسکوز شدن و رسيدن به اعداد ويسکوزيته بالاتر نياز به پليمر بيشتری داشته و پليمر زياد نيز برای موتور خودروی شما مضر است .
با توجه به شرايط آب و هوايی اکثر نقاط ايران ، در بين روغنهای موجود در کشور ( از نظر ويسکوزيته ) روغنهای 20W-50 برای دماهای بين ۱۰- تا ۴۰+ و 25W-50 برای دماهای بين ۵ - تا ۴۰+ دارای عملکرد مناسبی می باشند .( روغنهای 25W-50 و 20W-50 در گرمای تابستان دارای شرايط يکسانی هستند و فقط در شرايط سرد ، بين ۱۰- و حدود ۵ - ، 20W-50 بهتر جريان می يابد اما 25W-50 دارای پليمر کمتری است ) . البته بنا به دلايل بالا روغن 20W-40 برای زمستان انتخاب مناسب تری است ، اما متاسفانه اين نوع روغن در کشورمان کمتر يافت می شود .

همچنين در صورتيکه در نقاط سردسير کشور ، مانند آذربايجان يا چهار محال و بختياری زندگی می کنيد ( دماهای زير ۱۰- درجه سانتيگراد ) و ناچار به استفاده از روغنهای با پايه زمستانی ۱۰ يا ۵ هستيد ، حتما سعی کنيد از روغنهای چند ويسکوزيته ای استفاده نماييد که عدد دومشان بيشتر از ۳۰ نباشد .

۴- کدهای API :
با پيشرفت روزافزون تکنولوژی ساخت موتورها ، روغنهای موتور نيز همگام با آنها دچار تغيير در سطح کيفيت و نوع مواد افزودنی گرديده اند .
انستيتو مواد نفتی آمريکا API برای طبقه بندی و جداسازی روغنها بر حسب کيفيت و فناوری ساخت آنها ، اقدام به کد بندی خاصی نموده است . اين کدها شامل دو حرف می باشند ، حرف اول نشاندهنده اين است که روغن مربوطه برای استفاده در خودروهای ديزلی است يا بنزينی ، که در اين بين اگر کد با حرف C شروع شود ( مخفف Commercial ) روغن مربوطه برای استفاده در خودروهای ديزلی و اگر با حرف S شروع شود ( مخفف Service ) روغن برای استفاده در خودروهای بنزينی طراحی شده .
اما حرف دوم که نشاندهنده کيفيت و فناوری ساخت روغن می باشد بر حسب الفبای انگليسی از حرف A شروع شده و تا کنون در مورد خودروهای بنزينی تا حرف M ( سال ۲۰۰۵ )‌ و در مورد خودروهای ديزلی تا حرف I ارتقا يافته ، در مورد خودروهای ديزلی بعد از حروف مذکور در مواردی اعداد ۲ يا ۴ نيز ديده می شوند که نشاندهنده اين است که ، آن روغن برای موتورهای ۲ زمانه ساخته شده ، يا ۴ زمانه .
هميشه نوع ارتقا يافته روغن ( با کد بالاتر ) ، خواص انواع قبلی را نيز داراست ؛ يعنی می توان از آنها ، در خودروهايی که انواع قديمی تر روغن در دفترچه راهنمايشان پيشنهاد شده نيز ،‌ استفاده نمود . اما استفاده از روغن قديمی تر ( با کد پايين تر )‌ برای موتوری که روغنی با کد جديدتر برای آن توصيه شده ، بسيار مضر می باشد . برخی روغنها قابليت تامين نيازهای هر دو نوع موتور ديزلی و بنزينی را دارا می باشند و کد اين نوع روغنها نيز به صورت ۲ تايی نوشته می شود که هميشه کد اول مربوط به خودروهای ديزلی و کد دوم مربوط به خودروهای بنزينی ميباشد ؛ مانند API CD/SH .
در جدول زير کدهای API برای خودروهای بنزينی بر اساس سال ساخت خودروها طبقه بندی شده اند ، که البته اين جدول با بسياری از خودروهای توليدی کشورمان تطابق ندارد ،‌ چرا که در ايران خودروهايی با تکنولوژی ۲۰ سال قبل مانند پرايد با مدل ۸۳ ( ۲۰۰۵ ) توليد می شوند .

لازم به ذکر است ، علاوه بر API انواع ديگری از استانداردهای روغن از جمله ILSAC و CCMC نيز وجود دارند ، که بدليل رواج کمتر آنها ،‌ از پرداختن به آنها خودداری می کنيم .
۵- سمبل API :



به طور کلی بدليل استاندارد بودن اعداد API در جهان ، تمامی توليدکنندگان روغن برای معرفی فناوری ساخت روغنهايشان از اين کدها استفاده می کنند ، اما اگر روغن موتور شرکتی بوسيله خود API مورد تاييد قرار گرفته باشد سمبل API بر روی آن درج شده است .

نيمه بالايی نشاندهنده کد API
قسمت وسط نشاندهنده ويسکوزيته روغن
قسمت پايينی نشاندهنده اين امر است که آيا روغن مصرفی باعث کاهش مصرف سوحت می شود يا نه ؛ در صورتيکه عبارت Energy Conserving در اين قسمت نوشته شده باشد ، بذين معناست که اين روغن با کاهش اصطحکاک در موتور ميزان مصرف سوخت را تا ۵/۱ ٪ کاهش می دهد ، همچنين اگر روغنی قادر باشد مصرف سوخت را تا ۷/۲ ٪ کاهش دهد آنرا Energy Conserving 2 مي نامند .
۶- زمان تعويض روغن :
روغنهای جديد با کمک تکنولوژيهای پيشرفته و افزودنيهای مختلف دارای کارکردهای بلند مدتی می باشند ، اما هميشه تنها ميزان کارکرد نوشته شده ( ‌برحسب کيلومتر يا زمان ، هر کدام زودتر واقع شود )‌ بر روی ظرف روغن ملاک زمان تعويض نيست ، بلکه با افزايش هر يک از موارد ذيل ، بايد زمان تعويض روغن را تسريع بخشيد :
۱- کارکرد در شرايط سخت مانند دورهای بالای موتور يا بار زياد
۲- ميزان درجا کارکردن خودرو (‌ در ترافيک های سنگين )
۳- تعداد استارتها در هوای سرد
۴- تنظيم نبودن موتور



۷- افزودنيها :

Zinc :
روی بعنوان افزودنی برای جلوگيری از سايش فلز با فلز به روغن اضافه می گردد ، در حالت نرمال که روغن کار خود رابه خوبی انجام دهد ، چنين اتفاقی به ندرت روی می دهد ، اما در صورت بروز آن ، روی با فلز واکنش داده و از خراشيده شدن فلز جلوگيری می کند . ميزان ۱۱٪ روی ( از ۱۰۰٪ مواد افزودنی ) مقداری کافی برای مصارف عادی است ، در موتورهايی که در دورهای بالا کار می کنند يا دارای توربوشارژر هستند ، نياز به روی بيشتری می باشد . ولی اينرا نيز بدانيد که روی بيشتر ، محافظت بيشتری نمی کند بلکه محافظت طولانی تری دارد و در صورتيکه ميزان تماس فلز با فلز بسيار زياد باشد ، ميزان بالای روی می تواند باعث ايجاد رسوب گردد .

Detergent :
Detergent يا همان شوينده باعث می شود رسوبات اسيدی که از مخلوط سوخت و آب توليد می شوند ، جذب روغن شده و از رسوب دادن آنها و چسبيدنشان بر روی قطعات جلوگيری می نمايد ،‌ البته در مورد خودروهايی که مدتها با روغنهای بدون شوينده قديمی ( يا با شوينده های ضعيف قديمی ) ، کار کرده اند استفاده از روغنهای دارای شوينده های پيشرفته باعث می شود تا رسوبات چسبيده شده به قطعات موتور کنده شده و باعث ايجاد خرابی در موتور گردد ، از اينرو ، علی رغم توصيه API و توليدکنندگان روغن مبنی بر امکان استفاده از روغنهای با کد API بالا در خودروهای قديمی ، سعی کنيد از روغنی که دارای کد API بسيار بالاتر از نوع پيشنهاد شده برای خودرويتان ميباشد ، استفاده ننماييد .
علاوه بر Detergent و Zinc که امروزه رکن اصلی افزودنيهای روغن محسوب می شوند ، مواد ديگری نيز جهت جلوگيری از ؛ ايجاد کف ، اکسيداسيون ، خوردگی ، زنگ زدگی و .... به روغن افزوده می شوند .




۸- اطلاعاتی تخصصی در مورد روغنها :

Viscosity Index :
VI يا شاخص ويسکوزيته ميزان حساسيت ويسکوزيته روغن در مقابل تغييرات دما می باشد و هر چه عدد بالاتری داشته باشد روغن عملکرد بهتری خواهد داشت .

Flash Point :
به دمايی که در آن روغن بخار می شود ، گفته می شود . و برحسب درجه سانتيگراد و با پسوند F در روی برخی قوطيهای روغن ديده می شود . 400F مينيمم قابل قبول Flash Point می باشد و هميشه F بيشتر معرف روغن بهتر است .

Sulfated Ash :
خاکستر سولفاته ، مقدار ماده جامدی است که در هنگام سوخته شدن روغن بر جای می ماند ، ميزان بالای اين ماده باعث برجای ماندن رسوبات بر روی قطعات موتور شده و ميزان کم آن هم باعث افزايش عمر سوپاپها می گردد .
۹- چند نکته :
رعايت نکات زير باعث افزايش عمر موتور و عملکرد بهتر آن خواهد شد :
۱- با هر بار تعويض روغن ، فيلتر را نيز حتما تعويض نماييد ( بدون توجه به ميزان کارکرد آن )‌ .
۲- از ترکيب چند روغن با يکديگر پرهيز کنيد .
۳- پس از استارت زدن اجازه دهيد موتور حداقل ۱۵ ثانيه درجا کار کرده و سپس تا مدتی با دور پايين برانيد .
۴- هيچگاه از افزودنيها استفاده نکنيد ، چرا که ممکن است با افزودنيهای موجود در روغن سازگار نباشند ، و اين را نيز بدانيد که هرچه لازم باشد در خود روغن موجود است .
۵- از روغنی که بيش از ۳ سال از تاريخ توليد آن گذشته ، استفاده نکنيد .
۶- سياه نشدن روغن ، نشانه مرغوبيت آن نيست ، بلکه بدين معناست که روغن قابليت جذب ذرات اسيدی و ناخالصيها را نداشته است .
۷- در صورتيکه سالهاست از روغن مينرال استفاده می کنيد ، اقدام به تعويض آن با نوع سنتتيک يا نيمه سنتتيک ننماييد ( حتی با استفاده از روغن Flush ) .

امیدوارم اطلاعات و توضیحات داده شده دوستان را در خرید روغن مناسب خودرو خود یاری و کمک کرده تا ضمن انتخاب روغن مناسب کارائی و عمر موتور خودرو شما نیز افزابش یابد

zanjani
01-03-2011, 09:28 AM
. از اينرو ، روغنهای 10w-40 مينرال توسط کمتر خودروسازی توصيه می شود و حتی برخی کارخانجات استفاده از آنرا مساوی با خارج شدن خودرو از گارانتی می دانند .


سلام
نظر دوستان در مورد این بند چیه همینطور که می دونید روغن پیشنهادی ال 90 تو این رنج هست
ممنون

MAHDI-TONDAR
01-03-2011, 01:35 PM
سلام
نظر دوستان در مورد این بند چیه همینطور که می دونید روغن پیشنهادی ال 90 تو این رنج هست
ممنون
سلام و عرض ادب خدمت آقا جعفر عزیز
درسته که روغن تندر گرید اون 10w40 هست ولی نوع روغن سنتتیک هست نه مینرال

Renault Logan
01-03-2011, 05:07 PM
سلام و عرض ادب خدمت آقا جعفر عزیز
درسته که روغن تندر گرید اون 10w40 هست ولی نوع روغن سنتتیک هست نه مینرال

البته با اجازه آقا مهدي ، بنده تصحيح ميكنم .
نوع روغن لوگان نيمه سنتيك هست .
موفق باشيد .

MAHDI-TONDAR
01-04-2011, 02:14 PM
البته با اجازه آقا مهدي ، بنده تصحيح ميكنم .
نوع روغن لوگان نيمه سنتيك هست .
موفق باشيد .
سلام علیرضا جان
ولی من فکر میکنم روغن تندر سنتتیک باشه نه نیمه سنتتیک
برروی قوطی روغن الف تندر هم نوشته "روغن با تکنولوژی سنتتیک "
ضمناً اگر به مطلب بالا توجه فرمائید در توضیح و تعریف روغن نیمه سنتتیک آمده، روغن نیمه سنتتیک مخصوص شرایط سخت مانند دماهای بالا و یا بار زیاد می باشد و بیشتر برای وانتها و suv استفاده می شود.
بازم منتظر راهنمایی و توضیحات بیشتر شما و دوستانی که اطلاعات بیشتری دارند هستم

Renault Logan
01-04-2011, 02:48 PM
سلام علیرضا جان
ولی من فکر میکنم روغن تندر سنتتیک باشه نه نیمه سنتتیک
برروی قوطی روغن الف تندر هم نوشته "روغن با تکنولوژی سنتتیک "
ضمناً اگر به مطلب بالا توجه فرمائید در توضیح و تعریف روغن نیمه سنتتیک آمده، روغن نیمه سنتتیک مخصوص شرایط سخت مانند دماهای بالا و یا بار زیاد می باشد و بیشتر برای وانتها و suv استفاده می شود.
بازم منتظر راهنمایی و توضیحات بیشتر شما و دوستانی که اطلاعات بیشتری دارند هستم

سلام و عرض ادب خدمت شما آقا مهدي عزيز و بزرگوار
فرمايش شما متين ولي راستش من هم از كارشناس فني نمايندگي پرسيدم هم از شركت پتروفتح آسيا كه وارد كننده روغن الف هست . هر دو گفتند كه روغن الف توصيه شده براي لوگان نيمه سنتيك هست .
روغن سنتيك گريد 10w40 نداره . گريد روغن فول سنتيك 5w50 هست .
حالا باز نميدونم نظر ديگران چي باشه ولي اين چيزي بود كه شركتش به من گفت .
موفق باشيد .

MAHDI-TONDAR
01-04-2011, 03:00 PM
سلام و عرض ادب خدمت شما آقا مهدي عزيز و بزرگوار
فرمايش شما متين ولي راستش من هم از كارشناس فني نمايندگي پرسيدم هم از شركت پتروفتح آسيا كه وارد كننده روغن الف هست . هر گفتند كه روغن الف توصيه شده براي لوگان نيمه سنتيك هست .
روغن سنتيك گريد 10w40 نداره . گريد روغن فول سنتيك 5w50 هست .
حالا باز نميدونم نظر ديگران چي باشه ولي اين چيزي بود كه شركتش به من گفت .
موفق باشيد .
سلام علیرضا جان
ممنون از توضیحات و راهنمائی شما
راستش منم مثل شما تو شک ودودلی افتادم .
توضیحاتی که در این مقاله روغن موتور عنوان شده بیشتر روغن تندربه سنتتیک میخوره تا نیمه سنتتیک .
الان دفترچه راهنماو گارانتی تندر را هم نگاه کردم چیزی راجع به این مطلب ذکر نکرده بود ، فقط روغن الف را بصورت ریز مناسب تندر تشخیص داده بود
elf competition st 10w40
acea a3 / api sl
نمیدونم میشه از این چیزی در خصوص سنتتیک بودن یا نیمه سنتتیک بودن روغن تندر فهمید یا خیر ؟

sohrabi
12-03-2011, 03:26 PM
آقا روغن توتال 7000 سنستیک نیمشه ریخت؟

MAHDI-TONDAR
12-03-2011, 03:42 PM
آقا روغن توتال 7000 سنستیک نیمشه ریخت؟

سلام دوست عزیز
میشه از روغن های سنتتیک با گرید 10W40 استفاده کرد
ولی توصیه شرکت رنو و تجربه ای که اکثر دوستان تندر سوار در زمینه استفاده از روغن موتور کسب نمودن بهترین نوع روغن موتور برای تندر"الف" خارجی هست .

MAHDI-TONDAR
01-21-2012, 11:39 AM
دنياي‌خودروـ به نظر مي‌رسد تنها عاملي كه ما را به فكر روغن و كيفيت آن مي‌اندازد، تعويض آن است. در هفته‌هاي گذشته در مورد سرنوشت روغن تعويض شده، نوع روغن و ... صحبت كرديم. اما اين سئوال براي بسياري هميشه مطرح است كه چه زماني بايد روغن موتور اتومبيل خود را تعويض كنند؟
در گذشته به علت كيفيت پايين روغن‌ها و نبود روغن‌هاي جديد با فرمول‌هاي شيميايي، زمان تعويض روغن‌ها بسيار كوتاه بود. اما امروزه روغن‌هاي جديد با كمك تكنولوژي‌هاي پيشرفته و افزودني‌هاي مختلف داراي عمر طولاني و كاركردهاي بالا هستند، اما چه شاخصي باعث مي‌شود تا فرد به فكر تعويض روغن بيافتد يا اصلاً چه زماني بايد روغن اتومبيل را تعويض كرد؟
شايد عده‌اي مهمترين عامل در تعويض روغن را ميزان كاركرد نوشته شده بر روي قوطي روغن (بر حسب كيلومتر يا زمان) مي‌دانند اما اين ميزان ملاك تعويض روغن نيست. شايد مهمترين عواملي كه در تعويض روغن مي‌توانند تاثير بگذارند، سه يا چهار عامل مي‌باشد؟ 1- كاركردن موتور در شرايط سخت، دورهاي بالا، بار زياد يا هواي خيلي گرم 2- ميزان درجا كار كردن يا روشن بودن در دور آرام (ترافيك‌هاي سنگين) 3- تعداد استارت‌هاي زده شده در هواي سرد 4- تنظيم‌نبودن موتور.
شايد تنظيم‌نبودن موتور مهمترين عاملي است كه مي‌تواند عمر روغن را كوتاه كند. اما براي افزايش طول عمر روغن و جلوگيري از آسيب‌ديدن موتور در شرايط بحراني، هميشه افزودني‌هاي خاصي به روغن اضافه مي‌گردد. اين افزودني‌ها از ميزان اندك فلزات مختلف تا انواع پليمرها را شامل مي‌شود.
شايد مهمترين فلزي كه مقدار اندكي از آن به عنوان افزودني به روغن اضافه مي‌شود، روي مي‌باشد. روي (Zinc) به عنوان افزودني براي جلوگيري از سايش فلز با فلز به روغن اضافه مي‌گردد. زماني كه شرايط موتور نرمال است و روغن وظيفه خود را به درستي انجام مي‌دهد، چنين اتفاقي به ندرت پيش مي‌آيد، اما در صورت بروز مشكل و وجود اصطكاك فلز با فلز، روي با سطوح مربوطه واكنش نشان داده و از خراشيده‌شدن آنها جلوگيري مي‌كند. از كل مواد افزودني 11درصد آن روي مي‌باشد. اين مقدار براي مصارف عادي مناسب است،‌ اما در موتورهايي كه با دور بالا كار مي‌كنند و يا داراي توربو شارژر يا سوپر شارژر هستند، ميزان روي بيشتري موردنياز است.
ميزان روي زياد نيز نمي‌تواند باعث محافظت بيشتر شود بلكه باعث ايجاد رسوبات مي‌گردد. پس حتي مقدار اين فلز مفيد نيز كاملاً بايد حساب شده باشد. اما ماده ديگري كه مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد و طول عمر را موتور در حد بسيار زيادي افزايش دهد، شوينده يا (Detergent) است. اما هميشه در موتور رسوبات اسيدي يا لجن ناشي از سوخت و آب به وجود مي‌آيد كه روي قطعات موتور مي‌چسبد.
اين مواد باعث كاهش قدرت و عمر مفيد موتور مي‌شوند، همچنين در بسياري از مواقع مي‌تواند باعث بروز مشكلات زياد ‌شوند. (Detergent يا شوينده باعث مي‌شود تا اين رسوبات اسيدي جذب روغن شده و از رسوب آنها و چسبيدنشان به قطعات موتور جلوگيري ‌كند.
اين نكته را نيز يادآور شوم،‌ در موتورهاي قديمي كه از روغن‌هاي مينرال بدون شوينده يا با درصد كم و ضعيف استفاده مي‌كردند استفاده از چنين روغن‌هايي باعث كنده‌شدن رسوبات و ايجاد خرابي در موتور مي‌شود.
پس اگر خودرويي با تكنولوژي ساخت قديمي داريد، سعي كنيد از روغني استفاده كنيد كه درصد شوينده‌هاي آن زياد نباشد. علاوه بر Detergent و Zinc كه مهمترين مواد افزودني به روغن مي‌باشند امروزه مواد ديگري جهت جلوگيري از ايجاد كف، اكسيداسيون، خوردگي، زنگ‌زدگي و ... نيز به روغن اضافه مي‌شود كه بسيار تاثيرگذار هستند.
اما نكاتي را حتماً در هر تعويض روغن بايد مورد توجه قرار دهيد.
1- در هر بار تعويض روغن، فيلتر آن را نيز تعويض كنيد (بدون توجه به عمر آن، اين كار را انجام دهيد)
2- از تركيب روغن‌هاي مختلف با يكديگر پرهيز كنيد. (بسياري از روغن‌‌ها تركيباتي دارند كه در صورت مخلوط شدن با يكديگر مي‌توانند باعث ايجاد رسوبات سنگيني روي قطعات موتور شوند)
3- هيچ‌گاه سرخود افزودني به روغن خودرو اضافه نكنيد. بسياري مواقع اين افزودني‌ها با روغن سازگار نيست و مي‌تواند براي خودرو مضر باشد. هر چه لازم باشد در روغن موجود است.
4- از روغني كه بيش از سه سال از عمر توليد آن گذشته است استفاده نكنيد. بسياري مواقع گذشت زمان باعث تغيير تركيبات روغن شده و ممكن است موتور خودروي شما آسيب جدي ببيند.
5- سياه‌نشدن روغن، نشانه مرغوبيت آن نيست، بلكه بدين معني است كه روغن نمي‌تواند ذرات اسيدي و ناخالص را جذب كند
. 6- در صورتي كه سال‌ها است از روغن مينرال استفاده مي‌كنيد، اقدام به تعويض آن با نوع سنتتيك و نيمه‌سنتتيك نماييد. حتي اگر از روغن Flash استفاده مي‌كنيد. در هر چند بار حركت، حتما‌ً يك بار ميزان روغن ماشين را نيز چك كنيد.

MAHDI-TONDAR
01-21-2012, 11:41 AM
دنياي‌خودروـ روغن‌هاي مينرال، سنتتيك و نيمه‌سنتتيك، روغن‌هايي هستند كه امروزه توليد شده و هر كدام مشخصات خود را دارند، اما شايد واژه ويسكوزيته براي بسياري از شما آشنا باشد. اين واژه معمولاً براي روغن‌ها استفاده مي‌شود. ويسكوزيته يا گرانروي يك مشخصه مربوط به سيالات است. ويسكوزيته يا گرانروي به مقاومت يك سيال در برابر جريان يافتن گفته مي‌شود. براي درك بهتر اين مساله مثالي مي‌زنم تا متوجه شويد.
مثلاً آب به راحتي از يك لوله باريك عبور مي‌كند اما عسل نمي‌تواند اين چنين عمل كند. در اين حالت گفته مي‌شود آب داراي ويسكوزيته پايين و عسل داراي ويسكوزيته بالا مي‌باشد. اما گرانروي يا ويسكوزيته، عاملي است كه وابسته به دما است. يعني وقتي دما افزايش مي‌يابد، ويسكوزيته كاهش يافته و وقتي دما كاهش پيدا مي‌كند، ويسكوزيته افزايش مي‌يابد. اما اين خاصيت در مورد روغن‌ها بسيار محسوس و آشكار است.
ويسكوزيته در روغن‌ها به صورت عاميانه به نام وزن شناخته مي‌شود. اما يكي از مهمترين پارامترهايي كه در توليد روغن بسيار اهميت دارد، ويسكوزيته آن است. امروزه روغن‌ها با ويسكوزيته‌هاي مختلفي براي شرايط آب و هوايي گوناگون توليد مي‌شوند. به طور مثال اگر در زمستان از روغني كه ويسكوزيته بالا دارد استفاده كنيد روانكاري موتور تا زمان گرم‌شدن به تاخير مي‌افتد، در نتيجه در اين مدت روغن نمي‌تواند به قسمت‌هاي مختلف موتور برسد. در همين مدت كوتاه، بيشتر ياتاقان‌ها آسيب ديده و قسمت‌هاي ديگر كه روغن به آنها نمي‌رسد نيز آسيب ديده مي‌شود.
اگر در تابستان نيز از روغني استفاده شود كه ويسكوزيته پايين داشته باشد، موتور آسيب مي‌بيند. در اين شرايط روغن نمي‌تواند مانع سايش بسياري از قطعات بشود و مانند يك لايه محافظ بين آنها قرار بگيرد در نتيجه اصطكاك خشك و بدون روغن مي‌تواند بسياري از قطعات را آسيب بزند. پس انتخاب روغن با ويسكوزيته مناسب براي موتور خودرو، كاملاً تابع شرايط آب و هوايي مي‌باشد. البته در چند سال اخير وجود روغن‌هاي چهار فصل (Multi Grade) يا چند ويسكوزيته، نياز به تعويض روغن، در شرايط آب و هوايي گوناگون و در فصول مختلف را در حد زيادي برطرف كرده است. البته انتخاب تنها يك نوع روغن مينرال چهار فصل براي تمامي فصول و تمامي شرايط آب و هوايي كاري درست نيست كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.
اما ويسكوزيته روغن‌ها نيز كاملاً طبقه‌بندي است. انجمن مهندسين خودرو (SAE) براي سهولت كار، ميزان ويسكوزيته تمامي روغن‌ها را توسط يك سري اعداد طبقه‌بندي كرده‌اند. اين طبقه‌بندي براي روغن موتور بين صفر تا 60 مي‌باشد. روغن‌هاي مختلف تابستان كه در دماهاي بالا از غلظت مناسبي برخوردار هستند، اعداد ويكسوزيته بين 30 تا 60 دارند. در اين روغن‌ها، هر چه هوا گرم‌تر باشد، بايد از روغني با ويسكوزيته بالاتر استفاده كرد تا بتواند غلظت مناسب را در دماي بالا داشته باشد.
اما روغن‌هاي زمستاني كه در دماهاي پاييني مي‌توانند به راحتي جريان پيدا كنند اعداد ويسكوزيته بين صفر تا 25 دارند، در اين روغن‌ها نيز هر چه هوا سردتر باشد بايد از روغني با ويسكوزيته پايين استفاده كرد تا بتواند به راحتي در بين قطعات موتور حركت كرده و تمامي موتور را روانكاري كند.
اما براي تشخيص بهتر مردم عادي در روغن‌هاي زمستاني بعد از عدد ويسكوزيته حرف «W» كه مخفف (Winter) زمستان مي‌باشد، درج گرديده است. اما همه ما كلمه SAE را روي جعبه‌روغن‌هاي ديده‌ايم. اين كلمه مخفف Society Of Outomotiv Engineers (انجمن مهندسين خودرو) مي‌باشد. چون اين طبقه‌بندي توسط اين انجمن صورت گرفته است، هميشه قبل از درج عدد ويسكوزيته مخفف نام اين انجمن (SAE) نيز نوشته شده است.
اما در گذشته از روغن‌هايي استفاده مي‌شد كه تنها يك ويسكوزيته داشتند. اين روغن‌ها كه تك‌ويسكوزيته بودند تنها مخصوص يك فصل بوده و در اول فصل سرما يا گرما تعويض مي‌شدند. اما امروزه به كمك علم شيمي، روغن‌هايي توليد مي‌شوند كه در تمامي شرايط آب و هوايي داراي غلظت لازم بوده و اين مساله باعث افزايش طول عمر موتور و كاهش مصرف سوخت نيز مي‌شود.
طريقه توليد اين روغن‌ها به گونه‌اي است كه با افزودن پليمر به روغن‌هاي پايه (مينرال) توليد مي‌شوند. از اين رو با مشخصات خوبي كه اين‌گونه روغن‌ها دارند، روغن‌هاي تك‌ويسكوزيته از رده خارج شده و فقط در بعضي اتومبيل‌هاي Race كه گرمكن دارند استفاده مي‌شوند.
اما در روغن‌هاي چهار فصل كدي نوشته شده كه بيانگر ويسكوزيته روغن در پايين‌ترين و بالاترين دما است. عدد اول كه به همراه حرف «W» مي‌باشد، مربوط به پايين‌ترين ويسكوزيته آن روغن و عدد دوم معرف بالاترين ويسكوزيته روغن مي‌باشد. اما همان‌طور كه ذكر شد، براي توليد روغن‌هاي چهار فصل از پليمر استفاده مي‌شود.
اين پلميرها كه به روغن اجازه مي‌دهند كه در دماي مختلف ويسكوزيته مختلفي داشته باشد. وقتي هوا سرد مي‌شود، پلميرها در خود جمع شده و باعث مي‌شوند كه روغن راحت‌تر جريان بيابد، اما وقتي هوا گرم شده و دما افزايش پيدا مي‌كند، اين پليمرها باز شده و به صورت زنجيره‌اي درمي‌آيند. در نتيجه روغن غليظ شده و مي‌تواند ويسكوزيته مناسبي را پيدا كند. اما اين تغيير ويسكوزيته، تنها در يك حد مشخص انجام مي‌پذيرد.
به طور مثال يك روغن 20W-40 روغني است. با ويسكوزيته 20. اين روغن در زمان گرم‌شدن غلظتي بيشتر از 40 پيدا نمي‌كند. حتي اگر در دماي 85 درجه ويسكوزيته روغن به 40 برسد، در همين مقدار باقي مانده، حتي اگر دماي به 110 درجه نيز افزايش پيدا كند. اين مساله به خاطر ميزان پليمر افزوده شده به روغن پايه است كه رسيدن به حداكثر ويسكوزيته 40 را امكان‌پذير نمي‌كند. اما در انتخاب روغن‌هاي چهار فصل نيز بايد نكاتي را رعايت كرد.
مهمترين نكته‌اي كه بايد در انتخاب روغن‌هاي چهار فصل مدنظر قرار داد، انتخاب روغن با كمترين فاصله ويسكوزيته است. يعني با توجه به پايين‌ترين دماي منطقه سكونت‌تان در زمستان و بيشترين دما در تابستان، روغن مطلوب را انتخاب نماييد.
استفاده از روغن‌هايي كه محدوده دمايي زيادي را ساپورت مي‌كند، مي‌تواند مشكلات زيادي را به وجود آورد. وجود مقدار زياد پليمرها در اين روغن‌ها باعث چسبيدن رينگ و يا مشكلاتي ديگر مي‌شوند. روغن‌هاي 5W-40 يا 5W-50 با گستره 25 تا 45 تايي از اين دسته روغن‌ها هستند. استفاده از اين روغن‌ها كه از پايه و عدد بسيار كوچك ويسكوزيته شروع مي‌شوند، توسط كمتر خودروسازي توصيه مي‌شوند. حتي برخي كارخانجات استفاده از آنها را مساوي با خارج‌شدن خودرو از گارانتي مي‌دانند. پس تا آنجا كه امكان دارد سعي كنيد نسبت به شرايط آب و هوايي محل سكونت‌تان، فاصله كمتري بين دو عدد ويسكوزيته انتخاب نموده و اين را بدانيد هر چه ويسكوزيته زمستاني عدد كمتري باشد، براي غليظ‌شدن و رسيدن به اعداد بالاتر نياز به پليمر بيشتري داشته كه پليمر زياد براي موتور و قطعات آن مضر است.
با توجه به شرايط آب و هوايي اكثر نقاط ايران، در بين روغن‌هاي موجود در كشور (از نظر ويسكوزيته) روغن‌هاي 20W-50 براي دماهاي بين 10- تا 40 و 25W-50 براي دماهاي بين 5- تا 40+ داراي عملكرد مناسبي مي‌باشند. اما متاسفانه روغن‌ 20W-40 در كشور ما به وفور كم يافت مي‌شود. اين روغن با توجه به شرايط آب و هوايي كشور بسيار مناسب است. اگر در مناطق سردسير مثل آذربايجان يا چهار‌محال‌وبختياري زندگي مي‌كنيد (دماهاي زير 10- درجه سانتيگراد) و ناچار به استفاده از روغن‌هايي با پايه زمستاني 10 يا 5 هستيد، حتماً سعي كنيد از روغن‌هاي چند ويسكوزيته‌اي استفاده نماييد كه عدد دوم‌شان بيشتر از 30 نباشد.
شايد انتخاب ويسكوزيته روغن‌، كاري بسيار ساده و پيش پا افتاده باشد، اما اين شاخص مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد. عمر موتور، مصرف سوخت و كاركرد بهينه موتور، عواملي هستند كه ويسكوزيته روغن در آنها تاثير بسيار زيادي دارد.

Hamed Logan
05-21-2017, 05:29 PM
با عرض سلام خدمت دوستان،
من میخواستم روغن فول سنتتیک Elf که ویسکوزیتش 5w-40 هست رو امتحان کنم. نظر دوستان در این مورد چی هست؟ دارم اشتباه میکنم یا اشکالی نداره؟

hadipoya
06-04-2017, 02:10 AM
با عرض سلام خدمت دوستان،
من میخواستم روغن فول سنتتیک Elf که ویسکوزیتش 5w-40 هست رو امتحان کنم. نظر دوستان در این مورد چی هست؟ دارم اشتباه میکنم یا اشکالی نداره؟

سلام...
بهتره از همون روغن 10/40 استفاده کنید...با توجه به اب وهوای ایران همون 10/40 مناسبه..
ویسکوزیته 5/40 خیلی روغن شل خواهد بود ومخصوص مناطق بسیار سرد سیر میباشد...

ضمنا همین روغن الف تولید داخل(درواقع پرشده داخل) مناسب تر است...
نوع اماراتی در ترافیک ودمای بالای موتور بخار میشه وحجم روغن کم میشه....

موفق باشید...

zahed
06-08-2017, 04:31 PM
سلام...
بهتره از همون روغن 10/40 استفاده کنید...با توجه به اب وهوای ایران همون 10/40 مناسبه..
ویسکوزیته 5/40 خیلی روغن شل خواهد بود ومخصوص مناطق بسیار سرد سیر میباشد...

ضمنا همین روغن الف تولید داخل(درواقع پرشده داخل) مناسب تر است...
نوع اماراتی در ترافیک ودمای بالای موتور بخار میشه وحجم روغن کم میشه....

موفق باشید...

سلام جناب hadipuya
از سال 89 من از الف اماراتی استفاده میکنم وبعد از 10000کیلومتر تعویض بادقت خاصی حجم روغن استفاده شده رو اندازه گیری میکنم تابحال ندیدم هیچ کدوم از ماشینام روغن کم کرده باشه این موردی که شما میفرمایید رو تابحال از هیچ کدوم از دوستان فروم نشنیدم
موفق باشید

hadipoya
06-11-2017, 12:24 PM
سلام جناب hadipuya
از سال 89 من از الف اماراتی استفاده میکنم وبعد از 10000کیلومتر تعویض بادقت خاصی حجم روغن استفاده شده رو اندازه گیری میکنم تابحال ندیدم هیچ کدوم از ماشینام روغن کم کرده باشه این موردی که شما میفرمایید رو تابحال از هیچ کدوم از دوستان فروم نشنیدم
موفق باشید

سلام وسپاس..
ببینید اگر مجبور باشید مدت زیادی رو در ترافیک ودر هوای گرم رانندگی کنید این اتفاق میفته که روغن اماراتی حجمش کم بشه..
این اتفاق دقیقا برای خود من پیش اومد.
در شرایط عادی این اتفاق نمیافته.
ولی من این تجربه رو با روغن پر شده داخلی اصلا تجربه نکردم...
به هرحال من دیگر از روغن اماراتی استفاده نکردم..و ان مطلب را برای این منعکس کردم که اگر دوستان نیز تجربه کرده اند منعکس فرمایند...
ممنون از توجه شما...

nedass141
06-18-2017, 04:04 PM
با سلام مرسی خیلی ممنون از مطلب آموزنده شما