PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شیشه گرم کن عقب چگونه کار میکند؟


MAHDI-TONDAR
12-07-2010, 05:21 PM
شیشه گرم کن عقب
هنگامی که شیشه عقب خودرو یخ بزند یا برف روی آن جمع شود ویا بخار داخل خودرو روی شیشه عقب را بپوشاند دیدن جاده وخودروهای پشت سر ازطریق آینه داخل خودرو غیر ممکن میشود و مشکلات زیادی را در هنگام رانندگی بوجود میآورد وگاه هم موجب حادثه می شود.لذا برای رفع این عیب از گرمکن شیشه عقب استفاده میشود.

بخار شیشه در روزهای سر به دلیل میعان میباشد Tداخل خودرو نسبت به خارج از خودرو سرد تر می باشد وهمین امر باعث میشود که بخار آبی که درون خودرو وجوددارد به شیشه چسبیده و پس از سرد شدن تبدیل به بخار آب شود برای جلو گیری از این پدیده باید شیشه گرم شود این گرم شدن شیشه در شیشه جلو توسط بخاری صورت می گیرد امادر شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی توانیم از بخاری استفاده کنیم یا درمواقعی آن قدر هوا سرد نیست که بخواهیم از بخاری استفاده کنیم به همین جهت بااستفاده از طرح شیشه گرم کن این مشکل را حل میکنیم.

شیشه گرم کن در واقع یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم کردن شیشه می کند.

هنگامی که سوییچ روشن است با فشاردادن کلید گرمکن شیشه عقب جریان برق وارد گرمکن شده وشیشه عقب را گرم نگه میدارد. دراینصورت از یخ زدن وبخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری شده وکنار میروند. از اینرو شیشه عقب همیشه تمیز مانده وراننده از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی میتواند جاده وخودروهای پشت سر را ببیند واز بروز خطرات جلوگیری نماید.
ناگفته نماند که قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد .
مدار آن تشکیل شده از:

1- باطری
2- اتومات استارت
3- آمپر متر
4- سوییچ
5- جعبه فیوز
6- کلید یکپل جلو داشبورد
۷- چراغ هشدار دهنده روش بودن گرم کن

این المنت به صورت فابریک در شیشه ها جای داده شده است و دو سر سیم آن بیرون گذاشته شده است .

یک سر این سیم به بدنه متصل میگردد وسر دیگرباید به جریان مثبت متصل می گردد.

جریان مثبت ابتدا از باطری به سر اتوماتیک استارت ازآنجا به آمپر متر

می رود وبعد از آن به BT سوییچ میرود.

با باز کردن سوییچ برق BT به Ignition برقرار میشود و پس از عبور ازفیوز اختصاصی به کلید مخصوص شیشه گرمکن میرود وپس از عبور از لامپ هشدار دهنده روشن بودن گرمکن که در جلوآمپر نصب گردیده ( با فعال شدن شیشه گرمکن این چراغ نیز روشن میشود ونشانه این است که شیشه گرمکن فعال است ) به سر دیگر شیشه گرمکن میرود ومدارخود را پس از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می کند

حال در صورت باز بودن سوییچ و بستن مدار شیشه گرمکن به وسیله کلید مخصوص خود چراغ هشدار دهنده روشن میشودو گرمکن نیز فعال میشود وشروع به گرم کردن شیشه می کند شیشه گرمکن تا مادامی که کلید مخصوص آن یا سوییچ باز است فعال می باشد.البته این کلید در برخی از خودرو های جدید مانند تندر ( در مدل e)در صورت خاموش نکردند دستی بصورت خودکار پس از زمان خاصی ( حدود 12 دقیقه) خاموش خواهد گردید .

Renault Logan
12-07-2010, 08:24 PM
شیشه گرم کن عقب


هنگامی که شیشه عقب خودرو یخ بزند یا برف روی آن جمع شود ویا بخار داخل خودرو روی شیشه عقب را بپوشاند دیدن جاده وخودروهای پشت سر ازطریق آینه داخل خودرو غیر ممکن میشود و مشکلات زیادی را در هنگام رانندگی بوجود میآورد وگاه هم موجب حادثه می شود.لذا برای رفع این عیب از گرمکن شیشه عقب استفاده میشود.

بخار شیشه در روزهای سر به دلیل میعان میباشد Tداخل خودرو نسبت به خارج از خودرو سرد تر می باشد وهمین امر باعث میشود که بخار آبی که درون خودرو وجوددارد به شیشه چسبیده و پس از سرد شدن تبدیل به بخار آب شود برای جلو گیری از این پدیده باید شیشه گرم شود این گرم شدن شیشه در شیشه جلو توسط بخاری صورت می گیرد امادر شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی توانیم از بخاری استفاده کنیم یا درمواقعی آن قدر هوا سرد نیست که بخواهیم از بخاری استفاده کنیم به همین جهت بااستفاده از طرح شیشه گرم کن این مشکل را حل میکنیم.

شیشه گرم کن در واقع یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم کردن شیشه می کند.

هنگامی که سوییچ روشن است با فشاردادن کلید گرمکن شیشه عقب جریان برق وارد گرمکن شده وشیشه عقب را گرم نگه میدارد. دراینصورت از یخ زدن وبخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری شده وکنار میروند. از اینرو شیشه عقب همیشه تمیز مانده وراننده از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی میتواند جاده وخودروهای پشت سر را ببیند واز بروز خطرات جلوگیری نماید.
ناگفته نماند که قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد .
مدار آن تشکیل شده از:

1- باطری
2- اتومات استارت
3- آمپر متر
4- سوییچ
5- جعبه فیوز
6- کلید یکپل جلو داشبورد
۷- چراغ هشدار دهنده روش بودن گرم کن

این المنت به صورت فابریک در شیشه ها جای داده شده است و دو سر سیم آن بیرون گذاشته شده است .

یک سر این سیم به بدنه متصل میگردد وسر دیگرباید به جریان مثبت متصل می گردد.

جریان مثبت ابتدا از باطری به سر اتوماتیک استارت ازآنجا به آمپر متر

می رود وبعد از آن به BT سوییچ میرود.

با باز کردن سوییچ برق BT به Ignition برقرار میشود و پس از عبور ازفیوز اختصاصی به کلید مخصوص شیشه گرمکن میرود وپس از عبور از لامپ هشدار دهنده روشن بودن گرمکن که در جلوآمپر نصب گردیده ( با فعال شدن شیشه گرمکن این چراغ نیز روشن میشود ونشانه این است که شیشه گرمکن فعال است ) به سر دیگر شیشه گرمکن میرود ومدارخود را پس از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می کند


حال در صورت باز بودن سوییچ و بستن مدار شیشه گرمکن به وسیله کلید مخصوص خود چراغ هشدار دهنده روشن میشودو گرمکن نیز فعال میشود وشروع به گرم کردن شیشه می کند شیشه گرمکن تا مادامی که کلید مخصوص آن یا سوییچ باز است فعال می باشد.البته این کلید در برخی از خودرو های جدید مانند تندر ( در مدل e2)در صورت خاموش نکردند دستی بصورت خودکار پس از زمان خاصی ( حدود 12 دقیقه) خاموش خواهد گردید .



با سلام خدمت آقا مهدی عزیز
ضمن تشکر از مطلب شما در تکمیل فرمایش شما باید عرض کنم که :

1- در خودروی لوگان ، حتی با باز بودن سوئیچ نیز با زدن کلید گرمکن ، گرمکن شیشه عقب فعال نمیشود . حتما باید موتور روشن باشد . علت این موضوع رو از نمایندگی جویا شدم ، کارشناس فنی نمایندگی که از آشنایان هست و در زمینه الکترونیک بسیار وارد ، فرمودند : گرمکن شیشه عقب لوگان 308 وات و بسیار پر قدرت هست و با ولتاژ 13 ولت کار میکند ، بر روی خود شیشه عقب نیز چاپ شده هست .
در صورتی که خودروهای دیگر از وات و ولتاژ کمتری برخوردار هستند .
این وات و ولتاژ بالا فقط زمانی تامین میشود که موتور روشن باشد . چون زمانی که موتور خاموش هست ، ولتاژ باطری خودرو به 13 ولت نمیرسد که گرمکن فعال شود .
شما یکبار در حالتی که موتور در حالت درجا و نرمال مشغول به کار هست ، گرمکن را روشن کنید ، مشاهده میکنید که هم عقربه دور موتور افت کمی میکنه ، هم صدای موتور کمی تغییر میکنه . این نشاندهنده ولتاژ و آمپر بالایی هست که برای فعال کردن گرمکن عقب نیاز هست .

2- تا جایی که بنده اطلاع دارم ، در تمام مدل های لوگان جز مدل e0 که اصلا گرمکن شیشه عقب نداره ، در صورت خاموش نکردن گرمکن شیشه عتقب ، بطور اتوماتیک بعد از 12-15 دقیقه گرمکن غیر فعال میشه . اگر اشتباه میکنم ، اعلام بفرمایید .

شاد باشید .

MAHDI-TONDAR
12-08-2010, 09:26 AM
با سلام خدمت آقا مهدی عزیز
ضمن تشکر از مطلب شما در تکمیل فرمایش شما باید عرض کنم که :

1- در خودروی لوگان ، حتی با باز بودن سوئیچ نیز با زدن کلید گرمکن ، گرمکن شیشه عقب فعال نمیشود . حتما باید موتور روشن باشد . علت این موضوع رو از نمایندگی جویا شدم ، کارشناس فنی نمایندگی که از آشنایان هست و در زمینه الکترونیک بسیار وارد ، فرمودند : گرمکن شیشه عقب لوگان 308 وات و بسیار پر قدرت هست و با ولتاژ 13 ولت کار میکند ، بر روی خود شیشه عقب نیز چاپ شده هست .
در صورتی که خودروهای دیگر از وات و ولتاژ کمتری برخوردار هستند .
این وات و ولتاژ بالا فقط زمانی تامین میشود که موتور روشن باشد . چون زمانی که موتور خاموش هست ، ولتاژ باطری خودرو به 13 ولت نمیرسد که گرمکن فعال شود .
شما یکبار در حالتی که موتور در حالت درجا و نرمال مشغول به کار هست ، گرمکن را روشن کنید ، مشاهده میکنید که هم عقربه دور موتور افت کمی میکنه ، هم صدای موتور کمی تغییر میکنه . این نشاندهنده ولتاژ و آمپر بالایی هست که برای فعال کردن گرمکن عقب نیاز هست .

2- تا جایی که بنده اطلاع دارم ، در تمام مدل های لوگان جز مدل e0 که اصلا گرمکن شیشه عقب نداره ، در صورت خاموش نکردن گرمکن شیشه عتقب ، بطور اتوماتیک بعد از 12-15 دقیقه گرمکن غیر فعال میشه . اگر اشتباه میکنم ، اعلام بفرمایید .

شاد باشید .
سلام علیرضا جان
سپاس از توجه و توضیحات شما
در خصوص مطلب اول هم کاملاً فرمایش شما صحیح می باشد .
بنده خودم هنگامی که از گرم کن استفاده میکنم این افت دور موتور را احساس میکنم ( بخاط ولتاژ بالا که فرمودید)
در خصوص مطلب دوم چون من خودم مدل ماشینم e1 هست دقیقاً به این مطلب واقفم یعنی در این مدل بصورت خودکار پس از زمان تعییین شده خاموش نمی شوند و حتماً باید بصورت دستی کلید خاموش را بزنید .

ali.monazzah
12-08-2010, 01:07 PM
در صورتی که المنت ها در سطح شیشه قطع شود و اتصال الکتریکی برقرار نشود در قسمتی از شیشه بخار از بین نمی رود
آیا دوستان راهی برای رفع این مشکل سراغ دارند؟

MAHDI-TONDAR
12-08-2010, 01:48 PM
در صورتی که المنت ها در سطح شیشه قطع شود و اتصال الکتریکی برقرار نشود در قسمتی از شیشه بخار از بین نمی رود
آیا دوستان راهی برای رفع این مشکل سراغ دارند؟
سلام دوست عزیز من فکر کنم اگه قطعی زیاد نباشه میشود با این هویه مخصوص ظریف کاری ( الان اسمش را بخاطر ندارم ) اون قسمت را لعیم کنید .
ولی بنظر من بهترین کار تعویض المنت می باشد

Salmani
12-08-2010, 03:20 PM
سلام دوست عزیز من فکر کنم اگه قطعی زیاد نباشه میشود با این هویه مخصوص ظریف کاری ( الان اسمش را بخاطر ندارم ) اون قسمت را لعیم کنید .
ولی بنظر من بهترین کار تعویض المنت می باشد
با سلام.
مگه میشه المنت ها رو تعویض کرد؟؟؟

Renault Logan
12-08-2010, 10:33 PM
سلام علیرضا جان
سپاس از توجه و توضیحات شما
در خصوص مطلب اول هم کاملاً فرمایش شما صحیح می باشد .
بنده خودم هنگامی که از گرم کن استفاده میکنم این افت دور موتور را احساس میکنم ( بخاط ولتاژ بالا که فرمودید)
در خصوص مطلب دوم چون من خودم مدل ماشینم e1 هست دقیقاً به این مطلب واقفم یعنی در این مدل بصورت خودکار پس از زمان تعییین شده خاموش نمی شوند و حتماً باید بصورت دستی کلید خاموش را بزنید .

سلام و عرض ادب خدمت آقا مهدی عزیز
ممنون که اطلاع دادید . بنده تصور میکردم در مدل e1 نیز بعد از 12-15 دقیقه گرمکن غیر فعال میشود .
میشه حدس زد که این عدم غیر فعال شدن گرمکن در مدل e1 بخاطر برقی نبودن آینه ها و عدم وجود گرمکن در آینه های جانبی خودرو در مدل e1 هست .
در مدل e2 آینه ها علاوه بر اینکه برقی هستند ، مانند شیشه عقب ، پشت آینه گرمکن داره و با همان کلید گرمکن شیشه عقب فعال میشن و سبب جلوگیری از تشکیل بخار و قطره روی آینه ها میشن .
حرارت بیش از حد باعث میشه جیوه آینه خراب بشه . احتمال بسیار زیاد بخاطر این قضیه هست که در مدل e2 گرمکن شیشه عقب و آینه ها بعد از 12-15 دقیقه غیر فعال میشود .

سلام دوست عزیز من فکر کنم اگه قطعی زیاد نباشه میشود با این هویه مخصوص ظریف کاری ( الان اسمش را بخاطر ندارم ) اون قسمت را لعیم کنید .
ولی بنظر من بهترین کار تعویض المنت می باشد

در تکمیل فرمایش شما ، مراکزی هستند که کارشون ترمیم گرمکن شیشه هست . ولی گرمکن شیشه عقب به هیچ وجه قابل تعویض نیست .
اگر قابل ترمیم باشه ترمیم میشه . اگر نشه ترمیمش کرد باید کل شیشه عقب تعویض شود .
شاد باشید .

با سلام.
مگه میشه المنت ها رو تعویض کرد؟؟؟

سلام سعید جان
همانطور که در بالا اشاره کردم و احتمالا شما اطلاع دارید ، گرمکن شیشه عقب تعویض نمیشه و باید در صورت خرابی قطعی ، کل شیشه تعویض شود .
شاد باشی .

morteza
12-08-2010, 10:41 PM
سلام فکر کنم مدت زمانی که طول می کشد تا خاموش شود 8 دقیقه باشد نه 12-15 دقیقه

Renault Logan
12-09-2010, 12:15 AM
سلام فکر کنم مدت زمانی که طول می کشد تا خاموش شود 8 دقیقه باشد نه 12-15 دقیقه

سلام آقا مرتضی
برای بنده یکبار تا بحال پیش نیومده که بخوام بیشتر از 5 دقیقه از گرمکن استفاده کنم .
ولی همون یکبار بخاطر بخار و شبنم زیاد که مجبور شدم روشن بگذارم گرمکن رو ، حدودا بعد از 10 دقیقه خاموش شد نه زیر 10 دقیقه . حالا انکه 11 دقیقه یا 12 یا بیشتر بود رو خاطرم نیست . بای همین عرض کردم بین 12-15 دقیقه .
موفق باشید .

آرش کمانگیر
12-09-2010, 01:43 AM
در صورتی که المنت ها در سطح شیشه قطع شود و اتصال الکتریکی برقرار نشود در قسمتی از شیشه بخار از بین نمی رود
آیا دوستان راهی برای رفع این مشکل سراغ دارند؟
با سلام
دوست عزیز المنت های شیشه یا بهتر بگیم مقاومتهای تعبیه شده رو شیشه عقب قابلیت لحیمکاری و اتصال سیم رو نداره
البته من این مشکل رو که برا ماشین برادرم پیش اومده بود با یه ابتکار حل کردم
شما میتونید اون قسمتی از شیشه عقب که المنتش جدا شده رو توسط یه تکه سیم که بین محل جدا شدگی قرار میدین اتصال بدید و سیم رو با یه مقدار چسب حرارتی همون جا محکم کنید ولی حتما از اتصال دو قسمت توسط سیم مطمئن بشید (میتونید بار روشن کردن سیستم گرمکن امتحان کنید) بعد با چسب اونو محکم کنید شما حتی میتونید با چسب نواری معمولی هم اون تکه سیم رو سر جاش محکم کنید این روش هیچ هزینه ای نداره و صد در صد هم جواب میده

MAHDI-TONDAR
12-09-2010, 11:58 AM
با سلام
دوست عزیز المنت های شیشه یا بهتر بگیم مقاومتهای تعبیه شده رو شیشه عقب قابلیت لحیمکاری و اتصال سیم رو نداره
البته من این مشکل رو که برا ماشین برادرم پیش اومده بود با یه ابتکار حل کردم
شما میتونید اون قسمتی از شیشه عقب که المنتش جدا شده رو توسط یه تکه سیم که بین محل جدا شدگی قرار میدین اتصال بدید و سیم رو با یه مقدار چسب حرارتی همون جا محکم کنید ولی حتما از اتصال دو قسمت توسط سیم مطمئن بشید (میتونید بار روشن کردن سیستم گرمکن امتحان کنید) بعد با چسب اونو محکم کنید شما حتی میتونید با چسب نواری معمولی هم اون تکه سیم رو سر جاش محکم کنید این روش هیچ هزینه ای نداره و صد در صد هم جواب میده
سلام خدمت آقا مهدی عزیز
ممنون از راهنمایی و توضیحات شما
انجام این کار با چسب نواری با توجه به گرم شدن محل چسب کاری یه مقدار غیر ممکن بنظر میرسد .
با توجه به گرم شدن المنت و جمع شدن و شل شدن نوار چسب معمولی( پلاستیکی بودن چسب) خدمت شما عرض می نمایم .

MAHDI-TONDAR
01-02-2012, 09:57 PM
دنياي‌خودروـ باز هم مي‌خواهيم در مورد فصل سرما و امكانات مورد استفاده در اين فصل توضيح بدهيم. حتماً مشاهده كرده‌ايد كه وقتي هوا سرد است، با افزايش دماي داخل خودرو، شيشه‌ها بخار گرفته و ديد راننده كم مي‌شود. شيشه‌هاي جانبي در اين بحث چندان مهم نيستند ولي مي‌توان گفت شيشه عقب نقش بسيار اساسي دارد به نحوي كه اگر بخار بگيرد راننده كارايي آينه‌ها را نيز از دست داده و نمي‌تواند كنترل كافي روي خودرو داشته باشد.
گاه فقط به علت بخار گرفتن شيشه تار نمي‌شود، در بسياري مواقع به علت بارش برف و باران، شيشه عقب كاملاً پوشيده مي‌شود. در هواي سرد، آب روي شيشه به راحتي يخ مي‌زند و راننده را دچار مشكل بزرگي مي‌كند. همچنين وقتي برف روي شيشه مي‌نشيند، شيشه كاملاً پوشيده شده و ديد راننده مسدود مي‌شود. در اين حالت راننده نمي‌تواند از طريق آينه‌هاي داخل خودرو عقب را مشاهده كرده و خودروهاي پشت‌سر را ببيند. اين وضعيت مي‌تواند در بسياري مواقع موجب حادثه شود. پس براي رفع آن بايد دستگاه و يا سيستمي از محدودشدن ديد عقب جلوگيري كرد. در اين مورد از شيشه گرمكن استفاده شده، بخار آب درون اتاق خودرو وقتي به شيشه سرد برخورد كرده به دليل ميعان تبديل به قطرات آب شده و شيشه كاملاً مرطوب و خيس مي‌شود.
شايد سرماي شيشه جلو و عقب بيشتر از شيشه‌هاي جانبي باشد. سرماي شيشه جلو را مي‌توان با حرارت بخاري از بين برد به گونه‌اي كه دماي سطح داخلي شيشه با دماي داخل خودرو يكسان شود. اما عقب خودرو و شيشه عقب به دليل طولاني بودن مسافت نمي‌توانند از حرارت بخاري استفاده كنند. در بسياري مواقع هوا نيز آنقدر سرد نيست كه از بخاري استفاده كنيد. پس شيشه عقب بايد به صورت موضعي گرم شود. اين وضعيت توسط شيشه گرمكن عقب كاملاً امكان‌پذير است. اگر به شيشه عقب بسياري از خودروها دقت كنيد، خط‌هاي افقي را مي‌بينيد كه به موازات هم در طول شيشه كشيده شده‌اند. در حقيقت اين خط‌ها همان شيشه گرمكن هستند.
شيشه گرمكن يك المنت است كه با برقراري جريان در آن شروع به گرم‌كردن شيشه مي‌كند. زماني كه سوئيچ باز است، شما با فشار دادن كليد گرمكن عقب، باعث مي‌شويد جريان برق وارد گرمكن عقب شده و شيشه عقب گرم شود.
در اثر همين گرم شدن، يخ شيشه عقب آب مي‌شود. بخار گرفتگي آن از بين رفته و قطرات آب روي آن كنار مي‌رود. در نتيجه شيشه عقب كاملاً تميز شده و راننده مي‌تواند از طريق آينه داخل خودرو به راحتي پشت‌سر را ببيند. حاصل اين امر جلوگيري از بسياري از حوادث احتمالي است. اما شيشه گرمكن چگونه كار مي‌كند؟ گفتيم كه اين سيستم يك المنت ساده است. قدرت اين المنت بسته به شيشه و خودروها متفاوت است اما براي اطلاع از طرز كار اين سيستم مدار آن را با يكديگر بررسي مي‌كنيم.
مدار اين سيستم از هفت بخش تشكيل شده است. 1- باتري 2- اتومات استارت 3- آمپرمتر 4- سوئيچ 5- جعبه فيوز 6- كليد روي داشبورد 7- چراغ نمايانگر روشن بودن شيشه گرمكن.
المنت موردنظر كاملاً به صورت فابريك در شيشه‌ها جاي داده شده و دو سر سيم آن بيرون گذاشته مي‌شود. يك سر سيم اتصال به بدنه داشته كه براي تخليه بار الكتريكي است، سر ديگر آن نيز به جريان مثبت متصل است. اما اين جريان مثبت ابتدا از باتري شروع شده و سپس وارد اتومات استارت مي‌شود. بعد از اتومات استارت اين جريان وارد آمپرمتر شده و در نهايت به قسمت BT سوئيچ مي‌رود.
وقتي سوئيچ را باز مي‌كنيد، جريان برق وارد جعبه فيوز مي‌شود. اين جريان به فيوز اختصاصي شيشه گرمكن مي‌رود. بعد از عبور از فيوز وارد كليد مخصوص شيشه گرمكن مي‌شود. سپس با فشردن كليد، جريان وارد لامپ نمايانگر روشن بودن سيستم نيز مي‌شود. بعد از اين لامپ وارد سر اصلي المنت شيشه شده، بعد از عبور از المنت عقب در بدنه تكميل مي‌شود. در حقيقت بعد از المنت در بدنه تخليه مي‌شود.
مي‌توان گفت با فشردن كليد شيشه گرمكن، مدار برقرار مي‌شود. جريان مثبت باتري وارد المنت مي‌شود و با گرم كردن شيشه و عبور از مسير آن در بدنه تخليه مي‌شود. اين سيستم تا زماني فعال است كه كليد آن فشرده باشد. در هنگام فعال بودن آن نيز چراغ مخصوص سيستم در صفحه آمپر جلو روشن مي‌شود. البته برق اين سيستم و ساير سيستم‌ها چون شيشه بالابر و ... همگي با بازكردن سوئيچ تامين مي‌شود. شايد بسياري به نقش اين سيستم زياد اهميت ندهند ولي هميشه از مزاياي آن سود ببرند. ولي مي‌توان به جرأت گفت اين سيستم در عين سادگي عملكرد بسيار مفيد و مناسبي دارد به نحوي كه در فصل سرما و در هواي سرد مي‌توان به راحتي ديد عقب راننده را تامين كرد و وي را از وضعيت پشت‌سر خود مطلع سازد.
در خودروهاي جديد حتي‌الامكان سعي شده از المنت‌هاي ظريف و بي‌رنگ استفاده شود تا در زيبايي شيشه عقب تاثير خاصي نگذارد. كيفيت المنت شيشه بستگي به توليدكننده شيشه داشته و نمي‌توان در آن تغييري ايجاد كرد. اين المنت به صورت استاندارد در هنگام توليد شيشه درون آن كار گذاشته مي‌شود.