PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بلادهاوند - آشنایی با خودروهای مافوق ‌صوت


روابط عمومی آکو فروم
10-22-2010, 11:26 PM
بلادهاوند - خودروی مافوق ‌صوت

خلبان نیروی هوایی که میخواهد با هدایت سریعترین خودروی جهان، نام خود را در کتاب رکوردهای جهان ثبت کند، پروژه بلادهاوند را معرفی میکند

شاید اسمم را شنیده باشید! اندی گرین، خلبان هواپیماهای جت شکاری که می‌خواهد پشت فرمان اتومبیلی بنشیند که قرار است به سرعت 1000 مایل بر ساعت (1609 کیلومتر بر ساعت) برسد. این اتومبیل که بلادهاوند نام دارد، از یک موتور جت یوروفایتر تایفون بهره می‌برد و به زودی به رکورد سرعت روی زمین حمله خواهد کرد.

من خاطرات روزانه خود را از تجربه همکاری با تیم اجرایی این پروژه و تلاش‌های آنها برای جلب توجه عامه مردم به علم و فناوری، در وبسایت بی‌بی‌سی منتشر می‌کنم. این دومی کار بزرگی است که به تلاش‌هایش می‌ارزد. اگر ما می‌خواهیم در آینده نزدیک در دنیایی با فناوری بالا و کربن پایین زندگی کنیم، باید کسی آن را برای ما بسازد و برای رسیدن به این نقطه، این فکر الان باید به آن یک نفر الهام شود.

هر ماه ما در یک جلسه گروهی دور هم جمع می‌شویم تا در مورد این صحبت کنیم که بخش‌های مختلف پروژه چگونه پیش می‌روند: حامیان مالی، مهندسی، روابط عمومی، آموزش و غیره. یکی از کمک‌های من در این جلسات این بوده که بیابان‌های مناسب را برای راندن نهایی بلادهاوند پیدا کنم و به تیم معرفی کنم.




http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/bloodhound1010222425.jpg





با توجه به آزمایش‌های اخیر، ما فهمیدیم که سطح مناسب برای این کار در افریقای جنوبی زیاد یافت می‌شود، ولی در ایالات متحده شانس زیادی وجود ندارد. من همچنین شروع کرده‌ام که به جزئیات دقیق‌تری بپردازم، مانند این‌که کجا باید کامیون‌ها را پارک کنیم، گروه باید در کجا زندگی کند، و مواردی از این دست. ما اکنون هر روز به هدف خود نزدیک‌تر می‌شویم، و هیجان زده نشدن هر روز سخت‌تر می‌شود.

در بیشتر بخش‌ها کار مهندسی به خوبی پیش می‌رود، که با کمک‌های چشمگیر حامیان ما ممکن شده که تعداد آنها تاکنون به 140 رسیده است.

اتومبیل ما در طرح فعلی خود از چرخ‌های نامتقارن استفاده می‌کند. اما اکنون در حال بازبینی طراحی چرخ‌ها هستیم، و قصد تغییر طراحی آنها را به یک طرح متقارن داریم. به احتمال زیاد چرخ متقارن پیشنهادی محکم‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از طرح فعلی خواهد بود، بخصوص وقتی‌که شتاب g بر لبه‌های چرخ اعمال شود، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

در ماه جاری، ما همچنین به توافق رسیدیم که تا حدی بار روی چرخ‌ها را پایین‌تر بیاوریم؛ به طور خلاصه: هیچ گاه نباید از بار استاتیک روی هر چرخ کمتر شود و هیچ گاه هم نباید از نسبت 2:1 توزیع بار بین چرخ‌های جلو و عقب بیشتر شود. این نتیجه 18 ماه مدل‌سازی ریاضی و تحقیق بود و در نتیجه، گام بسیار مهمی برای ما محسوب می‌شود.

این بارگذاری‌ها بر پایداری خودرو تاثیر می‌گذارد و در نتیجه، من اکنون از این‌که چگونه این اتومبیل هدایت می‌شود، تصوری دارم و می‌توانم با جزئیات بیشتری به این فکر کنم که چگونه باید با آن رانندگی کنم.

مشکل اصلی ما کماکان آیرودینامیک مورد نیاز برای رسیدن به این پایین آوردن بار است. دکتر بن ایوانز از اعضای پروژه بلادهاوند و تیم همکارانش در حال تولید حجم عظیمی از اطلاعات هستند، و خیلی از احتمالات مختلف را در نظر می‌گیرند. ما نیاز داریم که مطمئن شویم به بهترین ترکیب ممکن از چرخ، تعلیق و بدنه دست یافته‌ایم.


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/bloodhound.gif1010222425.jpg


ما حتی کارهایی از قبیل جابجا کردن جای جت و راکت را هم انجام دادیم. در ابتدا عجیب به نظر می‌رسید ولی بعد مشخص شد که چه دستاوردهایی دارد. سوال فعلی این است: آیا اگر راکت تا این حد به زمین نزدیک باشد، می‌تواند سطح زمین را هم بشکافد یا نه؟ ما هنوز در حال تحقیق روی این یکی هستیم: من نمی‌خواهم در مسیر برگشتم در داخل یک کانال حرکت کنم.
در مورد رانندگی اتومبیل‌ها، من شانس این را داشتم که به تازگی در جام الیز تروپی رانندگی کنم. البته معنی‌اش این نیست که در دراز مدت دوست دارم راننده اتومبیل‌های مسابقه شوم؛ آنها به اندازه کافی برای من سریع نیستند! ولی این کار باعث می‌شود که شهرت و محبوبیت بیابم و از این طریق هم بتوانم کمی حمایت مالی بیشتر برای پروژه جلب کنم و هم این که مهارت‌های خود را در رانندگی اتومبیل افزایش دهم.
خلبان یک جنگنده بودن، زمینه مناسبی را برای آمادگی برای شکستن رکورد روی زمین به من می‌دهد، ولی این که یک خلبان هواپیمای جنگنده و راننده اتومبیل‌های مسابقه هم باشم، خیلی بهتر است.
مانند همیشه کمبود پول حس می‌شود. به علاوه، اگر شما می‌خواهید که یک پروژه با فناوری بالا را درست در زمان رکود اقتصادی انجام دهید، مشکل بیشتر می‌شود. ما به رغم رکود اقتصادی هنوز جلو می‌رویم و چند گزینه مناسب برای حمایت مالی نیز در برابر ما قرار دارد، پس اوضاع خیلی بد نیست.
عکس‌العمل‌های عمومی به بلادهاوند همچنان خیره‌کننده است. ما به تازگی اتومبیل نمایشی خود را جهت رونمایی به فستیوال سرعت گودوود برده‌ایم. دیدن انبوه افرادی که به غرفه ما می‌آمدند و از مشاهده آن بهت‌زده می‌شدند خیلی جالب بود. در نتیجه، ما اکنون 230 عضو جدید داریم که در کلوب هواداران ما ثبت نام کرده‌اند و نمی‌توانند در برابر فرصت دیدن نمونه اصلی در حین ساخته شدن و آزمایش در انگلستان مقاومت کنند. سوالی که بیشتر از همه پرسیده می‌شود، این است که کی نمونه اصلی را می‌سازید؟
ما به زودی جواب این سوال را هم خواهیم یافت، چرا که هم‌اکنون 4 شهر برای میزبانی از ما اعلام آمادگی کرده‌اند و پیشنهادهای دیگری نیز از شهرهای دیگر در راه است، به زودی خواهیم دانست. این لحظات خیلی هیجان‌انگیزند. اولین آزمایش راکت در ابعاد واقعی در هفته گذشته انجام شد. هنگامی که آنها راکت هیبریدی را آزمایش کنند، من هم به صحرای موجاوه خواهم رفت تا آن را ببینم.
در حال حاضر رکورد سرعت روی زمین به Trhrust SSC تعلق دارد که در 15 اکتبر 1997 / اواخر مهر 1376 توانست به سرعت 1228 کیلومتر در ساعت دست یابد. در عرض دو سال آینده ما این صفحه از کتاب رکوردها را تغییر خواهیم داد و این بلادهاوند خواهد بود که رکورد را در اختیار خواهد گرفت.

روابط عمومی آکو فروم
10-22-2010, 11:30 PM
پلیس لندن، خودروی مافوق‌صوت بلادهاوند را که برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به خیابان‌های لندن آمده بود، جریمه کرد. قرار است این خودرو با رسیدن به سرعت 1600 کیلومتر بر ساعت، رکورد سرعت روی زمین را بشکند.
بلادهاوند، خودرویی مجهز به موتور جت است که مهندسان طراح آن ادعا می‌کنند می‌تواند رکورد سرعت روی زمین را به 1600 کیلومتر بر ساعت برساند. این خودرو که شبیه به یک مداد بسیار بلند است، از موتور جنگنده یوروفایتر تایفون بهره می‌برد که به آن امکان می‌دهد به راحتی رکورد پیشین سرعت را (1228 کیلومتر بر ساعت، متعلق به خودروی موشکی تراست‌اس‌اس‌سی در مهر 1376) را بشکند.

اعضای گروه بلادهاوند روز گذشته این خودرو را به خیابان‌های لندن آوردند تا با نمایش خیابانی آن، مردم را به مشارکت در هزینه‌های تکمیل و آزمایش این خودرو تشویق کنند؛ اما پلیس لندن پارک این خودرو را مخالف قوانین تشخیص داد و آن را جریمه کرد!


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/rocket_car_london1010222425.jpg

روابط عمومی آکو فروم
10-22-2010, 11:42 PM
تیم انگلیسی که امیدوار است رکورد سرعت را با راندن در سرعتی بالاتر از هزار و 609 کیلومتر بر ساعت بشکند مدل نهایی خودروی خود را در نمایشگاه بین المللی هوایی "فارنبرو" رونمایی کرد که مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.


این تیم انگلیسی اعلام کرد شرکت صنعتی "همپسون" در سه ماه اول سال آینده ساخت نهایی این خودرو را آغاز خواهد کرد و به گفته "مارک چپمن" مدیر مهندسی ساخت Bloodhound، اکنون این خودرو از شبکه تولیدی ویژه ای برخوردار شده است.

وی امیدوار است بتوان تا انتهای سال 2011 یا اوایل سال 2012 این خودرو را در مسیر اتومبیلرانی ویژه ای در دریاچه ای خشک شده واقع در آفریقای جنوبی مورد آزمایش قرار دهند.

برای ثبت رکورد سرعت جهان، این خودرو باید رکورد هزار و 228 کیلومتر بر ساعت که در سال 1997 به ثبت رسیده است را بشکند. اما ساختار فوق العاده آیرودینامیکی خودروی Bloodhound که از ترکیب راکت هیبریدی فالکون و موتور جت"تایفون" ساخته شده است، می تواند این خودروی آبی و نارنجی رنگ را به سرعت هزار و 610 کیلومتر بر ساعت نیز برساند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این مدل نهایی که اکنون در نمایشگاه هوایی "فارنبرو" به نمایش گذاشته شده از قطعات "پلی استیرن" و فایبر گلس ساخته شده و وزن آن در حدود 950 کیلوگرم است در حالی که خودروی نهایی پس از تولید وزنی برابر 6 تن خواهد داشت.

روابط عمومی آکو فروم
10-23-2010, 12:09 AM
محققانی که سال 1997 خودرویی را با سرعتی فراتر از صوت به حرکت در آورده بودند، برنامه ای برای شکستن رکورد خود دارد
هنگامی که اندی گرین خلبان نیروی هوایی انگلیس خودروی ماورای صوت Thrust را که مجهز به موتور جت بود با سرعت 1228 کیلومتر بر ساعت راند لحظه ای تاریخی را ثبت کرد. حالا او تصمیم دارد پشت فرمان خودرویی بنشیند که سرعتش به 1610 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. نیروی محرکه خودروی جدید که Bloodhound نام گرفته توسط یک راکت و یک موتور جت جنگنده یوروفایتر-تایفون تامین خواهد شد.
اعضای این تیم طی 18 ماه گذشته مشغول فعالیت های مطالعاتی پروژه بوده اند و انتظار دارند در سال 2011 موفق به ثبت رکوردی جدید بشوند. ریچارد نوبل مسئول پروژه Bloodhound چنین می گوید: این پروژه یکی از مهیج ترین کارهایی است که می توان روی زمین خدا انجام داد و وقتی فرصت داری آن را با تکنولوژی روز واقعا به خوبی انجام بدی، طاقتت برای این هماورد طلبی از دست می رود!
مطالعات اولیه نمایانگر چشم‌انداز خوبی برای این هماورد طلبی است.
طول خودروی مافوق صوت Bloodhound 8/12 متر و وزن آن معادل 4/6 تن است و انتظار می رود سرعتش فراتر از گلوله شلیک شده از یک تپانچه باشد. قطر چرخ ها 900 میلیمتر است و چنان سریع می چرخند که برای جلوگیری از پرتاب شدن به اطراف از تیتانیوم عیار بالا ساخته شده اند.
این خودرو تنها در عرض 40 ثانیه از سکون به سرعت 1690 کیلومتر بر ساعت شتاب می گیرد. در حداکثر سرعت، فشار هوایی که بر بدنه متشکل از فیبر کربن و تیتانیوم وارد می شود به بیش از 12 تن بر متر مربع خواهد رسید.
جان پیپر مدیر فنی پروژه می گوید: این کار یک ماجراجویی بزرگ مهندسی است. ما هنوز مشکلی پیش رویمان ندیده‌ایم که نگذارد ما در فرصت و زمان پیشبینی شده موفق شویم. گرچه ما تنها به تعدادی از جواب های مسئله‌هایمان رسیده ایم و همه جواب ها را نداریم ولی من مطمئن هستم بقیه آنها را هم پیدا خواهیم کردرهنگ دوم گرین، کسی که قرار است راننده این خودرو باشد اعتقاد دارد که گرچه امکان خطر وجود دارد ولی خودرو با حداکثر ایمنی برای وی طراحی خواهد شد. او می گوید: آیا این تمهیدات ریسک را صفر می کند؟ خیر، آیا زندگی بدون ریسک جذاب است؟ خیر. این کار ارزش ریسک کردن را دارد چون یک هماورد طلبی بزرگ و در انتها یک موفقیت بزرگ است، البته نه فقط برای بیشترین رکورد بلکه برای الهام بخشیدن به نسل آینده مهندسان و تمام بچه مدرسه ای های کشور!
پیدایش این ایده از سوی لورد درایسون، وزیر علوم جدید انگلستان بوده است، کسی که اتفاقا یک راننده مسابقه نیز هست. زمانی که وی سمتی را در وزارت دفاع عهده دار بود نزد نوبل وگرین رفت تا از اوبپرسد که آیا می توانند کاری کنند که توجه دانش آموزان دبستانی را هم به خود جلب کند و آنها را به حرفه های مرتبط با علم و فناوری گرایش دهد. لورد درایسون می گوید: در صورتی که به نسل آینده الهام نبخشیم، پوسیده خواهیم شد. ما باید مطمئن شویم که نسل آینده دید لازم و فرصت برای ادامه این روند را پیدا خواهند کرد.
در همین راستا یک برنامه برای مدارس پیرامون این پروژه تدوین خواهد شد که هدف از آن درگیر کردن افراد جوان در هر مرحله از طراحی و ساخت خودروی Bloodhound است. ریچارد نوبل اضافه می کند: صنایع ما نیاز شدیدی به مهندسان دارند. پیش روی آموزش ما مشکلاتی وجود دارد و البته اکنون ما با چالش های ناخواسته زیست محیطی نیز روبرو هستیم. ما به پیشرفت فناوری نیاز داریم و تنها در صورت داشتن مهندس به تعداد کافی می توانیم به آن دست بیابیم.
وجود لورد داریسون دسترسی به یک عنصر کلیدی Bloodhound را برای پروژه تضمین کرده است، موتور جت ای جی 200. وزارت دفاع انگلستان موتور هایی را به تیم قرض داده است که در برنامه پیشرفت پرواز تایفون به کار می رفته است. گرچه این موتور های آزمایشی دیگر برای نبرد استفاده نمی شوند ولی از عمر کاریشان برای تامین نیروی Bloodhound به مقدار کافی باقی مانده است.
قدرت موتور ای جی 200 حدود 90 کیلونیوتن است و زیر یک موتور راکت مختلط جای می گیرد که قدرتش 110 کیلونیوتن است. راکت، قسمت عمده نیروی لازم برای رسیدن Bloodhound به نزدیکی سرعت صوت (1 ماخ) را تولید می کند، و موتور تایفون هم به اندی گرین اجازه می دهد قدرت را برای رسیدن به سرعت مورد نظر یعنی 4/1 ماخ افزایش دهد.
جدای از حمایت در خور وزارت دفاع در قرض دادن موتور های ای جی 200، Bloodhound یک پروژه خصوصی است که نیاز به افزایش 10 میلیون پوند سرمایه گذاری دارد.
به موازات تلاش برای طراحی، تیم به دنبال محلی برای آزمایش هم باید باشد. خودروی مافوق صوت Thrust در صحرای بلک راک در نوادای آمریکا دیوار صوتی را شکست.
هم اکنون تیم های دیگری نیز هستند که برای شکستن رکورد Thrust در حال برنامه ریزی هستند.
اندی گرین می گوید: اکنون 3 خودروی دیگر با درجات اعتبار گوناگون و درجات پیشرفت متفاوت وجود دارند. رقابت بخش مهمی از آن چیزی است که ما انجام می دهیم.
دفتر اولیه برای طراحی Bloodhound در دانشگاه «وست او انگلند» واقع است، محلی که به زودی در آن یک مدل تمام عیار از خودروی مافوق صوت ساخته خواهد شد. همچنین دانشگاه سوانسی نیز که یک حامی قدیمی پروژه است در تحقیقات ایرودینامیک همکاری می کند.


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/thrustssc101022837.jpg