PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بهاي گرانقيمت عدم تطابق سپرها


Salmani
08-29-2010, 02:49 PM
گاهي خودروها آسيب جدي ديده و هزينه تعمير آنها زياد می‌شود. سپرها، اگر در يك راستا و روي يك خط قرار بگيرند، مي‌توانند اين آسيب را كاهش دهند زيرا در اين هنگام، برخورد اوليه در هنگام تصادف، برخورد سپر به سپر خواهد بود. سپرهاي خودروها بايد بتوانند انرژي ناشي از تصادفات را جذب كرده و از خسارت ديدن ورقهاي فلزي گرانقيمت، چراغها و قطعات ديگر خودرو جلوگيري كنند.
سپرهاي خودروهاي سواري داراي استانداردهاي قابل قبولي هستند، اما خودروهاي SUV (شاسي بلند) اينگونه نبوده و حتي برخي از آنها سپر هم ندارند. بنابراين عدم تطابق سپرها در هنگام تصادف افزايش يافته و هزينه‌‌های مربوط به تعمير خودرو در تصادفات با سرعت پايين حالت صعودي پيدا كرده است. يكي از موسسات بيمه بزرگراههاي آمريكا تستهاي جديدي روي 5 نوع خودرو انجام داده و نتايج آن را منتشر كرده است. اين آزمايشات شامل برخورد سپرهاي عقب هر خودرو با سپر جلويي خودروي ديگر (و بالعكس) با سرعتي حدود 16 كيلومتر بر ساعت بوده و مشكلات ناشي از عدم تطابق سپرها را بخوبي نشان مي‌دهد.
تست‌هاي مربوط به برخورد سواري معمولي به خودرو شاسي بلند SUV و خودرو شاسي بلند به سواري
در اين تست 5 جفت خودرو مورد آزمايش قرار گرفتند، هر جفت شامل يك سواري معمولي و يك خودروي SUV (Sport Utility Vehicle) متوسط از يك كارخانه خودروساز بود. 5 گروه مورد آزمايش بقرار زير بودند: فورد Taurus و Explorer ؛ شورلت Malibu و TrailBlazer ؛ Dodge Stratus و Jeep Grand Cherokee هر دو از كارخانه دايملر كرايسلر؛ نيسان Altima و Murano ؛ و ولوو S40 و XC90 . در هر جفت ذكر شده خودروي اولي سواري معمولي و خودروي دومي شاسي بلند يا SUV است. تمام خودروها به غير از Altima مدل سال 2004 بوده‌اند؛ اما Altima مدل سال 2005 است.
دليل آنكه محصولات يك كارخانه در مقابل هم قرار داده شده‌اند آن است كه انتظار مي‌رود حداقل در مورد تطابق سپرهاي محصولات خودشان توجه لازم را داشته باشند.
در تست برخورد، سواري با سرعت حدود 16 كيلومتر بر ساعت (10 mph) به پشت خودروي SUV زوج خود كه متوقف است، برخورد مي‌كند. سپس جاي خودروها عوض شده و خودروي SUV به پشت سواري برخورد مي‌كند. نتايج حاصل از اين برخوردها بسيار متنوع بوده و در مورد هر سري خودرو متفاوت است، از خسارت كلي 1250 دلار براي يك جفت خودرو گرفته تا خسارتي معادل 6000 دلار براي جفتي ديگر. نتايج دقيق اين آزمايشات در جدول آمده است.
در بعضي حالات، خسارات ناشي از اين برخورد نسبتا آرام نشتي جدي رادياتور را نيز دربر گرفته است. اگر اين تصادف در دنياي واقعي اتفاق بيافتد، رانندگان ديگر نمي‌توانند به مسير خود ادامه دهند. اگر اين كار را بكنند، ماشين جوش آورده و موتور خسارت جدي و دائمي مي‌بيند. درنتيجه علاوه بر پرداخت هزينه‌‌های تعمير، تازه راننده بايد با يدك‌كشي خودروي خود را به تعميرگاه برساند.
پوشش پلاستيكي سيستم سپر با پنهان كردن موقعيت ميله‌‌های سپر، مشكل عدم تطابق سپرها را آشكار نمي‌كند. اما با برداشتن پوششها، مشخص شد كه ميله‌‌های سپر بسياري از خودروها در يك راستا نبوده و روي يك خط قرار نمي‌گيرند.
سپرهاي فورد در يك راستا قرار دارند: در هر دو تست چه برخورد سواري به SUV و چه برخورد SUV به سواري، كمترين هزينه تعمير مربوط به محصولات فورد بود. از روي نتايج تست و تصاويري كه از ميله‌‌های سپر خودروهاي فورد گرفته شد، اين نتيجه حاصل شد كه خودروهاي سواري و SUV فورد تطابق دارند. اين ويژگي مهمترين دليل خسارت كمتر اين خودروها در مقايسه با 4 جفت ديگر در تست برخورد سپر جلو به سپر عقب با سرعت 10 Km/h است. سپرهاي فورد بيشتر انرژي برخورد را جذب كرده و ورقهاي گرانقيمت فلزي و قطعات ديگر را از آسيب ديدگي حفظ مي‌كنند. هنگامي كه Explorer به Taurus برخورد مي‌كند، ابتدا در ظاهر هيچ خسارتي مشاهده نمي‌شود. در حقيقت، هر دو خسارت ديده‌ بودند اما در زير پوشش سپر پنهان بودند. در برخوردهاي واقعي با سرعت 16 كيلومتر بر ساعت، چنين آسيبهايي شناسايي نشده و در نتيجه تعمير هم نمي‌شوند. رانندگان بايد حتما به تعميرگاه بروند و بخواهند تا سيستم سپر باز شده و براي خسارت احتمالي كنترل شود. اين موضوع اگر چه مشكلي براي ايمني خودرو بوجود نمي‌آورد اما باعث بدتر شدن آسيب ايجاد شده در برخوردهاي نسبتاً آهسته بعدي می‌شود.
سپرهاي ولوو در يك راستا نيستند: هنگامي كه ولوو S40 به پشت ولوو XC90 برخورد مي‌كند، سپر جلوي S40 به زير خودروي شاسي بلند سر مي‌خورد و كاپوت S40 جمع می‌شود. گلگير جلوي آن نيز مچاله شده و چراغهاي جلو نيز مي‌شكنند. هزينه تعمير اين خودرو در مجموع 4984 دلار خواهد بود.
سپرهاي محصولات دايملر كرايسلر نيز تطابق ندارند: سپرهاي Dodge Stratus و Jeep Grand Cherokee اصلا مطابقت ندارند، در هنگام برخورد ، مدل SUV بر روي سپر Stratusكاملا سوار می‌شود و در آن سرعت سپر Stratus را مچاله مي‌كند. در صندوق عقب و گلگير عقب نيز كاملا آسيب مي‌بينند. خسارت كلي به دو خودرو 6129 دلار تخمين زده می‌شود؛ بيش از هر جفت خودروي ديگر.
سوار شدن سپري روي سپر ديگر، نيسان Altima در برخورد 10 mph به زير سپر Murano مي‌رود: بعد از برخورد Altima به پشت Murano ، سپرهاي دو خودروي نيسان روي هم قرار مي‌گيرند. خسارت وارده بر كاپوت، گلگير و ساختارهاي زيرين و همينطور سپر خودروي سواري به 4507 دلار مي‌رسد. اين خسارت آنقدر شديد است كه در شرايط واقعي مشابه اين خودرو ديگر قابل سوار شدن نيست و بهتر است كه يك راست به فروشگاه خودروهاي اوراقي برود.
الگوي آسيب: تمام جفت خودروهاي ديگري كه بيش از سري فورد خسارت ديده بودند، همگي از عدم تطابق سپرهايشان رنج مي‌بردند. سپر‌ برخي خودروها در تست كاملا روي هم قرار مي‌گرفت. دقيقا موقعي كه روي هم قرار گرفتن سپرها را داريم، بيشترين خسارت با بيشترين هزينه به راننده تحميل می‌شود و معمولا راننده از تعمير پرهزينه برخورد با سرعت 16Km/h صرفه‌نظر مي‌كند.
اكثر هزينه‌‌های تعمير بخاطر برخورد يك خودروي شاسي بلند سنگين به يك خودروي سواري سبك نيست بلكه خود SUVها هم آسيب مي‌بينند. وقتي دو خودروي SUV بهم برخورد كنند، خسارات شديدتر و پرهزينه‌تر نيز می‌شود.
تويوتا RAV4 در برخورد با RAV4 بدون سپر عقب: موسسه فوق تست برخورد ديگري با سرعت 16 كيلومتر بر ساعت نيز ترتيب داده است تا نشان دهد كه مشكل تصادف فقط مربوط به برخورد بين خودروي سواري معمولي و شاسي بلند SUV نيست. در اين تست، تويوتا RAV4 (يك خودروي SUV كوچك) از سپر جلو به پشت يك RAV4 ديگر مي‌زند و خسارتي بيش از تستهاي قبلي ايجاد می‌شود. در هنگام برخورد، سپر عقب درگير نمي‌شود چون اين خودروي SUV اصلا سپر عقب ندارد!! و بجاي آن RAV4 به تاير يدك كه روي در عقب خودرو نصب شده، برخورد مي‌كند. اين نوع تصادف بيشترين خسارت را به هر دو خودرو وارد مي‌كند. بيشترين آسيب مربوط به كاپوت خودروي عقبي (4380 دلار) و در عقب تويوتاي جلويي (حدود 3230 دلار) است.
قوانين: در آمريكا قوانين فدرال استانداردي براي يكسان‌سازي سپرهاي خودروهاي سواري معمولي وجود دارد. ارتفاع سپر بايد از 16 تا 20 اينچ (حدوداً از 40 تا 50 سانتيمتر) بالاتر از سطح زمين باشد. در اين شرايط سپرها همگي در يك راستا قرار مي‌گيرند. وقتي دو خودرو با سرعت نسبتا آهسته بهم برخورد مي‌كنند، سپرها درگير شده و انرژي تصادف را جذب مي‌كنند. اما چنين قوانيني براي خودروهاي شاسي بلند SUV و ميني ون وجود ندارد و خودروسازان هر گونه كه مي‌خواهند عمل مي‌كنند. خودروهاي SUV مي‌توانند سپر را در هر ارتفاعي قرار داده و يا اصلا سپر نداشته باشند. اين موسسه پيشنهاد مي‌دهد كه قانون جديدي نيز براي خودروهاي اين چنيني ارائه شود، و خودروسازان را وادار كند تا روي مسائل مربوط به تصادفات نسبتا آرام كار كنند.
هميشه خودروي بزرگتر بهتر نيست: مطالعات انجام گرفته بر روي مجروحين تصادفات جاده‌اي و بزرگراهها نشان مي‌دهد كه رانندگي با خودروهاي شاسي بلند SUV بهتر از مدلهاي كوچكتر معمولي نيستند. بر خلاف تصور عامه، خودروي بزرگتر الزاما بهتر و امنتر نيست.
محققين به اين نتيجه رسيده‌اند كه علت اصلي جراحات در تصادفات وارد شدن شيشه يا قطعات خودرو، يا ورود خودروي ديگر به داخل اتاقك سرنشينان خودرو است و اين موارد ربطي به جثه خودرو ندارد.
مي‌توان خودرويي طراحي كرد با جثه كوچكتر و جرم كمتر اما با اتاقك بسيار مستحكم و مواد جاذب انرژي بسيار كه مانع از حجيم شدن بخش جلويي خودرو شوند.
در هنگام تصادف، قسمت جلويي خودرو دو نقطه محكم دارد كه در تصادفات واقعي ممكن است با دو نقطه محكم خودروي مقابل مطابقت نداشته و بي‌نظمي استاتيكي بوجود آيد. در يك تصادف بي‌نظمي ديناميكي نيز ايجاد می‌شود و عبارتست از بالاتر قرار گرفتن سيستم تعليق يك خودرو نسبت به خودروي ديگر. اگر ممنتم يا نيروي حركت آني، عامل مهم در ميزان جراحات است پس خودروهاي سبكتر خطرناكتر می‌شوند اما اگر عامل عمده جراحات را ورود اشياء خارجي به داخل اتاقك سرنشين بدانيم، بايد به دنبال خودروهاي سبكتر اما ايمن‌تر و مستحكمتر باشيم

Renault Logan
08-29-2010, 09:48 PM
ابتدا در ظاهر هيچ خسارتي مشاهده نمي‌شود. در حقيقت، هر دو خسارت ديده‌ بودند اما در زير پوشش سپر پنهان بودند. در برخوردهاي واقعي با سرعت 16 كيلومتر بر ساعت، چنين آسيبهايي شناسايي نشده و در نتيجه تعمير هم نمي‌شوند. رانندگان بايد حتما به تعميرگاه بروند و بخواهند تا سيستم سپر باز شده و براي خسارت احتمالي كنترل شود. اين موضوع اگر چه مشكلي براي ايمني خودرو بوجود نمي‌آورد اما باعث بدتر شدن آسيب ايجاد شده در برخوردهاي نسبتاً آهسته بعدي می‌شود.


ضمن تشکر از مطلب شما
بد ندیدم این قضیه رو اینجا ذکر کنم که بی ربط با این قسمت از فرمایش شما نیست .
بنده متاسفانه 6ماه بعد از تحویل خودرو زمانی که خودرو پارک بود یک ماشین با سرعت کمی زد به عقب ماشین جوری که ماشین تکون خورد ولی سپر هیچیش نشد .
ماهم خوشحال ازینکه هیچی نشد .
این قضیه گذشت و من دیدم که هر روز داره فاصله سپر از بدنه بیشتر میشه تا 2 ماه بعدش که خواستم برای نصب سنسور های عقب سپر رو باز کنم .که وقتی باز کردم سپر رو با کمال تعجب دیدم که تمام نگهدارنده ها و پایه های پلاستیکی پشت سپر له شده بودن و 3تا پیچ زیر سپر آزاد بودن و قسمتی از سپر که باید زیر آنها کیپ میشد نبود . این برا عقب که با مراجعه به جاهایی که کارشون تعمیرات سپر های فایبر گلاس هست مشکل رو برطرف کردم .
آذر ماه پارسال با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت زدم پشت یک وانت مزدا که ناگهان پیچید و با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت اومد تو لاین سرعت و منم جای مانور نداشتم و abs بیچاره هم زور خودشو زد ولی لاستیک های افتضاح بارز زحمت abs رو به هدر دادن و خلاصه زدیم پشت وانت مزدا 2000
گفتم هیچی لابد سپر داغون شد رفت
وقتی پیاده شدم با کمال تعجب دیدم سپر سالم سالمه و غر هم نشده .همه چی سالم بود . ولی سپر وانت مزدا غر شد و بخشی از بدنش روهم غر کرد.:eek::eek::eek:
در همین حین که من خوشحال بودم ناگهان دیدم یک آب سبز رنگی از زیر ماشین جاری شد .
بله رادیاتور آب سوراخ شده بود .در همون لحظه یک صدای نابهنجاری مثل ترکیدن بادکنک اومد ولی اتفاقی نیاوفتاد که بعدا تو نمایندگی متوجه شدم کندانسور کولر هم سوراخ شده بود و اون صدا مال در رفتن گاز کولر بود .
بعد از اینکه به نمایندگی مراجعه کردم و سپر رو باز کردند دیدم بله دیاق پشت سپر از وسط له شده بود و رفته بود تو که در اثر فشاری که آورده بود رادیاتور آب و کندانسور کولر رو سوراخ کرده بود . بیمه همه ر پرداخت کرد . تعویض دوتا رادیاتور آب و کولر و دیاق پشت سپر و شارژ گاز کولر کلا 560000 تومان هزینش شد .
عرایضم طولانی شد میبخشید .خواستم عرض کنم که اگه خدای نکرده تصادفی براتون پیش اومد و سپرتون چیزیش نشد حتما سپر رو باز کنید و پشتش رو چک کنید . سپر های لوگان خیلی نرم و انعطاف پذیر هستن و در ظاهر چیزی نشون نمیدن .
شاد باشید .