PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : زیباترین کلاسیک های تاریخ


سید محمد زراره
06-28-2010, 05:52 PM
زیباترین کلاسیک های تاریخ
نویسنده : مهندس بابک وفایی
۱ تير ۱۳۸۹


زیباترین خودروی تاریخ. این سوژه جذابی است برای روزنامه‌نگاران و اهل فن و از سوی دیگر همیشه «ترین»‌ها برای مخاطبان و سایر علاقه‌مندان هم جذاب است.
اما در میان ترین‌های مختلف از جمله سریع‌ترین، پرشتاب‌ترین و ...، انتخاب زیباترین خودرو، انتخاب چالش برانگیزی است چرا که بر‌خلاف بسیاری از آیتم‌ها، زیبایی کمیتی نیست که بتوان آن را با واحد مشخصی اندازه‌گیری کرد و به همین دلیلی بر‌خلاف سرعت یا شتاب، نمی‌توان به راحتی میان دو خودرو، مدل زیبا‌تر را تشخیص داد. البته در این بین با وجود آنکه به طور کلی زیبایی کمیت مشخصی ندارد، با توجه به اصول کلی طراحی خودرو که در میان کارشناسان اصولی پذیرفته شده است، به راحتی می‌توان بعضی خودرو‌ها را بی‌تناسب و به دنبال آن نازیبا نامید و در مقابل برخی دیگر را مطابق اصول طراحی خودرویی پذیرفتنی در نظر گرفت. اما فراتر از این، زیبایی و نازیبایی به حس بیننده باز می‌گردد و اینجاست که اختلاف‌ها در زمینه زیباتر‌بودن یک مدل خاص نسبت به دیگری آشکار می‌شود.

در فهرست‌های مختلفی که از زیباترین خودروهای تاریخ منتشر می‌شود به دلیل دیدگاه متفاوت نویسنده و یا گروهی که مسوول انتخاب بوده‌اند همواره به موارد اختلافی بر‌می‌خوریم که شاید از دیدگاه فردی عادی که خودرو را به چشم یک چهارچرخه برای حرکت می‌بیند چندان معقول نباشد اما این امر برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک اتفاقی عادی است و گاهی دیده می‌شود زیباترین خودروی یک فهرست اساساً جایی در فهرست دیگر ندارد.

به این مسائل علاقه شخصی نویسندگان و طراحان به یک برند خاص را اضافه کنید تا لیست‌های زیباترین خودرو‌ها بیش از پیش اختلاف بر انگیز باشند.

برای لذت بردن از چنین لیست‌هایی باید تعصب را کنار گذاشت و به فاکتور‌هایی اندیشید که تیم انتخاب کننده بر اساس آنها دست به انتخاب خودرو‌ها زده‌اند در غیر این صورت باید از ادامه خواندن این مطلب صرف‌نظر کنید چون احتمالاً برای علاقه‌مندان ماسل‌های آمریکایی (مگر می‌شود به کامارو و چلنجر دهه 70 علاقه‌مند نبود؟!) و یا دیدن مدل‌های چهار در اروپایی دهه 50 در این لیست در حالی که خبری از هیولاهای آمریکایی نیست قابل قبول نباشد؟ اما بیایید تعصب را کنار بگذاریم و از الماس‌های درخشان صنعت خودرو‌سازی لذت ببریم.

آنچه در ادامه می‌آید فهرستی از خودروهای زیبای تاریخ از نگاه مجله تلگراف انگلستان. این فهرست بخشی از فهرست بلند بالایی است که این نشریه با عنوان 100 خودروی زیبای تاریخ ارائه کرده است
فراری GTO 288
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_20.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/20.jpg)


یکی از آخرین مدل‌های توربو شارژر فراری که در اصل برای شرکت در رقابت‌های سری B مسابقات قهرمانی جهان طراحی شد، مانند رقیبش پورشه 959 قربانی تعطیلی این رقابت‌ها شد. این مدل به عنوان جایگزین فراری 250GTO به عنوان یکی از زیباترین خودرو‌های تاریخ کار سختی را در پیش داشت اما توانست به خوبی در کنار فراری GTB 308 ورود فراری را به دوران بعد از 250GTO به عنوان خودرویی متعلق به دهه 60 را اعلام کند.



بوگاتی تیپ 57 آتلانتیک
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_19.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/19.jpg)
این خودرو یکی از چالش بر‌انگیز‌ترین خودرو‌های این فهرست است چرا که بسیاری معتقدند این مدل از بوگاتی که سمبل زیبایی در دهه 30 این برند است جایگاه زیباترین خودروی تاریخ را دارد. ترکیب طراحی این خودرو در کنار مهندسی بی‌نظیر آن باعث شده این بوگاتی که آمار تولید آن کمتر از انگشتان یک دست است به گرانترین خودروی تاریخ تبدیل شود.
فراری GT SWB 250
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_18.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/18.jpg)
وقتی عضوی از خانواده پر افتخار و زیبای 250 فراری باشید چاره‌ای جز زیبا بودن ندارید و این دست‌پرورده پینین فارینا هم از این قاعده جدا نیست. هر چند GT SWB در زیبایی به پای GTO نمی‌رسد اما در نوع خود خودرویی خوش ترکیب و زیبا است که احتمالاً برای همیشه زیر سایه برادران زیباترش خواهد ماند.
آستین هیلی 3000
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_17.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/17.jpg)
خانواده آستین هیلی به راستی نماد خودروهای اسپرت انگلیسی هستند. ارتفاع کوتاه بدنه، درب موتور کشیده و صندوق عقب کوتاه نماد اسپرت‌های این نسل است که هنوز هم تولید‌کننده‌های کوپه انگلیسی از آن پیروی می‌کنند. این خودرو در کشورمان هم جزو نمونه‌های محبوب این برند انگلیسی است که یاد‌آور روز‌های خوب صنعت خودروسازی انگلستان است
AC Cobra
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_16.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/16.jpg)


فلسفه ساخت خودرو‌های کبرا بسیار ساده بود. یک موتور پر قدرت را بر روی یک شاسی لوله‌ای سبک نصب کنید و تا جایی که لاستیک‌ها و باک بنزین کشش دارد پدال گاز را فشار دهید. اما وقتی این فلسفه ساده با طرح ظاهری کبرا ترکیب شد آن را به یکی از به یاد ماندنی‌ترین خودرو‌های تاریخ تبدیل کرد که زیباییش را بیشتر مدیون سادگیش است.
شورولت کوروت استینگ ری
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_15.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/15.jpg)
شورولت کوروت در دهه 50 توانست جای پای خود را در دنیای خودروهای آمریکایی باز کند اما نسل دوم آن و به طور ویژه نمونه‌ای موسوم به استینگ ری با طراحی متفاوت و جذاب خود جزو نمونه‌های به یاد ماندنی و با ارزش کوروت است که متاسفانه در نسل‌های فعلی، جنرال‌موتورز نتوانست المان‌های این خودروی به یاد ماندنی را در نسل جدید تزریق کند.
آلفارمئو P3 8C
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_14.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/14.jpg)
آلفا‌رومئو در تاریخ پر افتخار خود مدل‌های زیادی دارد که می‌توانند در این فهرست جای بگیرند اما در میان آن‌ها سری 8C و در راس آن مدل‌های مسابقه‌ای تک صندلی P3 جایگاه ویژه‌ای دارند. این مدل نمونه بارز هنر ایتالیایی در دهه 30 در زمینه مدل‌های مسابقه‌ای است.
مرسدس بنز 300SL Gullwing
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_13.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/13.jpg)
سری 300 بنز در دهه 50 میلادی برای رقابت‌های سرعت طراحی و ساخته شدند اما علاقه بازار به این طرح باعث شد نمونه کوپه و کروکی آن به بازار عرضه شوند که مدل کوپه به دلیل شکل خاص در‌هایش به گالوینگ مشهور شد و با پیروزی‌هایش در رقابت‌ها و البته طراحی متفاوت و قابلیت‌های فنی خود توانست به یکی از بنز‌های تاریخ‌ساز تبدیل شود
جگوار مارک2
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_12.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/12.jpg)
شخصاً معتقدم جگوار حتی در نمونه‌های سدان زیباتری از این مدل هم در لیست تولیداتش دارد اما در فهرست ما، مارک 2 توانسته جایگاه 12ام را از آن خود کند. این خودرو کاملاً با نظر Sir William Lyons در مورد یک خودرو که باید زیبا، سریع و جادار باشد مطابق است. جگوار بعد از این مدل نسل اول سری دوست داشتنی XJ را عرضه کرد که نسل دوم آن به طور گسترده وارد کشورمان هم شد.
جگوار D-type/XK-SS
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_11.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/11.jpg)
سری D-type یک اسپرت خالص از جگوار است که به خودی خود زیبا است اما جگوار مدل ویژه XK-SS را هم برای رقابت‌های اتومبیلرانی ساخت که توانست سه بار فاتح رقابت‌های لمان فرانسه شود. برآمدگی‌های بدنه، آن را به طور کامل بالاتر از رقبای انگلیسی‌اش قرار می‌دهد.

فراری 250 GTO
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_10.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/10.jpg)


احتمالاً اگر پنین فارینا بخواهد بار دیگراین خودرو را طراحی کند هم نمی‌تواند آن را به این زیبایی باز آفرینی کند. با آمار تولید تنها 36 دستگاه جزو نمونه‌های منحصر‌به‌فرد فراری است که داشتن آن برای هر کلکسیونری یک آرزو است.



لوتوس اسپریت
http://www.acopart.org/upload/ACO-979/s_9.jpg (http://www.acopart.org/upload/ACO-979/9.jpg)

ali
07-05-2010, 12:08 PM
خسته نباشید محمد آقا خیلی مفید بود

رضا میرجعفریان
07-05-2010, 01:32 PM
ممنون جالب بود

LOGAN
07-06-2010, 09:54 AM
يكي از دوستان يك دستگاه 300SL Gullwing دارد كه بسيار زيبا و رويايي طراحي شده است.

اين خودروها قيمت هاي بسيار بالايي دارند

300SL Gullwing فكر كنم حدود750،000،000تومان قيمت دارد.