PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آشنایی با خودروهای خورشیدی - مسابقات - مدل ها و تصاویر


روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:41 PM
آشنایی با خودروهای خورشیدی
از طراحی تا ساخت


باتری خورشیدی و سیر رشد آن
نگاه اجمالی

باتری خورشیدی یا سلولهای فوتو ولتایی ابزارهایی الکترونیکی هستند که با استفاده از پدیده فوتو ولتائیک ، نور یا فوتون را مستقیما به جریان و ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌کنند. دانشمندان اولین باتری خورشیدی را در سال 1954 ، با استفاده از ماده نیمه رسانای سیلیسیوم ، در آزمایشگاههای تلفن بل ساختند.



http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/f/fe/en_sun.JPG
سیر تحولی و رشد

دانشمندان و مهندسان بلافاصله به ارزش باتریهای خورشیدی برای تأمین انرژی ماهواره‌ها پی‌بردند، زیرا این باتریها جرم کمی دارند و هیچ بخش متحرک مکانیکی ندارند. نخستین ماهواره آمریکایی در فضا به باتریهای خورشیدی از جنس سیلیسیوم مجهز شد. و امروزه هم سلول فوتو ولتایی سیلیسیومی هنوز منبع قدرت همه سفینه‌های فضایی هستند. البته در این میان کاوشگرهایی که به فراسوی منظومه شمسی و مکان میانی که نور خورشید در آنجا ضعیف است رهسپار می‌شوند، استثنا هستند.
تهیه باتری خورشیدی

باتری خورشیدی اولیه از تک بلور سیلیسیوم (Si) ساخته می‌شد که روی صفحات تختی کنار هم قرار می‌گرفت. کاربرد این روش ، برای مصارف عمومی و تولید انرژی در فضایی بزرگ ، بسیار گران تمام می‌شود. هر چند ماده خام SiO2 برای تهیه Si فراوان است، اما پالایش شن و خالص سازی کافی Si برای تهیه باتریهای خورشید پر هزینه است. برش قطعات بلوری منفرد به صورت قطعه‌ نازکی که ویفر نام دارند، نیازمند بریدن با الماس ، پرداخت بیشتر و بالاخره چندین عمل اضافی برای افزودن ناخالصیهای مناسب است.
کاهش هزینه ساخت

یک روش ممکن برای کاهش هزینه ، که در مورد بلوری گران قیمت نظیر Si و اخیرا گالیوم ارسنید (GuAs) ، استفاده از عدسی بزرگ و ارزان قیمت فرنل برای تمرکز نور روی سلول کوچک است. ضرایب تمرکز 25 تا 1000 با موفقیت بکار گرفته شده است. اگر چه طراحی تمرکز دهنده‌ها نیاز به ردگیری دو بعدی وضعیت خورشید در طول روز است.

استفاده از مواد در باتری خورشیدی

طرح بسیار نوید بخش دیگری برای سلول فوتو ولتایی ، کاربرد ورقه‌های فیلمهای بسیار نازکی است که روی مواد نظیر شیشه یا فولاد زنگ نزن نشانده می‌شوند. سه ماده که به صورت ورقه‌های نازک (به ضخامت تقریبی 1 تا 3 میکرومتر) نتایج فوتوولتایی خوبی بدست داده‌اند. عبارتند از: سیلیسیوم هیدروژن دار آدورف (α - Si:H) ، سی اندپوم دی سلیند (CuLnSe2 یا بطور ساده CIS) و کادمیوم تلورید (CdTe). ماده‌ α - Si:H به صورت ورقه‌های نازک با ساختار آمورف ، ساختار چند بلوری با دانه‌هایی به صورت ورقه‌های نازک با ساختار بلوری با دانه‌هایی به اندازه حدود 1 میکرومتر کاربرد دارند.
خورشید فوتو ولتایی در باتری خورشیدی CdTe

فرآیند فوتو ولتایی در باتری خورشید CdTe در شکل زیر داده شده است. هر کوانتوم نور (فوتون) دارای انرژی hv است که در آن h ثابت پلانک و v بسامد نور است. (υ = C/λ) که در آن C سرعت نور و λ طول موج نور است). چنانچه انرژی فوتون بیشتر از گاف انرژی نیم رسانا (فاصله میان نوارهای نوارهای ظرفیت و رسانش) باشد، به آن صورت فوتون جذب ماده می‌شود و الکترونی را از نوار ظرفیت برانگیخته می‌کند و به نوار رسانش می‌برد که الکترون در آنجا می‌تواند آزادانه درون بلور به حرکت در آید.

الکترون بار منفی دارد، اما حفره ایجاد شده در نوار ظرفیت دارای بار مثبت است. وقتی که الکترون حفره به سرعت از هم جدا نشوند، الکترون جذب حفره مثبت می‌شود و بدون ایجاد هیچ جریانی نابود خواهد شد. بنابراین لازم است که میدان الکتریکی برای جداسازی بارها برقرار شود. این کار با افزودن مقدار کمی ناخالصی آلاییده به نیم رسانا و ایجاد پیوندگاهی میان مناطق نوع n (که ذرات حامل بار در آن بار منفی دارند) و نوع p (که با ذرات حامل در آن مثبت است) انجام می‌شود، شکل 1 پیوند ناهمگنی را نشان می‌دهد که کادمیوم سولفید (CdS) نوع n و کادمیوم تلورید (CdTe) نوع p تشکیل شده است.

هنگامی که فوتون ، زوجهای الکترون - حفره را در نزدیکی این پیوندگاه n - p که در آن میدان الکتریکی قوی برقرار است ایجاد کند، فرآیند فوتو ولتایی بیشترین بازدهی را خواهد داشت. باتری خورشیدی در این حال حفظ به اتصال های فلزی نیاز دارد. تا با سیم هایی که به جریان الکتریکی در وسیله ای خارجی امکان عبور می دهند مرتبط شود. برای باتری CdS/CdTe ، اکسید قلع (SnO2) به عنوان اکسید رسانشی شفاف (TCO) برای اتصال به CdS نیز نیکل ، گرانیت ، یا طلا برای اتصال CdTe کاربرد دارند.



http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/6/6e/energy1-S.jpg
مزیت یا بازده باتریهای خورشیدی

باتری خورشیدی معمولا ولتاژهای قله‌ای تولید می‌کند که تقریبا معادل دو سوم گاف انرژی نیم رسانا است. گاف انرژی بهینه برابر 1.0 ev و 1.7 ev است. در روز صاف و هنگامی که آفتاب بالای سر است شدت نور خورشید تقریبا برابر 1000 w/m² است. مدول خورشیدی با بازدهی 10% ، در روز آفتابی توانی در حدود 100 ولت تولید می‌کند. با تابش خورشیدی بدون ابر ، در حد متوسط 6 ساعت در روز ، تعدادی مدول خورشیدی با مساحت 60 متر مربع تقریبا 1000 کیلو وات ساعت برق در هر ماه تولید می‌کند، این در همان حدود مقدار مصرفی است که در خانواده‌های کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا دارد.
solar-car

روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:47 PM
http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/s_auburn_university_solar_car_banked_road_test.jpg (http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/auburn_university_solar_car_banked_road_test.jpg)


http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/s_Denis_Bartel_and_Noel_Fullarton_Alice_Springs.jp g (http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/Denis_Bartel_and_Noel_Fullarton_Alice_Springs.jpg)


http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/s_honda_solar_car_roadside_position_marking.jpg (http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/honda_solar_car_roadside_position_marking.jpg)

http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/s_sunseeker_2001_solar_car_michigan_university.jpg (http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/sunseeker_2001_solar_car_michigan_university.jpg)

http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/s_Solar_Wing_front_Japanese_electric_powered_car.j pg (http://www.acopart.org/upload/ekhtesasi3/Solar_Wing_front_Japanese_electric_powered_car.jpg )

روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:48 PM
20 ارديبهشت 1387
خودرو خورشيدي ايران در جهان
جام جم آنلاين: تيم خودرو خورشيدي دانشكده فني دانشگاه تهران پس از ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه، با بهينه‌سازي اين طرح، «غزال ايراني – 2» را براي مسابقات خودروهاي خورشيدي آفريقا در تابستان و رالي بزرگ استراليا در سال آينده آماده مي‌كنند.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1387/02/20/100938018226.jpg
به گزارش ايسنا، «غزال ايراني – 1» اگرچه با بداقبالي، بخت حضور در رالي خودروهاي خورشيدي استراليا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دليل نقص فني و مشكلاتي كه شايد تا حد زيادي ناشي از محدوديتهاي مالي بود نتوانست در مسابقات خودروهاي خورشيدي تايوان نمايش تمام‌عيار و مطلوبي از قابليت‌هايش داشته باشد اما نفس ساخت چنين خودرويي با امكانات محدود موجود در كشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهاي پر زرق و برق غربي و صد البته ويژگي‌هاي بارز و نوآورانه‌اش آن‌چنان چشمگير بود كه تحسين رييس استراليايي فدراسيون جهاني خودروهاي خورشيدي و حتي رقباي آمريكايي اين تيم در موسسه‌ فن‌آوري ماساچوست (MIT) را برانگيخت؛ به طوري كه از اين تيم به عنوان تنها تيم آسيايي براي حضور در يك پروژه‌ بين‌المللي طراحي و ساخت خودرو هيبريدي كه با حضور 20 تيم برتر دنيا در آن دانشگاه برگزار شد، دعوت كردند كه البته با كارشكني هاي‌ سفارت آمريكا در صدور رواديد براي سفر دانشجويان، اين فرصت از تيم گرفته شد.
از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود چهار سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت غزال ايراني - 1 مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان، تيم را ترك كرده‌اند و امروز دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.
تيم جديد در حال حاضر مشغول ساخت نمونه‌ پيشرفته‌تر اين خودرو با نام غزال ايراني – 2 است و سعي دارند آن را براي مسابقه جهاني خودروهاي خورشيدي كه شهريورماه امسال در آفريقا برگزار مي‌شود، آماده كنند.
دكتر كارن ابري‌نيا، استاديار دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تهران و مدير پروژه خودرو خورشيدي در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره‌ي روند شكل‌گيري اين پروژه گفت: ايده اين پروژه از چندين سال مطرح بود و حتي شش سال پيش پيشنهادي به وزارت صنايع داديم كه گفتند ساخت چنين خودرويي در اولويت نيست در حالي كه با توجه به اين كه كشور ما هميشه با مساله انرژي مواجه بوده و منابع نفتي ما به هر حال تمام شدني است و از سوي ديگر كشوري هستيم كه ساعات آفتابي خيلي زيادي داريم بايد از اين منبع نامحدود انرژي استفاده مي‌كنيم. بر همين اساس در سال 83 استارت اين پروژه را با تعدادي از دانشجويان كه علاقمند به كارهاي خارج كلاس بودند زديم و خوشبختانه دانشجوها با انگيزه زيادي كه داشتند بدون اين كه پولي وارد شود پروژه را آغاز كردند.
وي افزود: در اوايل سال 1384، عليرغم بدبيني ها و سوال‌هايي که در آن زمان نسبت به عملي بودن چنين پروژه‌اي مطرح مي‌شد اجراي اين طرح را با حمايت شركت ايران خودرو آغاز كرديم. ساخت بخشهاي مختلف خودرو از قبيل شاسي، ترمز، سيستم تعليق، فرمان، توپي چرخها و غيره تا شهريورماه 84 به انجام رسيد با اين حال به دليل مشكلاتي كه در انتقال خودرو پيش آمد به مسابقات رالي استراليا نرسيديم و بعد از آن در بهار 85 يك تور داخلي از تهران تا اصفهان برگزار كرديم و در شهريور آن سال در مسابقات بين المللي خودروهاي خورشيدي در تايوان شركت كرديم.
دكتر ابري‌نيا خاطرنشان كرد: خودرو خورشيدي غزال در اين مسابقات رتبه هشتم را كسب كرد اما تجربه بسيار خوبي پيدا كرديم و در مقايسه با ساير خودروها فهميديم وزن 250 كيلوگرم خودرو، زياد است و موتور خودرو ضعيف و راندمان سلول‌هاي خورشيدي كم است اين است كه تصميم گرفتيم خودرو ديگري بسازيم كه وزن آن حدود 100 كيلوگرم كمتر بوده و به موتور و باتري با تكنولوژي جديد و سلول‌هاي خورشيد با بازده بالاتر مجهز است كه اجراي اين پروژه مستلزم حمايت‌هاي مالي است كه اميدواريم بتوانيم با جذب به موقع اعتبارات لازم در رالي 2009 استراليا و پيش از آن در مسابقاتي كه شهريور ماه امسال در آفريقا برگزار مي‌شود، شركت كنيم.

روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:50 PM
منبع : ايسنا
غزال ايراني» نخستين خودرو خورشيدي مسابقات رالي در خاورميانه كه توسط تيمي از دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران ساخته شده و سال84 به رغم شايستگي‌هاي فني به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي استراليا بازماند، با توجه به ويژگي‌ها و قابليت‌هاي برتر اين خودرو از سوي دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوري ماساچوست) جهت همكاري در طرحي بين‌المللي با مشاركت 20 تيم برتر جهان در زمينه خودروهاي خورشيدي به اين دانشگاه دعوت شد.

محمد همتي، ‌مسوول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: دانشگاه MIT آمريكا در نظر دارد تيم‌وركي را با حضور 20 تيم
برتر دنيا در زمينه خودروهاي خورشيدي براي طراحي و ساخت يك نمونه جديد خودروي هيبريدي با دو منبع انرژي (توان خورشيدي و توان انساني) برگزار كند.

وي افزود: در اين برنامه سه ماهه در دانشگاه MIT تمام امكانات و تجهيزات مورد نياز در اختيار تيم‌ها قرار مي‌گيرد كه هر يك از آنها در محوطه خود به طراحي پرداخته و بعضا در مورد ايده‌هاي خود با يكديگر تعامل داشته باشند تا بهترين نمونه‌هاي ممكن طراحي شده و زمينه جديدي براي مسابقات دوره‌هاي بعد ايجاد شود.

همتي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: طرح خودرو خورشيدي دانشگاه تهران (Persian gazelle) نمونه‌اي كاملا خورشيدي بوده اما در اين طرح قرار بر استفاده خودروها از دو منبع انرژي بوده و براي همكاري از تيم‌هاي سازنده خودروهاي خورشيدي دعوت شده است.

http://64.40.99.49/Multimedia/pics/1385/2/Science/62.jpg

همچنين در اين دوره فرصتي براي تيم‌هاي شركت كننده جهت ارائه طرح خودروهاي سابق خود در نظر گرفته شده كه طبق برنامه ارائه شده روز دهم جولاي 2006 براي «غزال ايراني» انتخاب شده است.
همتي ادامه داد: در اين برنامه تيم‌هايي از كشورهاي آمريكا، هلند، كانادا و استراليا حضور دارند كه در مسابقات خودروهاي خورشيدي ، خودروهاي برتري ارائه داده‌اند و تيم ايران نيز با وجود عدم حضور در مورد قبل مسابقات به دليل كامل بودن اطلاعات ارسالي، از سوي دانشگاه MIT آمريكا در اين طبقه‌بندي انتخاب شده است.

وي با اشاره به افتخار حضور تيم‌ها تيم ايراني در اين كارگروه به ايسنا گفت: طبق دعوت نامه‌ ارسالي اين برنامه از اواسط خرداد ماه آغاز مي‌شود و سه ماه به طول مي‌انجامد كه در اين راستا خواستار همكاري لازم از سوي مسوولان دانشگاه تهران براي حضور در اين سيمنار هستيم.

غزال ايراني اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است. تيم سازنده اين خودرو تعداد? از دانشجويان و اساتيد گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران هستند. طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قويترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام مي گيرد. اين طرح از پائيز 83 شروع شد و هم ا?نون به اتمام رسيده است. طراحي و ساخت اين خودرو از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد.

همتي خاطرنشان كرد: خودروي غزال ايراني كه اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است، خودرويي تك سرنشين به طول 5 متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع 1 متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.

http://64.40.99.49/Multimedia/pics/1385/2/Science/63.jpg

خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود.

وي افزود: اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهائي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران در ادامه از طرح تور تهران ــ اصفهان خودروي خورشيدي «غزال» خبر داد و به ايسنا گفت: تيم خودروي خورشيدي پس از مسابقات دوره قبل استراليا در نظر داشت تا براي شناساندن هر چه بيشتر اين خودرو به مردم طي توري از مسير تهران به اصفهان سفر كند كه اين مسير به دليل وضعيت فرهنگي، ‌اجتماعي و تاريخي شهر اصفهان بهترين گزينه است.
اين تور در اواخر ارديبهشت ماه جاري برگزار مي‌شود و ضمن آن در كنفرانس بين‌المللي مهندسي مكانيك كه 26 تا 28 ارديبهشت ماه در اصفهان برگزار مي‌شود، نيز شركت خواهيم كرد.

وي در پايان با اشاره به ابعاد فرهنگي و اجتماعي اين تور ابراز اميدواري كرد كه با همكاري نهادها و سازمانهاي ذي ربط به خصوص پليس راه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها، راهنمايي و رانندگي، استانداري‌ها و شهرداري‌ اين تور فرهنگي به بهترين شيوه ممكن برگزار شود.

روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:51 PM
آئین نامه مسابقات خودروهای خورشیدی 2008
به نام خدا
Ist model solar car – 1387
دوره اول – اصفهان
هدف:در نظر است برای گسترش علاقه ، دانش و مهارت استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی های نو در میان دانش آموزان مدارس و تشویق آنان به کار گروهی ، مسابقات مربوط به ساخت وسایل خورشیدی برگزار گردد.
کلیات مسابقه:
این مسابقه برای طراحی و ساخت خودرو های خورشیدی مدل توسط دانش آموزان مدارس که در یک مسیر 100 متری به شکل8(هشت انگلیسی ) به رقابت می پردازند ، طراحی شده است بدین صورت که دو خودرو به صورت همزمان از یک نقطه از مسیر ،بر روی ریل های راهنما شروع به حرکت کرده و زمان به پایان رساندن مسیر توسط آنها یاداشت می شود .پس از آن نوبت دو خودروی بعدی است که همین کار را انجام دهند . در انتها ی مرحله اول هشت خودرویی که زمان کمتری برای آنها ثبت شده باشد به مرحله دوم راه پیدا می کنند . در مرحله دوم بار دیگر این کار تکرار می شود تا 4 خودروی سریع تر مشخص شده و چهار خودروی دیگر حذف شوند . در مرحله نهایی 4 خودرو با هم به رقابت پرداخته و در نهایت خودروهای اول تا سوم مشخص می شوند و جوایزی به آنها اختصاص خواهد یافت .همچنین به بهترین طراحی خودرو ،بهترین پوسته و بهترین ابتکار نیز ، فارغ از نتیجه کسب شده در مسابقه سرعت ، جوایزی اهدا خواهد شد
بدیهی است که در صورتی که کمیته برگزاری مسابقات در هر مرحله از مسابقه متوجه تخلف یک تیم و تخطی از قوانین مسابقه شود مانع از ادامه کار آن تیم خواهند گردید

ارائه یک پوستر سایز2 a (در ابعاد 4/59 * 42 سانتیمتر)یا دو پوستر 3a متصل به یکدیگر ،که در آن مراحل طراحی و ساخت خودروی آن تیم همراه با تصاویر و نمودار های لازم ، شرح داده شده


پرسشهای می تواند مربوطه به موارد زیر باشد:
انتخاب چرخ ها و بلبرینگ
تاثیر وزن تایرهای بر مقاومت غلتشی
طراحی مکانیزم هدایت خودرو
طراحی شاسی
طراحی اتاقک سر نشین
تاثیر شدت نور خورشید بر روی عملکرد پنل خورشیدی
چگونگی دستیابی به حداکثر نور خورشید
توضیح نحوه عملکرد سلول های خورشیدی
شرح کار هر جز الکترونیکی مورد استفاده در خودرو
توضیح در مورد نحوه سازماندهی و تصمیم گیری در تیم
و ..........
هم چنین نحوه امتیاز دهی به پوستر ها به صورت زیر می باشد




آیتم


حداکثر میزان امتیاز


1- خوانا بودن عناوین از فاصله 5متری


1
2- خوانا بودن نوشته هااز فاصله 2متری


1
3- گزارش از نتایج آزمایش خودرو


5
4- شرح جزییات ساخت


5
5- چگونگی عکس ها ،نمودارها و نقشه ها


4
6-شرح آثار زیست محیطی


3
7-ذکر مراجع مورد نیاز


1
مجموع


20






لازم به ذکر است که برندگان نهایی مسابقه باامتیاز بندی زیر مشخص می شوند


عملکرد خودرو(کسب رتبه در مسابقات سرعت) حداکثر 20امتیاز
پوستر حداکثر10 امتیاز
نتیجه مصاحبه با تمام اعضای تیم حداکثر 20امتیاز



مشخصات خودرو:
خودروهای ساخته شده توسط تیم :
در خودرو ها نباید از هیچ قسمتی از شاسی یا بدنه هر گونه خودرو مدل که در بازار موجود می باشد استفاده شود این محدودیت تنها برای چهار چوب خودرو (شامل شاسی و بدنه) وجود داشته و برای سایر اجزای خودرو مثل اجزای انتقال قدرت، چرخ ها ، شافت ها یا تایر ها و یا اجزای سیستم تعلیق (در صورت استفاده)، چنین محدودیتی وجود ندارد.
حدودیت اندازه
حداکثر طول خودرو باید 650 میلی متر ،بوده و حداکثر عر ض آن (شامل چرخها ) 320 میلی متر و حداکثر ارتفاع آن 180 میلی متر باشد
محدودیت توان :
حداکثر توانی که از سلول های خورشیدی به دست می آید نباید از 12 وات بیشتر باشد
عدم استفاده از وسایل ذخیره انرژی:
هیچ گونه وسیله ذخیره سازی انرژی اعم از الکتریکی ، مکانیکی یا شیمیایی که در عملکرد خودرو موثر باشد ، نباید مورد استفاده قرار بگیرد استفاده از خازن های با ظرفیت کمتر2/0 فاراد (خازن 207) به عنوان قسمتی از سیستم الکتریکی مجاز می باشد
استفاده از یک سوئچ مکانیکی که توسط تیم کنترل شود ، جهت تنظیم ولتاژ پنل خوذشیدی پیش از شروع مسابقه ،مجاز می باشد سایر وسایل مکانیکی ،الکتریکی یا الکترونیکی باید جدا از قاب و پنل خورشیدی بوده و به شاسی متصل باشند
خودرو باید بتواند بدون پنل خورشیدی به راحتی با هل دادن دست روی سطح صاف راه برود
سیم کشی ردیف سلول های خورشیدی
تمام سیم کشی بر روی ردیف سلول های خورشیدی باید قابل رویت بوده و بتوان در صورت بروز مشکل در سیم کشی ها محل آن را شناسایی نمود تیم هایی که از پنل های ساخت خودشان یا از پنل های تجاری اصلاح شده استفاده می کنند باید یک نمودار سیم کشی که نمایانگر تمام سلول های ،سوئچ ها ،سوکت ها و اتصالات و ... باشد تهیه نمایند . هنگامی که پنل خروجی های متعدد داشته باشد ،تیم ها باید سیم کشی های رو باز مناسب همراه با نمودارها تهیه نموده و یک جفت اتصال با علامت ve + ve – باید مشخص شده باشد تا بتوان آن را مستقیما با گیره های سو سماری به منبع تغذیه وصل نمود
پوشش پنل خورشیدی
تمام تیم ها باید یک پوشش مناسب که به طور کامل ناحیه فعال ردیف سلول هایورشیدی را بپوشاند تهیه نمایند تا پیش از شروع مسابق برروی پنل ها قرار بگیرد و هنگام آغاز مسابقه از روی آنها برداشته شود
سوئچ روشن و خاموش :
هر خودرو باید یک سوئچ روشن و خاموش باشد تا زمان آماده شدن خودرو قبل از مسابقه به حداقل برسد این سوئچ باید در جایی قرار بگیرد که کاملا معلوم باشد و وضعیت روشن و خاموش آن با علامت مشخص باشد
سیم کشی خودرو :
تا آن جا که ممکن است باید تمام سیم کشی های پنل به موتور و دیگر سیم کشی های لازم قابل رویت باشد هر تیم لازم است یک دیاگرام سیم کشی ساده برای خودرو خود ارائه دهند
چرخ ها:
هیچ گونه محدودیتی در تعداد ، مکان یا قطر چرخها وجود ندارد البته برای صدمه ندیدن به مسیر مسابقه استفاده از چرخهای لبه تیز مجاز نمی باشد بدین صورت که حداقل پهنای هر چرخ باید 1mm با شعاع انحنای لبه آن که با مسیر مسابقه در تماس است حداقل 6/0mm باشد
هدایت هر خودرو :
مکانیزم هدایت باید به گونه ای طراحی شود که راهنما ها بیرون کانال بیفتند راهنما ها باید قادر به تنظیم شدن در ارتفاع های mm5 12m بالای کف مسیر مسابقه باشند
شاسی :
خودرو باید یک شاسی مستقل از ردیف سلول های خورشیدی و قاب محافظ آنهاد داشته باشد تمام اجزای خودرو مثل کابین راننده ،چرخها ، راهنماها، موتورها ، دیواره های جانبی و محوطه بار و .... باید متصل به شاسی باشد کابین راننده ،دیواره های جانبی ، محوطه بار و هر گونه جز مربوط به بدنه دیگر می تواند قسمتی از شاسی را تشکیل دهد
محوطه بار:
خودرو باید یک محوطه بسته همراه با یک کف متصل به شاسی ،داشته باشد این فضای بسته کابین باید پشت کابین راننده قرار داشته باشد و بتوان دو قوطی نوشیدنی آلومینیومی ml375 پر را درون آن وزیر پنل خورشیدی، جا داد پنل خورشیدی می توان سقف این فضا بسته را تشکیل دهد شاسی خودرو باید تحمل این بار اضافه را داشته باشد و خودرو باید توانند با این بار ،مسافت m5 را قبل از مسابقه به طور راحت و پایدار طی کند در هنگام شروع مسابقه ، این بار اضافی برداشته می شود
دیواره های جانبی :
خودرو باید دو دیواره جانبی با شکل ثابت باشند لوگو های حامیان مالی و لوگوی خود خودرو برروی این دیواره ها نصب شود حداکثر انحنای مجاز برای دیواره های جانبی mm 20 عمودی و mm 15 افقی می باشد

نام خودرو و مدرسه :
هر تیم شرکت کننده باید نام خودرو و مدرسه یا پژوهش سرای حامی خود را برروی دیواره های جانبی خودرو بنویسند حروف نوشته باید به گونه ای باشد که هنگام مسابقه از فاصله 5 متری قابل خواندن باشد

راننده:
چنانچه تخم مرغ ترک خورد یا بشکند بدین معناست که راننده آسیب دیده و ایمنی خودرو پایین است و نمره منفی برای آن خودرو توسط کمیته علمی مسابقه در نظر گرفته می شود.

کابین راننده خودرو :
هر خودرو باید یک کابین کاملا بسته در جلوی خود داشت باشد که تخم مرغ به طور عمودی در آن قرار بگیرد کابین باید به طور کامل درز بندی شده باشد به طوری که اگر درهنگام مسابقه تخم مرغ شکست ، چیزی بیرون نریزد . هم چنین کابین باید صفحه شفاف به عنوان محافظ در برابر باد در جلوی تخم مرغ داشته باشد باید صفحه محافظ حداقل mm10 و mm3 در بالا از تخم مرغ فاصله داشته باشد.

روابط عمومی آکو فروم
04-27-2010, 09:53 PM
قوانین مسابقات
به نام خدا
آئین نامه مسابقات خودرو خورشیدی مدل138۸
The second model solar car competition – ۲۰۰۹
The second Iranian Model Solar Vehicles Challenge (IMSVC) – 2009
(The Rules&Regulations)
دوره دوم – اصفهان
هدف:
در نظر است برای گسترش علاقه ، دانش و مهارت استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی های نو در میان دانش آموزان مدارس و تشویق آنان به کار گروهی ، مسابقات مربوط به ساخت وسایل خورشیدی ، از این پس به صورت مرتب و مستمر برگزار گردد از این رو برای دومین دوره مسابقات طراحی و ساخت خودرو خورشیدی مدل به عنوان دومین گام مد نظر قرار گرفته است. امید است که با انجام این کار ،شهروندان و دانشمندان ومهندسان آینده ،بیشتر به توسعه یک رویکرد هوشمندانه در استفاده از انرژی توجه نشان داده و در اندیشه گسترش دامنه انرژی ها ی مورد استفاده و نیز پاک نگاه داشتن محیط زیست با استفاده از انرژی تمیزتر ، باشند.
کلیات مسابقه:
این مسابقه برای طراحی و ساخت خودرو های خورشیدی مدل توسط دانش آموزان مدارس که در یک مسیر 100 متری به شکل8(هشت انگلیسی ) به رقابت می پردازند ، طراحی شده است بدین صورت که دو خودرو به صورت همزمان از یک نقطه از مسیر ،بر روی ریل های راهنما شروع به حرکت کرده و زمان به پایان رساندن مسیر توسط آنها یاداشت می شود .پس از آن نوبت دو خودروی بعدی است که همین کار را انجام دهند . در انتها ی مرحله اول هشت خودرویی که زمان کمتری برای آنها ثبت شده باشد به مرحله دوم راه پیدا می کنند . در مرحله دوم بار دیگر این کار تکرار می شود تا 4 خودروی سریع تر مشخص شده و چهار خودروی دیگر حذف شوند . در مرحله نهایی 4 خودرو با هم به رقابت پرداخته و در نهایت خودروهای اول تا سوم مشخص می شوند و جوایزی به آنها اختصاص خواهد یافت .همچنین به بهترین طراحی خودرو ،بهترین پوستر و بهترین ابتکار نیز ، فارغ از نتیجه کسب شده در مسابقه سرعت ، جوایزی اهدا خواهد شد.
شرایط شرکت کنندگان:
این مسابقه برای تمامی دانش آموزان مقطع راهنمایی و مقطع دبیرستان فراهم می باشد که هر تیم معرفی کند. حداقل تعداد اعضای یک تیم 2نفر و حداکثر تعداد اعضا 6 نفر می باشد مربیان ،معلمان ، والدین و دیگر افراد بزرگسال می توانند اصول علمی و فنی لازم را به دانش آموزان یاد بدهند ولی طراحی و ساخت باید کاملا توسط خود دانش آموزان صورت پذیرد ،زیرا در غیر این صورت هدف اصلی برگزاری این مسابقات که همان کسب مهارت ، کار گروهی و پرورش خلاقیت در بین دانش آموزان است تامین نمی گردد. به همین دلیل باید دانش آموزان پیش از شروع مسابقه فرم هایی مبنی بر ساخته شدن خودرو توسط خود شان را امضا کنند بدیهی است که در صورتی که کمیته برگزاری مسابقات در هر مرحله از مسابقه متوجه تخلف یک تیم و تخطی از قوانین مسابقه شود مانع از ادامه کار آن تیم خواهند گردید.

مدارک ثبت نام :
1- تکمیل فرم شرکت در مسابقات توسط هر دانش آموز عضو تیم
2- دو قطعه عکس4*3بای هر یک از اعضای تیم
3- فتوکپی شناسنامه هر یک از اعضای تیم
4- ارائه یک پوستر (در ابعاد 90 * 55 سانتیمتر یا بیشتر ) ،که در آن مراحل طراحی و ساخت خودروی آن تیم همراه با تصاویر و نمودار های لازم ، شرح داده شده باشد.
زمان ثبت نام:
تمامی تیم ها باید مدارک ثبت نام خود را تا ۸/۵/8۸ تحویل داده باشند.
زمان و مکان برگزاری مسابقه:
دومین دوره مسابقه خودروهای خورشیدی مدل در تاریخ ۱۵ مردادماه 138۸ پژوهش سرای صائب اصفهان برگزار می گردد.
ملاک های ارزیابی :
از تمام اعضای تیم ها ،در مورد طراحی و ساخت و آزمایش خودرو تیم شان توسط کمیته علمی مسابقات آزمون کتبي به عمل خواهد آمد.
پرسشهای مطرح در آزمون می تواند مربوطه به موارد زیر باشد:
انتخاب چرخ ها و بلبرینگ
تاثیر وزن تایرهای بر مقاومت غلتشی
طراحی مکانیزم هدایت خودرو
طراحی شاسی
طراحی اتاقک سر نشین
تاثیر شدت نور خورشید بر روی عملکرد پنل خورشیدی
چگونگی دستیابی به حداکثر نور خورشید
توضیح نحوه عملکرد سلول های خورشیدی
شرح کار هر جز الکترونیکی مورد استفاده در خودرو
توضیح در مورد نحوه سازماندهی و تصمیم گیری در تیم
و ..........
هم چنین نحوه امتیاز دهی به پوستر ها به صورت زیر می باشد
آیتم



حداکثر میزان امتیاز


1- خوانا بودن عناوین از فاصله 5متری


1
2- خوانا بودن نوشته هااز فاصله 2متری


1
3- گزارش از نتایج آزمایش خودرو


5
4- شرح جزییات ساخت


5
5- چگونگی عکس ها ،نمودارها و نقشه ها


4
6-شرح آثار زیست محیطی


3
7-ذکر مراجع مورد نیاز


1


مجموع


20





لازم به ذکر است که برندگان نهایی مسابقه باامتیاز بندی زیر مشخص می شوند
1- عملکرد خودرو(کسب رتبه در مسابقات سرعت) حداکثر ۳۰ امتیاز
2- پوستر حداکثر۲۰ امتیاز
3- نتیجه آزمون کتبي تمام اعضای تیم حداکثر ۴۰ امتیاز
۴- ابتکار ، لباس ، آرم تیم حداکثر ۱۰ امتیاز
مشخصات خودرو:
1- خودروهای ساخته شده توسط تیم :
در خودرو ها نباید از هیچ قسمتی از شاسی یا بدنه هر گونه خودرو مدل که در بازار موجود می باشد استفاده شود این محدودیت تنها برای چهار چوب خودرو (شامل شاسی و بدنه) وجود داشته و برای سایر اجزای خودرو مثل اجزای انتقال قدرت، چرخ ها ، شافت ها یا تایر ها و یا اجزای سیستم تعلیق (در صورت استفاده)، چنین محدودیتی وجود ندارد.

2-محدودیت اندازه:
حداکثر طول خودرو باید 650 میلی متر ، حداکثر عرض آن (شامل چرخها ) 330 میلی متر و حداکثر ارتفاع آن 180 میلی متر باشد.

3-منبع توان:
توان خودرو تنها باید سلول های فتوولتائیک از جنس سیلیکون تک کریستال(mono-crystalline ) يا سیلکیون چند کریستال ( crystalline poly-)یا سیلیکیون بی شکل(amorphous) ،که در بازار موجود باشند، تامین گردد. البته استفاده از سلول های خورشیدی بی شکل توصیه نمی شود، زیرا توان کمتری تولید می کنند. استفاده از سلول های از جنس آرسنید گالیم و یا دیگر سلول های ولتاژ بالا(ولتاژ هر سلول باید کمتر از 8/0 ولت باشد) مجاز نیست.

4-محدودیت توان :
حداکثر توانی که از سلول های خورشیدی به دست می آید نباید از 12 وات بیشتر باشد.

5- عدم استفاده از وسایل ذخیره انرژی:
هیچ گونه وسیله ذخیره سازی انرژی اعم از الکتریکی ، مکانیکی یا شیمیایی که در عملکرد خودرو موثر باشد ، نباید مورد استفاده قرار بگیرد.
6- ردیف سلول های خورشیدی و قاب محافظ:
سلول های خورشیدی که به صورت سری و موازی به یکدیگر متصل شوند ، به عنوان ردیف های سلول های خورشیدی نامیده می شوند. این ردیف یک واحد کامل است که بر روی یک قاب محافظ نصب شده و به مجموعة آنها پنل خورشیدی گفته می شود. چنین ساختاری باید قابل جابجایی بوده ومی تواند جزئی از بدنه خودرو باشد ،اما نباید بخشی از شاسی، کابین راننده یا دیواره های جانبی خودرو (که در بخش های 17و22و19 شرح داد شده اند ) باشد. قاب محافظ ردیف سلولها می تواند دارای یک سوئيچ روشن و خاموش باشد و استفاده از یک سوئيچ مکانیکی که توسط تیم کنترل شود ، جهت تنظیم ولتاژ پنل خورشیدی پیش از شروع مسابقه ،مجاز می باشد. سایر وسایل مکانیکی ،الکتریکی یا الکترونیکی باید جدا از قاب و پنل خورشیدی بوده و به شاسی متصل باشند.

7- جابجایی پنل خورشیدی:
ردیف سلول های خورشیدی و قاب محافظ آنها باید به راحتی از خودرو جدا شود وخودرو باید بتواند بدون پنل خورشیدی به راحتی با هل دادن دست روی سطح صاف حرکت کند.

8- سیم کشی ردیف سلول های خورشیدی:
تمام سیم کشی بر روی ردیف سلول های خورشیدی باید قابل رویت بوده و بتوان در صورت بروز مشکل در سیم کشی ها محل آن را شناسایی نمود. تیم هایی که از پنل های ساخت خودشان یا از پنل های تجاری اصلاح شده استفاده می کنند باید یک نمودار سیم کشی که نمایانگر تمام سلول های ،سوئيچ ها ،سوکت ها و اتصالات و ... باشد تهیه نمایند . هنگامی که پنل خروجی های متعدد داشته باشد ،تیم ها باید سیم کشی های رو باز مناسب همراه با نمودارها تهیه نموده و یک جفت اتصال با علامت ve + ve – باید مشخص شده باشد، تا بتوان آن را مستقیما با گیره های سو سماری به منبع تغذیه وصل نمود.

9- پوشش پنل خورشیدی:
تمام تیم ها باید یک پوشش مناسب که به طور کامل ناحیه فعال ردیف سلول های خورشیدی را بپوشاند، تهیه نمایند تا پیش از شروع مسابقه برروی پنل ها قرار بگیرد و هنگام آغاز مسابقه از روی آنها برداشته شود.
10-وزن ردیف سلول های خورشیدی و قاب محافظ:
حداقل وزن پنل خورشیدی برحسب میزان توان خروجی آن در جدول زیر آمده است:


توان خارجی


وزن حداقل




6
600


7
775


8
950


9
1125


10
1300


11
1475




12
1650


اعداد بدست آمده برای وزن حداقل پنل براساس زیر می باشد
600+(6- توان خروجی پنل)*175 = (وزن پنل )w
هر پنلی که کمتر از 6 وات تولید کند باید حداقل وزن 600گرم را داشته باشد در صورتی که پنل یک عددبین عددهای فوق (مثلا 3/8) توان تولید کند با میانیابی وزن حداقل لازم برای آن توسط کمیته علمی مسابقه تعیین می گردد.

11-وزن اضافی:
چنانچه پنل خورشیدی وزن کمتری از وزن حداقل داشته باشد ،باید مقداری وزن اضافه (مثلا وزنه) داخل محوطه بار (قسمت 18) قرار داده شود تا وزن مجموع به وزن حداقل لازم برسد.

12- سوئيچ روشن و خاموش :
هر خودرو باید داراي یک سوئيچ روشن و خاموش باشد، تا زمان آماده شدن خودرو قبل از مسابقه به حداقل برسد. این سوئيچ باید در جایی قرار بگیرد که کاملا معلوم بوده (مثلا بالای خودرو یا طرف چپ آن ) و وضعیت روشن و خاموش آن با علامت مشخص باشد. وظیفه سوئيچ آن است که بطور الکتریکی ارتباط را بین پنل خورشیدی و خودرو بر قرار کرده یا قطع کند.

13- سیم کشی خودرو :
تا آن جا که ممکن است باید تمام سیم کشی های پنل به موتور و دیگر سیم کشی های لازم قابل رویت باشد. هر تیم لازم است یک دیاگرام سیم کشی ساده برای خودرو خود ارائه دهد.

14- موتور ها:
استفاده از هر گونه موتوري مجاز می باشد. باید تمام مشخصات فنی موتور توسط تیم به کمیته علمی مسابقه ارائه شود.

15- چرخ ها:
هیچ گونه محدودیتی در تعداد ، مکان یا قطر چرخها وجود ندارد. البته برای صدمه ندیدن به مسیر مسابقه استفاده از چرخهای لبه تیز مجاز نمی باشد بدین صورت که حداقل پهنای هر چرخ بایدmm 1 بوده و شعاع انحنای لبه آن که با مسیر مسابقه در تماس است حداقل mm 6/0 باشد.
16- هدایت خودرو :
هر خودرو باید دارای اجزای هدایت کننده در کانال راهنمای وسط مسیر مسابقه باشد مکانیزم هدایت باید به گونه ای طراحی شود که راهنما ها بیرون کانال بیفتند. راهنما ها باید قادر به تنظیم شدن در ارتفاع های mm5 12m بالای کف مسیر مسابقه باشد.
17- شاسی :
خودرو باید یک شاسی صلب مستقل از ردیف سلول های خورشیدی و قاب محافظ آنها داشته باشد. تمام اجزای خودرو مثل کابین راننده ،چرخها ، راهنماها، موتورها ، دیواره های جانبی و محوطه بار و .... باید متصل به شاسی باشد. کابین راننده ،دیواره های جانبی ، محوطه بار و هر گونه جز مربوط به بدنه دیگر می تواند قسمتی از شاسی را تشکیل دهد.
18 – محوطة بار:
خودرو باید یک محوطه بسته همراه با یک کف متصل به شاسی ،داشته باشد این فضای بسته کابین باید پشت کابین راننده قرار داشته باشد و بتوان دو قوطی نوشیدنی آلومینیومی ml375 پر را درون آن وزیر پنل خورشیدی، جا داد پنل خورشیدی می توان سقف این فضا بسته را تشکیل دهد شاسی خودرو باید تحمل این بار اضافه را داشته باشد و خودرو باید توانند با این بار ،مسافت m5 را قبل از مسابقه به طور راحت و پایدار طی کند. در هنگام شروع مسابقه ، این بار اضافی برداشته می شود.

19-دیواره های جانبی :
خودرو باید دو دیواره جانبی با شکل ثابت باشند تا شماره ها و لوگو های حامیان مالی و لوگوی خود خودرو برروی این دیواره ها نصب شود حداکثر انحنای مجاز برای دیواره های جانبی mm 20 عمودی و mm 15 افقی می باشد.
20- نام خودرو و مدرسه :
هر تیم شرکت کننده باید نام خودرو و مدرسه یا پژوهش سرای حامی خود را برروی دیواره های جانبی خودرو بنویسند. حروف نوشته باید به گونه ای باشد که هنگام مسابقه از فاصله 5 متری قابل خواندن باشد.
21- راننده:
برای اطمینان از این که خودرو ایمنی راننده را تضمین می کند، بايد یک تخم مرغ بزرگ (حدود 60 گرم )به عنوان راننده خودرو قرار داده شود. مکان قرار دادن آن در جلوی خودرو درون کابین راننده است. تخم مرغ ها توسط کمیته برگزاری مسابقه در اختیار تیم ها قرار داده می شود چنانچه تخم مرغ ترک خورده یا بشکند، بدین معناست که راننده آسیب دیده و ایمنی خودرو پایین است و نمره منفی برای آن خودرو توسط کمیته علمی مسابقه در نظر گرفته می شود.


22-کابین راننده خودرو : هر خودرو باید یک کابین کاملا بسته در جلوی خود داشته باشد که تخم مرغ به طور عمودی در آن قرار بگیرد. کابین باید به طور کامل درز بندی شده باشد به طوری که اگر درهنگام مسابقه تخم مرغ شکست ، چیزی بیرون نریزد . هم چنین کابین باید صفحه شفافي به عنوان محافظ در برابر باد در جلوی تخم مرغ (مطابق شکل بالا ) داشته باشد. باید صفحه محافظ حداقل mm10 و mm3 در بالا از تخم مرغ فاصله داشته باشد.