PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راز 10 خودروی افسانه‌ای جهان


L90
04-20-2010, 07:52 PM
http://img.club2m.com/thumb-AB0B_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-AB0B_4BCDC665.html)

آئودی Avus
زمانی که آئودی آووس، سال 1991/1370 برای اولین بار در نمایشگاه خودوی توکیو به نمایش درآمد، همان‌طور که پیش از این صنعت آلمان، جهان را به تحسین واداشته بود، مورد استقبال فراوان قرار گرفت. علی‌رغم موفقیت‌های چشم‌گیر چندین دهه گذشته آئودی در مسابقات اتومبیل‌رانی، کسی انتظار نداشت این شرکت بتواند چنین ماشین مسابقه جذابی را خلق کند. اما پس از آن آووس درگیر بحران شتاب پیش‌بینی‌نشده شد. 15 سال تمام طول کشید تا آئودی با تولید خودروی محبوب R8 عرض اندام کند و به بزرگ‌ترین سازنده اتومبیل‌های لوکس در آلمان تبدیل شود. آئودی توانست با ایجاد تغییراتی در طراحی اولیه آووس، آن‌را به خودرویی نه‌تنها برای مسابقات رالی که برای تمامی دوست‌داران آئودی تبدیل کند.

L90
04-20-2010, 07:55 PM
http://img.club2m.com/thumb-AB0B_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-AB0B_4BCDC665.html)

آئودی Avus
زمانی که آئودی آووس، سال 1991/1370 برای اولین بار در نمایشگاه خودوی توکیو به نمایش درآمد، همان‌طور که پیش از این صنعت آلمان، جهان را به تحسین واداشته بود، مورد استقبال فراوان قرار گرفت. علی‌رغم موفقیت‌های چشم‌گیر چندین دهه گذشته آئودی در مسابقات اتومبیل‌رانی، کسی انتظار نداشت این شرکت بتواند چنین ماشین مسابقه جذابی را خلق کند. اما پس از آن آووس درگیر بحران شتاب پیش‌بینی‌نشده شد. 15 سال تمام طول کشید تا آئودی با تولید خودروی محبوب R8 عرض اندام کند و به بزرگ‌ترین سازنده اتومبیل‌های لوکس در آلمان تبدیل شود. آئودی توانست با ایجاد تغییراتی در طراحی اولیه آووس، آن‌را به خودرویی نه‌تنها برای مسابقات رالی که برای تمامی دوست‌داران آئودی تبدیل کند.

http://img.club2m.com/thumb-9FF2_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-9FF2_4BCDC665.html)
لینکلن Futura
اگر این اتومبیل عجیب خیلی آشنا به نظر می‌رسد، تعجبی ندارد. حتما شما هم آن‌را در سری «بتمن» دیده‌اید که دارد قهرمان داستان را به سرعت به مقصد می‌رساند. اما Futura پیش از این‌که برای هنرنمایی در صحنه سینما توسط جرج باریس دستخوش تغییراتی شده و به اتومبیل محبوب بتمن تبدیل شود، پیشگام طراحی در خوردوهای عصر فضا نیز بوده است. میشود گفت لینکلن Futura چیزی فراتر از یک اتومبیل مفهومی است، لینکلن در سال 1955/1334 و پیش از این‌که آن‌را برای حضور در نمایشگاه اتومبیل به آمریکا برگرداند، نمونه‌ای دست‌ساز از این اتومبیل را با صرف هزینه‌ای معادل 250 هزار دلار آمریکا/250 میلیون تومان در ایتالیا ساخت. با همه این حرف‌ها Futura مطمئنا آخرین اتومبیل مفهومی‌ای نخواهد بود که سر از فیلم‌های تلویزیونی درمی‌آورد و نمونه‌ای بی‌نقص و خارق‌العاده را به نمایش می‌گذارد. برای خودروسازان هم حضور در سینما اتفاق خوبی است که علاوه بر نمایش رایگان اتومبیل آنها باعث می‌شود بخشی از هزینه‌های اولیه نیز به آنها برگردد.


http://img.club2m.com/thumb-2554_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-2554_4BCDC665.html)
مزدا Furai
آیا می‌دانستید اتومبیل‌های هیچ خودروسازی به اندازه مزدا در ایالات متحده به مسابقه گذاشته نشده‌اند؟ نمی‌دانستید؟ تعجبی ندارد، کمتر کسی این را می‌داند. شاید اصلا تولید این طرح اولیه جذاب برای Furai به دلیل یادآوری گذشته مزدا باشد یا این شرکت بخواهد با نمایش آن بهبود زبان طراحی‌اش را به رخ دیگران بکشد و اتومبیلی برای آینده خلق کند. با نگاهی دقیق به خطوط اصلی دریچه‌ها و ورودی‌های هوا می‌بینید، پیشرفت بزرگی در زمینه سکون و آرامش اتومبیلی که پیش از این پر سر وصدا و صرفا اقتصادی تولید می‌شد، صورت گرفته است. نکته‌ای وجود دارد. خطوط اغراق‌شده این اتومبیل برای یک ماشین مسابقه انتخاب مناسبی است اما با خودروهایی که متعلق به جاده یا خیابان هستند، چندان سنخیتی ندارد. روی مزدا اسپید 3 یک لبخند دیجیمونی عجیب طراحی شده و حتی خطوط روی مینیون‌های مزدا 5 هم به شکلی ترسیم شده‌اند که انگار نیمی از بدنه این اتومبیل در آب غرق شده است!

http://img.club2m.com/thumb-5BF5_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-5BF5_4BCDC665.html)

ساب Aero-X
تصور کنید روی راحت‌ترین صندلی ممکن نشسته‌اید و دارید یک ماشین مسابقه بی‌نظیر را با سرعت جنگنده‌های جت می‌رانید. خوب Aero-X با سرعت 250 کیلومتر برساعت و سوخت اتانول خالص می‌تواند رؤیای شما را محقق کند. حالا اگر این محصول فوق‌العاده جنرال‌موتورز را با انواع سوئدی آن –محصولات شرکت ساب که زیرمجموعه جنرال‌موتورز است- مقایسه کنید، در مقابل Aero-X محصولاتی را می‌بینید که بیش از یک دهه است دارند با موتورهای ارزان ساخت این شرکت و همان طراحی قدیمی تولید می‌شوند. فکر نمی‌کنید مقایسه این خودرو استثنایی با نمونه‌های فعلی تولید این شرکت، درک اهمیت Aero-X برای جنرال‌موتورز و اصرار این شرکت برای به فروش رساندن آن در سال گذشته را ساده‌تر می‌کند.


http://img.club2m.com/thumb-4FAD_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-4FAD_4BCDC665.html)
بی.ام.و Vision EfficientDynamics
بی.ام.و پس از سال‌ها سکون و بی‌تحرکی متأثر از وجود کریس بنگل، طراح ارشد این شرکت، در نهایت با طراحی Vision EfficientDynamics قدمی انقلابی رو به جلو برداشته است. این خودرو تازه، در باطن چیزی بیشتر از طراحی مفهومی چندلایه و رنگارنگ دارد. در طراحی آن نه تنها طرح‌های زشت قدیمی کنار گذاشته شده‌اند، بلکه دیگر از موتورهای سنگین و معروف بی.ام.و هم خبری نیست. البته این اصلا به این معنی نیست که با ماشین قدرتمندی طرف نیستیم، این نمونه یک خودروی هیبریدی است که قدرتی معادل 265 اسب بخار و گشتاوری برابر 81.6 نیوتن‌متر دارد. علاوه بر این از نظر اقتصادی نیز به دلیل مصرف انرژی الکتریکی در کنار سوخت‌های فسیلی و بهره‌وری بالا مقرون به‌صرفه است. به نظر می‌رسد مشتریان بی.ام.و در آینده نزدیک بتوانند طراحی زیبا را در کنار سرعت قابل قبول و هزینه‌های جاری منطقی در اختیار داشته باشند.

L90
04-20-2010, 07:59 PM
http://img.club2m.com/thumb-B4BA_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-B4BA_4BCDC665.html)
بی.ام.و GINA
آن روی طراحی‌های تازه بی.ام.و، طراحی جنجالی کریس بنگل برای جینا است. شاید بخواهید بدانید که G در جینا نماینده هندسه است و N نیز باید سرنام کلمه عملکرد و سازگاری باشد. این خودرو در پوششی از تار و پودی سخت پوشیده شده که روی اسکلتی از سیم‌ها سوار شده است. سیم‌ها میتوانند حرکت کنند و پوشش کنار برود تا امکان رؤیت جزیات فنی این خودرو نیز وجود داشته باشد.


http://img.club2m.com/thumb-D770_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-D770_4BCDC665.html)
آرورا Safety Car
آرورا که توسط یک کشیش و با سرمایه اندک اعضای کلیسای او طراحی شده، شاید خودروی امنی باشد، اما بدون شک زشت‌ترین خودرویی است که در تمام عمرتان دیده‌اید. سپر جلوی این خودرو از کف پر شده تا انرژی برخوردها را جذب کند و علاوه بر این به شکلی فرورفته که بتواند عابران را در صورت برخورد، بی هیچ آسیبی، تنها از روی زمین بلند کند. شکل خاص شیشه جلو هم میتواند در صورت تصادف، سرنشینان را پیش از بازشدن کیسه هوا در امان نگه دارد. گذشته از ابداعات به کار رفته در آرورا، کشیش سازنده آن که هنوز نتوانسته برای تولید این خودرو سرمایه‌گذاری پیدا کند، ورشکسته شده و حتی در مظان اتهام برای سوءاستفاده از اموال کلیسا هم قرار گرفته است.

http://img.club2m.com/thumb-66E6_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-66E6_4BCDC665.html)
فورد نوکلئون
فکر می‌کنید تولید خودرویی با سوخت هسته‌ای ممکن باشد؟ موتوری که امکان شکافت هسته‌ای را فراهم کند چطور؟ به نظر میرسد نوکلئون برای سوار کردن رآکتور سنگین راهی پیدا کرده باشد. کف تقویت‌شده به علاوه پوششی برای جلوگیری از خروج پرتوهای خطرناک رادیو اکتیو در این خودرو تعبیه شده است. اما واقعا می‌شود در هر جادهای از چنین خودرویی استفاده کرد؟

http://img.club2m.com/thumb-FFAD_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-FFAD_4BCDC665.html)
Stratos Zero
شاید چیزی شبیه به این ترکیب سه‌گوش را که از طراحی چندین دهه ماشین‌های مسابقه اقتباس شده، در فیلمی دیده باشید. برای رانندگی با این خودرو باید از شیشه جلوی آن که لولادار است وارد شوید، کف ماشین تقریبا دراز بکشید و دید پشت و کنار را هم فراموش کنید. اگر فکر می‌کنید رانندگی با لامبورگینی کمی ساده‌تر است، کاملا حق با شماست.

http://img.club2m.com/thumb-565B_4BCDC665.jpg (http://img.club2m.com/share-565B_4BCDC665.html)
کادیلاک Sixteen
اغلب در مورد ماشین‌های مفهومی می‌پرسیم چرا طراحی شده‌اند؟ اما Sixteen طراحی شده که کادیلاک کادیلاک‌ها باشد. این خودروی نرم و زیبا با موتور 13.6 لیتری شانزده سیلندر، اگر به مرحله تولید برسد، یکی از گران‌قیمت‌ترین و سریع‌ترین خودروهای لوکس جهان خواهد بود. قدرت این خودرو هزار اسب بخار است که با توجه به امکان حرکت آن در حالت 4 سیلندر مصرف بنزین در شرایط عادی قابل قبول خواهد بود. اگر Sixteen هرگز به مرحله تولید نرسد، باز هم یک خودروی پیشرو خواهد ماند، خودرویی که محصول زبان طراحی علم و هنر در کنار یکدیگر است.

رضا میرجعفریان
05-10-2011, 08:14 AM
این طرح‌ها شیوه‌هایی مناسب برای آزمودن واکنش اجتماع نسبت به ظاهری جدید است قبل از اینکه طرح به مرحله تولید، موفقیت یا شکست برسد.





طرح‌های اولیه خودرو پدیده‌هایی فراتر از پرواز تخیلات از ذهن طراح بلندپرواز خودروها است
این طرح‌ها شیوه‌هایی مناسب برای آزمودن واکنش اجتماع نسبت به ظاهری جدید است قبل از اینکه طرح به مرحله تولید، موفقیت یا شکست برسد.
به گزارش مهر، طرح اولیه خودروها فرصت ریسک کردن را برای مالکان شرکت‌های خودروسازی بدون تحت الشعاع قرار دادن آینده شرکت‌های خود به وجود خواهد آورد. در عین حال از چنین ریسک‌هایی است که اکتشافات خیره کننده و یا افتضاحات جبران‌ناپذیر در صنعت خودروسازی به وجود می‌آیند. در ادامه گزارشی از نشریه پاپیولار ساینس که در آن به 10 نمونه این طرح‌ها اشاره شده است ارائه می‌شود.


http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/1115105732.jpg







Audi Avus :رونمایی از این خودرو در سال 1991 در نمایشگاه اتومبیل توکیو شگفتی همه را برانگیخت. با وجود موفقیت زیادی که این خودرو در دهه گذشته در مسابقات رالی به دست آورده است، آئودی خودرویی نبود که مردم آن را قادر به تبدیل شدن به یک ابرخودرو بدانند. 15 سال بعد آئودی به عنوان برنده رقابت R8 به یکی از طلایه‌داران تولید یکی از گرانقیمت‌ترین برندهای آلمان


تبدیل شد و نه تنها ساختار Avus را در ساخت ابرخودروها به کار گرفت بلکه با کمک آن تعداد زیادی خودروهای خانوادگی نیز تولید کرد.

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/2115105732.jpg






Lincoln Futura : سقف دو گانه حباب مانند این خودرو شباهت زیادی به سفینه‌های فضایی دارد. این طرح قبل از اینکه برای اولین بار در سینما و یکی از بخش‌های فیلم بت من مورد استفاده قرار گیرد. در دوران طراحی خودروهای فضایی در سال 1955 ظهور کرد. در این سال Futura به شیوه دستی و با قیمتی برابر 250 هزار دلار در ایتالیا ساخته شد.

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/3115105732.jpg






Mazda Furai : آیا می‌دانستید بیشتر خودروهای مسابقه در آمریکا مزدا هستند؟ توضیحی قابل قبول برای طراحی چنین مدلی که علاوه بر افزودن نمونه‌ای جدید به میراث خودروهای مسابقه‌ای این شرکت به پیشبرد صنعت طراحی خودرو نیز کمک بزرگی کرده است



http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/4115105732.jpg






Saab Aero-X : این خودرو با هدف شکستن رکورد سرعت 249 کیلومتر بر ساعت با کمک سوخت اتانول طراحی شده است. این طرح توجه صنعت خودروی جهان را به خود جلب کرد اما در سال 2006 با شکست مواجه شد

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/5115105733.jpg






BMW Vision Efficient Dynamics :این شرکت بزرگ خودروسازی پس از سال‌ها انتظار و اشتیاق برای دیدن اثر جدید کریس بنگل مدیر بخش طراحی این شرکت در نهایت طرح خودروی Efficient Dynamics را رونمایی کرد. این شرکت علاوه بر طرح‌های قدیمی و نازیبا، موتورهای V 8 و V12 خود را که به یکی از دلایل شهرتش تبدیل شده بود، کنار گذاشت و در طرح جدید خود موتوری دیزلی - الکتریکی استفاده کرد تا به این شکل به اندازه‌ای در صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کرده باشد

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/6115105825.jpg






Gina BMW : در روی دیگر سکه شرکت BMW مشاهده طرحی به نام Gina که کریس بنگل خالق آن بود بیشتر به یک شوخی شباهت داشت. بر اساس این طرح خودروی Gina از لایه‌ای از پارچه‌ای فلزی پوشیده شده بود که بر روی اسکلت‌بندی از کابل‌ها قرار گرفته است. این کابل‌ها قابلیت حرکت کردن داشته و پوشش فلزی نیز از قابلیت انعطاف‌پذیری برخوردار بود و از این رو می‌توانست به صورت مداوم ظاهر خودرو را تغییر داده و بخش‌های مکانیکی آن را نمایش دهد.

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/7115105825.jpg






Aurora Safety Car : این خودرو که توسط یک کشیش طراحی شده و بودجه آن توسط اعضای کلیسای وی تامین شده است، یکی از زشت‌ترین خودروهایی است که تا به حال در تاریخ ساخته شده است. با این حال ظاهر نازیبای این خودرو از روی عمد به این شکل درآمده است، سپر جلوی این خودرو از ماده‌ای انباشته شده بود تا بتواند انرژی ناشی از برخوردها را به خوبی جذب کند. همچنین دلیل مقعر بودن بخش جلوی خودرو کمک به جلوگیری از مصدومیت افرادی بوده است که با خودرو تصادف می کنند. در عین حال شیشه‌های جلوی خودرو نیز به منظور جلوگیری از برخورد سر سرنشینان آن در هنگام تصادف به این شکل طراحی شده است.


http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/8115105825.jpg






Ford Nucleon : در سال 1958 صنعت خودرو با پتانسیل قدرتمندی برای پیشرفت و شکوفایی همراه شد و توانست علاوه بر توسعه جاده ها و بزرگراه ها، فرهنگ مصرف گرایی را خلق کند. در این زمان بود که فکر تولید خودرویی که از انرژی هسته‌ای برای تامین سوخت خود استفاده کند، منجر به تولید خودروی Nucleon شد. سطحی بزرگ از بخش پشتی این خودرو به قرار گرفتن رآکتوری سنگین تعلق گرفت و اتاقک راننده نیز به منظور ممانعت از برخورد تشعشعات مضر، در دورترین فاصله ممکن طراحی شد. اما در نهایت دلیلی برای راندن چنین خودروی خطرسازی در میان دیگر خودروهای یک بزرگراه پیدا نشد.

http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/9115105825.jpg






Lanica Stratos Zero : به دلیل طراحی غریب این خودرو، راننده باید از پنجره شیشه‌ای سقف وارد خودرو شده و در هنگام رانندگی برای میزان شدن زاویه دید، تقریبا بر کف خودرو دراز بکشد. این خودرو الهام بخش چندین دهه تولید خودروهای مسابقه بوده است.
http://www.acopart.org/upload/ACO-1354/10115105826.jpg






Cadillac Sixteen : قرار بود این طرح زیبا که معمولا جمله چرا آن را نساختند را به همراه خود دارد، بازگشت پرشکوهی برای خودروی کادیلاک به شمار رود. موتور 16 سیلندری این خودرو می‌توانست آن را به یکی از پرسرعت‌ترین و گران قیمت‌ترین خودروهای جهان تبدیل کند. با این حال مشکلات مالی که در سال 2003 برای شرکت جنرال موتورز به وجود آمد، مانع از ساخته شدن این کادیلاک شد. گفته می‌شد موتور این خودرو توانایی تولید هزار اسب بخار را داشته و قادر بود 12 سیلندر خود را در هنگام رانندگی عادی خاموش کند

MAHDI-TONDAR
12-04-2011, 01:38 PM
دنياي‌خودروـ يكي از مهمترين مباحثي كه امروزه مطرح است، بحث فروش يك خودرو در بازار جهاني می باشد. بازار خودرو در كل دنيا بازاري رقابتي است كه تمام كمپاني‌ها سعي در فروش محصولات خود در اين بازار دارند. اما يكي از مهمترين عواملي كه فروش يك خودرو را در اين رقابت سخت، تضمين مي‌كند، طراحي آن است.
طراحي خودرو كه جادوي طراحي نيز گفته مي‌شود در جلب نظر يك مشتري بسيار موثر است. گاهي طراحي خارجي و داخلي يك محصول از يك كمپاني چندين ماه به طول مي‌انجامد. گاهي نيز 2 يا 3 سال طول مي‌كشد، به گونه‌اي كه طراحان آن پروژه مدت‌ها در محل كار خود باقي مانده و تا اولين نمايش خودرو نمي‌توانند محل كار خود را ترك كنند. همچنين بسياري مواقع طراحي يك خودرو مي‌تواند يك كمپاني بزرگ را نجات دهد و آن را از خطر ورشكسته‌شدن و از بين رفتن برهاند. اما طراحي يك خودرو فقط در بحث فروش و جلب‌نظر مشتري تاثيرگذار نيست بلكه در پارامترهاي حركتي نيز بسيار تاثيرگذار است. يكي از مهمترين عواملي كه طراحي آيروديناميكي يك خودرو روي آن تاثير مي‌گذارد، مصرف سوخت است. همان‌طور كه مشخص است خودرو درون يك سيالي به نام هوا حركت مي‌كند، هوا با بدنه خودرو مقاومت زيادي ايجاد مي‌كند و نيروي شديدي را توليد كرده كه در مقابل حركت خودرو مقاومت مي‌كند. اگر بتوان اين نيرو را به حداقل رساند و آن را تا حد ممكن كاهش داد مي‌توان مصرف سوخت را به شدت كم كرد. كاهش مصرف سوخت نيز كاهش آلايندگي محيط‌زيست را به دنبال دارد. در نتيجه يك خودروي پاك را با يك طراحي ظاهري خوب مي‌توان ارايه كرد. اولين جنبش‌ها براي بهينه‌سازي بدنه و طراحي مدرن آن از سال 1975 آغاز شد. در آن سال‌ها خودروهاي 1960 تا 1970 مصرف سوخت بسيار بالايي داشتند. طراحي آنها به گونه‌اي بود كه سطح جلويي پهن و عمودي داشته و قسمت عقب كوتاه و ناقص بود. (مثل پيكان و آريا). اين‌گونه خودروها، مقاومت زيادي در مقابل هوا از خود نشان مي‌دادند، در نتيجه طراحان به اين فكر افتادند كه قسمتي به انتهاي خودرو اضافه كرده و قسمتي جلويي را كوچك‌تر كنند. در سال 1992 خودرويي طراحي شد به نام E-Auto كه ديفرانسيل جلو بود. طراحي اين خودرو به گونه‌اي بود كه در هر 100 كيلومتر 57/1 لیتر بنزين مي‌سوزاند. ولي طراحي آيروديناميك آن به گونه‌اي بود كه بادهاي جانبي روي آن بسيار تاثير مي‌‌گذاشتند. به حدي كه تعادل خودرو را به هم مي‌زد. همچنين اين مصرف سوخت پايين مربوط به طراحي بدنه آن بود. موتور آن نیز كم بازده و كم قدرت بود. طراحي اين Eauto تاثير زيادي در طراحي ساير خودروها داشت.
بسياري از خودروهاي هيبريدي و كم‌مصرف از آن تاثير گرفتند و طراحي خود را شبيه آن انجام دادند. سوپراسپرت‌هايي مثل مك‌لارن F1 و بوگاتي ويرون و يا محصولات لامبورگيني بسيار از طراحي اين خودرو استفاده كرده اند.
طراحي آيروديناميك خودروها علاوه بر زيبايي فوق‌العاده و مصرف سوخت كمتر مزاياي ديگري ‌هم دارد. در اين خودروها ارتفاع درپوش موتور كم شده و سطح شيشه جلوي راننده افزايش يافته در نتيجه وسعت ديد راننده بيشتر شده و كنترل خودرو بهتر مي‌شود. در اين حالت ديد راننده بيشتر شده و ايمني خودرو بيشتر مي‌شود. براي اشاره به نكات مثبت اين‌گونه طراحي‌ها مي‌توان چند نمونه را مثال زد تا نقش طراحي يك خودرو كاملاً مشخص شود. يكي از محصولات جنرال‌موتورز طرحي به نام آيرو 2002 است كه خودرويي چهار نفره مي‌باشد. شيشه جلوي آن 68درجه زاويه دارد كه بسيار خوابيده‌تر از ساير خودروها است. ضريب درگ اين خودرو رقمي معادل 14صدم است. رقمي باورنكردني كه در صنايع هوايي كاربرد دارد. بدنه اين خودرو از جنس فايبرگلاس است و مقاومت بسيار كمي در مقابل هوا ايجاد مي‌كند. لازم به ذكر است كه ضريب درگ براي اتومبيل‌هاي معمولي در حد 3/0 تا 4/0 است. رقم‌هاي زير 3/0 طرح‌هاي بسيار پخته و فني مي‌باشند. امروزه بدنه بسياري از خودروها از جنس فيبركربن بوده كه مقاومت بسيار كمي توليد مي‌كنند. ريونتون و كوئينگزک CCXR)Edition) از جمله خودروهايي هستند كه بدنه‌اي تمام فيبركربني دارند. اين خودروها در عين حجيم‌بودن موتورشان مصرف سوخت بسيار كمي داشته و طراحي بسيار پيشرفته‌تري دارند. البته خودروهاي روزمره و توليد انبوه هرگز مثل آنها نيستند و مصرف سوخت متوسطي دارند. ولي گوشه‌هايي از طراحي اين‌گونه خودروها در آنها ديده مي‌شود. يكي از نمونه‌هاي بارز و علمي طراحي خودرو، نصب موتور پيكان روي بدنه و شاسي پژو 405 است كه RD1600 ناميده مي‌شود. موتور RD1600 هيچ فرقي با پيكان نداشته و فقط گيربكسي متفاوت دارند. پس مي‌توان گفت تنها تفاوت اين دو خودرو بدنه و فرم آيروديناميك آردي مي‌باشد. پيكان را در جاده تست كرديم و در هر 100 كيلومتر خودرو يازده ليتر بنزين سوزاند ولي آردي با توجه به يكسان‌بودن موتور تنها 2/9 ليتر بنزين سوزانده و پايداري بيشتري در دنده چهار نشان داد. اين بيانگر فرم آيروديناميكي آردي بوده كه 90درصد كاهش مصرف سوخت مربوط به آن است.
جمعه ، 11 آذر 1390