PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آماده سازی خودرو برای تابستان


sarir
03-25-2010, 07:37 PM
آماده‌سازي خودرو براي فصل تابستان
با فرا رسيدن فصل تابستان و گرمي هوا لازم است خودروي خود را براي مقابله با هواي گرم و نور شديد خورشيد آماده كنيم. بنابراين در اين مقاله، اقداماتي مطرح مي‌شود كه خودروي شما با رعايت آنها در درجه حرارت نرمال كار مي‌كند و تا حد زيادي از صدمات احتمالي ناشي از دماي زياد و نور شديد خورشيد مصون مي‌ماند.
در ابتداي فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمايش عملكرد قرار دهيد و به‌گونه‌اي تنظيم كنيد كه دماي سيستم خنك‌كاري موتور در حد نرمال باشد. همچنين بررسي مدار سيستم جرقه‌زني و سيستم خنك‌كاري و رفع عيب آن ضروري است.
هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نكنيد. برخلاف نظر اغلب تعميركاران و رانندگان وجود ترموستات بر روي موتور در فصل تابستان نيز ضرورت دارد و باعث مي‌شود موتور در ساعات اوليه صبح و پس از روشن شدن، به‌سرعت به دماي نرمال برسد و سرد كار نكند. اگر فكر مي‌كنيد وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور مي‌شود از سالم بودن آن مطمئن شويد، سپس بقيه سيستم خنك‌كاري از جمله رادياتور، پمپ خنك‌كاري و تسمه را بررسي و عيب آن را رفع كنيد. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان كمتري براي گرم شدن نياز دارد.
در خودروي پيكان مي‌توانيد جهت لوله پلاستيكي ورود هوا به فيلتر هوا را به سمت مخالف موتور بگردانيد. در اين صورت هواي خنك‌تري وارد موتور مي شود.
سيستم كولر خودرو را بازديد و سرويس‌هاي مربوطه را انجام دهيد (شارژ گاز، تعويض تسمه كولر و تعويض فيلتر خشك‌كن هواي كولر). با توجه به اينكه روشن بودن كولر، توان زيادي را از موتور مي‌گيرد و باعث ازدياد دماي موتور و مصرف سوخت مي‌شود بهتر است از كولر به‌صورت بهينه استفاده شود.
از قرار دادن خودرويي كه بدنه آن را شستشو کرده اید و هنوز كاملاً خشك نشده، در زير نور شديد خورشيد خودداري كنيد، زيرا در اين صورت رنگ بدنه، صدمه خواهد ديد. سعي كنيد از چادرهاي پارچه‌اي نخي كه تهويه مناسبي دارند بر روي خودرو استفاده كنيد.
مواد مورد استفاده در داشبورد خودروها به‌طور كلي در 2 دسته Hard Touch و Soft Touch قرار مي‌گيرند. داشبورد خودروي پيكان، سمند، پژو و پارس از نوع Soft Touch هستند و اين مواد در اثر تابش نور مستقيم خورشيد آسيب مي‌بينند و دچار ترك‌خوردگي مي‌شوند، بنابراين بهتر از با پوشش‌هاي مناسبي محافظت شوند.
فشار باد تايرها با توجه به افزايش دماي هوا در فصل تابستان افزايش مي‌يابد بنابراين در فواصل زماني كوتاه‌تري باد تايرها را كنترل كنيد.
در ابتداي فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه‌دنده و ديفرانسيل خودروي شما از نوع زمستانه است حتماً آن را تعويض و از روغن‌هاي مناسب فصل و يا چهارفصل (چند درجه‌اي يا مولتي گريد) استفاده كنيد.
آماده‌سازي سيستم خنك‌كننده

پيش از افزودن ضديخ در سيستم خنك‌كننده بايد از سلامت و كارايي قسمت‌هاي مختلف سيستم خنك‌كاري مانند ترموستات، پمپ آب، شيلنگ‌ها و درب رادياتور مطمئن شويد. با بازكردن بست اتصال خروجي از ترموستات و شيلنگ لاستيكي بايد تمام مسير گردش ضديخ، با آب يا محلول‌هاي ويژه، شستشو و تميز شود. بدنه بيروني رادياتور به‌وسيله برس پلاستيكي نرم با محلول آب و صابون شسته مي‌شود تا عبور هوا از ميان پره‌هاي رادياتور بهتر انجام شود.

تهيه سيال خنك‌كننده (مخلوط آب – ضديخ)
پس از انتخاب ضديخ مناسب، با توجه به توصيه سازنده خودرو، شرايط آب‌وهوايي و در نظر گرفتن حجم خنك‌كننده، مقدار ضديخ مورد نياز را داخل رادياتور بريزيد. شايان ذكر است كه سازندگان خودرو، استفاده از محلول 1:1 ضديخ و آب (50درصد حجمي آب و 50درصد ضديخ) را به‌عنوان سيال خنك‌كننده مناسب در خودروها توصيه و به‌كارگيري آن را در مدت سال تاكيد مي‌كنند (اين محلول داراي نقطه انجماد C°36- و نقطه جوش C°129 تحت فشار سيستم خواهد بود).
آب مصرفي در خودرو بايد سختي كمي داشته باشد تا رسوب نگيرد. هر 1000 كيلومتر يا هفته‌اي يكبار بايد سطح سيار خنك‌كننده بازديد شود. زمان تعويض سيال خنك‌كننده در شرايط عادي معمولاً سالانه و يا پس از طي مسافت 30000كيلومتر است، اما زمان‌هاي تعويض سيال در شرايط سخت رانندگي و بسته به شرايط، انجام مي‌شود. شرايط سخت عبارتند از: بكسل كردن، يدك كشيدن كمپ، استفاده از باربند در مسافت‌هاي طولاني، حركت در جاده‌هاي نمك پاشيده، خاكي، غبارآلود، طي كردن مكرر مسافت‌هاي كوتاه (كمتر از 8 كيلومتر در هر نوبت رانندگي)، طي كردن مسافت‌هاي طولاني با سرعت‌هاي يكنواخت و پايين و دوره طولاني عدم استفاده از خودرو.

تذكر: با توجه به اينكه محلول 50درصد ضديخ، 5 درصد انبساط حجمي دارد، در صورت عدم وجود منبع انبساط، خالي گذاشتن حدود 5درصد حجم كل سيستم خنك‌كننده الزامي است. عدم كارايي مناسب رادياتور باعث افت نقطه جوش سيار خنك كننده و به جوش آمدن سريع آن مي‌شود.

منبع شيشه ‌شور
هرگز از محلول‌هاي ضديخ، در داخل منبع شيشه‌شور نريزيد. در فصل گرما و سرما منبع شيشه‌شور را از مايع پر كنيد. خالي بودن منبع در فصل گرما با توجه به نزديكي آن به موتور و گرماي زياد باعث خشكي، شكنندگي و خرابي زودرس پلاستيك مي‌شود

Reza -M
03-27-2010, 12:16 AM
آماده‌سازي خودرو براي فصل تابستان
سيستم كولر خودرو را بازديد و سرويس‌هاي مربوطه را انجام دهيد (شارژ گاز، تعويض تسمه كولر و تعويض فيلتر خشك‌كن هواي كولر).
با سلام
سریر جان ممنون بابت مقاله ی خوبی که گذاشتی :)
اما اینجایی رو که با قرمز مشخص کردم اگه کسی از دوستان توضیحی در موردش بدن که چی هست و هر چقدر باید تعویض بشه ممنون میشم چون من تا به حال چنین چیززی رو ندیدم و نشنیدم خواستم اطلاعاتم زیاد بشه
با تشکر قبلی از جوابهایتان:)

tondar90
03-27-2010, 07:56 AM
با سلام
سریر جان ممنون بابت مقاله ی خوبی که گذاشتی :)
اما اینجایی رو که با قرمز مشخص کردم اگه کسی از دوستان توضیحی در موردش بدن که چی هست و هر چقدر باید تعویض بشه ممنون میشم چون من تا به حال چنین چیززی رو ندیدم و نشنیدم خواستم اطلاعاتم زیاد بشه
با تشکر قبلی از جوابهایتان:)
لوگان این ف یلتررو نداره.

ali
03-27-2010, 08:38 AM
ممنون از مطلب بسيار خوبت

Reza -M
03-27-2010, 01:04 PM
لوگان این ف یلتررو نداره.
ممنون دوست عزیز
اما من سوالم روی لگان نیست کلا میگم اخه من تا حالا ماشینهایی که داشتم این چیز رو روش عوض نکردم واسه همین گفتم

کیان
03-27-2010, 02:13 PM
لوگان این ف یلتررو نداره.

سلام ف ی ل ت ر (کپسول)خشک کن در تمام خودرو ها که کولر دارند وجود دارد(جلو باطری )
فکر کنم منظور شما ف ی ل ت ر اطاق است که تندر ندارد

سید محمد زراره
06-08-2010, 04:39 PM
قبل از راه‌اندزي كولر، صحت سيستم خنك‌كننده موتور چك شود




قبل از راه اندازي كولر خودرو در ابتداي تابستان، سيستم خنك كننده موتور خودرو بايد به طور كامل چك شود.
كارشناس فني خودرو افزود: هنگام استفاده از كولر، بار اضافي به موتور وارد شده و موجب افزايش دماي آن مي‌شود.
وي با بيان اينكه سيستم خنك كننده موتور داراي فن با دو حالت حركت در دور كند و تند است، خاطرنشان كرد: در صورت سالم بودن سيستم خنك كننده، پس از روشن شدن كولر و افزايش دماي موتور، به طور خودكار فن سيستم خنك كننده موتور از دور كند به دور تند تغيير حالت يافته و موجب خنك شدن موتور مي‌شود.

وي افزود: اما معمولا در خودروهاي در حال استفاده اين سيستم به موقع عمل نكرده و فن سيستم خنك كننده از دور كند به دور تند تغيير حالت نمي‌دهد كه علت آن نقص در قطعه فشنگي آب سيستم خنك كننده يا قطعه يونيت فن آن است.
او با بيان اينكه پس از روشن شدن كولر و افزايش دماي موتور، قطعه فشنگي آب سيستم خنك كننده به قطعه يونيت فن فرمان تغيير حالت به دور تند را مي‌دهد، تصريح كرد: بنابراين در ابتداي تابستان پيش از راه‌اندازي كولر، سيستم خنك كننده موتور بايد از لحاظ صحت عملكرد اين دو قطعه چك شود.

نظري در خصوص چگونگي روشن كردن كولر خودرو گفت: هنگام حركت خودرو در سرعت‌هاي بالاي 80 كيلومتر نبايد کليد ac كولر را روشن كرد، زيرا اين كار موجب افزايش فشار ناگهاني به موتور خودرو و به هم خوردن تنظيمات آن مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي روشن كردن كولر يا بايد به طور كامل خودرو را متوقف كرده يا در هنگام حركت كلاج خودرو به طور كامل گرفته شود، تصريح كرد: در اين حالت هنگام راه‌اندازي كمپرسور كولر فشار كمتري به موتور خودرو وارد مي‌شود.

اين كارشناس فني خودرو همچنين با بيان اينكه يكي از دلايل جوش آوردن رادياتور خودروها در فصل تابستان نريختن ضد يخ در آب رادياتور است، خاطرنشان كرد: تصور عموم بر آن است كه از ضد يخ تنها در زمستان بايد استفاده شود، در حالي كه استفاده از آن در تابستان نيز براي جلوگيري از جوش آوردن آب رادياتور لازم است