PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : واکاوی نام گذاری خودرو در ایران


L90
03-07-2010, 11:43 PM
این روزها وقتی پای صحبت مردم در مورد خودروهای ملی جدید می نشینی با سوالات مختلف و متنوعی روبه رو می شوی که یکی از آنها تا به حال بی پاسخ مانده، این که نحوه نام گذاری خودرو در کشور چگونه است؟

شاید دلیل اصلی آن شفاف نبودن فرآیند نام گذاری محصولات جدید در صنعت خودروسازی کشور و یا عدم اطلاع رسانی مناسب درخصوص شیوه های نام گذاری است.موضوع نام گذاری در سه دهه اول عمر صنعت خودرو کشور به دلیل فقدان برند با مالکیت خودروساز داخلی به انتخاب نام برای محصولات خارجی که در سبد مونتاژ و تولید قرار می گرفتند، محدود بود. اما با طراحی اولین خودرو با برند ملی، انتخاب نام برای یک خودرو با مالکیت ایرانی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و اکنون جامعه خواهان دریافت پاسخی مناسب در این زمینه است که خودروسازان کشور از چه شیوه و فرآیندی برای نام گذاری بهره می برند؟ چه معیارهایی برای انتخاب نام در نظر گرفته می شود؟ انتخاب نام ها بر پایه اصول علمی و تخصصی است یا سلیقه ای و دستوری؟ و در نهایت آیا نام خودرو در میزان استقبال بازار از آن تاثیر دارد؟ در این مطلب سعی بر آن است که ضمن بررسی شیوه تعیین نام در خودروسازان معتبر بین المللی، مروری کوتاه بر نام های به کار گرفته شده در کشور در 4 دهه اخیر داشته و در نهایت شیوه رایج در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا را بررسی نماییم.

شیوه نام گذاری در خودروسازان بین المللی

بررسی نام خودروهای شرکت های مطرح بین المللی، حاکی از آن است که نام گذاری به سه روش انجام می پذیرد. روش واژه ای، رقمی و ترکیبی. بسیاری از خودروسازان برای محصولات خود از اسامی مختلف استفاده می کنند. در این روش، واژه انتخاب شده معمولا از نظر معنی و مفهوم با ویژگی های خودرو تناسب دارد. مانند فولکس واگن گلف، شورولت کاپریس کلاسیک، تویوتا کرولا، هیوندای سانتافه، کیا پراید.برخی دیگر برای محصولات خود از اعداد و ارقام استفاده می کنند، مانند پژو 308، ب ام و 320، مزدا 929، رنو 21. در این سیستم، رقم انتخاب شده به یکی از ویژگی ها یا مشخصات فنی خودرو اشاره می کند. مثلا در سیستم ب ام و رقم نخست نشانگر کلاس ابعادی خودرو و دو رقم بعدی (ضربدر 100) بیانگر حجم موتور خودرو است. در سیستم نامگذاری پژو، رقم نخست بیانگر اندازه اتاق، رقم میانی به صورت ثابت «صفر» و رقم سوم بیانگر نسل خودرو است. در این سیستم اشاره ای به اندازه موتور نمی شود.در سیستم ترکیبی که از حرف و رقم به صورت توام استفاده می شود، معمولا از یک حرف برای شناسایی اندازه اتاق یا نسل خودرو و از یک یا چند رقم برای معرفی اندازه موتور یا اطلاعات دیگر خودرو استفاده می شود. در روش مرسدس – بنز، حرف نخست نشان دهنده کلاس بدنه خودرو و سه حرف دیگر (ضربدر 10) بیانگر حجم موتور است؛ نظیر مرسدس بنز E350.

سابقه نام گذاری در ایران

شاید بتوان گفت سابقه انتخاب نام برای خودروهای سواری در ایران به زمان آغاز مونتاژ جیپ بر می گردد که واژه شهباز برای آن انتخاب شد و سپس نام هایی چون آریا، آهو برای خودروهای دیگر بر سر زبان ها افتاد. ولیکن هیچ یک به ماندگاری پیکان نبود. نامی که به خوبی از عنوان لاتین آن (Plymouth arrow) برای یافتن معادل فارسی آن بهره گرفته شد.هر چند در سال های اخیر برای خودروهای مونتاژی نظیر دوو و یا حتی محصولاتی با درصد بالای ساخت داخل نظیر پژو 405 ضرورتی برای تعیین نام ایرانی نبود لیکن سایپا سعی بر آن داشت تا با فراخوان عمومی برای دو محصول تازه وارد بازار ایران؛ یعنی پراید هاچ پک و صندوق دار، نام ایرانی برگزیند که در نهایت نام های «نسیم و صبا» انتخاب شدند.

به رغم آن که با رشد چشمگیر پراید در بازار کشور مواجه هستیم ولی اصلا نمی شنویم که مردم و صاحبان محصولات ذکر شده، این خودروها را با نام های انتخاب شده، صدا بزنند و نسیم و صبا به طور کلی به دست فراموشی سپرده شده اند. بدون شک دلیل اصلی، انتخاب نام بعد از ورود محصول به بازار بود. در ایران خودرو هم مشابه آن را داریم البته به گونه ای دیگر. وقتی نام «پرشیا» برای محصول لوکس ایران خودرو انتخاب و اطلاع رسانی شد، آن شرکت با موانع بهره برداری از آن نام مواجه شد و واژه «پارس» را جایگزین کرد. ولیکن از آن پس در جامعه و بازار خودرو شاهدیم که واژه پرشیا غالب است.

به عبارت دیگر مردم با پراید و پرشیا بهتر ارتباط گرفته اند و این نام ها بیشتر به مذاق ایرانی ها شیرین آمده است. ایران خودرو شاهد یک تجربه نسبتا موفق نیز بوده است. وقتی «آردی» دچار تغییر و تحول فنی به خصوص در بخش موتوری شد، در ابتدا نام RDX برای آن در نظر گرفته و با همان نام و در مدت بسیار کوتاه به بازار عرضه شد و لیکن با تغییر نام آن به «روآ»، نام جدید با اقبال رو به رو شد. پس می توان اذعان داشت در بازار ایرانی یکی از مهم ترین فاکتورهای استقبال از نام خودرو، میزان پیوند و ارتباطی است که جامعه با آن برقرار می کند و این امری کاملا طبیعی و اصولی است.

نام گذاری خودروهای ملی سمند، مینیاتور و رانا

وقتی به خودرویی واژه ملی منتصب می شود با این مفهوم که مالکیت طراحی و تولید آن در اختیار یک شرکت ایرانی است، حساسیت های انتخاب نام آن نیز نسبت به سایر محصولات که در کشور تولید و عرضه می شود، به مراتب بیشتر است. این حساسیت در زمان تولد سمند، به عنوان اولین خودرو ملی بروز پیدا کرد؛ چرا که در جامعه ما انتخاب نام اصیل و ایرانی اولین پیش فرض برای تعیین نام محصول ملی است و غنای زبان و ادب فارسی نیز راه را بر هرگونه بهانه جویی و انتخاب نام بیگانه بسته است.

هرچند در آن زمان، رییس جمهور محترم وقت، بنابر اطلاعاتی که خدمتشان ارائه شده بود، برای حضور در مراسم رونمایی آن بی تمایل بود و حتی در سخنرانی مراسم از به کارگیری واژه ملی خودداری شد، ولیکن آنچه در خاطره ها باقی مانده، انتخاب نام سمند، برای اولین خودرو ملی به پیشنهاد آقای سیدمحمد خاتمی است. بدون شک نام سمند که در ابتدا برای بسیاری ناآشنا بود و اصطلاحا مخاطب با چیستی آن مواجه بود و همچنین اصالت، کوتاهی، معنادار بودن و زیبایی آوائیش از آن یک نام جاودان در کشور ساخته است. پس از گذشت هفت سال تاریخ تکرار شد.

سایپایی ها که واژه «کاملا ایرانی» را به عنوان جوهره اصلی پیام ها در فرآورده های ارتباطی محصول ملی خود، برگزیده بودند، با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهور محترم، از مینیاتور رونمایی کردند. البته دومین محصول ملی هم نظیر سمند، مورد نقد بسیار قرار گرفت که نباید از تاثیر منفی واژه «کاملا ایرانی» در بروز واکنش منتقدان در بررسی ظریف آن چشم پوشی کرد. ولیکن آنچه در فضای جامعه سایه انداخت انتخاب یک کلمه فرانسوی برای محصول ملی و مضاف بر آن املای غلط لاتین آن، که پای مسوولین یک هفته نامه خودرویی را هم به دلیل شکایت سایپایی ها به دادگاه کشاند.

از آن طرف هم این تفکر در سایپا وجود داشت که این نام، به یک اثر هنری کاملا ایرانی تعلق دارد. در آخرین هفته فروردین ماه نوبت به نام گذاری و رونمایی سومین خودرو ملی کشور رسیده بود. رونمایی از محصولی که علاوه بر اهمیت خود به دلیل هم زمانی با تغییر و تحولات مدیریتی در ایران خودرو، به شدت مورد توجه رسانه قرار گرفت. ایران خودرو هم می گوید کارگروه تخصصی نام گذاری محصول دارد که علاوه بر نیروهای داخلی از حضور اساتید طراز اول زبان و ادبیات فارسی، عربی و انگلیسی، مشاوران تبلیغاتی و اطلاع رسانی و ... بهره می برد.

آن طور که منطقی، رییس هیات مدیره آن در گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: دو یا سه نام از جمله نوند و رانا از سوی این کارگروه تخصصی برای این محصول پیشنهاد شده بود که بنا بر نظر کارگروه داخلی نوند اولویت اول بود؛ ولیکن ارزیابی های خارج از مجموعه رانا را به عنوان اولویت اول انتخاب کرد و این گونه سومین محصول ملی، رانا نام گرفت و شاید بتوان این یکی را به نام محرابیان، وزیر صنایع و معادن به خاطره ها سپرد. رانا نوواژه ای است که پارسی مرکب از بن مضارع راندن (ران) و پسوند فاعلی ساز (ا) و به قیاس خوانا، توانا و شنوا که از بن مضارع و مصوت (آ) تشکیل شده اند، دارای توانایی راندن و قابل راندن تفسیر می شود

منبع:دنياي اقتصاد

siyamak
03-31-2010, 08:04 PM
سایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری حاشیه های خواندنی بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه پیشرفت های صنعت خودروسازی ملی را منتشر کرده است:


رهبر ایستادند و گفتند: «چرا مینیاتور؟» آقایی كه داشت توضیح می‌داد گفت مینیاتور اسم نقاشی‌های ایرانی است و همه می‌دانند كه ما منظور دیگری نداریم و چه و چه. رهبر خیلی با طمأنینه گوش دادند و گفتند: «این كلمه در زبان فرانسوی هم استفاده می‌شود. كلماتی هم وجود دارد كه مال ماست اما آنقدر آنجا استفاده شده كه دیگر خارجی محسوب می‌شود. حالا چرا مینیاتور؟ یك اسم دیگر انتخاب كنید كه حرف و حدیث نداشته باشد.» آن مسئول خواست زبلی كند و اسم ماشین را از زبان رهبر بگیرد؛ پرسید: به نظر شما اسمش را چی بگذاریم؟ رهبر هم گفتند: «نمی‌دانم چی بگذارید ولی مینیاتور نه!»

MATIN
10-29-2011, 01:45 PM
معیار نامگذاری خودروهای داخلی
معنی اسامی خودروهای داخلی چیست؟

گروه خودرو - تا به حال به این فکر کرده‌اید که نام هر یک از خودروهای داخلی بر چه مبنایی انتخاب شده و چه معنایی دارند؟
مثلا معنی پیکان چیست؟ یا سمند و صبا و تیبا؟
اصلا به ذهنتان خطور كرده که خودروسازان کشور از چه شیوه و فرآیندی برای نامگذاری محصولات خود استفاده مي‌کنند و چه معیارهایی را در این مورد در نظر مي‌گیرند؟
و در نهایت آیا به این فکر کرده اید که نام خودروها در میزان استقبال مشتریان از آنها، تاثیر دارد یا خير؟</B>

موضوع «نامگذاری» در صنعت خودرو کشور، اگرچه از سال 80 و با طراحی اولین خودرو ملی (سمند) شکلی سازمان یافته به خود پیدا کرد، اما به گواه تاریخ، در سال‌های اولیه عمر صنعت خودرو کشور نیز «نامگذاری» مرسوم بوده، منتها شکل محدودتری نسبت به زمان حال داشته است.
به هر حال آن زمان خودروسازی کشور دارای «برند» نبود، اما در یک دهه گذشته با طراحی و تولید محصولات داخلی از جمله، سمند، تیبا و رانا، انتخاب «نام» در خودروسازی کشور نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شد، به نحوی که خودروسازان برای این کار دست به فراخوان زدند و حتی کمیته‌اي نیز در آن مورد تشکیل دادند.
هم اکنون خودروسازان داخلی برای انتخاب نام محصولات خود، از راه فراخوان به نظرات مشتریان دسترسی پیدا مي‌کنند و در نهایت نیز با مطرح کردن نام‌های پیشنهادی منتخب در کمیته «نامگذاری»، اسم خودرو موردنظر انتخاب مي‌شود.
حال در این گزارش ضمن بررسی پروسه تعیین «نام» در صنعت خودروسازی کشور، نگاهی نیز به نام‌های فعلی و معانی آنها مي‌اندازیم.
آن طور که ريیس کمیته نام‌گذاری محصولات ایران خودرو در این مورد به خبر نگار ما مي‌گوید، بنیان کمیته نام تجاری و شعار تبلیغاتی در اوایل دهه 1380 در ایران خودرو فعال شده و این کمیته تاکنون بیش از 200 جلسه برگزار و چندین نام انتخاب کرده است.
عبدالله بابایی تاکید مي‌کند: هدف از تشکیل این کمیته، یکپارچگی در تعیین نام خودروها و البته شعارها و شیوه‌های تبلیغاتی است.
وی در مورد روند انتخاب نهایی نام خودروها مي‌افزاید: معمولا برای تعیین نام خودروها، فراخوانی انجام و نظر مشتریان در این مورد اخذ مي‌شود، که گاهی نام‌های پیشنهادی بسیار زیاد متنوع از آب در مي‌آیند. به گفته بابایی، این نام‌ها به کمیته تخصصی مي‌روند و پس از آن، جهت بررسی بیشتر، در کمیته اصلی که 12 عضو دارد، مطرح مي‌شوند.
وی مي‌گوید: نام‌های پیشنهادی، در کمیته تعیین نام مورد بحث و تبادل نظر قرار مي‌گیرند و در نهایت دو تا سه گزینه نهایی انتخاب شده و برای بررسی بازخورد آنها در جامعه، در گروه‌های نظرسنجی، ارزیابی خواهند شد.
به گفته رییس کمیته نامگذاری محصولات ایران خودرو ، گزینه‌ها به همراه نتایج نظرسنجی، به مدیریت ارشد شرکت منعکس مي‌شود تا پس از دریافت نظر وی، نتیجه نهایی برای ثبت به معاونت حقوقی برود. در نهایت نیز، برای جا انداختن نام انتخاب شده در بازار، تبلیغات لازم انجام مي‌شود.
آن طور که رییس کمیته نامگذاری محصولات ایران خودرو مي‌گوید، نام‌های منتخب باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند، به نحوی فارسی بودن، قدرت ماندگاری در ذهن مشتریان، ساختار آوایی و نوشتاری و کاربرد معنایی از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شمار مي‌روند.
بابایی تاکید مي‌کند: نام انتخابی نباید در سایر زبان‌ها معنی نامناسبی داشته و تلفظ آن در زبان‌هاي بين‌المللي نیز مي‌بایست روان و ممكن باشد. همچنین عدم قابلیت «تمسخر» نیز یکی دیگر از شرایط لازم برای نام خودرو به حساب مي‌آید. رییس کمیته نامگذاری در ادامه مي‌افزاید: نام خودرو علاوه بر اینکه باید متناسب با برند، یادآور کشور باشد، مي‌بایست به نوعی با ذات «خودرو» نیز که تداعی‌کننده حرکت و شتاب و سرعت است، ارتباط برقرار کند. زيبایی، خوش آهنگی و گوش نوازی و كوتاهی در ساختار آوایی و زيبایی و چشم نوازی در ساختار نوشتاری نیز، دیگر ویژگی نام انتخابی برای خودرو به شمار مي‌روند.
این «نام» همچنین باید نوعی احساس صميمي بودن را به مخاطب القا کند.
شیوه نام‌گذاری در بین خودروسازان خارجی
اما ببینیم هم اکنون در دنیا با چه روشی نام خودروها را انتخاب مي‌کنند. در حال حاضر خودروسازان بین المللی با استفاده از دو روش «واژه‌ای»، «رقمی و ترکیبی»، نام محصولات خود را برمی گزینند.
در روش «رقمی-ترکیبی»، عدد و حروف انتخاب شده معمولا از نظر معنی و مفهوم با ویژگی‌های خودرو تناسب دارند.
در این خصوص، معاونت فنی مهندسی سایپا مي‌گوید: شیوه نامگذاری خودروها در استاندارد دنیا روش‌های گوناگونی دارد، به نحوی که در بعضی از کشورها این سیستم متغیر بوده و ممکن است نام خودرو به شکل‌های مختلف تغییر کند.
مرتضی شفیعی مي‌افزاید: در روش کدگذاری، بعضی خودروسازان از اسامی تبلیغاتی استفاده مي‌کنند و برخی دیگر شیوه کدگذاری را به کار مي‌گیرند.
شفیعی تاکید مي‌کند: مثلا در نامگذاری پژو 308، ب ام و 320 و مرسدس بنز E350، از روش کدگذاری استفاده شده، به نحوی که یکی از ویژگی‌ها یا مشخصات فنی خودرو، با عدد مربوطه همخوانی دارد. وی مي‌گوید:به عنوان مثال، در سیستم «ب ام و»، رقم نخست نشانگر ابعاد خودرو و دو رقم بعدی بیانگر حجم موتور آن است. شفیعی با اشاره به اینکه در سیستم نامگذاری پژو نیز رقم نخست بیانگر اندازه اتاق، رقم میانی به صورت ثابت صفر و رقم سوم بیانگر نسل خودرو است، ادامه مي‌دهد: در روش مرسدس بنز، حرف نخست نشان دهنده کلاس بدنه خودرو و «عدد مربوطه ضرب در 10» نیز بیانگر حجم موتور است. معاون فنی-مهندسی سایپا، یک مثال نیز از این شرکت زده و مي‌گوید: در سایپا 141، «عدد یک اول» نشانگر سایز خودرو، عدد چهار نشانگر ورژن و «عدد یک آخر» نیز به نسل این خودرو اشاره مي‌کند. به گفته شفیعی، شرکت‌های «کیا» و «هیوندایی» نیز که به جای ارقام از اسامی استفاده مي‌کنند، اگر محصولاتشان با نام خود، خریدار داشته و در بازار با استقبال روبرو شود، در مدل‌های بعدی با همان اسم اما ورژنی بالاتر وارد بازار مي‌شوند، در غیر این صورت نام خودرو را در مدل‌های‌های بالاتر عوض خواهند کرد.
وی تاکید مي‌کند: در ایران، خودروهای تحت لیسانس با نام و نشان خودشان وارد بازار مي‌شوند، اما بعضی از اسامی که در شان و عرف جامعه ایرانی نباشد تغییر داده مي‌شوند.
روش واژه‌اي
نگاهی به نام‌های انتخابی در صنعت خودروسازی کشور، نشان مي‌دهد مسوولان بیشتر از روش واژه‌اي برای انتخاب نام محصولات خود استفاده مي‌کنند. سمند، پیکان، پارس، نسيم، روآ، سورن، صبا، تیبا و ... اين اسامي همگي ايراني هستند و هر کدام معنای خاص خود را دارند.
به عنوان مثال، داستان انتخاب نام «پیکان» از این قرار است که احمد خیامی پایه گذار ایران‌خودرو، پس از آنکه نام «آرو» را برای محصول تولیدی شرکت نپسندید، به سراغ معانی فارسی این واژه رفت و از بین «پیکان»، «تير» و «خدنگ»، «پيکان» را برگزید.
یا مثلا «سمند» که هم اکنون در ذهن ایرانی‌ها نماد «خودرو» محسوب مي‌شود، به معنی «اسب مايل به زرد» است.
همچنین ایران خودرویی‌ها به این دلیل نام روآ را برای یکی از محصولات خود انتخاب کردند، که در فرهنگ فارسی معناي «رونده» را مي‌دهد. در واقع ایران خودرویی‌ها مي‌خواستند با انتخاب این نام عنوان کنند که «روآ» قابلیت بیشتری نسبت به پیکان و RD (نسل‌های قبلی روآ) دارد.
اما ببینیم دلیل انتخاب نام‌های «پارس» و «تندر-90» چیست این دو چه معنایی دارند.
در فرهنگ فارسی معین، «پارس» نام یک قوم ایرانی است که در جنوب کشور سکونت داشته و تندر نیز همانطور که از نامش پیداست، معنای «رعد»، «غرش ‌ابر» و «آسمان خراش» را تداعی مي‌کند.
اساس انتخاب نام مدل‌های پراید
سری هم به پرتیراژترین خودرو کشور بزنیم و ببینیم سایپا بر چه اساسی نام مدل‌های مختلف این خودرو را انتخاب کرده است.
ابتدا از «نسيم» و «صبا» شروع مي‌کنیم، نام‌هایی است كه سایپا از آنها برای مدل‌ هاچ‌بک و صندوقدار پراید استفاده کرد. اگرچه اين دو نام بيش از يك دهه است روي پرايد نقش بسته‌اند، اما مشتریان هنوز هم این خودرو را با همان نام «پراید» مي‌شناسند. آن طور که در فرهنگ فارسی معین آمده، «نسيم» به معني باد خنك و ملايم است و «صبا» نیز به معنی بادی است که از سمت شرق مي‌وزد. از پراید که بگذریم، سایپایی‌ها برای اولین محصول ملی خود، نام «تیبا» را برگزیدند، که به معنای «آهو» است. این نام به نوعی تداعی‌کننده زیبایی و سرعت به حساب مي‌آید.
اما دامنه نامگذاري خودروها با اسامي ايراني، به ایران خودرو و سایپا محدود نمی‌شود و برخی محصولات پارس‌خودرو نيز از نام‌های ایرانی بهره مي‌برند. به عنوان مثال، نام «قشقایی» برگرفته از ایل قشقایی ایران است که به سخت‌کوشی و مقاومت در شرایط سخت مشهورند. این نام البته از سوی ژاپنی‌ها انتخاب شده و آنها خواسته اند با این نام، از قدرت و توان بالای محصول خود بگویند. پارس خودرویی‌ها همچنین قبلا محصولی به نام «سرانزا» داشتند که برگرفته از نام روستایی در حوالی خراسان بود. «رونیز» هم که قبلا در این شرکت مونتاژ مي‌شد، در واقع نام یکی روستاهای حوالی شیراز است. </B>

MATIN
04-21-2013, 10:30 PM
چرا خیامی این نام ها را انتخاب کرد؟

اولین کار احمد خیامی بعد از انتخاب اتومبیل انگلیسی «آرو» برای مونتاژ تاسیس یک شرکت بود. شرکت نام و سرمایه می‌خواست.

به نقل از اقتصاد آنلاین، نامی که او برای کارخانه اتومبیل‌سازی اش انتخاب کرد ایران ناسیونال بود که امروز به ایران خودرو تغییر نام داده است و با آرم یا علامت گردونه‌ای باستانی که به وسیله اسب کشیده می‌شد. امروزه شاید کمتر کسی بداند چرا خیامی این نام را برای کارخانه اتومبیل سازی‌اش انتخاب کرده. یکی از همکاران سابق او در این باره چنین گفته است «بعد از شهریور 1320 و اشغال کشور به وسیله متفقین و آزادی فعالیت سیاسی، جوانان هم به سیاست علاقه پیدا کردند، اما بیشتر آنها به ویژه روشنفکران و افراد وابسته به طبقات محروم جامعه به عضویت حزب توده در آمدند. حزب توده یک حزب دست چپی متمایل به سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. اما احمد خیامی با آن که از طبقات پایین جامعه بود و در جوانی محرومیت‌ها کشیده بود تمایلات ملی گرایانه داشت. به این سبب در شعبه مشهد حزب «ایران» نام‌نویسی کرد و در تمام سال‌های بعد از شهریور 1320 تا بیست و هشت مرداد 1332 که فعالیت احزاب آزاد بود در آن حزب فعالیت می‌کرد و چون جوانی ورزشکار بود و بارها می‌شد او را در صف اول مبارزه بین احزاب و زد و خورد گروه‌های مختلف سیاسی دید. حزب ایران یک حزب کوچک ملی بود که رهبران و اعضای آن طرفدار دکتر محمد مصدق بودند و وقتی نهضت ملی کردن صنعت نفت آغاز شد همگی به عضویت جبهه ملی در آمدند و در حقیقت ستون اصلی جبهه ملی را تشکیل دادند. بعد از 28 مرداد 1332 بسیاری از اعضای حزب ایران گرفتار، محکوم و زندانی شدند اما احمد مشکلی پیدا نکرد او در زمان جوانی گمنام بود که بین مشهد و تهران فعالیت می‌کرد. بعد از 28 مرداد به کلی از سیاست کناره‌گیری کرد اما تمایلات ملی گرایانه خودش را از دست نداد به این سبب وقتی برای کارخانه به دنبال اسم می‌گشت نام ایران ناسیونال را انتخاب کرد، ایران به سبب تمایل به حزب ایران و ناسیو نال یا ملی به سبب عضویتش در جبهه ملی در مورد اتومبیل هم او نام آرو را نپسندید و تصمیم گرفت برای آن مارک اتومبیل کارخانه روتس یک نام ایرانی انتخاب کند. کلمه آرو در فارسی به معنی «تیر»، «خدنگ» و «پیکان» آمده. او در میان این کلمات پیکان را پسندید که اکنون دیگر یادآور نام یک خودرو مشهور است؛ همان خودرویی که تولید و تکثیر بیش از حد آن به کابوسی در تاریخ خودروسازی کشور تبدیل شد.