PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آشنایی با كلاس های خودرویی (suv)


renault-logan2
03-03-2010, 12:54 AM
كلاس SUV
این رده از خودرو ها را غول خیابانها مینامند. با این كه این سبك از طراحی سابقه قدیمی دارد. اما تعریف جدیدی برای این رده ارائه كرده اند.
http://www.adclassix.com/images80cherokee.jpg
این تعریف در نام این خودروها نهفته است.SUV مخفف سه كلمه Sport Utility Vechile میباشد كه به فارسی معنی تحت الفظی ندارد اما ویژگی عمده این تعریف بر كاربرد دوگانه این خودرو میباشد. تعریف كلی این كلاس را به این صورت میتوان گفت:«خودرویی با ظرفیت حمل 4-7 سرنشین، دارای 3 یا 5 در و با ارتفاع بلند»
http://car-news.roadfly.com/wp-content/uploads/2006/12/land-rover-lr2.jpg
از خصوصیات اصلی این كلاس موارد زیر را میتوان نامبرد:
1.این خودرو ها برای كاربری دوگانه طراحی شده‌اند برای مصارف روزانه و برای مسیرهای نا هموار(Off Road) كه هر دو منظور كاربردی بر طراحی این خودرو اثر گذاشته است.
2.اصوال طراحی این خودرو بر ابهت و عضلانی بودن آن تاكید دارند. خطوط بدنه بسیار قدرتمند و بارز است و ابعاد بدنه در طول و عرض از دیگر رده ها بیشتر است. ارتفاع زیاد این رده از خودرو ها برای سهولت حركت در مسیر های ناهموار در نظر گرفته شده است. رینگ و تایر های بزرگ با دیواره بلند از دیگر خصوصیات طراحی خارجی این خودرو است. اصول آیرو دینامیك در این رده خودرویی كمتر مورد توجه قرار گرفته چون نیاز به سریع راندن در آنها كمتر احساس میشود و انعطاف پذیری بدنه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. اصول طراحی داخلی در این خودرو بر راحتی و جاداری تاكید دارد. صندلی ها طوری طراحی میشوند تا سرنشینان را به طور مطلوب در حین تكانهای كابین در مسیر های ناهموار، در خود حفظ كنند. در دیگر نقاط كابین نیز جاداری و راحتی و البته امروزه لوكس بودن نیز رعایت میشود. ادوات و امكانات رفاهی و فنی در این خودرو ها فراوان یافت میشود.
http://car-news.roadfly.com/wp-content/uploads/2007/01/Audi-Q7-V12-TDI-interior.jpg
http://www.cartradeindia.com/images/featured_cars/_Audi_Q7.jpg
3.به دلیل كاربرد این خودرو ها در عبور از مناطق سعب العبور، به ناچار باید از توان بسیاری برخوردار باشند. موتور های مورد استفاده در این رده بیشتر از نوع 6 یا 8 سیلندر با توانی در حدود 250-400 اسب میباشند كه البته حجم های بالاتری نسبت به همنوعان خود در سایر رده ها دارند. بطور كل موتور های مورد استفاده در این رده با دیگر موتور ها متفاوت است. تولید گشتاور بالا برای داشتن كشش بیشتر در حركت از توان خودرو مهمتر است. بدین صورت است كه این خودرو ها در كلاس خودرهای سواری دارای بالاترین نسبت گشتاور به توان هستند. دقیقا به همین دلیل است كه تمایل به استفاده از موتور های دیزلی (به دلیل توان ذاتی موتور دیزلی در تولید گشتاور زیاد) در این رده خودرویی بسیار بالاست.(در مورد موتور های دیزلی و خصوصیات آنها در مقاله ای مجزا بحث خواهد شد)و این موارد باعث میشود كه این خودروها دارای قدرت كششی بالا و البته سرعت و شتاب پائین باشند.
4.فنر بندی در این خودرها كاملا با دیگر خصوصیات آنها هماهنگ است. سیستم زیرسازی با مقاوت كششی و پیچشی بالا آنهارا مانند یك كوهنورد ورزیده و قوی مینماید. ارتفاع زیاد فنر و كمك فنر و میزان بازی آنها در خودروهای سواری بیمثال است. به صورتی كه برخی از خودروها دارای تنظیم ارتفاعی در حدود 15cm هستند. این بازی فراوان فنرها خود عامل منفی در دینامیك رانندگی این خودروها در جاده ها و اتوبانها میشود. البته این مورد امروزه به صورتی با تكنولوژی های جدید یا موازنه شده اند یا بسته به مسیر واكنش متفاوتی دارند.
5.این خودروها دارای دیفرانسیل های با توانایی تحمل و انتقال گشتاور های بالا هستند. كه این امكان در آنها طراحی شده‌ كه نیرو را همزمان به 4 چرخ منتقل كنند.قفل دیفرانسیل و دیفرانسیل های ضد عقب رفتن خودرو در سربالایی ها نیز در آنها عمومیت دارد.
http://www.audiworld.com/news/06/q7/suspension/header.jpg
6.جعبه دنده در این خودروها نوع متفاوتی از ضریب دنده ها را دارا میباشند كه باعث كنترل بهتر نیروی گشتاور و افزایش قدرت كششی این خودرو ها میشوند.
اجداد این خودرو هارا Off road یا 4WD مینامیدند كه بسیار به همین خودرو ها از نظر ظاهرو كارایی شبیه بودند اما SUV ها ویژگی های خاصی دارند. بدین صورت كه در خودرو های قدیمی طراحی ضاهر و زیبایی از هیچ اهمیتی بر خوردار نبود و تنها جنبه های خاكی! آن مهم بود.
http://www.vea.qc.ca/vea/v/landrover62.jpg
http://www.motiontrends.com/2005/m10eng/audiq7/q7fs.jpg
همچنین جنبه های خیابانی و كاربرد روزمره آنها كاملا نادیده گرفته میشد در حالی كه SUV ها امروزه از توانایی حركتی قابل قبول، راحتی و حتی خصوصیات اسپرتی برخوردار هستند.البته امروزه مواردی از این خودرو ها وجود دارند كه اصلا توانایی عبور از مسیر های نا هموار را ندارندو تنها برای اسپرت راندن مناسبند! باید بگم كه این تناقض دستپخت تیونرهاست!!http://www.motorlegend.com/modules/breve/photos/zoom/662-1.jpg
SUV ها در ایران قدمت فراوانی دارند. انواع Land Rover ها از قدیم همدم ایرانیان بوده اند و الحق كه یارانی باوفا و قدرتمند بودند و هستن. اولین SVU با تعریف امروزی در ایران شاید نیسان پاترول بوده كه سالها مظهر قدرت و ابهت در خیابانها بود. اما امروزه تنوع SUV ها در ایران قابل قبول شده. مانند:رونیز، سرانزا، ب.م.و X5 ،ویتارا و ...
ادامه دارد...
SUV های مطرح دنیا:
http://www.autoplus.fr/diaporama/images/PROM-6P2E2D/$file/volkswagen_Touareg_0029.jpg
http://www.autosrapidos.com/superautos/m/mercedesbenz-ml50001.jpg
http://www.diariomotor.com/imagenes/nissan-qashqai-today-0.jpg
http://z.about.com/d/suvs/1/0/2/J/-/-/hyundai_santa_fe.jpg
http://salaodoautomovel.zap.com.br/media/2008/10/kia-mohave.jpg

renault-logan2
03-03-2010, 12:00 PM
خودروها به يكي از دو روش زير تقسيم بندي مي گردند:

1 – بر اساس فرم ظاهري
2 – بر اساس اندازه و كاربرد

تقسيم بندي بر اساس فرم ظاهري :



1.سدان(Sedan):سدان يا سالون به خودروي سواري مي گويند كه داراي دو رديف صندلي، صندوق عقب مجزا ، سقف ثابت است . ظرفيت اين خودروها 4 نفر " 2نفر جلو و 2 نفر عقب" است و چهار در مي باشند . سدان متداول ترين شكل طراحي بدنه خودرو مي باشد.

2.هاچ بك(Hatch- back):به خودروهايي مي گويند كه صندوق عقب آنها تقريباً حذف شده و در صندوق عقب و شيشه عقب خودرو يكي بوده و به صورت عمودي باز مي شود.معمولاً با باز كردن اين در علاوه بر فضاي بار به داخل خودرو نيز دسترسي وجود دارد.

3.ليفت بك(lift-back):اين خودرو حالتي بين سدان و هاچ بك است،يعني صندوق از نظر ظاهري مجزا است ولي از نظر باز شدن در صندوق شبيه هاچ بك است و شيشه ي عقب با در صندوق پيوسته است.

4.فست بك(Fast-Back):به حالت خاصي از سدان مي گويند به گونه اي كه سقف با يك شيب ملايم وپيوسته به سمت عقب خودرو پايين مي آيد به طوري كه سقف و شيشه عقب دو جزء متمايز به شمار نيايند.

5.اس يو وي (Sport Utility Vehicle):معمولاً داراي دو رديف صندلي و محفظه بار هستند. سيستم تعليق قوي قابليت تردد در مناطق ناهموار،ظرفيت حمل بار،توان بالاي موتور،ارتفاع شاسي و قابليت دو ديفرانسيل بودن(4WD) از ويژگي هاي آنهاست.

6.ام پي وي (Multi Purpose Vehicle): خودروهاي چند منظوره يا ون،به خودروهايي گفته مي شود كه با هدف بهره گيري از حداكثر فضاي داخلي جهت حمل بار يا مسافر طراحي شده اند.

7.وانت(Pick-up): به خودروهايي گفته مي شود كه داراي قسمت بار روباز و كابين جداگانه راننده و سرنشين مي باشد.اين خودرو مي تواند به صورت تجاري يا شخصي باشد و معمولاً نوع شخصي آن چهار در داشته و ظرفيت چهار سر نشين دارد كه دو كابين ناميده مي شود.

تقسيم بندي خودروها بر اساس اندازه و كاربرد:

1.خودروي شهري بسيار كوچك(A-Segment): خودرويي با اندازه كوچك و كم مصرف كه براي تردد در شهر طراحي شده است. اين خودروها معمولاً دارای موتورهاي كم حجم (زير cc1300 (با تعداد سيلندرهاي كم می باشند.

2.خودروي شهري كوچك(B-Segment): خودروهايي كه از كلاس A بزرگ تر هستند و براي تردد در شهر طراحي شده اند ولي قابليت تردد در خارج شهر را نيز دارند حجم موتور اين خودروها معمولاً cc1600است. اين خودروها در بيشتر موارد هاچ بك هستند. بعنوان مثال كيا پيكانتو در اين كلاس جاي مي گيرد.

3.خودروي خانوادگي كوچك(C-Segment): اين خودروها از نظر اندازه متوسط و مناسب براي مصرف خانوادگي هستند. حجم موتور اين خودروها عموماً بين 1400 تا 2200 سي سي است. در اين خودروها سعي شده تعادلي بين فضاي داخل، اندازه خودرو، عملكرد، تجهيزات و قيمت رعايت شود و به همين دليل پر فروش ترين خودروها در دنيا هستند. بعنوان مثال كيا سراتو در اين كلاس جاي مي گيرد.

4.خودروي خانوادگي بزرگ(D-Segment): اين خودرو ها هم از نظر كاربرد براي كاربرد خانوادگي طراحي شده اند، اما از نظر ابعاد بزرگتر و جادارتر از كلاسC هستند و معمولاً از موتورهاي قوي تري بهره مي برند. بعنوان مثال كيا اپتيما در اين كلاس جاي مي گيرد.

5.خودروي لوكس (E-Segment): خودروهاي كلاس E به خودروهايي با امكانات بيشتر و فضاي بزرگ تر از كلاس D گفته مي شود. اين خودروها عموماً همراه با تجهيزات بيشتر و قطعات لوكس تر هستند. بعنوان مثال كيا اپيروس در اين كلاس جاي مي گيرد.

6.خودروي مجلل(F-Segment): به لوكس ترين، گران ترين و بزرگ ترين خودروهاي سواري شخصي گفته مي شود كه معمولاً در كنار آنها مدل طويل نيز عرضه مي شوند. اين خودروها معمولاً از موتورهاي قوي همراه با عملكرد بالا بهره مي برند وبه دليل قيمت بالا توليد كمتري دارند.

7. رودستر(Roadster): به گونه اي از خودروها گفته مي شود كه عموماً دو در هستند و قابليت حمل دو سرنشين را دارند. مدلهاي قديمي اين خودروها فاقد سقف دائمي و شيشه عقب بوده اند، اما مدلهاي جديد داراي سقف دائمي و شيشه عقب هستند.

8.اسپرت (Sport car): اين خودروها داراي شتاب بالا و به نسبت وزن، موتور قدرتمندي دارند كه از گشتاور و قدرت مانور بالا، قابليت ترمز منحصرر به فرد و فرمان پذيري خوبي بهره مي برند و مي تواند به فرم دو در و كوپه باشد. معمولاً قسمت صندلي عقب از فضاي اندكي برخوردار است. بعنوان مثال كيا سراتو كوپ در اين كلاس جاي مي گيرد.

9.گرند تورر(Grand tourer): همانطور كه از اسم آنها پيداست براي پيمودن مسافت هاي طولاني طراحي شده اند وبايد عملكردخودروهاي اسپرت و همچنين فضاي كافي خودروهاي سدان را براي سفري راحت داشته باشند.

10.ام پي وي كوچك (M-Segment): خودروهاي چند منظوره (ون) كه از نظرابعاد كوچك هستند و بر روي پلت فرم خودروهاي كلا س B ساخته مي شوند.

11. ام پي وي جمع و جور (M-Segment): خودروهاي چند منظوره (ون) كه از نظر ابعاد متوسط هستند و بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس C ساخته مي شوند. به عنوان نمونه كيا كارنز در اين كلاس جاي مي گيرد.

12.ام پي وي بزرگ (M-Segment): خودروهاي چند منظوره (ون) كه از نظر ابعادبزرگ وجادار هستند و بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس D ساخته مي شوند. به عنوان نمونه كيا كارنيوال در اين كلاس جاي مي گيرد.

13. اس يو وي كوچك (J-Segment): به خودروهاي شاسي بلندي گفته مي شود كه كاملاً كوچك هستند و بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس C ساخته مي شوند. بعنوان مثال كيا سول در اين كلاس جاي مي گيرد.

14. اس يو وي جمع و جور (J-Segment): به خودروهاي شاسي بلندي گفته مي شود كه از نظر اندازه كوچك هستند و بيشتر براي استفاده شهري مناسب مي باشند. اين خودروها معمولاً بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس D ساخته مي شوند. به عنوان نمونه كيا اسپورتيج در اين كلاس جاي مي گيرد.

15. اس يو وي متوسط (J-Segment): به خودروهاي شاسي بلند با قابليت هاي بياباني و نسبتاً بزرگ هستند كه امروزه معمولاً با امكانات لوكس عرضه مي شوند. اين خودروها معمولاً 5 يا 7 نفره هستند و بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس E ساخته مي شوند. به عنوان نمونه كيا سورنتو در اين كلاس جاي مي گيرد.

16. اس يو وي بزرگ (J-Segment): به خودروهاي شاسي بلندي گفته مي شود كه از نظر اندازه بزرگ و جادار هستند و وزن و مصرف نسبتاً بالايي دارند. بيشتر استفاده خارج شهري داشته و بر روي پلت فرم خودروهاي كلاس F ساخته مي شوند. به عنوان نمونه كيا موهاوي در اين كلاس جاي مي گيرد.

17- سي يو وي (Crossover Utility Vehicle) : خودروهايي كه بر روي پلتفرم سواري قرار دارند اما برخي ويژگي هاي اتومبيل هاي شاسي بلند ، از جمله شكل و فضاي اتاق يا قابليت حركت با چهار چرخ ، را دارا هستند.