PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خودروهايي از جنس آب


روابط عمومی آکو فروم
02-24-2010, 02:42 PM
خودروهايي از جنس آب
امين آزاد:
يخ‌هاي قطبي در حال آب شدنند و زمين هر روز گرمتر مي‌شود. آلودگي محيط‌زيست به شدت در حال افزايش و منابع انرژي فسيلي دنيا در حال تمام شدن است.از طرفي قيمت نفت هر روز بيش از گذشته افزايش مي‌يابد ولي جالب‌تر آنكه تقاضاي خودرو نيز سالانه در جهان رو به افزايش است به گونه‌اي كه توليد خودرو به عدد سالانه70 ميليون دستگاه نزديك مي‌شود.
با اين وجود، خودرو اين موجود آهنين از متهمان اصلي گرم شدن زمين است و اين سؤال مطرح مي‌شود كه چگونه مي‌توان به معادله چندمجهولي سوخت آينده كه بتواند تمام اين مشكلات را حل كند پاسخ مناسبي داد و كليد حل تمام اين مشكلات چيست.
هيدوژن، پاسخي براي آينده
هيدروژن، يكي از فراوان‌ترين عناصر در طبيعت است. سوختن هيدروژن با انرژي زياد، تنها خروجي آب را در پي دارد؛ پس آيا هيدروژن مي‌تواند تمام مشكلات گذشته را حل كند؟ البته تكنولوژي چنين موتوري بسيار پيچيده‌تر است و در حال حاضر، تاسيسات سوخت‌رساني چنين خودرويي نيز بسيار گران‌قيمت هستند، ولي هم‌اكنون دو راه براي استفاده از هيدروژن در خودروها پيشنهاد شده است كه يكي استفاده از پيل سوختي و ديگري استفاده از موتورهاي درون‌سوز هيدروژني است.
پيل سوختي، روش خودروسازان آمريكايي
استفاده از پيل سوختي در بسياري از خودروسازان به صورت آزمايشي آغاز شده است اما استفاده از آن در آمريكا گستردگي بيشتري دارد چرا كه كاخ سفيد به خوردسازانش (فورد، جنرال موتورز، كرايسلر) كه معروف به سه تفنگدار هستند، دستور داده است با تمام توان روي سوخت جايگزين و استفاده از هيدروژن كار كنند. برهمين اساس شركت جنرال موتورز تا سال 2010 اولين مدلهاي تجاري اين خودرو را وارد بازار خواهد كرد.
خودروهاي پيل سوختي در واحد پيل خود از واكنش هيدروژن و اكسيژن، برق توليد مي‌كنند و از برق توليدي نيز براي به حركت درآوردن چهار الكتروموتور استفاده مي‌شود كه خروجي سيستم نيز به دليل اينكه واكنش اكسيژن و هيدروژن سبب به وجود آمدن آب مي‌شود، تنها آب است.
در بعضي موارد نيروي محركه خودرو از يك باتري يو‌ليتيوم تامين مي‌شود كه شارژ آن توسط مولد پيل سوختي انجام مي‌شود. سوخت مولد پيل سوختي هم يا از تبديل گاز طبيعي به هيدروژن تامين مي‌شود يا با تجزيه آب در ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني تهيه و به خودرو تزريق مي‌شود.
موتورهاي درون‌سوز هيدروژني بي‌.ام.‌و راهي ديگر
مهندسان بي‌.ام.و كه در جهان اتومبيل به مهندسان تكنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديك كرده‌اند اما اين خودروساز برخلاف روش خودروسازان آمريكايي روش ديگري را انتخاب كرده و هيدروژن را مانند بنزين در موتورهاي پيستوني كه شباهت بسياري به موتورهاي بنزيني كنوني دارد، تزريق مي‌كند.
متخصصان اين شركت هم‌اكنون مدل سري هفت خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز كرده‌اند و در گام بعدي، خودرويي را با شكل مسابقه‌اي به موتور هيدروژني تبديل كرده‌اند.
مهندسان بي.ام.و هيدروژني را با موتور h2r ساخته‌اند كه با آرايش خورجيني و با 12سيلندر و به كارگيري سوخت هيدروژن، 285 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند.
خودرو جديد بي.ام.و در آخرين ركوردگيري توانسته ركورد 302 كيلومتر بر ساعت را به دست آورد.حال بي.ام.و قصد دارد براساس تجربيات به دست آمده در مدل h2r، خودرويي بسازد كه توانايي كاركرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد.
سوخت خطرناك
سوخت هيدروژن همان اندازه كه پاك است، خطرناك نيز هست و به همان اندازه ذخيره آن پيچيده است. به همين دليل، مهندسان بي.ام.و براي ساخت يك خودرو هيدروژني با سد بزرگي روبه‌رو بوده‌اند.
در خودرو h2r بيش از 11كيلوگرم هيدروژن مايع در يك مخزن عايق‌بندي شده ذخيره مي‌شود. در مجموع براي حفظ ايمني ساخت در تمام شرايط، سه عدد سوپاپ مخصوص روي مخزن سوخت قرار گرفته است.
اما به هر حال حفظ ايمني اين مخزن پيچيده است و هنوز بزرگترين سؤال براي افكار عمومي در استفاده از اين خودروها به غير از تكنولوژي پيچيده موتور و چگونگي ذخيره‌سازي مناسب، ايمني اين خودروهاست زيرا در صورت انفجار مخزن اين خودروها، به راحتي محله‌اي به هوا خواهد رفت.
آينده منتظر هيدروژن
استفاده از سوخت‌هاي فسيلي احتمالاً در 50 سال آينده، اندك اندك كنار گذاشته خواهد شد.
براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده توسط مراكز تحقيقات موتور آلمان تا سال2020 به آرامي خودروهاي هيبريدي كه تركيبي از خودروهاي برقي و بنزيني است، جايگزين خودروهاي كنوني مي‌شود و از سال 2020 استفاده از موتورهاي هيدروژني، جايگزين موتورهاي قديمي خواهد شد البته هنوز راه درازي تا آن سال‌ها باقي مانده است ولي در صورت موفقيت مهندسان، مشكل انرژي و آلودگي حل خواهد شد؛ چرا كه نتيجه سوختن هيدروژن با اكسيژن تنها آب است، اما هنوز راه زيادي باقي است.
شايد بعيد به نظر برسد؛ عنصر هيدروژن كه به گفته بسياري از دانشمندان دومين عنصر طبيعت از نظر فراواني است، به سختي تهيه و سخت‌تر از آن ذخيره مي‌شود. حال بايد ديد دانشمندان چگونه از هيدروژن استفاده مي‌كنند و چگونه كليد استفاده از معدن هيدروژن در خودروها پيدا خواهد شد.
همشهریآنلاین