PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دلایل ورشکستگی جنرال موتورز


روابط عمومی آکو فروم
02-22-2010, 01:34 PM
چرا «جنرال موتورز» ور شکست شد؟



تنگناهای شدید مالی ، باعث ورشکستگی «جنرال موتورز» شد این اتفاق تلخ و دردناکی است برای خودرو سازی که بیش از 70 سال در صدر پر فروش ترین های این صنعت قرار داشت ، اما چطور چنین اتفاقی افتاد؟ نشریه ""Popular mechanics اخیرا" با «دیوید کول» مشاور ارشد هیأت مدیره و مدیر عامل مرکز تحقیقات «جنرال موتورز» درباره ی علل بروز چنین شرایطی برای «جنرال موتورز» به گفتگو نشسته است. وی معتقد است قرار گرفتن «جنرال موتورز» در لبه تیغ، 5 دلیل عمده دارد و درباره هر یک توضیح کوتاهی ارائه کرده است:



تغییر شکل تقاضا ونداشتن سیاست مشخص درباره ی انرژی



«دیوید کول» معتقد است اولین ضربه مهم بر پیکر «جنرال موتورز» از سال گذشته رخ داد. تابستان سال گذشته بهای انرژی و خصوصا"نفت خام در دنیا به شدت بالا رفت و به تبع آنبه سرعت در شکل تقاضای بازار تغییراتی آمد.«جنرال موتورز»، فورد و کرایسلر که غرق در تولید خودرو های درشت هیکل ، پر مصرف و پر سود مثلSUVها بودند ، ناگهان مشاهده کردند که سیل تقاضای موجود در بازار به سوی خودرو های کوچک ، کم مصرف و ارزان قیمت تر روانه شده است.

این در شرایطی بود که بیش از 50 درصد محصولات سه خودرو ساز بزرگ ایالات متحده هم چنان مختص پیکاپ ها و SUV ها بود. این دو اتفاق دو دردسر بزرگ برای «جنرال موتورز» پدید آورد. در درجه اول خودرو های گران قیمت و پر مصرف از گردو نه رقابت بازار خارج شدند و هزینه زیادی به «جنرال موتورز» تحمیل کردند و در مرحله بعد نیز مدیران این شرکت متوجه شدند که امکان تغییر در نوع محصولات بسیار کم است. در واقع شرایط و پیش زمینه های لازم برای تولید خودرو با منابع جایگزین مثل اتانول وجود نداشت. «دیوید کول» معتقد است «جنرال موتورز» سیاست درستی در مورد انرژی نداشته و این مسئله آنها را در راه فائق شدن بر این مسئله با مشکل جدی مواجه کرده است.



بحران اقتصای فرا گیر



«دیوید کول» بروز بحران فراگیر اقتصادی در دنیا و کاهش شدید نقدینگی را دلیل دیگری بر ضعف فعلی «جنرال موتورز» میداند. به عقیده او موضوع به همین سادگی است : وقتی 10 تا 11 ملیون تقاضا برای خرید خودرو هایسبک در یک سال کاهش می یابد به سادگی میتوانید حدس بزنید که چه اتفاقی برار خودرو سازان بزرگ می افتد. این بحران نا خواسته باعث کاهش نقدینگی شد. وی ناکامی «وال استریت» در یک سال اخیر را مترادف با کاهش شدید توانایی اقتصادی «جنرال موتورز» می داند. به هر حال بنگاه صنعتی بزرگ همیشه در حال مراوده مالی با مراکز بانکی و اعتباری هستند. «جنرال موتورز» در شرایط بد اقتصادی فعلی نتوانست وام های معمول خود را دریافت کند و به این ترتیب در برابر کسری بودجه دچار بحران شد.



هزینه های خاص



«دیوید کول» در باره هزینه های خاص در سیستم اداری «جنرال موتورز» می‌گوید که ظاهرا" تفاوت هایی با سایر کمپانی ها دارد. در «جنرال موتورز» برای هر خودرو هزینه های خاص انجام می‌شود که نهایتا"در هنگام محاسبه قیمت تمام شده موجب گران تر شدن آن نسبت به خودروسازان دیگر دنیا می‌گردد. به طور مثال یکی از موارد مهم این هزینه ها مربوط است به پوشش بیمه و باز نشستگی کارگران و کارمندان «جنرال موتورز» . هر کارگر با توجه با تعداد که گاهی به 10 نفر هم می رسد! مبلغی را به عنوان آکورد دریافت خواهد کرد. به این ترتیب هزینه های جانبی این چنینی به عدد قابل توجهی می رسد که به گفته‌ی «دیوید کول» حدود 2 هزار دلار برای خودرو است. به گفته مدیر بخش تحقیقات «جنرال موتورز» یکی از دلایل موفقیت خودرو سازان دیگر مث تویو تا و هوندا در ایالات متحده همین است که آنها اساسا" از از پرداخت بخش عمده‌ای از این هزینه های جانبی معاف هستند و به این ترتیب محصول ارزان‌تری در شرایط برابر می‌سازند. «کول» این شرایط را برای «جنرال موتورز» به بازی بسکتبال تشبیه می‌کند که در دست آنها توپ بولینگ قرار گرفته است.

کاهش کیفیت و خودرو های ملال آور



اوایل دهه 1980 وقتی«راجر اسمیت» مدیر عامل وقت «جنرال موتورز»، رویای راه اندازی خطوط تولید کاملا" اتو ماتیک را در سر می پر وراند، این ژاپنی ها بودند که نخستین گام ها را برای بالا بردن کیفیت خودرو هایشان بر می‌داشتند. بالا رفتن کیفیت تویوتا ، نیسان و بقیه باعپ شد که آرام آرام مشتری ها به سوی خودرو های مرغوب‌تر روندبه این ترتیب «جنرال موتورز» که در سال 1962 بیش از 50 درصد بازار ایالات متحده را در اختیار داشت، در سال 2007 به زحمت توانست به 23 درصد از بازار خودرو چنگ اندازد. «دیوید کول» اقرار می‌کند که در سال های اخیر فاصله کیفیت محصولات «جنرال موتورز» با رقبایش زیاد شده و بد تر از آن هم نمونه های نه چندان جذاب و ملال آورر است که در استودیو های طراحی مربوط به «جنرال موتورز» ساخته می‌شود. ظاهرا" این بخش از گرفتاری های «جنرال موتورز» به سادگی حل نخواهد شد.



کاهش تقاضا در جهان



«جنرال موتورز» چندین مرکز تولید ، مونتاژ یا خدمات رسانی در 41 کشور جهان دارد که بیشتر در ماه‌های اخیر با رکود مواجه شده‌اند. حتی بخش های تولیدی در بازار های نوپا و رو به رشد آسیا نیز در ماه‌های اخیر دچار کاهش تقاضا بوده‌اند و عموما" از برنامه های طراحی شده پیشین فاصله گرفته‌اند.این اتفاق با پروپاگاندای رسانه‌ای(بزرگنمایی مطبوعات) در دنیا مواجه شده و به عقیده «دیوید کول» «جنرال موتورز» بیش از دو خودرو ساز بزرگ دیگر ایالات متحده یعنی فورد وکرایسلر، زیر ذره‌بین واقع شده‌ و اخبار نا‌کامی آن با گستره بیشتری انعکاس می‌یابد. «دیوید کول» ماجرای کسر بودجه و احتمال ور شکستگی را مثال می‌زند که در «جنرال موتورز» بیش از بقیه، خصوصا" کرایسلر نمود داشته است.

منبع:مجله ماشین شماره 317