PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خودرو های رادیو کنترل


روابط عمومی آکو فروم
02-22-2010, 01:18 PM
خودرو های رادیو کنترل
به طور کلی به ماشین های کنترل از راه دور رادیویی، ماشین های R/C می‌گویند، که مخفف کلمه Radio Control است.
این ماشین ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:ماشین های اسباب‌بازی (Toy)و ماشین های تفریحی (Hobby) که ماشین های حرفه ای هستند.
ماشین های رادیو کنترلی اسباب بازی:
این ماشین هاِ رادیو کنترلی بیشتر در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها یافت می‌شوند.منبع انرژی این ماشین ها، باطری است و توسط موتور های الکتریکی حرکت می‌کنند.
ماشین های مذکور برا گروه های سنی کودک و نوجوان مناسب بوده وارزان قیمت هستند، چون دارای لوازم یدکی نیستند و معمولا فاقد خدمات پس از فروش می‌باشند و تعمیر ،نگهداری و جایگزین کردن باطری های فرسوده ، هزینه ای حتی بالا تر از قیمت ماشین خواهد داشت.
از دیگر معایب این ماشین ها، قدرت و سرعت کم وشاسی وفنربندی ضعسف آن هاست. البته بعضی ماشین های رادیو کنترل اسباب‌بازی با قدرت و سرعت بالا نیز وجود دارند که قیمت آن ها گران است و نگهداری های خاص خود را می‌طلبد ولی باز هم به دلیل اسباب باز ی بودن فاقد خدمات پس از فروش و یا قابلیت تعمیر هستند.
ماشین های رادیو کنترلی حرفه ای:
اولین ویژگی ماشین های رادیو کنترل حرفه ای، سرعت و قدرت بالای آنها و همچنین سیستم فنربندی و شاسی پیشرفته آنهاست.ویژگی بارز و مهم دیگر قابلیت تعمیر و تعویض قطعات ماشین و همچنین تقویت و ارتقاء (upgrade) آنهاست.
بطوری که کارخانه های سازنده ماشین های فوق ، تمامی قطعات (حتی ریز ترین قطعات مثل پیچ و مهره) را نیز ساخته و به صورت مجزا در بازار به فروش می‌رسانند.
این قطعات می‌توانند اصلی و یا اختیاری (option)که برای ارتقاء ماشین استفاده می‌شود، باشند.
ماشین های رادیو کنترل خرفه ای به دو صورت در بازار قابل فروش هستند: آماده حرکت (RTR : ready to run) و بصورت کیت (kit).ماشین های آماده حرکت پس از خریداری و راه اندازی ماشین قابل استفاده خواهند بود ولی کست ها ابتدا باید با دقت و حوصله سر هم سوار شده وسپس راه اندازی شوند.
ماشین های رادیو کنترل سوختِ از نظر منبع تاءمین نیروی محرکه، به دو دسته الکتریکی و سوختی تقسیم بندی می‌شوند.
به طور کلی ماشین های الکتریکی دارای سرعت و قدرت کمتری نسبت به نوع سوختی آن است. باطری این ماشین ها اصولا قابل شارژ بوده و هر باطری به طور تقریبی بین 10 دقیقه تا نیم ساعت کار می کند.
این ماشین ها دارای سیستم ساده هستند وفاقد هر گونه صدایی بوده ، قدرت و سرعت آنها کم است و زمان شارژ هر باطری بین 15 دقیقه تا 2 ساعت متغیر است.
ماشین های رادیو کنترل سوختِ دارای یک موتور احتراق داخلی است. به طور کلی دو نو ع موتور احتراق داخلی برار ماشین های رادبیو کنترل وجود دارد: موتور های نیترو و موتور های بنزینی.
موتورهای نیترو به طور کلی دارای حجم کوچکتر و دور موتور بالاتری بوده و شتاب اولیه ماشین های نیترو از ماشین های بنزینی بیشتر است.
موتورهای بنزینی برای ماشین های رادیو کنترل بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوخت این موتور ها ترکیبی از بنزین و معمولی ماشین و روغن است. ماشین های سوختی تمام اجزاء یک ماشین واقع‍ را در مقیاس کوچکتر دارند. به عنوان مثال این ماشین ها دارای گیربکس،دیفرانسیل،،گاردان، پولوس،کمک فنر هیدرولیکی،سیلندر،پیستون ومیل لنگ درون موتور هستند.
این نوع ماشین ها مانند اتومبیل های واقعی دارای شاسی های مختلف بوده و کلاس بندی های گوناگونی دارند. در کلاس بندی شاسی ها به طور کلی این ماشین ها به دو کلاس روی جاده (On Road) و خارج از جاده (Off Road) تقسیم می‌شوند. ماشین های روی جاده مخصوص حرکت بر روی آسالت بوده و در زمین های خاکی و دارای ناهمواری ، قابلیت حرکت ندارند.به علت فاصله کم شاسی با زمین و عرض نسبتا زیا د آنها در مقایسه با طولشان ، این ماشین هادارای پایداری بالا در زمین های آسفالتی هستند و به هیچ وجه ماشین واژگون نمی‌گردد وهمچنینی قابلیت اجرای حرکات دریفت (Drift) را دارند که یکی از زیبا ترین و جذاب ترین جنبه های این نوع از ماشین هاست.
ماشین های خارج از جاده قابلیت حرکت بر رو ی هر سطحی را دارند و هم روی آسفالت و هم روی زمین های خاکی سنگلاخ ، چمن و یا هر سطح ناصاف دیگری می توانند به خوبی و راحتی حرکت کنند. شاسی این ماشین ها به طور معمول حدود 5 تا 10 سانتیمتر با زمین فاصله دارد و دارای چرخ هار بزرگ و همچنین آج دار هستند. به علت بلند بودن شاسی آنها، این ماشین ها به نسبت ماشین های روی جاده از پایداری کمتری برخوردار بوده و در صورت تروز و گردش ناگهانی، ماشین واژگون می‌شود
ماشین های خارج از جاده به دو دسته کلی باگی (Buggy) و تراک (Truck) تقسیم می‌شوند: باگی ها دارای شاسی پایین تری نسبت به ماشین های تراک هستند بنابر این پایداری آنها بیشتر بوده و به دلیل وزن نسبتا پایین، مناسب برای انجام پرش های بلند ( مثلا 5 تا 10 متری است، ولی این ماشین ها در زمین های سنگلاخ به دلیل پایین بودن شاسی آنها ممکن است دچار مشکل شوند. ماشین های تراک به طور کلی پایداری کمتری دارند ولی به علت وجود کمک فنر های قوی و لاستیک های بزرگتر و شاسی بالاتر در تمامی سطوح حتی سنگلاخ ها به راحتی می توانند حرکت کنند.شایان توجه است که اغلب ماشین های رادیو کنترل سوختِ دو دیفرانسیل بوده و چهار چرخ آنها قابلیت حرکت دارند.(4WD)
عملکرد سیستم رایو کنترل:
برای کنترل این ماشین ها ازیک فرستنده و گیرنده رادیویی که معمولا روی باند فرکانس 27 مگاهرتز قرار دارد ، استفاده می‌شود. به طور معمولبرد مسافتی این فرستنده و گیرنده حدود 200 متر بوده که فاصله نسبتا بالایی است. در واقع حداکثر تا حدود 200 متر می‌توان ماشین ها را دد و بیشتر از این عموما کسی بدون دوربین قابل دیدن ماشین ها نیست.
شکل دسته کنترل کننده این ماشین ها با شکل کنترل معمول ماشین های اسباب بازی و یا هواپیما و هلی‌کوپتر مدل کاملا متفاوت است. معمولا فرستنده و گیرنده این ماشین ها دو کاناله است یعنی با آن دو سر و موتور (یکی برای گاز و دیگری برای فرمان) را می‌توان کنترل نمود. ولی در بعضی از ماشین ها به علت وجود دنده عقب فرستنده و گیرنده آنسه کاناله بوده که علاوه بر گاز و فرمان با آن می‌توان فرما دنده عقب و یا دنده جلو را صادر نمود.
سوالی که برای اغلب علاقه‌مندانوجود دارد، این است که اگر در جایی چند دستگاه ماشین مدل در حال تردد با شند آیا امکان تداخل فرکانس ها وجود دارد یا خیر؟پاسخ مثبت است، چون بازه فرکانسی رادیو کنترل ماشین ها محدود بوده و امکان وجود فرکانس مشترک بین دو ماشین زیاد است، بنابراین برای جلوگیری از تداخل معمولا دو راه وجود دارد.اول این که کریستال های فرستنده و گیرنده یکی از ماشین ها تعویض شود نا فرکانس کاری آن ماشین عوض گردد و دیگر این کهبا هماهنگی همواره یکی از فرکانس های مشترک خاموش باشد.به همین دلیل در زمین‌ها و پیست‌های مخصوص ماشین های مدل، نام تمامی ماشین ها و فرکانس کاری آنها باید ثبتشود تا از وقوع هرگونه تداخل، صدمه و خسارت جلوگیری شود
منبع:مجله ماشین شماره 298 و 299
برای کسب اطلاعات بیشتر فایل کامل این متن را دانلود کنید.
دانلود فایل کامل (http://www.4shared.com/file/124516260/68ec030a/faq.html)

پیمان
02-28-2011, 02:33 PM
در ایران این رشته ورزشی تفریحی علاقمندان زیادی رو بسمت خود جلب کرده تا جایی که حتی در شهرستانها نیز کلوپ هایی برای علاقمندان این رشته دایر شده سرعت بعضی از این ماشین ھا به حدود ١۴٠ کیلومتر بر ساعت می رسد و در شتاب اولیه ، بسیاری از آنھا توانایی این را دارند تا تندروترین و پرشتاب ترین ماشین ھای واقعی را جا بگذارند . سرعت نھایی این ماشینھا از حدود ۶٠تاkm/h١٢٠ متغییر می باشد که بسته به حجم موتور و گیربکس آن است . ھمچنین این ماشینھا دارای شتاب بسیار بالا و دور از ذھن است که یکی از سریعترین آنھا دارای شتاب ٠ تا ١٠٠ کیلومتر ۴٫٢ ثانیه می باشد!
رادیو کنترل های جدید این ماشینها درست مثل هواپیما و هلیکوپتر و قایق مدل از تکنولوزی جدید 2.4GHZ استفاده میکنند که دیگر نیازی به تعویض کریستال برای تغییر کانال و جلوگیری از تداخل فرکانسی نیست چون این رادیوها هنگامی که با گیرنده خود تنظیم شوند گیرنده فقط و فقط به سیگنال های ارسالی از این رادیو پاسخ میدهد حالا هر تعداد از این رادیوکه همزمان روشن باشه تاثیری روی عملکرد این گیرنده ندارد.

عکسهایی از جدیدترین ماشینهای رادیوکنترل آنرود



http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/Om33974112285445.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/Om33986112285445.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/Av68241112285331.jpg





رادیوکنترل این نوع ماشینها


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/HPITF-32112285331.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/T3VCS2.4Ghz112285445.jpg





اینفرنو جی تی 2 آنرود با بادیه مک لارن


http://iranrccar.com/uploads/31827_IGT2_McLarenF1_006LR.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/k3y4rczngt1i569j1mbb112285444.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/ap1wzojkg39nz36l0lah112285330.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/3pm9g8ezcugbjsjp193x112285048.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/do5f0wtww6t7w86qtgqu112285331.jpg





اولین ماشین رادیو کنترل آنرود ساخت ایران


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb01112285145.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb02112285145.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/90_520_300_11-2-25-1211117112285229.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb05112285145.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb06112285228.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb07112285228.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/54_bigThumb10112285229.jpg





اولین ماشین رادیو کنترل آفرود ساخت ایران


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/53_bigThumb05112285048.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/atinik1112285331.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/22_main1112285048.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/53_main_1112285145.jpg







http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/53_bigThumb12112285048.jpg







http://www.atinik.com/archive/products/53_main_1.jpg




بزرگترین ماشین رادیوکنترل جهان


http://www.acopart.org/Upload/ekhtesasi3/RCHummer.img_assist_custom112285445.jpg







(http://www.youtube.com/watch?v=nkSokZnE0Es)