PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چرخ زاپاس یا وسایل پنچر گیری


sarir
02-17-2010, 05:28 PM
http://www.btk-kermanshah.com/global/IMG/1388092893920.bmp
چرخ زاپاس یا وسایل پنچر گیری

این روزها دیگر چرخ زاپاس در صندوق بسیاری از ماشین ها جای ندارد .این امر هم باعث طراحی آسان تر اتومبیل و هم باعث کاهش هزینه ها برای خودروسازان شده است .در میان مصرف کنندگان اتومبیل , گروهی مخالف حذف زاپاس و گروهی دیگر از این امر استقبال کرده اند .در یک آمارگیری 83 درصد از رانندگان زن به کارگیری وسایل پنچرگیری مدرن را به چرخ زاپاس ترجیح داده اند , در همان آمارگیری تنها 50 درصد از آقایان , چرخ زاپاس را ترجیح داده اند .با حذف زاپاس بسیاری از خودروسازان توانسته اند , بعضی از خودروهایشان را با اضافه کردن صندلی, هفت سرنشینه کنند. ( خودروهای mpv و suv ) این ویژگی ها اندک اندک موجب حذف زاپاس از صندوق بار اتومبیل ها شده و به کارگیری این روش همچنان رو به فزونی است.
http://ehsansharei2.fileave.com/My-Room/25.jpg
نکات مثبت و منفی
یکی از معایب وسیله پنچرگیری استاندارد اتومبیل های نو در این است که شما برای گرفتن پنچری , باید یکسری کارها را پشت سرهم و با دقت انجام دهید .انجام این کارها گرچه توسط کتابهای راهنما شرح داده شده ولی شما برای گرفتن یک پنچری ساده بناچار باید از آن استفاده کنید و گام به گام با آن پیش روید.گرچه به کارگیری کیت پنچرگیری , به کار فیزیکی کمتری نسبت به تعویض چرخ زاپاس نیاز دارد , اما شما همواره باید به یاد داشته باشید که برای خالی کردن مایع لاتکس در چرخ , ابتدا باید سوزن والف چرخ را در جای خود پیچانده و خارج نمائید .از سوی دیگر لاستیکی که تعمیر و یا پنچرگیری شده باید در نخستین زمان پس از رسیدن به یک تعمیرگاه و یا لاستیک فروشی به گونه ای درست پنچرگیری یا وصله شود .در این میان بسیاری از لاستیک فروشی ها ,تمایلی به وصله کردن این گونه لاستیک ها ندارند , چرا که تمیزکردن لاستیک از مایع لاتکس کار آسانی نیست .بدین روی به کارگیری کیت پنچرگیری برابر با تعویض چرخ پنچر گیری شده با یک لاستیک نو است .گرچه ممکن است که تمامی نکته های نامبرده از موارد منفی کاربرد این کیت ها باشد اما در صندوق , جای بسیار کمی را می گیرد.
این روزها کیت های پنچرگیری در بسیاری از فروشگاهها عرضه می شود
چگونگی کاربرد این کیت ها :
1-در صورتی که لاستیک چرخ دارای یک پنچری کوچک بر روی قسمت آج دار باشد و نه برروی دیواره ها , نخست باید سوزن والف چرخ را چرخانده و از جای خود خارج کرد.
2-شلینگ مایع لاتکس را به والف وصل نموده و با فشار بروی قمقمه پلاستیکی مایع را به درون لاستیک وارد کرد.
( هم اکنون کیت هایی در بازار است که به کیت اتوماتیک معروف هستند که مایع را با فشار باد به درون لاستیک می فرستند )
3-پس از وارد نمودن مایع ( نه در کیت های اتوماتیک ) باید لاستیک را با کمپرسور کوچک همراه کیت , باد کرد (در کیت های اتوماتیک همزمان با وارد شدن لاتکس, باد هم می شود )
4-پس از اندکی رانندگی , هنوز باد از لاستیک خارج می شود , پس از اندکی رانندگی لاتکس در لاستیک پخش شده و با رسیدن به سوارخ , باعث پرشدن آن می شود.
5-پس از ده دقیقه رانندگی باید دوباره باد لاستیک چک شود و در صورت لزوم دوباره باد شود.( با یک لاستیک تعمیرشده میتوان با سرعت کم تا 80 کیلومتر را طی کرد )
6-بسیاری از لاستیک های پنچرگیری شده با لاتکس در هنگام رسیدن به تعمیرگاه با لاستیک نو عوض می شود ( البته به غیر از ایران )
گرچه به کارگیری این کیت ها از نظر کار فیزیکی و راحتی نسبت به زاپاس برتری دارند اما در عوض به 2 برابر زمان بیشتر نیاز دارند ضمنا ممکن است خرج یک لاستیک نو هم گریبان گیر شما شود.

tondar90
02-18-2010, 08:46 AM
6-بسیاری از لاستیک های پنچرگیری شده با لاتکس در هنگام رسیدن به تعمیرگاه با لاستیک نو عوض می شود ( البته به غیر از ایران )
کلا(به غیر ایران) لاستیک پنچر شده با لاستیک نو عوض میکنن یا اگه از این روش استفاده کنند باید لاستیک عوض بشه؟

sarir
02-18-2010, 05:51 PM
6-بسیاری از لاستیک های پنچرگیری شده با لاتکس در هنگام رسیدن به تعمیرگاه با لاستیک نو عوض می شود ( البته به غیر از ایران )
کلا(به غیر ایران) لاستیک پنچر شده با لاستیک نو عوض میکنن یا اگه از این روش استفاده کنند باید لاستیک عوض بشه؟


اصولا شرایط و نحوه استفاده از اتومبیل ( یا هر کالای مصرفی صنعتی ) در کشورهای پیشرفته با کشور ما بسیار متفاوت هست .در اکثر این کشورها عمر مفید یک اتومبیل بین 5 تا هفت سال تعیین می شود و پس از آن به علت درآمد سرانه بالای مردم و هم چنین بعد از پایان یافتن عمر مفید چون هزینه های تعمیر و نگهداری بالاست اکثر مردم ترجیح می دهند خودروی خودشان را عوض کنند اما در مورد لاستیک. معمولا یک اتومبیل در طول عمر مفید خود ( 5-7 سال ) بیش از چند بار پنچر نمی شود و زمان پنچری یک لاستیک معمولا بیش از 20 هزار کیلومتر کارکرده هم چنین چون پاک کردن لاستیک از مایع لاتکس سخت و زمان بر بوده و چون لاستیکی پنچر شود قابلیت اطمینان یک لاستیک نو را ندارد ترجیح می دهند لاستیک را عوض کنند اما در ایران به خاطر هزینه سعی می شود تا حد امکان از لاستیک استفاده شود

نیما
02-19-2010, 02:50 AM
اصولا شرایط و نحوه استفاده از اتومبیل ( یا هر کالای مصرفی صنعتی ) در کشورهای پیشرفته با کشور ما بسیار متفاوت هست .در اکثر این کشورها عمر مفید یک اتومبیل بین 5 تا هفت سال تعیین می شود و پس از آن به علت درآمد سرانه بالای مردم و هم چنین بعد از پایان یافتن عمر مفید چون هزینه های تعمیر و نگهداری بالاست اکثر مردم ترجیح می دهند خودروی خودشان را عوض کنند اما در مورد لاستیک. معمولا یک اتومبیل در طول عمر مفید خود ( 5-7 سال ) بیش از چند بار پنچر نمی شود و زمان پنچری یک لاستیک معمولا بیش از 20 هزار کیلومتر کارکرده هم چنین چون پاک کردن لاستیک از مایع لاتکس سخت و زمان بر بوده و چون لاستیکی پنچر شود قابلیت اطمینان یک لاستیک نو را ندارد ترجیح می دهند لاستیک را عوض کنند اما در ایران به خاطر هزینه سعی می شود تا حد امکان از لاستیک استفاده شود
البته اینم گفتنی است جاده هایی که ما با ماشینامون میریم اونها هرگز نمیرن
خیابوناشونم پر از آشغال نیست
اینجوری یک سوم ما احتمال پنچری ماشینشونه

Tondkar
02-19-2010, 04:19 AM
البته اینم گفتنی است جاده هایی که ما با ماشینامون میریم اونها هرگز نمیرن
خیابوناشونم پر از آشغال نیست
اینجوری یک سوم ما احتمال پنچری ماشینشونه

موافقم با نظر نیما دقیقا 2روز بود ماشین را تحویل گرفته بودم شب افتادم تو یه چاله وست خیابون لاستیک جلو سمت شاگرد از دیواره اندازه 2سانت پاره شد دلم میخواست شهردار اونجا بود و....که خوب از شانس خوبش نبود:dمن هم کت شلوار پوشیده کروات زده چون میرفتم عروسی مجبور شدم زاپاس بندازم حالا تو صندوق کلی لوازمه +یه کیسه سیمان حالا ببینید چه بلای سرم اومد

نیما
02-19-2010, 01:01 PM
موافقم با نظر نیما دقیقا 2روز بود ماشین را تحویل گرفته بودم شب افتادم تو یه چاله وست خیابون لاستیک جلو سمت شاگرد از دیواره اندازه 2سانت پاره شد دلم میخواست شهردار اونجا بود و....که خوب از شانس خوبش نبود:dمن هم کت شلوار پوشیده کروات زده چون میرفتم عروسی مجبور شدم زاپاس بندازم حالا تو صندوق کلی لوازمه +یه کیسه سیمان حالا ببینید چه بلای سرم اومد

بیچاره شهردار چه گناهی کرده ؟ این همه خیابون خوب رفتی صاف انداختی تو چاله گیر دادی به شهردار ؟ ;)
من 2 تا لاستیک پنچر کردم که به خاطر میخ هایی بوده که تو خیابونا مردم خوبمون انداختن
که مجبور شدم یک لاستیک نو رو که 5000 تام کار نکرده بود عوض کنم (ماشین دست داداشم بوده نفهمیده بود رو پنچری میرفته لاستیکو داغون کرده بود)

Tondkar
02-19-2010, 04:14 PM
بابا من با خیال راحت داشتم رانندگی میکردم اصلا مشخص نبود چاله دقیقا وسط خیابون بود پر کردن اینچنین چاله ها اونم وسط خیابون کار کیه مردم؟کار شهرداریه دیگه

سید محمد زراره
02-20-2010, 01:19 PM
البته وظیفه شهراری که هست ولی اونا فقط کار گرفتن عوارض رو بلدن نه چیز دیگه ای