PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ده عامل تاثیرگذار بر مصرف سوخت


sarir
02-14-2010, 08:37 PM
***ده عامل تاثیرگذار بر مصرف سوخت***

عامل اول :سرعت دشمن میزان مصرف سوخت
هرچه مقاومت در مقابل باد افزایش پیدا کند باعث افزایش دوبرابری میزان مصرف سوخت می شود و به طور متوسط مصرف بنزین یا گازوئیل , چنانچه سرعت از 96 کیلومتر تجاوز کند به ازا هر 8 کیلومتر افزایش سرعت , 10 درصد مصرف بنزین زیاد می شود .

عامل دوم : باد تایرها همواره باید میزان باشد
افت فشار تایرها به میزان 6 پاوند بر اینچ مربع می تواند مصرف بنزین یا گازوئیل را تا 5 در صد افزایش دهد و این در آزمایش های متعدد اثبات شده است .از دیگر جنبه های منفی کاهش فشار باد لاستیک ها , کاهش دقت در هدایت و افزایش استهلاک می باشد . از آنجایی که که یک تایر ممکن است کم بودن فشار خود را نشان ندهد لذا بهتر است به طور مرتب باد لاستیک ها را چک کنید .

عامل سوم : مراقبت از موتور
به پیشنهادات شرکت سازنده در زمینه تعویض شمع , روغن و *****ها توجه نمائید و به موقع آنها را عوض کنید , چون یک ***** مسدود شده باعث افزایش مصرف سوخت تا 4 درصد می شود درضمن مراقبت چراغ کنترل روغن هم باشید .هم چنین از کار افتادن سنسور اکسیژن باعث مصرف چشمگیر ماشین می شود. ( همین مسئله برای خودم اتفاق افتاد و مصرف پرایدم به راحتی بالای 13 -12 لیتر رسیده بود و مثل تانک مصرف می کرد )

عامل چهارم : صندوق عقب را عاری از اشیا غیر لازم کنید
میزان مصرف سوخت و شتاب گیری در آغاز حرکت وابستگی زیادی به وزن خودرو دارد بنابراین چنانچه بار غیر ضروری در صندوق قرار ندهید . با کاهش 45 کیلوگرم وزن می توان 3 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.

عامل پنجم : هوشیارانه رانندگی کنید
هنگامی که موتور سرد است و به خصوص در زمستان به جای اینکه درجا موتور را گرم کنید , سعی کنید با سرعت آهسته و بدون اینکه به ماشین فشار آورید بعد از روشن شدن ماشین , آهسته حرکت کنید و ادامه داده تا موتور به دمای عادی برسد.

عامل ششم : با تخت گاز کردن باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شوید
با باز کردن کامل دریچه گاز می توانید از اتلاف ناشی از پمپ کردن جلوگیری کنید و باعث افزایش راندمان مصرف سوخت شوید اما اینکار باید در دورهای پایین تر از 2000 دور در دقیقه انجام شود. ( البته فقط در گیربکس های غیر اتوماتیک )

عامل هفتم : بیرون کردن هوای داغ درون ماشین
در هوای داغ بعد از انجام رانندگی در یک مسیر به طول 1.5 الی 2 کیلومتر با پنجره هایی که باز هستند , به منظور آن که دمای کابین را به اندازه دمای محیط در آورید سپس از کولر خودرو استفاده نمائید .

عامل هشتم : نرم و روان رانندگی کنید
از نصب سایبان هایی که در بازار برای قرار دادن بر روی قسمت بالای شیشه جلو به منظور جلوگیری از برخورد حشرات نصب می کنند , جدا پرهیز کنیدو یا از نصب بالچه و بادگیرها در عقب نیز اجتناب کنید چون باعث افزایش مصرف سوخت می شوند.(در اکثر نمونه ها در بازار فقط به جنبه زیبایی طراحی شده و کارگاهی هستند و اینگونه سازندگان به تونل باد جهت طراحی مبتنی بر آیرودینامیک دسترسی ندارند ) . هم چنین سقف خودرو را تمیز نگه داشته و در صورت عدم استفاده از باربند ,آنرا را جدا کنید .

عامل نهم : نمایش پول داری ندهید.
اگر خودروی شما نیازی به بنزین اکتان بالا ندارد , از بنزین معمولی استفاده کنید.

عامل دهم : با سرعت یکنواخت برانید
هنگامی که در مسیرهای هموار رانندگی می کنید در صورت وجود , از کروز کنترل استفاده کرده یا سعی کنید با سرعت ثابت رانندگی کنید. هم چنین در سربالایی ها اجازه دهید خود اتومبیل سرعتش را کاهش دهد چراکه در سراریزی جبران می کند.

Reza -M
02-15-2010, 01:36 AM
با سلام
عامل ششم چیزه جالبی هست میشه یه مقدار راجع بهش توضیح بدید؟
راستی منبعتون را هم اگر اعلام میکردین خیلی بهتر بود
با تشکر

ali
02-15-2010, 02:17 PM
بسیار عالی و بدرد بخور بود متشکرم

siyamak
06-13-2011, 08:50 AM
فیزیکدان هاچطور بنزین می زنند؟
ایسنا: نشريه علمي «لذت فيزيك» در هفدهمين شماره خود توصيه‌هايي دارد درباره زمان و نحوه بنزين زدن كه مي تواند به صرفه‌جويي در مصرف بنزين خودروها كمك كند.

در اين مطلب توصيه شده است كه ترجيحا صبح زود كه حرارت زمين هنوز در پايين‌ترين حد قرار دارد بنزين بزنيد چون در تمام پمپ بنزين‌ها مخزن سوخت در زيرزمين قرار دارد و هر چه زمين سردتر باشد، بنزين غليظ‌تر و متراكم‌تر است.

وقتي هوا گرم مي‌شود، بنزين منبسط مي‌شود. بنابراين، خريد بنزين در بعد ازظهر و حتي شب كه هنوز هوا كاملا سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب مي‌شود كه يك ليتر شما واقعا يك ليتر نباشد.

در صنعت نفت، گرانش معين و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا مي‌كنند.

هر درجه حرارت كه افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت مي‌كند؛ اما جايگاه‌هاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هايشان نيستند.

وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه كنيد، مي‌بينيد داراي سه درجه است: كند، متوسط و تند. در حالت كند ميزان تبخير را كه در اثر پمپ شدن بنزين حاصل مي‌شود به حداقل مي‌رسانيد. همه شيلنگ‌ها داراي محل بازگشت بخار هستند.

اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري كه وارد مخزن بنزين شما شده بخار مي‌شود. اين بخار مكيده شده وارد مخزن زيرزميني مي‌شود به طوري كه وقتي شما بنزين مي‌زنيد، در واقع به آ‌ن ميزان كه دستگاه نشان مي‌دهد بنزين نزده‌ايد.

يكي از مهمترين نكات براي بنزين زدن اين است كه وقتي باك خودرو نصفه است،‌ بنزين بزنيد. دليل آن اين است كه هر چه بنزين بيشتري داخل باك باشد، هواي كمتري فضاي خالي آن را اشغال مي‌كند. بنزين به مراتب سريع‌تر از آن چه كه تصور مي‌كنيد تبخير مي‌شود.

مخازن ذخيره بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطه صفر بين بنزين و جو عمل مي‌كند تا تبخير را به حداقل برساند.

نكته ديگري كه بايد يادآوري شود اين است كه اگر تانكر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد.

به احتمال زياد بنزيني كه تخليه مي‌شود سبب مي‌شود كه بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آن چه از آشغال و آلودگي كه معمولا ته‌نشين مي‌شود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب خودرو شما شود.

به گزارش ايسنا در هفدهمين شماره مجله «لذت فيزيك»، علاوه بر اين توصيه‌ها، مقالات و مطالب خواندني ديگري با عناوين «جهان‌هاي موازي»، «هندسه بي نهايت‌ها؛ مروري بر خواص اشكال فراكتال»، «نگاهي به تلاش‌هاي انشتين براي وحدت نيروها»، «تطابق رياضيات با دنياي واقع» و ... نيز درج شده است

جواد
06-13-2011, 09:45 AM
سلام
یکی دیگر از عوامل بارفتن مصرف سوخت بازبودن شیشه های جانبی خودرو هست بطوری که مصرف سوخت 4%بیشتر از حالت استفاده از کولر ماشین می شود