PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ارقامي كه سر به فلك مي‌زنند


Hesam
02-11-2010, 11:15 PM
http://www.dkmag.net/images/stories/mohammad/classic.jpg

دنياي‌خودرو- مهندس بابك وفايي: كاماروي 50 ميليوني، موستانگ 40 ميليوني‌ و ... . اينها تنها بخشي از قيمت‌هايي است كه اين روزها بر روي خودروهاي ماسل و كلاسيك‌ها گذاشته مي‌شود. اما چه شد كه ناگهان قيمت‌ها به اين شدت افزايش يافت و خودرويي كه تا چندي پيش با قيمت زير پنج ميليون تومان خريد و فروش مي شد، اين روزها قيمت‌هاي بالاي 10 ميليون تومان را هم به خود مي‌بيند، آن هم در شرايطي كه هر روز خبري مبني بر ممانعت از تردد اين خودروها، ابطال كارت سوخت، جلوگيري از شماره‌گذاري و ... به گوش مي‌رسد، عواملي كه هر يك به تنهايي مي‌توانند بازار اين مدل‌ها را به كسادي بكشانند و موجب سقوط قيمت‌ها شوند. آيا عواملي غير از عرضه اندك و تقاضاي بالا در اين ميان نقش دارند؟ آيا اميدي به كاهش قيمت‌ها در آينده نزديك است. زمانی نه چندان دور اتومبیل‌های قدیمی در ردیف اتومبیل‌های ارزان قیمت بازار رده‌بندی می‌شدند و با شروع طرح اسقاط اتومبیل‌های فرسوده تعداد بسیاری از این اتومبیل‌ها به اولین هدف‌های این طرح تبدیل شدند. اما با کمال تعجب شاهد بودیم همزمان با اجرایي‌شدن طرح از رده خارج‌كردن خودروهاي فرسوده ناگهان این مدل‌هاي قديمي كه تا مدتي قبل از آن به چشم يك خودروي از رده خارج به آنها نگاه مي‌شد چنان دچار جهش قیمتی چشمگیری شدند كه اين روزها خريد و فروش ماسل‌هاي آمريكايي به مبلغ 50 ميليون تومان هم چندان عجيب نيست.
اما اين افزايش قيمت چه دلايلي دارد و چگونه در شرايطي كه هر روز مانعي جديد بر سر راه تردد و نگهداري اين خودروها ايجاد مي‌شود،‌ همچنان شاهد افزايش قيمت آنها هستيم؟ اين امر در حالی اتفاق مي‌افتد كه اين خودروها غير از هزينه خريد، هزينه‌هاي نگهداري بالايي هم دارند و نمي‌توان مانند یک خودرو روز از آنها به صورت روزمره استفاده كرد و به قول يكي از دوستان این اتومبیل‌ها، به ازاي هر يك ساعت سواري برای نگهداري در وضعيت مناسب نیازمند 10 ساعت رسیدگی هستند. اينها در كنار هزينه قطعات يدكي و تزئيني كه اين روزها سر به فلك مي‌زند باعث شده مالكيت اين خودروها بسيار پر هزينه و زمان بر ‌باشد كه اين عوامل وقتي در كنار افزايش قيمت‌ها قرار مي‌گيرند اين سئوال را مطرح مي‌كنند كه چه عواملي باعث افزايش قيمت‌ها شده و چگونه است كه عده‌اي با تمام اين عوامل بازدارنده حاضر به خريد اين خودروها مي‌شوند؟
از كلوپ‌ها تا سقف زدن كلاسيك‌ها
همان‌گونه كه در شماره‌هاي گذشته اشاره كرديم يكي از عوامل بالا رفتن قيمت اين خودروها، فعاليت‌ها كلوپ‌ها است چرا كه اين كلوپ‌ها با در چشم قرار دادن اين خودروها باعث جلب توجه عمومي و در نتيجه افزايش علاقه‌مندي به این خودروها مي‌شوند كه حاصل آن افزايش تقاضا براي خريد و بالا رفتن قيمت‌ها است، اما در ميان اعضاي اين كلوپ‌ها هم گاهي عده‌اي با انگيزه كسب سود بيشتر اقدام به خريد و فروش خودروها با قيمت‌هاي بالا ميان عده‌اي محدود مي‌كنند كه اين امر باعث افزايش كاذب قيمت‌ها مي‌شود.
در اين ميان زماني كه عده‌اي از مالكان دور هم جمع مي‌شوند شرايطي پيش مي‌آيد كه با شنيدن رقم‌هاي بالايي كه براي خريد و فروش خودروها پرداخت مي‌شود، هر يك از اعضاء با بررسي و مقايسه خودرو خود با خودروي به فروش رفته، اقدام به قيمت گذاری جديد مي‌كنند كه اين امر هم در نهايت باعث افزايش قيمت‌ها مي‌شود.
در كنار اين عوامل بسياري معتقدند جوي كه پس از اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده به وجود آمد باعث شد با كم شدن تعداد مدل‌هاي كلاسيك بر ارزش اين خودروها اضافه شود، هر چند در بسياري از مدل‌ها تعداد خودروهاي خارج شده آنقدر نبود كه بتواند تاثير چنداني بر روي قيمت‌ها داشته باشد اما در اين مدل‌ها هم جو حاصل از اين طرح باعث بالا رفتن قيمت‌ها شد.
براي بررسي تاثير كلوپ‌ها بر اين افزايش قيمت و ساير عوامل موثر به سراغ دكتر علوي‌زاده مدير كلوپ خودروهاي عضلاني ايران (ایران ماسل کار) رفتيم. اين كلوپ جزو با سابقه‌ترين كلوپ‌هاي اتومبیل ايران به شکل امروزی آن و پایه گذار همايش‌هاي دوره‌ای این خودروها به شکلی که امروزه به مناسبت‌های مختلف شاهد برپایی آنها هستیم، بوده است.
علوي‌زاده مدير اين كلوپ در رابطه با تاثیر اجرای طرح از رده خارج كردن خودروهای فرسوده بر افزايش قيمت این اتومبیل‌ها گفت: «اجرای این طرح با کاستن از تعداد اين خودروها و همین طور حذف اتومبیل‌های واقعاً از بین رفته، باعث افزایش قیمت ماشين‌هايي كه باقي مانده بودند شد و همین افزایش قیمت سبب شد عده ای ماشین‌های در انبار مانده را بیرون بیاورند. از طرف دیگر ورود عده‌ای دلال به این عرصه در نهايت بازار سياه اين مدل‌ها را سبب شد. اسقاط تعداد زیادی از خودروهایی مانند آریا سبب شد تا نمونه‌هایی که تا دو سال قبل به آنها به چشم يك اتومبیل ارزان قیمت نگاه مي‌شد، شاهد افزایش قیمت‌های عجیبی باشند.»
البته او عوامل مهمترین از اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده را در این افزایش قیمت موثر مي‌داند. وي مي‌گويد: «یکی از علل این افزایش قیمت‌ها را باید در علاقه بعضي از جوانان عاشق سرعت جست‌وجو کرد. این قشر که به اتومبیل تنها به چشم وسیله‌ای برای تفخر و برتری‌جویی‌های خیابانی نگاه می‌کنند با دیدن اتومبیل‌هایی که به نظر آنها قدیمی اما پر قدرت و به راحتي آنها را در این نبردهای خیابانی مغلوب می‌کردند با ورود به بازار اين خودروها و پرداخت مبالغ عجیب برای این خودروها یکی از علل مهم این افزایش قیمت‌ها بودند. از طرف ديگر باید پذیرفت که یکی از علل مهم پرداخت رقم‌های نجومی برای خودروهای متفاوت و گران قیمت نیاز انسان‌ها به ديده شدن است و چهره متفاوت و مهیج این اتومبیل‌ها خود به راحتی ارضاکننده این نیاز و یکی از علل توجه عمومی به این ماشین‌ها بوده است.» البته علوی زاده این اقبال عمومی به این مدل‌ها را همانند یک شمشیر دو دم می‌داند که می‌تواند برای خود این اتومبیل‌ها هم شدیداً مهلک باشد. چرا که هجوم این عده که نه اطلاع چنداني از نحوه صحیح نگهداري و استفاده از اين اتومبیل‌ها را دارند و نه اصولاً علاقه‌ای به این‌گونه فعالیت‌ها، سبب می‌شود که به رغم پرداخت رضایت‌مندانه مبالغ اولیه گزاف برای خرید آنها، پس از روبه‌رو شدن با دردسرهاي فراوان نگهداري اين ماشين‌ها یا آنها را به قيمت پايين بفروشند و يا در گوشه پاركينگ رها کنند.
البته او تاثير كلوپ‌ها را هم در امر افزایش قیمت برندهای خاص زياد مي‌داند و حتي به طنز خودش را در افزايش قيمت ترانس‌ام‌ها مقصر مي‌داند.«آن زمان كه كلوپ Iran trans AM شروع به فعالیت کرد كامارو در مقایسه با پونتياك به علت کم هزینه‌تر بودن نگهداری و ارزان‌تر بودن قطعات بیشتر مورد توجه خریداران بود اما فعالیت‌های این کلوپ و برپایی گردهمایی‌های اختصاصی پونتیاک‌سواران که درحقیقت اولین گردهمایی‌ها از این نوع در ایران بود سبب ایجاد یک فاصله شخصیتی مشخص بین پونتیاک و کامارو در بین طرفداران اتومبیل‌های امریکایی شد.»
او معتقد است: «بايد ديدگاهمان نسبت به مدل‌هاي كلاسيك و ماسل‌ها تغيير كند. اين خودروها وسیله نقلیه‌ای برای استفاده روزمره نيستند و تنها کسانی به سمت آنها بروند که توانایی مالی و فنی و عشق کافی به نگهداری این اتومبیل‌ها داشته باشند. در غیر این صورت دوران ماه عسل طولانی با این اتومبیل نخواهند داشت.»

Hesam
02-11-2010, 11:17 PM
در كنار افزايش قيمت خودروها، شاهد افزايش دستمزدها و هزينه قطعات هم هستيم، امري كه خود مي‌تواند دليلي مضاعف براي افزايش قيمت خودروها باشد. در اين رابطه به سراغ شهرام‌ نظری، يكي از نقاشان با سابقه خودروهاي كلاسيك رفتيم تا علت رقم‌هاي هنگفتي كه گاهي براي كار بر روي خودروها گرفته مي‌شود را جويا شويم.

نظر مهمترين علت اين امر را زمان‌بر بودن كار روي اين خودروها مي‌داند. وي مي‌گويد: «اين ماشين‌ها كار زيادي براي صافكاري و رنگ دارند چون اكثراً قبلاً چند بار تصادف كرده‌اند و به صورت غيراصولي صافكاري شده‌اند. به خاطر همين مسايل گاهي تا شش ماه هم خودرو در مغازه مي‌ماند، زمانی که می‌تواند صرف رنگ‌آمیزی کامل چند خودروي کم زحمت‌تر شود و همین افزایش مدت اشغال كارگاه مي‌شود. البته اين يك طرف مشكل است. از طرف ديگر اين روزها كارگري كه تخصص كار بر روي اين ماشين‌ها را داشته باشد كم است. اين ماشين‌ها تكنيك‌هاي خاصي دارند كه از عهده هر كسي برنمي‌آيد» در كنار افزايش دستمزدها قيمت قطعات يدكي و تزييني هم به شدت بالا رفته است.

نظر در اين رابطه مي‌گويد: « وارد کردن قطعات اصلی به ايران بسیار هزینه بر هستند و از طرفی ديگر در خارج از كشور نیز قيمت قطعات تا حدودي با افزایش روبه‌رو شده البته اين افزايش در ايران خيلي شديدتر است. زه‌ بنزهاي 107 را تا شش سال پيش 120 هزار تومان مي‌خريديم اما امروز يك ميليون تومان قيمت دارند. ما هم اين قطعات را گران مي‌خريم و قيمت خودرويي كه اين قطعات را روي آن مي‌بنديم بالا مي‌رود.

در رابطه با افزايش قيمت ها، هادي نيك‌پور كه علاوه بر امور تبليغاتي در زمينه بازسازي خودروها هم دستي دارد، مي‌گويد: «بخشي از افزايش قيمت‌ها ناشي از خروج تعدادي از مدل‌ها بود اما دليل اصلي به نظر من فعالیت دلال‌هاي خودرو است كه براي سود بيشتر قيمت‌ها را بالا برده‌اند. البته در بين ماشين‌ها هم قيمت همه آنها به يك ميزان بالا نرفته. مثلاً در میان انواع مدل‌های موستانگ هنوز قيمت مدلي مثل مك‌وان درحد معقول باقی مانده است».

نيك‌پور ركود حاصل از اين افزايش قيمت را تاييد مي‌كند، اما معتقد است خودروهايي با قيمت‌هاي پايين هم هنوز در بازار وجود دارد اما مدل‌هايي كه قيمت‌هاي بالا دارند شرايط خاص دارد. در نهايت نيك‌پور در مورد روند آينده قيمت‌ها معتقد است قيمت‌ها در آينده باز هم افزايش خواهد يافت و اين ركود نمي‌تواند جلوي افزايش قيمت‌ها را بگيرد.

البته او معتقد است: «قيمت‌هاي بالا الزاماً به معني خريد و فروش با قيمت‌هاي بالا نيست و بسياري از خريداران با توجه به اينكه نياز مالي ندارند حاضر نمي‌شوند خودرو را به هيچ عنوان با قيمت پايين بفروشند. البته در يكي دو سال اخير اتفاق ديگري هم افتاده كه قيمت‌ها را به شكل كاذب بالا برده است.

عده‌اي ماشين‌ها را بين خودشان دست به دست مي‌فروشند. شايد اصلاً رقمي هم رد و بدل نشود اما هر بار قيمت ماشين بالا مي‌رود. در اين شرايط خريداران و فروشندگان بيرون اين بازي هم وقتي قيمت‌ها را مي‌بينند با قيمت‌هاي بالا خريد و فروش مي‌كنند و قيمت نرم ماشين بالا مي‌رود».

او تاثير نمايشگاه‌ها را در افزايش قيمت‌ها بسيار زياد مي‌داند اما معتقد است كاركرد كلوپ‌ها هنوز آنقدر سازمان يافته نيست كه توانسته باشد آنقدر تاثيرگذار باشند.
در نهايت براي جمع‌بندي موضوع به سراغ دكتر رامين صالح‌خو رییس كميته كلاسيك فدراسیون اتومبیلرانی رفتيم. او يكي از مهمترين دلايل را افزايش توجه عمومي به خودروهاي كلاسيك مي‌داند و معتقد است موج اين گراني از خارج از كشور آغاز شده است.

«از سال 2004 به بعد در آمريكا و اروپا هم شاهد اين افزايش قيمت‌ها بوديم. علت آن است كه بسياري از افراد كه دوران كودكي و نوجواني خود را در دهه60 و 70 ميلادي گذراند‌ه‌اند، در حال حاضر به سني رسيده‌اند كه مي‌توانستند در كنار خودروي روزمره خود يك مدل كلاسيك را هم خريداري كنند كه اين مدل معمولاً مدلي بوده كه در دوران كودكي و نوجواني از آن خاطره داشته‌اند. به همين دليل تقاضا براي اين خودروها بالا رفت و به دنبال آن قيمت‌ها هم افزايش پيدا كرد».

اما حكايت اين افزايش قيمت در ايران اندكي متفاوت است. در ايران گروهي با مشاهده افزایش قیمت اين خودروها، با نيت سرمايه‌گذاري به سراغ آنها رفتند كه اين خود به شدت تقاضا افزود.

از طرف ديگر قانون عرضه و تقاضا هم مطرح است. تقاضای اين خودروها رو به افزايش اما عرضه به عللی چون اسقاط بخشي از ماشين‌ها وعدم تمایل بعضي از مالكان به فروش،رو به کاهش است كه در نهايت سبب بالا رفتن قيمت‌ها شده است، هر چند صالح‌خو بيشتر به اثر رواني طرح خروج خودروهاي فرسوده معتقد است و تعداد خودروهاي خاص خارج شده را آنقدر زياد نمي‌داند كه بر روي قيمت‌ها تاثير داشته باشد.

صالح‌خو معتقد است: «براي نسل جوان اين خودروها جاذبه دارد. آنها مي‌بينند با پولي كه براي يك ماشين روز مي‌پردازند مي‌توانند يك ماسل آمريكايي بخرند كه قطعاً بيشتر در چشم است. به همين دليل جذب اين مدل‌ها مي‌شوند».

با توجه به آنكه در خارج از كشور هم محدوديت براي عرضه به رغم بیشتر بودن تعداد اين مدل‌ها وجود دارد، قيمت‌گذاري آنها در ساير كشورها موضوع سوال بعدي ما بود.

صالح‌خو گفت: «در خارج از كشور در سال چند مزايده مهم برگزار مي‌شود كه قيمت خودروها از اين مزايده به دست مي‌آيد. قيمت‌هايي كه نشريات هم اعلام مي‌كنند براساس قيمت ميانگين اين حراجي‌ها است. در حال حاضر با توجه به دسترسي ايرانيان به اينترنت اين قيمت ها به كشورمان هم مي رسد. اما اينجا هم قانون عرضه و تقاضا وجود دارد. در آمريكا كوروت 75 حدود 10 هزار دلار قيمت دارد اما در ايران بالاي 25 ميليون تومان خريد و فروش مي شود. ».

اميدي به كاهش قيمت‌ها نيست

در مجموع به نظر مي‌رسد روند افزايش قيمت‌ها در آينده نزديك متوقف نخواهد شد چرا كه بازار روز به روز براي اين مدل‌ها تشنه‌تر مي‌شود و از طرف ديگر با گسترش گردهمایی‌ها و نمايشگاه‌ها و در ديد قرار گرفتن اين مدل‌ها مالكان فعلی هم بيش از پيش به ارزش اين خودروها پي مي‌برند. با توجه به محدوديت تعداد اين خودروها در ايران شايد يك راه حل عملي، آزادسازي ورود خودروهاي كلاسيك به كشور باشد.

در صورت آزادسازي ورود اين خودروها مي‌توان مدل‌هاي موجود در كشورهاي همسايه را كه نياز به بازسازي دارند وارد كشور كرد و در داخل كشور اقدام به بازسازي آنها كرد كه با توجه به مهارت بازساز‌هاي ايراني، نتيجه كار به گونه ای خواهد بود مي‌تواند نياز بازار داخلي را تامين كند. امري كه به نظر مي‌رسد به اين زودي‌ها محقق نشود.

http://www.dkmag.net/images/stories/mohammad/img_3393.jpg





منبع:دنیای خودرو

ACO
02-24-2010, 01:46 AM
حسام جان خسته نباشی بابت زحماتت
اما لطف کن حتما روی جلوه های بصری نوشته ها هم کار کنی
تا راحتتر خوانده بشه
خطوط طولانی نشه پاراگراف بندی ها رعایت بشه و ..
من سعی کردم کمی نوشته دومت رو ویرایش کنم (تازه هنوز کار داره)
سعی کنیم هر وقت مطالب در یک خط طولانی میشه از http://acoforum.org/images/editor/outdent.gif استفاده کنیم .